Vår kommande motståndare i kvalet

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
GrönvitaMike

Re: Vår kommande motståndare i kvalet

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 19:33

Tuborg skrev:AIK kommer vända.
Nix. Det är inte Almtuna de möter. Men AIK känns som det bättre laget och en svårare motstånd för oss.
Vill inte se vårt passiva BP mot deras PP. BIK hade varit en drömmotståndare. Inget dåligt lag men jag tror att vi får en lättare resa mot dem än mot AIK.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170316 kl 19:36

Spelade inte Viktor Berglind i rögle för ett par år sedan? Han har offensiva talanger tycker jag.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 19:37

henkus78 skrev:Spelade inte Viktor Berglind i rögle för ett par år sedan? Han har offensiva talanger tycker jag.
Jo. Han hade nog platsat hos oss i år. Det säger dock mer om vår backuppsättning än om Berglind.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 19:41

AIK är ruskigt bra på att spela sig ur trånga lägen med ett snabbt och finurligt passningsspel. Jag vill absolut inte möta dem. Tror att de har potential att slå ut oss.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170316 kl 19:44, redigerad totalt 1 gång.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 19:43

Älskar när backupmålvakter kommer in och storspelar. Kruse ser ju bättre ut än Engelage haha
Flood

Inläggav Flood » 170316 kl 19:45

Det är fascinerande vad resultatstyrda även experterna är. Tycker AIK känns klart bättre och de vann skottstatistiken stort i första perioden, ändå påstår Lückner att det är BIK som dominerat.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170316 kl 19:46

Berglind var så oduglig så att han fick lämna för några säsonger sedan.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170316 kl 19:51

GrönvitaMike skrev:
henkus78 skrev:Spelade inte Viktor Berglind i rögle för ett par år sedan? Han har offensiva talanger tycker jag.
Jo. Han hade nog platsat hos oss i år. Det säger dock mer om vår backuppsättning än om Berglind.

Jo, du har rätt i det att det att det är väl framförallt rögles backsida som gör berglind bra. Fredrik warg kanske är sugen på att dra på grillorna igen? Vill inte påminas om den säsongen, han va totalt oduglig vill jag minnas ;-)
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170316 kl 19:56

2-0 i paus. Det får man väl anse är okej. Knocken i början av perioden borgar såklart för pausresultatet. AIK äter sig in i det successivt och visst fanns det lägen för reducering. De är bättre i andra halvan av perioden.

BIKs akilleshäl får väl ändå sägas vara backsidan. Henrik Larsson - som vi nämnt tidigare - är såklart bra och kommer tids nog inte att spela allsvenskt längre. Men i övrigt då? Victor Berglind och Rasmus Bengtsson är två gubbar som vi vet inte håller i RBK över en hel säsong. De bildar andra backpar tillsammans. Sista utposten Engelage är en topp i allsvenskan vilket nog är tur, för förutom Larsson är där inga direkt kanoner.

Framåt är dom intressantare med rävar som Wessner, Eriksson och Höggren är såklart nyttiga i täta matcher av kvalkaraktär. Alex Lavoie har öst in poäng i år. Pojkvaskern Ejdsell tycker jag själv om. 21 bast, kontrakt som går ut efter säsongen. Borde vara jagat byte.
Henrik

Inläggav Henrik » 170316 kl 20:03

3-0 Wessner! Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170316 kl 20:18

Emil Kruse kom igen! hylla i riksdagen med stående applåd, tyst minut, osv
perssonfille97

Inläggav perssonfille97 » 170316 kl 20:36

Blir det någon borta resa nästa helg alltså 25 mars ?
Henrik

Inläggav Henrik » 170316 kl 20:51

Ja den där Henrik Larsson kan jag också tänka mig! LIte Fairchild junior över han. Ok i vårt tredje backpar typ. Och då tycker jag vi ändå behöver två mer etablerade, gärna minst en högerfattad och mer lik Liljegren i PP, och en med en riktig hästaspark till skott. Det är så klart svårare att finna och betydligt dyrare.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 21:07

Tuborg, vad var det jag sa? Lätt som en plätt.
Skämt åsido, det var inledningen som borgade för segern. AIK har inte varit sämre rent spelmässigt.
AIK kan fortfarande vända matchserien men jag tar gärna 2 matchbollar för BIK där en är på hemmais. Detta är väl AIKs första förlust under ordinarie tid på typ 16 matcher?
Skönt att de kommer ner på jorden.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 21:09

Har något lag någonsin varit så beroende av en kedja som AIK är av sin förstafemma? De ligger bakom allt av värde.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170316 kl 21:09

Matchserien är inte slut än.

Inte matchen heller....
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 21:12

Larsson är ett fynd.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 21:16

Tuborg skrev:Matchserien är inte slut än.

Inte matchen heller....
Matchen var slut innan den började. Har du inte lärt dig att jag aldrig har fel? Säger dock inte att AIK inte kan vända matchserien för de är inte sämre.
AIK har potential att slå ut oss så du gör nog bäst i att hoppas på BIK. BIK skulle å andra sidan inte att räcka till mot oss.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 21:20

Kung Kruse!
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170316 kl 21:22

Engelages skada kom vansinnigt otajmad. Kruses storspel kompenserade upp det hela och var desto mer tajmat. Kanonstart för BIK med 2-0 i första perioden och seger i matchen. Wessner kliver fram och gör definitivt avgörande 3-0. Orkar AIK resa sig? Jag tror det. Även om laget spelat mycket på sistone så tror jag publiken i ryggen jämnar ut matchserien. Sen hoppas vi att BIK tar det i sista. Så får dom ingen vidare vila innan Rögle väntar.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 21:30

Bourque skrev:Engelages skada kom vansinnigt otajmad.
Säg inte det, jag möter gärna ett BIK utan Engelage ;-)
Henrik

Inläggav Henrik » 170316 kl 21:31

Gött! Nu e de en helt öppen historia...Första målet blir ruskigt viktigt även i nästa. Men räknar inte med ett lika sömnigt AIK i starten då.
Kan bara BIK kriga som attan så är det 50/50 i bägge matchbollarna nu, men blir inte förvånad om AIK vinner båda med uddamålet. Det vore på nåt sätt syptomatiskt!

Sen, skulle vi få BIK är vi så klart favoriter, men ska absolut inte ta ut något i förskott. BIK kommer i så fall att kämpa till sista blodsdroppen. Det känns lite som Leksand mot Modo ifjol.
Blir det AIK känns det som sagt värre. Förmodligen bara för att det är ett 08:ornas andragäng, hovet etc. Men egentligen gäller det bara att neutralisera deras förstafemma och stressa dem lite i de PP de får så ska de faktiskt vara närmast chanslösa.
Oavsett, är det precis som Eldebrink är inne på, det gäller att vi själva spelar vår bästa hockey för året! Och det känns som att vi förbereder oss för det.
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170316 kl 21:34

GrönvitaMike skrev:
Bourque skrev:Engelages skada kom vansinnigt otajmad.
Säg inte det, jag möter gärna ett BIK utan Engelage ;-)

Haha, ja givetvis! Jag var inte så långt bort i tanken än bara. Men om vi säger som så då: Engelages skada är kortsiktigt illavarslande - långsiktigt bra! Även om Kruse ska ha all cred för insatsen ikväll.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 21:35

Henrik skrev:Men egentligen gäller det bara att neutralisera deras förstafemma och stressa dem lite i de PP de får så ska de faktiskt vara närmast chanslösa .
Hur menar du att detta ska gå till? :-)
Senast redigerad av GrönvitaMike 170316 kl 21:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170316 kl 21:36

Ärligt talat. Det kunde gått hur som helst ikväll om inte Bofors varit så effektiva inledningsvis.
Känns hur öppet som helst där här
Henrik

Inläggav Henrik » 170316 kl 21:41

GrönvitaMike skrev:
Henrik skrev:Men egentligen gäller det bara att neutralisera deras förstafemma och stressa dem lite i de PP de får så ska de faktiskt vara närmast chanslösa .

Det är inte så bara. Men det handlar så klart om att läsa väl, ligga nära, störa uppspel, tackla och inte gå bort sig eller bjuda på något just mot dem.
Henrik

Inläggav Henrik » 170316 kl 21:42

eleganten skrev:Ärligt talat. Det kunde gått hur som helst ikväll om inte Bofors varit så effektiva inledningsvis.

Ablsolut! Det känns helt öppet.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 21:42

eleganten skrev:Ärligt talat. Det kunde gått hur som helst ikväll om inte Bofors varit så effektiva inledningsvis.
Jojo men det känns gött med 2 matchbollar för BIK. Jag kommer nog välja att inte följa matcherna för då brukar det gå som bäst. Ska logga in här måndag kväll och förhoppningsvis se "170323 Rögle - BIK". Ser jag AIK kommer jag smälla av...
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 21:44

Henrik skrev:
GrönvitaMike skrev:

Det är inte så bara. Men det handlar så klart om att läsa väl, ligga nära, störa uppspel, tackla och inte gå bort sig eller bjuda på något just mot dem.
Bjuda är väl just det Rögles BP går ut på. Motståndarna får promenera in i zon och ställa upp, Röglespelarna står stilla framför Lindbäck och skymmer, sen får man bita naglarna i 2 min och hoppas att Lindqvist o co missar alla skott de får mata på ostört.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170316 kl 21:47

Det var ju en trevlig kväll det här, demontränarens genidrag att sätta Lundin i mål (och vila Kroselj inför playoff mot Rögle?) visade sig inte vara så lyckat...

Förstafemman i AIK hade mycket puck men de kom sällan fram så långt som de gjort i tidigare så jag tycker nog att BIK neutraliserade dem väl. Tror det är en lämplig uppgift för Sylle-Matson och Colberg att ta sig an.

Cederholm visade väl varför han fick sparken från RBK, klumpiga utvisningar och allmänt hafsigt spel.

BIK ligger ju i förarsätet nu och jag är inte alls så övertygad om att AIK tar det på lördag, de såg slitna ut hela matchen och säga vad man vill om BIK men de viker aldrig ner sig.

Skulle play-off kvalet stå mellan RBK och BIK så bölar nog SHL pamparna, men fördelen bör vara att de hellre ser oss än BIK i SHL. Nu när DIF är ute ur slutspelet skulle all stockholmbaserad press fokusera på en matchserie mellan AIK och RBK och där vet vi ju vem SHL helst vill ha...

Återgå till "Allmänt hockeysnack"