Calder Cup Playoffs 2017

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
eleganten

Re: Calder Cup Playoffs 2017

Inläggav eleganten » 170429 kl 04:35

Grym första period av Carpenter som spelar center. Vann alla tekningar vad jag såg. Smart spelare med stor spelförståelse, känns som att han alltid anpassar sitt spel till vad lagkamraterna gör och hittar på. Spelade fram till ett friläge som tyvärr missade.

McCarthy har inte stuckit ut ur mängden. Däremot spelar Marcus Sörensen som ser riktigt stark ut och får beröm av kommentatorn som säger att han anpassat sig snabbt till spelet i Nordamerika. Unge svenske backen Oliver Kylington är typ bäst på plan för Heat. Dominant trots 19 år.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170429 kl 04:41

Max Fribergs säsong är över efter att IceCaps blivit utslagna inatt.
24 år och inget spel i NHL i år. Ryktades till Frölunda i februari.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170429 kl 05:58

Devils är utslagna. RW Carter Camper med utgående kontrakt var bra förra året i finalen mot Monsters.
6+29 på 47 matcher i år och 1+0 i slutspelet.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170429 kl 06:29

Slarvigt backspel och lite darrigt målvaktspel från Grosenick bjöd in Heat till 2-2.
Carpenters 2-3 mål avgjorde typ matchen, oerhört viktigt.
Carpenter har passningssinne som typ Jacke/Schutz. Hans fart är långsammare än From/Hedberg men snabbare än Liljewall/Schutz. Kanske som Rensfeldt.
Han har 6p på 3 matcher i slutspel, hoppas Masken har lassat fram ett så bra kontraktförslag man kan mäkta med samt ligger på Lerg. Grym förstecenter enligt mig.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170430 kl 01:07

Dags för Phantoms mot Bears!

BEARS
Ska bli kul att se Bears från förra årets finalserie. Här har vi min favoritback Aron Ness som tyvärr har kontrakt över 17/18.
En intressant LW för förstakedjan med utgående kontrakt är däremot Chris Bourque som var grym i förra årets final. Även brorsan Ryan känns intressant!
Djoos har haft en RIKTIGT bra säsong poängmässigt och har utgående kontrakt. Ska hålla ögonen på honom med!

PHANTOMS
Ska kolla lite på Andy Miele eftersom han sägs gå till Malmö.
Annars får jag se vilka som sticker ut från Phantoms!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170430 kl 02:32

Ness är skadad och missar iaf resten av denna matchserie. Ryan Bourque: Nej, inget för oss. Visserligen snabb och bra i BP men trubbig annars lite forechecking-spelare.
Chris Bourque däremot! Snabb, smart spelare med grymt pass. Stort ansvar i PP.
Nästan mest imponerad av Christian Djoos! Grymt fina offensiva kvalitéer, det bästa jag sett hittills i detta slutspel (av backarna alltså)
Senast redigerad av eleganten 170430 kl 17:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170430 kl 03:06

Två andra spelare med utgående kontrakt som skulle fungera i en förstakedja är Chris Connor och Stanislav Galiev (men vi har inte så mycket ryska spelare i SHL?!?)
Miele ser rätt bra ut. Sticker inte ut men gör heller inte bort sig. Har spelat en del i PP som puckförande spelare.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170430 kl 17:44

Många intressanta spelare helt klart och Masken har ju lite förkärlek för just AHL. Stämmer det som någon sa att Carpenter spelar RW och inte C?
De flesta du nämner hade varit hyggliga förstärkningar utom kanske Ryan Bourque som du var inne på. Utpräglad brunkare medan vi är i behov av poänggörare.
Fortsätt att uppdatera oss. Uppskattas.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170430 kl 18:03

GrönvitaMike skrev:Stämmer det som någon sa att Carpenter spelar RW och inte C?

Just nu verkar han iaf spela center.
På Barracudas hemsida står han angiven som center http://www.sjbarracuda.com/players/detail/carpenter
I matcherna jag sett har han spelat center.
I en nyhet om att han skickas från Sharks till Barracuda talas det om honom som center http://www.mercurynews.com/2016/12/03/s ... barracuda/
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170430 kl 18:41

eleganten skrev:
GrönvitaMike skrev:Stämmer det som någon sa att Carpenter spelar RW och inte C?

Just nu verkar han iaf spela center.
På Barracudas hemsida står han angiven som center http://www.sjbarracuda.com/players/detail/carpenter
I matcherna jag sett har han spelat center.
I en nyhet om att han skickas från Sharks till Barracuda talas det om honom som center http://www.mercurynews.com/2016/12/03/s ... barracuda/
Märkligt. Tittar man på matcherna i slutspelet så står han uppsatt som RW. Här är ett ex: http://theahl.com/stats/game-summary/1017064

1:a i poängligan http://theahl.com/stats/player-stats
1 Ryan Carpenter RW SJ 3 3 3 6

Under årets och förra årets grundserie har han RW som pos.

På Hockeys Future står han också som RW http://www.hockeysfuture.com/prospects/ryan-carpenter/
Beskrivningen nedan hintar om en forward som kan spela som center:

Talent Analysis
Carpenter is a solid two-way forward who can play center or wing. He is not overly dynamic as an offensive player but can score on occasion and plays with a physical edge to his game.

När han skrev på för SJ:

SJSharks sign forward Ryan Carpenter to an entry-level contract

Bowling Green junior forward Ryan Carpenter has signed a free agent contract with the San Jose Sharks

Carpenter is a strong, fast forward that was excellent at creating offensive opportunities for himself at Bowling Green

The Bowling Green junior forward is a high-end, character guy with elite work ethic.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170430 kl 18:50, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170430 kl 18:45

Jo, jag såg också det i AHLs statistik. Märkligt.
Han har tagit typ alla tekningar, han störtar i princip aldrig in i zon först som Rensfeldt eller Cehlin.
Hans roll har väldigt mycket varit spelfördelare och frampassare.

Jag ska hålla ett extra öga på honom i matchen i natt i detta avseende och även lyssna på vad kommentatorerna säger.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170501 kl 01:45

Carpenter (C/RW enligt EP) spelar med McCarthy (C/LW enligt EP) och Goodrow (LW/RW enligt EP).
De har inte en stenhård rolluppdelning: båda tar bitvis defensivt ansvar i anfallen, de turas om att ta tekningar,
båda två transporterar puck genom mittzon och spelfördelar, båda två rycker på kanterna och söker passning.

McCarthy tar fler tekningar än Carpenter inatt och ser lite mer ut som en center än sist. Då tog Carpenter typ samtliga tekningar.
Här är en Tweet från Barracuda där Carpenter står som center https://twitter.com/sjbarracuda/status/ ... 3711655937
Senast redigerad av eleganten 170501 kl 02:49, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170501 kl 02:05

Phantoms är utslagna så då lär väl Malmö presentera Miele snart.
Ska bli intressant att se om 33-årige Chris Conner skriver nytt kontrakt eller om han kanske provar Europa i slutet av karriären.
Tyckte han såg pigg ut igår mot Bears och är en pålitlig LW/RW poängspelare.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170501 kl 03:22

Carpenterkedjan blek idag och avgörande game5 i San Jose på tisdag. Barracuda måste få ordning på PP om de ska gå långt i slutspelet.
Tycker heller inte att Grosenick är en målvakt att luta sig tillbaka mot när det blåser snålt.

Stockton var överlag bättre idag. Linden Vey (RW/C) och Garnet Hathaway (RW) stack ut bland spelare med utgående kontrakt.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170503 kl 07:19

Orkade inte vara uppe i natt men Barracuda vidare genom SH-mål av Carpenter i OT.
https://twitter.com/TheAHL/status/859635846374457345
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170503 kl 20:31

Inatt blir det att koka kaffe igen. Alla som nämns nedan är på utgående kontrakt.

Grand Rapids

Russo (D) 24 år, 19 NHL matcher i år utan poäng. Går bra i AHL däremot. 24 år, möjligt med ett Europa-äventyr?
Paetsch (D) 34 år. Varit i DEL en säsong. För gammal? Jag ska hålla ett öga, gillade som sagt åldermannen Eminger förra året.
Assisterande kapten Street (C), center på gränsen till NHL i 6 år. 30 år gammal, tvåvägscenter med offensiva kvalitéer. Kanske dra till Europa istället?

Wolves

Gillade vad jag såg av Butler (D) senast. 30 år, rutinerad back med utgående kontrakt.
Givetvis kul att se Agostino och Agozzino spela, även om de kanske inte är så sannolika för Sverige. MEN, som sagt, Silly Season :)
Lindbohm (D) är med igen, ska hålla ett öga på honom med.
Sen blir det väl ett avundsjukt öga på Skellefteåryktade Ellis (D)
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170504 kl 09:50

Griffins kommer vinna över Wolves, så är det bara.
De hade ett riktigt kul PP1 med bara forwards, från samtliga linor :)

utropstecken
Ben Street (C). Han vill jag ha. Grym spelförståelse. Snabb på rören. Fina passar men även vass i avsluten. Får några strömatcher i NHL varje år men börjar bli till åren. Jävlar vilken förstecenter.

Martin Frk (RW) RENODLAD tjeckisk målskytt. Stekhet i första perioden och stänkte in två mål. Ersätter Wännström med hästlängder. Har förut legat på gränsen till ECHL men har iår gjort en kanonsäsong i AHL och fått prova lite på NHL-spel.

Robbie Russo (D). Poängback. Två uppåkningar från egen zon till farlig målchans under matchen. Syns ofta och har bra fart.

övriga noteringar
Morgan Ellis (D) gör väl ingen toppenmatch. Får igenom puckar och spelar mycket men det händer inget. De möter iofs i mina ögon ett bättre lag.
Nathan Paetsch (D) gör det helt OK ändå. Ingen Eminger men helt klart en rutinerad back med energi kvar. Behöver se honom i fler matcher.
Petteri Lindbohm (D) gör en bra match. Fin assist till reduceringen 1-2. Inte superimponerad ändå, sämre än Joakim Ryan, Robbie Russo och Tim Erixon.
Kenny Agostino (LW) är kvalité rakt igenom. Skapar farligheter hela tiden men är i lite för dålig omgivning.
Andrew Agozzino (LW/C) hade ingen bra match. Brände frilägen och missade passningar.
Henrik

Inläggav Henrik » 170505 kl 00:24

Tack Eleganten för att du kokar kaffe och delar med dig! Ben Street!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170505 kl 17:02

RBK borde tamejfan anställa eleganten som AHL-scout. Jag skojar inte.

Ben Street låter som den perfekte förstecentern! Kanske för bra rentav? Han är på gränsen till NHL men samtidigt 30 år och kanske känner att det är dags att prova något nytt. Lite som Andy Miele. Miele är dock i det kortaste laget med sina 171 cm (och 77 kg) så om han inte har "Little" eller "Lasch" i sig så kan han få problem att hävda sig.

Massor av intressanta spelare du skriver upp. Har man kroken ute på alla dessa och lite till så borde man väl få napp på nån kan man tycka.
Frågan är om Masken verkligen har koll på alla de här spelarna? Scouting är underskattat! Även om det så sker från TV-soffan.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170506 kl 16:34

eleganten, hur ser Enroth ut i målet för Gulls?

I AHL tror jag att man ska fokusera på spelare mellan 28-32 som har spenderat större delen av karriären i AHL och kommit till insikten att det nog inte blir något NHL spel mer än lite inhopp här och där. Gärna spelare med familj där RBK kan erbjuda en lugn och trygg miljö för barn att växa upp i.

Att scouta spelarna i AHL väl kan visa sig vara mer lönsamt än att erbjuda truliga hemvändare furstliga löner som de ändå till slut nobbar.

Men vi har ju haft den största hemvändaren av alla i Kenny så det blir liksom svårt att toppa det han gjorde.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170506 kl 16:49

GrönvitaMike skrev:RBK borde tamejfan anställa eleganten som AHL-scout. Jag skojar inte.

Haha det vetifan, men ett himla mys att sitta uppe på nätterna och se hockey och drömma om nyförvärv :)
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170506 kl 16:53

Flying Farang skrev:eleganten, hur ser Enroth ut i målet för Gulls?

Inte sett dom än, men ska se game2 mellan Gulls och Barracuda inatt. Håller ett extra öga på honom!

Flying Farang skrev:I AHL tror jag att man ska fokusera på spelare mellan 28-32 som har spenderat större delen av karriären i AHL och kommit till insikten att det nog inte blir något NHL spel mer än lite inhopp här och där. Gärna spelare med familj där RBK kan erbjuda en lugn och trygg miljö för barn att växa upp i.

Jag har nog också tänkt så i rätt stor utsträckning. Men sen ryktas Morgan Ellis till SAIK, Wolves bäste back 25 år gammal.
Jag har landat i att titta på spelare ner till 24-25 års ålder men struntar i 20-åringar som redan producerar poäng i AHL/NHL.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170507 kl 05:38

Ben Street 1+0 och Martin Frk 0+2 inatt när Griffins vann game3.
Här är Streets mål: https://twitter.com/TheAHL/status/861000879507361792

Barracuda-Gulls

I pausen sa kapten McCarthy att Enroth hade för bra sikt senast när han tog 36 av 38 skott.
Idag har de fått förbi puckarna lite enklare. Enroth har släppt in 3 puckar än så länge, ingen av dem har sett otagbar ut.
Inledningsvis släppte han väldigt mycket returer rakt ut men har spelat upp sig under andra perioden. Inget märkvärdigt spel med klubban.
Nu släppte han in 4-1 i PP, ligger och simmar och pucken glider in. Jag tycker att han ser alldeles för liten ut efter att ha vant sig vid att se Lindbäck spela.

Carpenter mål igen, poäng i varenda match.
https://twitter.com/TheAHL/status/861044199419817984

Joakim Ryan har varit sjukt stabil och farlig i varenda match jag sett. Långa snabba uppåkningar. Bra skott från blå. Pass på bladet.
Har sett ett par matcher med Marcus Sörensen nu, han får inte till det. Bra fart men känns ur form, ofta fel beslut och tar sällan avslut.

Har hållt koll på Carric, Laganiere och Samuels-Thomas i Gulls. Alla har varit godkända men inget märkvärdigt.
Görz gör inget väsen från sig. Nick Sörensen osynlig.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170507 kl 10:30

Carpenter bakom 5-1, bryter vid egen offensiva blå och rycker iväg till en 2mot1 med McCarthy. Gör allting perfekt, lägger över en pass till McCarthy vid exakt rätt tillfälle som får öppet mål. Carpenter 1+1 i matchen och leder Calder Cups poängliga med 6+4 på 7 matcher.

De fick igång PP igår och Grosenick var stensäker i målet. Om de kan hålla den nivån så kommer Barracuda gå långt i år.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170507 kl 19:07

Ikväll bli det game2 mellan Bruins och Bears.

Bears
Aaron Ness (D) är tillbaka men sitter tyvärr på kontrakt över 17/18. Håller ändå ett öga inför 18/19. Då är han 28 år och kanske redo för Lindab Arena.
Chris Bourque (LW) 31 år utgående kontrakt.
Ska hålla ännu mer koll på Galiev (LW/RW 25 år) som såg bra ut sist.

Bruins
Såg första matchen mot Penguins och då såg båda lagen riktigt dåliga ut. Kass match. Hoppas på bättre nu!
Alex Grant (D) 28 år har gått bra i slutspelet. Han kommer kommenteras.
Tänker också kolla på Wayne Simpson (RW) 27 år, har haft sin bästa poängmässiga säsong någonsin i AHL i år.
Kör Chris Porter (LW/C 32 år) med... mycket NHL-erfarenhet. Kul med en sväng till Europa i slutet på karriären! Ta med ungarna osv!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170507 kl 23:44

Sjukt bra första period mellan Wolves och Bruins! Underhållande hockey.

Chris Bourque (LW) 31 år är en oerhört duktig hockeyspelare. Hög fart men ändå otrolig puckkontroll. Slår bra passar i trängda situationer, tar snabba smarta beslut. Snabbt skott. Jag håller honom i samma nivå som Ben Street och Ryan Carpenter. Har varit i Europa i två vändor (KHL + NLA)

Pheonix Copley (G) är den första målvakten jag fastnat för. Stor målvakt med liknande spelstil som Lindbäck. Har varit ute ett par gånger med klubban långt från målet och gjort det säkert och bestämt, sånt är jag svag för. 25 år, 193 cm med utgående kontrakt.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170508 kl 00:12

Copley räddar ett halv-friläge från Chris Porter (LW/C) som kommer med riktigt bra fart.
Nästa hel-friläge från Wayne Simpson (RW) sitter dock i maskorna bakom Copley.
Har fått lite brunkarkänsla av Simpson men han satte avslutet trots att han blev nedriven av Aaron Ness.
https://twitter.com/SinBinBears/status/ ... 3129996288
Senast redigerad av eleganten 170508 kl 01:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170508 kl 00:31

Nej, Simpson är inte brunk, han kan helt klart utmana offensivt. Skapar 1-2 i princip helt själv. Håller undan sin försvarare starkt, tar ett avslut, tar hand om egen retur går runt målet och håller i pucken och tar avslut. Inget som Copley kan göra han tar de två första skotten innan pucken åker in i tom målbur.

Bears backar är inte bra defensivt även om Aaron Ness och Christian Djoos briljerar offensivt. Copley får verkligen kämpa :)
Senast redigerad av eleganten 170508 kl 07:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170508 kl 02:50

Flying Farang skrev:I AHL tror jag att man ska fokusera på spelare mellan 28-32 som har spenderat större delen av karriären i AHL och kommit till insikten att det nog inte blir något NHL spel mer än lite inhopp här och där.
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=17839
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170508 kl 19:38

Såg färdigt förlängningen nu Bears-Bruins, orkade inte det inatt.
Avgörande målet kom efter assist från Stanislav Galiev och Chris Bourque som gjorde en bra match.
Ett par viktiga räddningar från Pheonix Copley i övertidsperioden, han är mitt förstanamn för 17/18.

Återgå till "Allmänt hockeysnack"