SHL 2017-2018

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
eleganten

SHL 2017-2018

Inläggav eleganten » 170610 kl 20:24

Ska bli sjukt kul att följa Liljewall i Brynäs. Hoppas det går bra för honom och att han kan fokusera på sitt eget spel och individuell utveckling.
Roligt att han gick till en toppklubb, det var nästan så jag trodde han skulle hamna i hockeyallsvenskan.
På Brynäs forum verkar de vara nöjda med värvningen. De lovordar hans inställning, hårt jobb varje dag osv. De tror också han kan vara god för fler poäng nu när han är i en mer etablerad klubb.

Cehlin och Wännström kommer man väl också hålla ett öga på. Lite bitter från förra säsongen och kommer nog vara lite skadeglad om de misslyckas lite spelmässigt.
Hoppas dock såklart att de slipper sina problem efter huvudskadorna.

Zaar vetifan. Jag tyckte inte det var så jobbigt med Everberg förra året ändå.
Vill de inte spela här så skit i det då! Intressant att följa formkurvan ändå.

Vad ser ni fram emot?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: SHL 2017-2018

Inläggav GrönvitaMike » 170610 kl 21:52

Bra initiativ. Jag ser mest fram emot att se en spelande backuppsättning. Snabba uppspel med precisa passningar till rättvända forwards hade varit kul som omväxling.
Gagné är en personlig favorit som tillsammans med Brithen och ev yttern blir de mest sevärda.

Hoppas att Liljewall får vara skadefri och gör en kanonsäsong...

...att Zaar inte motsvarar förväntningarna...

...att Cehlin gör en usel säsong i ett floppande Luleå...

...att framåt våren få läsa att Sjögren signat för kommande år.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170612 kl 17:17

Hoppas på en något "enklare" säsong där vi får ett rimligt skadeläge samtidigt som bottenkollegorna inte överpresterar.

KHK kan knappast göra om sin förra säsong, där har vi en bottenkandidat.
Leksand borde inte ha plockat så många poäng som man gjorde förra året (vi förlorade exempelvis 2 matcher i rad mot dem back to back).
Hoppas på att Mora gör en blekare första säsong än Leksand.
Örebro verkar vara i ekonomiskt blåsväder (10-15 miljoner minus?!?) samtidigt som man inte värvat särskilt imponerande. Kanske kan husera i botten?

Sen kanske något mer etablerat lag har otur med skador eller startar trögt. Luleå? Djurgården? Malmö kanske lite baksmälla efter förra säsongen?
BubsemanNG

Inläggav BubsemanNG » 170613 kl 00:27

Vågar mig på ett litet förhandstips av SHL:
1. Skellefteå
2. Linköping
3. Frölunda
4. Brynäs
5. Växjö
6. HV71
7. Luleå
8. Färjestad
9. Rögle
10. Malmö
11. Djurgården
12. Mora
13. Karlskrona
14. Örebro
Play in
Luleå - Malmö 2-1
Färjestad - Rögle 0-2
Kvart
Skellefteå - Rögle 4-2
Linköping - Luleå 3-4
Frölunda - HV71 4-3
Brynäs - Växjö 1-4
Semi
Skellefteå - Luleå 2-4
Frölunda - Växjö 3-4
Final
Växjö - Luleå 4-1
Kval
Karlskrona - Södertälje 4-1
Örebro - Modo 3-4
SM Guld: Växjö
Kval: Karlskrona, MoDo

Vad tror ni???
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170613 kl 23:14

BubsemaNG

Det är svårt att tippa turordningen så jag delar in lagen i tre olika kategorier baserat på trupperna:

Topp 8:
Skellefteå, Frölunda, Växjö, Linköping, Brynäs, HV71, Malmö, Färjestad

Slåss om 2 Play In platser:
Djurgården, Luleå, Rögle, Örebro

Kval:
Mora, KHK

Tror att vi med en bra målvakt + en bra start har kapacitet att på allvar utmana om Play In-platserna.
Bengt

Inläggav Bengt » 170615 kl 22:50

Jag hänger inte riktigt med på dessa kommentarerna:
"Cehlin och Wännström kommer man väl också hålla ett öga på. Lite bitter från förra säsongen och kommer nog vara lite skadeglad om de misslyckas lite spelmässigt."
och
"Hoppas att Liljewall får vara skadefri och gör en kanonsäsong...
...att Cehlin gör en usel säsong i ett floppande Luleå..."
Varför är ni sura på Cehlin och Wännström?
De var produktiva och satsade för fullt så länge de var hela sedan skadade de sig illa under säsongen.
De anklagades (framförallt Cehlin) på detta forumet för att ha signat för andra klubbar i förtid vilket sedan visade sig vara fel.
Vidare erbjöds de väl inte nytt kontrakt av Rögle p.g.a att de varit skadade och man ville inte riskera en till säsong som förra säsongen?
Dessutom gick ingen av dem till MIF.
Är det något jag missat?
Om jag har rätt i det som står ovan bör vi väl önska dem lycka till på samma sätt som vi gör med Liljevall?
Bengt
BubsemanNG

Inläggav BubsemanNG » 170616 kl 00:34

Instämmer Bengt!!!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170616 kl 06:31

Bengt skrev:Jag hänger inte riktigt med på dessa kommentarerna:
"Cehlin och Wännström kommer man väl också hålla ett öga på. Lite bitter från förra säsongen och kommer nog vara lite skadeglad om de misslyckas lite spelmässigt."
[...]
Är det något jag missat?
Om jag har rätt i det som står ovan bör vi väl önska dem lycka till på samma sätt som vi gör med Liljevall?
Bengt

Du tolkar möjligtvis in för mycket, åtminstone i min kommentar. Jag känner ingen ilska och det handlar inte om kontrakt eller MIF.
Säsongen 16/17 var det lite störigt att Jensen gjorde succé i ett annat lag samtidigt som vi inte fått ut något av honom säsongen 15/16.
Jag känner likadant med Wännström/Cehlin inför 17/18. Det hade varit småstörigt om Cehlin vinner skytteligan samtidigt som han inte hade möjlighet att hjälpa oss 16/17. Vi var fan nära att åka ur?!?!

Jag håller inte spelare som kommit hit och gjort nån säsong i samma kategori som en egenfostrad kapten.
Liljewall ömmar jag något enormt för. Det gör jag inte för Jesper Jensen, Cehlin, Wännström, (Åslin, Beaudoin, Aleardi, Smotherman osv.)
Jag hoppas de får vara skadefria men håller inte tummarna för framtida succé (framförallt inte mot oss).
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170616 kl 07:27

Alla förstår ju att det hänt något gällande Cehlin. Därav alla kommentarer om honom.
Henrik

Inläggav Henrik » 170620 kl 12:36

Svårt att tippa innan alla trupper är spikade. De sista pusselbitarna kan vara avgörande...

SAIK, Brynäs, Frölunda och KHK är klara i dagsläget, men någon i deras lag kan ju efter drafts och camps ganska sent i Silly få för sig att dra över pölen och tvinga fram sena värvningar...

Färjestad och Växjö söker center, DIF också?, Luleå och iaf Malmö varsin back, HV71 både back och C/RW, LHC garanterat en rightback och två forwards. De lär också behöva avvakta händelseutvecklingen i Nordamerika.

Gissar att Örebro pga sin ekonomiska katastrof bara fyller på med 1-2 billigare, lovande eller relativt omeriterade backar. Det kan man kanske hitta här hemma? Forwardssidan är rimligen klar.

Mora verkar å andra sidan ha koll på stålarna, vet ej vad man har kvar att röra sig med och hur etablerat man siktar, men har plats för 1-2 backar. 15 forwards är rimligen fullt.

Rögle saknar sin förstemålvakt och kanske tar in något nytt ytterligare på backsidan beroende på vad som händer med Liljegren, Marshall och Fairchild.

Alla får snällt vänta tills Nordamerika plockat sitt och spelarna som aspirerar på plats där blivit över...

Men om man ändå ska tippa nu:
Det man kan skönja i dagsläget är 8 tydliga "topplag" varav två kommer att få nöja sig med play-in. Om man ska peka ut en logisk favorit till seriesegern redan nu är det SAIK. Fortsatt fin trupp med kontinuitet, Möller på banan, ständigt skadade Jimmy i pension, bra kompletteringar, revanschsug, mängder av junisar att fylla på med. För mig luktar det serieseger, i alla fall absoluta toppen. Resterande blir en ren gissning på magkänsla beroende på hur Silly avslutas. Slutspelet är omöjligt att tippa under försäsong. Det är avhängigt skador, dagsform osv. Som det känns nu, kan i stort sett åtta lag vinna SM-guld.

1. SAIK
2. Frölunda - bygger bra, får man ihop det så...
3. HV71 - dito
4. Växjö - experter på att få ihop en grupp importer, varför tvivla nu?
5. Brynäs - Tror nog Melin kan förvalta detta väl.
6. Färjestad - Till synes tunga tapp, men verkar restaurera fräscht och fint. Tror jag kommer att utmana än mer i år.
7. Linköping - Detta kan väl gå lite hur som helst, men knappast sämre än play-in.
8. Malmö - dito. Kan spinna vidare, men också få reaktion, missflyt osv...
9. DIF - Räcker knappast för topp 6, men bör kunna ta sig till play-in. Andas viss stabilitet och tydlig färdriktning
10. RBK - Lite med hjärtat så klart. Men får man alla bitar på plats, en bra start, lite flyt och momentum och kan växa under säsongen så kanske man till och med kan bli farliga i ett slutspel, om man nu får ihop något riktigt vasst anfallsvapen och hittar supermålvakten? RBK bör i år i alla fall ha relativt goda möjligheter att undvika kvalspel.
11. Luleå - Tror inte ens Bulan kan göra under omgående med en trupp som på förhand ser ut lite som ett restsortiment eller fd sjukstuga. I bästa fall når man play-in, men bör också undvika kvalspel.
12. KHK - Gissar att de gnetar sig kvar. Utifrån sina förutsättningar har man byggt smart, men är skadekänsligt. Play-in vore succé, kvalspel är ett reelt hot.
13. Örebro - Kan de rida ut den ekonomiska stormen, få ihop en bra trupp och sedan ett sammansvetsat lag på isen? Kanske? Men med tanke på oroligheterna just nu och det stålbad som väntar känns play-in som succé. Självklart kan de klara sig undan kval, men om man ändå ska tippa så gissar jag att de i år får kämpa för att undgå katastrofen, dvs att de klarar sig i ett dock alltid ovisst kval oavsett vilka de får möta.
14. Mora - Kan med sin fart om orädda mycket väl göra en klassisk shocköppning som nykomling och rida länge på den. Kanske kan de växa under säsongen? Det senare är kanske trots allt viktigast. För de ska inte kunna undgå kvalspel. Det är väl mycket som talar för att det blir ett nytt slag om Dalarna och 50-50 om man klarar SHL-existensen.

Men det finns kanske anledning att ändra sitt tips närmre seriepremiären...
Henrik

Inläggav Henrik » 170621 kl 14:16

Pantern degraderas! Nja, kan överklagas och kanske fixas, så inte sista ordet sagt, men oroväckande för MÖFF.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170625 kl 10:09

Henrik skrev:Pantern degraderas! Nja, kan överklagas och kanske fixas, så inte sista ordet sagt, men oroväckande för MÖFF.

Jävligt nonchalant skött av Pantern tycker jag, man hade till den 31/5 på sig att fixa bokföringen, fick ytterligare 3 veckor på sig och klarade ändå inte av det. För att bokhållaren var föräldraledig...

Men sportsligt är det ju synd om dem men det kittlar lite med KIK som ersättare, matchen i matchen mellan de forna (?) kompisarna Hellkvist och Lusth är något jag skulle vilja se!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170626 kl 10:03

Luleå värvar back som spelat 7 NHL-matcher i år och 3 NHL-matcher förra året. 25 år gammal.
Uppenbarligen är det ingen omöjlighet att värva spelare i den åldern som är på gränsen till NHL.
Henrik

Inläggav Henrik » 170630 kl 14:06

Färjestads sista pusselbit är kanske trygg, men inte heller så imponerande. Det hänger så klart lite på hur HV, Växjö och LHC avslutar Silly, men tror ändå FBK kommer att vara en ännu hetare kandidat för topp-6 i år, definitivt topp 8.
http://www.shl.se/artikel/xubbaj4jp-403 ... -linkoping
Henrik

Inläggav Henrik » 170630 kl 16:43

Förra året var ett skadehelvete och ingen sportslig hit för RBK. Men man lyckades likväl bra med ekonomin och tog bra organisatoriska steg. Så är det inte överallt i SHL. Örebros årsmöte lämnade tydligen en del övrigt att önska och man lyckades tyvärr inte sätta någon riktig punkt för sin oreda. En onödig epilog följer sannolikt och krånglar till nya tag. Oreda i ekonomi och ledning riskerar att spilla över även på det sportsliga. (Antar att det mönstret känns igen från t.ex HIF och ÄFF). Även om det kan göra Rögles SHL-liv lättare tycker jag det är trist för Örebro. Ser hellre att svensk hockey går bra och att Rögle tar sig uppåt i hierarkin bland välmående konkurrenter.

http://bunkersnack.se/orebro-hockey/ars ... omment-122

Vänder man på logiken så är nog samtidigt just Örebro och KHK extra känsliga för sportsligt dåliga starter i år, för att det kan drabba även ekonomin organisationen på ett förödande sätt. Kanske kan det leda till ytterligare oklarheter och bråk i Örebro? Luleå kan med en dålig säsong i år kanske näst år också dras ner till detta absoluta bottenträsk. För nu har man inte en imponerande trupp och samtidigt relativt knappa 7 miljoner i eget kapital efter en ganska stor ekonomisk förlust. RBK och Mora tillhör såklart redan bottenträsket på förhand. Men de känns som de har bättre lugn i organisationen och bättre kontroll på stålarna. Positiva trender som kan hålla och än viktigare, är mindre ekonomiskt känsliga för motgång. Mora kommer under ordnade former, lugn och sansat försöka lära sig och hålla sig kvar, likt Leksand föregående år. Kanske med ett bättre resultat? De verkar under alla förhållanden inte äventyra sin ekonomi. Skulle det gå lite trögt för Rögle, så tror jag likväl inte det finns någon större risk för enorma underskott och katastrof, bara fortsatt knapert. Med lite sportslig medgång kan det däremot säkert bli ett riktigt fint ekonomiskt resultat nästa år och visst ökat utrymme för ytterligare satsning.

Är helt övertygad om att svensk hockey nått vägs ände i sin utveckling om man inte ändrar på den sjuka fördelningen av TV-slantarna. HA-lagen blir allt mer akterseglade. Om de mot alla odds går upp så får de mindre del av kakan som nykomlingar, ungefär motsvarande en förstakedja. Att förnya sin SHL-status är därför kanske lika svårt som att gå upp. Att bli bättre än sist som nykomling i SHL är en bragd. Att undvika kval är närmast omöjligt. Lyckas man hålla sig kvar år ett via kvalspel kvarstår likväl något år då man har en realistisk chans att "etablera sig". Rögle missade förra säsongen sin första realistiska chans. Förhoppningsvis lyckas RBK bättre med att ta ett kliv i rätt riktning i år. Men vilket lag ska framöver mäkta med att först gå upp och sedan lyckas stanna kvar för att få den chansen?

Risken är stor att ojämlikheten bara ökar. Slutspelslagen i SHL konsoliderar sin makt och rikedom. SHL:s bottenlag kämpar ständigt för sin existens mot HA-lag som i sin tur får det allt svårare att gå upp. Möjligheter och dynamik minskar. Det blir statiskt och stängt. Jag tror inte att det är positivt för utvecklingen av svensk hockey i stort. Bredden på toppen avgränsas, kan ej bli större utan löper bara risk att minska eftersom SHL trots allt är väldigt jämn, åtminstone till 2/3. Toppen kan då i längden också bara bli lidande. Det kommersiella intresset och den relativa internationella konkurrenskraften riskerar att minska. För antalet lag i NHL och den globala hockeyhierarkin blir inte färre och lär inte sluta dammsuga Sverige på prospekt under överskådlig tid. Enda sättet att minska det internationella trycket eller draget är att mätta den internationella munnen allt mer och bättre och samtidigt få allt godare rester över till sig själv. Med andra ord: väx snabbare på bredd och topp än övriga världen eller förlora kampen över tid. Svensk hockey borde alltså snarare underlätta för konkurrens och breddning underifrån. Dela TV-stålarna i SHL lika år ett, avdela en lite större andel till HA, utöka SHL gradvis och utöka dessutom HA lika mjukt men bestämt till dubbel SHL-storlek! Annars kommer vi att bli ännu mindre på hockeyns världskarta. Expansion ger både trygghet och framgång. Det finns ingen motsättning i det. Samtidigt inbjuder en mer jämlik fördelning av resurserna till att vi lättare blir av med eventuellt sjuka äpplen som Örebro. Vi ger också plats för avsättning av fler juniorer, främjar bättre bredd och fler yrkesutövande hockeyspelare. På sikt blir det därför också fler toppspelare, genom att vi underlättar för fler till synes sunda lag underifrån som Mora. Etablering blir dock aldrig en dans på rosor. Hoppas Rögle i år kan lyckas ta ett första skutt för att säsongen därpå kanske vara mogna att på allvar haka på den lilla skaran "etablerade". Om det måste fungera som nu så hoppas jag andra lag får slåss för sin existens i bottenträsket framöver.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170701 kl 21:21

Trkulja till Linköping. Alltid spännande att se hur toppspelare från HA klarar sig i SHL.
Han såg sjukt bra ut i slutspelet.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170702 kl 15:39

eleganten skrev:Trkulja till Linköping. Alltid spännande att se hur toppspelare från HA klarar sig i SHL.
Han såg sjukt bra ut i slutspelet.
Gillar det jag har sett av honom i AIK och tror att han i rätt miljö kan bli en bra SHL-forward. Det sköna i detta är att en konkurrent underifrån blir extremt försvagade. Nu har de tappat 3 av sina 4 bästa forwards: Lindqvist, Trkulja-Olsson och Bratt samt sin klart bäste back J.Andersson. De har inte ersatt dessa på ett bra sätt men 25 mille i förlust de senaste två åren har kanske satt sina spår nu.

Leksand ser farligast ut. De har fått ihop en riktigt bra allsvensk trupp.
Henrik

Inläggav Henrik » 170702 kl 21:58

[quote="Leksand ser farligast ut. De har fått ihop en riktigt bra allsvensk trupp.[/quote]

Instämmer! De ser ut att bli klara favoriter i HA. Men förhoppningsvis behöver vi inte bry oss så mycket om det för att vi slipper kvala. ;-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170703 kl 13:30

Henrik skrev:Instämmer! De ser ut att bli klara favoriter i HA. Men förhoppningsvis behöver vi inte bry oss så mycket om det för att vi slipper kvala. ;-)
Kan nog bli ett daladerby nästa vår igen ;-) Jag tror inte att vi behöver oroa oss med den här truppen så länge skadeeländet inte upprepas.
Henrik

Inläggav Henrik » 170703 kl 22:51

Ben Youds till Växjö. Känns som de ersätter sina förluster lite tveksamt i år, nu bara ett forwardshål att fylla kvar, men Evertsson brukar ju också uppdatera under säsong. Det blir nog än mer aktuellt i år.

Få pusselbitar verkar återstå att fixa nu för konkurrenterna.
Helt klara är förmodligen: SAIK, Frölunda, Brynäs, Färjestad och KHK.
Kanske även DIF?
Hittar Luleå på något mer? Tveksamt, med tanke på hur breda de redan är.
Växjö - behöver en André Pettersson.
HV - en back? och kanske en forward till?
LHC - definitivt en back och en forward.
Mora - en (billig) back.
Malmö - en dyr back.
Har Örebro råd med en back till?

De sista pusselbitarna får nog krydda laguppställningarna lite bättre än Ben Youds för att man ska bli så där väldigt skrajsen...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170704 kl 00:13

Håller med om att Växjö gjort tveksamma värvningar, men Youds är långt ifrån dålig. Jag tyckte att han stack ut i LIF.
Jag är nog mer kritisk till värvningen av Rahimi. Jag är personligen allergisk mot den typen av backar...kostar betydligt mer än det smakar. Sen har man i mina ögon SHLs bästa målvakt
Växjö ser faktiskt mänskliga ut. Dock har man ju SHLs bästa målvakt Fasth och radarparet Rosén och Kiiskinen.
Henrik

Inläggav Henrik » 170704 kl 12:29

GrönvitaMike skrev:Håller med om att Växjö gjort tveksamma värvningar, men Youds är långt ifrån dålig. Jag tyckte att han stack ut i LIF.
Jag är nog mer kritisk till värvningen av Rahimi. Jag är personligen allergisk mot den typen av backar...kostar betydligt mer än det smakar. Sen har man i mina ögon SHLs bästa målvakt
Växjö ser faktiskt mänskliga ut. Dock har man ju SHLs bästa målvakt Fasth och radarparet Rosén och Kiiskinen.

Växjös lagbygge är väl i år inte helt olikt Rögles? Tycker man styrkemässigt närmat sig varandra på pappret från varsitt håll.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170704 kl 15:19

Henrik skrev:
GrönvitaMike skrev:Håller med om att Växjö gjort tveksamma värvningar, men Youds är långt ifrån dålig. Jag tyckte att han stack ut i LIF.

Växjös lagbygge är väl i år inte helt olikt Rögles? Tycker man styrkemässigt närmat sig varandra på pappret från varsitt håll.
Absolut. Tror att de gör ett mellanår och harvar i mittenskiktet. I värsta fall Play In. Förvånad då Evertsson brukar göra det mesta rätt. Rahimi kostar dem 180t i månaden i TRE år. Sjukt överpris för en såpass begränsad back.
Henrik

Inläggav Henrik » 170705 kl 16:14

Tycker Lökers-bloggaren gjort en ganska rimlig ranking av SHL-lagen i dagsläget, inte minst en intressant diss av Lökers: http://sjoaguden.se
Är någon intresserad av kaoset i Örebro så återges det av bekymrad men ändå hoppfull fan-blogg här: http://bunkersnack.se/orebro-hockey/ars ... fortsatta/
Henrik

Inläggav Henrik » 170710 kl 14:05

Jaha, då är även LHC:s, HV71:s och Moras trupper "spikade", för övrigt på ett bra sätt vad det verkar.
Frölunda, Brynäs, FBK, KHK, Örebro, Luleå och DIF var det redan tidigare, till synes även Rögle.
Bara tre lag söker ännu vars ett nyförvärv ytterligare för sin A-trupp: Malmö (spetsback), SAIK (spetsback) och Växjö (forward)
Men det är klart att det kan hända något ytterligare någonstans, inte minst i Rögle?
Lika bra att avvakta till samtliga är "klara" innan man reviderar sitt förhandstips.
Henrik

Inläggav Henrik » 170711 kl 10:20

Pesonen till Växjö. Evertsson får till en fin sista pusselbit, men Lökers ser likväl medgörligare ut på pappret i år.
http://mrmadhawk.se/
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170711 kl 14:20

Henrik skrev:Pesonen till Växjö. Evertsson får till en fin sista pusselbit, men Lökers ser likväl medgörligare ut på pappret i år.
http://mrmadhawk.se/
Det bästa med den värvningen är att Djurgården gick bet, för där har vi ev en blivande konkurrent.
Henrik

Inläggav Henrik » 170712 kl 14:21

Så kan det vara, men Växjö är inget givet topp-6-lag i år, på pappret sämre i år även med Pesonen. Dvs lika gärna bli sjua som fyra vid seriens slut.
DIF kan hitta nåt annat kul och kommer att närma sig bla Växjö i år.
För Rögle är det viktigt att i spegeln se ett lag som kan nå en högre nivå än dessa. Rögle har närmat sig än mer på pappret och ska nu utmana det allt jämnare mittenskiktet.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170712 kl 15:55

Henrik skrev:Så kan det vara, men Växjö är inget givet topp-6-lag i år, på pappret sämre i år även med Pesonen. Dvs lika gärna bli sjua som fyra vid seriens slut.
DIF kan hitta nåt annat kul och kommer att närma sig bla Växjö i år.
För Rögle är det viktigt att i spegeln se ett lag som kan nå en högre nivå än dessa. Rögle har närmat sig än mer på pappret och ska nu utmana det allt jämnare mittenskiktet.
Kan hålla med i ditt resonemang. Växjö är helt klart sämre än ifjol och kommer med största sannolikhet att hamna längre ner i år. De har förvisso ligans bästa målvakt och en av de bättre backarna i ligan i Martinsson, men i övrigt en medioker backuppsättning, och forwardssidan ser tunn ut. Pesonen - Rosén - Kiiskinen - Martinsson, Fasth känns vasst...men bakom de är det mest en grå skara.

Djurgården ser dock sämre ut. De har en OK målvakt men knappast någon "Fasth". De har en av de sämre backuppsättningarna i ligan med knappt någon offensiv. Bra bredd bland forwards men knappt någon spets bakom Engqvist.

Är helt övertygad om att Växjö kommer spetsa till det under säsongen när det börjar krisa. Djurgården har inte samma resurser. Det är också en anledning till att jag ser Djurgården som en större konkurrent i slutändan. Sen ska man inte glömma bort Växjös vinnartradition de senare åren, det sätter i väggarna.
Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 170802 kl 21:04

Suget över att göra en första tabell är här:

1.Frölunda
2.Skellefteå
3.Brynäs
4.HV71
5.Linköping
6.Malmö
7.Färjestad