SHL 2017-2018

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
Titanus88

Re: SHL 2017-2018

Inläggav Titanus88 » 180319 kl 19:07

GrönvitaMike skrev:Hoppas att Liljewall får vara skadefri och gör en kanonsäsong...

...att Zaar inte motsvarar förväntningarna...

...att Cehlin gör en usel säsong i ett floppande Luleå...

...att framåt våren få läsa att Sjögren signat för kommande år.

Intressant inlägg att läsa nu GVM, Bra där med Sjögren, Luleå får man väl säga floppade ändå. Inte ens kvartsfinal. Zaar motsvarade inte förväntningarna heller.

Bra förutspått av dig!

Något nytt angående Liljewall?
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180319 kl 20:14

Malme...

22-11 i skott till Frölunda och fullständig hemmadominans och ändå leder MIF 0-2.
Otroligt.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180319 kl 20:19

Titanus88 skrev:Malme...

22-11 i skott till Frölunda och fullständig hemmadominans och ändå leder MIF 0-2.
Otroligt.
Fattar inte hur de lyckas. 1-2 nu medan jag skriver.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180319 kl 20:59

Ska Malme ha samma bonnflyt som förra året i slutspelet, totalt jävla utspelade men ändå i ledning borta mot Frölunda...

Fast det verkar ändå vara svårt att locka folk till Percys lada, biljettförsäljningen till hemmamatchen går trögt och spelarna i MIF sponsrade väl supporternas resa till Göteborg? Kan förstå att Sylvegård är bekymrad.

Kådden åsså, blev 1-2 till slut...
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180319 kl 23:24

Titanus88 skrev:
GrönvitaMike skrev:Hoppas att Liljewall får vara skadefri och gör en kanonsäsong...

...att Zaar inte motsvarar förväntningarna...

...att Cehlin gör en usel säsong i ett floppande Luleå...

...att framåt våren få läsa att Sjögren signat för kommande år.

Intressant inlägg att läsa nu GVM, Bra där med Sjögren, Luleå får man väl säga floppade ändå. Inte ens kvartsfinal. Zaar motsvarade inte förväntningarna heller.

Bra förutspått av dig!

Något nytt angående Liljewall?

Nja, angående Cehlin, han gör en bra säsong, men Luleå floppade ändå.
Henrik

Inläggav Henrik » 180319 kl 23:39

Luleå floppade inte. De är inte bättre. Topp sex med det gänget i den konkurrens som råder hade varit succé. DIF är en stor positiv överraskning. FBK likaså. Säger inte att det hade varit omöjligt för Luleå att nå deras tabelläge, men nästintill. Och även om vi nu har väldigt positiva vibbar i RBK så tror jag vi ska vara väldigt ödmjuka för att det är svårt som helvete att stiga i hierarkin. Play-in är på förhand en rimlig målsättning.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180320 kl 00:29

Anledningen till att jag dissade Cehlin var för att han raggade kontrakt med MIF vid den här tiden förra året när vår överlevnad stod på spel. Han träffade Sylvegård innan han åkte till Thailand och sågs i princip aldrig stötta laget i hallen. Han är dock halvt förlåten för sitt förlösande 1-0-mål mot Mora i avslutningen. Han har gjort en bra säsong men har samtidigt varit borta i 30% av matcherna och det drar ner betyget något. Jag hoppas att Sjögren lirar fler än 36 grundseriematcher nästa säsong.

Henrik - Precis. Luleå och Brynäs är inga dåliga lag och de hade det rätt jobbigt i år. Det är inte realistiskt att sikta högre än Play In för vår del. Vi ska nog ska vara glada om vi fixar en plats. Det betyder att vi måste peta ner något av Luleå/Brynäs och de har ett försprång redan med mer färdiga trupper. Mycket talar också för att Örebro blir bättre nästa säsong. Mitt personliga mål med nästa säsong är att undvika den förbannade bottenstriden en gång för alla och utmana Luleå/Brynäs/LHC/Örebro/Malmö om Play-In-platserna. Vi ska ta oss an uppgiften med ödmjukhet och inte vara högmodiga och naiva ala HD-Hjälm. Sådant är bara provocerande efter dessa tre helvetessäsonger. Men samtidigt inte omöjligt heller om allt klaffar.
Henrik

Inläggav Henrik » 180320 kl 00:55

GrönvitaMike skrev:Anledningen till att jag dissade Cehlin var för att han raggade kontrakt med MIF vid den här tiden förra året när vår överlevnad stod på spel. Han träffade Sylvegård innan han åkte till Thailand och sågs i princip aldrig stötta laget i hallen. Han är dock halvt förlåten för sitt förlösande 1-0-mål mot Mora i avslutningen. Han har gjort en bra säsong men har samtidigt varit borta i 30% av matcherna och det drar ner betyget något. Jag hoppas att Sjögren lirar fler än 36 grundseriematcher nästa säsong.

Henrik - Precis. Luleå och Brynäs är inga dåliga lag och de hade det rätt jobbigt i år. Det är inte realistiskt att sikta högre än Play In för vår del. Vi ska nog ska vara glada om vi fixar en plats. Det betyder att vi måste peta ner något av Luleå/Brynäs och de har ett försprång redan med mer färdiga trupper. Mycket talar också för att Örebro blir bättre nästa säsong. Mitt personliga mål med nästa säsong är att undvika den förbannade bottenstriden en gång för alla och utmana Luleå/Brynäs/LHC/Örebro/Malmö om Play-In-platserna. Vi ska ta oss an uppgiften med ödmjukhet och inte vara högmodiga och naiva ala HD-Hjälm. Sådant är bara provocerande efter dessa tre helvetessäsonger. Men samtidigt inte omöjligt heller om allt klaffar.

På pricken exakt så känner jag också Mike!
Självklart hoppas vi att det går djävligt bra framöver. Men kommer att protestera om vi, HD m.fl haussar upp förväntningarna till omotiverade höjder före säsongsstart. Även om allt pekar åt rätt håll med Abbotts betyder det ju inte att allt motstånd försvinner. Vi har en härlig, tuff utmaning framför oss! Bättre också att lyckas först och hylla efteråt. Det tror jag för övrigt är en viktig bit i Rögles mognadsprocess, som lag och förening, som man nu också verkar ha slagit in på.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180320 kl 05:27

Sen Abbotts tog över är vårt poängsnitt 1,47 per match, ifall vi leker med tanken att Abbotts hade roddat skutan från början så hade det gett oss 76 poäng i slutändan och en play-in plats i år.

Det är naturligtvis där vi bör sikta nästa år och vara ödmjuka inför uppgiften - allt över det är en enorm bonus. Precis som Henrik påpekar så kommer de andra lagen ju inte att försvinna men jag hoppas ju att Rögle blir nästa års "Djurgården" alltså ett lag som förvandlas från botten lag till topplag över en sommar.
Ekwall

Inläggav Ekwall » 180320 kl 08:36

Bara Rögle slipper bottenstriden så är jag iaf glad. Playin låter realistiskt. För höga krav, och ett gäng förluster i början så blir det jobbigt med en orealistisk kravställning. Därav tror jag inte att en för hög kravställning är sund i längden. Onödig stress på spelarna. De är bara människor i slutändan, oavsett vad alla floskler säger. Kravställning ala Tagnes, vinna SM guld, tror jag inte på. Även om det var en rolig grej. Laget känner säkert vilken kapacitet de har. Om kravställningen inte är i närheten av vad de känner de kan prestera, då tror jag det kan knyta sig för många. Det går att på motivation göra underverk, men inte under en hel säsong. Det kommer en svacka.

Hoppas klart Rögle kommer så högt som möjligt, men Abbotts måste få tid att bygga upp detta. Sen är Rögle ofta historiskt bäst på våren och sämst december/januari. Hoppas Abbotts kan jämna ut detta så det blir en lugnare lunk för vår del. Utan stress för att vi kan åka ur.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180320 kl 20:12

För mig är det oförklarligt att något lag siktar på något som är sämre än absolut bäst. Förra säsongen siktade hv på guld redan från början och det fanns nog ingen som såg det komma från början.

Jag förstår att cam och chris siktade på playin med tanke på vilket vrak dom tog över samt att något mer hade varit teoretiskt omöjligt, men dom kommer att sikta på att komma så högt upp i sluttabellen och gå så långt det går i slutspelet, som är möjligt. Det gör alla, sen vad man säger något annat till press och fans är nåt helt annat.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180320 kl 20:16

Demon-Willaume skrev:För mig är det oförklarligt att något lag siktar på något som är sämre än absolut bäst.

Om du har uttalad målsättning att ta guld och vara bäst ska vi sparka bröderna om det bara blir semifinal :-) ?
Har man misslyckats då?

Lite skoj lite allvar, men man får ju ha realistisk målsättning. För mig är det topp 6. Finns absolut ingen anledning till att satsa lägre. Man har spelarbudget som är top 6-7. Man har faciliteterna till det. Man har fansen till det. Man har viljan.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180320 kl 20:30

Rahimi åkt på 3 utvisningar ikväll = på dessa 3 har Brynäs gjort tre mål.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180320 kl 20:32

Varför ska man sparka? Finns ett uttryck, vill man till månen får man sikta på stjärnorna. Alla siktar på att vinna, att göra sitt bästa och komma så långt. Sen om man säger i media att vi siktar på minst playin, är något helt annat. :)
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180320 kl 20:33

Stoffe i tredjefemman ikväll mot serieledarna i kvartsfinal...

Hans avancemang i kedjorna beror nog på att Brynäs har 5 lirare med hjärnskador.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180320 kl 23:57

Demon-Willaume skrev:För mig är det oförklarligt att något lag siktar på något som är sämre än absolut bäst. Förra säsongen siktade hv på guld redan från början och det fanns nog ingen som såg det komma från början.

Jag förstår att cam och chris siktade på playin med tanke på vilket vrak dom tog över samt att något mer hade varit teoretiskt omöjligt, men dom kommer att sikta på att komma så högt upp i sluttabellen och gå så långt det går i slutspelet, som är möjligt. Det gör alla, sen vad man säger något annat till press och fans är nåt helt annat.
Det är viktigt att lägga upp rimliga mål som spelarna köper och tror på. Siktar du på att vinna SM så ska samtliga spelare tro att det är realistiskt annars får målsättningen motsatt effekt och tappar värde. Jag tror inte att du hittar en enda Röglespelare idag som tror på SM-vinst. Ett av poängen med målsättning är att kunna utvärdera resultatet efter säsongen. Vi kanske gör en bra säsong och fixar en 9e plats och Play In men det är ändå ett misslyckande om man inför säsongen siktade på att vara bäst i landet.

Titanus88 skrev:För mig är det topp 6. Finns absolut ingen anledning till att satsa lägre. Man har spelarbudget som är top 6-7. Man har faciliteterna till det. Man har fansen till det. Man har viljan.
Det kan väl inte stämma. Vår budget är inte topp 6-7. Inför den här säsongen var det nog bara Mora och KHK som hade lägre budget än oss. Örebro kanske likvärdigt pga deras minusekonomi. Å andra sidan har vi nog spenderat mycket på nödlösningar under säsongen men sådant kan man inte räkna med när man sätter budgeten. Nästa säsong blir nog samma som årets. KHK och Mora med lägre budget, Örebro likvärdig och sedan tror jag inte att vi har en större budget än Brynäs, Luleå, Malmö mfl. Nu kommer Malmö gå kraftigt minus men jag tror fortfarande att de kommer ha en större budget än oss.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180321 kl 09:18

Budget har väl inte ofta med verkligheten att göra. Mif blåste 120 mille på en säsong och missade kvalserien. Växjö skulle bara ta guld förra säsongen. Hade jag sagt innan den säsongen att hv och brynäs skulle göra upp om guldet i en tät matchning hade fler än du sågat mig. Som om jag nu säger att brynäs och lhc spelar final.

Om nu brynäs får allt att stämma och dlår ut växjö. Vad är då växjös budget värd? Därför är jag fullständigt övertygad om att varenda ledare och spelare hoppas på att det ska gå så bra som möjligt oavsett.

Att man sen utåt sätter en målsättning är något helt annat. Om khk klarar sig kvar. Ring och fråga deras sportchef om dom siktar på att komma sist nästa år med?

När säsongen är slut finns det vinnare och förlorare och allt där emellan och det kan ingen förutse. Jag trodde färjestad skulle floppa. Nu sen ett tag tillbaka har jag dom som guldvinnare. Fast vem vet?

Jag förstår hur ni menar men frågan är om ni förstår mig? Givetvis var det riktigt korkat av tangnes att gå ut med målsättningen att Rögle skulle ta guld. Han skulle uttalat ett rimligt mål och sen fortsatt att drömma och gjort vad han kunde för att få laget så långt det bara gick.

Luleå målade pressrummet i guld och sa dom skulle vinna allt. Inte heller smart.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180321 kl 13:17

Jag tror att budgetarna speglar SHL-tabellen rätt bra. Djurgården undantaget och LHC någon placering upp.
Henrik

Inläggav Henrik » 180321 kl 15:55

GrönvitaMike skrev:Jag tror att budgetarna speglar SHL-tabellen rätt bra. Djurgården undantaget och LHC någon placering upp.

Tror (vet) jag också. Klart vissa överraskningar kan finnas. Men budgetstorlek och slutlig placering i tabellen har hög korrelation.
Likväl kan vi visa förståelse för DW genom att tillstå att väl i slutspel är ändå inte skillnaderna större än att allt kan hända!
Och tur är väl det! Hade det varit förutsägbart hade idrott varit väldigt tråkigt. ;-)
Henrik

Inläggav Henrik » 180321 kl 16:24

DW! Kring officiell målsättning förstår vi nog varandra precis! Play-in är givet. Det vore en stor framgång att få spela slutspel. Målet är inte övermodigt heller. Om man inte når dit måste det förmodligen, lite beroende på omständigheterna kanske, betraktas som ett misslyckande. Håller med helt kring Tagnes, Luleå osv. Tidigare har jag upplevt att spelare och tränare i Rögle snackat upp sig själva rätt rejält inför säsongen. Jag har tolkat det som ett tydligt tecken på omognad och naivitet hos ett "lindansargäng". Det hoppas jag och tror vi slipper framöver.

Internt kan man kalla play-in ett “trygghetsmål”. Når vi det är det ok. Men vi strävar så klart mot topp 6 redan nu. Vill definitivt ge det en chans. Topp 6 blir då lagets interna, mycket tuffa målsättning eller “strävandemål”. Det är viktigt att ha ett tufft mål om man dessutom har en vision, ett “drömmål”, att t.ex nå SM-guld inom 3 år. Det sistnämnda är oerhört viktigt att locka med nu när man bygger, tror t.ex Bengtsson refererar lite till den visionen när han motiverar varför han valde oss. För Sjögren och Brithén är den kittlande och närmast avgörande. Successivt ska drömmen dessutom bli mer realistisk. När vi väl nått topp 6 kan det vara ok att sticka ut hakan och även utåt säga “vi siktar naturligtvis på att gå hela vägen som alla andra topplag”. Där är vi inte ännu.

Sen är det ju naturligtvis så att laget och varje individ måste ställa sig frågan: Vad krävs för att nå dit vi strävar? Därefter identifiera saker som måste utvecklas, sätta en rad mer detaljerade målsättningar för individuella färdigheter som skridskoåkning, skott, fysvärden etc, Lagbeteenden som längd på byten, att undvika 6 man på planen, korkade utvisningar, tillit och samarbete som skapar kemi etc. Sen ska det dessutom göras! Det är en konst att sätta bra målsättningar.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180321 kl 19:07

Henrik skrev:DW! Kring officiell målsättning förstår vi nog varandra precis! Play-in är givet. Det vore en stor framgång att få spela slutspel. Målet är inte övermodigt heller. Om man inte når dit måste det förmodligen, lite beroende på omständigheterna kanske, betraktas som ett misslyckande. Håller med helt kring Tagnes, Luleå osv. Tidigare har jag upplevt att spelare och tränare i Rögle snackat upp sig själva rätt rejält inför säsongen. Jag har tolkat det som ett tydligt tecken på omognad och naivitet hos ett "lindansargäng". Det hoppas jag och tror vi slipper framöver.

Internt kan man kalla play-in ett “trygghetsmål”. Når vi det är det ok. Men vi strävar så klart mot topp 6 redan nu. Vill definitivt ge det en chans. Topp 6 blir då lagets interna, mycket tuffa målsättning eller “strävandemål”. Det är viktigt att ha ett tufft mål om man dessutom har en vision, ett “drömmål”, att t.ex nå SM-guld inom 3 år. Det sistnämnda är oerhört viktigt att locka med nu när man bygger, tror t.ex Bengtsson refererar lite till den visionen när han motiverar varför han valde oss. För Sjögren och Brithén är den kittlande och närmast avgörande. Successivt ska drömmen dessutom bli mer realistisk. När vi väl nått topp 6 kan det vara ok att sticka ut hakan och även utåt säga “vi siktar naturligtvis på att gå hela vägen som alla andra topplag”. Där är vi inte ännu.

Sen är det ju naturligtvis så att laget och varje individ måste ställa sig frågan: Vad krävs för att nå dit vi strävar? Därefter identifiera saker som måste utvecklas, sätta en rad mer detaljerade målsättningar för individuella färdigheter som skridskoåkning, skott, fysvärden etc, Lagbeteenden som längd på byten, att undvika 6 man på planen, korkade utvisningar, tillit och samarbete som skapar kemi etc. Sen ska det dessutom göras! Det är en konst att sätta bra målsättningar.

Jepp, jag köper ditt resonemang med trygghetssmål, men killarna ska så klart sikta högre än så. Växjö hade aldrig tagit SM-guld om de blivit nöjda med att komma till slutspel, som mest troligt var deras mål med säsongen. Inte en enda av experterna gav dom chans.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180321 kl 19:19

Om inte frölunda skärper till sig lär dom åka ut mot armhålan if.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180321 kl 19:20

Och när jag klickar skicka gör dom 0-1. Äntligen.
Flood

Inläggav Flood » 180321 kl 19:26

Malmö ser dessvärre sjukt bra ut idag. Hoppas verkligen att Frölunda vaknar till i periodpausen.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180321 kl 19:28

Dom jobbar stenhårt över hela banan. Sen går ju varenda studspuck till en malmöklubba
Flood

Inläggav Flood » 180321 kl 19:29

Demon-Willaume skrev:Dom jobbar stenhårt över hela banan. Sen går ju varenda studspuck till en malmöklubba

Deras intensitet är ju helt sanslös. Frölunda är fullständigt överkörda.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180321 kl 19:30

Möff känns mycket bättre på alla sätt. Frölundas backtränare, hmm :-)
Flood

Inläggav Flood » 180321 kl 19:32

sinner skrev:Möff känns mycket bättre på alla sätt. Frölundas backtränare, hmm :-)

Men vafan håller Frölunda på med? Hade kunnat stå 5-1 nu.
Flood

Inläggav Flood » 180321 kl 20:07

Nu ser det bättre ut, fortsätt så!
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180321 kl 20:09

Flood skrev:Nu ser det bättre ut, fortsätt så!

Jepp. Så viktigt att åka skridskor ordentligt.

Återgå till "Allmänt hockeysnack"