Lönetak i SHL-genomförbart?

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Lönetak i SHL-genomförbart?

Inläggav Flying Farang » 180111 kl 11:55

http://www.gd.se/ishockey/shl/lonetak-l ... rna-bloder

Visserligen en gammal nyhet men jag tänkte att vi skulle kunna diskutera effekterna av ett eventuellt lönetak för SHL i allmänhet och Rögle i synnerhet.

Jag tror det hade gett en jämnare liga med inte bara ett par lag som kan vinna ligan.

Tror även att det lagt band på en del sportchefer att dela ut furstliga löner till medelmåttor och utfyllnadsspelare.

Man hade även effektivt kunnat rensa bort alla rika "Stenbeckare" som vill leka klubbchefer och kppa, sälja, tillsätta och avskeda folk efter egna nycker.

Tror också en fördel blir att man inte köper in utfyllnadsspelare utan plockar dem från den egna organisationen istället - givetvis måste man ha en fast summa för J-spelare man utnyttjar

Som det är nu lägger klubbarna tydligen 62% av budgeten på löner och risken är att det nya TV avtalet gör att än mer pengar läggs på medelmåttor och utfyllnadsspelare. Jag tror det hade varit bra att sätta en limit på låt oss säga 40 miljoner för löner för då hade klubbarna tvingats att spendera mer pengar på annat än spelarlöner, som publiken, biljettpriser, ungdomsverksamhet osv, osv.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Titanus88

Re: Lönetak i SHL-genomförbart?

Inläggav Titanus88 » 180112 kl 00:38

Inte riktigt det du är inne på men jag tänker på en annan ekonomisk faktor.

SHL 2018/2019

42–48 miljoner

✓ SHL har kommit överens med C More om ett sexårsavtal, gällande­ tv-rättigheter, från ­säsongen 2018/19–2023/24. ­Avtalet är enligt vad Sportbladet erfar värt drygt:

✓ 3,1 miljarder ­kronor totalt

✓ 520 miljoner kronor per säsong

✓ 37 miljoner var för de 14 klubbarna

Eventuella nykomlingar betalar en fallskärm på runt sex miljoner.

▪ Sedan tillkommer centrala ­avtal som ligan tecknar med sponsorer, de senaste åren har det varit runt fem miljoner per klubb. Även den siffran kommer att öka.

▪ En del av den här summan (ett par miljoner per klubb) går till­baka till SHL-organisationen i form av löner och administration med mera.

▪ Klubbarna har fått besked från SHL-ledningen att man under de här sex åren få ut mellan 42–48 miljoner kronor per ­säsong, centrala avtal inräknade.

▪ Det förra fyraårsavtalet med C More var värt 1,3 miljoner kronor (325 miljoner per säsong) och gav de tolv klubbarna (före utökniningen till 14 lag) i snitt 27 ­miljoner per säsong.

Märkväl, 48 miljoner per klubb + Sponsorer + publik. Det är ofattbara summor.
Mittenlaget i fotbollens högsta serie får ca 10 miljoner om året.

Nu till det som intresserar mig, Rögle lägger idag på löner 30-35 miljoner kanske.
Kommer det inte finnas utrymme för sjuka löner och spelare när man med det nya avtalet nästan höjer sina intäkter med 30-40%?
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180112 kl 09:08

Det är just det som jag är rädd för, att man ger sjuka löner till en massa medelmåttor. Med ett lönetak så sätter man stopp för det och då kanske man kan öppna upp för lite mer trades mellan klubbarna.

Jag tycker att Rögle skulle satsat mer av de här nya TV avtals pengarna på publiken. Sänk biljett priserna i Lindab, sittplatser för en hundring när osexiga lag kommer på besök så att Lindab är fullt. Max 250 när MIF kommer på besök så att folk har råd. Satsa pengarna på en renodlad backtränare. Förstärk ungdomssidan. Se till att bygg en stark ekonomi.
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 180112 kl 13:09

Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180112 kl 18:22

Henrik

Inläggav Henrik » 180112 kl 19:16

Lönetak kan nog vara en väldigt klok reglering om bra utformat i sina detaljer så att man inte bara flyttar problemet och börjar kringå taket på olika sätt osv. Kan ej detaljerna till taket i NHL eller någon utvärdering av det. Men steg ett måste vara att studera effekterna som blivit där och sedan fundera på om effekterna är önskvärda samt om de borde ha blivit liknande här.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180113 kl 10:36

Problemet med ett lönetak är att SHL då tappar konkurrenskraft mot andra ligor eftersom spelare med tiden kommer att få bättre avtal i andra länder utan tak.

I NHL har det varit "enklare" att implementera dels eftersom ligan redan är och för alltid kommer att vara väldigt attraktiv, dels eftersom NHL och lagen är en och samma organisation (då det är ett franchise I motsats till SHL som är en intresseorganisation för enskilda klubbar).
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180114 kl 09:55

Naturligtvis måste man studera andra ligors lönetak och vi har ju en hel del frågor i det att lösa själv.

Låt säga att 2 spelare som blir långtidsskadade och de drar 400 k i månaden, kan man ersätta dem med 2 junisar med 40 k i månaden? Eller en stjärna med 180 k i månaden och en junis för 20 k?

Hur gör man med lån/övergångar mellan "farmarklubbar" som MIF och Pantern? Där lånas ju helt vilt fram och tillbaka?

Vi kommer nog aldrig att kunna konkurrera med KHL och liknande ändå men det som jag ser är att vi måste sluta betala medlemåttor för hög lön. Vissa klubbar har ju sin kommun bakom dem helt och hållet, andra har miljardärer som de kan gå till när de behöver mer pengar eller vill spetsa till laget.

Lägger man en cap på lönebudgeten så ger det ju mer rättvisa villkor mellan lagen. Ligan blir jämnare och man kan lägga pengarna på annat som gynnar hockeyutvecklingen istället.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180114 kl 15:29

Jag tror inte lönetak är rimligt, kanske inte ens lagligt i Sverige.

Klubbarna själva måste bli bättre på att hålla ordning på sin ekonomi.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180114 kl 17:56

Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180114 kl 18:00

Lönetaket hade troligen bara drabbat Klasen. :)
Henrik

Inläggav Henrik » 180114 kl 23:57

I praktiken bara onödigt/ogenomförbart med lönetak i SHL, pga globala spelarmarknaden. Endast funktionellt i NHL eftersom de ligger högst.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180308 kl 19:47

Måste fråga en sak jag inte förstår om det här TV-avtalet.

Enligt TV-avtalet får klubbarna per säsong ca 45 miljoner (per säsong och klubb).
Det motsvarar alltså 600 miljoner kronor.
Lägger ni till massa andra avgifter,skatter,kostnader och dylikt så kommer vi upp till EN MILJARD svenska kronor som CMore betalar för att visa SHL.

Kan ni förklara för mig hur CMore kan få tillbaka denna miljarden på en säsong?
Det motsvarar ungefär 1 miljon abonnemang om jag räknar rätt, att 1 miljon svenskar har Cmore tack vare SHL tror jag inte.

Kort sagt - Hur kan denna investering bli lönsam för CMore?
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180308 kl 20:39

Titanus: det är nog många som har c-more för Allsvenskan i fotboll och allsvenskan i Hockey med.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180308 kl 21:43

Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180308 kl 21:46

Skatt är en lagstadgad skyldighet att betala ett belopp till staten eller annat samhällsorgan, som åläggs fysisk person eller juridisk person utifrån dennes förehavanden, utan direkt koppling till motprestationer från betalningsmottagaren. Det främsta syftet brukar vara att finansiera offentlig sektor. Skatten kan också ha andra syften, såsom att jämna ut inkomster eller påverka personers handlingar med hjälp av ekonomiska incitament.

Det finns dels direkt skatt som utgår till exempel på taxerad inkomst, förmögenhet och realisationsvinst, dels indirekt skatt i form av punktskatt och mervärdesskatt på varor och tjänster. Skillnaden mellan direkta och indirekta skatter är att med direkta skatter menar man oftast skatter som ska bäras av den som är skyldiga att betala den. En indirekt skatt är däremot en skatt som den som betalar in (ofta ett företag) förväntas lägga över på andra, till exempel kunder.[1]

Både fysiska och juridiska personer kan betala skatt. Ett dödsbo är skattskyldigt för den dödes och dödsboets inkomster.

Förutom generella skatter, som inkomstskatt och moms, finns även vissa speciella skatter - till exempel fordonsskatt. I industrialiserade länder är inkomstskatt, moms och punktskatter viktiga inkomstkällor.

Du kan även läsa på här :

https://www.skatteverket.se/foretagocho ... 29080.html
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180308 kl 21:48

Eller trodde du när jag säljer en försäkring för 10.000 att du inte behöver betala skatt på det? Eller när du köper bensin? Eller tobak? Eller tror du helt enkelt att ett företag inte betalar moms på en tjänst/produkt?
Alternativt tror du att summorna ovan är inklusive moms, där kan jag meddela dig att så inte är fallet vilket jag fått veta av Discoverys marknadschef Emir Osmanagic, en nära vän till mig. Det tillkommer cirka 40% på alla summor som cirkulerar i media när man pratar om "köpta rättigheter" sen om det är VM,OS,SHL eller Superettan spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180308 kl 21:49

Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180308 kl 21:52

När ett företag köper ett produkt av ett annat företag, då talar man alltid i termer av "Exklusive moms" det lärde dom oss på Handelskurserna, märkligt att det passerade förbi juridikinstitutet.
Inte undra på att vi idag sitter med Shariadomar och gängvåldtäkter som frias :)
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180308 kl 21:54

Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180308 kl 22:25

270 högskolepoäng kan man tycka borde resulterat i någon form av skatterättsliga kunskaper men för all del,
Klockan är 22.30 nu så jag är lite trött men kan skriva ett par rader imorgon,
Bara så att jag är helt med på banan.

1: Motsätter du dig faktumet att CMore betalar mer än dessa 45 miljoner kronor (per klubb) alltså menar du att det är TOTALA summan SHL kostar dom?
2: Alternativt vill du veta en specificering på samtliga avgifter,skatter och kostnader som tillkommer UTÖVER dom 600 miljoner som klubbarna får?
3: Avslutningsvis, menar du att ett företag bara betalar skatt när dom kan föra vidare en produkt till slutkonsumenten :)?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180309 kl 05:08

1. Jag undrar vad det är för skatter och avgifter som du menar att Cmore betalar som gör att sändningsrättigheten kostar upp mot en miljard.

2. Nej, jag undrar vilka skatter och avgifter som du menar att Cmore betalar som gör att inköpet av sändningsrättigheten kostar dem cirka en miljard.

3. Skatt betalar du på en inkomst. Ett aktiebolag som Cmore betalar bolagskatt för den vinst de gör inom inkomstslaget näringsverksamhet. Ett köp av sändningsrättigheter är en kostnad och inte en inkomst och beskattas således inte förrän denna kostnad omvandlas till vinst. Däremot är det möjligt att SHL måste lägga på mervärdesskatt när de säljer rättigheterna, men detta kvittar Cmore mot den moms som de lägger på slutkonsumenten när de säljer produkten och, förhoppningsvis, generar vinst.
Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 180309 kl 08:59

Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180309 kl 10:14

Sen kommer Cmores intäkter från 4 håll: play-abonnemang, reklam, försäljning till andra TV distributörer såsom Telia och företagsabonnemang för t.ex. sportbarer och hotell. Svårt att veta hur mycket som genereras av playtjänsterna av dessa fyra.

Att man skulle ha 1 miljoner abonnenter på playtjänsterna tror jag inte heller är troligt då hushåll och vänner ofta delar abonnemang. Tror 50,000 prenumeranter är en hög siffra t.ex.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180309 kl 11:47

Alltså Cmore gör BRAKFÖRLUST.
Av alla Bonniers ben så är Cmore det som går i särklass sämst.
Läs mer här : https://www.di.se/nyheter/olof-lundh-tv ... issas-upp/
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180309 kl 12:32

Maverick: mitt c-more sport kostar 439 kr i mån. Men jag har ju inte bara det för SHL det är ju för Allsvensk hockey Allsvensk Fotboll och Superettan med.
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180309 kl 12:35

Maverick: kolla nu på räkningen 449 kr kostar det.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180309 kl 12:40

Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 180309 kl 13:19

Hur har Viasat råd med allt sitt?
Användarvisningsbild
Maverick