20 lag i SHL?

Här diskuterar vi hockey som inte handlar om just Rögle BK.
Användarvisningsbild
Flying Farang

20 lag i SHL?

Inläggav Flying Farang » 180311 kl 17:53

Nu ser det ju åter ut som om medias och hockeysveriges favoritlag kommer att missa avancemang och det var någon som började snacka om att utöka serien, jag har funderat på om det inte egentligen är en god ide?

Men då måste man dela upp lagen i derbygrupper (Conferences?) där lagen inom gruppen möts 4 gånger och man möter lagen ur de övriga grupperna 2 gånger. Så här hade jag tänkt mig grupperna som exempel.

Syd:
Rögle
MIF
KHK
Frölunda
Växjö

Mitt:
HV
Linköping
Örebro
Färjestad
SSK

Fjollträsk:
DIF
AIK
Brynäs
Mora
Leksand

Norr:
Luleå
SAIK
MODO
Timrå
Björklöven

Det ger ju lite av de derbyn vi gillar i de flesta grupper, har jag räknat rätt blir det en serie på 46 matcher. Sen kan man göra lite som NHL och låta de lagen med högst poäng gå till slutspel, låt 16 lag gå till slutspel och de övriga 4 spela en kvalserie mot 2 eller 4 lag från HA så kan man få en viss omsättning på lagen också.

För klubbarna bli det bättre, mindre långa resor, fler derbyn som är bra för kassan och bortamatcher där många fans kan åka på.

Hur ser ni på en sådan ide?
Användarvisningsbild
Titanus88

Re: 20 lag i SHL?

Inläggav Titanus88 » 180311 kl 18:55

Nja, lite skeptisk.
I sådana fall 16 lag kanske. Man möter alla 3 gånger.

Tänk er publiksiffra Karlskrona-Björklöven eller för den delen Mora-Modo.
Tror kvalitén också hade tagit skada där man har fler lag bara för att liksom.

Tycker det är bra som det är nu förutom en enda grej, jag anser att laget som kommer sist i Elitserien bör åka ut direkt och laget som vinner Allsvenskan bör flyttas upp.
Henrik

Inläggav Henrik » 180311 kl 19:47

Flying Farang skrev:Nu ser det ju åter ut som om medias och hockeysveriges favoritlag kommer att missa avancemang och det var någon som började snacka om att utöka serien, jag har funderat på om det inte egentligen är en god ide?

Men då måste man dela upp lagen i derbygrupper (Conferences?) där lagen inom gruppen möts 4 gånger och man möter lagen ur de övriga grupperna 2 gånger. Så här hade jag tänkt mig grupperna som exempel.

Syd:
Rögle
MIF
KHK
Frölunda
Växjö

Mitt:
HV
Linköping
Örebro
Färjestad
SSK

Fjollträsk:
DIF
AIK
Brynäs
Mora
Leksand

Norr:
Luleå
SAIK
MODO
Timrå
Björklöven

Det ger ju lite av de derbyn vi gillar i de flesta grupper, har jag räknat rätt blir det en serie på 46 matcher. Sen kan man göra lite som NHL och låta de lagen med högst poäng gå till slutspel, låt 16 lag gå till slutspel och de övriga 4 spela en kvalserie mot 2 eller 4 lag från HA så kan man få en viss omsättning på lagen också.

För klubbarna bli det bättre, mindre långa resor, fler derbyn som är bra för kassan och bortamatcher där många fans kan åka på.

Hur ser ni på en sådan ide?

I grunden håller jag med fullständigt. Detaljerna kan man alltid dividera om.
Fler lag gör ligan potentiellt tyngre och mer konkurrenskraftig internationellt, stärker vår marknad, gör att fler automatiskt får dela på TV-slantarna, att fler lättare kan konkurrera, bidra och producera ännu fler NHL-spelare, landslagsspelare osv. Vi kan då förmodligen lättare hänga med Kanada, USA och Ryssland långsiktigt.

Uppdelning i grupper är klokt med tanke på derbyn, vårt avlånga land och reducering av resor och kostnader, möjliggör kanske i stället riktiga road-trips etc.

Utöver det. Varför inte lite som J20:s serie, låta den bättre halvan få fortsätta själva på våren för att positionera sig inför ett SM-slutspel, medans andra halvan i stället fylls på med lika många lag från andraserien? Kortare serielunk, fler streckstrider och mer matcher av slutsspelskaraktär! Ta iaf bort alla "ingenmansland"!
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 180311 kl 21:22

Henrik skrev ett inlägg för nån dag sedan som anknyter till ämnet. Sedan dess har jag gått och tänkt på det. Jag är också positiv till att utöka serien, sen om det är 16 eller 20 lag kan ju diskuteras men just nu är jag mer för 20 än för 16. Spel i divisioner låter bra, fler derbyn, road trips har charm och slutspelet kan man ju göra likt nhl's stanley cup. Jag är inte den som förespråkar att shl ska vara som nhl men jag tror att den kan gynna svensk hockey. Sedan tycker jag äver som Titanus, den som blir sist åker ut och bonusen med att vinna allsvenskan är då givetvis att man går upp till elitserien direkt.
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180311 kl 23:37

Bra ide men om det skall funka så får det nog bli en norr serie och en söder serie med vars 10 lag: så precis som titanus och någon annan sa att sista laget både från norr och söder ramlar ur.

Så då blir det alltid två nya lag minst varje år: och därför det måste bli så är ju för: hur skulle man göra om tex en grupp där 4 lag har sämst poäng eller om minst 2 lag ramlar ur den gruppen.
Samtidigt som två lag går upp som tillhör samma grupp.

Då blir det inga såna problem med en norr och en söder grupp.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180312 kl 17:37

Grupperna ska ju inte vara helt huggna i sten, de lag som ligger på "gränsen" kan ju bli flyttade till en annan grupp beroende på vilka lag som åker ur respektive går upp.

Går exempelvis Piteå upp och KHK ner så hamnar ju Piteå i norrgruppen och exempelvis HV flyttas till sydgruppen.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180312 kl 21:45

Jag gillar tanken på 16 SHL-klubbar men gillar inte geografiska indelningar. Tror att det blir tröttsamt i längden att möta ett och samma lag hundra gånger. Det är inte sportsligt rättvist heller. Medan Djurgården möter Mora, Leksand och AIK så ska vi spela mot Växjö, Frölunda och Malmö. Vi tjänar knappast något på att få 12 matcher mot Växjö, Frölunda och Malmö. Det kan i värsta fall släcka våra slutspelsdrömmar helt. Sen blir det ett j-a jippo om man ska skifta klubbar mellan serierna. Jag säger så här, ge oss 16-lag och spela 60 matcher med nuvarande modell: 2 hemma, 2 borta. Bort med ingenmansland, jumbon byter plats med HA-ettan, inför en modell där samtliga lag har något att spela för hela vägen.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180324 kl 17:03

GrönvitaMike skrev:Jag gillar tanken på 16 SHL-klubbar men gillar inte geografiska indelningar. Tror att det blir tröttsamt i längden att möta ett och samma lag hundra gånger. Det är inte sportsligt rättvist heller. Medan Djurgården möter Mora, Leksand och AIK så ska vi spela mot Växjö, Frölunda och Malmö. Vi tjänar knappast något på att få 12 matcher mot Växjö, Frölunda och Malmö. Det kan i värsta fall släcka våra slutspelsdrömmar helt. Sen blir det ett j-a jippo om man ska skifta klubbar mellan serierna. Jag säger så här, ge oss 16-lag och spela 60 matcher med nuvarande modell: 2 hemma, 2 borta. Bort med ingenmansland, jumbon byter plats med HA-ettan, inför en modell där samtliga lag har något att spela för hela vägen.

Håller helt med. Bästa förslaget.

Återgå till "Allmänt hockeysnack"