Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
qp

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav qp » 170810 kl 18:25

captain skrev:Jagr ledig och sugen på Europa. Hade lätt tagit honom istället för Sylwander.

Jag med........ dessutom hade vi sparat en jävla massa pengar på den affären! :-)
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 170810 kl 19:00

GrönvitaMike skrev:Samma backpar som på ispremiären. Jag är inget fan av Almen jämte Gagné. Han kommer att begränsa honom och göra så att kanadensaren inte kan spela ut hela sitt register. Det är inga optimala förutsättningar att "blomma ut" i SHL. Jag hade hellre matchat Gagné med Schira så att vi får två stabila backpar. Det är samtidigt kul att Younan visar framfötterna och får spela med Schira.

Varför har de snöat in sig så mycket på att våra offensiva backar tvunget måste ha en defensiv jämte sig? Gagné och Schira är väl snarare tvåvägsbackar med offensiva kvalitér och då hade man kunnat matcha de tillsammans.

Helt rätt Mike! Bra tankar!
Almen får nog bara ( hoppas jag) nån/några försäsongsmatcher innan de riktiga backparen börjar sätta sig.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170810 kl 19:20

Jag hittar ingen riktigt lösning på det ändå, annat än att verkligen ge unge herr Sandin en ärlig chans under pre-season.
Om Liljegren stannar i NA och vi inte värvar återstår det ju ändå bara att hoppas på Almen och Williamsson gör en bättre säsong i år eller att Sandin ges chansen samt tar steget.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170810 kl 20:40

HBG_Micke - Jag hoppas att du har rätt ang. Almen.

Personligen hade jag gärna sett att man testar dessa backpar:

Gagné - Schira
Fairchild - Younan
Alen - Sandin

Det känns lite tunt. Utan Liljegren förväntar jag mig nästan att man tar in en etablerad ersättare om nu inte Rasmus Sandin överraskar.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170810 kl 21:06

HBG_Micke skrev:
GrönvitaMike skrev:Samma backpar som på ispremiären. Jag är inget fan av Almen jämte Gagné. Han kommer att begränsa honom och göra så att kanadensaren inte kan spela ut hela sitt register. Det är inga optimala förutsättningar att "blomma ut" i SHL. Jag hade hellre matchat Gagné med Schira så att vi får två stabila backpar. Det är samtidigt kul att Younan visar framfötterna och får spela med Schira.

Varför har de snöat in sig så mycket på att våra offensiva backar tvunget måste ha en defensiv jämte sig? Gagné och Schira är väl snarare tvåvägsbackar med offensiva kvalitér och då hade man kunnat matcha de tillsammans.

Almen får nog bara ( hoppas jag) nån/några försäsongsmatcher innan de riktiga backparen börjar sätta sig.

Nja, håller inte med. Varför skulle inte Almen kunna bli bättre än ifjol? Han är bara 24 år och även om han inte är offensiv, han får stopp på sin gubbe. Han är dessutom inte lika seg som Marshall och på något vis känns det som att han har fått bättre spelförståelse. Det är inte många i SHL som jag skulle kalla tvåvägsbackar. Det är ett snyggare namn på allround back, dvs varken jättebra offensiv eller en klippa i boxplay.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170810 kl 21:23

sinner skrev:
HBG_Micke skrev:

Nja, håller inte med. Varför skulle inte Almen kunna bli bättre än ifjol? Han är bara 24 år och även om han inte är offensiv, han får stopp på sin gubbe. Han är dessutom inte lika seg som Marshall och på något vis känns det som att han har fått bättre spelförståelse. Det är inte många i SHL som jag skulle kalla tvåvägsbackar. Det är ett snyggare namn på allround back, dvs varken jättebra offensiv eller en klippa i boxplay.
För att han var usel hela säsongen och inget talar för att han helt plötsligt ska börja spela stabilt. Kul att du nämner hans spelförståelse som någon styrka för det är i princip hans största svaghet. Han står ofta felpositionerad, är lika trög och orörlig som Marshall i vändningarna, tajmar tacklingar fel emellanåt (prioriterar fel), tar mycket utvisningar, trubbig i rensningarna och i passningsspelet, helt oduglig framåt. Nej, jag tycker inte att Almen har visat att han håller på den här nivån. I år kan han säkert se "mindre dålig" ut eftersom backsidan och truppen i helhet är bättre, men det är ingen bra back på SHL-nivå.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170810 kl 22:15

Du kan inte ha förstått riktigt vad jag skrev. Hans svaghet har ju varit spelförståelse och jag tycker att han har blivit bättre på det. Jag skrev aldrig att det var hans styrka... Men, hoppas verkligen att han har blivit bättre på alla fronter, för killen har verkligen hjärta på rätt ställe och tacklar smartare än förr. Flest tacklingar ifjol, utan att ha flest minuter i utvisningsbåset. Ska man bara ha snabba(lätta) offensiva backar, så kommer motståndarna att köra över dom. Vi behöver några killar som tacklar hårt och som anfallarna har respekt för, dvs att de väljer att passa istället för att göra en snygg dragning. Att han visst håller på den här nivån är faktum att Möff ville värva honom. Det var många som inte ville ge chansen till Alen och han har verkligen utvecklats och han är äldre än Almen. Men visst man måste hitta någon i laget att gnälla på:) Min hackkyckling ifjol var Granak;)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170811 kl 15:50

Tacklar smartare? Om jag inte minns fel så felprioriterade han ett flertal tacklingar som ledde till mål i baken. 69 utvisningsminuter är inte heller lite.

Jag tycker framförallt att han saknar smartness i egen zon och är trög i vändningarna och hänger inte riktigt med. Han har mycket att bevisa för han var rentav sämre än Granak ifjol. Hoppas att han kan bli "mindre dålig" i ett starkare Rögle.
Senast redigerad av GrönvitaMike 171015 kl 15:16, redigerad totalt 1 gång.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170811 kl 16:10

GrönvitaMike skrev:HBG_Micke - Jag hoppas att du har rätt ang. Almen.

Personligen hade jag gärna sett att man testar dessa backpar:

Gagné - Schira
Fairchild - Younan
Alen - Sandin

Det känns lite tunt. Utan Liljegren förväntar jag mig nästan att man tar in en etablerad ersättare om nu inte Rasmus Sandin överraskar.

Man har redan tagit in en etablerad ersättare, JW ;-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170811 kl 16:18

JW är Marshalls ersättare.
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 170812 kl 01:05

Angående Almen så delar jag sinners uppfattning att han tacklar "smartare" än förr. Speciellt förra säsongen tyckte jag att han satte in några smällar som var väldigt fint tajmade och precisa. Däremot hade han stora defensiva brister i sitt spel som ledde till att vi släppte in mål, men jag vill minnas att det oftast berodde på att han var felplacerad i den egna zonen och alltså inte ett resultat av att han tacklade vid fel tidpunkt.

Med det sagt så tycker jag att backsidan ser tunn ut, i alla fall så länge Liljegren lever loppan i Toronto.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170812 kl 01:37

Det var väl åtminstone 2-3 felprioriterade tacklingar som ledde till mål i baken. Luleå borta var en tror jag. De andra minns jag inte.
Sen blev han också avstängd i tre matcher efter en feltajmad tackling mot Leksand. Jag tycker nog att han letar bröstvärmare lite för ofta istället för att göra det simpla. En bra back kan avväga sådant. Almens största svagheter är positionsspelet i egen zon samt att han ibland blir stillastående/passiv och enkelt rundad. Såg bra intentioner mot Tingsryd så jag hoppas att han är på rätt väg.
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 170813 kl 09:47

GrönvitaMike skrev:Det var väl åtminstone 2-3 felprioriterade tacklingar som ledde till mål i baken. Luleå borta var en tror jag. De andra minns jag inte.
Sen blev han också avstängd i tre matcher efter en feltajmad tackling mot Leksand. Jag tycker nog att han letar bröstvärmare lite för ofta istället för att göra det simpla. En bra back kan avväga sådant. Almens största svagheter är positionsspelet i egen zon samt att han ibland blir stillastående/passiv och enkelt rundad. Såg bra intentioner mot Tingsryd så jag hoppas att han är på rätt väg.

Håller med dig Mike! Roligt dock att han såg bra ut mot Tingsryd!

Sunda tankar tycker jag Sinner & fidelis. Hoppas kan man ju alltid göra & givetvis hoppas jag ( och säkerligen även Mike) att Almens utveckling går likt en raket denna säsongen och han börjar tajma sina tacklingar bättre & får bättre spelförståelse MEN jag har tyvärr väldigt svårt att se detta hända. Almen är begränsad i sitt spel! Han lär behövas under säsongen och framförallt i BP-spel och för att "störa" motståndarna men jag anser inte han ska gå in på 3 backpar så som det ser ut nu.
Han visar ett extremt Rögle-hjärta och är en härlig figur - tror han är väldigt omtyckt i omklädningsrum/klubb så jag unnar givetvis honom framgång. Tänker dock på Rögles bästa och där går han just nu inte in på 6 backar...
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170813 kl 15:09

En direkt felprocent i tacklingsstatsen på ca 2,5% får väl anses helt okej. :) Sedan är jag för att han lugnar ner sig något i vissa lägen i matcherna. Djupet i försvarsspelet försvinner så snabbt när han missar. Lite som Kenny i a-pojkarna. :) Men eftersom Kenny spelade med en vettig center på den tiden så gick det relativt bra för honom ändå. :)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170814 kl 21:29

Eldebrink säger i senaste intervjun att de ska sätta mer press på motståndarna i BP och inte vara så passiva som tidigare.
Mycket välkommet att de frångår den passiva självmordstaktiken i BP!
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 170815 kl 00:57

GrönvitaMike skrev:Eldebrink säger i senaste intervjun att de ska sätta mer press på motståndarna i BP och inte vara så passiva som tidigare.

Mycket välkommet! Vi var ett av de sämsta lagen i numerärt underläge förra säsongen så förhoppningsvis leder väl denna förändring till att man kan vara liite mindre stressad varje gång vi tar en utvisning! :-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170815 kl 01:16

fidelis skrev:
GrönvitaMike skrev:Eldebrink säger i senaste intervjun att de ska sätta mer press på motståndarna i BP och inte vara så passiva som tidigare.

Mycket välkommet! Vi var ett av de sämsta lagen i numerärt underläge förra säsongen så förhoppningsvis leder väl denna förändring till att man kan vara liite mindre stressad varje gång vi tar en utvisning! :-)
Precis! Hur ser dina BP-formationer ut?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170816 kl 10:28

Kiril Kabanov till IKO! Snacka om en bomb. Ser vi honom i RBK i vinter??
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 170816 kl 10:56

GrönvitaMike skrev:Kiril Kabanov till IKO! Snacka om en bomb. Ser vi honom i RBK i vinter??

han har inte spelat väldans mycket sedan han var i Skellefteå.

Var i ladan igår och kollade på träningen. Hade svårt och se vem som var vem i början. Såg ganska fartfyllt ut. Lerg briljerade med ett par fina dragingar :)
Ser fram emot säsongen som kommer!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170816 kl 10:59

Sant. Men håller han samma nivå som i Modo och Skellefteå så är det en bra SHL-forward. Kabanov har out i november och då kanske Masken har första-tjing.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 170816 kl 11:35

GrönvitaMike skrev:Sant. Men håller han samma nivå som i Modo och Skellefteå så är det en bra SHL-forward. Kabanov har out i november och då kanske Masken har första-tjing.

det kanske är det som är tanken bakom det hela!?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170816 kl 15:37

Schira skadade sig på landslagssamlingen och missar Köln :arg: Pallar inte..
Användarvisningsbild
Ramones

Inläggav Ramones » 170816 kl 19:41

amen.....ska helvetet besöka oss igen!!!
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 170816 kl 20:38

GrönvitaMike skrev:Kiril Kabanov till IKO! Snacka om en bomb. Ser vi honom i RBK i vinter??

Hoppas verkligen :)!

GrönvitaMike skrev:Schira skadade sig på landslagssamlingen och missar Köln :arg: Pallar inte..

Alltså allvarligt talat... tror knappt det är sant ju :(. Inte en sån säsong till..
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 170817 kl 17:31

Fairchild skadad.....
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170817 kl 17:38

Japp, överkroppskada och spelar inte resten av turneringen enligt HD.se
Truppen är inte bred nog på backsidan för att tappa Schira och Fairchild.
Om vi kallar hem Marshall och spelar honom, Almen och Williamsson som ordinarie blir det en repris av förra året.
Får riktigt dåliga vibbar.
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 170817 kl 20:43

eleganten skrev:Japp, överkroppskada och spelar inte resten av turneringen enligt HD.se
Om vi kallar hem Marshall och spelar honom, Almen och Williamsson som ordinarie blir det en repris av förra året.

Enig! Skadorna fortsätter att gäcka oss tydligen... helt otroligt! Ut och hämta Salmela & nån till nu Masken!
Prebens

Inläggav Prebens » 170817 kl 21:27

Schira har visst bara en lätt skada i ett finger. Ingen fara för honom vad jag hört.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170818 kl 07:43

eleganten skrev:Japp, överkroppskada och spelar inte resten av turneringen enligt HD.se

Får hoppas att det inte är allvarligt med Fairchild men fruktar att det är det då Masken snabbt deklarerade att det var färdigspelat för denna turneringen.

Med alla bitar intakta har vi ett bra lag som skall vara med om att slåss om play-in men en eller ett par skador på nyckelspelare kommer att avslöja vår tunna trupp.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170818 kl 09:50

Så tunna är vi ju inte i allmänhet. Alla lag på nedre halvan påverkas om flera viktiga spelare är borta (tex Schira, Fairchild, Widing, Hedberg). Hade vi istället haft typ Almen, Williamsson och Collberg borta så hade vi knappt märkt av det. Ett bottenlag kan inte ha 3 nyckelspelare borta och samtidigt vara breda. Ett så stort manfall hade ju påverkat även på topplagen.

Skönt att vi har resurser kvar för förstärkningar. Hoppas nu bara att det är en lättare skada på Fairchild. Om han är tillbaka 3 veckor innan.premiären så är det bra. Schura är väl tillbaka i spel snart?

Återgå till "Röglespelare"