Rögle elitserielag säsongen 2008/09

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Rögle elitserielag säsongen 2008/09

Inläggav Mygel » 080320 kl 19:09

G1: #37 Christopher Nilstorp - 2 år
G2: #30 Johan Nielsen
G3: #28 Jürgen Penker - 1 år (ny från Totempo Hvik)

D1: #19 Kenny Jönsson - 1 år
D2: #54 Sebastian Ström - 2 år
D3: #8 Mathias Porseland - 2 år (ny från Bofors)
D4: #7 Mads Bödker - 2 år
D5: #4 Stefan Erkgärds - 1 år
D6: #10 Daniel Sondell - 1 år
D7: #6 Daniel Johansson - 1 år (ny från Adler Mannheim)
D8: #3 Mathias Sjöberg - 1 år
D9: #43 Martin Strbak - 1 år (ny från HC Moeller Pardubice)

C1: #11 Mattias Sjögren - 1 år
C2: #15 Sebastian Karlsson - 2 år
C3: #29 Chris Abbott - 1 år (ny från Frisk-Asker)
C4: #26 Jakob Johansson - 1 år

F1: #22 Tommy Enström - 2 år
F2: #14 Mikael Gath - 2 år
F3: #24 Cam Abbott - 1 år (ny från Frisk-Asker)
F4: #71 Peter Lorentzen - 1 år
F5: #65 Andree Persson - 1 år
F6: #12 Peter Högardh - 3 år (ny från Duisburg)
F7: #5 Richard Demén-Willaume - 2 år
F8: #27 Johannes Salomonsson - 2 år (ny från Brynäs)
F9: #17 Mathias Tjärnqvist - 1 år (ny från Phoenix Coyotes)
F10: #16 Christoffer Liljewall
F11: #59 Pavel Rosa - säsongen ut (ny från Avangard Omsk)

Huvudtränare: Peter Johansson
Ass. tränare: Björn Hellqvist
Fys. Tränare: Richard Granqvist
Mv. tränare: Magnus Wennström
Matrialare: Fredrik Andersen

Utlånade:
David Laudius, forward, 1 år - Tingsryd AIF
#44 Christofer Löfberg, forward, 1 år - AIK

Lämnat
GK #35 Jere Myllyniemi - till Leksand
F: #31 Mario Kempe - till Mora
Senast redigerad av Mygel 090130 kl 07:50, redigerad totalt 34 gånger.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 080320 kl 19:10

Då börjar vi eftersom vi redan har ett nyförvärv och ett antal förlängningar.

Är detta laget som lirar i ES nästa år?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 080325 kl 09:49

Magnus Wennström kvar som målvaktstränare.
Användarvisningsbild
hammar

Inläggav hammar » 080326 kl 00:41

skrämmande när man ser backsidan
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 080326 kl 07:13

Det kan man tycka.
Som jag skrev innan. Det blir svårt för backarna att få erbjudande från lag längre upp i seriesystemet. :-(
Användarvisningsbild
Herr Oberst

Inläggav Herr Oberst » 080326 kl 08:51

Tycker det ser riktigt bra ut på backsidan.
7 tomma platser, Kenny platsar nog ett år till, annars lånar vi ut honom till FBK så han kan få lite miljöombyte :)
Sondell och Erkgärds kan slåss om en plats och sen värvar vi hit 5 klassbackar.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 080326 kl 09:02

Så kan man också se det på och allt ser så mycket ljusare ut inför satsningen mot ES. ;-)
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 080326 kl 10:23

Tycker det ser utmärkt ut måste jag säga. Öhman kan man räkna bort. Lagom många signaturer klara. Tycker över lag att ingen av dagens backar är oumbärlig så jag förstår om Roger inväntar. Skulle vi ta steget upp håller majoriteten trots allt inte e-serieklass.

Skulle jag få göra något "byte" så skulle det snarare vara att Martin Johansson fick ta över en av de andras kontrakt - säger inga namn då det är så jäkla känsligt att kommentera enskilda lirare.
Användarvisningsbild
Reading1

Inläggav Reading1 » 080326 kl 10:42

ogilthorpe skrev:Tycker det ser utmärkt ut måste jag säga. Öhman kan man räkna bort. Lagom många signaturer klara. Tycker över lag att ingen av dagens backar är oumbärlig så jag förstår om Roger inväntar. Skulle vi ta steget upp håller majoriteten trots allt inte e-serieklass.

Skulle jag få göra något "byte" så skulle det snarare vara att Martin Johansson fick ta över en av de andras kontrakt - säger inga namn då det är så jäkla känsligt att kommentera enskilda lirare.

Fortsätt du och gråt ut över att du inte får skriva vad du vill...det gör du ju ändå hela tiden, du tåler inte att man tycker annolrunda än dig.
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 080326 kl 11:58

Ogilthorpe: Mitt inlägg var inte riktat som någon kritik enbart mot dig (som jag för övrigt menar står för en sund och konstruktiv attityd här på forumet - jag brukar läsa dina inlägg med stor behållning). Det var i lika hög grad riktat mot Reading. Självklart har han och alla andra rätten att reagera på inlägg - men hot om det ena eller det andra tycker jag inte hör hemma någonstans (i sammanhanget vill jag också ha sagt att jag brukar läsa Readings inlägg med lika stor behållning). Lika självklar är din rätt till en åsikt, och jag är helt överens med dig att "enkelriktade" åsikter skapar ett tämligen slätstruket forum.

Mitt tidigare inlägg kanske kan ses som en "spinoff" på de tidigare klagoinlägg, som kunde läsas på forumet redan några minuter efter matchen mot M*F! Sån't är jag allergisk mot.

Nej, jag tycker inte det finns två kategorier av Röglefans. I min värld finns det bara en. Men på något sätt känns det som om vi, när det inte finns någon "yttre fiende" att ge sig på, gärna tjafsar inbördes om än det ena, än det andra.

Och ja, jag är också en syndare...
Användarvisningsbild
Nemo
Kontakt:

Inläggav Nemo » 080326 kl 12:08

För att försvara Reading1 så kan ja förstå hans inlägg i matchatmosfären.. för vissa matcher har varit jälvigt dåliga..de är inget gnäll..det är faktan att fler borde stötta rögle mer än när de e stor matcher...så jag förstår han..men du skriver mkt bra åxå killen...men men

Keep up the good work mate...
Användarvisningsbild
hammar

Inläggav hammar » 080326 kl 18:34

trodde denna tråd handlade om nästa års lag!!?? Eller e jag helt ute på hal is??

Kenny ska ju såklart ha nytt kontrakt.. sen några riktigt bra på det.. Öhman kan få lira med Jonstorp...

Martin Johansson.. han måste få vara kvar.... sicken kämpe asså.. helt sjukt
Senast redigerad av hammar 080328 kl 02:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 080326 kl 20:32

Till tråden, håller med det positiva att där finns öppna platser i backbesättningen. Lämnar mer spelrum för en större satsning nästa säsong eller en eventuell ES säsong.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 080329 kl 23:36

Nilstorp uppdaterad. Mer än halva laget ser redan ut att vara klart, något som inte hör till vanligheterna runt denna tid på året.
Användarvisningsbild
hammar

Inläggav hammar » 080330 kl 00:12

frågan e om inte Linus Persson får lämna ändå... visst. han har vatt bättre nu i slutet... men det känns tveksamt ändå.. finns bättre spelare som kan ersätta
OE

Inläggav OE » 080330 kl 00:34

hammar skrev:frågan e om inte Linus Persson får lämna ändå... visst. han har vatt bättre nu i slutet... men det känns tveksamt ändå.. finns bättre spelare som kan ersätta

Kommentarer från Linus inför framtiden finns i Västeråsartikeln på Nätmagasinet nu.
Användarvisningsbild
hammar

Inläggav hammar » 080330 kl 04:12

Jo de stämmer ju det han säger.. absolut.. återstår att se helt enkelt..
Användarvisningsbild
Snuggles

Inläggav Snuggles » 080403 kl 17:48

Orkar inte gå igenom allt och detta kanske är gamla news men "strumpan" strömberg var i ängelholm när leksand gästade..

Bara jag som blir jävligt orolig då?

Det har ju varit på tapeten förr i tiden, för några år sedan. Tänk, dat hade jag fan i mej glömt... eller förträngt kanske?!

http://www.kanon.se/060217/stromberg.htm
Senast redigerad av Snuggles 080403 kl 17:52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
perry2

Inläggav perry2 » 080403 kl 17:50

Han kollade på Nihlstorp som gjorde allt för att inte hamna i den gangsterstan (Tälge)
Användarvisningsbild
Snuggles

Inläggav Snuggles » 080403 kl 17:53

ok... skönt! Känns genast bättre!
Användarvisningsbild
perry2

Inläggav perry2 » 080403 kl 17:54

Vad tycker ni om backsidan (redan signade)........?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 080403 kl 18:01

Om jag förstår det rätt så är det inte riktigt nyckeln namnen som är signade hittills...
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 080403 kl 19:16

Backsidan känns vidöppen vilket känns ganska bra tycker jag. Enda namnet som är oumbärligt vid en satsning är Kenny.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 080411 kl 17:45

Så, glädjeyran är fortfarande hög. Men vi internet supportrar kan inte vara med på den helt tyvärr. Istället så kan vi börja spekulera i den roligaste silly season på 12 år.

Till en början med så är faktiskt större delen av laget redan klart som man kan se i ursprungsinlägget. Både på gott och ont.
'
Det lilla jag har sett och med det jag har hört här inne och andra initierade källor så är där nog tyvärr vissa spelare som säkerligen är mycket bra i toppen på allsvenskan, men tyvärr inte, just nu kommer att räcka till i elitserien. Det är otroligt kul att vi har kommit upp, men det är inte speciellt kul om vi åker ut första året. Vi måste ha ett slagkraftigt lag som inte automatiskt blir en slagpåse. Grabbarna gick gjorde sitt yttersta i KS, men vi kan inte förvänta det i en hel ES säsong. Betänk att vi har förlorat ett antal pinsamma matcher under året oxå.

Då alla kontrakt oavsett kommer att behöva om förhandlas (alla måste bli heltidsanställda och därmed få högre lön) så tror jag att Roger kommer att släppa vissa spelare till förmån för bättre spelare, framförallt på forwards sidan. Vet att ett antal kommer att bli upprörda över att detta inlägg skrivs, men vad kan man göra.

Målvakter: Tror inte mycket händer här och man får hoppas att Nilstorp fortsätter att utvecklas som han gjort denna säsong. Känns som man tror på detta par och precis som inför denna säsong så får man hoppas att det håller, då det är ett relativt oerfaret par på den nivå vi nu ska.

Backar: Här har vi mest plats, vilket är bra. Tror att defensiven blir nyckeln första året. Tyvärr tror jag inte att Öhman får vara kvar när kontrakten omförhandlas. Borås igen? Sjöberg skulle jag gissa hamnar som 8:e back och kommer att stå på tillväxt. Ström tar plats i ett av de tre första backparen. Kenny hoppas man på i första backparet, men ryktet placerar honom i FBK tyvärr (hur han kan spela mot oss nästa säsong är oförståeligt om det är sant). Bödker hoppas jag ges en plats i tredje backparet. Sondell ges antagligen ett erbjudande om att stanna om han inte redan är klar för annan klubb. I det fallet så kamperar han i tredje backpar oxå. Erkgärds erbjuds säkert också förlängning. Texas känns som om han lämnar.
Räknar jag rätt så ger det oss 4 backplatser att köpa in rutinerade rävar på. Kan vi och vill vi få hem:
- Daniel Tjärnqvist (sannolikheten är väl inte den största)
- Daniel Johansson (stor sannolikhet, men vill vi då han inte har rosat ES de senaste säsongerna)
- Andreas Lilja (MÖFFARE som är bra och kommer från Helsingborg.)
- Mattias Porseland (Ryktet placerade honom i Rögle och han vill till ES. Troligt)
Tre av herrarna ovan är måhända lite gamla vilket är lite mot Rögles senaste filosofi, vilket talar emot alla tre. Vem mer kan tänkas äntra som Rögle back nästa säsong?

Forwards: På gott och ont så har vi de flesta platser redan tagna. Vissa kommer utgöra stommen, medan jag tror vissa måste tyvärr röra på sig. Först de som jag tror kommer att lämna. Linus har jag förstått gått mkt bättre i KS då han har tagit sig en funderar. Tror dock inte att han ännu är av ES kvalitet och till att ta en av de få platserna på forwards sidan. Likaså Lorentzens supersnabba skrillor tror jag även får vänta på ES. Harkins hade varit super i toppen på allsvenskan, men i ES..? Resten tror jag erbjuds stanna, med viss tvekan på Enström av samma grund som Harkins.
Det lämnar plats för 5 eller 7 spelare (beroende på storleken på truppen). Vilka är kandidaterna:
- Salle (måste ha prioritet just nu att signeras. En kvalificerad ES spelare redan i klubben)
- Jacke (Rögle personifierat i många avseende)
- Änilane (supertalang som måste behållas)
- Mario Kempe (lyckas få få denna speedkula så kan det bli mycket skoj. Framtida världsstjärna enligt bedömmare)
- Ryan Vesce (Tror han kommer nu. Kan spela hockey på heltid i en klubb han gillar)
- Tjärna (vet inte hur det går för honom i NHL just nu, men e han på väg till Svedala så blir det Rögle definitivt)
- Byron (tjänstefel om vi inte ger honom en signal. Men tveksamt om han kommer)
- Arla (mer positiv nu till honom. I rätt omgivning kan han bli riktigt bra i ES.)
Räcker detta för att hålla oss kvar? Om vi kan få Ryan och Arla, är det inte samma spelartyp?

Det viktigaste för Hansson är att nu vara tuff och verkligen se till vad som krävs för att hålla oss kvar i ES och inte se till de heroiska insatser som genomfördes i KS. Vissa spelare måste tyvärr lämna oss :(

Dax att ta fram vedyxan och hugga ner detta nu... ;)
Användarvisningsbild
perry2

Inläggav perry2 » 080411 kl 17:55

Mygel
Flytta Löfberg från centerplats till ytterforward, då han inte tagit tek sedan löven gulnat.
Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 080411 kl 18:13

Såhär ser mitt drömlag ut inför nästa säsong.. observera att jag antar att alla kontrakt ska förhandlas om, för alla blir ju heltidsproffs till nästa säsong.

Tränare:
Peter Johansson (Huvudtränare)
Michael Johansson (Ass tränare med ansvar för forwards)
Kenny Jönsson (Spelande ass tränare med ansvar för backarna)
Magnus Wennström (Målvaktstränare)

Målvakter:
Christofer Nihlstorp (Håller elitserieklass men inte i 55 omgångar)
Juha Pitkimäki (Öppen för förslag på den här positionen men det behövs en rutinerad målvakt)

Backar:
Kenny Jönsson C (Självskriven)
Janne Huokko (Behövs en bra PP-back med bra skott och tror inte Janne vill harva ett år till med Leksand i AS)

Daniel Tjärnqvist (Drömförstärkning)
Stefan Erkgärds (Har klivit fram under KS och är självskriven)

Andreas Lilja (Visserligen spelat i MIF, men en otroligt rutinerad och defensivt bra back)
Fredrik Persson (Står mellan Sondell och Persson här, men Persson har ett stort hjärta för Rögle)

Mads Bödker (Otrolig talang men är inte tillräckligt jämn för 55 matcher i ES)
Sebastian Ström (Otrolig talang men är inte tillräckligt jämn för 55 matcher i ES)

Forwards:
Mathias Tjärnqvist (Hjärtat i Rögle säger väl allt?)
Jörgen Jönsson A (Med Jörgens vinnarskalle så går vi till slutspel om han får vara skadefri)
Peter Högardh (Passar bra i den här kedjan med sitt utmärkta spelsinne och har spelat med Lill-Tjärna tidigare)

Ryan Vesce (Liten men oehört smart och tuff spelare, kommer att bli ett utropstecken i ES)
Byron Ritchie (Hjärta i Rögle, får här chansen att utnyttja sina offensiva kvaliteter som han inte får i NHL)
Johannes Salmonsson (Tror han passar bra i den här kedjan där han kan skapa utrymme med sitt slit)

Mikael Gath (Gath ska fortsätta att göra livet surt för motståndarna)
Jakob Johansson A (Stort hjärta, bra tvåvägsspelare)
Andreé Persson (Stor, tung, bra arbetskapacitet och skjuter som en häst)

Richard Demen (Passar perfekt i den här checkingkedjan, ger sig aldrig)
Mathias Sjögren (Landslaget nästa säsong? Utvecklas mer och mer hela tiden)
Mario Kempe (Otrolig talang som jag hoppas kommer till Rögle)

Bänken:
Tommy Enström (Utvecklingsbar spelare som är både bra i PP och BP, kommer att få sina chanser)
Christoffer Löfberg (Bra skott och bra offensivt, men måste utveckla sin defensiv för att få speltid)

Utlånade:
Mathias Sjöberg (Troja) (Behöver speltid och i Troja kommer han få mycket av den varan)
David Ladius (Borås) (Ladde är en stor talang som inte fått spelat så mycket, han behöver speltid i ett allsvenskt topplag där han får spela mycket PP)

Det här är mitt drömlag :-)

Kommentarer?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 080411 kl 18:29

Ser mycket bra ut, även om jag tror att Houkko inte kommer att vara aktuell.

Funderade oxå på målvakterna. Bra allsvensk klass, men känns riskabelt på elitserienivå.

Änilane får inte plats?
Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 080411 kl 18:36

Mygel skrev:Ser mycket bra ut, även om jag tror att Houkko inte kommer att vara aktuell.

Funderade oxå på målvakterna. Bra allsvensk klass, men känns riskabelt på elitserienivå.

Änilane får inte plats?

Houkko är mycket medtagen för att visa vilken spelartyp jag vill ha där... Det ska vara en Magnus Johansson/Johan Åkerman typ.. Kanske kan Porseland från Bofors ta den platsen?

Änilane blev faktiskt bortglömd när jag skrev inlägget..Han vill jag skriva ett tvåårskontrakt och låna ut honom på en hel säsong till ett allsvenskt mittenlag där han får spela både PP och BP i en första eller andra femma.. Han är som Ladde och Sjöberg inte tillräckligt mogen för elitseriespel.. och de kommer stanna upp i utvecklingen om de inte får spela mycket på seniornivå....
Junior

Inläggav Junior » 080411 kl 18:39

Då kan du fylla på med 2platser. Kolla den outstanding sidan www.roglebk.nu
Användarvisningsbild
perry2

Inläggav perry2 » 080411 kl 18:46

Junior skrev:Då kan du fylla på med 2platser. Kolla den outstanding sidan www.roglebk.nu

Se ovan för Kempe och Seb K

Återgå till "Röglespelare"