Sillytråden 11/12

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Re: Sillytråden 11/12

Inläggav Sjöberg » 110412 kl 13:06

Håller med det som Fumlar´n skrev. Tror också att Bödker försvinner från Rögle. Jag hoppas sannerligen att Kenny tar (minst) ett år till.

Martin Johansson har gjort det bra i Mora, men jag tror inte att han hamnar i Rögle. Inte heller A. Lilja. Men, det är bara som sagt vad jag tror...inte vet.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 110412 kl 22:46

Byron till Bern? Då får vi öppna stora börsen om vi ska ha honom.

Fast det var nog yesterdays news..... :-(
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 110412 kl 23:27

Att Byron lämnar Modo känns väl inte som en omöjlighet. Det kan fan inte ha varit lattjo där senaste tiden med alla surkoddar med KS-ångest. På och utanför isen. Dessutom lär väl Johansson i båset spelat roll i valet av klubb. Och han lär ju få foten tillsammans med Challe. Nä, lämna det där mätta NHL-miljonärsträsket och blicka söderut tack!

Ok, därifrån är steget stort till allsvenska Rögle. Men det är ingen omöjlighet och precis en sådan förstacenter som hade skvallrat om en allvarlig uppväxling. Åldern gör ju att han har begränsade möjligheter på karriärstrappan och i det här läget ser han kanske även på livet utanför rinken. Att klubben gillar honom står ju klart och varje säsong sedan hans magiska förra sejour har han varit en återkommande våt dröm för många.

Håller andan en sista gång för lorden.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 110413 kl 00:41

Om man leker med tanken så kan det ju vara så att man "bantar" truppens lönekostnad för att ha möjlighet till något stort.
Spelare som Calle, Hobson och Bergström tex kan inte ha varit helt billiga och dom har sannerligen inte gjort underverk i det stora hela.
Tar man bort dom från lönelistan så kan man trycka in dom pengarna på.....ja vem då? :)

E det silly så e det!
AIAFlyttfirma

Inläggav AIAFlyttfirma » 110413 kl 07:32

Vi kan egentligen diskutera hur många namn som helst men det slutar ändå med att den viktigaste signaturen inför nästa säsong är Kenny Jönsson.
Otroligt vilket arbete han gjorde med att vår defensiv och våra defensiva spelare höjde sig mycket, väldigt mycket, den senaste säsongen.
Facit:
-Talang från Kanada med stukat självförtroende som tagit fel kliv i karriären. Gick under säsongen från att alltid ligga fel till att alltid ligga rätt.
-Elitseriespelare med mycket stukat självförtroende. Gick under säsongen från att vara en statist med böjt huvud till lagets stöttepelare med 30 minuters istid match efter match. En elitseriespelare helt enkelt.
-En fd talang verkade ha fastnat i allsvenskan och i de småländska skogarna. Elitserien nästa.
-Tre st talanger. En dansk, en ifrågasatt innan säsongen och en 17 åring. Under säsongen har de förberetts för att ta ett ännu större ansvar i laget nästa säsong. De kommer alla säkerligen att ta kliv på talangstegen. Frågan är bara hur stora stegen blir.

Ett fantastiskt facit helt enkelt. Om Kenny Jönsson stannar så behöver det inte vara de mest namnkunniga som ersätter Bartley och Persson. Men det behöver vara de mest tillgivna och envisa. Resten fixar Kenny.

Vi behöver bli bättre till nästa säsong men vi behöver bara bli 6 poäng bättre.

De stora pengarna sparar vi till....trumvirvel...BR!
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 110413 kl 10:05

Jag kan tycka att lovorden över Bartley ter sig lite överdrivna. "Gick under säsongen från att alltid ligga fel till att alltid ligga rätt." Visst, en riktigt bra Allsvensk back men frågan är hur det kommer att gå för honom nu? Själv såg jag även de misstagen han gjorde i var match från början till slut och fortsätter han så lär han inte bli långvarig i Djurgården. Den typen av felpass straffar sig direkt i ES, och jag tror att backarna trots allt har mer tid på sig att tänka i allsvenskans serielunk än vad dom har i elitserien.

Klart som spadet att Kenny är en viktig pusselbit. Kan man få mer jämnhet i nivån på försvarspelet så är mycket vunnet. Man har visat upp ett stabilt, ogenomträngeligt försvar för att sen gå till vidöppet med indianare som signum. Själv skulle jag nog tycka att det är viktigt att man kan få ihop ett lag där man har 3-4 st bland de 10-15 bästa i poängligan än att ha typ 1 bland de 25 bästa. Nån riktig jävla sniper vill vi ha. Finns det ingen ny Stass på gång underifrån? Sen skulle vi behöva en Micke Gath. Fattar fortfarande inte varför han inte fick kontrakt? Han hade definitivt inte gjort bort sig i det senaste laget.

Jag tror det blir en bra stomme att bygga laget på om det värvas klokt och med lite svid i plånkan. Att köra ett nytt ungt, hungrigt, talangfyllt lag blir nog mest till glädje för ES-klubbarna 2012-2013.
Användarvisningsbild
Robert
Kontakt:

Inläggav Robert » 110413 kl 11:40

Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 110413 kl 12:30

Två bra backar. Olika stil där jag tror att Bartley har större möjlighet att gå långt då han har lite fler verktyg i sin låda.
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 110413 kl 13:32

Byron klar för Bern, så nu kan vi sluta febra om honom. Åtminstone inför kommande säsong.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 110413 kl 16:35

Skönt att han fick jobb till slut. :-)
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 110414 kl 10:07

Det rör sig en hel del på transfermarknaden och flera av våra argaste Konkurrenter landar in riktigt hyfsade nyförvärv. Vad gäller Rögle har det blivit total tystnad sedan Alexander Bergström presenterades, Hur ska man tolka detta? Rökridåer? Handlingsförlamning? Något riktigt jävla bra är på gång? Jag väljer, än så länge, att tro på det sistnämnda. Men denna märkliga tystnad och frånvaron av rykten gör ju att man springer med fjärilar i magen dygnet runt.

När inte ens Sumo har så mycket på fötterna att han kan utfärda "bombvarning" måste det vara något bra på gång... hoppas jag...
AIAFlyttfirma

Inläggav AIAFlyttfirma » 110414 kl 12:00

Vi får hålla oss lugna fumlaren.

Förra året fick vi in nästan ett helt nytt lag. Två målvakter med elitserierutin men efter det var det inget som man höjde på ögonbrynen över direkt. Ändå saknades det bara 6 poäng till avancemang.
RE har själv valt vilka han vill behålla utom två spelare.
Vi har tappat två kuggar men de är ej oersättliga på vår nivå. Det är inga Kenny Jönssons vi tappat direkt. Vi ska ej göra dem större än vad de är.
Kenny Jönssons signatur viktigast såklart men det behöver jag inte tjata mer om. Resten löser sig säkert av sig själv och enligt RE är det viktigare med karaktärsspelare än att det är ett etablerat namn.

Alexander Bergström är dessutom ett mycket kompetent förvärv på vår nivå. Storlek är en spetskompetens som vi saknat den här säsongen. Han har haft en god utveckling de senaste åren och något säger mig att den kommer att få en rejäl skjuts med stenhårda förberedelser.

Jag var själv orolig inför förra säsongen men med samma upplägg i år och t.o.m lite stegring på den tuffa träningen och några spelare som får samma utveckling som Persson och Bartley så närmar vi oss våra 19 poäng i kvalserien nästa säsong.

Det behöver inte vara spelare som håller Perssons och Bartleys kaliber idag men de ska hålla deras kaliber Februari-April nästa år.
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 110414 kl 12:08

Det är såklart helt riktigt det du skriver, Flyttfirman. Men, för att nå dessa hägrande 19 pinnar i KS, så måste RBK först kvalificera sig. Det handlar om 3 direktplatser. Inga djävulens förkvalsserier (bara se på Mora...). Tror det blir ett ruggigt race om de tre första platserna nästa säsong.
AIAFlyttfirma

Inläggav AIAFlyttfirma » 110414 kl 12:42

Ja, det är möjligt att det blir ett ruggigt race som du beskriver men jag har stora förhoppningar att RBK inte kommer att vara med i detta racet när det drar ihop sig.
Jag tror inte att vi får någon överlägsen motståndare som Växjö i år.
Örebro tror jag tappar.
SSK går väl kassatorsk?
Leksand har kvar sitt ostabila försvarsspel. Vad ska ändra på det? Samma tränare, samma filosofi och samma upplägg ändrar inget. Bytar ut långsamma, bräckliga finnar mot andra finnar.
Malmö lär satsa. Skillnaden i år blir väl att det kommer in andra karaktärer med Strumpan och Taavola.
Västerås kanske?

Nä, jag tror att vi har det väl förspänt och Liljewall, Brithen och Olsson kommer fortsätta skrinna åttor.

Orolig att jag är för positiv....
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 110414 kl 13:03

Tror inte heller man ska vara orolig när endast 4 dagar har passerat av Silly season. Många av nyförvärven som presenterats hittills runtom i Sverige är antagligen spelare som man gjorde klart med innan serierna slutade. Nu börjar jakten på merparten av spelarna då de kan se hur alternativen ser ut för nästa säsong.

Självklart ska man höja laget ett snäpp denna säsong jämfört med föregående, vilket Elvis har deklarerat. Hur man gör det ska bli väldigt intressant att se. Kennys signatur e så klart viktig. Men samtidigt så tycker jag nog att man behöver några etablerade gossar in för att ta laget ett steg högre och därmed vara med i toppstriden från dag 1. Det har redan deklarerats att det är rutin som ska in på backplats (eftersom vi inte bara ska ha "tonåringar" på backen).
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 110414 kl 18:01

Först av allt, finfina inlägg ovan (de närmsta).

Undrar sedan lite om . Free agent nu och mitt minne sviker mig. Hur var han på gryckorna? Skulle det kunna vara en dyr ersättning till C. Persson? Någon som kommer ihåg hur han var?
Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 110415 kl 08:40

Åsså mitt i alltihop så snor Färjestad Jocke Hillding från Lakers... Jätte-OT, jag vet, men ville bara understryka att nu är det silly...
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 110415 kl 11:42

ska enligt Barometern vara av intresse för Rögle. Riktigt bra statistik i danska ligan. Vad sägs?
Sir Francis Drake

Inläggav Sir Francis Drake » 110415 kl 15:51

Då lär det bli auktion på honom då även Leksand och Malmö är intresserade, och kanske fler....
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 110415 kl 17:08

Användarvisningsbild
bakomfumlare

Inläggav bakomfumlare » 110415 kl 18:35

Hear, hear! Skulle smaka mumma att snuva MIF på Poulsen! intresset från RBk visar åtminstone att Roger vet vad han vill och att han verkar ha koll på läge/marknad. Gott så!

MIF har värvat in en del bra saker, men absolut inte några spelare vars egenskaper inte går att finna med andra namn. Tycker dock att RBK's mer ungdomliga "dansk-approach" borde vara en avgörande faktor i fallet Poulsen. Get him!

Puss i ljumsken!

Edit: För övrigt vurmar man idag högljutt i Oskarshamnstidningen över att Poulsen "har satt sig i sin BMW och kört hela vägen till Oskarshamn". Därmed är han mer eller mindre klar för Oskarshamn, enligt samma blaska. Tillåt mig le. Alllvarligt talat, kära OT-journalist; tror du på fullt allvar att Poulsen satt sig i bilen bara för att besöka Oskarshamn? Om så är fallet är du inte bara naiv - du är rätt bra dum och till yttermera visso obegåvad också. Såväl LIF som MIF som RBK är intresserade av Poulsen och det skulle förvåna mig MYCKET om Poulsen inte också besökt eller planerar att besöka Leksand, Ängelholm och Malmö också. Det skulle dessutom förvåna mig fantastiskt mycket om Poulsen inte placerar Oskarshamn i botten av sin prioriteringslista efter sin lilla rundresa. Får jag lov at ge ett litet stalltips härifrån Norge? Ok, jag tror det till slut kommer att handla om MIF eller RBK för denne osedvanligt poängstarke lille dansk!
Användarvisningsbild
tolchock

Inläggav tolchock » 110415 kl 22:54

Jag börjar redan bli lite svettig. Vill ju inte att vi står kvar på perrongen när tåget går.

Många lag signar (ja jag vet att de var tidigare ute), men det känns ju ändå som att varje dag som går så utarmas marknaden.

Jag har redan under tidigare sillyseasons velat se ett aggressivare RBK på transfermarknaden. Det har ju dock gått bra ändå.

Det är ju dock så att spetskompetens inte växer på träd och den spetskompetens som finns tillgänglig går åt ganska snabbt då alla lag i
AS är på jakt efter dessa spelare.

Så snälla Elvis stilla vår oro...snart.
Esteban

Inläggav Esteban » 110415 kl 23:28

Bara lugn, allting är som vanligt.
Rögle är alltid sist med sitt värvande och lagbygge.
Det blir nog bra till slut. Det brukar det ju bli!
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 110416 kl 00:56

Massa spelare kvar. Hockeysäsongen tog slut igår!
Mindreader

Inläggav Mindreader » 110416 kl 16:53

Helt rätt Mygel och även våra spelare är attraktiva för andra föreningar. Det är helt upp till Rögle om Vi ska behålla Liljan, Brithen och Olsson. Rögle måste visa att dom vill uppåt och framåt som förening, det är läge att göra ett par tunga värvningar för att visa ungtupparna att Rögle VILL.

Ryktet går tex att Lakers ser Liljan som en perfekt ersättare till Hilding.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 110416 kl 20:51

Jepp, och vad jag förstår så gillade inte Liljewall att vara i Växjö senast. Har dessutom utanför media konstaterat att Rögle är enda alternativet.

Sen har du rätt att det finns säkert en hel del intresse för våra spelare samtidigt som vi har en hel del intresse för andra klubbars spelare. Skulle tro att när serien drar igång igen runt slutet av september så har vi nog en trupp med runt 22 spelare.
Sir Francis Drake

Inläggav Sir Francis Drake » 110416 kl 22:58

japp....22 spelare är inte svårt att få ihop....frågan är ju bara vilken klass dom ska hålla.. :-)
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 110417 kl 02:40

Eller så ser man det precis tvärtom Mindreader.

Tex, Brithen, Olsson och Liljewall, stannar ni här så är det ni som ska få förtroendet att skjuta upp oss till ES. Ni ska få spela mycket och inga gamla rävar ska komma och ta istid på gamla meriter. Vi vill att ni ska bära laget dels som ett tack för ni stannar men också för att ni visade redan förra året att ni har viljan att utvecklas. Ni ska bli "klassen" nästa säsong.

Personligen ser jag naturligtvis att Bartley och Persson måste ersättas. Två bra backar alltså. Där en av dom bör ha saker i sin verktygslåda som påminner om Bartleys.

På forwardsidan tycker jag man ska växla upp på minst två av platserna som blev lediga efter Hobson, Bergström och G-sson. Gärna en bra nordamerikan, helst en från Quebec, dom pratar så roligt.

Sedan utgår jag ifrån att resten stannar från förra året och att Jensen, Bengtsson, Panelin-B, Brendheden, Everberg tar ett par stora kliv med sitt spel. Vilket jag inte ser som omöjligt.

Vips så har vi ett lag som kan spela upp oss i ES.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 110417 kl 10:25

Håller med, Captain. Två riktigt bra backar med rutin & erfarenhet + att Kenny vill ta (minst) 1 år till som ass tränare. Det måste vara det som står överst på agendan.

Brithén & Liljewall kan utan vidare ta ett år till i Rögle, det är inget som "sabbar" deras karriärer. Hur mycket det än bär emot att skriva det, så kommer de inte att stanna i Rögle för evigt. Det är killar som har framtiden för sig och det är bara inse att det finns klubbar "högre upp", så att säga, som kommer att rycka i dem. Så är det, jag klandrar dem inte för det. Men, som sagt - 1-2 år till i Rögle vore inte dumt för våran del och är säkert inte negativt för deras egen del heller.

Svenska mästarna har ju svårt att behålla alla sina spelare...då kan man ju tänka sig hur det är för en klubb som Rögle.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 110417 kl 11:50

Hade ett snack med ett hockeyorakel igår. Han menade att Brithen skulle dra till FBK. Han byggde sin teori på att FBK eventuellt tappar Sjögren till NHL och att Brithen påminner om J. Jönsson i sitt spel.

Precis som Sjöberg skriver så ser jag ingen brådska för Liljewall och Brithen att dra vidare direkt.

Liljewall till Lakers tror inte jag på. För hur man än vänder på det så kommer Lakers spela i botten på ES vilket inte kommer göra att några direkta sportchefsögon kommer kolla på en forward i en eventuell tredje lina. Då är det bättre att stanna och vara stjärna i AS för att sedan ta steget till ett etablerat ES-lag.
Is i magen för Liljewall är mitt personliga tips.

För Brithen ser jag större chans att lyckas, om det är FBK som drar i honom, se utvecklingsteori ovan.

Nu kör vi!

Återgå till "Röglespelare"