Rögletruppen säsongen 2014/15

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
skarader
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1236: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Rögletruppen säsongen 2014/15

Inläggav skarader » 141007 kl 23:09

Sumo Skriver att Jack Connolly finns på maskens radar...
Får man välja mellan Jack och Kelsey väljer jag nog K. Man vet vad man får och dessutom kommer K från en säsong i Rögle där han känner sig hemma och spelade bra medans J kommer från ett par säsonger som inte varit så väldigt bra.
Tänker också på att J,s säsonger på svensk mark har varit mindre bra trots 2 hela säsonger och nu början på denna. Ska vara en av Leksands poängplockare men har inte gjort ett enda poäng på 8 matcher. Nu har väl visserligen hela Leksand varit en katastrof men ändå.
K har haft en säsong i Sverige och gjort det bra.
Känns säkrare att lägga pengar på en spelare som man "vet" vad man får ut av han.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 141009 kl 16:39

Ja då var det ju ett faktum, med Connolly. Jag tror det kan bli bra för honom med miljöombyte och steppa ner en serie. Håller inte riktigt med om att Kelsey Tessier har haft en bra säsong i Sverige. Jag tycker han var som en yr höna halva säsongen och spottade upp sig på slutet. Jag är inte bekväm med ordet alibipoäng men det var en del sådana från Tessier. Visst jag gillade honom på slutet men det var många fler som "peakade" när det drog ihop sig. Inte minst Martinsson och det pekar nog hans istid i Växjö på. Inte helt oväntat...

Fan det blir ju halva Minnesota i Rögle nu ju... :)
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 141009 kl 19:36

"Hemvändare" får man väl kalla dom. :)
Användarvisningsbild
Herr Oberst
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1236: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Inläggav Herr Oberst » 141010 kl 12:03

Tuborg

Inläggav Tuborg » 141010 kl 18:50

Att Kelsey anses som förra säsongens bästa spelare måste betraktas som ett skämt.

Verkar som att Masken dissade Kelsey för just Connolly, och jag hade nog gjort detsamma.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 141011 kl 08:26

Enligt mig gjorde Tessier stor skillnad då han levererade. Speciellt i slutet och i KS. Sett över hela säsongen kan man inte klaga på honom.
Nu hoppas jag och tror att Connolly kommer vara lika avgörande för laget. Connolly hade betecknats som en spetsvärvning för RBK i ES. Då borde vi rimligen vara glada för honom i AS.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 141011 kl 13:00

Håller med Captain, tycker absolut att Tessier var bra förra säsongen. Särskilt under KS. Däremot vet man aldrig vad man får, om det nu hade varit som så att Tessier åter landat i Rögle. Varje nyförvärv är i princip ett oskrivet kort, även då det som i detta fall rör sig om en "bekant" spelare.

Connolly har säkert kapacitet att bidra med en hel del till Rögle, men det handlar nog mycket om att "komma in i det" på ett bra sätt från dag 1. Enligt min mening. Den som lever får se.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 141011 kl 19:23

Helsey gjorde bra ifrån sig i Rögle men absolut ingen wooooooow spelare. Däremot wooow straffskytt!

Skillnad i KS gjorde t.o.m Tjärna.

Att ens jämföra Kelsey med Everberg och Zaar förra säongen är ett hån mot hockey!
Tuborg

Inläggav Tuborg » 141011 kl 19:24

Kelsey borde det stått.
andersson

Inläggav andersson » 141014 kl 10:21

Himelfarb kicken från LIF och därmed ute på marknaden.

Ser inte att Rögle har utrymme för honom. Varken i truppen eller i budgeten.
Hade dock gärna sett att man gjorde utrymme för honom.

Känns dock som att han kan hamna hos någon av RBKs konkurrenter. Inte osannolikt att det är så illa att han hamnar hos m*f. Suck!!
Tuborg

Inläggav Tuborg » 141014 kl 16:42

Himmelfarb tack!

Masken måste bereda plats för det finns andra som inte levererar som de ska.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 141014 kl 17:44

Himelfarb kommer garanterat att hamna hos MÖFF. Synd eftersom vi har både Molin och Sterner som kunde flyttats och gjort plats åt denna herre.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 141015 kl 09:09

Tror också att Himmelfarb hamnar i Möff och att dom eventuellt skickar en av sina importer. Vi kan behöva honom för att sända tex Sterner till Sydfrys i Hyllinge.
Men smakar det så kostar det. Och kopplingen till Mif genom Hellkvist är väl rätt uppenbar.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 141015 kl 10:35

Himmelfarb hade varit en skänk från ovan - hade definitivt behövts på centerplats och klubben hade vetat vad man får - en publikfavorit dessutom. Men det lär väl vara kärvt med pengarna, framför allt när publiken sviker. Tycker iofs att Humlan borde vara aktuell för SHL först och främst.

Angående importer. Nog för att man ska ha tålamod med spelare, men när det handlar om spelare från andra sidan pölen så tycker jag man måste kunna kräva mycket mer, snabbare. Importer ska leverera poäng och där får man sätta åtminstone två frågetecken på exporterna vi har.

Connolly - får man upp honom i FBK-nivå så är det ett klipp.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 141015 kl 12:39

Import eller inte import, för mig försvinner skillnaden i bedömningen för varje minut som går.
Och så säger ju hockeyfolk också. Man tävlar i laget på lika villkor osv.
På det hela taget tycker jag att RBK måste hålla ihop laget bättre och spela för varandra. Lägg till att sätta passningarna på bladet.
Det var ju skillnaden mellan Almtuna och RBK igår. Det lag som sätter passningarna får ett övertag. RBK satte väl 20 st avgörande passningar igår. Det gav totalt 5 mål. Snacka om utdelning!
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 141015 kl 17:04

Sant. Det är på den nivån det landar till sist, att kunna sätta en pass. Almtunas passningsspel var en fröjd i jämförelse och Rögles utdelning är brutalt bra!

Vad jag menade med importer är att de generellt sett har en högre prislapp runt halsen, och att förväntningarna så gott som alltid är höga. Vad gäller Rögles träffsäkerhet så tycker jag det är hugget som stucket. Vissa wow men lika många bu. Den här säsongen överglänser en sådan som Sylwander de allra flesta, även importerna. Så ja, man skulle ju vilja se ett annat fokus.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 141015 kl 21:49

Hualigen....läste precis trollen på HDs kommentarer. Där har RBK ett problem som är större samtliga underpresterande "stjärnor".

Men priset på importer borde gått ner, vem som helst får ju importera en numera. ;)
Frågan är om man ska vara orolig eller glad när Sylwander är bättre än en import.
Typ ska man vara missnöjd att Everberg gick till NHL, Zaar och Martinsson till ES och Tessier bara till Finland.
Det hade ju "varit" bättre om dyra Tessier fått NHL-kontrakt. Då hade den hästen varit värd sina pengar.

Generellt anser jag att man får vara glad för alla som presterar i Rögles tröja. Billig, dyr, stjärna, junior, gammal och ung. :)

Sedan tycker jag att Bogren gör rätt som ännu en gång sätter ner foten och bevisligen tackar nej till Tessier. Han hade nog tusan sin chans att stanna men det var viktigt för honom att åka till Finland.

Enligt mig är ju taktiken från "samtliga" Nordamerikaner att tuffa runt och tjäna pengar.
Rögles taktik bör således vara att använda sig av deras ambition att spela högre upp. Och just där faller Tessier bort. Han ville bort själv.....
Lite som att ta tillbaka en gammal tjej....oftast bättre att bara minnas dom "fina" stunderna om så i sin ensamhet på pojkrummet. :)
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 141016 kl 10:15

Kan bara hålla med, Captain.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 141016 kl 11:00

Ja, självklart är det så - jag är glad för allt som funkar i klubben. Men ska jag välja något som glädjer mer än något annat, så är det just när en spelare som Sylwander exploderar i utvecklingen. När man får chansen att se spelare att blomma ut. Framför allt när man har kunnat följa spelare sedan junistiden.

Ja på HD-kommentarerna kräks det så det står härliga till. Tycker det har ökat och minsta lilla gupp så är det hat, hat och hat. Saknar ett vettigt forum. Som det här. Synd bara att aktiviteten här inne är nära nog noll.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 141016 kl 11:58

@ogilthorpe - Håller med den "Internetsjuka" som spritt sig de senaste åren, där alla "experter & I-know-it-all" ska komma till tals är enbart tröttsam. Ett hämningslöst gläfs som inte ger ett skit. De som verkligen har något vettigt att skriva om blir oftast överröstade av "idioterna" och ger sannolikt upp eftersom det enbart kostar energi och inte ger något tillbaka. Gäller inte enbart hockey utan är ett fenomen som syns rent allmänt. Det räcker att kolla några Twitter-diskussioner för att tappa lust & hopp totalt. Är världen full av idioter?

Nåväl, åter till Rögletruppen. Rögle har nu 4 st transatlanter i truppen, personligen känns det som att det räcker. Tessier ville inte vara kvar och tycker nu att Rögle kunde vara en lämplig räddningsplanka? Nej, det känns fel. Himelfarb vet jag inte riktigt vad ska tycka om. Min känsla är att det är i försvaret (med matchen mot Almtuna färskt i minne) som det behövs kvalitet, framåt torde det finnas en del mer att kräma ur nuvarande trupp.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 141016 kl 14:02

Nej, det känns rätt att tacka nej till Tessier. Hans tekningar saknas dock väldigt mycket.

Har Rögle nånsin förlorat så mycket tekningar som i år?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 141016 kl 15:44

Tuborg, jag har exakt samma känsla. Trots att vi varit usla andra säsonger så har laget varit rätt bra när det kommer till tekningar. Tessier och Hobson hade sina brister, men de vann tek. Var inte Himelfarb rätt bra på det där oxå?

Tycker allmännt sett att det blivit rätt trist stämning runt Rögle de senaste åren. Inte ens när det gick som tyngst i slutet av 90-talet och början av 2000-talet har det varit så mycket hat och klagomål riktade mot egna spelare och ledare. Samtidigt är det mindre gnabb mot andra lag och spelare. En ny sorts Rögle-publik? Har Rögles följare gått och blivit en medgångsmassa utan egentligt hockeykunnande?
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 141016 kl 16:13

Generellt så tycks det utan eftertanke i samhället numera.
Det stora felet är ju att alla dvs även idioter har tillgång till forum och andra internetbaserade uttryck men dom missar allt som oftast att tänka efter eller vara källkritiska innan dom kastar ur sig all sköns pladder.

Håller med Mygel att tyvärr så känns det lite som att intresset har urholkats lite. Vet inte vad man skall skylla på, kanske jojo-åkandet mellan serierna har fått folk att tappa fotfästet.

Vad är RBK?
Ett misslyckat ES-lag eller ett förbannat bra AS-lag. Jag kan inte få in i min skalle att vi "är" ett ES-lag. Därför är det heller inte någon katastrof att vi spelar i AS för mig.
Men jag tror många gnällrövar tycker annat. Och det känns tyvärr som att fans som är "hardcore" ibland trillar dit på det också.

Men vi får kämpa på! :)
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 141016 kl 17:37

Jo, Humlan var också bra på att teka.

Tror Captain är inne på något. Jag tror definitivt att jojo-åkandet mellan serierna har gjort mer skada än nytta.

När vi har tagit steget upp har det varit helt euforiskt! Får rysningar bara jag tänker på det. Men lika glatt som det har varit då, lika dystert har det varit i degraderingarna. Och jag tror att degraderingarna har duggat för tätt. Från topplag i AS säsong efter säsong med en känsla av att "det kanske är denna säsongen det är dags", till att bli strykgäng, överösas av negativa rubriker och få börja om från början.

Kanske en del som har tröttnat på att slängas mellan himmel och helvete? Personligen tycker jag det är en del av tjusningen, men ja.Tycker det låter lite så när det snackas hockey i stan.

Men som sagt, det är bara att kämpa på!
Tuborg

Inläggav Tuborg » 141016 kl 17:51

Mycket orsak till problemet tror JAG är att man ger löften som inte infrias. Man lurar folk helt enkelt med fina ord och blablabla uttryck.
Hade man inte gett supportrarna dessa förväntningar tror jag inte heller att det hade gapats så mycket.

Och hockeyn har dessutom varit vedervärdig sedan Abbotts drog. Dögrävarhockey till KS. De håller inte!

De e sant, innan tjafsade man med andra supportrar. Nu är det mer tjafs inbördes.

Sedan tror jag folk retar sig inkompetensen som skedde när man hade möjligheten att etablera sig -09 men sket bort alltihop.

Och ännu fler blev så klart skaran efter det senaste dunderfiaskot.

Kan inte minnas att de va så mycket negativt innan -08.

Men på den tiden vann man oftast hemmamatcherna och man var mer eller mindre i chock om de förlorade.

Detta tror jag också är en orsak.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 141016 kl 19:31

Löften?
Det har ju en tolkning som är högst personlig.
Vad kan man ge för löften som förening när det gäller segrar i hockeymatcher?

Det är i princip bara internmatcherna som alltid har RBK som segrare, varje gång, hemma som borta. :)
Tjusningen med sport är ju att det finns risk för förlust samt chans på seger.

Kämpa!
Tuborg

Inläggav Tuborg » 141016 kl 22:33

Löften å löften men jag tolkar att "vi SKA spela underhållande hockey," ser jag som ett löfte.

Hur många hemmamatcher har man fått uppleva det sedan 08-09?

Rögle ska vara ett topplag blablabla.

Sådant skapar förväntningar och då kan man inte spela så uselt som man sett de göra sååå många ggr främst hemmamatcher. Vilket gör att de flesta tröttnar och inte går på hemmamatcherna.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 141017 kl 02:10

Det är sant att dom spelat ordentligt knackigt hemma, generellt.
Men personligen tror jag att den renodlade champagne-hockeyns tid är förbi. Inget lag har gått upp med champagne-hockey. Utan det räknas och vägs av, analyseras och funderas.
Läs texten om uttrycket corsi. Kanske inte så mycket för att förstå spelet men det ger ju ändå en fingervisning hur hockey närmar sig amerikansk fotboll, om du frågar mig.

Kolla Sylwanders mål mot Almtuna tex, kolla sedan reportaget om Connolly på hd.se. Snyggt, enkelt men så repeterat att en hund hade kunnat göra det.
Då ser du hur man tränar på så "enkla" saker som "uppspel" från egen blå, ut på kanten, en gubbe rakt på mål och pang, pucken på bladet och mål. Det är liten eller ingen plats för en Simon Olsson i det grundtänket.

Underhållande? Vinner dom så kommer folket i Ängelholm.
Vi spelar rolig hockey men förlorar.....ingen kommer och folk säger att dom spelar naiv juniorhockey. Vill man se den typen av hockey är den gratis! J20 spelar mest hela tiden, dom också.

En sådan back som A.Lilja, ofta sågad av gemene man. En defensiv "klippa" som spelat sarg ut i 15 år. Vilken tomte trodde att han skulle bli en speedkula med finurliga spin-o-rama-dragningar i tid och otid för att det är rolig hockey?
Idag spelade han över 19 minuter och vi vann med 4-0. Troligen delaktig och nyttig men inte så spektakulär.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 141017 kl 07:44

Har man bara råd att bjuda på Tjärna, Nils Bergström och Häggström hockey kommer hockeyn att självdö speciellt nu när man knappt inte får tacklas längre!

Därför MÅSTE man bjuda på lite mer show!

Det är pga typ Arla och Simon som gör att man tycker de e roligt och underhållande.

Men givetvis måste andra spelarsorter finnas också.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 141017 kl 14:10

Hockeyn kommer aldrig att dö!
Sedan håller jag med om att det nya regelverket eller dess "tolkningar" har gjort hockeyn mer och mer till innebandy på is.
Gynnar lirare men det missgynnar ju den "fullvuxna" delen av spelet.

Ska hockey få tillbaka åskådare så bör slagsmål uppmuntras! Den moderna hockeyn är mer för innebandygenerationen.

Återgå till "Röglespelare"