André Deveaux

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Re: André Deveaux

Inläggav captain » 161223 kl 11:32

eleganten skrev:Som jag minns honom var han grymt bestämd framför motståndarmålet.
Stundtals tycker jag årets trupp saknar någon som verkligen tar på sig Birkenstock-tofflor, sliter åt sig en kopp kaffe ur kaffemaskinen och stämplar in på kontoret i den bemärkelsen.
Sen är det tveksamt ifall han klarat steget till SHL.

Med all respekt för fotriktiga sandaler men.....:)

Enligt mig hade RBK inget val mer än att krypa till korset och det var till stor del Deveauxs egna fel.
Då slashingen var så dramatiskt utförd.
Sedan tycker jag att RBK skulle kanske varit mer behjälplig "privat" till Deveaux. Främst vad det gäller hjärnskakningen.

Men vi vet samtidigt inte hur mycket dom kunde ha hjälpt, när han själv mest verkat intresserad av att flyga hem och "gömma" sig samt skaffa bevis för att han hade fått en hjärnskakning.
Jag gissar att han gjorde det dels pga hans oro för sin hälsa, sina pengar och för den eventuellt kommande rättegången.
Han kanske var orolig för en framtida lönetvist (möjligen), vem som var ansvarig för hans hjärnskada osv.
Vi snackar om en nordamerikan. Alltså ett helt annat synsätt på lagstiftning och ersättningar.

Vi kan konstatera att det var ingen direkt order från RBK att utföra överfallet.
Men det fanns en önskan att Deveaux skulle "visa" att han var redo att göra "nästan" vad som helst för att krypa under skinnet på VIK.
Det har jag absolut inga problem med.
Så gör alla lag som är vinnare!

Jag tvingade mig att se lite på Aftonbladets "sportsnack" och där kom faktiskt lite "vettiga" synpunkter upp. Inte från alla i studion. :)
Men att detta skulle vara det absolut fulaste överfallet någonsin och att det skulle ge 11 månaders avstängning är helt absurt. Helt jävla sjuk bedömning!
Det var en förbannat full slashing (likväl bara en slashing) samt en tackling i ryggen mitt på isen.
Hade det blivit 2+2 under matchen? Möjligen 2+2 och game? Kanske en femma och game?

Deveaux kommer alltid ha en plats i mitt RBK-hjärta! Alltså mitt hjärta som gillar spelet som RBK presenterar på isen.
Inte på deras läkare, presschef, styrelse eller olika personalpolicys och hitte-på-värdegrunder.
Framför allt måste ju läkarteamet växla upp med sina rutiner rörande huvudskador. Det måste nog till en utomstående för bedömningar i fortsättningen.
Något måste bevisligen ändras men där tror jag inte att RBK är bättre eller sämre än någon annan.
Är man fattig småklubb så måste man jobba hårdare och kanske "riskera" genvägar i personalsäkerheten.
Så funkar det precis överallt i världen, även i Sverige.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 161223 kl 11:53

@Captain - Så sant. VIK hade reducerat matchserien till 2-1 och såg sin chans att kvittera i Ängelholm. Spekulationer, givetvis, men Rögle vann match #4 tämligen klart och händelsen på värmningen kan ha bidragit till Rögles fördel. Personligen tror jag det. Om jag minns rätt så åkte Montpetit ut i första bytet, fick 2 + 10 (checking to the head?). Efter det var matchen Rögles nästan helt & hållet.
När det gäller läkare & spelarskador så finns det nog flera sidor av myntet - och som du skriver, Rögle är nog i ett gott sällskap.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 161224 kl 12:27

Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 161224 kl 16:55

captain skrev:http://stats.swehockey.se/ScheduleAndResults/Overview/6003
Vår forwardssida är inte mycket bättre idag än den vi hade då i allsvenskan. Marginellt bättre.

Rensfeldt - Jensen - Liljewall
Lilja - Connolly - Smotherman
LeBlanc - Matson - Deveaux
Sylwander - Stålberg - Lindgren

Lilja - Rosén
Alen/Almen - Hansson
Hellgren - Berglind

...inte backsidan heller om vi ska vara ärliga. Ska dock sägas att Hansson och Alen inte var i närheten lika bra som de är idag.
Rosén kändes SHL-mässig redan då och har blivit ännu bättre.

Återgå till "Röglespelare"