Rögles SHL-trupp 2015/16

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
GIT

Re: Rögles SHL-trupp 2015/16

Inläggav GIT » 150911 kl 01:15

Är hyfsat nöjd med truppen med tanke på hur det såg ut för ca 2 mån sedan.
Aleardi och Tessier är inget annat än floppar. De lyckas alltså inte ta en ordinarie plats och pengarna de värvades för var ämnat åt en förstecenter. Sjukt besviken över detta. Aulin t.ex. hade varit bättre att få in. Rätt övertygad om att Kovacs hade tagit en ordinarie plats just nu. Hoppas de plockar in honom i höst.
Senast redigerad av GIT 160513 kl 14:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 150916 kl 08:11

Nu när vi summerar försäsongen så tycker jag att laget ser välkomponerat ut. Det är inget lag som kan förvänta sig att ta en slutspelsplats, utan som får inrikta sig på att försöka undvika kvalnedåt. Det är väl Rögle och 3-4 andra lag som kommer att kampera i denna del av serien. Viktigast är att pågarna avpolletterar Malmö och Karlskrona, vilka som jag ser som våra största konkurrenter. Även Brynäs och Örebro ska man försöka slå mer än man förlorar mot.

Att Tessier var fel värvning var vi väl många som kunde enas om när den gjorde. Att han helt plötsligt fått ett attribut som en favorit bland fansen förstår jag inte. Pöbeln var mer eller mindre eniga om att han skulle sparkas efter halva säsongen senast han var i Rögle. Aleardi är bara en udda värvning. En utfyllnadsspelare som man plockar in från andra sidan pölen till en redan stor trupp. Känns som att vi redan har spelare i denna kategori både bland A-lagsspelarna och bland juniorerna. Så varför ta in en utomstående??

Värvningarna av Kovacs och Nylander är också udda i min mening. Varför har t.ex. Kovacs inte varit med åtminstone någon vecka på försäsongen för att bekanta sig med sin nya klubb och dess filosofi? Kan det vara så att tanken är att han aldrig egentligen ska spela i Rögle? Samma med Nylander. Denna unga kille har jag överhuvudtaget svårt att se i Rögle. Killen är redan högt rankad inför draften. Mest troligt är att han spelar i OHL denna säsong och sen draftas högt nästa sommar. Sen stannar han i Nordamerika för att fortsätta sin utveckling en säsong till. Då löper Rögles avtal ut med honom. Som sagt, skum värvning.

Min startuppställning:
Dansk
(Volden)

Baranka - Claesson
Cehlin - Jensen - Smotherman

Granak - Almen Bibic
Liljewall - Connolly - Elvenes

Williamsson - Marshall
Åslin - Matson - Wännström

Hellgren
Sylwander - Karlsson - Rensfeldt

Lindgren

Jag vet att både Elvenes och Bibic inte kommer att hamna på de platser som jag hade velat se dem på. Men jag kan fortfarande inte se storheten i Hellgren. Fumlig och ofta på fel plats vid fel tillfälle. Inget bra förstapass och dålig på att ta upp pucken. Bättre att backa upp Granaks offensiva spel med en rejäl defensiv klippa.

Rensfeldt gillar jag egentligen. Men jag kan reta mig på att det ofta inte händer så mycke runt honom och att han ibland kan se ut som om han åker i sirap. In med en frisk offensiv fläkt på hans plats som Connolly kan servera sina mackor till.

Dansk bästa keeper på försäsongen. Vi vet dock Voldens kapacitet och kampen om förstaspaden har bara börjat som jag ser det.
GIT

Inläggav GIT » 150921 kl 00:09

Nylander och Kovacs är bra värvningar. Rögle har varit dåliga tidigare på att sno de allsvenska lagens bästa spelare/talanger och det här är ett steg i rätt riktning. Kovacs kan man plocka in under säsongen om man vill. Nylander vill kanske göra som storebror och ta ett par år i Sverige, då har vi helt plötsligt en blivande NHL-spelare i truppen.

Skulle dock önska att Rögle i större utsträckning skulle finkamma allsvenskan på mer etablerade spelare/guldkorn som Amnér, Stefan Andersson (Björklöven) osv. Billiga och riktigt bra. Tror ingen hade klagat om vi haft Amnér och Stefan Andersson (Löven) istället för Marshall och Hellgren.
Senast redigerad av GIT 160513 kl 14:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 150921 kl 08:25

Ett borttagande av Kjellgren hade jag inte klagat över, även om han hittills sett lite bättre ut än förra året. Det är fortfarande 50/50 chans att han fumlar varje gång han är på isen. Marshall har dock visat att han är den där icke-flashiga defensiva klippan som vi behöver. Han är den typ av spelare som vissa inte vill ha eftersom det inte händer något konstruktivt runt honom oftast. Man missar då att hans jobb är att se till så att motståndarna inte kan få något gjort.

Det skumma med Kovacs är att om man räknar med att plocka in honom under säsongen så borde han åtminstone kommit ner en vecka under för säsongen för att bekanta sig med laget och spelsystemet. Samma med Nylander. De har inte ens varit här för att träffa tränarna. Inget snack om att de båda är bra spelare, men sannolikheten att båda någonsin spelar i Rögle ser jag inte som jättestor.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151003 kl 18:57

Vår spelare over-there:
https://youtu.be/JKgX-HgNLVQ
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 151003 kl 23:55

GIT skrev:Nylander och Kovacs är bra värvningar. Rögle har varit dåliga tidigare på att sno de allsvenska lagens bästa spelare/talanger och det här är ett steg i rätt riktning. Kovacs kan man plocka in under säsongen om man vill. Nylander vill kanske göra som storebror och ta ett par år i Sverige, då har vi helt plötsligt en blivande NHL-spelare i truppen.

Skulle dock önska att Rögle i större utsträckning skulle finkamma allsvenskan på mer etablerade spelare/guldkorn som Amnér, Stefan Andersson (Björklöven) osv. Billiga och riktigt bra. Tror ingen hade klagat om vi haft Amnér och Stefan Andersson istället för Marshall och Hellgren.

Baranka - Amnér
Granak - S.Andersson
Williamsson - Claesson

Här snackar vi om en backuppsättning som hade tillhört det övre skicket i SHL. Ibland är det inte så svårt att få till det.

6 matcher in och det visar sig att vi har redan bättre backar. Amner??? Hellgren och lillbibic gör ett hästjobb. Marshall fick lära sig gränserna för det fysiska spelet och tog vid sig av kritiken. Tycka vad man vill men säsongens backspel är bättre än fan de tio senaste säsongerna. Är övertygad om att Christensen står redo om någon vlir skadad.
dogge

Inläggav dogge » 151004 kl 12:45

Håller med, backvesättningen känns ju riktigt bra i år. Skulle inte byta ut någon där nu känns det som, kanske Hellgren isåfall som känns väldigt fumlig många byten. Svårt att få iväg förstapassen och krånglar till det, men han kanske växer in i det mer.
I övrigt tycker jag väll forwardsen skapar ändå en hel del måste bara sätta dit puckarna. Nej faktiskt nöjd med laget hittills sen får man se om 15 omgångar om det behövs.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 151004 kl 15:31

Det vet i tusan. Inför säsongen trodde jag att Hellgren skulle få det svårt att ta en plats men han har bevisat motsatsen. Har ju varit grym. Visst det gick lite troll i uppspelen men annars bra. Jag trodde Bengtsson Alen och Hellgren skulle få svårt men fick fel på Hellgren. :)
GIT

Inläggav GIT » 151005 kl 22:53

Demon-Willaume skrev:
GIT skrev:Nylander och Kovacs är bra värvningar. Rögle har varit dåliga tidigare på att sno de allsvenska lagens bästa spelare/talanger och det här är ett steg i rätt riktning. Kovacs kan man plocka in under säsongen om man vill. Nylander vill kanske göra som storebror och ta ett par år i Sverige, då har vi helt plötsligt en blivande NHL-spelare i truppen.

Skulle dock önska att Rögle i större utsträckning skulle finkamma allsvenskan på mer etablerade spelare/guldkorn som Amnér, Stefan Andersson (Björklöven) osv. Billiga och riktigt bra. Tror ingen hade klagat om vi haft Amnér och Stefan Andersson istället för Marshall och Hellgren.

Baranka - Amnér
Granak - S.Andersson
Williamsson - Claesson

Här snackar vi om en backuppsättning som hade tillhört det övre skicket i SHL. Ibland är det inte så svårt att få till det.

6 matcher in och det visar sig att vi har redan bättre backar. Amner???
Ja, Amnér. Du vet den där offensive backen i Leksand som har 11 poäng på 9 matcher och som även gjorde en bra fjolårssäsong i Hästen. Definitivt SHL-material. Vi rentav behöver den typen av backar då vi inte har en enda utpräglad offensiv back i den befintliga truppen. Kanske därför vi har 0 mål från våra backar på 6 matcher (Hellgrens var ett självmål, Barankas var i 3 mot 3 på övertid).
GIT

Inläggav GIT » 151005 kl 22:57

Calle Rosén får inte mycket speltid i Växjö. Honom ser jag gärna i grönt och vitt igen. Då har vi åtminstone två backar som kan hota från blå i PP (Granak & Rosén).

Baranka - Rosén
Granak - Williamsson
Marshall - Claesson
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 151006 kl 13:39

Ska du inte tipsa om Iggulden också. Värst vad du blev tyst i slutet på säsongen, när detta "sopelag" gick hela vägen.
GIT

Inläggav GIT » 151006 kl 17:50

Demon-Willaume skrev:Ska du inte tipsa om Iggulden också. Värst vad du blev tyst i slutet på säsongen, när detta "sopelag" gick hela vägen.
Jag blev överraskad. Tror ingen hade förväntat sig att vi skulle gå upp redan i år, men det kanske du gjorde?
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 151006 kl 22:09

Ja faktiskt.
Stockholmaren

Inläggav Stockholmaren » 151007 kl 21:11

GIT skrev:
Demon-Willaume skrev:Ska du inte tipsa om Iggulden också. Värst vad du blev tyst i slutet på säsongen, när detta "sopelag" gick hela vägen.
Jag blev överraskad. Tror ingen hade förväntat sig att vi skulle gå upp redan i år, men det kanske du gjorde?

Du blev så överraskad att du blev helt tyst, som alltid när det går bra för Rögle!
GIT

Inläggav GIT » 151007 kl 21:18

Stockholmaren skrev:
GIT skrev:

Du blev så överraskad att du blev helt tyst, som alltid när det går bra för Rögle!
Jag är glad när det går bra för Rögle. Men det får fan räcka med fiaskosäsonger i SHL nu. Detta är fjärde säsongen i SHL på senare år och nog borde man ha lärt sig något efter alla misslyckanden.
GIT

Inläggav GIT » 151007 kl 21:21

Everberg nerskickad till AHL. Det är kanske inte sannolikt att han kommer i år när han är så nära NHL, men det vore ju onekligen en drömspelare. Zaar likaså. En vass offensiv back + Zaar/Everberg så ser det mycket bättre ut.

Smotherman - Jensen - Everberg
Rensfeldt - Connolly - Cehlin
Kovacs - Matson - Wännström
Sylwander - Liljewall - Åslin

Baranka - Spetsback
Granak - Williamsson
Marshall - Claesson

Dansk
Senast redigerad av GIT 160513 kl 15:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 151012 kl 10:41

GIT

Inläggav GIT » 151013 kl 20:24

Kovacs med 7 mål på 11,5 matcher (just nu). Om motgångarna fortsätter för RBK så är det kanske läge att testa honom snart. Han är irrationell, kreativ och vass i PP och det behövs onekligen i ett målsnålt Rögle.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151014 kl 11:56

Jag håller med. Sen finns det även spelare som knackar på dörren i klubben idag. Tror inte det händer mkt förrän vi åker på några skador.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 151014 kl 13:13

Hmmm Everberg och Rosèn hade varit mumma. Annars tycker jag att RBK är bättre än vad jag trodde. Det viktigaste för mig var det att se att de orkar tempot och det gör de. Kan man få bort dipparna och undvika utvisningsbåset, så kan de slå alla lag I SHL känns det som.
GIT

Inläggav GIT » 151014 kl 20:32

Som sagt. Det behövs målskyttar och PP-backar. Snart kan vi räkna hem 9 matcher utan ett enda backmål. Sinnessjukt.
dogge

Inläggav dogge » 151014 kl 23:26

Ja fan vad vi bränner läge, som sagt en skicklig PP-back som dundrar upp slagskott i krysset hade behövts. Lära sig att hålla skotten under ribban kan dem ju också börja med, känns som 90 procent smäller i planket där bak..
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151017 kl 09:01

Jag gillar Eldebrink mer och mer. Engagerad, rak och drivande som säger en massa kloka ord till media. Är det vår bästa tränare på de senaste 11 åren?
dogge

Inläggav dogge » 151017 kl 13:28

Såja lugn nu, visst en bra tränare, men behövs väll mer för o utnämna något sådant, tycker vi behöver visa betydligt mer om det inte ska bli kval ner. offensiven måste upp betydligt mer, samtidigt som försvaret inte ser jättebra ut alltid. Tycker endast vi gjort det bra
Mot HV och Linköping hemma. Så Förstår inte riktigt alla megahyllningar till eldebrink, försvaret ser väll stabilare ut men offensiven är jävligt klen. Vi ledde shl efter 18 omgångar första året vi gick upp, Det sluta inte särkilt bra. Tycker spelet har mycket att önska och sanningen är att dansk räddat oss kvar en del matcher trots hans tavlor. Premiären var väll iofs riktigt bra med, men det var just premiär.
Sen att försvaret är så jävla bra som vissa här säger tycker jag absolut inte, jämfört med andra shl lag är vi definitivt inte stabila bakåt. Snart Växjö, 3 pinnar tack så man kan sova gott.
qp

Inläggav qp » 151017 kl 14:02

Det är rätt Dogge vi har bara haft en jävla tur. Med dessa tränare och spelare skulle vi ligga sist utan vare sig poäng eller mål och att vi ligger där vi ligger beror mest på motståndarnas inkompetens eller att de haft en dålig dag. Vi spelar i HA nästa säsong garanterat. Skönt med killar med rätt inställning, som du Dogge!
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 151017 kl 20:19

Vadå lugn o fin? Jag har inte sett en bättre tränare i Rögle sen Melin. Vem tycker du varit bättre utifrån vad vi sett av Eldebrink hittills?
dogge

Inläggav dogge » 151017 kl 20:57

Det har gått 10 matcher vi har 9 poäng och detta är det bästa du sett? Snacka om låga
Förväntningar, offensiven är sanslöst dålig, försvaret ser bättre ut ja jämfört med tidigare hönsgårdar men långt ifrån tillräckligt bra för vi ska hålla oss kvar. Jävligt mycket kvar o göra för eldebrink innan han ens är nära den titeln. Men visst han uttalar sig bra i HD det ger ju 3 pinnar. Totalt uddlösa offensivt.
dogge

Inläggav dogge » 151017 kl 21:02

Vi har gjort 2 bra Matcher av 10. Linköping och HV. Karlskrona hemma var absolut inte bra. Så vad är det du ser eldebrink har gjort som är så satans bra tycker du? Hedersamma förluster trodde jag vi hade tröttnat på.. Jag tror eldebrink är en bra värvning men ditt uttalande är rent löjligt efter 10 omgångar efter det vi visat upp.
dogge

Inläggav dogge » 151017 kl 21:08

qp skrev:Det är rätt Dogge vi har bara haft en jävla tur. Med dessa tränare och spelare skulle vi ligga sist utan vare sig poäng eller mål och att vi ligger där vi ligger beror mest på motståndarnas inkompetens eller att de haft en dålig dag. Vi spelar i HA nästa säsong garanterat. Skönt med killar med rätt inställning, som du Dogge!

Nej men jag kommer inte att sitta och ryggdunkande när utvecklingslurvan sen omgång 2 i stort sett gått neråt sen linköpingsmatvhen, undantaget mot HV där vi var jävligt bra. Men visst jävlar vilka under eldebrink gjort. Hade vi sett positiva tendenser i spelet hade man varit nöjd men det känns som vi blir sämre samtidigt som motståndarna blir bättre.
qp

Inläggav qp » 151017 kl 22:04

Vi (och ett par stycken lag till) fick 4 millar mindre än resten av SHL-lagen och där gick några spetsförvärv åt h-e, vi har spelat jämnt med de flesta lag vi mött (med 2 undantag och med målvaktstabbar), vi har absolut gjort 2 dåliga nyförvärv som bör avslutas, vi är nykomlingar och saknar mycket rutin( klumpiga utvisningar o dåliga beslut i fel läge) men håller spelet 5-5 väl uppe. Skulle du t e x kräva att bänka Dansk för hans 2 dundertavlor i avgörande matcher eller ser du att han för övrigt är glänsande i sitt spel?
Nä vi tar inte SM-guld i år heller utan kommer att harva på nedre halvan denna säsong men vi kommer att bli kvar, ÄVEN om vi mot förmodan får kvala. Men RUTINEN kommer och till nästa säsong får vi lika mycket pengar som övriga lag, och kan vi behålla de bästa i laget + några riktigt bra nyförvärv så slåss vi på övre halvan till nästa säsong. Betr
Eldebrink så håller jag med Mygel, han är definitivt EN av de bästa tränarna vi haft på mycket länge. Ge dom tid så blir det bra och ersätt 2 spelare med juniorer så fixar vi denna säsong.

Återgå till "Röglespelare"