Rögles trupp 2016/17

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
dogge

Re: Rögles trupp 2016/17

Inläggav dogge » 160814 kl 12:53

Sjöberg skrev:@Flying Farang - "Vår klubb har ju igenom åren inte gjort sig känd som ett ekonomiskt föredöme när det gäller värvningar..."

Jag måste säga att Rögle, enligt mitt sätt att se på det, varit ett ekonomiskt föredöme (även när det gäller värvningar) i många avseende. Åtminstone sedan klubben räddades undan konkurs -97.
Med några undantag är min uppfattning att Rögle inte "kastat pengar" efter spelare hur som helst. (Nej, full insyn har jag inte så visst - jag kan ha fel)

Vill inte jämföra Rögle med Malmö men själv blev jag överraskad över det usla ekonomiska resultat man (Malmö) visade upp i våras. Med tanke på publiksnitt så borde det sett betydligt bättre ut.
Jag hoppas innerligt att jag slipper se dylika siffror från Rögle - oavsett vilken serie man spelar i.

Nej möff verkar aldrig lära sig, pengar in=bränn det direkt på dyra namn. Ingen röd tråd överhuvudtaget känns det som. Samma gamla visa, det tackar vi för. Deras bygge nu känns som vårt Real Rögle med iggulden och Warg i spetsen! Var härliga tider den säsongen, eller inte...

Medans vi trots ett tillskott i kassan fortsätter med samma plan som både tagit oss upp och behållt oss där, trots seriens sämsta budget. Känns skönt, jag tror vi kommer ha stor nytta av att behållt nästan hela truppen, vi borde inte behöva "spela in oss" lika mycket som övriga lag hoppas jag.

Snackas mycket om att vi kommer ligga med Karlskrona och Leksand i botten, såg att rövhöken hade slängt in Djurgården där nere. Ett lag jag inte tänkt på iallafall. Intressant hursom, dock är ju det lite av ett mardrömsmotstånd för oss senaste 2 sejourerna vi varit uppe känns det som.

Ser likheterna med Ranieri och Eldebrink så blir ett litet bet på vi tar bucklan ;-)
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 160814 kl 13:34

Pga att Masken inte fyllt "sista" "spetsbacksplatsen" så har vi chans på Hampus Lindholm. :)
Henrik

Inläggav Henrik » 160814 kl 18:14

Tycker också man i stort bygger rätt och inte fel passa på att ta hem Cederholm och ge Laz chansen. Men de är alternativ som breddar truppen. Och deras ankomst utesluter inte att det skulle kännas bättre med ytterligare två försök till spets, en offensiv högerfattad back, om inte en "gubbe" typ Eminger så kanske Rundblad...Frattin är en forward Marshall verkar ha spelat med...
Som det ser ut nu, är det i grunden bra kontinuitet, grupp och tillskott med långsiktigt tänk. Jag tror att RBK tar fler poäng i en jämnare serie jämfört med ifjol, men samtidigt känns det naivt att förvänta sig en bättre tabellplacering. Jag tycker man bör förstärka ytterligare, men givetvis måste det kännas rätt...

Cleveland Monsters 54. Steve Eminger (D) 19 5 9 14 14 | 1983-10-31 187 94 R
Rockford IceHogs 173. David Rundblad (D) 10 2 2 4 0 | 1990-10-08 189 85 R
Toronto Marlies 170. Matt Frattin (F) 71 13 21 34 51 | 1988-01-03 183 93 R
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160814 kl 19:25

Flying Farang skrev:
GrönvitaMike skrev:
Tuborg skrev:Det är svårt att genomföra sin satsning när man bjudit över vissa klubbar på bra spelare men ändå gått bet på dom!

Är helt enig med masken när det gäller att det ska vara 100% rätt spelare.

Hoppas innerligt att Lerg o Fairchild är just detta.
Det är hans jobb att fylla alla luckor i truppen och att ha alternativ. Att skylla på att han gått "bet på värvningar" efter 5 månader är en dålig ursäkt enligt mig. Det kan förvisso fortfarande bli bra om han får in rätt spelare med de medel man har kvar att värva för. Kan dock bli kostsamt om vi får en dålig start och börjar panikvärva.

Hade Masken börjat värva etablerat och rutinerat i mars/april hade vi suttit där nu med 2016 års motsvarigheter till Fredrik Warg, Mike Iggulden, osv, osv.

Ska det in spets till RBK vid den tiden så vill det till att vi kör fram en rejäl skottkärra med pengar. De som väljer oss då är de som vet om att detta är det sista feta kontraktet de får och inte vågar vänta på att Frölunda, Skellefteå, osv, ska erbjuda dem hälften av de pengarna i slutet på juli för att fylla sin trupp.

Med dessa "rutinerade" spelarna som lirar i karriärens utförsbacke riskerar man också att få en hel de floppvärvningar som kostar bra mycket mer än de smakar som vi lärde oss 2012-2013. Visst kan de få en lidnersk knäpp och rycka till någon gång under serielunken men de är i RBK för att suga ut de sista av en hyfsad karriär - tro inget annat.

Vår klubb har ju igenom åren inte gjort sig känd som ett ekonomiskt föredöme när det gäller värvningar så jag föredrar detta koncept vi använder idag, en tight grupp utan divalater som består av en bra mix ungdomar, ruitinerade transatlanter, RBK spelare med gröna hjärtan och lite omstartare. Plus att vi har pengar kvar för att eventuellt förstärka i ett senare skede.

Förstår att du tittar avundsjukt söderut men av den rullatorslegionen är det bara Filppula jag skulle vilja sett i RBK och kanske Torpet då för att han är en skön typ och fortfarande en bra målis (Har en ond aning om att vi får se en negativ reaktion på våra målvakter denna säsongen) övriga spelare de värvat in kostar skjortan och är alla i karriärens utförsbacke, visst kan de kanske kraftsamla en sista gång men blir det inte så kommer det att kosta mer än det smakar vid brofäset.
Bara för att sportchefen misslyckades å det grövsta säsongen 12/13 behöver inte betyda att det är normen. Många av oss sa redan innan den säsongen startade att det skulle bli katastrof och att truppen var ett felbygge. Det är ju här som bland annat skribenten "Stockholmaren" kommer in i bilden. Han berömde värvningarna och trodde på en lysande säsong ha ha!

Det är aldrig fel att värva dyrare spets som vissa här verkar tro. Däremot måste man satsa rätt och ha en röd tråd i värvningarna och inte i princip endast ta in brunkare som man gjorde säs 12/13. Det var inte svårt att lista ut att det skulle gå åt helskotta med de spelarna.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160814 kl 19:32

dogge skrev:Nej möff verkar aldrig lära sig, pengar in=bränn det direkt på dyra namn. Ingen röd tråd överhuvudtaget känns det som. Samma gamla visa, det tackar vi för. Deras bygge nu känns som vårt Real Rögle med iggulden och Warg i spetsen! Var härliga tider den säsongen, eller inte...
Det gör det verkligen inte. Malmö har byggt smart och genomtänkt och det är vad jag kallar en seriös satsning mot etablering. Man har tagit in skickliga spelare som bl.a Rakhshani och Filppula och även bra karaktärer som Forsell och Welch på en redan stark stomme. Det är så långt ifrån Rögle 12/13 som man kan komma. Den satsningen kommer jag aldrig förstå för man tog i princip bara in brunkare och mentalt svaga spelare i ett redan trubbigt och skört lag. Då går det som det går.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 160814 kl 20:15

GrönvitaMike skrev:
Flying Farang skrev:
GrönvitaMike skrev:Det är hans jobb att fylla alla luckor i truppen och att ha alternativ. Att skylla på att han gått "bet på värvningar" efter 5 månader är en dålig ursäkt enligt mig. Det kan förvisso fortfarande bli bra om han får in rätt spelare med de medel man har kvar att värva för. Kan dock bli kostsamt om vi får en dålig start och börjar panikvärva.

Hade Masken börjat värva etablerat och rutinerat i mars/april hade vi suttit där nu med 2016 års motsvarigheter till Fredrik Warg, Mike Iggulden, osv, osv.

Ska det in spets till RBK vid den tiden så vill det till att vi kör fram en rejäl skottkärra med pengar. De som väljer oss då är de som vet om att detta är det sista feta kontraktet de får och inte vågar vänta på att Frölunda, Skellefteå, osv, ska erbjuda dem hälften av de pengarna i slutet på juli för att fylla sin trupp.

Med dessa "rutinerade" spelarna som lirar i karriärens utförsbacke riskerar man också att få en hel de floppvärvningar som kostar bra mycket mer än de smakar som vi lärde oss 2012-2013. Visst kan de få en lidnersk knäpp och rycka till någon gång under serielunken men de är i RBK för att suga ut de sista av en hyfsad karriär - tro inget annat.

Vår klubb har ju igenom åren inte gjort sig känd som ett ekonomiskt föredöme när det gäller värvningar så jag föredrar detta koncept vi använder idag, en tight grupp utan divalater som består av en bra mix ungdomar, ruitinerade transatlanter, RBK spelare med gröna hjärtan och lite omstartare. Plus att vi har pengar kvar för att eventuellt förstärka i ett senare skede.

Förstår att du tittar avundsjukt söderut men av den rullatorslegionen är det bara Filppula jag skulle vilja sett i RBK och kanske Torpet då för att han är en skön typ och fortfarande en bra målis (Har en ond aning om att vi får se en negativ reaktion på våra målvakter denna säsongen) övriga spelare de värvat in kostar skjortan och är alla i karriärens utförsbacke, visst kan de kanske kraftsamla en sista gång men blir det inte så kommer det att kosta mer än det smakar vid brofäset.
Bara för att sportchefen misslyckades å det grövsta säsongen 12/13 behöver inte betyda att det är normen. Många av oss sa redan innan den säsongen startade att det skulle bli katastrof och att truppen var ett felbygge. Det är ju här som bland annat skribenten "Stockholmaren" kommer in i bilden. Han berömde värvningarna och trodde på en lysande säsong ha ha!

Det är aldrig fel att värva dyrare spets som vissa här verkar tro. Däremot måste man satsa rätt och ha en röd tråd i värvningarna och inte i princip endast ta in brunkare som man gjorde säs 12/13. Det var inte svårt att lista ut att det skulle gå åt helskotta med de spelarna.

MODO värvade dyrare spets förra säsongen- så dyr att en del av den inte anlände förrän en bit in i säsongen - och inte fan hjälpte det dem utan de dråsade ut med buller och bång. Trotts dyr klass som Welch, Filppula, Thomas, Ritchie, Dwyer, osv, osv.

Att du är imponerad av Noah Welch har imnte undgått någon men fråga lite folk o "Foppaland" vad de tycker om honom nu så här med förra årest insatser i backspeglen...
dogge

Inläggav dogge » 160814 kl 21:17

Flying Farang skrev:
GrönvitaMike skrev:
Flying Farang skrev:

MODO värvade dyrare spets förra säsongen- så dyr att en del av den inte anlände förrän en bit in i säsongen - och inte fan hjälpte det dem utan de dråsade ut med buller och bång. Trotts dyr klass som Welch, Filppula, Thomas, Ritchie, Dwyer, osv, osv.

Att du är imponerad av Noah Welch har imnte undgått någon men fråga lite folk o "Foppaland" vad de tycker om honom nu så här med förra årest insatser i backspeglen...

Hur vågar du ifrågasätta världsbacken Welch? Till skillnad mot våra mentalt svaga spelare så höll ju han och den andra stjärnan kvar Modo i SHL! Eller vänta nu...
Henrik

Inläggav Henrik » 160815 kl 10:16

Asch, möff kan säkert gå bra, men deras melodi är inget för RBK. RBK går åt rätt håll, frågan är hur mycket el snabbt? Tycker det är klokt att bygga lungt, ungt o hemvävt, med kontinuitet o få värvningar o långsiktigt tänk... men utan att riskera kontraktet på kort sikt...

Då e frågan om antalet etablerade, dvs Lerg, Fairchild (o Schutz) räcker? Kanske? Om tex Wännberg o Åslin e så mkt mer på g i år...
Det finns ju aldrig garantier för att det hjälper, men hoppas på ngn spets till, om det finns stålar o ngt "helt rätt" på marknaden, för att på förhand bli lite mindre nervös...
Jag tror inte heller det finns någon fördel med att avvakta bara för att hålla i slantarna till efter jul.
Användarvisningsbild
RögleArmy

Inläggav RögleArmy » 160815 kl 16:33

Vad tycker ni om att Rögle inte har märket på tröjorna där det står ängelholm under rögle, på den nya så står det bara rögle, och Maxi i rött passar inte in när tröjorna är gröna enligt mig.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 160815 kl 18:18

RögleArmy skrev:Vad tycker ni om att Rögle inte har märket på tröjorna där det står ängelholm under rögle, på den nya så står det bara rögle, och Maxi i rött passar inte in när tröjorna är gröna enligt mig.

Att Ängelholm är borta ser jag som ett statement!
Att Maxi är i rött är inte snyggt men det finns en regel inom marknadsföring att man aldrig ändrar i en logo.
Maxi har betalt bra för den platsen och det är rimligt att dom vill ha sin logo intakt för att synas bäst och kunna återkoppla.
Det som varit tidigare har varit för bra och okunnigt om vi pratar marknadsföring rörande företagslogos.
Henrik

Inläggav Henrik » 160815 kl 22:32

Det är väl klokt och släppa Ängelholm för att i stället förknippas med hela regionen, från Landskrona i söder till Halmstad i norr och kanske till Hässleholm i öster...
Färgen på MAXI kunde kanske synkats med den röda nyansen i RBKs emblem för att få det riktigt snyggt, annars tycker jag det är gott nock...bara stålarna trilllar in så...
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160817 kl 21:01

Flying Farang skrev:Att du är imponerad av Noah Welch har imnte undgått någon men fråga lite folk o "Foppaland" vad de tycker om honom nu så här med förra årest insatser i backspeglen...
Welch är en bra tvåvägsback, bra och rejäl i egen zon, snabb på rören och hyfsad i offensiven. Sen att han är överbetald är en helt annan diskussion. Jag såg nästan lika många Modomatcher som Röglematcher pga striden mellan dessa lag och Welch var stabil i Modo och deras bästa back. Den som såg matcherna mot Modo i Ängelholm kan inte ha undgått att ha missat hans prestation då han var riktigt bra. Men som sagt, Modoiterna är bittra över att han kostade så mycket men inte ensam kunde hålla de kvar i SHL. Knappast Welch fel att Rantakari bjuder på en indianare som Leksand utnyttjar. Hans poängsnitt i Modo var på samma nivå som under guldåret i Växjö. Welch är riktigt bra men knappast värd några 300 000:- i lön.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160817 kl 21:04

Laz är skadad, verkar bli borta ett tag. Collberg har problem med ljumsken (oroväckande) och Åslin är småskadad. Tror att Masken har intensifierat jakten på en forward, faktiskt.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 160818 kl 18:39

Laz har väl sin "trasiga" axel och får väl därmed anses som en "chansning" vad det gäller kontrakt men är naturligtvis försumbar i löneligan.

Collbergs ljumskar kan vara ett "svar" på hårdare träning. Jag hoppas personligen att det löser sig så han tar chansen på riktigt. Han ska i mina ögon vara en joker.

Åslin kan rimligen inte påverka Maskens beslut att leta efter en riktigt bra forward även om han var frisk som en nötkärna.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 160822 kl 21:26

Och där fick vi beskedet att Laz är borta "väldigt" länge.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160823 kl 21:34

captain skrev:Och där fick vi beskedet att Laz är borta "väldigt" länge.
Känns taskigt att säga det men det kanske är bra för då får Masken lite mer bråttom med jakten på en forward. Laz kan säkert göra nytta när han är tillbaka.
Användarvisningsbild
Ramones

Inläggav Ramones » 160824 kl 03:22

Alexandre Picard
är det ngt att ha......(enl aftonblaskan kan han vara på väg till shl)
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 160824 kl 07:07

GrönvitaMike skrev:
Känns taskigt att säga det men det kanske är bra för då får Masken lite mer bråttom med jakten på en forward. Laz kan säkert göra nytta när han är tillbaka.

Jag tror inte det har någon påverkan på hur Masken och sportgruppen letar en extra forward. Laz var redan tänkt som en spelare som skulle vara med o lära denna säsong.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 160824 kl 09:00

Ramones skrev:Alexandre Picard
är det ngt att ha......(enl aftonblaskan kan han vara på väg till shl)

Hockeys future skrev såhär om honom 2010: "The only real problems with Picard are that he lacks consistency and will often neglect his defensive game entirely."
Edvin Lindelöf på sillyseasonhockey skriver "Han har varit en av NLA:s bästa spelare under de senaste säsongerna"
81 poäng på 116 matcher de senaste 4 säsongerna i NLA.

Tumskada i slutet av tiden i Geneve som bidrog till att kontraktdiskussionerna strandade. Efter det i HC Davos en säsong
Kontraktsdiskussioner strandar återigen med Kunlun Red Star.
Jag får känslan av att han kostar SKJORTAN.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160824 kl 10:03

Picard? Ja, tack! Hoppas att vi är en av klubbarna som visat intresse.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160824 kl 10:23

Picard - Lerg - Schutz
Rensfeldt - Connolly - Cehlin
From - Matson - Collberg
Åslin - Liljewall - Wännström

Spontant känns detta vasst.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 160824 kl 10:29

Mygel skrev:
GrönvitaMike skrev:

Jag tror inte det har någon påverkan på hur Masken och sportgruppen letar en extra forward. Laz var redan tänkt som en spelare som skulle vara med o lära denna säsong.

Kan inget annat än att hålla med Mygel. Laz är ingen spelare som ska påverka en eventuell ny forward. Jag förstod det som att han fick A-lagskontrakt pga han visat framfötterna på sommarträningen. Att han visat att han vill något med sin hockey. Lite som Brunnström en gång i tiden, fast tvärtom. :)
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 160824 kl 10:44

Picard? Känns verkligen som en ickevärvning för RBK. Over the hill och hämtar pengar i Europa som ett litet äventyr för hund och fru. Möjligen vet någon annan mer.
Nu finns det iofs en back och en forward som heter det men det spelar ingen roll. Hahaha!
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160824 kl 18:18

captain skrev:Picard? Känns verkligen som en ickevärvning för RBK. Over the hill och hämtar pengar i Europa som ett litet äventyr för hund och fru. Möjligen vet någon annan mer.
Nu finns det iofs en back och en forward som heter det men det spelar ingen roll. Hahaha!
Over the hill? Killen är 30 år och har producerat mycket bra siffror i NLA, en liga som håller i princip samma klass som SHL. Tror faktiskt att du inte tänkte alls.

12/13 38 matcher, 27 poäng +3
13/14 52 matcher, 37 poäng +7
14/15 38 matcher, 24 poäng +-0
15/16 17 matcher, 14 poäng +7

Knappast over the hill va?
Higuita

Inläggav Higuita » 160824 kl 18:28

GrönvitaMike skrev:
captain skrev:Picard? Känns verkligen som en ickevärvning för RBK. Over the hill och hämtar pengar i Europa som ett litet äventyr för hund och fru. Möjligen vet någon annan mer.
Over the hill? Killen är 30 år och har producerat mycket bra siffror i NLA, en liga som håller i princip samma klass som SHL. Tror faktiskt att du inte tänkte alls.

12/13 38 matcher, 27 poäng +3
13/14 52 matcher, 37 poäng +7
14/15 38 matcher, 24 poäng +-0
15/16 17 matcher, 14 poäng +7

Knappast over the hill va?

Hockeymässigt offensivt är han mycket möjligt en spetsspelare, men det är inte bara det som räknas. Enligt tidigare citat bryr han sig inte så mycket om defensiven..vilket i sin tur mycket väl kan leda till att han inte passar in i gruppen som har höga krav på varandra att jobba hårt över hela banan.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 160824 kl 19:34

Jag tror inte NLA håller samma nivå som SHL. Då pratar jag taktiskt och arbetsmässigt. Han har ju knappt varit bland de fem bästa poängplockarna i någon av sina NLA-säsonger.
Som sagt tror jag INTE han är den typen av spelare som Masken betalar några fantasisummor på.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160825 kl 17:16

captain skrev:Jag tror inte NLA håller samma nivå som SHL. Då pratar jag taktiskt och arbetsmässigt. Han har ju knappt varit bland de fem bästa poängplockarna i någon av sina NLA-säsonger.
Som sagt tror jag INTE han är den typen av spelare som Masken betalar några fantasisummor på.
NLAs topplag håller samma nivå som topplagen i SHL. Däremot är SHL en jämnare liga överlag och mitten/botten-lagen håller något högre klass. Bland de 5 bästa poängplockarna? Du har inte låga krav du. Det finns jävligt vassa spelare i NLA. Han har producerat bra och har fin +/- statistik. Alla behöver inte vara Matsons eller Lindgrens i egen zon.
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 160825 kl 18:25

GrönvitaMike skrev: Bland de 5 bästa poängplockarna? Du har inte låga krav du. Det finns jävligt vassa spelare i NLA. Han har producerat bra och har fin +/- statistik.

Såg en sammanställning för någon dag sedan som jag tyvärr inte hittar nu där de hade räknat statistik i NLA de senaste 5 säsongerna. Anmärkningsvärt är att Picard inte fanns med bland topp 100 i poängsnitt i NLA. Spets? Jag är skeptisk, framför allt om han nu inte är drivande i defensiven och sämre i offensiven än du får det att låta...
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 160825 kl 19:08

Spännande ändå att se hur det faller ut om Picard nu kommer till SHL.
Jag tror han är för dyr (inte nödvändigtvis för bra) och hamnar i KHL till slut

Återgå till "Röglespelare"