Rögles trupp 2016/17

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
GrönvitaMike

Re: Rögles trupp 2016/17

Inläggav GrönvitaMike » 160825 kl 23:13

Morkullan skrev:
GrönvitaMike skrev: Bland de 5 bästa poängplockarna? Du har inte låga krav du. Det finns jävligt vassa spelare i NLA. Han har producerat bra och har fin +/- statistik.

Såg en sammanställning för någon dag sedan som jag tyvärr inte hittar nu där de hade räknat statistik i NLA de senaste 5 säsongerna. Anmärkningsvärt är att Picard inte fanns med bland topp 100 i poängsnitt i NLA. Spets? Jag är skeptisk, framför allt om han nu inte är drivande i defensiven och sämre i offensiven än du får det att låta...
102 poäng på 145 matcher +17 är inte fy skam. Har aldrig sett honom spela men siffrorna är bra. Det är 0,7p/match. Om du kollar upp SHL-forwards i SHL med det poängsnittet under så många matcher så kommer du bara att hitta klasspelare. På förhand vore det en bra värvning men det är inte säkert att det hade fungerat för det. Tror det finns bättre forwards tillgängliga. Linus Videll t.ex. hade varit klockren.

Videll - Lerg - Cehlin

Snacka om en vass trio. Lägg därtill Fairchild - Liljegren på blå så har du ett av SHLs vassaste PPn med jokrar som Connolly och Collberg. Hade varit för bra för att vara sant.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160826 kl 16:30

Fasen vad synd att vi inte plockade in Forsell. Har sett riktigt bra ut hos de onämnbara och det är en vinnarskalle man kan luta sig tillbaka mot. Tror inte att han var överdrivet dyr heller.
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 160827 kl 16:00

GrönvitaMike skrev:102 poäng på 145 matcher +17 är inte fy skam. Har aldrig sett honom spela men siffrorna är bra. Det är 0,7p/match. Om du kollar upp SHL-forwards i SHL med det poängsnittet under så många matcher så kommer du bara att hitta klasspelare. På förhand vore det en bra värvning men det är inte säkert att det hade fungerat för det. Tror det finns bättre forwards tillgängliga. Linus Videll t.ex. hade varit klockren.

Hittade ett ganska bra svar på Petterssons blogg på hockeysverige så citerar in de hela som svar här istället för att skriva om de.

"Till och med den simplaste av texter kan behöva överdrivas ganska rejält. Igår läste jag en text om att Alexandre Picard är på väg till SHL och där förklarades det i texten att spelaren varit en ”poängmaskin i schweiziska ligan” och att han ”öst in poäng” där, samtidigt som man även nämnde att han gjort 81 poäng på FYRA SÄSONGER.
Alltså, inte 81 poäng fyra säsonger i rad. Utan 81 poäng på fyra säsonger. 20 i snitt per säsong.

Det är som att man måste trycka in överdrifter redan i texterna, för att de ska kvalificera sig som tillräckliga för att gå i tryck överhuvudtaget. Det är inte ens bara rubrikerna som överdrivs längre och jag undrar egentligen vilka personer det är vissa skriver för nu för tiden.
Det är ju inte den som klarar av att förstå att 20 poäng per säsong över dyra säsonger är ganska lite (även om killen inte spelat alla matcher under säsongerna, långt ifrån i vissa fall, men hans poängsnitt är bara den 100:e högsta över de fyra åren, så strunt samma där). Det är inte för de som klarar av att gå in på EP och se att det inte alls är någon poängmaskin vi snackar om. Utan det måste vara för de som bara läser starka ord och köper orden rakt av.
Jag förstår inte ens till vilken nytta det är. För personerna kommer inte dela texten och skriva ”ÖH KOLLA VILKEN STOR POÄNGPLOCKARE SOM ÄR PÅ VÄG!!!”.
Jag har svårt att se att målgruppen finns i den sortens människor, vilket gör att jag helt enkelt bara utgår från att journalister smittas av rubrikerna och att allt alltid måste låta avsevärt mycket bättre än det egentligen är.
Så man ser ut att skriva för korkade människor, men det är egentligen inte det som är syftet utan allt sker bara undermedvetet som en konsekvens av att svensk media hamnat där den hamnat."
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160827 kl 17:03

Grattis för att du köpte Petterssons skitsnack så nu får jag väl dumförklara er båda.
Han säger att Picard gör 20p/säsong men bortser från att han varit skadad och missat 84 (!!!) matcher under de 4 säsongerna. Klart som fan att poängen blir färre när man missar 84 jävla matcher. Nästa gång han försöker spela smart borde han ha antalet matcher i beräkningen också "just saying". Fakta är att Picards poängsnitt är 35p/säsong i NLA (det spelas 50 matcher i NLA). Det är vad Cehlin åstadkom i SHL förra säsongen och detta är alltså något som Pettersson försöker få det till att vara dåligt. Helt otroligt.

Grundserien:
116 matcher, 81 poäng +8 = 0,7p/match = 35p/50 matcher.

Slutspel:
29 matcher, 21 poäng +9 = 0,72p/match = 35p/50 matcher.

Totalt:
102 poäng på 145 matcher +17 = ca 0,7p/match inklusive slutspel vilket är 35p/säsong på 50 matcher som det spelas i NLA. Det är riktigt bra och långt ifrån Petterssons 20p.
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 160827 kl 17:40

Så 81poäng på 4:a säsonger är inte ett snitt på 20p/säsong? Med ditt sätt att räkna så borde alltså Laz göra 104poäng kommande säsong? Onekligen ett Intressant sätt att på, SM guld here we come!!
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160827 kl 17:57

Morkullan skrev:Så 81poäng på 4:a säsonger är inte ett snitt på 20p/säsong? Med ditt sätt att räkna så borde alltså Laz göra 104poäng kommande säsong? Onekligen ett Intressant sätt att på, SM guld here we come!!
Men fattar du trögt eller?! Antalet matcher måste tas i beräkningen annars är det otroligt missvisande. Det är som att säga att Cehlin endast gjorde 2 poäng i Leksand men skiter samtidigt i att han missade 39 matcher. Trodde detta var common sense men tydligen inte. Det är skillnad på 81 poäng på 200 matcher (enligt din och Petterssons logik) och 81 poäng på 116 matcher (verkligheten). Fattar du nu eller ska jag behöva rita det för dig? Laz spelade endast 1 match, att du ens nämner honom med tanke på det visar hur snurrig du är.

Tror ändå att jag måste rita det för dig.

4 säsonger i NLA = 200 matcher.
Picard spelade 116 matcher på dessa 4 säsonger.

81p på 116 matcher = 0,7p/match = 35p/säsong eller 35p på 50 matcher = riktigt bra.
Senast redigerad av GrönvitaMike 160827 kl 18:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 160827 kl 18:06

Så eftersom han var bänkad/skadad 84 av 200 matcher under sina säsonger i NLA så ska man inte räkna totala poäng utan poängsnitt (som dessutom ligger på 100:e plats i snitt och därigenom inte imponerar). Hur många matcher måste man missa innan man ska bedömas utefter snitt och inte efter totala antal poäng?

Oavsett så är jag glad över att han flyttar till Kina och inte till Ängelholm...
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160827 kl 18:13

Morkullan skrev:Så eftersom han var bänkad/skadad 84 av 200 matcher under sina säsonger i NLA så ska man inte räkna totala poäng utan poängsnitt (som dessutom ligger på 100:e plats i snitt och därigenom inte imponerar). Hur många matcher måste man missa innan man ska bedömas utefter snitt och inte efter totala antal poäng?

Oavsett så är jag glad över att han flyttar till Kina och inte till Ängelholm...
Du är ju fan trög på riktigt. Poängsnittet beräknar man genom att ta antalet poäng i förhållande till matcher. Du kan ju inte bortse från 84 missade matcher fattar du väl. Eller tror du att han skulle göra 0 poäng på dessa 84 matcher haha?!

Med din logik gjorde Cehlin 2p på 52 matcher i Leksand. Vi skiter fullständigt i att han inte spelade 39 matcher för han hade förmodligen gjort 0 poäng på dessa :-)
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 160827 kl 18:24

Att ha en kropp som klarar av att spela på nivån kontinuerligt, hela säsonger, är en aspekt som helt missas av vissa, vilket är i häradet så viktigt som att spruta in poäng.
Det betalas lön till skadad spelare, och eventuella behövda ersättare, samt drabbar inspelade formationer etc osv.

Senaste 3 säsongerna har Picard haft 35:e, 46:e samt 24:e bästa poängsnitt i grundserien, lägre när han spelat större delar av säsongen. Höjer sig dock i slutspel - 14:e, 35:e samt 19:e.

Inget über som får en att löddras mellan skinkorna.

Återigen, hade varit fint att kunna blocka folk eller har jag missat den funktionen? :)
Senast redigerad av Homer Jay 160827 kl 20:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 160827 kl 18:27

Lerg ser för övrigt intressant ut. Ska bli kul att se hur hans teknik tas emot mot skickligare motståndare. Så som han snurrade mot AIK kan han väl inte klara av i SHL. Eller? :D
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160827 kl 18:51

Homer Jay skrev:Att ha en kropp som klarar av att spela på nivån kontinuerligt, hela säsonger, är en aspekt som helt missas av vissa, vilket är i häradet så viktigt som att spruta in poäng.
Det betalas lön till skadad spelare, och eventuella behövda ersättare, samt drabbar inspelade formationer etc osv.

Senaste 3 säsongerna har Picard haft 35:e, 46:e samt 24:e bästa poängsnitt i grundserien, lägre när han spelat större delar av säsongen. Höjer sig dock i slutspel - 14:e, 35:e samt 19:e.

Återigen, hade varit fint att kunna blocka folk eller har jag missat den funktionen? :)
Bill Sweatt vilken sopa som endast gjorde 6 poäng förra säsongen på 52 matcher. Vi skiter i att han inte var ombytt i 28 matcher. Cehlin ännu större sopa som endast gjorde 2p i Leksand på 52 matcher. Vi skiter i att han inte var ombytt i 39 matcher. Vi kollar bara på poängen, sen om dem har spelat 10 matcher eller 52 matcher spelar ju ingen roll :-)
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160827 kl 18:55

Fairchild och Lerg är på förhand två riktigt bra värvningar. Synd att det hade behövts två till av den kalibern för att vi skulle kunna ta ett kliv i tabellen. Ser inte hur vi placerar oss före Hv71 och Örebro t.ex.
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 160827 kl 19:00

GrönvitaMike skrev:
Homer Jay skrev:Att ha en kropp som klarar av att spela på nivån kontinuerligt, hela säsonger, är en aspekt som helt missas av vissa, vilket är i häradet så viktigt som att spruta in poäng.

Bill Sweatt vilken sopa som endast gjorde 6 poäng förra säsongen på 52 matcher. Vi skiter i att han inte var ombytt i 28 matcher. Cehlin ännu större sopa som endast gjorde 2p i Leksand på 52 matcher. Vi skiter i att han inte var ombytt i 39 matcher. Vi kollar bara på poängen, sen om dem har spelat 10 matcher eller 52 matcher spelar ju ingen roll :-)

Bara... fail. Haha. Block da troll.
qp

Inläggav qp » 160827 kl 19:48

Det är en sak som slår mig: Varför blir Mike alltid osams med folk som har en annan åsikt/tanke/statistik..... och uppfattning om spelare/tränare/lag?
Varför har han en sån stil så han måste dumförklara (eller ännu grövre) alla som inte tycker som han?
Varför tror han att alla toppspelare står i kö/vill till RBK?
Varför tror han att RBK har vunnit Eurojackpotten minst 5 ggr/pr år?
Varför byter han ständigt namn i forumet?
Varför lovar han alltid att aldrig mer skriva i "detta skitforum för idioter"?
Varför håller han inte sina löften???????????
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160827 kl 20:18

Vad har åsikter med detta att göra. Det är ren fakta. Man bedömer inte en spelares poängskörd utan att titta på antalet matcher han spelat. Det är idioti.
Arlbrandt gjorde bara 11 poäng förra säsongen. Fan vilken sopa han måste vara som gör så få poäng. Att han bara spelade 15 matcher har ingen betydelse :-)
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 160827 kl 20:24

Mike, det verkar vara du som är lite förvirrad här. Läs Petterssons och Morkullans texter en gång till, andas lite och fundera sedan på vad det är du försöker argumentera mot. Förhoppningsvis kopplar det (tips: poäng/säsong vs poäng/match...)
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 160827 kl 20:29

Trodde jag hade dummat ner min text nog men tydligen flög det över huvudet ändå. Måste även lära mig att alla använder inte logik. Iallafall, har fetstilat ett ord så det kanske hjälper. Tveksamt dock.

Kul med utdelning för Fairchild i afton. Har bra pass men satte sig i lite märkliga situationer mot AIK. Det är dock förväntat med nytt spelsystem, lag etc.
Karlsson producerar igen.
Spännande!
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160827 kl 20:54

Mygel - Verkar som du är lika förvirrad som Pettersson, Morkullan och Homer. De försöker klanka ned på Picard genom att dra hans poäng/säsong utan att ta med antalet matcher i beräkningar vilket är idiotiskt med tanke på att killen per 50 matcher snittar 35 poäng. Det hade varit en sak att peka på att han är skadebenägen och kanske en riskfylld värvning. Men att kritisera hans 20p per säsong och samtidigt skita i att han inte spelat 84 (!) matcher är bara idiotiskt. Killen snittar 35 poäng per 50 matcher i NLA. Är det dåligt? Det är i paritet med Cehlins förra säsong i Rögle och inte fan sitter vi och klagar på det. Jag har aldrig sett Picard spela och säger inte att vi ska värva honom, men hans stats i NLA är bra och definitivt inte värda att klankas på.
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 160827 kl 21:32

GrönvitaMike skrev:Mygel - Verkar som du är lika förvirrad som Pettersson, Morkullan och Homer. De försöker klanka ned på Picard genom att dra hans poäng/säsong utan att ta med antalet matcher i beräkningar vilket är idiotiskt med tanke på att killen per 50 matcher snittar 35 poäng. Det hade varit en sak att peka på att han är skadebenägen och kanske en riskfylld värvning. Men att kritisera hans 20p per säsong och samtidigt skita i att han inte spelat 84 (!) matcher är bara idiotiskt. Killen snittar 35 poäng per 50 matcher i NLA. Är det dåligt? Det är i paritet med Cehlins förra säsong i Rögle och inte fan sitter vi och klagar på det. Jag har aldrig sett Picard spela och säger inte att vi ska värva honom, men hans stats i NLA är bra och definitivt inte värda att klankas på.

Nähäpp. Inte ens när jag fetmarkerade poängsnitt hjälpte det. Point and case. :D
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160827 kl 22:21

Homer Jay skrev:
GrönvitaMike skrev:Mygel - Verkar som du är lika förvirrad som Pettersson, Morkullan och Homer. De försöker klanka ned på Picard genom att dra hans poäng/säsong utan att ta med antalet matcher i beräkningar vilket är idiotiskt med tanke på att killen per 50 matcher snittar 35 poäng. Det hade varit en sak att peka på att han är skadebenägen och kanske en riskfylld värvning. Men att kritisera hans 20p per säsong och samtidigt skita i att han inte spelat 84 (!) matcher är bara idiotiskt. Killen snittar 35 poäng per 50 matcher i NLA. Är det dåligt? Det är i paritet med Cehlins förra säsong i Rögle och inte fan sitter vi och klagar på det. Jag har aldrig sett Picard spela och säger inte att vi ska värva honom, men hans stats i NLA är bra och definitivt inte värda att klankas på.

Nähäpp. Inte ens när jag fetmarkerade poängsnitt hjälpte det. Point and case. :D
Hade precis en diskussion med din kompis Mr Pettersson. Skrev till honom att Crosby bara gjorde 93 poäng på två säsonger mellan 2011-2013. Enligt din och Petterssons logik är det ett snitt på 46,5p/säsong. Riktigt dåligt för en spelare av den kalibern. Men grejen är dock att Crosby endast spelade 58 matcher totalt under dessa två säsonger, så 93 poäng på 58 matcher ger helt plötsligt ett snitt på 1,6p/match = 131p per 82 matcher. Inte så pjåkigt va? Men Mr Pettersson hävdar fortfarande att Crosby inte öste in poäng under de två säsongerna haha! Säger väldigt mycket om hur han/ni tänker och resonerar.

Tänk om Arlbrandt blir skadad nästa säsong och spelar 10 matcher och gör 7 poäng. Då har han enligt er logik snittat 9p/säsong i SHL under de två senaste säsongerna. Sen att han i sådana fall hade missat 79 matcher under dessa två säsonger hade inte spelat någon roll enligt era beräkningar :-)
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 160827 kl 22:39

Poängsnittet han rankats efter i min text är poäng/per match och hur det är jämfört med andra i ligan. Att du inte kommit fram till det är lite skrämmande.
Mao har jag skrivit 19:e har han haft 19:e bästa poängsnitt per match, ej säsong, precis det du efterfrågar.
Vad är knepigt att förstå med det?
Hur ska jag skriva det på mer enkel svenska för att det ska gå in, troll? :) Alltså, placering i ligan vad gäller poängsnitt per match, ej säsong.

Hur ställer du dig till det jag skrev angående att kroppen på vissa spelare inte håller på nivån och att det är en viktig sak att ta med i beräkningen?
Kan du försöka hålla det konstruktivt där?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160828 kl 00:20

Homer Jay skrev:Poängsnittet han rankats efter i min text är poäng/per match och hur det är jämfört med andra i ligan. Att du inte kommit fram till det är lite skrämmande.
Mao har jag skrivit 19:e har han haft 19:e bästa poängsnitt per match, ej säsong, precis det du efterfrågar.
Hur ska jag skriva det på mer enkel svenska för att det ska gå in, troll? :) Alltså, placering i ligan vad gäller poängsnitt per match, ej säsong.

Hur ställer du dig till det jag skrev angående att kroppen på vissa spelare inte håller på nivån och att det är en viktig sak att ta med i beräkningen?
Självklart är skadebenägenheten en viktig aspekt att tänka på, därav min tidigare skepsis över Picard i RBK. Men när man kritiserar hans stats och påstår att han snittat 20p/säsong under fyra säsonger för att få det att se dåligt ut så blir det sjukt missvisande med tanke på hur många matcher spelaren missat. Det är som om jag sommaren 2013 hade klankat ned på Crosbys senaste två säsonger och sagt att han snittat 46,5p/säsong utan att nämna att han missat 106 (!) matcher och egentligen har baserat på de matcherna han spelat ett överjävligt snitt på 1,6p/match. Men det tycker inte Pettersson är lika med att ösa in poäng eftersom han tvunget måste räkna med 164 matcher trots att spelaren i fråga missat 106 av dem och fullkomligt öste in poäng i matcherna han spelade. Pettersson skrev också att han tyckte att 35p i NLA på 50 matcher är dåligt vilket det verkligen inte är.
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 160828 kl 00:36

GrönvitaMike skrev:
Homer Jay skrev:Poängsnittet han rankats efter i min text är poäng/per match och hur det är jämfört med andra i ligan. Att du inte kommit fram till det är lite skrämmande.

Självklart är skadebenägenheten en viktig aspekt att tänka på, därav min tidigare skepsis över Picard i RBK. Men när man kritiserar hans stats och påstår att han snittat 20p/säsong under fyra säsonger för att få det att se dåligt ut så blir det sjukt missvisande med tanke på hur många matcher spelaren missat. Det är som om jag sommaren 2013 hade klankat ned på Crosbys senaste två säsonger och sagt att han snittat 46,5p/säsong utan att nämna att han missat 106 (!) matcher och egentligen har baserat på de matcherna han spelat ett överjävligt snitt på 1,6p/match. Men det tycker inte Pettersson är lika med att ösa in poäng eftersom han tvunget måste räkna med 164 matcher trots att spelaren i fråga missat 106 av dem och fullkomligt öste in poäng i matcherna han spelade. Pettersson skrev också att han tyckte att 35p i NLA på 50 matcher är dåligt vilket det verkligen inte är.

Konstruktivt och bra. Gillart! Hehe.

Vet fortfarande inte var jag skrev att jag höll med Petersson.
Tror dock vi är på samma tankegång egentligen, Picard (bästa namnet någonsin för en startreknörd) är nog inte rätt. Men en som är marginellt bättre med omstartsmöjlighet mot NHL hade varit mumma.
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 160828 kl 00:37

Hade btw inte sagt nej till Crosby.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 160828 kl 10:39

Jag vet inte vem Picard är och jag har inte heller någon åsikt om han är bra eller dålig. Mitt inlägg handlade om hur och på vad du svarar.
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 160828 kl 13:38

Någon som vet om man kan skriva in IP adress i adblock och på så sätt få appen att hantera en specifik IP adress som om det vore ovälkommen reklam och censurera "information" från en annars mycket trevlig hemsida?
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 160828 kl 23:38

Bra pedagogik Homer, rena rama Montessori;)
Jo, Crosby hade varit mumma, fattar inte att Masken gav sig så lätt. Han förlorade tydligen striden om Patrick Kane och Jamie Benn. Att man inte ens värvade någon stackars ryss typ Ovechkin, Malkin eller Datsyuk tyder på inkompetens och är en tydlig indikation på att RBK inte vill satsa på SM-guld i år heller. Vi måste ha en sportchef som går efter elitprospects dvs bäst poängstatistik i förhållande till lön. Personlig kemi, skadebenägenhet, ålder och annat trams är ingenting att bry sig om. Några förslag på en ny sportchef? (hint- vi får akta oss för VIK - allsvenskans farligaste lag i kvalserien ditt vi skulle ha hamnat ifjol och just det - VIK kom inte till kvalserien)
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 160829 kl 00:59

sinner skrev:Bra pedagogik Homer, rena rama Montessori;)
Jo, Crosby hade varit mumma, fattar inte att Masken gav sig så lätt. Han förlorade tydligen striden om Patrick Kane och Jamie Benn. Att man inte ens värvade någon stackars ryss typ Ovechkin, Malkin eller Datsyuk tyder på inkompetens och är en tydlig indikation på att RBK inte vill satsa på SM-guld i år heller. Vi måste ha en sportchef som går efter elitprospects dvs bäst poängstatistik i förhållande till lön. Personlig kemi, skadebenägenhet, ålder och annat trams är ingenting att bry sig om. Några förslag på en ny sportchef? (hint- vi får akta oss för VIK - allsvenskans farligaste lag i kvalserien ditt vi skulle ha hamnat ifjol och just det - VIK kom inte till kvalserien)

Det är så jag rullar - 200-linjen 4 lajf!
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 160829 kl 08:12

Skadade 4 lajf ;-) är vi nog...
Användarvisningsbild
Elfberg
Champion
Champion
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 160829 kl 08:14

Den där Mike håller ju åtminstone forumet levande när ni går på allt trollbete :)
Håll tonen vettig annars finns det möjlighet för åtgärder från stora stygga forumvakten!

Återgå till "Röglespelare"