Rögles trupp 2016/17

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Berra

Re: Rögles trupp 2016/17

Inläggav Berra » 160904 kl 21:13

Schutz har gjort 5 poäng på 3 matcher i OS-kvalet! Han verkar vara i bra form. Blir nog en frisk fläkt när han är med igen! ;-)
qp

Inläggav qp » 160904 kl 21:27

Det låter bra, alla friska fläktar behövs till torsdagsmatchen;)
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 160905 kl 09:19

Mygel skrev:Jag hoppas att Eldebrink tar med sig sina intryck av Ryfors och testar honom mot Malmö pensionärsförening nästa vecka. Killen har verkligen imponerat i matcherna i Schweiz och bör faktiskt ha en viss chans att få vara ombytt när serien börjar.

Bland övriga tycker jag att Granak är den som visade minst. Nu kommer han dock ta plats i premiärlaget oavsett. Den som kommer att få kliva åt sidan är troligtvis Claesson som tyvärr inte verkar ha utvecklats nämnvärt det senaste året. Bland anfallarna är det, inte helt oväntat, trion Åslin, Lindgren och Collberg som just nu är längst från premiärlaget sett till vad de presterat i alperna.

Dansk såg väldigt svag ut idag. Återstår att se vad som händer de kommande två matcherna, men just nu ser det faktiskt ut som det är lite fördel till Volden när det gäller vem som ska stå i premiären.

Vettig spaning Mygel. Ryfors har visat att han vill vara med och tävla. Granak är med på "gamla" meriter. Lite för lite "bang for the buck" men likväl relativt pålitlig.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160905 kl 09:39

captain skrev:
Mygel skrev:Jag hoppas att Eldebrink tar med sig sina intryck av Ryfors och testar honom mot Malmö pensionärsförening nästa vecka. Killen har verkligen imponerat i matcherna i Schweiz och bör faktiskt ha en viss chans att få vara ombytt när serien börjar.

Bland övriga tycker jag att Granak är den som visade minst. Nu kommer han dock ta plats i premiärlaget oavsett. Den som kommer att få kliva åt sidan är troligtvis Claesson som tyvärr inte verkar ha utvecklats nämnvärt det senaste året. Bland anfallarna är det, inte helt oväntat, trion Åslin, Lindgren och Collberg som just nu är längst från premiärlaget sett till vad de presterat i alperna.

Dansk såg väldigt svag ut idag. Återstår att se vad som händer de kommande två matcherna, men just nu ser det faktiskt ut som det är lite fördel till Volden när det gäller vem som ska stå i premiären.

Vettig spaning Mygel. Ryfors har visat att han vill vara med och tävla. Granak är med på "gamla" meriter. Lite för lite "bang for the buck" men likväl relativt pålitlig.
Jag tror inte att Granak hade fått vara kvar om han inte redan satt på kontrakt.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 160905 kl 11:21

Intrycken av kollapsen igår var att första var okej, andra såg jag inte spåmycket av på grunda av HD´s kamerastativ som rasade ihop och när sändningen återupptogs var det med en handhållen kamera som gav lite Dogma vibbar till sändningen.

Måste ifrågasätta beslutet att sätt in Dansk igen efter att han missat sista delen av första för att man måste sy och tappat en tand? Lasse Volden kom ju in och var hur stabil som helst och tränarteamet borde insett att Dansk var ur balans efter en sådan smäll? Känns just nu som om att Lasse är helt klart närmast förstaspaden i RBK.

Tredje var en klassisk kollaps, egentligen bara Ryfors att glädja sig åt där.

Både Lerg och Fairchild får ta sig ett snack med Marshall om att undvika onödiga snack utvisningar. Sheriffen hade ju problem att hitta nivån i början av förra säsongen så han kan säkert råda dem.

Får se vad masken hittar som ersättare för Matson, jag tror som sagt det blir en AHL meriterad spelare som har någon kontakt/relation med nuvarande transatlanter i RBK.

Men generellt sett så ser RBK klart bättre ut än förra säsongen, man kommer att kunna "ta nästa steg" om man fortsätter på denna väg.
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 160905 kl 11:29

captain skrev:

Kan inte göra annat än att hålla med. Granak är (av de lilla jag lyckats se denna säsongen) ingen dålig spelare, men kostar troligtvis för mycket kontra produktion. Känns som Claesson är 9:e back i dagsläget men mycket kan förändras. Centersidan är nästan den lagdelen som känns mest given efter Matsons skada; Connolly, Liljewall, Schutz och Karlsson. När Cehlin kommer tillbaka så hade jag blivit förvånad om de inte kör förra årets succekedja med Rensfeldt Liljewall. Lerg och Connolly verkar vara ett stabilt radarpar, frågan är vem som blir tredjelänken, From? Wännström? Ryfors verkar bli årets komet, bara hoppas han fortsätter köra NÄR han får chansen i SHL. I dagsläget har vi 16 forwards i truppen varav Matson riskerar missa hela säsongen, det är 5 kedjor, Åslin, Lindgren, Laz, Ryfors, Collberg känns spontant som de som slåss om de sista 2 platserna, där många av dem har presterat bättre än jag hade förväntat mig innan försäsongen drog igång. Ska bli intressant och se hur Collberg och Laz ser ut när han de är skadefria. Kan Åslin få det att lossna i tävlingssammanhang? Man bara sitter och väntar på att det ska bli torsdag, ska bli sjukt roligt att få se ett försäsongsderby på plats i hallen!
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 160905 kl 12:00

Flying Farang skrev:
Får se vad masken hittar som ersättare för Matson, jag tror som sagt det blir en AHL meriterad spelare som har någon kontakt/relation med nuvarande transatlanter i RBK.

Vad tror du om Freddie Hamilton? Gick som assisterande i Worchester Sharks 13-14, defensivt inriktad spelare som fortfarande gör lite poäng. I dagsläget kontraktslös efter 43 poäng på 62 matcher i AHL. 24 år, så troligtvis inte redo att flytta över atlanten utan vill ta chansen att slå sig in i NHL.

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=31570

Vad finns det mer för roligt på Free agency marknaden?

Zach Boychuck fortfarande ledig, som någon pratade om i början av silly
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=11057
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 160905 kl 12:37

GrönvitaMike skrev:
captain skrev:

Jag tror inte att Granak hade fått vara kvar om han inte redan satt på kontrakt.

Enig på den punkten. Han är troligen utbytt till nästa säsong om han inte blir fruktansvärt billig. Troligt att han tar ett kliv "neråt" i Europa. DEL eller något i den stilen.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160905 kl 17:52

Flying Farang skrev:Men generellt sett så ser RBK klart bättre ut än förra säsongen, man kommer att kunna "ta nästa steg" om man fortsätter på denna väg.
Att RBK är bättre än förra säsongen kan vi vara eniga om. Men jag ser inte vilka man ska kunna konkurrera ut för att ta nästa steg. Örebro, Hv71 och även Malmö är vassare i mina ögon. Det positiva är som sagt att vi har en bättre trupp och borde kunna ha en enklare resa för att slippa kval. Men för att kunna ta nästa steg och konkurrera med Play-In lagen som Örebro, Hv71 och Malmö t.ex. så saknar vi några spetsspelare. Bland annat en toppback och en toppforward. Blir ju inte heller lättare nu när Matson är borta på obestämd tid.
Berra

Inläggav Berra » 160905 kl 19:13

GrönvitaMike skrev:
Flying Farang skrev:Men generellt sett så ser RBK klart bättre ut än förra säsongen, man kommer att kunna "ta nästa steg" om man fortsätter på denna väg.
Att RBK är bättre än förra säsongen kan vi vara eniga om. Men jag ser inte vilka man ska kunna konkurrera ut för att ta nästa steg. Örebro, Hv71 och även Malmö är vassare i mina ögon. Det positiva är som sagt att vi har en bättre trupp och borde kunna ha en enklare resa för att slippa kval. Men för att kunna ta nästa steg och konkurrera med Play-In lagen som Örebro, Hv71 och Malmö t.ex. så saknar vi några spetsspelare. Bland annat en toppback och en toppforward. Blir ju inte heller lättare nu när Matson är borta på obestämd tid.

Jag anser inte att Malmö är bättre än oss på pappret! Sen har ju masken gått ut och sagt att han är riktigt nära en spelare! Det kommer komma in spets!
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 160905 kl 19:53

RBK var närmare play in än Malmö dvs slutade på bättre placering än Möff. Dessutom vann RBK flest derbys förra säsongen.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 160905 kl 23:06

GrönvitaMike skrev:

Tror att play in platserna kommer att stå mellan HV71, Brynäs, Färjestad, Örebro Rögle och MIF. Men jag håller inte MIF som starkare utmanare till play-in platserna än Rögle. Visst Matson skada var oturlig och sätter oss i en svår sits men skador är en del av spelet och Miffona har exempelvis redan haft sitt bästa nyförvärv - Filppula - skadad. Med tanke på deras åldersstruktur så kommer det nog inte att vara den enda skadan därnere i år. Hockeyspelare blir normalt sett inte friskare och mindre skadebenägna med åren.

Cade Fairchild tycker jag ser ut som en blivande toppback, vet att du föredragit Noah Welch - kanske för hans förmåga att ta onödiga utvisningar som han redan visat prov på i MIF och som han visade hela förra säsongen i MODO men jag lovar dig att Fairchild kommer att slå Welch på de flesta punkter när vi summerar säsongen framåt våren.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 160905 kl 23:10

Jag ska villigt erkänna att jag inte hade en susning om vem den här Ryfors killen var. Det känns som att han kom från ingenstans och tog verkligen för sig. Härlig inställning och bra fart och teknik. Att det går bra både för honom och From gör att jag inte alls saknar Kovacs som lär härva i AHL i år.
Professorn

Inläggav Professorn » 160906 kl 03:42

Behövs inte värvas något märkvärdigt: ta upp Lukas Elvenes och ta hem Ludvig Elvenes vid jul eller efter jul från mora och värva junioren Wernblom från modo så har ni vad som behövs forwards mässigt.

På backsidan har vi ju enorma Sten Sillaben 218 cm. 46 kg har en enorm räckvid och har ett enormt skott från sin backhand sida en meter från sargen.
Skall tilläggas att han har en förjävla lång klubba också.

Är just nu ledig från silla kings netsisibourg i mongoliet.
Berra

Inläggav Berra » 160906 kl 15:23

Ska vi försöka gissa Rögles laguppställning mot malmö?
Såhär skulle man kunna ställa upp

Cehlin-Liljewall-Rensfeldt
Collberg-Connolly-Lerg
Wännström-Schutz-From/Ryfors
Lindgren-Karlsson-Sylwander

Fairchild-Alen
Liljegren-Marshall
Granak-Almen
Williamsson-Cederholm
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 160906 kl 15:35

Berra skrev:Ska vi försöka gissa Rögles laguppställning mot malmö?

Collberg-Connolly-Lerg

Fairchild-Alen
Liljegren-Marshall
Granak-Almen
Williamsson-Cederholm

Känns faktiskt som en väldigt trolig uppställning. Alternativet är om de ger Åslin en chans för att bevisa sig och slåss om sista platsen även om han för tillfället känns som 14:e forward.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160906 kl 17:14

Berra skrev:Ska vi försöka gissa Rögles laguppställning mot malmö?

Collberg-Connolly-Lerg

Fairchild-Alen
Liljegren-Marshall
Granak-Almen
Williamsson-Cederholm
Lindgren bör bänkas när så många är tillgängliga. Det finns en matchtråd RBK - Malmö.
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 160907 kl 16:40

Bodin på Hockeysverige rankar Rögle som 9:e den kommande säsongen, slår de in hade man varit riktigt riktigt nöjd :-)

http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/ ... tablering/
Användarvisningsbild
Elfberg
Ordförande AIA
Kontakt:

Inläggav Elfberg » 160907 kl 17:25

Rensat bort massa trams.
qp

Inläggav qp » 160907 kl 17:57

Tack Elfberg.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 160907 kl 20:18

Morkullan skrev:Bodin på Hockeysverige rankar Rögle som 9:e den kommande säsongen, slår de in hade man varit riktigt riktigt nöjd :-)

Pfft, vad vet Bodin om hockey....

Kul att en hel del experter börjat få upp ögonen för vad Rögle håller på och redan till stor del lyckats med. Vill minnas att 13 av 15 ledande experter rankade Rögle absolut sist inför förra säsongen på grund av det icke namnkunniga laget. En hel del kommer göra samma sak i år men jag tror pendeln börjar svänga över till RBK´s fördel.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 160907 kl 23:01

Morkullan skrev:Bodin på Hockeysverige rankar Rögle som 9:e den kommande säsongen, slår de in hade man varit riktigt riktigt nöjd :-)

Tycker rankningen ser vettig ut nu innan serien börjat. Jag tror vissa underskattar utvecklingspotentialen i det lag som nu spelat ett i år i SHL. Det många verkar missa är vilka spelare vi har. Flertalet är spelare som i junioråldern spåddes stora karriärer och som helt enkelt inte fått förtroendet och/eller möjligheten att ta det stora steget. Den möjligheten har de nu och vi kan se resultatet i spelare som Dansk, Rensfeldt, Cehlin mfl. Dessa kommer bara att bli bättre och bättre med mer förtroende.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160907 kl 23:09

Jag rankar oss 12:a. Tycker inte att vi har bättre trupp än Hv71, Örebro, Malmö mfl. KHK och Leksand bör vi kunna hålla bakom oss, annars ser jag inte vilka lag vi ska rubba rent truppmässigt. De här konkurrenterna, bortsett från Malmö, är stabila SHL-lag och har mer vinnarmentalitet. Med 2-3 nya spelare hade Rögle kunnat utmana dem.
Berra

Inläggav Berra » 160908 kl 10:41

GrönvitaMike skrev:Jag rankar oss 12:a. Tycker inte att vi har bättre trupp än Hv71, Örebro, Malmö mfl. KHK och Leksand bör vi kunna hålla bakom oss, annars ser jag inte vilka lag vi ska rubba rent truppmässigt. De här konkurrenterna, bortsett från Malmö, är stabila SHL-lag och har mer vinnarmentalitet. Med 2-3 nya spelare hade Rögle kunnat utmana dem.

Vad är det som säger att 2 nya spelare hade gjort att vi skulle kunna utmana dem? Hur kan du veta det?

Har ju visat sig förut, att lag med för mycket invärvad spets tenderar att fallera. Då alla egon inte får plats...
Ekwall

Inläggav Ekwall » 160908 kl 12:43

Jag tycker överlag det är ett för stort fokus på stats och namn. Hockey är en lagsport där väldigt många olika pusselbitar ingår. Bara att gå till sig själv. Mår du bra och trivs på jobbet så presterar du ofta bättre. Oavsett vad du har för utbildning eller "stats" med dig i CV:et. Så för att göra det rättvist måste andra kriterier än stats vägas in om det nu ska finnas en "formel" för vilken rank ett lag har i en liga. Malmö är ett klockrent exempel på detta under sin korta stenbecks era.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160908 kl 23:28

Berra skrev:
GrönvitaMike skrev:Jag rankar oss 12:a. Tycker inte att vi har bättre trupp än Hv71, Örebro, Malmö mfl. KHK och Leksand bör vi kunna hålla bakom oss, annars ser jag inte vilka lag vi ska rubba rent truppmässigt. De här konkurrenterna, bortsett från Malmö, är stabila SHL-lag och har mer vinnarmentalitet. Med 2-3 nya spelare hade Rögle kunnat utmana dem.

Vad är det som säger att 2 nya spelare hade gjort att vi skulle kunna utmana dem? Hur kan du veta det?

Har ju visat sig förut, att lag med för mycket invärvad spets tenderar att fallera. Då alla egon inte får plats...
Att värva mycket är inte fel så länge man värvar rätt spelare och karaktärer. Man ska såklart undvika fällan som Modo gjorde förra säsongen när man värvade en massa hyfsade namn utan scouting och en röd tråd i lagbygget. Ekonomin spelar en mycket stor roll i ett lags framgång. Det säger väl sig självt att om du byter ut Åslin mot Videll så blir det med stor sannolikhet bättre.
Senast redigerad av GrönvitaMike 160908 kl 23:43, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 160908 kl 23:36

Ekwall skrev:Jag tycker överlag det är ett för stort fokus på stats och namn. Hockey är en lagsport där väldigt många olika pusselbitar ingår. Bara att gå till sig själv. Mår du bra och trivs på jobbet så presterar du ofta bättre. Oavsett vad du har för utbildning eller "stats" med dig i CV:et. Så för att göra det rättvist måste andra kriterier än stats vägas in om det nu ska finnas en "formel" för vilken rank ett lag har i en liga. Malmö är ett klockrent exempel på detta under sin korta stenbecks era.
Men herregud, det är bara att titta på hur SHL-tabellen ser ut år efter åt. Lagen med bäst ekonomi och spelare ligger alltid i toppen. Lag med hyfsad budget och spelare ligger i mittenskiktet, medan lagen med de minsta budgeterna ligger oftast i botten av tabellen. Det kommer såklart alltid att finnas undantag med lag som överraskar positivt och negativt, men generellt ser det ut som jag beskrev. Det är bara att titta på förra säsongens tabell. Skellefteå, Frölunda, Växjö, Luleå hade störst budget och slutade också topp 5. I mittenskiktet låg lag som hade en budget som motsvarade typ mittenlag: Hv71, Örebro, Brynäs, Djurgården t.ex. I botten var det inte heller överraskande att de 4 lagen med minst budget också låg sist: KHK, RBK, Malmö och Modo. Svårare än så är det inte.

Man kan antingen värva mycket och rätt och det blir jättebra, som jag tror att det blir i Malmös och Växjös fall just nu t.ex. Eller så gör man som RBK gjorde säs 12/13 när man byggde laget helt fel och värvade en massa brunkare och mentalt svaga spelare.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 160909 kl 09:04

Matt Fraser är frälsaren?
Senast redigerad av Mygel 160909 kl 09:32, redigerad totalt 1 gång.
Berra

Inläggav Berra » 160909 kl 09:07

Mygel skrev:Matt Fraser är frälsaren?

Mycket intressant spelare!
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 160909 kl 09:29

GrönvitaMike skrev:Att värva mycket är inte fel så länge man värvar rätt spelare och karaktärer.

Självklart är det alltid fel att värva mycket eftersom det handlar om en lagsport. Det är inte individen eller individerna som vinner ishockeymatcher utan kollektivet/gruppen är det som vinner. Historien är full av exempel av grupper som slår bättre individer i situationer där samarbete och samspel är avgörande. Mycket nyförvärv innebär längre tid att spela samman gruppen och hitta kemin. 5 individuellt skickliga spelare som inte är samspelta kommer i längden att slås av 5 samspelta och mindre individuellt skickliga spelare.

Ett framgångsrikt lag bör sikta på att ha så mycket kontinuitet som möjligt samtidigt som man gradvis uppgraderar ett fåtal spelare varje säsong genom nyförväv. Övriga spelare kommer av sig självt att utvecklas av att spela på en viss nivå, precis som de flesta av oss blir bättre på en arbetsuppgift ju mer vi nöter den. De som stannar av i utvecklingen är de som gradvis bör bytas ut mote förhopningsvis bättre lösningar.

Återgå till "Röglespelare"