Rögles trupp 2016/17

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Re: Rögles trupp 2016/17

Inläggav Demon-Willaume » 170126 kl 10:52

Mygel skrev:
Flying Farang skrev: Tyckte det såg ut som om Eldebrink coachade backarna mot DIF och han har ju en hel del meriter som back.

Oi! skrev:enligt en artikel i hd, så lär Eldebrink vara backansvarig...

Vad jag har fått höra är att Eldebrink hela tiden varit "ansvarig" för backarna. Vad Bogren gjort har varit lite oklart.

Nån ska ju vara mysfarbror.... jag kan tänka mig att ta den rollen nu när Bogren är ute. :)
BubsemanNG

Inläggav BubsemanNG » 170126 kl 11:30

Lite kuriosa: Dukla Trencin har börjat vinna igen sen Volden kom dit. Han har totalt släppt in 9 mål på 6 matcher!! Ganska bra facit. Vi skulle behållt honom istf Dansk enligt mig. Nu känns det ju inte som man vågar släppa in Dansk för då riskerar det bli 5-6 mål i baken.....
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170126 kl 14:19

BubsemanNG skrev:Lite kuriosa: Dukla Trencin har börjat vinna igen sen Volden kom dit. Han har totalt släppt in 9 mål på 6 matcher!! Ganska bra facit. Vi skulle behållt honom istf Dansk enligt mig. Nu känns det ju inte som man vågar släppa in Dansk för då riskerar det bli 5-6 mål i baken.....

Jag har också känslan av att vi kickade fel keeper, hur som helst lär vi få snyta fram 2 målvakter till nästa säsong. Lindbäck är alldeles för bra för SHL och om Oscar Dansk ska utvecklas något så bör han röra på sig. Volden hade varit perfekt att ha kvar som 2:a...
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170126 kl 18:29

Mygel skrev:
Flying Farang skrev: Tyckte det såg ut som om Eldebrink coachade backarna mot DIF och han har ju en hel del meriter som back.

Oi! skrev:enligt en artikel i hd, så lär Eldebrink vara backansvarig...

Vad jag har fått höra är att Eldebrink hela tiden varit "ansvarig" för backarna. Vad Bogren gjort har varit lite oklart.

Ni har rätt allihop när jag tänker efter. När jag drar mig till minnes så fick jag berättat för mig vid ett gott fikasnack med #16 i början på december att man roddat om och låtit Eldebrink ta hand om backarna. Har för mig att han sa att det gällt från och med dubbelmötet med Leksand. Bogren hade det tidigare.

Anledningen till funderingen var att jag tänkte att i och med nya tränare så kanske den gamla ordningen också bröts upp och att Eldebrink återgick till ett mer övergripande ansvar i båset. En sådan återgång hade emellertid varit mer naturlig med Lilja än med Hansson pga deras huvudsakliga positioner som spelare. Men det kan nog stämma att Eldebrink fortfarande har backarna. Han rörde sig mycket hos dom och pushade bl.a Liljegren vid passningen som var ämnad Karlsson som resulterade i friläge för DIF i första perioden (en passning Karlsson borde tagit emot).

Så det är nog som ni säger! :)
Berra

Inläggav Berra » 170127 kl 21:57

Devaux går in och nätar i debuten!
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170127 kl 22:14

Jag tyckte att Deveaux var rätt medioker i allsvenskan. Han stack inte ut på något sätt i spelet så det är inte så att man saknar honom i SHL.
Den där händelsen mot VIK gjorde inte heller någon skillnad för avancemanget. Såg ju rätt bra ut utan honom också..

Hoppas vi får in något snart. Sen hoppas man på att Cehlin och Wännström är spelklara i mars för Mora/BIK ser oroväckande pigga ut i spelet.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170128 kl 08:21

GrönvitaMike skrev:Jag tyckte att Deveaux var rätt medioker i allsvenskan. Han stack inte ut på något sätt i spelet så det är inte så att man saknar honom i SHL.
Den där händelsen mot VIK gjorde inte heller någon skillnad för avancemanget. Såg ju rätt bra ut utan honom också..

Hoppas vi får in något snart. Sen hoppas man på att Cehlin och Wännström är spelklara i mars för Mora/BIK ser oroväckande pigga ut i spelet.

På 30 matcher i RBK så gjorde Deveaux 8 mål och 6 assist samt hamnade på +/- 0. Det är ganska starka siffror för en "goon" skulle jag vilja säga. Vad menar du med att det såg rätt bra ut utan honom också? Vill minnas att han spelade samtliga matcher sen han kom bortsett från någon enstaka när han var avstängd.

Just den spelartypen - som står framför mål, skymmer, täcker och bökar är något som RBK saknat både förra säsongen och denna. Du är nog ganska ensam om att tycka att Deveaux inte gjorde någon skillnad mot VIK, de flesta andra anser nog att det var han som fick dem att skita på sig och agera som ett damhockeylag de sista två matcherna.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170128 kl 09:18

Deveaux var inte världens bästa men hade ändå skills. Lite bättre skridskoåkning och han varit ordinarie i NHL. Rögle saknar just hans spelartyp. Alltid på jobbet framför mål och kryper under skinnet heeeela tiden. Ingen mes precis.

Och inte att förglömma, man ville se Rögles matcher live när han spela i RBK.

Hoppas Fraser kan ta lite av den rollen.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170128 kl 11:15

Flying Farang skrev:
GrönvitaMike skrev:Jag tyckte att Deveaux var rätt medioker i allsvenskan. Han stack inte ut på något sätt i spelet så det är inte så att man saknar honom i SHL.

På 30 matcher i RBK så gjorde Deveaux 8 mål och 6 assist samt hamnade på +/- 0. Det är ganska starka siffror för en "goon" skulle jag vilja säga. Vad menar du med att det såg rätt bra ut utan honom också? Vill minnas att han spelade samtliga matcher sen han kom bortsett från någon enstaka när han var avstängd.

Just den spelartypen - som står framför mål, skymmer, täcker och bökar är något som RBK saknat både förra säsongen och denna. Du är nog ganska ensam om att tycka att Deveaux inte gjorde någon skillnad mot VIK, de flesta andra anser nog att det var han som fick dem att skita på sig och agera som ett damhockeylag de sista två matcherna.
Det är direkt svaga siffror för en transatlant i allsvenskan herregud. 14 poäng på 30 matcher i allsvenskan. Siffror är inte allt men han stack inte ut i spelet heller. Kommer ihåg att jag tänkte att går vi upp i SHL så vill jag inte ha Deveaux i truppen. Finns bättre nordamerikaner med den spelstilen. Deveaux var rätt seeeeg och halvtrubbig.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170128 kl 11:33

GrönvitaMike skrev:
Flying Farang skrev:

Det är direkt svaga siffror för en transatlant i allsvenskan herregud. 14 poäng på 30 matcher i allsvenskan. Siffror är inte allt men han stack inte ut i spelet heller. Kommer ihåg att jag tänkte att går vi upp i SHL så vill jag inte ha Deveaux i truppen. Finns bättre nordamerikaner med den spelstilen. Deveaux var rätt seeeeg och halvtrubbig.

...och jämfört med många av transatlaterna i dagen RBK är det lysande siffror som Deveaux presterade.

Men som du säger, siffror är inte allt även om du oftast verkar vara en statistik fetischist - när det passar dig givetvis. Men Deveaux var viktigt i spelet framför mål, sättet han bökade och skymde framför motståndarmålet gjorde att RBK fick in många mer mål i PP än vad vi fått efter att Deveaux lämnade. Plus att jag vill minnas att det var ifrån det området han gjorde de flesta av sina mål. Vem har vi som gör det jobbet idag?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170128 kl 13:50

Lysande siffror? För det första var det ALLSVENSKAN. För det andra är 14 poäng på 30 matcher bedrövligt för en nordamerikan. Vi spelar i SHL nu för övrigt och möter inte längre Oskarshamn, Löven mfl
Jag skiter egentligen i poängen gällande Deveaux utan det som störde mig mest var att han var seeeg. Han var som en Smotherman utan skottet typ.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170129 kl 11:51

Vet ni var man enklast kan hitta en sammanställning av hur kontrakt-situationen ser ut med nuvarande trupp?
Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 170129 kl 12:05

Bland backarna tror jag bara Granaks, williamssons och Claessons går ut
Sean Curry

Inläggav Sean Curry » 170129 kl 12:21

Eliteprospects har väl en sammanställning över alla kontrakt?
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170129 kl 13:25

Sean Curry skrev:Eliteprospects har väl en sammanställning över alla kontrakt?

Man tycker det, men jag hittar inget :(
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170129 kl 13:29

Gå in på EP sedan shl sidan. Sedan free transfer 17/18.
Henrik

Inläggav Henrik » 170129 kl 14:02

På EP, välj teams, shl, rögle...så kommer laget med kontraktstid i kolumnen längst till höger.
MEN, stämmer det verkligen att Karlsson har kontrakt tom 18/19? Glädjande i så fall! Men om den förlängningen har kommunicerats någonstans så har iaf jag missat den. :-)
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170129 kl 14:18

Henrik skrev:På EP, välj teams, shl, rögle...så kommer laget med kontraktstid i kolumnen längst till höger.
MEN, stämmer det verkligen att Karlsson har kontrakt tom 18/19? Glädjande i så fall! Men om den förlängningen har kommunicerats någonstans så har iaf jag missat den. :-)

Tack!
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170129 kl 14:56

Ingen superstomme kvar att bygga på till nästa säsong, vilket känns skönt på ett sätt (med tanke på hur det har sett ut) men jäkligt illa på ett sätt att man får börja om med så mycket och än en gång får svårt att värva då man inte ens vet vilken serie man hamnar i.

Av de med kontrakt tycker jag man ska lösa Marshall som helt stagnerat och inte ens är bra nog defensivt.
Collberg, trodde en del på honom (var ju jävligt lovande) och det är möjligt att han gör en Wännström, men det har sett lite för trubbigt ut hittills och det känns som att han tar upp plats för junior. Utöver det är det läge att verkligen städa upp, inga tackförlångochtrogentjänst-kontrakt. Och så fullt fokus på att bygga en förstafemma värd namnet.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170129 kl 16:09

ogilthorpe skrev:Ingen superstomme kvar att bygga på till nästa säsong, vilket känns skönt på ett sätt (med tanke på hur det har sett ut) men jäkligt illa på ett sätt att man får börja om med så mycket och än en gång får svårt att värva då man inte ens vet vilken serie man hamnar i.

Jag känner mig lite försiktigt skeptisk när det gäller de fördelarna du nämner (veta i tid vilken serie som gäller, bibehållen stomme) sett till nuvarande säsong :)
Jag ser det ändå som positivt att vi har en handfull nyckelspelare över nästa säsong: Fairchild, Lerg, Rensfeldt, Liljegren, Widing och From (som jag tror mkt på)
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170129 kl 17:08

Ja plus för vissa av spelarna med kontrakt.

Morten Jensen tremålsskytt, någon som borde testas i A-laget?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170129 kl 18:18

Eldebrink ska ha sagt igår att Fraser ansluter mån/tis nästa vecka. Mycket positivt.
Nu väntar vi bara på goda nyheter gällande Cehlin och Wännström.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170129 kl 18:50

eleganten skrev:Vet ni var man enklast kan hitta en sammanställning av hur kontrakt-situationen ser ut med nuvarande trupp?

Första inlägget i denna tråd? ;)
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 170129 kl 19:08

Satt och fundera lite på Maskens jobb och närmast försvarare. Sen rögle gick upp har man dels förlängt och dels värvat. Om vi specar upp samtliga ser det ut så här.

Förlängning 15-16:
Rasmus Bengtsson, Hellgren, Alen och Almen.

Värvningar:
Baranka, Marshall, Christensen, williamsson och Granac.

Upplockade från J20:
Liljegren och Claesson.

16-17
Förlängning:
Williamsson, Claesson, Marshall, Granac, Alen, Almen, Liljegren.

Värvningar:
Fairchild och Cederholm.

Så vilka förvärv, förlängningar och uppflyttningar har flippat eller floppat? Både timmy och claesson som flyttats upp anser jag lyckade. Marshall lyckad säsong 1 men tycker att han gått bakåt lite. Bröderna har blandat och gett vid olika tillfällen bägge säsongerna men jag ger dom godkänt.

Utav de sju backarna dom värvat in under 2 säsonger så vill jag bara ge Fairchild och Marshall godkänt. Och vissa förlängningar kan man ju ifrågasätta. Min poäng är att om man ser det såhär så ser det jävligt skralt ut på backsidan. Det känns rätt misslyckat.

Även i allsvenskan så kändes det inte som att man brände krut på försvar...
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170129 kl 19:48

Mygel skrev:
eleganten skrev:Vet ni var man enklast kan hitta en sammanställning av hur kontrakt-situationen ser ut med nuvarande trupp?

Första inlägget i denna tråd? ;)

Tack, jag var osäker på om den var aktuell :)
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170129 kl 20:10

Demon-Willaume skrev:Satt och fundera lite på Maskens jobb och närmast försvarare. Sen rögle gick upp har man dels förlängt och dels värvat. Om vi specar upp samtliga ser det ut så här.

Förlängning 15-16:
Rasmus Bengtsson, Hellgren, Alen och Almen.

Värvningar:
Baranka, Marshall, Christensen, williamsson och Granac.

Upplockade från J20:
Liljegren och Claesson.

16-17
Förlängning:
Williamsson, Claesson, Marshall, Granac, Alen, Almen, Liljegren.

Värvningar:
Fairchild och Cederholm.

Så vilka förvärv, förlängningar och uppflyttningar har flippat eller floppat? Både timmy och claesson som flyttats upp anser jag lyckade. Marshall lyckad säsong 1 men tycker att han gått bakåt lite. Bröderna har blandat och gett vid olika tillfällen bägge säsongerna men jag ger dom godkänt.

Utav de sju backarna dom värvat in under 2 säsonger så vill jag bara ge Fairchild och Marshall godkänt. Och vissa förlängningar kan man ju ifrågasätta. Min poäng är att om man ser det såhär så ser det jävligt skralt ut på backsidan. Det känns rätt misslyckat.

Även i allsvenskan så kändes det inte som att man brände krut på försvar...
Mycket bra inlägg!! Backsatsningarna har varit en katastrof under hans år. Den enda spetsbacken han har värvat är som du säger Fairchild. Marshall har floppat som helhet tycker jag. Första halvan av förra säsongen var han rentav dålig tycker jag men han höjde sig efter jul. I år har han spelat lika dåligt som under den första tiden förra säsongen. Han borde vara väck i sommar trots att han har kontrakt nästa säsong. Granak och Baranka är grova floppar. Cederholm och Kristensen wtf?! Williamsson blev inte lyckad. Hellgren och Bengtsson var väldigt konstiga förlängningar. Almen i år är också en konstig förlängning med tanke på vad han har presterat (en av de sämst presterande backarna belönas med förnyat kontrakt). Alen kan man säga är lyckad för han spelar stabilt. Liljegren och Claesson kan man inte direkt lägga på hans konto heller. Man börjar ju undra om människan är kompetent nog för det här jobbet? Jag skulle kunna förstå om det var några få värvningar som inte blev fullt lyckade men här är majoriteten floppsatsningar. Inte nog med att själva individerna floppat, utan han har inte heller plockat in backar utifrån behoven. Båda åren har man ställt upp med sjukt trubbiga backar och det behövs ingen raketforskare för att förstå att vi hade behövt spelskickligare backar.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170129 kl 20:21

eleganten skrev:
Tack, jag var osäker på om den var aktuell :)

Det är bara Volden jag inte hunnit uppdatera. Kommer snart att omvandla den till nästa års trupp.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170129 kl 20:33

Demon-Willaume skrev:Satt och fundera lite på Maskens jobb och närmast försvarare. Sen rögle gick upp har man dels förlängt och dels värvat....

.....Även i allsvenskan så kändes det inte som att man brände krut på försvar...

Ja man kan väl säga som så här, Masken ligger en bra bit efter en sådan som Evertsson och det är ju den här positionen som är viktigast i etableringsarbetet. Värvningarna senaste två består av fler floppar en flippar, för få säkra kort och för många "kan kanske bli bra", blir påtagligt när man blir påmind såhär. Hans absolut bästa värvning hittills är Lindbäck som måste vara en av de bättre målvakterna klubben har haft. Vinner man kvalet så är det väl just det och Lindbäck som blir Maskens räddning, men jag är skeptisk. Visst, skadorna har så klart gjort sitt den här säsongen (dock ej backsidan) men med tanke på hur sjukt dåligt han har komponerat backsidan senaste två säsongerna så hade jag gärna sett en förändring. Inte en säsong till som de senaste två tack.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170129 kl 23:18

Vill se en rejäl utrensning till nästa säsong. Kommer nedan redogöra för vilka som bör vara kvar och vilka som bör lämna skeppet oavsett kontraktssituation.
Detta förutsätter att vi spelar i SHL nästa säsong.

Min grundtanke är att försöka bygga ett spelskickligare lag så att vi för en gångs skull kan få till en vettig spelidé. Dagens Hawai-hockey med chanspuckar till vänster och höger ska bort!

Målvakter:
Anders Lindbäck: Försök behålla men han lär ju inte bli kvar.
Dansk - För ojämn. Dags att söka sig vidare.

= Högst troligt två nya målvakter till nästa säsong. En uttalad förstemålvakt och en lovande andramålvakt från t.ex. allsvenskan.

Backar:
Fairchild - Har kontrakt och ska vara kvar.
Alen - Har kontrakt och ska vara kvar.
Liljegren - Har kontrakt och ska vara kvar. Vi får hoppas att de som draftar honom går med på att han behöver en säsong till i SHL.
Claesson - Nja tveksamt.
Marshall - Har kontrakt nästa säsong som borde brytas. Det lär inte vara svårt att hitta en klubb som tar över lönen. Ej klockren i egen zon och gör för få poäng framåt.
Granak - Hej då.
Williamsson - Hej då. Ej bra defensivt, inget bra förstapass, gör ej poäng.
Almen - Fick förnyat men borde egentligen inte få vara kvar efter det han har presterat den här säsongen. Låna ut eller bryt. Kan i sämsta fall funka som extraback.

= 4-5 platser av 8 är bokade. Lyft upp Morten Jensen och köp två spelskickliga spetsbackar som kan bidra i båda zonerna.

Forwards:
Lerg - Har kontrakt och ska vara kvar.
Connolly - Har kontrakt och ska vara kvar.
Rensfeldt - Har kontrakt och ska vara kvar.
Liljewall - Erbjud nytt kontrakt.
Cehlin - Erbjud nytt kontrakt.
Wännström - Erbjud nytt kontrakt.
Widing - Har kontrakt och ska stanna.
Schutz - Hej fucking då.
Collberg - Bryt. Visst finns chansen att han gör en "Wännström" men den är minimal. Hitta en ny klubb som tar över lönen.
Matson - Bryt. Han är inte värvad för att harva i fjärdefemman. Grym inställning men 3 mål på 69 matcher är katastrof.
Fraser - De kommande månaderna avgör hans öde.
Hedberg - Förläng. Har varit bland de bästa rent spelmässigt sedan han anslöt. Han sticker ut på isen och har det där lilla extra.
Karlsson - Har kontrakt och ska vara kvar.
From - Har kontrakt och ska vara kvar.
Ryfors - Ska vara kvar.
Laz - Erbjud nytt kontrakt.
Åslin - Erbjud nytt kontrakt. Jag tror att han har mer att ge.
Sylwander - Har kontrakt men jag är kluven. Finns andra som gör jobbet bättre för mindre summor. Har dock svårt att se att RBK bryter med honom.

= 12-13 forwards beroende på Frasers vara eller icke vara. Värva in 2 riktigt tunga värvningar. En förstecenter och en målskytt till förstafemman.

Lerg - NY - NY/Fraser
Wännström - Connolly - Cehlin
Rensfeldt - Liljewall - Hedberg
From - Karlsson - Widing
extra: Sylwander, Åslin, Laz, Ryfors (låna ut någon).

Fairchild - NY
Alen - NY
Claesson - Liljegren
extra: Almen, Jensen

Lindbäck/NY
(NY)

Högst osäkert om Cehlin och Wännström är kvar till nästa säsong. Om inte så får man ta in vettiga ersättare.
Senast redigerad av GrönvitaMike 171015 kl 15:04, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170130 kl 11:24

Håller med i det mesta. Men inte gällande Ryfors som stundtals varit bästa forward. Tycker inte Åslin har gjort tillräckligt för att ges fler chanser, sjukt ojämn och skadebenägen. Sylwander, en av mina absoluta favoriter med sin åkning och inställning, men jag vete fan, känns inte som att han får något uträttat och det känns som att han har planat ut ganska rejält den här säsongen. För dyr för fjärdelina?

Men som du säger, nyckeln blir förstafemman.

Spännande för övrigt med Fraser, hoppas det blir en jävligt sen julklapp!

Återgå till "Röglespelare"