Rögles trupp 2016/17

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Rögles trupp 2016/17

Inläggav Mygel » 160102 kl 18:57

GK1 Oscar Dansk - 1 år
GK2 Anders Lindbäck - 1 år (ny från Ontario Reign)

B1 Ludvig Claesson - 1 år
B2 Jesper Williamsson - 1 år
B3 Dominik Granak - 1 år
B4 Kevin Marshall - 2 år
B5 Alen Bibic - 3 år
B6 Almen Bibic - 3 år
B7 Timothy Liljegren - 2 år
B8 Cade Fairchild - 2 år (ny från Metallurg Novokuznetsk)

C1 Taylor Matson - 1 år
C2 Jack Connolly - 3 år
C3 Filip Karlsson - 1 år
C4 Bryan Lerg - 2 år (ny från San Jose Barracuda)

F1 Daniel Sylwander - 2 år
F2 Ludvig Elvenes - 2 år
F3 Viktor Lindgren - 1 år
F4 Christopher Liljewall - 1 år
F5 David Åslin - 1 år
F6 Patrick Cehlin - 1 år
F7 Sebastian Wännström - 1 år
F8 Felix Schütz - 1 år
F9 Victor Laz - 1 år
F10 Ludvig Rensfeldt - 2 år
F11 Mathias From - 2 år
F12 Sebastian Collberg - 2 år (ny från NY Islanders)
F13 Matt Fraser - 1 år (ny från Rockford IceHogs)
F14 Daniel Widing - 2 år (ny från Grizzlys Wolfsburg)
F15 Edwin Hedberg - 1 år (ny från Medvescak Zagreb)

Tränare: Anders Eldebrink - 1 år
Ass. Tränare:
Målvaktstränare:

Spelare som lämnat
Rasmus Bengtsson - BIK Karlskoga
Jens Hellgren - AIK
Emil L Kristensen till Linköping
Ivan Baranka - HC Vitkovice
Jesper Jensen - Brynäs IF
Jordan Smotherman - Iserlohn Roosters
Alexander Nylander - Buffalo Sabres
Robin Kovacs - New York Rangers
Anton Cederholm - AIK
Lars Volden - HK Dukla Trencin
Senast redigerad av Mygel 170216 kl 16:57, redigerad totalt 32 gånger.
Användarvisningsbild
eleganten

Re: Rögles trupp 2016/17

Inläggav eleganten » 160117 kl 09:36

Rätt bra utgångsläge för värvningar inför nästa säsong ändå? Om några matcher kan man förhoppningsvis se ännu tydligare vilka som förmodligen kommer spela kval. Hade varit gott med att bygga nästa års lag i lugn och ro i år istället för att ge sig ut till länsade hyllor sist av alla.
henkus78

Inläggav henkus78 » 160121 kl 15:49

Har en fråga angående Alexander Nylander. Är han verkligen Rögles spelare?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 160121 kl 17:03

henkus78 skrev:Har en fråga angående Alexander Nylander. Är han verkligen Rögles spelare?

http://www.hd.se/sport/2015/09/05/ny-un ... for-rogle/
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 160213 kl 18:00

Mhm.. förlängning med Marshall. Tankar kring det?

Backuppsättningen har ju lite problem att hävda sig offensivt och det känns som att det är här de största förbättringarna till nästa år kan göras.
Förlängningar med backar från nuvarande trupp, likt Marshall, måste reducera sannolikheten att de förlänger med övriga.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 160213 kl 18:30

Han har blivit bättre, däremot är jag lite tveksam angående Granak. Han skulle vara vår offensiv back, men om Liljegren får lite mer rutin i defensiva spelet så är han definitivt ett bättre val. Almen Bibic måste stanna, såna spelare behöver vi också.
GIT

Inläggav GIT » 160213 kl 22:54

sinner skrev:Han har blivit bättre, däremot är jag lite tveksam angående Granak. Han skulle vara vår offensiv back, men om Liljegren får lite mer rutin i defensiva spelet så är han definitivt ett bättre val. Almen Bibic måste stanna, såna spelare behöver vi också.
Granak har dock kontrakt. Baranka däremot har inget kontrakt och ska väck!

Mitt problem med Granak är att han är oerhört svag i kroppen och agerar nästintill nonchalant när det blir närkamp i egen zon. Blir ofta av med pucken vid sargen. Han känns lite mätt och oinspirerad. Annars ser man att han har spelet i sig. Bättre än Baranka hur som helst.

Liljegren kommer att bli riktigt bra inom några år. Det är backtyper som han som är mest attraktiva idag. Förhoppningsvis blir han vår Hultström/Nils Andersson på sikt. Rögle bör vara väldigt vaksamma för det lär finnas intresse för honom redan nu.
Higuita

Inläggav Higuita » 160214 kl 13:52

Tror tyvärr inte han blir i Rögle på sikt ens...ganska säker snarare.
Är han frisk och skadefri är han i Nordamerika inom 2-3 år. Är nöjd om vi får se honom i Rögle nästa säsong också. Efter det är det tveksamt.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 160217 kl 09:40

Förläng kontrakt med Volden, Eldebrink och Liljewall direkt när SHL-spel är säkrat.
Även Almen bör få förlängt beroende på löneanspråk.
Jag är osäker på Smotherman.. hur ligger han lönemässigt? Det har inte riktigt lossnat sett till förväntningarna iaf
GIT

Inläggav GIT » 160217 kl 17:25

eleganten skrev:Förläng kontrakt med Volden, Eldebrink och Liljewall direkt när SHL-spel är säkrat.
Även Almen bör få förlängt beroende på löneanspråk.
Jag är osäker på Smotherman.. hur ligger han lönemässigt? Det har inte riktigt lossnat sett till förväntningarna iaf
Eldebrink har redan kontrakt. Sen håller jag med om de andra. Tycker att Smotherman ska få en ny chans för jag tror att han kommer att prestera bättre i ett bättre och mer spelande lag nästa säsong där fler kan sätta upp honom med fina mackor. Jensen och Smotherman ska absolut förlängas med då de kan mycket bättre än de visat i år. Ska man skiljas med någon så är det framförallt Wännström och Lindgren. Synd att de har kontrakt. Åslin tycker jag att man ska ha kvar som gubben i lådan. Han har alla verktyg för att bli en toppspelare i SHL och lossnar det för honom så kan han bli ruggigt bra. Av juniorerna har From imponerat mest på mig. För övirgt väldigt lik Åslin i sitt sätt att spela.

Nästa säsong, om vi säkrar SHL-kontrakt, så vill jag att vi för en gångs skull får en stabil backuppsättning utan att hälften av backarna slår indianare i tid och otid. Gärna fler spelskickliga och rörliga backar. I år slarvas det som fan i egen zon och i passningsspelet. Uppspelen behöver bli bättre och backarna bör följa med upp oftare. Tyvärr har vi inga backar idag som kan göra det på ett bra sätt förutom Liljegren och i viss mån Granak. Den enda gången backarna följde med upp riktigt bra så gjorde vi 2-1 och hade riktigt bra snurr dessförinnan. Märk väl när Modo anfaller hur deras backar alltid är spelbara vid blå och de kan få till längre anfall på oss. Tyvärr kan man ju inte förvänta sig att Bibic x2, Marshall, Williamsson och Baranka ska klara av det spelet. De är allför stabbiga och begränsade.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 160217 kl 20:07

GIT skrev:Eldebrink har redan kontrakt....... Tyvärr kan man ju inte förvänta sig att Bibic x2, Marshall, Williamsson och Baranka ska klara av det spelet. De är allför stabbiga och begränsade.

Jag vet, Liljewall har också kontrakt. I de fallen menade jag arbeta på längre kontrakt. En kunnig stabil tränare är något vi inte haft förr på senare år. Känns som en av de viktigaste faktorerna för framgång. Om vi undviker kval i år ska Eldebrink ha stor eloge.

Angående Almen. Otroligt uppoffrande spel och står upp och visar var skåpet ska stå.
Tänker att han kan vara en kostnadseffektiv defensiv back och att nyförvärv får stå för det offensiva!
GIT

Inläggav GIT » 160218 kl 13:24

Almen ska självklart förlängas med. Tycker däremot inte att Alen ska vara kvar. Då kommer vi att ha samma problem nästa säsong med för många stabbiga och begränsade backar som inte klarar av rensningar ur zon, uppspel och passningsspel så att vi blir tillbakatrycka i egen zon som i matcherna mot Modo. Tror vi slog 10 riktiga indianare igår i egen zon och Modo slog 0. Hade vi inte bjudit dem på gratislägen hade de fan inte skapat mycket.

Vi har inte haft en stabil backuppsättning någon gång under de senaste SHL-sejourerna. Bygg bakifrån ordentligt så vi slipper en massa indianare i egen zon som gör en så j-a nervös. Marshall, Almen och Williamsson kan sköta det fysiska spelet. Resten ska vara offensiva och rörliga/spelskickliga backar som kan följa med upp i anfallen och ge understöd.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 160219 kl 18:45

En spelare som jag gillar skarpt så är det Jesper Bratt. Överglänst Kovacs med råge i alla matcher som jag sett.

Lite Arla över honom. Hoppas Rögle värvar honom.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 160304 kl 11:38

Det stod i HD att det diskuteras fler-årskontrakt med Rensfeldt.
Jag har inte super-negativ bild av Ludvig. Ganska ung och kan säkert ta fler kliv. En av de som kan ta ordinarie plats även nästa år och bidra till kontinuitet.
Tror Lindgren får svårare med det i konkurrensen med juniorer.
25 poäng är väl ok?!
Vad säger ni som sett fler matcher?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 160304 kl 13:18

Rensfeldt är en av stöttestenarna i laget i mina ögon. Inte en det slår gnistor kring, men en stabil spelare som levererar match efter match. Den spelare som jag oftast känner mig lugn kring när han har pucken eftersom han oftast inte slarvar eller stressar iväg en dålig pass.

Jag funderar lite om det inte skulle gå att låna hem Anton Cederholm till nästa säsong som ersättare till Alen Bibic (som jag tror återvänder till Leksand). Renodlad defensiv pjäs som verkar ha fastnat lite farmarligorna. Alternativt skulle man kunna värva hem Peter Andersson från Örebro för samma roll. Resterande backar bör därefter vara sådana med mer offensiva kvaliteter.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 160304 kl 14:05

Rensfeldt är absolut en som ska vara kvar. Gillar hans sätt att spela och agera hockey. tror att vi kan utveckla honom till något ännu bättre an vad han redan är.
qp

Inläggav qp » 160304 kl 17:08

Landskronapågen Martin Johansson ( #25 i ÖIK 15G+19A )kunde ju vara intressant att försöka få hit. Vet ej kontraktsläget däremot
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 160308 kl 14:35

Om man får drömma lite och önska så tänker jag så här. Anfallare har vi 10 st om Rensfelt får kontrakt och 11 med Santesson. Drömmen om Sjöa lever kvar och jag gissar på att antingen Jensen eller Schutz kommer att kontrakteras. För mig känns Smotherman och Matson övertaliga. Smothie har väl haft sin portion av otur när det gäller avsluten och kan bättre där. Men ännu en försäsong och att han nu vet vad som gäller i SHL, kan börja om från scratch och få en helt annan utdelning men..... Jag tycker inte bara det är avsluten som varit hans stora problem. Jag tycker faktiskt inte han fått ut särskilt mycket på banan var han än varit. Fibbel tapp och felpass.

Matson är jag inte heller så säker på. Har kontrakt men där tror jag det är läge på att försöka dumpa eller låna ut. Både Smotherman och Matson jobbar hårt men får ut alldeles för lite. Jag hade gärna sett Smotherman när allt stämmer. Kanske detsamma för Matson nu med en säsong bakom sig. Kan nog lyfta sig.

Backarna är ju där pengarna ska läggas. Två superbackar och en av dom ska vara högerfattad. Timothy kan inte dra det lasset själv. Dom ska heller inte vara av den gamla skolan utan snabba bra backar. Sen har vi Marshy, Timothy, Williamsson, Granac, Almen, Claesson och Alen. Skulle det behövas så fyll på från J20.

Rent krasst så är det inte anfallsmässigt det varit problem. Det är på backsidan. Rögle ligger inte superlångt efter lagen på övre halvan när det gäller att göra mål. Det är Frölunda, saik och lhc som sticker ut lite. Menar Växjö på 143 mot Rögles 121 är ju inte förkrossande skillnad på lag 6 och 12 i serien.. Kan vi få in en större trygghet i försvaret kommer även anfallet att må bra av det.

Frågan är om Nylander och Covacs kommer och vad vi kan förvänta oss av dom?
GIT

Inläggav GIT » 160308 kl 16:52

Demon-Willaume

Håller med. Speciellt det där om backsidan. Tycker också att det har varit det största problemet i år. Vi har haft tröga och stabbiga backar som har blivit tillbakatrycka i egen zon och fått långa anfall emot sig. De har inte varit lyckosamma med rensningar heller utan det har ofta varit en misslyckad rensning eller pass till motståndare. Sen anser jag också att målproduktionen framåt delvis har brustit på grund av avsaknaden av offensiva backar som har kunnat följa med upp i anfallen.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 160308 kl 19:15

Någon som sett Alexander Deilert spela i år?
Gick inte riktigt i DIF sist men verkar ha haft en go sväng i HA som assisterande i Mora
GIT

Inläggav GIT » 160309 kl 11:38

eleganten skrev:Någon som sett Alexander Deilert spela i år?
Gick inte riktigt i DIF sist men verkar ha haft en go sväng i HA som assisterande i Mora
Hellre Amnér om man ska ha någon från HA. Annars är det bara spetsbackar som ska in.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 160309 kl 12:38

Det lär ju vara en del intresse för honom om man säger så
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 160309 kl 19:01

Om allt går enligt planen så kommer samtliga spelare som gjort sitt första år i SHL vara vassare nästa säsong. Vi gjorde nästan allt rätt detta året som lag.
Taktik, målvaktspel osv. Det har vi kvar!

Om alla hade stannat kvar ser jag i princip bara Lindgren, Granak och Baranka som är over the hill.
Granak kommer kunna spela på en bra nivå men blir naturligtvis mer och mer beroende av sina medspelare. Dessutom dyr.
Några juniorer (förhoppningsvis dom flesta) kommer ta nästa steg, ett par av dom kommer inte ta ett tillräckligt stort steg (tyvärr).
Till skillnad från en del tror jag tex att Smotherman kommer göra mer poäng nästa år. Kanske 7 mål till med lite tur och 5 assist.

Om Jensen ska vara med har han massor att bevisa. Ingen vi ska "lita" på eller bygga några förhoppningar på som frälsare.

Så lite spets med rätt karaktär kommer göra att vi går om lag som Örebro, Brynäs samt drar ifrån Mif ytterligare.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 160309 kl 22:03

Granak och Baranka kan packa sina grejor. Slöa backar som har har kommit upp i åren och jag tror att det går att hitta bättre för de pengarna.
Jensen tror jag har gjort sitt för RBK, dags att släppa honom o gå vidare. Om han nu ska vara kvar, så para ihop honom med två juniorer i en kedja.
Kommer bli spännande att se vad som händer. Hoppas vi kan ta en play in plats nästa säsong.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 160310 kl 08:46

Granak har kontrakt så han kommer ju spela i RBK nästa år. Eller så får RBK betala hans lön och ändå inte ha möjlighet att använda honom, vilket dom väljer är relativt enkelt att lista ut. :) Killen har täckt 3:e mest skott och har mest istid. Det finns således inget som indikerar på att man bryter kontraktet för att ta in någon ny som är dyrare och möjligen marginellt bättre.
Bara basic hockeyföretags tänk. :)
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 160310 kl 10:07

Nån som har koll på hur många av Smothermans 14 mål som var i tom kasse? Det är minst 3 va?
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 160310 kl 11:54

Någon som har koll på Petr Zamorsky från Örebro? Han har varit rätt bra mot oss i alla fall. Varken för gammal eller för valpig. Hans forward kompis Mustonen är också en bra lirare. Fast de kanske är för dyra...
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 160310 kl 15:02

captain skrev:Granak har kontrakt så han kommer ju spela i RBK nästa år. Eller så får RBK betala hans lön och ändå inte ha möjlighet att använda honom, vilket dom väljer är relativt enkelt att lista ut. :) Killen har täckt 3:e mest skott och har mest istid. Det finns således inget som indikerar på att man bryter kontraktet för att ta in någon ny som är dyrare och möjligen marginellt bättre.
Bara basic hockeyföretags tänk. :)

Såg det med Granaks kontrakt inför nästa år efter att jag hade skickat det jag skrev.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 160310 kl 15:36

Smotherman lämnar.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 160310 kl 16:28

Mygel skrev:Smotherman lämnar.

Tankar kring det?
Personligen lägger jag mig inte i duschen och gråter. Tycker han varit helt ok de matcher jag sett men fått ut för lite sett till förväntningarna.
Hade behövt ha mer insikt i lönestatistiken .. men ifall han är en av de lite dyrare är det möjligt att det går att göra ett bra offensivt nyförvärv som man får mer ut av i prisklassen.
Han hade säkert kunna göra en bättre säsong nästa år , det känns som att han har mer att ge och att allt inte föll på plats i år

Återgå till "Röglespelare"