Rögles trupp 2016/17

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Re: Rögles trupp 2016/17

Inläggav ogilthorpe » 170216 kl 10:58

Skönt att slippa en ny panik-Kantor-värvning, om man ska försöka se det positiva i det... Fraser får väl ses som en värvning i sig - ska bli sjukt spännande att se!

Men det är under all kritik att under en hel säsong (och innan) inte få till en bättre backsida än så här. Att inte hitta EN ENDA förstärkning på en från börja för dåligt byggd backsida. Där måste man ju undra vad fan som har gått fel.

Jag tror man klarar kval med det man har, framför allt med Lindbäck. Men det är långt ifrån ett säkert kort.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170216 kl 11:00

Helt klart att Wännström och Cehlin inte spelar mer, enligt Masken. Har vetat det länge internt.

Helt klart även med kontrakt med Ryfors över nästa! Bra där!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170216 kl 14:21

Hade inte varit ett dugg orolig med Cehlin och Wännström. Nu är man ju det tyvärr och det känns både surt och orättvist. Det är väl de två spelarna man minst behövde skador på bortsett från Lerg.
En skada till på någon av Lindbäck/Lerg/Rensfeldt/Fairchild och katastrofen är ett faktum. Är livrädd för de här "träningsmatcherna" i slutet. Vill bara att säsongen ska ta slut och att kvalet börjar utan några skador.

Fraser och även Ryfors får nästan ses som nyförvärv om han fortsätter spela som han gör. Är oförstående på varför de skickar ner Liljegren. Han behövs definitivt i en PP-formation om inget annat.

Frågan är vem som petas när Fraser ansluter? Tar han plats bredvid Lerg och Connolly? Var hamnar Schutz? Collberg petas?
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170216 kl 14:47

Jaha, nu gäller det att få ihop truppen och inte röra om för mycket I kedjorna. Som någon nämnde innan, vi har Fraiser som en joker.
Användarvisningsbild
Ramones

Inläggav Ramones » 170216 kl 20:01

Någon som vet statusen på Fraser och vad är det med From????
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170216 kl 22:16

@ramones. Fraser ska spela nästa vecka. Tränar för fullt. From, det lät indragens HD-intervju som att han är någon/några matcher från comeback, ska spela med juniorerna i helgen.
Sean Curry

Inläggav Sean Curry » 170219 kl 19:20

En sak som jag tycker glömts bort lite är tränarbytet. Två tränare där den ena saknade förmågan att ge energi överhuvudtaget och den andra spred energi åt alla möjliga håll lämnade. In kom två tränare kända för att sprida positiv energi. Dessutom känns det som hockeykunskapen i tränarstaben tack vare Ross har vässats betydligt. De behövde uppehållet för att sätta sin prägel och efter det har vi sett ett defensivt spel där man vet sina roller, ett powerplay som ger utdelning och spelarna ser ut att trivas på ett helt annat sätt (vilket inte bara beror på vinster, för man såg skillnaden redan under Karlskronamatchen innan vinst raden inleddes). Dessutom verkar kontakten med domarna blivit bättre, det är ofta dem kommer till båset och pratar med Ross till skillnad mot tidigare då huvuddomarna tog omvägar runt vårt bås för att undvika Gath. Tror detta spelar in nu när det känns som vi börjar få domslut med oss.

Att spelarna trivs är ju rätt självklart. Om du jobbade på en fabrik med kvalitetsproblem, vem skulle du vilja ha som chef. Den som i positiv anda och med kunniga förslag försöker komma till rätta med problemen eller en tyst och sur tillsammans med en som skäller ut kontrollanten och där båda säger att det bara är att jobba på....
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170219 kl 19:36

Jag har tittat rätt mycket på HA i år och det finns en uppsjö med intressanta spelare i som jag tycker att vi borde titta på som tänkbara värvningar.

Här är några som sticker ut tycker jag:

Målvakter:
Engelage (BIK)
Rubin (Tingsryd)
Williamsson (Pantern)
Dessa skulle kunna funka som andremålvakter i SHL.

Backar:
Larsson D BIK (Rapp, spelskicklig offensiv back).
Gagné D Mora (En spännande offensiv back som jag gärna hade provat i RBK)

Centrar:
Jacob Nilsson C Mora (Tror KHK har gjort ett fynd här)
Goumas C Mora (Moras Connolly)
Ejdsell C BIK (Johan Ryno-kopia, stor potential)
Lavoie C BIK (Rightare, sett för lite av honom men han har varit bra i de matcherna jag har sett).

Forwards:
Michael Lindqvist RW AIK (AIKs bästa spelare enligt mig, rightare med riktigt bra speluppfattning)
Engvall LW Mora (Riktigt bra allroundcenter).
Bromé LW/RW Mora (Bra allroundforward).
Karlkvist (Rightare, typisk målskytt)
Molin LW (Kanske dags att kalla tillbaka honom? Har fått en grym utveckling i Modo, riktigt speedig och skicklig, kan bli ett fynd om han fortsätter utvecklas).

Dahlén och Pettersson i Timrå lär redan vara klara för andra SHL-klubbar så jag behöver knappt nämna dem.

Som ni ser är det ovanligt många bra centrar i år. Men det vi behöver är ju en förstecenter, så dessa duger inte för den uppgiften idag. Om Ryfors fortsätter utvecklas så har vi en bra center på gång där.
Annars hade jag nog tittat på någon av spelarna ovan.

Om jag kunde plocka ut en från varje position så hade jag nog tagit Engelage, Larsson, Nilsson och Lindqvist. Men tyvärr är ju Nilsson klar för KHK. Bra scouting där.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170219 kl 19:43

Sean Curry skrev:En sak som jag tycker glömts bort lite är tränarbytet. Två tränare där den ena saknade förmågan att ge energi överhuvudtaget och den andra spred energi åt alla möjliga håll lämnade. In kom två tränare kända för att sprida positiv energi. Dessutom känns det som hockeykunskapen i tränarstaben tack vare Ross har vässats betydligt. De behövde uppehållet för att sätta sin prägel och efter det har vi sett ett defensivt spel där man vet sina roller, ett powerplay som ger utdelning och spelarna ser ut att trivas på ett helt annat sätt (vilket inte bara beror på vinster, för man såg skillnaden redan under Karlskronamatchen innan vinst raden inleddes). Dessutom verkar kontakten med domarna blivit bättre, det är ofta dem kommer till båset och pratar med Ross till skillnad mot tidigare då huvuddomarna tog omvägar runt vårt bås för att undvika Gath. Tror detta spelar in nu när det känns som vi börjar få domslut med oss.

Att spelarna trivs är ju rätt självklart. Om du jobbade på en fabrik med kvalitetsproblem, vem skulle du vilja ha som chef. Den som i positiv anda och med kunniga förslag försöker komma till rätta med problemen eller en tyst och sur tillsammans med en som skäller ut kontrollanten och där båda säger att det bara är att jobba på....
Ross tror jag är en riktigt bra rekrytering faktiskt. Han är väldigt aktiv och utstrålar stor pondus och kunskap. Hansson är jag å andra sidan tveksam till tyvärr. Ödmjuk och bra människa men lite för mycket "mysgubbe" för min smak. Ta in Melin till hösten och låt han och Ross dela på ansvaret. Eldebrink och Hansson är jag inte såld på.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170220 kl 13:09

Säga vad man vill om Amnér men jag tycker han ser bra ut i Mora och är en av deras bästa backar. Hade lätt tagit en ordinarie plats hos oss av det jag har sett honom prestera.
Riktigt jävla bra i PP. Bättre än Fairchild tom (i PP alltså).
Senast redigerad av GrönvitaMike 170220 kl 14:17, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170220 kl 13:16

Känner fortfarande en frustration över att vi inte använde alla resurser till att förstärka truppen.
Om 1 år kommer bidragen i SHL att öka från 29 till ca 45 miljoner samtidigt som de Hockeyallsvenska lagen får sketna 2,3 miljoner. Så här kommer det se ut de närmaste 6 åren.
Under den här perioden kommer ett SHL-lag ha fått ca 270 miljoner i ligabidrag medan ett HA-lag får 13,8 miljoner. Det är mao livsviktigt att hålla sig kvar i SHL.
Med tanke på detta förstår jag inte varför RBK inte var mer desperata på att förstärka laget inför det kommande kvalet. Såg Mora igår och de är fan inte att leka med. Vi vet vid det här laget vilken betydelse självförtroendet har för vårt kära RBK. Om vi får Mora/AIK t.ex. och de snor åt sig första matchen i Ängelholm så ligger vi riktigt risigt till.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170222 kl 12:39

Om Rögle ska handla på sig en massa spelare nu måste någon annan betala. Då är det frågan om vem som ska betala? Publiken verkar inte bry sig för dom kommer ju inte på matcherna. Inte ens efter fyra rakar segrar bemödar sig en del fans att ta sig till isladan.

Jag antar du läst dokumentet om SHL och alla lagens ekonomi. Då har du också lästa analysen att trots klubbarna har fått en ansenligt högre bunke med pengar för TV-rättigheter och annat skit så har inte vinsten påverkats nämnvärt.
Således går den största kakan till spelare och agenter, inte tillbaka i klubben eller kanske ens eventuella investorer alltså.

Det finns nämligen ingen anledning för företag att "äga" delar av en spelares kontrakt för man kan inte tjäna några pengar på det.
Skulle du själv sponsrat med 2 miljoner kronor för att endast kunna se SHL i Ängelholm?
När du som företagare egentligen kan välja vilket annat SHL-lag för att kunna synas för dina kunder?

Ibland måste man tänka några varv extra.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170222 kl 15:09

Fick lite intrycket nu av att vi kanske inte kommer få se Fraser spela och att man nog inte ska se på honom som en frälsare.
Jag har inte varit på träningarna men det låter på Eldebrink som att Fraser förvisso är frisk men att det inte ser så lovande ut.

"– Jag vet faktiskt inte, vi måste ge honom tid och får se hur det ser ut framöver, säger Eldebrink."
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170222 kl 15:39

eleganten skrev:Fick lite intrycket nu av att vi kanske inte kommer få se Fraser spela och att man nog inte ska se på honom som en frälsare.
Jag har inte varit på träningarna men det låter på Eldebrink som att Fraser förvisso är frisk men att det inte ser så lovande ut.

"– Jag vet faktiskt inte, vi måste ge honom tid och får se hur det ser ut framöver, säger Eldebrink."
Har faktiskt också tänkt på det och man börjar känna en viss oro. Han har varit spelklar ett tag men man väljer ändå att vänta och i värsta fall är det pga att han inte sett vass ut på träningarna. Annars hade en sån spelare gått in i förstafemman direkt trots klyschan att man ändrar inte ett vinnande lag. Vi får se som sagt. I bästa fall är det bara konditionen och orken som tryter. Värre är det om det handlar om spelmässiga brister t.ex. att han är seg på rören och trubbig vilket jag oroar mig lite för.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 170222 kl 15:57

eleganten skrev:Fick lite intrycket nu av att vi kanske inte kommer få se Fraser spela och att man nog inte ska se på honom som en frälsare.

Hörde att han var för dålig på att åka skridskor så han tränar även med j20.

Två nya skador. Liljewall och Williamsson. Och Morten Jensen går in som extraback. Ingen Timmy än så länge.
dogge

Inläggav dogge » 170222 kl 16:45

Fick williamsson hjärnskakning av äcklet Sylvegård? Såg ut som han fick en sen armbåge av honom bakom målet men dem visade aldrig någon repris på det på jumbotronen. Däremot zoomade dem in Sylvegård när han satt i båset så antog det var honom, vidrig spelare.
Synd då jag tycker Williamsson spelat upp sig nu under vår streak, gjort några riktigt fina ingripanden när vi åkt på kontringar framförallt.

Marshall har steppat upp rejält också, nu börjar man känna igen honom från slutet av förra säsongen, tar för sig offensivt och trampar upp pucken. Känns som vi helt plötsligt fått en hel del "nyförvärv" om man ser till prestationerna den senaste tiden.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170222 kl 18:08

Hörde på stan:
Fraser är inte 100% i sina leder. Det är lite day-by day.

Wännström sitter naturligtvis i en jävla sits då hans hjärnskakningssyndrom spökar vid kontraktsskrivning.
Tänker mig att det kan vara en försäkringsfråga.
Vem som ska betala vad osv osv.
Killen sitter verkligen inte i en drömsits.

Det lag som värvar honom kan få en landslagsman eller en kostsam "grönsak".
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170222 kl 18:17

Jag är nog mer orolig för Cehlin. Han fick en värre smäll och står på ruta ett medan Wännström gör små framsteg.
Detta öppnar upp lite för RBK tycker jag, om nu DIF och BIF inte vill chansa. Tror att Cehlin är förlorad till 08 ändå. Verkar ha en massa polare i laget och Sthlm är ju attraktivt. Däremot har jag lite förhoppningar om att vi kan behålla Wännström. Känns inte som att han har lika starka anknytningar till BIF. Cehlin var ju rätt vass redan innan han kom till oss medan Wännström har formats mer och blivit en landslagsman tack vare det. Kan ju vara så att han känner en viss tacksamhet och kör ett år till. Så länge vi kan matcha BIFs bud så är det nog inte kört. Båda spelar för en skitlön just nu och lär väl tredubbla den om de kommer tillbaka från sina hjärnskakningar.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170222 kl 18:47

Läste precis att vi har haft en mental coach senaste tiden. Han rekryterades efter Djurgårdsmatchen verkar det som. 4 segrar under hans tid hos oss. Han är säkert inte hela förklaringen till framgångarna men han har säkert bidragit en del i vinsterna. Är positivt inställd till en mental coach. Tanken är att det ska vara långsiktigt så jag hoppas att det slår väl ut.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170222 kl 20:38

Fan vet om man vill sitta med någon av dessa och chansa, som du säger captain, kan bli dyr grönsak. Känns som man verkligen har haft max otur, Wännström och Cehlin. Från landslagsplats till noll. Av det jag hört så låter det helkass på båda, lite som Kahnberg som fick sluta helt.

Fraser, för jäkla synd, hade sett fram emot att se honom.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170222 kl 20:44

Lite samma situation som med Jensen förra året, med skillnaden att Cehlin och Wännström har bevisat mer spelmässigt på den här nivån.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170222 kl 22:17

Om de gör framsteg framåt våren så ska man självklart försöka behålla dem. Det värsta som kan hända är att man betalar deras löner i 3 månader och sen tar FK över helt.
Står de på ruta ett i april/maj så är det nog läge att söka ersättare ändå.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170222 kl 22:41

eleganten skrev:Lite samma situation som med Jensen förra året, med skillnaden att Cehlin och Wännström har bevisat mer spelmässigt på den här nivån.

Fast skillnad på skada på kropp eller knopp. I jensens fall var prognosen bättre, mer illa med huvudskador som dessa två som kan vara game over. Efter den här säsongen så vetefan om klubben vågar sig på några chansningar, eller ens någon annan klubb, ingen bra sits för vare sig spelare eller klubbar, tyvärr.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170222 kl 22:57

GrönvitaMike skrev:Jag är nog mer orolig för Cehlin. Han fick en värre smäll och står på ruta ett medan Wännström gör små framsteg.
Detta öppnar upp lite för RBK tycker jag, om nu DIF och BIF inte vill chansa. Tror att Cehlin är förlorad till 08 ändå. Verkar ha en massa polare i laget och Sthlm är ju attraktivt. Däremot har jag lite förhoppningar om att vi kan behålla Wännström. Känns inte som att han har lika starka anknytningar till BIF. Cehlin var ju rätt vass redan innan han kom till oss medan Wännström har formats mer och blivit en landslagsman tack vare det. Kan ju vara så att han känner en viss tacksamhet och kör ett år till. Så länge vi kan matcha BIFs bud så är det nog inte kört. Båda spelar för en skitlön just nu och lär väl tredubbla den om de kommer tillbaka från sina hjärnskakningar.

Uttryckte mig försiktigt.
Detta är inte vad jag tror, utan vad jag känner till.
Inte hela sanningen men ej heller hitte-på.

Att "komma tillbaka efter hjärnskakning" är inte som att komma tillbaka efter en ledbandsskada. Ville bara påpeka risken/chansen med att signera och betala för en spelare med hjärnskakingshistorik.

Det är naturligtvis inte rimligt att en hockeyspelare går endast på allmän försäkringskassa vid skada som en del vill göra sken av.
Det gör inte ens jag som vanlig löneslav.
Utan mitt eventuella lönetapp betalas upp av en extra försäkring.
Den försäkringen betalas av arbetsgivaren och den avgiften bestäms av försäkringsbolaget.
Försäkringsbolaget tittar då på spelaren skadehistoria......Ville bara klargöra det.

Lönemässigt finns (fanns) det riktlinjer för vad en "landslagsman" ska ha i lön.
Fördel Wännström i det fallet.
Jag är osäker på systemet är uppbyggt. Det kan också handla om pensionen som ska betalas in för en sk. landslagsman.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170223 kl 00:00

GrönvitaMike skrev:Båda spelar för en skitlön just nu

Vad får de ut?
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170223 kl 06:16

När det gäller Fraser så funderar jag på om det inte kan vara ekonomiska skäl som gör att han inte spelar denna månaden men är fullt tillgänglig från och med den 1/3. Fram tills han börjar spela är han väl sjukskriven och försäkringen betalar lönen, när han är med och spelar matcher står RBK för fiolerna igen? Hade vi inte haft det här flytet vi haft på sistonde kanske Fraser redan varit med men nu är det kanske onödigt att dra på sig en extra månadslön om det inte behövs?

Cehlin och Wännström, det är ju svårt som fan. Ingen vet om de blir bättre och de har båda gått länge med sina hjärnskakningar och det är ju inget som ligger på deras plussida i eventuella förhandlingar med andra klubbar. Som sagt, det kan bli ett fiasko att erbjuda dem kontarkt och sedan kan de inte spela något mer.

Tycker RBK ska sätta sig ner och tala med dem båda efter säsongen, erbjuda dem bra kontrakt och den tid det krävs för att komma igen eller i värsta fall konstatera att det är game over.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170223 kl 06:25

Cehlins smäll minns jag klart och tydligt men inte Wännströms.
Finns det video på den eller är det någon som minns?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170223 kl 07:45

Jag minns Wännströms smäll. Tror det var mot Djurgården. Han tacklades in i sargen nere i motståndarnas hörn och såg ut att ha förlorat x antal tänder. Ingen åtgärd från domarna om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170223 kl 08:09

Mygel skrev:
GrönvitaMike skrev:Båda spelar för en skitlön just nu

Vad får de ut?
Cehlin 683 900:-. Wännström 444 500:-.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170223 kl 08:21

Flying Farang skrev:När det gäller Fraser så funderar jag på om det inte kan vara ekonomiska skäl som gör att han inte spelar denna månaden men är fullt tillgänglig från och med den 1/3. Fram tills han börjar spela är han väl sjukskriven och försäkringen betalar lönen, när han är med och spelar matcher står RBK för fiolerna igen? Hade vi inte haft det här flytet vi haft på sistonde kanske Fraser redan varit med men nu är det kanske onödigt att dra på sig en extra månadslön om det inte behövs?
Är det bara matcher som räknas då? Borde det inte vara mer logiskt att så fort en spelare är symptomfri så är han "frisk". Fraser har ju varit spelklar ett tag. Har svårt att tro att man kan lura systemet så enkelt.

Återgå till "Röglespelare"