Anders Eldebrink

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
eleganten

Anders Eldebrink

Inläggav eleganten » 160304 kl 19:18

Tänker mer och mer på hur centralt det är att vi valde en etablerad tränare som tränat tippade bottenlag förut.
Det går nog inte att betona tillräckligt hur central Anders har varit för säsongens succé.
Det är att jämföra med ett tidigare mera utopiskt lokal-patriotiskt tänkande.
SKRIV ETT LÄNGRE KONTRAKT DIREKT
Användarvisningsbild
Flying Farang

Re: Anders Eldebrink

Inläggav Flying Farang » 160305 kl 09:18

Håller med!

Eldebrink är den enskilt största anledningen till att Rögle spelar SHL nästa år och det hade suttit fint med ett längre kontrakt redan nu. Han verkar också brinna för att utveckla unga spelare vilket jag tror kan göra underverk när det gäller att få unga talanger att välja Rögle. En A-lags tränare som inte är rädd för att ta upp juniorer men samtidigt inte är rädd för att skicka ner dem till J20 om de inte riktigt klarar det (Claesson, Elvenes) för att ta nya tag.

Jag tror att det här är början till något mycket bra och att Rögle kan bli den självklara talangfabriken som Modo en gång var som sprutar ur sig unga NHL spelare. Tycker mig också känna att publiken lever med lite extra med junisar med hjärta för Rögle i laget och inte en massa trötta före dettingar.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 160305 kl 14:01

Anders Eldebrink är den stora anledningen till resultatet. Grym värvning av Masken.

Hade Rögle värvats en sådan 08-09 hade Rögle varit i klass med Saik nu.
dogge

Inläggav dogge » 160305 kl 14:11

Jag var faktiskt lite negativ efter halva serien mot Eldebrink, då jag tyckte spelet såg så fruktansvärt bedrövligt ut samtidigt som 3orna inte kom. Då började jag tvivla på karln, ack så fel jag hade!
Kan bara stämma in i hyllningskören, han har nog fan maxat ut detta laget till stora delar. Blir intressant och se hur han bygger vidare nästa år med ett bättre material.

Gillar framförallt hans väldigt raka och ärliga attityd gentemot media och fans. Ser det ut som skit är Eldebrink inte blyg för och säga det heller. Bättre än "Vi är på rätt väg" efter att ha blivit överkörda som en del tränare kör, det gör en mest irriterad.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 160308 kl 21:49

Mycket bra jobb av Eldebrink. Det känns bra att han stannar och hoppas att han får ett längre kontrakt framöver. Att behålla en bra huvudtränare skapar trygghet. Med tanke på att så många juniorer fick chansen i år, lär det bli många talanger i Sverige som kommer att vilja spela i RBK, bara en sån sak. Skönt att slippa dyra avdankade spelare som lever på gamla meriter.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 160922 kl 09:45

Anders verkar oerhört harmonisk och rimlig. Och på denna artikel låter det verkligen som att vi kan få se en förlängning på kontraktet:
http://www.hd.se/2016-09-22/jag-kan-tan ... stanna-har
Henrik

Inläggav Henrik » 160922 kl 09:57

Japp! Kontinuitet på den posten är kanske viktigast av allt! Hoppas RBK får en bra start på serien, viss arbetsro att Masken snart förlänger med Eldebrink och därefter främst med Liljewall o Karlsson som förhoppningsvis går i bräschen för klubbens nästa steg...
HbgPeter

Inläggav HbgPeter » 161110 kl 14:11

Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161110 kl 14:15

eleganten skrev:Anders verkar oerhört harmonisk och rimlig. Och på denna artikel låter det verkligen som att vi kan få se en förlängning på kontraktet:
http://www.hd.se/2016-09-22/jag-kan-tan ... stanna-har

Väldigt glad att jag fick rätt på den här punkten! Kontinuitet!!!
Henrik

Inläggav Henrik » 161110 kl 17:43

Kan bara instämma! Jätteroligt och jätteviktigt!
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 161110 kl 22:33

Superviktig förlängning! Efter många år av tränarbyten och kortsiktiga lösningar så har vi äntligen ledare som stannar och skapar kontinuitet i lagbygget. Otroligt viktigt för att kunna etablera oss.
BubsemanNG

Inläggav BubsemanNG » 170204 kl 02:12

Är det fler än jag som börjar tveka på om Eldebrink är rätt man? Jag tycker nästan han säger samma sak efter varje match, t o m nu när vi förlorat 13 raka! Kör på med samma icke presterande spelare. Rör inte om i grytan. Ger inte juniorerna samma förtroende som ifjol, trots att de varit bra överlag!! Nä, jag funderar på om inte Gunnar Person skulle gå in istället. Persson-Hansson-Ross tror jag hade varit en bra trojka. Eldebrink kan byta med Persson säsongen ut och ta hand om J20!!! Visa passion för Rögle!!! Eller är det så att Masken och Eldebrink är för bra polare!!?! Jag minns också första tanken när Eldebrink presenterades att jag var lite tveksam, då han hade åkt ur NLA med Rapperswil. Jag ändrade mig förstås ifjol, men nu börjar jag bli tveksam igen om inte första tanken ändå var korrekt!!! Hoppas att något händer nu under uppehållet! !!
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170204 kl 05:42

Vet inte riktigt men det känns någonstans som om Eldebrink gör sin sista säsong i Rögle, rokaden med de assisterande landade väl inte helt väl hos honom och jag får nästan känslan redan nu av att det är Ross som är headcoach.

Tror Eldebrink säger upp sig efter säsongen, oavsett hur den slutar.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170204 kl 11:05

Eldebrink är ingen favorit hos mig heller. Hans filosofi är uråldrad. En yngre coach likt Tangnes/Hellkvist med en modern syn på hockey hade jag velat se. Eldebrink känns mest uppgiven och spelar "offer" i intervjuerna efter matcherna, gnäller på domarna, gnäller på sina egna.

En annan sak som också irriterar mig.
Visst, Masken har slutordet vad gäller att ro värvningar i hamn, men han gör allt i en nära dialog med Elde, Gath och Bogren. Dessa tre herrar har minst lika mycket om inte mer skuld i den svaga backuppsättningen för de ser ju för bövelen backarna varje dag på träning. En bra tränare ska kunna säga till Masken att vi behöver spelskickligare backar för det ser trubbigt ut, även om Masken själv borde ha koll på detta. Irriterar mig att 4 män kunde misslyckas så grovt med detta.

Eldebrink kan vara kvar säsongen ut och sen lämna. Hansson kan också lämna. Ross ser jag gärna att han är kvar. Och in med en ny huvudtränare utifrån. Ingen Hansson och GP tack. Wikegård gillar Rögle och är han är sugen på ett tränarjobb tyckte jag att jag läste. Ring honom för bövelen, han är kunnig och inte en jävel hade vågat slöåka under matcherna. Wikegård hade varit en optimal huvudtränare i det här läget.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170204 kl 11:53

Jag tycker att Eldebrink är ett steg upp från tidigare satsningar på egna produkter utan arbetslivserfarenhet. Jag blev imponerad av hur han lyckades pressa ur så mycket av en knappt SHL-mässig trupp förra året. Jag blev också imponerad av hur bestämt han lyfte upp juniorer när spelare inte höll måttet (Tessier, Aleardi osv). Jag är inte insatt i hur mycket påverkan Eldebrink har haft på arbetet med att värva spelare så jag kan inte uttala mig där. Men i övrigt tror jag på kontinuitet och hoppas Eldebrink stannar och börjar om med ett bättre spelarmaterial och färre skador nästa säsong.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170204 kl 11:59

GrönvitaMike skrev:Hansson kan också lämna. [...] Ingen Hansson och GP tack.

Inte bort ur organisationen väl? Jag antar att du menar att de ska återgå/våra kvar på nuvarande plats inom organisationen.
Hansson är grymt sympatisk och brinner för Rögle. Det verkar dessutom som att GP gör att riktigt bra jobb med J20. Och återigen: kontinuitet.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170204 kl 12:01

Kan garantera dig att tränarna har haft inverkan på spelarmaterialet. Eldebrink och co som ser spelarna varje dag på träning och med en säsong i ryggen borde ha kunnat förstå att vi behövde bland annat spelskickligare backar och en förstecenter. Jag kommer aldrig förstå hur de resonerande kring backsidan. Det är galet att 4 välbetalda män som är anställda för det inte ser behoven medan "amatörskribenter" som inte får ett öre ser bristerna.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170204 kl 12:05

eleganten skrev:
GrönvitaMike skrev:Hansson kan också lämna. [...] Ingen Hansson och GP tack.

Inte bort ur organisationen väl? Jag antar att du menar att de ska återgå/våra kvar på nuvarande plats inom organisationen.
Hansson är grymt sympatisk och brinner för Rögle. Det verkar dessutom som att GP gör att riktigt bra jobb med J20. Och återigen: kontinuitet.
Du antar rätt. Båda gör ett bra jobb i juniorlagen, så de får gärna fortsätta där. GP med sin erfarenhet hade inte varit helt fel som assisterande i A-laget. Men nu har vi ju Ross och jag tycker ärligt talat att vi inte behöver mer än en huvudtränare och en assisterande. Känns lite overkill med tre. Pengarna för den tredje assisterande skulle vi lagt på spelartruppen istället. Istället för Bogren, som jag inte tror gjorde någon större nytta, så hade vi kunnat ha en spelskicklig back nu.
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170204 kl 15:55

GrönvitaMike skrev:GP med sin erfarenhet hade inte varit helt fel som assisterande i A-laget.

Så var det tänkt redan förra sommaren -15 när Roger Melin i princip var klar för Rögle. Melin och GP har ju funkat bra ihop förr. Men ryktet - som jag hört från flera inom föreningen - (och som det kanske pratats om även här på forumet?) har ju gjort gällande att man från Rögles sida var noga med att behålla Bogren inom a-laget. "Vissa" på de högre stolarna ska ha knuffat på extra för detta. Därmed backade Melin. Det pratades om att han inte gillade den "politiken". Således försvann Melin som spår och Eldebrink kom upp på tapeten.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170204 kl 16:57

Bourque skrev:
GrönvitaMike skrev:GP med sin erfarenhet hade inte varit helt fel som assisterande i A-laget.

Så var det tänkt redan förra sommaren -15 när Roger Melin i princip var klar för Rögle. Melin och GP har ju funkat bra ihop förr. Men ryktet - som jag hört från flera inom föreningen - (och som det kanske pratats om även här på forumet?) har ju gjort gällande att man från Rögles sida var noga med att behålla Bogren inom a-laget. "Vissa" på de högre stolarna ska ha knuffat på extra för detta. Därmed backade Melin. Det pratades om att han inte gillade den "politiken". Således försvann Melin som spår och Eldebrink kom upp på tapeten.
Helt jävla sjukt om det stämmer. Melin och GP gjorde under med små medel i AIK och tog de till semifinal två gånger. Vad fan hade Bogren åstadkommit för att han skulle värderas så högt? Typ ingenting.
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170204 kl 17:14

GrönvitaMike skrev:
Bourque skrev:

Helt jävla sjukt om det stämmer. Melin och GP gjorde under med små medel i AIK och tog de till semifinal två gånger. Vad fan hade Bogren åstadkommit för att han skulle värderas så högt? Typ ingenting.

Ja, jag är inne på samma spår. Tycker det hade varit en idealisk lösning. Meeen det sket sig :)
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170204 kl 17:52

Det finns spelare som Eldebrink har velat bli av med men som varit fast i kontrakt signerade innan han anslöt. Vissa av dessa kan vi nog se försvinna efter denna säsong. Sen är det antal spelare som Eldebrink ville han in men som Rögle gick bet på. Om Masken inte lyckades övertala dem eller Rögle helt enkelt inte var attraktiva nog kan jag inte svara på. Filppula var t.ex. en av dessa spelare.

Att Bogren fick vara kvar i A-laget till förmån för GP är nog mer allmänt känd fakta numera. Det var brorsan i styrelsen som såg till att det blev så. Gissar att den lilla maktkampen numera är över när Masken äntligen fick ställa honom åt sidan.
Henrik

Inläggav Henrik » 170204 kl 21:12

eleganten skrev:Jag tycker att Eldebrink är ett steg upp från tidigare satsningar på egna produkter utan arbetslivserfarenhet. Jag blev imponerad av hur han lyckades pressa ur så mycket av en knappt SHL-mässig trupp förra året. Jag blev också imponerad av hur bestämt han lyfte upp juniorer när spelare inte höll måttet (Tessier, Aleardi osv). Jag är inte insatt i hur mycket påverkan Eldebrink har haft på arbetet med att värva spelare så jag kan inte uttala mig där. Men i övrigt tror jag på kontinuitet och hoppas Eldebrink stannar och börjar om med ett bättre spelarmaterial och färre skador nästa säsong.

EXAKT PÅ PRICKEN MIN MENING!
Bygg en klubb med tålamod och förtroende, TILLSAMMANS. Inte genom ständig riva upp alla hit o dit. Det kan ju aldrig bli riktigt bra. Då vågar ju ingen bygga på sitt sätt. Alla tränare tvingas in i EN SHL-mall som ska blandas om likt en tombala varje år. Det är en sjuk bransch.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170204 kl 21:18

Henrik - Man kan inte behålla en tränare hur länge som helst om han inte levererar. Det går inte att vänta i en evighet och hoppas att det vänder nån dag.
Det är bättre att hitta en bra tränare och satsa ordentligt på honom. Eldebrink tillhör den gamla skolan och är inte optimal i dagens läge,
även om han är ok.
Henrik

Inläggav Henrik » 170204 kl 21:28

Ja Bogrens både här och där såg inte så snyggt ut, så därav var ju skiftet ok.
Annars tror jag inte ass tränarbytena hade eller kommer att ha nämnvärd sportslig effekt.
Men Hansson och Ross verkar ju vara kanonkillar, så låt gå. Om man nu överhuvudtaget ska hålla på med sånt löjligt "ändra-för-ändrandets-skull-för-att-laget-ska-vakna-eller-behöver-en-ny-röst-trams"
Melin och GP var bra kombo då och kan säkert vara det igen. Men det är inte givet att återföreningar återskapar samma magi...
Melin (kan också vara en looser, som i år) och GP har nog funnit sin plats. Låt honom mysa där. Det förtjänar han och det duktiga J20. Ändra inte på det också. RBK blir inte grönare. Ta en motgång och jobba på seriöst i stället!
Henrik

Inläggav Henrik » 170204 kl 21:35

GrönvitaMike skrev:Henrik - Man kan inte behålla en tränare hur länge som helst om han inte levererar. Det går inte att vänta i en evighet och hoppas att det vänder nån dag.
Det är bättre att hitta en bra tränare och satsa ordentligt på honom. Eldebrink tillhör den gamla skolan och är inte optimal i dagens läge,
även om han är ok.

Mike - Nu var det väl iofs länge sedan någon har fått stanna "länge" i RBK, men jodå, det kan man visst. Tror inte det hade hjälpt ett skit med t.ex. Melin, eller någon "modern yngre".
Satsa ordentligt betyder INTE att man förnyar i november för att sedan sparka i februari efter en längre förlustsvit. Det är bara onödigt! Lagets problem är mer komplexa än så!
Eldebrink är säkert lite gamla skolan. Men jag tycker han verkar duktig på att också införliva det moderna. "Optimal". Vem fan e de? ;-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170204 kl 23:02

Det största problemet är spelartruppen. Men där är Eldebrink också delaktig eftersom tränaren påverkar lagbygget i stor grad. Eldebrink har med andra ord godkänt den här svaga backuppsättningen.
Sjukt inkompetent. Hursomhelst tar jag Melin alla dagar före Eldebrink.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170213 kl 10:25

När jag läser Hockeysveriges intervju med Eldebrink är det två saker som fastnar.

1. Han känns uppgiven och som han själv uttrycker det, "gammalmodig". Nu behöver det ju inte vara helt fel med gammelmodighet alla gånger och ett stort plus för rutinen så klart, men fan vet. Det är inte så lätt med hanteringen av unga spelare som ser helt annorlunda på sin karriär än vad den gamla stammen gjorde, det är ju samma ute i yrkeslivet och det kräver sin chef för att lyckas.

1. "Jag tycker att det är synd att inte egna Röglespelare vill komma hit och hjälpa Rögle att ta steget uppåt". Här nosar han på något som det har snackats om många gånger här på forumet. Att man trots allt tar fram egna riktigt bra spelare på löpande band, som så snabbt vill lämna och så ogärna vill komma tillbaka. Oavsett orsak, så hade det underlättat etableringsfasen om man fick ordning på den pucken. Personligen tror jag att man skulle se över hanteringen av spelare i skarven pojkspelare/J-lag och J-lag/a-lag. Jag har under åren hört för många skräckhistorier i det området och jag tror det är där det börjar, det är där man börjar bygga kultur och klubbkänsla.

http://www.hockeysverige.se/2017/02/02/ ... lpa-rogle/
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170213 kl 14:33

Jag upplever Eldebrink som gnällig och uppgiven. Han spelar offer i intervjuerna efter matcherna och skyller på det ena och det andra. Men vad fan, han har ju i stor grad kunnat påverka spelartruppen så han är ju högst delaktig i fiaskot. Masken har sista ordet och honom ska man kanske mest beskylla för att han inte lyckas få hit fler bra spelare, men Eldebrink o co som ser spelarna träna varje dag borde ha talat om att vi inte behöver Cederholm utan istället några spelskickliga backar. Gärna en förstecenter också istället för Schutz och Collberg. Herregud.

Sen är han gammalmodig och jag tvivlar på om han ens har bra strategier och taktiska drag för jag ser absolut inga linjer i spelet utan det mesta sker helt random. På två år har han inte lyckats sätta en spelidé.
Hade gärna sett att han lämnar efter denna säsongen och ersätts av Melin. Det som stör mig allra mest med Eldebrink är att han är lika skyldig som Masken till den svaga spelartruppen och framförallt backuppsättningen.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170213 kl 22:24

Tror du Melin kommer ta med sig Cederholm?

Återgå till "Röglespelare"