Daniel Sylwander

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
eleganten

Daniel Sylwander

Inläggav eleganten » 161002 kl 10:30

"Daniel Sylwanders dom för tacklingen igår: Fem matcher plus 18.400 kronor i böter."

källa: Johan Svensson
Berra

Re: Daniel Sylwander

Inläggav Berra » 161002 kl 12:02

Säga vad man vill, men så jävla onödigt. Sylwander kommer få svårt att ta plats när fraser och matson kommer tillbaka från skador.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 161002 kl 21:32

men vet vi nu om det finns en regel som säger att domaren får ringa på en sådan händelse?
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 161002 kl 22:22

Oi! skrev:men vet vi nu om det finns en regel som säger att domaren får ringa på en sådan händelse?

Som jag tolkade vissa mediers skrivning av händelsen är att om det sker en situation som domarna missar, men som SHL:s situationsrum ser så kan situationsrummet ringa och kräva domarens uppmärksamhet. I detta fallet var det alltså situationsrummet som tilldömde Sylwander matchstraffet och inte domarna, men jag kan ha missuppfattat.
Henrik

Inläggav Henrik » 161003 kl 15:23

Trist o dåligt kan väl sammanfatta händelsen. Det är möjligt att Sylle inte ser Jadeland och att det bara är en olyckshändelse, men då är det likförbaskat väldigt klantigt och en tabbe han likväl bör ta konsekvenserna av som en man. Hoppas han slutar skylla ifrån sig skärper sin egen uppmärksamhet, omdöme och inte minst sin egen spelmässiga prestation. Det är viktigt för Rögle att han som "kulturbärare två" tar rygg på "kulturbärare ett", Liljewall och hans utveckling. Bit ihop och revanschera dig Sylle!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161003 kl 16:30

Det ser ut som att han gör det med mening. Han gör egentligen inget fult men det är jävligt onödigt att försöka med något, inte minst med tanke på att vi leder.
qp

Inläggav qp » 161003 kl 16:58

:arg: Hela situationen är udda, det finns två kameravinklar... Den som ser allvarligast ut är den som vevades gång efter annan(filmad i rinkhöjd).... sen fanns en översiktvinkel där man ser en större del av isen där sylle är på väg att byta och kör mot båset och där Jadeland kommer farande bakifrån och tittar åt "fel" håll och mer lr mindre kör in i sylles skulderblad och dyker. Sylle har armarna efter sidan och gör ingen tacklingrörelse i kollisionsögonblicket enligt mitt sätt o se det. Den versionen gick ut max 2 ggr i tv sen försvann den, för att sedan ersättas av den "officiella sämre" versionen till Sylles nackdel. Skrikegård satt och snyftade i C-more om spelaransvar och tyckte att Sylle var oaktsam och gott kunde bromsat in och släppt förbi Jadeland då han bara skulle till båset för byta. I en liknande situation förra säsongen (med en djurgårdare inblandad), då skulle den som blev påkörd banne mig ha så mycket vett och ansvar att han använde split vision och inte körde in i djurgårdaren, man har ju ett ansvar att se upp och inte bara titta ner i isen" sa han då. men då var det ju en djurgårdare och nu var det en röglespelare o det är en jävla skillnad det. Sylles straff är väldigt osakligt och i överdrivet, det skulle vara enbart ett matchstraff och ingen avstängning överhuvud taget. Överklaga Masken! :arg:
Henrik

Inläggav Henrik » 161003 kl 18:23

qp skrev::arg: Hela situationen är udda, det finns två kameravinklar... Den som ser allvarligast ut är den som vevades gång efter annan(filmad i rinkhöjd).... sen fanns en översiktvinkel där man ser en större del av isen där sylle är på väg att byta och kör mot båset och där Jadeland kommer farande bakifrån och tittar åt "fel" håll och mer lr mindre kör in i sylles skulderblad och dyker. Sylle har armarna efter sidan och gör ingen tacklingrörelse i kollisionsögonblicket enligt mitt sätt o se det. Den versionen gick ut max 2 ggr i tv sen försvann den, för att sedan ersättas av den "officiella sämre" versionen till Sylles nackdel. Skrikegård satt och snyftade i C-more om spelaransvar och tyckte att Sylle var oaktsam och gott kunde bromsat in och släppt förbi Jadeland då han bara skulle till båset för byta. I en liknande situation förra säsongen (med en djurgårdare inblandad), då skulle den som blev påkörd banne mig ha så mycket vett och ansvar att han använde split vision och inte körde in i djurgårdaren, man har ju ett ansvar att se upp och inte bara titta ner i isen" sa han då. men då var det ju en djurgårdare och nu var det en röglespelare o det är en jävla skillnad det. Sylles straff är väldigt osakligt och i överdrivet, det skulle vara enbart ett matchstraff och ingen avstängning överhuvud taget. Överklaga Masken! :arg:

Jo, avstängningen må vara felaktig. Men ändå synd att han klantar sig med en sådan "krock". Matchstraffet är svårt att undvika i det läget och ack så ödesdigert det blev...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161003 kl 18:31

qp skrev::arg: Hela situationen är udda, det finns två kameravinklar... Den som ser allvarligast ut är den som vevades gång efter annan(filmad i rinkhöjd).... sen fanns en översiktvinkel där man ser en större del av isen där sylle är på väg att byta och kör mot båset och där Jadeland kommer farande bakifrån och tittar åt "fel" håll och mer lr mindre kör in i sylles skulderblad och dyker. Sylle har armarna efter sidan och gör ingen tacklingrörelse i kollisionsögonblicket enligt mitt sätt o se det. Den versionen gick ut max 2 ggr i tv sen försvann den, för att sedan ersättas av den "officiella sämre" versionen till Sylles nackdel. Skrikegård satt och snyftade i C-more om spelaransvar och tyckte att Sylle var oaktsam och gott kunde bromsat in och släppt förbi Jadeland då han bara skulle till båset för byta. I en liknande situation förra säsongen (med en djurgårdare inblandad), då skulle den som blev påkörd banne mig ha så mycket vett och ansvar att han använde split vision och inte körde in i djurgårdaren, man har ju ett ansvar att se upp och inte bara titta ner i isen" sa han då. men då var det ju en djurgårdare och nu var det en röglespelare o det är en jävla skillnad det. Sylles straff är väldigt osakligt och i överdrivet, det skulle vara enbart ett matchstraff och ingen avstängning överhuvud taget. Överklaga Masken! :arg:
Jag tycker snarare tvärtom att den andra vinkeln du nämner visar tydligare att Sylwander gör det medvetet. På den första reprisen som spelades upp 100 gånger ser det mer ut som en krock. Jag tyckte matchstraffet var felaktigt tills jag såg den andra vinkeln. Det ser också ut som att Sylwander trycker till lite med axeln vid kollisionen. Han ser Jadeland utan tvekan för han slutar åka precis innan kollisionen som att han väntar in honom.
qp

Inläggav qp » 161003 kl 19:29

Under alla förhållande så var inte Sylles s.k tackling så allvarlig så att det skulle rendera i en avstängning på FEM matcher, han gör ju inte en tacklingsrörelse ens en gång utan åker mest i vägen för en kille som bara tittar puck.
Hade han svängt in uppifrån mot spelaren från blindsidan och verkligen tacklat honom må straffet vara ok, men nu åker han nästan i samma färdriktning och hastighet som Jadeland.... så straffet är löjligt overkill. Överklaga!
Tittar man på reprisen(i slow motion) ser man ju att Jadelands ansikte tar på Sylles skulderblad/ryggsida och inte på axelskyddet/axeln.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161003 kl 19:38

qp skrev:Under alla förhållande så var inte Sylles s.k tackling så allvarlig så att det skulle rendera i en avstängning på FEM matcher, han gör ju inte en tacklingsrörelse ens en gång utan åker mest i vägen för en kille som bara tittar puck.
Hade han svängt in uppifrån mot spelaren från blindsidan och verkligen tacklat honom må straffet vara ok, men nu åker han nästan i samma färdriktning och hastighet som Jadeland.... så straffet är löjligt overkill. Överklaga!
Jag tror inte att det hjälper med en överklagan. SHL vill bli hårdare med bestraffningarna och använda de i avskräckande syfte så de lär inte vika sig. Jadeland är fortsatt skadad och missar nästa match så det lär ju inte hjälpa heller. Sylle gör det medvetet och studerar du reprisen noggrant så ser du att han gör en liten axelrörelse när kollisionen sker. Inte jättefult men onödigt. 3 matcher hade varit rimligt.
qp

Inläggav qp » 161003 kl 21:54

Vi får se vad Masken gör, det kostar väl inte mer än bläcket. Kan ett överklagande ge TRE matcher istället för FEM så är det väl bra när vi är så kort om folk. Fler skador lär ju komma, så alla under kontrakt behövs. Av 26 st
spelare är 10 borta, antingen skadade, avstängda lr utlånade. Så tillkommer D.W på korttidskontrakt m ev förlängning, så 17 spelare att tillgå f.n.v. Tre femmor m avlastning, mest i form av J 20, att spela med ytterligare en tid framåt. Kan t.o.m bli svårt att vinna mot KHK i bägge back to back.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 161004 kl 13:42

Vet inte vad jag ska tro om denna händelse, men 5 + 2 känns lite väl i överkant. Men antar att SHL ville markera med all tydlighet.
En liten detalj som jag själv reagerat på, när jag sett filmklippen, är hur Sylle håller klubban. Om jag själv, medvetet, skulle tackla en motståndare skulle jag fatta klubban på ett annat sätt.
Men, vad vet jag hur Sylle tänkte? Tror inte att straffet kommer att mildras, det är bara att tugga i sig.
Henrik

Inläggav Henrik » 161004 kl 14:47

Har nu också sett båda klippen. Det är tydligt att Jadeland bara stirrar puck och ej ser Sylle. Det borde Sylle som ser honom tydligt (annars har han för dålig vidvinkelsyn för att spela hockey, köra bil m.m.) vara uppmärksam på och bara bromsa upp Jadeland. I stället vill han interfera mer bryskt/retligt och sätter dit axeln lite lätt rätt i fejset på Jadeland. Korkat, ansvarslöst och matchavgörande. Speciellt onödig risk då han vet att truppen redan är decimerad. Avstängning odiskutabel. Sån skit ska bort! Bara en fråga om 5 matcher är rätt nivå i förhållande till andra. Annars har jag inget emot att DN lägger ribban där. För onödigt och fegt våld måste bort. Beträffande Sylle. Alla gör sina missar. Det är bara att svälja, komma igen, göra rejäla, ärliga tacklingar, likt Kronwall eller Lindros när han mosade Ulf Samuelsson, och kom upp i spelet! Sen får man ju hoppas att även Gath kan tygla sig och sluta slå i sönder saker och bete sig som ett litet ouppfostrat barn. Pinsamt! Kom igen Rögle!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161004 kl 15:10

Jag vänder mig starkt emot att fokusera på Sylwanders 5min som orsak till att vi förlorade matchen.
Att släppa in 3 mål på ett 5min PP måste betraktas som anmärkningsvärt.
Det var i PP och BP vi förlorade matchen, detta måste bli bättre oavsett
Henrik

Inläggav Henrik » 161004 kl 15:20

eleganten skrev:Jag vänder mig starkt emot att fokusera på Sylwanders 5min som orsak till att vi förlorade matchen.
Att släppa in 3 mål på ett 5min PP måste betraktas som anmärkningsvärt.
Det var i PP och BP vi förlorade matchen, detta måste bli bättre oavsett

Sant! Men det hindrar inte att man också försöker undvika onödiga utvisningar.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 161004 kl 18:55

Sylle lär inte göra om detta. Många yngre lär sig tyvärr den hårda vägen. Som väl är, så är Jadeland ok. J. Lilja hade också en hjärnsläpp vill jag minnas, trots att han inte heller är en "dirty" spelare. Dock så lär han bli riktig spelsugen efter att ha missat 5 matcher.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 161004 kl 19:02

Henrik skrev:Sant! Men det hindrar inte att man också försöker undvika onödiga utvisningar.

Sant!
dogge

Inläggav dogge » 161004 kl 19:14

Hoppas han lär sig läxan, vill fortsatt se han i en 4de kedja där jag tycker han gör ett bra jobb. Att han har Röglehjärta gör ju att man kanske ser på honom på ett annat vis med. Synd utveckligen tyvärr har stått helt still. Med den powern i benen är det så jävla synd han ej får ut mer. Ett handledsskott med härlig kraft som tyvärr allt för ofta går 1 m över huvudet på målvakten.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 161014 kl 19:45

Egentligen ingen anledning att älta denna händelse mer, men...kollar detta klipp. Speciellt det avsnitt som är alldeles i början. Där ser man att Jadeland viker av åt höger (sett ur hans egen vinkel) och faktiskt kolliderar med Sylwander. Sylwander är definitivt på väg att byta (se hur han håller klubban). Visst har jag grön/vita ögon men det ser som att Jadeland byter riktning och kolliderar med Sylwander.

http://www.tv4.se/sport/klipp/sylwander ... ff-3550754
qp

Inläggav qp » 161014 kl 20:29

Sjöberg skrev:Egentligen ingen anledning att älta denna händelse mer, men...kollar detta klipp. Speciellt det avsnitt som är alldeles i början. Där ser man att Jadeland viker av åt höger (sett ur hans egen vinkel) och faktiskt kolliderar med Sylwander. Sylwander är definitivt på väg att byta (se hur han håller klubban). Visst har jag grön/vita ögon men det ser som att Jadeland byter riktning och kolliderar med Sylwander.

Skönt att någon mer upptäckte det som jag påpekade dagen efter matchen. Straffet var helt skruvat, han skulle ha 2 min och inte de fem + fem game + böter. Dessutom hade slutresultatet säkert
sett ut på ett annat sätt.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 161014 kl 21:35

Tja, det var definitivt inte värt 5 matchers avstängning. Malmöiter är rätt duktiga på att ligga kvar och förstärka situationer. Var det inte en utvisning på RBK , samtidigt som han visade ut en malmöit för diving? Har sett mycket värre saker av t ex Tollefsen som gav bara 2 minuter. Men både vi och Sylle får nog släppa detta.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161014 kl 21:37

Sjöberg skrev:Egentligen ingen anledning att älta denna händelse mer, men...kollar detta klipp. Speciellt det avsnitt som är alldeles i början. Där ser man att Jadeland viker av åt höger (sett ur hans egen vinkel) och faktiskt kolliderar med Sylwander. Sylwander är definitivt på väg att byta (se hur han håller klubban). Visst har jag grön/vita ögon men det ser som att Jadeland byter riktning och kolliderar med Sylwander.

Nope. Om du studerar klippet noggrant från den andra vinkeln så ser du att Sylwander slutar att ta skär precis innan kollisionen, som att han är beredd på den. Det är långt till båset så det finns ingen anledning för honom att sluta åka. Sen höjer han också axeln vid kollisionen. Han gör det definitivt med uppsåt och det är fruktansvärt onödigt. Sen är kollisionen i sig inte speciellt ful utan bara onödig.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 161014 kl 22:27

@GrönvitaMike - Delar inte din åsikt.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 161014 kl 22:35

Sjöberg skrev:@GrönvitaMike - Delar inte din åsikt.
Det är ingen tolkningsfråga. Han slutar ta skär innan kollisionen och det händer långt ifrån båset. Han lyfter även axeln något vid kontakten. Det är inte fult men medvetet. Syns väldigt tydligt på den andra mindre exponerade vinkeln.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 161015 kl 09:39

@GrönvitaMike - Jaja...det är din syn på situationen. Ses vi i Lindab Arena i eftermiddag?

Återgå till "Röglespelare"