Rögles trupp 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Henrik

Rögles trupp 2017/18

Inläggav Henrik » 161110 kl 17:41

Och apropå Eldebrinks förlängning tom 2019 - fan va gött! - vad vill vi ha för förlängningar i det närmaste och hur bygga vidare inför 2017/18?

De flesta Rögle-fans välkomnar säkert fortfarande en eller två duktiga backar i år. Och varför inte också en grym center? Om inte förr, så är de förmodligen fortfarande önskvärda inför nästa säsong! Men som högrasitt.se och Masken själv noterat är det lika viktigt just nu att börja förnya kontrakt för att söka trygghet, stabilitet och kontinuitet i en allt starkare stomme. I dagsläget skulle jag snabbt förnya så långt som möjligt med den allt bättre kulturbäraren och kaptenen Liljwall. Naturligtvis försöka förlänga med Cehlin och Wännström. Båda vore bingo! Men kanske finner dessa två sig tvungna att avvakta till decemberuppehållet, en stabilare utveckling och ett tryggare tabelläge?

Väl framme vid lussekatterna har förhoppningsvis också Matson tydligt markerat att en lång förlängning med honom vore klokt. I bästa fall är några positiva tecken tydliga också på backsidan. Bröderna Bibic har rätt attityd och karaktär, bra ålder, är fortsatt utvecklingsbara, dessutom lojala och populära. Kan bara unge Claesson kaxa upp sig lite gäller detsamma för honom. Om dessa tre tydligt visar att de bör höra hemma i RBK:s framtidsplaner är mycket vunnet.

Står backar och pengar finna får de som sagt gärna komma redan nu. Men räknar med att behovet av uppgradering kvarstår efter säsongens slut. Oavsett hur bra det går för Fairchild och Liljegren. Självfallet behövs två nya kanonbackar utifrån för att försöka få en tydlig uppgradering och bättre balans. Drömmen är en äldre rutinerad variant av Liljegren. En högerskytt. Gärna med en riktig bössa. Det perfekta komplementet skulle då vara en lika rutinerad och allroundkunnig tvåvägsback. Därtill bör horden av duktiga backar födda 98 i J20 rimligtvis kunna tjäna som backup för sju kapabla seniorer och Liljegren. Granak och Williamsson får gärna överraska och förändra min prognos. Men som det ser ut nu tycker jag RBK bör tacka och låta dem löpa efter denna säsong.

Man kan hoppas att Liljewall växer ut till tydlig förstecenter, men i väntan på det eller Sjögrens hemkomst får gärna en liknande spelare, med lite storlek och tyngd utöver fart- och playmakeregenskaper ansluta redan under denna säsong. Gissningsvis kvarstår även det på önskelisten inför kommande säsong. Och om man för kalkylens skull lyckas landa en sådan, samt förnya med Liljewall, Wännström och Matson men kanske inte Cehlin så skulle jag vid säsongens slut förmodligen främst vara öppen för att förlänga med Schütz. Ytterligare nyförvärv skulle inte kännas aktuellt. I dagsläget är Fraser, Åslin och Lindgren högoddsalternativ.

Målvaktsfrågan verkar helt öppen, men är den enskilt viktigaste posten. Naturligtvis går det att fortsätta som nu, med två unga utvecklingsbara som trivs tillsammans och stimulerar varandra. Men det är inte optimalt för den av dem som mestadels blir bänknötare. Jag skulle överväga att satsa på en tydlig förstemålvakt, kompletterade av två väldigt duktiga investeringar som utlån till HA vilka man i nödfall snabbt kan ta hem. På plats under säsongen kan två duktiga J20-målisar turas om att öppna båsdörren.
Kalkylerat med att allt går som Masken tänkt sig, förutom med Cehlin, så kan laget se ut så här 17/18:

Mv1: Dansk/Volden/Nyförvärv?
1:a femman: B1 Nyförvärv - B2 Alen - LW Rensfeldt-CF Nyförvärv–RW Wännström
2:a femman: B3 Liljegren – B4 Nyförvärv – LW Lerg – CF Connolly – RW From
3:e femman: B5 Fairchild – B6 Claesson – LW Schütz – CF Liljewall – RW Widing
4:e femman: B7 Almen – B8 Marshall – LW Sylwander – CF Matson – RW Collberg

Granak, Williamsson, Åslin, Lindgren och Fraser är högoddsare inför 17/18.
För därutöver bör man täcka upp för skador och framtidsinvestera till det ordinarie A-laget på följande tre sätt:

1. Ca 3 st riktigt lovande juniorer med A-lagskontrakt, likt Liljegren och From i år. Dessa är de som främst förväntas stå för konkurrens under säsongen och ha potential att slå sig in på allvar under säsongerna därpå. Kanske B9 Jäderberg eller Edgren, F13 Krag Christensen och F14 Lucas Elvenes kan vara dessa? Och lyckas de inte 17/18 får de hålla tillgodo med att förstärka J20. De ska normalt, om inte individuellt behov finns, behöva dubblera i A-lag och J20 (lex Liljegren).

2. J20, ska byggas som A-laget med 4:a 5:or, men med 2 målvakter, utöver de 3 ”A-lagsjuniorerna” och 21 A-lagsspelarna ovan. De följer A-lagets spelsystem enligt grön tråd, uppfyller redan individuell kravprofil för A-laget, är alltid beredda att fylla luckor pga lättare skador, sjukdomar eller kortare avstängningar i A-laget för att visa upp sig och ta chansen i egenskap av A-lagets ”korttidsreserver”. De bidrar därför också med konkurrens men bör normalt vara en backup trygg nog för A-laget.

3. Likväl slår skadehelvetet till på allvar ibland. Många behöver utvecklas lugnt utan överbelastning i J20. Och en del påläggskalvar kan tar fler mindre årliga steg, mognar långsammare och behöver därför lite mer tid för att växa in i seniorhockeyn. Speciellt de som kan tänkas vara långvarigt trogna RBK och SHL. I stället för äldre, dyra och frustrerade bänknötare som långtidsskadeförsäkringar utifrån ska man naturligtvis bulla upp med tänkbara framtidsalternativ man ändå vill ha tillgång till från de egna leden, på kontrakt, men utlånade till HA, möjliga att ta hem för prov eller vid skadekriser. Denna ”utbildningsreserv” ska på förhand kännas aktuella för ordinarie lag inför kommande säsong. Självfallet bör man sträva efter att efterhand också uppdatera denna grupp av spelare. Den bör tangera lagets lägstanivå. Det behöver därför inte bara vara förstaårsseniorer. Ej heller vara "supertalanger". För sådana försvinner sannolikt kvickt. Däremot alltid unga och utvecklingsbara. Tänkbara är:

MV2 ?, MV3 ?, B10 Morten Jensen?, B11 Vakant

Följande tre är definitivt påläggskalvar. Men kanske de, likt Ståhlberg, Rosén m.fl, mår bra av (ytterligare) ett år med stor roll, mycket speltid, större produktion, ett riktigt genomslag och självförtroende i Hockeyallsvenskan? Så ge alla tom 18/19 och låna ut under 17/18:

F15 Ludvig Elvenes, F16 Filip Karlsson, F17 Simon Ryfors.

Ytterligare tänkbara alternativ för långtidsreserven är:

F18 Olhaver, F19 Magnusson och F20 Laz?

Och på så sätt spetsas konkurrensen om platserna i A-laget ytterligare och lägstanivån höjs inför 18/19 mellan en mängd billiga framtidsalternativ, eftersom 98:orna och yngre, 17/18-säsongens ”A-lagsseniorer” och J20:s ”kortidsreserv”, får slåss om relativt få öppningar till A-laget i konkurrens med både ”långtidsreserv” och tänkbara nyförvärv. Tillgång till ca 30 spelare plus ett brett juniorlag, tuff konkurrens på alla plan samt en tryggad återväxt utan risk för bänknötning.

Och det är inte överdrivet att ha investera i en utlånad reserv. På något sätt måste man gardera sig. Skulle man verkligen ta ett större kliv resultatmässigt är risken större för spelarflykt. Som rent spekulativt exempel, givet nuvarande kontraktssituation och scenariot ovan, kan det faktiskt behövas ca tre backar och sju nya forwards bland de ordinarie tjugo 18/19. Är det verkligen önskvärt eller ens tänkbart med 10 nyförvärv? Knappast. Så länge näringskedjan ser ut som den gör så gör varje lag som vill bli långlivat i SHL klokt i att löpande producera ett visst överskott av egna spelare. Och gärna skriva några längre kontrakt.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: Rögles trupp 2017/18

Inläggav GrönvitaMike » 161110 kl 22:24

Schutz är en besvikelse så här långt. Har inte sett någon spetskompetens i hans spel. Om han inte höjer sig avsevärt är det tack och hej.
Granak tack och hej.
Williamsson tack och hej.
Marshall har (tyvärr) kontrakt annars hade även han varit väck för mig.
Collberg tack och hej om du inte visar mer.

Resten kan jag tänka mig att behålla. In med typ Sjögren, Sörensen, Salmela och Sondell så blir det bra.
Henrik

Inläggav Henrik » 170201 kl 17:59

Jag tycker precis som tidigare att det vore smartast att spela med fyra femmor, varav de två första är färdiga pp-enheter och de två sista är färdiga bp-enheter. Truppen bör bestå av 21 ordinarie, i princip seniorer. En förstemålvakt och fyra femmor. Plus klubbens ca tre bästa juniorer på A-lagskontrakt. Vidare är det ju väldigt tydligt en sådan här säsong att man bör ha en mängd framtidsalternativ utlånade som man i nödfall kan ta hem "för tidigt". Likaså ska två "andremålvakter" ständigt hållas varma i HA. De två J20-målisarna ska klara att öppna båsdörr och i nödfall hoppa in för förstemålvakten. Inget pengaslöseri, ingen bänknötning, likväl konkurrens, framtidsalternativ och skadeförsäkring.

Sedan tidigare långa inlägg i november har det i och med Lindbäcks entré blivit än tydligare för mig att man måste ha en tydlig förstemålvakt. Och att man måste sluta ha välbetalda spelare som rostar på en bänk. På så vis skapas utrymme för riktig spets. Fler unga lovande på utlån ger i princip tillräcklig trygghet i nuet, bredd och framförhållning i lagbygget.

Sen november har också Granaks och Schütz aktier närmast kraschat. Williamssons ser ej ut att kunna stiga nämnvärt och bör därför väljas bort. Claesson och Ryfors har stigit mest i värde. Kanske har också Åslin och Collberg nu börjat ta fart.

Därför ser mitt trupp-pussel ut så här just nu:

Mv – Lindbäck/Ny + Dansk/Ny + Ny (2 andremålvakter utlånade till HA för nödvändig matchträning, men möjlig att ta hem direkt. De två J20-målvakterna turas om att öppna båsdörr och vara reserv under match (hur ofta behövs det?)
Förstafemman/PP1: Ny, Fairchild, Lerg, Ny, Fraser/Ny
Andrafemman/PP2: Ny, Liljegren, Cehlin/Ny, Connolly, Wännström/Hedberg/Ny
Tredjefemman/BP2: Claesson, Alen, Rensfeldt, Liljewall, Widing
Fjärdefemman/BP1: Almen, Marshall, Sylwander, Matson, Åslin

3 "A-lagsjunisar": Kanske Kjellberg, Lucas E och centern Swärdh?

Utlånade (på billiga kontrakt som HA-lagen bör kunna betala så länge de använder dem):
Alltså två andremålvakter,
Backar: Jensen? (ende 97-back så tre backplatser vakanta)
och två kedjor, varför inte Collberg-Karlsson-From, Ludvig E-Ryfors-Laz? Sätt igång och övertyga dessa killar om att ett år i HA med stor roll, mycket speltid, kanske rentav dominans, succé, stor utveckling och växande självförtroende gör dem gott och lättare ger dem access högre upp i RBK:s hierarki under kommande säsong. Kanske redan under första. Vilka reserver och vilken lägstanivå laget skulle ha. Vid omedelbar succé så kan man så klart ta hem dem i utbyte mot den de petar. Och den kontinuerliga uppdateringen av denna reservstab är viktig inte bara för framtid och skadeförsäkring. Den är sannolikt nödvändig bredd för att kunna undvika formsvackor och för hårt slitage under lång säsong, kanske vad det lider med CHL och långa slutspel.

Ca budget (miljoner sek):
1:a och 2:a femman: 20
3:e och 4:e femman: 10
Målvakter och junisar: 5
Utlån: 1
Tränarstab: 4

;-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170201 kl 23:25

Intressant inlägg, Henrik! Detta är något av ett favoritämne för egen del.
Eftersom jag håller med om det mesta du har skrivit så kan jag ju skriva det jag inte håller med om.

Om vi börjar med forwardssidan så tycker jag att man ska gå skilda vägar med Matson. Är emot att ha en dyr nordamerikan i fjärdefemman när vi har egna produkter som gör jobbet lika bra för småpengar.
Matsons 3 mål på 70 SHL-matcher duger inte. Han får för lite uträttat. Sylwander är en annan som jag har börjat tröttna på. Likt Matson bra inställning men får inte ut så mycket som man kan önska.
Det är dock inte hela världen om Sylle blir kvar. Han borde kunna få ut mer. Om inte Collberg visar mer framåt våren så tycker jag att man ska bryta. Kan inte ha en sån spelare som båsöppnare.

Vad gäller backsidan reagerar jag egentligen bara på en sak. Marshall. Här tycker jag att RBK ska bryta för killen är inte särskilt bra i egen zon och gör inga poäng framåt heller.
Kan inte vara svårt att hitta en ny klubb till honom som tar över kontraktet.

Lerg - NY - NY/Fraser
Wännström - Connolly - Cehlin
Rensfeldt - Liljewall - Hedberg
Åslin - Karlsson - Widing (Gillar inte att ha Widing i fjärde men hittar ingen annan plats till honom).
Extra: From, Ryfors, Laz, Sylwander (låna ut någon av dessa).

NY - Fairchild
NY - Liljegren
Alen - Claesson
Extra: Almen, Jensen

Lindbäck/NY + en lovande andremålvakt från allsvenskan.

Lyckas man med värvningarna så är detta ett potentiellt slutspelslag.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170202 kl 08:07

Du lär lätt få plats med Widing I Connolly kedjan då de andra två lär inte stanna kvar. Med tanke på att vi får kvala, så lär Wännström och Cehlin säkra sin SHL framtid innan kvalserien ens börjar (om de inte redan är klara). Så är det tyvärr med alla klubbar som hamnar I kvalserien.
Henrik

Inläggav Henrik » 170202 kl 14:34

Jag har inte själv expertkunskap eller inside info tillräckligt för att kunna prioritera bland enskilda spelare, i huvudsak bland ytterforwards.
Dock är behoven på målvaktssidan (att behålla bra förstemålvakt) och backsidan (två spelskickliga) samt rejäl förstecenter övertydliga. De är vi nog alla i stort sett överens om.

Samtidigt, ignorera inte rollerna. Laget är inte bara en hierarki av likvärdiga typer. Formationerna har olika uppgifter och spelarna är olika lämpade för olika roller. Jag ser inte fjärdekedjan som en slasktratt eller utprovningsformation för junisar. Den har de viktiga rollerna att neutralisera motståndarnas bästa linor samt döda utvisningstid. Det är en bonus om de producerar själva överhuvudtaget. Man ska ha en framtid i den positionen om man ska spela där. Därav är jag av uppfattningen att t.ex. Karlsson, Ryfors, Collberg, From, Laz, Elvenesarna inte hör hemma i en sådan roll. I alla fall inte under längre tid. Bättre att de växer till sig i HA och sedan blir tydliga alternativ för kedja 1-3 om de inte är det redan. Matson och Sylle är normalt utomordentliga i dessa roller och bör kunna bli ännu bättre. Såg Lunsjö som tänkbar i rollen och tjatade därför i somras om att man borde behållt honom. Var glada att sådana lojala slitvargar tekar och kontrar bra och är beredda att underkasta sig den. Kan dock tänka mig att komplettera dem med en yngre "lirare". Vill man ge Åslin ett år till så varför inte slita på honom där och samtidigt behålla honom som joker för resten av formationerna. Å andra sidan är kanske "den relativt gamle liraren" onödigt dyr för en fjärdefemma där han ändå i grunden får fel roll. Och tror man verkligen på honom för kedja 1-3? Säsongsavslutning och hur det går med resten av kontrakten avgör.

Man måste absolut jobba bättre med att få ihop ett gäng yngre utlånade framtidsalternativ som också blir konkurrenter och skadeförsäkring under säsongen. Det är det enda sättet att undvika meningslös bänknötning, bibehålla konkurrens, stimulera utveckling, skaffa trygghet och samtidigt få råd, pengar över, till att spetsa en ordinarie uppställning ordentligt. Vågar man inte det tror jag det blir närmast omöjligt att etablera sig på allvar. Många av konkurrenterna ligger redan steget före i detta tänk, trots att de har större spelarbudget. Vi måste skruva ytterligare på den modellen om vi ska ha en chans att uppnå våra mål. Vi har alltså inte råd att betala för extra seniorer som sitter på bänken, däremot en del för de som finns på isen i en nyttig fjärdekedja. Våga istället sålla bland mellanmjölken (överskottet av "tredjefemman-spelare"), välj utifrån tilltänkta roller ut fyra femmor seniorer och en förstemålvakt, punkt. sen superjunisar i marginalen (de ska ju vara ämnen nog att kunna konkurrera ut seniorer i kedja 1-3 eller hoppa in i fall någon av dessa seniorer blir skadade, "superjunisar" är sällan ämnade för en fjärdekedja) och en billig, reservarmé (typ ett halvt lag) av utlånade framtidsprospekt i sina "farmarlag". Dessa är inte superjunisar, men potentiellt mycket duktiga och långvariga SHL-spelare som på sikt kan nå landslaget men inte dra över pölen eller någon annanstans i första taget (typ Karlsson, Ryfors, Claesson). Alltså bör man också i de två utlånade reservfemmorna ha prospekt för de flesta roller på lut, tänkbar framtida spets som förhoppningsvis kan ta vägen via tredjefemman som mellanmjölk och tänkbara Matsons ämnade för fjärdeformationen (kanske Olhaver?).

Lyckas man dessutom lösa folk man inte vill ha från sina kontrakt är det väl också bara bra. Jag har bara kalkylerat med att man helt enkelt strävar efter att fullfölja ingångna avtal. Med tanke på våra erfarenheter av nyförvärv de senaste åren, kanske det egentligen är klokt att skriva några längre kontrakt med riktiga trotjänare som man litar på och tror presterar konsekvent, år efter år (finns sådana?) och i övrigt hålla sig främst till ettårskontrakt (som man förlänger efterhand med ett år under säsongen). Det behöver inte nödvändigtvis bli sämre kontinuitet, men bör bli färre olyckliga kontraktsbindningar. Det skulle emellertid också ytterligare accentuera vikten att ha framförhållning pusslandet och tillgång till många prospekt på utlån.

Återgå till "Röglespelare"