Rögle 2017-18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: Rögle 2017-18

Inläggav GrönvitaMike » 170216 kl 13:49

Troja är inget alternativ så länge de harvar i div 1. Har svårt att se att de slår SSK eller Löven/VIK i kvalet.
Tingsryd/Oskarshamn om vi tänker rent geografiskt och sportsligt. Timrå ligger betydligt längre bort och de kommer att tappa sina lovande ynglingar nästa säsong.
Hade man låt säga haft ett samarbete med IKO just nu så hade man kunnat plocka in Ågren och Liwing kort innan kvalet. Hade definitivt höjt standarden.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170223 kl 11:13

Jag tycker man ska försöka sno Alexander Ytterell från Leksand. Var grym mot Modo förra året.
Har sett bra ut i de matcher jag sett i år, rimlig poängproduktion som back i SHL med tanke på omgivning.
Spelade back, självförtroende längs blå. Relativt ung, fortfarande utvecklingspotential.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170223 kl 18:04

Ytterell är klar för Hv71. Har läst en del i Leksands forum och de verkar inte alls nöjda med honom. Vi bör nog sikta högre än så.
Larsson i BIK är en spännande offensiv back som jag gärna hade sett hos oss. En rapp, spelskicklig back med ett bra förstapass och en mycket fin offensiv.
Med rätt utveckling kan han mycket väl bli en bra SHL-back.

I övrigt behöver vi färdiga toppbackar.
Vi har Fairchild, Marshall, Liljegren, Alen, Almen och förmodligen Claesson på kontrakt. Det är 6 st. Finns inget utrymme för en sån som Ytterell.
Enligt mig behöver vi 2 spetsbackar, spelskickliga och offensiva. Hade gärna lånat ut Almen till typ LIF.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170223 kl 18:14

Som jag förstår det har vi 5 backar på kontrakt varav en kör med J20 för tillfället.

Synd att Ytterell är klar för HV71, tror han hade kunnat bli bra. Har sett väldigt bra ut i de matcher jag sett!
Vi får se hur det går i HV71 nästa år då!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170223 kl 19:29

5 på kontrakt. Sen har vi Claesson som troligen kommer stanna. 6 st redan där.
Tycker personligen att man ska värva 2 spetsbackar och låna ut en av Almen/Claesson, där den som stannar får vara sjundeback.

Spetsback - Spetsback
Fairchild - Alen
Marshall - Liljegren
extra: Almen, Claesson

Det jag kanske mest ser fram emot är att slippa Granak.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170223 kl 19:43

Det är klart vi ska försöka värva spets, närmast en truism. Det är klart man hellre vill ha bra backar än dåliga.
Men förutom det hade en sådan som Ytterell, eller kanske en toppback från allsvenskan, kunnat ersätta Claesson.
Han hade kanske kunnat må bra av ett år på utlån till allsvenskan så han kan få ta större ansvar och få ännu mer speltid.

Sen vet jag inte om vi kan förvänta oss att Liljegren startar nästa år när det kommer till lagbygget, han spelar ju inte ens i dagsläget.
Det var ett av misstagen man gjorde i år.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170223 kl 20:57

Liljegren ska definitivt starta nästa år. Kan inte lalla med honom i en evighet. Almen, Williamsson, Granak och Marshall var usla hela hösten och halva vintern men fick ändå spela.
Det bör komma in bättre backar än Ytterell. Ska man ta in någon chansning så hellre Larsson i BIK eller Gagné i Mora.
Jag är också för att låna ut Claesson. Men ska man vara ärlig har Almen inte varit bättre.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170223 kl 21:10

Jag håller inte med dig. Ytterell, eller någon ung offensiv back i hans klass, hade varit förstärkning.
Om ditt omdöme baseras på Leksands forum så kan det vara. Vi får väl se hur det går i HV71 nästa år!

Toppbackar från Allsvenskan är också intressant, de du nämner har dock inte spela på SHL-nivå ännu, lite mer chansning än Ytterell.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170223 kl 21:35

Jag har inte sagt att Ytterell inte hade varit en förstärkning. Med nuvarande backar hade han helt klart höjt nivån. Tycker bara att man kan ta in något vassare när man ändå håller på.
Och av det jag har sett är tom en sån som Henrik Larsson i BIK bättre. I Hv71 får Ytterell bättre medspelare och större chans att lyckas. Skillnad på att vara en i mängden i ett topplag som Hv jämfört med att vara en bärande back i ett bottenlag som Rögle. Han har ju inte direkt glänst i Leksand.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170224 kl 06:53

Jo, Ytterell har sett rätt bra ut i Leksand de matcher jag sett så jag håller inte med. I synnerhet mot Rögle. Han gjort rimligt med poäng för debutsäsong i SHL i vad som får betraktas som en allsvensk trupp. Svårt att jämföra med Larsson, han har inte fått bevisa sig mot SHL-motstånd ännu till skillnad från Ytterell som hade varit ett säkrare alternativ, säkert därför HV71 väljer honom också.

Sen ser jag framförallt Mora som ett oerhört väl fungerande kollektiv, en lagmaskin, med undantaget att förstakedjans forwards sticker ut individuellt.
Svårt att säga hur enskilda backar hade lyckats i SHL. Mer utav en chansning än Ytterell.

Som sagt, om det vore ett TV-spel så hade jag velat ha 7 spetsbackar. Jag försöker dock vara mer realistisk då det handlar om verkligheten.
Jämför med Cehlin-Wännström-gate. Klart jag VILLE ha dem tillbaka till kvalet, men jag såg det inte som realistiskt på grund av skadornas karaktär.
EN spetsback måste de iaf mäkta med. Gärna fler om förhandlingarna går bra. Annars får man ändå försöka förstärka i den mån det går på backsidan.
Vi kan inte förlita oss på Liljegren igen, han behöver tid. Vi ska ha en stomme som fungerar oavsett och så får vi se vilka kliv Liljegren tar.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170224 kl 12:40

Ytterell är ok men långt ifrån en spetsback.
Vi kan inte ta in en sån back när vi har max 2 platser att fylla. Leksingarna har sett betydligt fler matcher än dig och han sågas rätt rejält. Sen vet man ju inte om han tar kliv i ett automatiskt lag som Hv. Men nu är vi i samma sits som Leksand och där har han inte glänst. 14 poäng är rätt svagt för en offensiv back vars defensiv är medioker.

Liljegren ska vara ordinarie nästa säsong.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170224 kl 13:21

Nej, Ytterell är absolut ingen spetsback i dagsläget.

Vi kan absolut ta in en sån back för vi har mer än 2 platser att fylla, speciellt om backar får tävla om platserna tidigt på säsongen och man sen lånar ut folk.

Leksingarna är ingen homogen grupp mer än vad vårt forum är, det vet väl du som ofta hamnar i trångmål :)
Jag går mer på vad jag sett med mina egna ögon än vad som skrivs på ett fan-forum.
Han har sett bra ut och gjort rimligt med poäng sett till omgivning och debutsäsong.

Angående HV: du har rätt, det finns inga automatiska kliv, därav min åsikt om Liljegren i fråga om lagbygget.
Jag HOPPAS att Liljegren är ordinarie nästa år. Det är dock inte ansvarsfullt att bygga laget utifrån det, som vi gjorde i år.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170224 kl 14:45

eleganten skrev:Nej, Ytterell är absolut ingen spetsback i dagsläget.

Vi kan absolut ta in en sån back för vi har mer än 2 platser att fylla, speciellt om backar får tävla om platserna tidigt på säsongen och man sen lånar ut folk.

Leksingarna är ingen homogen grupp mer än vad vårt forum är, det vet väl du som ofta hamnar i trångmål :)
Jag går mer på vad jag sett med mina egna ögon än vad som skrivs på ett fan-forum.
Han har sett bra ut och gjort rimligt med poäng sett till omgivning och debutsäsong.

Angående HV: du har rätt, det finns inga automatiska kliv, därav min åsikt om Liljegren i fråga om lagbygget.
Jag HOPPAS att Liljegren är ordinarie nästa år. Det är dock inte ansvarsfullt att bygga laget utifrån det, som vi gjorde i år.
Jag hade gärna tagit Ytterell om det kommer in två spetsbackar till. Men Ytterell + 1 spetsback är inte optimalt. 8 backar tycker jag räcker. Liljegren hade lika gärna kunnat vara ordinarie nu, tycker inte att han är sämre än någon annan. Men med en starkare backsida kommer ju även han få bättre förutsättningar att lyckas. Det är en exceptionell talang som jag personligen hade spelat redan idag istället för en av Williamsson/Almen/Claesson.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170331 kl 08:15

Känns som det är mer bakom Cehlins sorti än skadan. Ganska säker på att man kunde avvakta och se hur rehabiliteringen fortskrider. Misstänker att det handlar om Cehlins intresse för klubben och laget (inte snyggt att dra till Thailand när laget kämpar för sin överlevnad...)
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170331 kl 14:31

Synd med Laz. Han var riktigt bra i de J20 matcher jag såg honom i. Han gjorde även ett bra intryck i sista matchen förra säsongen.

Vi får hoppas att han utvecklas i allsvenskan och att han sen kan återvända som färdig spelare (utan skadebekymmer)
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170405 kl 08:48

Jag tror fortfarande att det är något mer som ligger bakom Cehlins uttåg än hans skada, trots Hjälms "försvarsartikel" i HD idag. Det känns som om Rögle skulle kunnat ha is i magen med en av lagets bästa spelare om han nu själv ville stanna. Vår förhandlingsposition torde till och med varit bättre jämfört med övriga klubbar eftersom de antagligen inte vill ge några högre bud till en spelare vars nästa säsong är osäker.

Om man har kunnat sitta och vänta på Lindgren i två år mer eller mindre, så bör man kunna chansa och vänta på Cehlin ett år i alla fall.
qp

Inläggav qp » 170405 kl 12:27

Ingen idé att spekulera längre, vi får lägga vår energi på annat..han är tyvärr borta liksom Wännström, Tysken, Hedberg, Dansk,Lindgren, Liljegren, Liljewall, Granak, Frazer och Lindbäck. Det blir i princip en 60% påfyllning av laget som krävs igen. Så ska vi spela ihop laget det tar minst en säsong......så vi blir kvar i botten minst ett år till....... Jag blir så glad när solen skiner................
henkus78

Inläggav henkus78 » 170405 kl 14:32

qp skrev:Ingen idé att spekulera längre, vi får lägga vår energi på annat..han är tyvärr borta liksom Wännström, Tysken, Hedberg, Dansk,Lindgren, Liljegren, Liljewall, Granak, Frazer och Lindbäck. Det blir i princip en 60% påfyllning av laget som krävs igen. Så ska vi spela ihop laget det tar minst en säsong......så vi blir kvar i botten minst ett år till....... Jag blir så glad när solen skiner................

Tysken, Granak, Lindgren, Dansk och Fraser är ju inget att böla över, de ska väck :-). Hoppas verkligen vi får behålla Liljegren, liljewall och såklart Lindbäck.
qp

Inläggav qp » 170405 kl 17:38

henkus78 skrev:
qp skrev:Ingen idé att spekulera längre, vi får lägga vår energi på annat..han är tyvärr borta liksom Wännström, Tysken, Hedberg, Dansk,Lindgren, Liljegren, Liljewall, Granak, Frazer och Lindbäck. Det blir i princip en 60% påfyllning av laget som krävs igen. Så ska vi spela ihop laget det tar minst en säsong......så vi blir kvar i botten minst ett år till....... Jag blir så glad när solen skiner................

Tysken, Granak, Lindgren, Dansk och Fraser är ju inget att böla över, de ska väck :-). Hoppas verkligen vi får behålla Liljegren, liljewall och såklart Lindbäck.

Nu var det inte namnen i sig som var intressanta, utan antalet spelare som ska ersättas OM det nu blir som jag skrev.. Det är aldrig bra med för stor spelaromsättning i det läge vi nu befinner oss i. Vi kanske även får räkna in Lerg oxå då blir det 11 st spelare som ska in vid värsta scenariot..................inte roligt!
henkus78

Inläggav henkus78 » 170405 kl 17:45

Nu var det inte namnen i sig som var intressanta, utan antalet spelare som ska ersättas OM det nu blir som jag skrev.. Det är aldrig bra med för stor spelaromsättning i det läge vi nu befinner oss i. Vi kanske även får räkna in Lerg oxå då blir det 11 st spelare som ska in vid värsta scenariot..................inte roligt![/quote]

Nej, det är aldrig bra med för stor spelaromsättning, men samtidigt så va inte spelaromsättningen särskild stor inför denna säsongen och då såg vi hur det gick. Nu hade vi också en jävla otur med skador på nyckelspelare och andra breddspelare. Jensen Blommade ut i Brynäs, jag hoppades verkligen att han skulle vara kvar i Rögle. Men 11 st spelare är för mycket att spela sig samman med, det håller jag med om.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170405 kl 19:27

Det är ju precis vad det här laget behöver, en förändring/utrensning. Så det är absolut inget negativt bara man inte tar in spelare som Schutz, Fraser, Baranka osv.

Förvånar mig inte ett dugg att Mygel skriver i den här tråden medan de flesta andra diskuterar i den andra tråden som också är aktiv. Känner du dig utstött vännen? Kram på dig.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170405 kl 20:26

Nej, jag skriver här i samband med att jag uppdaterar truppen.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170407 kl 09:34

Nu är Liljewall tagen ur rullorna. Väldigt tråkigt beslut kan jag tycka. Det bör finnas plats i vår trupp för en naturlig ledare som spelat hela sin karriär i klubben och som inte ens har fyllt 30. Även om han inte är någon stjärna i SHL, så gör inte bort sig i alla fall (i motsats till vissa andra spelare).

Jag hoppas att Masken och Eldebrink vet vad de gör här. Om de var pressade innan att reformera truppen så gjorde de inte det lättare för sig nu. Varenda värvning som görs nu kommer vägas mot beslutet att dumpa vår klubbikon. Redan nu kan man ju ställa sig frågan om det var värt att förlänga med Karlsson och göra sig av med Liljewall? Eller behålla Sylwander och göra sig av med Liljewall? Dessa två har ju inte direkt visat upp någon uppåtpekande utvecklingskurva...

Återstår att se vad man gör nu för att locka sponsorer och årskortsköpare...

Återgå till "Röglespelare"