Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
eleganten

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav eleganten » 170330 kl 00:39

henkus78 skrev:Tycker definitivt vi ska ha kvar Åslin, tycker man kan se att han har tagit ett stort steg framåt.

Jag håller med. Jag tror Åslin kan ta fler steg nästa säsong.
Givet att han har ett rimligt löneanspråk så kan han bli en given spelare i nästa års lineup.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 00:49

Lerg - Har sjunkit enormt mycket i mina ögon efter ickeprestationen i kvalet. Verkar inte varan någon spelare för slutspel/kval. Har kontrakt och bör stanna eftersom det han visade upp i SHL duger.
Connolly - Har kontrakt. Den enskilt bästa och viktigaste spelaren i kvalet. Kaptensmaterial.
Schutz - Tack för målet och lycka till med karriären!

Rensfeldt - Har kontrakt och ska stanna.
Ryfors - Självskriven för en lång tid framöver.
Hedberg - Hoppas att Masken har ett kontrakt färdigt!

Åslin - Blandar bra intentioner med slarvigt och valpigt spel. Kommer nog aldrig att få ett genombrott på SHL-nivå mycket på grund av tveksam spelförståelse och beslutstagande. Tack för din tid i Rögle och lycka till!
Karlsson - Har kontrakt och ska stanna.
Collberg - Bryt. Det är sååå uppenbart att han inte kommer att få ett genombrott i Rögle.

Sylwander - Har kontrakt och ska stanna. Inget personligt fan av honom men han är nyttig med sitt slit. Och när jag såg firandet i omklädningsrummet härfört av Sylwander så har jag enormt svårt att se att man gör sig av med honom.
Liljewall - Om knät håller erbjud nytt. Om det är tveksamt - tacka och hylla!
Matson - Måste väck. Brunkar helt OK men med hans lön borde han vara en nyckelspelare. Det är just den här typen av spelare som ska bort om vi ska ha råd med spets. Matson är överflödig.

From - Har sjunkit enormt mycket i mina ögon på senare tid. Rögles valpigaste spelare och jag sätter ett stort frågetecken på om han verkligen är så bra. Var sjukt mesig mot BIK.
Fraser - Adios!
Lindgren - Tack och hej!
Ludvig Elvenes - Låna ut. Har inte sett storheten i honom ännu.
Laz - Jag vet inte! Någon som har bättre koll på honom får uttala sig.
Widing - Har kontrakt och ska stanna!
Cehlin - Erbjud nytt!
Wännström - Erbjud nytt!

Fairchild - Har kontrakt och är given.
Alen - Samma som ovan.
Granak - Tack och Hej. Räddade äran lite i kvalet, men håller tyvärr inte mer än allsvensk klass numera.
Almen - Ska väck enligt mig. Vår sämste back.
Marshall - Elda upp hans kontrakt! Blev ännu mer säker efter kvällens match där man nästan skämdes över hur usel han var. Han ska inte vara kvar om man menar allvar med en storsatsning!
Williamsson - Tack och hej! En allsvensk back.
Claesson Förläng. Finns potential i killen!
Liljegren - Satsa ordentligt på honom. Ser en ordinarie plats öppen för honom.

Lindbäck - Erbjud nytt kontrakt!
Dansk - Ciao!

Eldebrink - Tycker inte att han är rätt man för den här klubben. Ger bort taktiska drag till motståndarna och verkar inte kunna hantera pressen - sprider en oro till spelarna.
Ross - Klockren!
Hansson - Ska väck. Känslan är att han inte bidrar med så mycket utan bara är där som en mysfarbror.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170330 kl 00:55, redigerad totalt 2 gånger.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 00:51

sinner skrev:Tydligen så förhandlas det redan med Zaar enligt HD
Underbart!

Åslin vill jag inte ha kvar. Har försvarat honom tidigare men han är helt enkelt för valpig och ojämn. Han har ju alltid blixtrat till emellanåt likt det han gjorde mot BIK, men han får sällan någon större utdelning.
Vi måste sålla bort överflödiga spelare som Åslin, Collberg, Schutz och Matson så att vi har råd med några kanoner.
Dock ingen katastrof om Åslin stannar. Collberg bör man dock bryta med utan diskussion.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170330 kl 01:07

Jag ser Lindbäck som viktigast av allt.
Lyckas vi förlänga med honom så kan vi bygga från det!
Man bör ge honom ett sinnessjukt avtal direkt och få det klart, det skickar bra signaler.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170330 kl 01:26

eleganten skrev:Jag ser Lindbäck som viktigast av allt.
Lyckas vi förlänga med honom så kan vi bygga från det!
Man bör ge honom ett sinnessjukt avtal direkt och få det klart, det skickar bra signaler.

Ja, hoppas verkligen att vi kan behålla honom. Men det talar främst om att han vill spela i NHL och han ville ju egentligen till Brynäs men de ville inte ha honom då, men nu vill de ha honom. Så man får nog ge honom en rejäl lön, bort med Matson och Marshall så ska han nog bli nöjd ;-)
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 02:25

Så vad säger ni, bör man bli orolig för att vi i princip gjorde klart med Almtunas Emil Larsson men där vår lagläkare stoppade övergången?
Jag hörde precis både Eldebrink och Masken nämna storsatsning...är det rimligt då att jaga en sån som Emil Larsson...
Han kanske är bra vad vet jag, men jag hade velat ha ett säkrare kort om man nu ska värva från allsvenskan, typ Lindqvist i AIK.
Annars vill jag bara ha spets. Lindqvist och/eller Henrik Larsson (BIK) hade funkat, men det räcker med det.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170330 kl 02:37

GrönvitaMike skrev:Så vad säger ni, bör man bli orolig för att vi i princip gjorde klart med Almtunas Emil Larsson men där vår lagläkare stoppade övergången?
Jag hörde precis både Eldebrink och Masken nämna storsatsning...är det rimligt då att jaga en sån som Emil Larsson...
Han kanske är bra vad vet jag, men jag hade velat ha ett säkrare kort om man nu ska värva från allsvenskan, typ Lindqvist i AIK.
Annars vill jag bara ha spets. Lindqvist och/eller Henrik Larsson (BIK) hade funkat, men det räcker med det.

Jag tycker att det ger en indikation på att man ska bli orolig, vet inte heller om han är bra, men om man ska ta nästa steg så börjar man väl inte jaga en Almtuna spelare. Känns som dubbla budskap från masken i så fall att vi ska ha in spets också räddar läkaren oss från att ta in oprövade kort. Om inte Mora går upp kanske han vill ha Aleardi igen, får hoppas läkaren tittar på aleardis näsa då ;-)
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 03:30

Aleardi är inget att ha, spelar för valpigt.
Om man ska ha nån i Mora så är det i tur och ordning 1. Nilsson. 2. Engvall. 3. Goumas. 4. Gagne. 5. Bailey. 6. Engstrand. Resten klarar vi oss utan.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 03:32

Hade varit gött att börja Sillyn med typ Zaar och Holös. Det hade verkligen satt tonen.

Det man fasar över mest är väl rubriken "Rögle BK förlänger med Williamsson". Och sedan att Marshall och Matson får vara kvar trots att de är värdelösa sett till prestation och lön. De gör nog bäst i att skicka Collberg med. Ingen katastrof om Åslin får vara kvar.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 170330 kl 08:28

GrönvitaMike skrev:

Som Jag förstått det så har Laz under hela sin karriär haft problem med sin axel. operationen nu är bära eller brista. han är en talang som har ett spelöga som få, men vad jag sett så har han inte kunnat börja träna igen och är liten som få. att han skulle få ett nytt kontrakt tror jag blir svårt. tror att om han kan få spela i allsvenskan till nästa år så ska han vara nöjd och börja den hårda vägen upp.
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170330 kl 09:22

UppflyttningsByrån skrev:
GrönvitaMike skrev:

Som Jag förstått det så har Laz under hela sin karriär haft problem med sin axel. operationen nu är bära eller brista. han är en talang som har ett spelöga som få, men vad jag sett så har han inte kunnat börja träna igen och är liten som få. att han skulle få ett nytt kontrakt tror jag blir svårt. tror att om han kan få spela i allsvenskan till nästa år så ska han vara nöjd och börja den hårda vägen upp.

Jo, Uppflyttningsbyrån, du har helt rätt. Laz har dragits med den skadan ett bra tag och operationen är bära eller brista. Med tanke på skadehistoriken vet jag att det var ett antal inom föreningen som höjde på ögonbrynen när han fick kontrakt. Frågan är om Rögle chansar igen. Laz lär ju vara rejält back rent fysiskt och frågan är om man skriver kontrakt av sympati?

Han skulle i så fall börjat som utlånad - likt Elvenes - men då kommer vi till nästa punkt dvs när ett allsvenskt lag får erbjudande om låneförstärkning från SHL:
"Finnes: Victor Laz, fw, Rögle - skadad under två av de senaste tre säsongerna."
Den kan bli svår att sälja in.
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170330 kl 09:26

Hoppas nu Masken har ett gäng heta järn i elden och att man har en klar bild av vilka i dagens trupp som ska förnyas med och få lämna. Jag gillar att Zaar-snacket kom igång tidigt!

För jag vill inte vara med om att när Ahlin eller Rooth ringer om en vecka så är han nere på Mallis och sitter med en Bahama mama i näven på nån taverna.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170330 kl 10:17

Ingen Aleardi tack.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170330 kl 10:28

Det verkar ju onekligen som om Lindbäck fått ett förslag värt att tänka på med sig hem till Gävle, hänger väl lite på hans sociala situation, fru/flickvän/kids och den biten eftersom de verkar vara från Gävletrakten.

Får se vad Brynäs kontrat med men där skulle han förmodligen inte vara en lika stor etta som han är och hade varit i Rögle. Tror personligen att Lindbäck är en målvakt som funkar som bäst om han får spela mycket, typ 90% av matcherna och Brynäs vill nog ha mer rotation mellan målvakterna.

Skulle det ändå skita sig med Lindbäck så finns det ganska många duktiga svenska målvakter som letar klubb "hemma" efter varierat antal år i NHL, KHL och AHL. Kan tänka mig att den sociala biten för familjen att sitta i Omsk eller valfri håla på tundran medan mannen flänger runt i KHL är lite sådär och där tror jag Rögle kan erbjuda ett bättre socialt paket för hela familjen.

När målvaktsbiten är klar vill jag se en eller två riktiga hemvändare, Sjögren och Zaar hade suttit bra. För att liksom sätta ner foten och visa att Rögle menar allvar.

Med facit i hand så överpresterade de flesta spelare i Rögle förra säsongen och det invaggade oss i en falsk trygghet när vi inbillade oss att de skulle kunna ta ytterligare steg när de egentligen spelade sin bästa hockey i karriären förra året. Men de verkar ju oinekligen väl medvetna om detta ifall man läser både Eldebrinks och Maskens uttalanden.
Higuita

Inläggav Higuita » 170330 kl 11:02

Flying Farang skrev:Det verkar ju onekligen som om Lindbäck fått ett förslag värt att tänka på med sig hem till Gävle, hänger väl lite på hans sociala situation, fru/flickvän/kids och den biten eftersom de verkar vara från Gävletrakten.

Får se vad Brynäs kontrat med men där skulle han förmodligen inte vara en lika stor etta som han är och hade varit i Rögle. Tror personligen att Lindbäck är en målvakt som funkar som bäst om han får spela mycket, typ 90% av matcherna och Brynäs vill nog ha mer rotation mellan målvakterna.

Tror nog Lindbäck får spela 90% av matcherna i Brynäs om han skulle gå dit. Den klassen han håller så vore det dumt annars. Handlar trots allt om att vinna.

Men ge honom ett saftigt kontrakt han inte kan motstå på 2 år minst så är det en bra första pusselbit och ett tydligt statement om vilken väg vi vill ta. En sådan målvakt har vi nog inte haft tidigare i modern tid, plus att vi redan vet att han fungerar i gruppen.
Berra

Inläggav Berra » 170330 kl 15:04

Bye bye Sillen! Väntat att han skulle lämna. Wännström verkar ha lite mer Rögle hjärta. Han åkte inte till Thailand när laget kvalar iaf! ;-)
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 170330 kl 15:25

Hoppas man bygger i sansad takt.
Vet att en del vill skeppa halva laget plus lite till och det kan vara deras väg att gå.
Min väg är nedan:

Ny reservmv (om Lindbäck stannar) el. 2 nya helt som kämpar om spaden.
2 spetsbackar
4 spetsforwards

Sansad takt som sagt men inte Göran 83 år takt.

Får gärna bli övertaligt på FW sidan så vi kan gardera mot skador, ha konkurrenssituation och verkligen ge något tillbaka till eventuella samarbetspartners typ Troja som får låna något över tid, som gör skillnad för dem med.

Lindbäck + Ny reserv el NY MV + Ny MV

Ny back + Ny back
Alen + Cade
Williamsson + Timothy
Almen + Claesson
Marshall

Utlåning på 2. Vänder Hansson hem (inte en spetsback nej) så får jag nog tänka om.

Ny FW + Ny FW + Ny FW
Lerg + Connolly + Rensfeldt/Ny FW och sedan flyttas folk nedåt om den FW kommer
Hedberg + Ryfors + Widing - ska något ändras här så är det centern. Vill se vad vindkulorna kan göra tillsammans.
Matson + Liljewall + Collberg (Kan tänka mig Collberg i andralinan faktiskt vid en bra försäsong - har ett ruggigt skott och med självförtroende...)
Sylwander (mycket BP och alternerar in i 4:e linan)

Cehlin DIF och Wenna BIF har jag givetvis räknat bort. (GathGate ;) )
Lucas + Ludvig + From + Karlsson + Nikolaj bör alla lånas ut.
För många FW på kontrakt? Ja. Billigare än att jaga i januari, åka ut och tappad publik pga uteblivna framsteg. :)
Lucas tror jag man tappar då förtroendet obegripligt nog har saknats för honom. Gjort det riktigt bra i de korta inhopp han gjort och är nog en top 60 prospect i världen denna draft. Att harva i 4:e linan är dock inget han ska göra.
Ludvig behöver speltid och förtroende precis som kollegan From för att ta steget och utvecklas. SPeciellt den senare måste utöka sin dribblingsrepetoar.
Karlsson bör också lånas ut. Han kan gå in och ta tredje linan, visst men i det långa loppet tror jag att han mått bra av att ta en säsong i allsvenskan med massvis av istid och lite lättare motstånd där han kan lägga en självförtroende grund i bra erfarenheter.

Junisar som inte nämns ovan ska spela i junislagen och se till så att de går längre än kvartsfinalen. Lag som går längre ger också ringar på vattnet och det har varit en ganska blank skogstjärn ett tag...

18/19 kan man, om man skräller och spelar i SHL då med, byta ut en 4-5 spelare till.
Där närmar vi oss SM-guld 19/20. Kanske med hjälp av Gröna massan/Poor Viridis. :D

Tror inte många håller med om ovan med va fan. Jag vet att jag har rätt. :)
Senast redigerad av Homer Jay 170330 kl 15:53, redigerad totalt 1 gång.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 170330 kl 15:40

Ser att det är många som ser Liljegren som en given spelare, men chansen att han väljer att stanna i Sverige efter draften måste väl ses som ganska liten.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170330 kl 15:49

Inte illa faktiskt. Är lite tveksam till Collberg och Williamsson, annars why not? Själv var jag sugen på Crosby och Ovechkin, kanske Zäta också ;-)
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 16:37

Det gäller att sätta tonen direkt med bra värvningar. En Emil Larsson lockar inga klasspelare, däremot gör Zaar och Holös det.
Zackrisson, som uppgavs vara klar för LIF nästa säsong kan nu bli aktuell för oss nu med tanke på att LIF med stor sannolikhet åker ur.

Collberg och Williamsson vill jag inte se mer. Collberg har inget genombrott i sig, han har inga spetskvalitér och är på tok för anonym i spelet.
Williamsson är en typisk allsvensk back och rimmar illa med en storsatsning. Claesson är bättre redan nu och har mycket mer potential.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 16:49

Hjalmarsson - Zackrisson - Zaar
Lerg - Connolly - Rensfeldt
Widing - Ryfors - Hedberg
Karlsson - Liljewall - Olhaver
(Juniorer)

Larsson - Holös
Fairchild - Schira
Alen - Liljegren
(Claesson, Jensen)

Karlsson
Engelage

Det här är en storsatsning och en bra mix av spelare.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 16:59

Känslan är att det här blir en av de roligaste och mest intressanta Silly Season på länge för vår del.
Alla uttalanden av Masken och Eldebrink känns rätt. Den här säsongen var nog en nervpärs som de inte vill uppleva igen.
Nu gäller det bara att gå från ord till handling så att vi får en rolig säsong.
Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 170330 kl 20:33

Larsson lär hamna i Brynäs.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170330 kl 21:44

Utförlig artikel om Cehlin-gate i HD. Rögle är inte intresserade tydligen, motiv: huvudskada. Cehlin säger själv att han inte varit klar för någon annan klubb.
Wännström har inga symptom och tränar. Hoppas han är sugen att stanna!
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170330 kl 21:50

Känns ju onekligen som om det ligger någon sorts missnöje bakom Rögles nobb av Cehlin?

Kanske meddelade han tidigt i höstas att han inte hade för avsikt att förlänga och nu efter hjärnskakningen insett att det är inte en alltför lång kö med klubbar som vill skriva kontrakt?

Känns som om det finns mer i denna storyn som inte kommit fram.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170330 kl 21:59

Precis min tanke, annars hade Lindgren fått kicken för länge sen.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 22:04

Jag tror att det är en efterhandskonstruktion vad gäller Cehlin. Annars hade han väl stöttat laget och suttit på läktaren/omklädningsrummet istället för att skita i allt och åka på semester. Man såg ju inte röken av honom. Frågan är om ens DIF vill gambla med hans huvudskada...troligen gör de det men fansen lär ju sitta på nålar så fort han får en smäll mot huvudet.

Fan vad gött om Wännström stannar. Men här hoppas jag att det är en mildare hjärnskakning och att han klarar av att ta smällar. Annars är det nog lika bra att gå skilda vägar.
Iofs kanske Brynäs tvekar pga detta och det öppnar upp för att han stannar.
dogge

Inläggav dogge » 170330 kl 22:17

Ja det låter som han ångrar sig. Tror han gjort sig svår och räknat med att gå vidare i karriären men skadan var allvarligare än befarat och Rögle hade inte varit så dumt nu ändå. Samtidigt kan vi inte slänga 2 mille på en spelare som KANSKE kommer till start, synd då han var en fröjd och se när han var frisk. Han lär ju kräva en del i lön det är väll där skon klämmer, för en billigare peng vetefan om man ändå tagit en chansning.
Användarvisningsbild
Homer Jay

Inläggav Homer Jay » 170330 kl 22:36

GrönvitaMike skrev:Det gäller att sätta tonen direkt med bra värvningar. En Emil Larsson lockar inga klasspelare, däremot gör Zaar och Holös det.
Zackrisson, som uppgavs vara klar för LIF nästa säsong kan nu bli aktuell för oss nu med tanke på att LIF med stor sannolikhet åker ur.

Collberg och Williamsson vill jag inte se mer. Collberg har inget genombrott i sig, han har inga spetskvalitér och är på tok för anonym i spelet.
Williamsson är en typisk allsvensk back och rimmar illa med en storsatsning. Claesson är bättre redan nu och har mycket mer potential.

Håller med i stort. Undantaget Collberg och Williamsson.
Jag tror det finns något i Collberg och Williamsson tror jag kan vara en bra extraback t ex. En som inte förväntas bära laget eller spela var match. Bidrar alltid med attityd, har mod och hyfsade rör.
Med det sagt om Willy så ja, Claesson har mööd mer potential. Ska bli se vad det blir av pågen.

Väldigt intressant Cehlinartikel. Känner likadant som tidigare skrivits om den och vad den egentligen bör säga.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170330 kl 23:56

Homer Jay skrev:
GrönvitaMike skrev:Det gäller att sätta tonen direkt med bra värvningar. En Emil Larsson lockar inga klasspelare, däremot gör Zaar och Holös det.

Håller med i stort. Undantaget Collberg och Williamsson.
Jag tror det finns något i Collberg och Williamsson tror jag kan vara en bra extraback t ex. En som inte förväntas bära laget eller spela var match. Bidrar alltid med attityd, har mod och hyfsade rör.
Med det sagt om Willy så ja, Claesson har mööd mer potential. Ska bli se vad det blir av pågen.

Väldigt intressant Cehlinartikel. Känner likadant som tidigare skrivits om den och vad den egentligen bör säga.
Williamsson är fruktansvärt överflödig och medioker. Något säger mig att han inte är jättebillig heller med förflutet i Hv71 och två säsonger i Rögle. Nej tack. Satsa på Claesson istället som är en bättre back.

Collberg kommer aldrig att få ett genombrott på den här nivån i Rögle. Det finns inget i hans spel som talar för det. Åslin har t.ex. ibland glimtar av en klasspelare, men Collberg känns menlös och medioker på det mesta. Han fick flera chanser bredvid Lerg och Connolly men inte ens i den omgivningen syntes han i positiv bemärkelse. Jag kan förstå om Rögle skulle vilja behålla Åslin, då han definitivt har en till nivå i sitt spel när han är på humör. Men Collberg är ju fan en blek kopia av Åslin.

Återgå till "Röglespelare"