Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
eleganten

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav eleganten » 170402 kl 18:33

GrönvitaMike skrev:Till er som tvekar...Matson & Collberg eller Gulas?

Förvärsinkomst: 2015
Milan Gulas 877 400
Taylor Matson 852 900 (+ Collberg uppskattningsvis 500 000).

Nu har väl Gulas lite mer än han hade då, men absolut inte mer än Matson och Collberg kostar tillsammans.

Jag vet vad jag hade valt...

Du argumenterar mot en halmgubbe
dogge

Inläggav dogge » 170402 kl 18:59

Ehh den där förvärvsinkomsten säger ingenting när det kommer till stjärnorna oftast, har väll sagts 10 ggr nu. Både madhawk och expressen och aftonbladet skriver han har en lön på ca 250.000 i månaden. 250x12 månader är 3 miljoner om året. Dubbelt så dyrt som Collberg och Matson tillsammans, vad tror du spelare kostar? Ritola hade 295tusen i månaden i leksand. Det är 3.6 mille om året, med arbetsgivaravgifter och skit så 5 sköna millar för en sån spelare.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170402 kl 19:06

Ritola är ett undantag. Han kom in sent och Leksand var desperata. 295t i mån är i det absoluta toppskiktet i SHL. Det tjänar spelare som Jocke Lindström och Ericsson.
Ganska säker på att Gulas inte kostar 250t i månaden. Inte en chans. Sanningen ligger nog närmare 150t.
dogge

Inläggav dogge » 170402 kl 19:10

Ja 300 tusen är vad dem absolut bästa kostar förmodligen. Enligt alla källor så är det runt den summan Gulas har, och Färjestad har helt enkelt inte råd med det kontraktet längre. Madhawk brukar ju minst sagt ha koll, oavsett lär man aldrig veta exakta summan men vissa källor som Johan är ju nog det närmsta man kan komma.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170402 kl 19:19

Jag tänker ett artistkontrakt där han ansluter i oktober. Gulas tog jag bara upp som ett exempel på en nyttigare spelare än Matson+Collberg. Inte sagt att jag se honom i RBK.
Då tar jag hellre Hjalmarsson och Zaar.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170402 kl 19:27

Gulas tjänar flis, PUNKT!

250-300 000 i månaden.

Därför jag tycker det borde finnas mer intressant för de pengarna.

Sedan vad som står i taxeringskalendern vet alla som jobbar med sådant att det visar en väääldigt fel bild av vad många tjänar.
dogge

Inläggav dogge » 170402 kl 19:27

GrönvitaMike skrev:Visa mig en källa på att Gulas tjänar 250-300t i månaden tack. Har inte sett Mrmadhawk skriva det.

Jag tänker ett artistkontrakt där han ansluter i oktober. Gulas tog jag bara upp som ett exempel på en nyttigare spelare än Matson+Collberg. Inte sagt att jag se honom i RBK.
Då tar jag hellre Hjalmarsson och Zaar.

Menade Gulas tjänade 250, inte 300, skrev kanske lite rörigt.

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... andra-lag/

Skriven av Johan.

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... farjestad/

Där får du bekräftat dem betalar mellan 200-250k för Johan Ryno så då är det ju inte helt osannolikt att dem betalar liknande för Gulas.

Ska se om jag hittar det om Gulas på hans blogg då jag vet jag läste det där också.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170402 kl 19:29

Tycker det är lustigt att Hjalmarsson inte fått ut mer av sitt spel i Frölunda.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170402 kl 19:40

Kan tycka att det är lite synd att Skellefteå inte slog ut Frölunda med tanke på att man ledde med 3-1.
Då hade kanske Hjalmarsson varit aktuell nu ;-)
Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 170402 kl 22:10

Tror Ted blir först in..
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170403 kl 08:20

En fågel kvittrade här på morgonen om att Rögle förhört sig med Karlskogas Kruse.

Ligger det sanningshalt i detta så finns det ju såklart olika sätt att resonera kring det faktumet. Kruse lär ju - trots sitt spel från Meca Hockey Race till direktkvalet - inte kränga en allt för stor säck flis vilket ju i sin tur öppnar upp för en riktig kanon som förstaspade.

Vad man kanske skulle kunna vända till det negativa är väl just att killen varit bra under en oerhört begränsad tid. Å andra sidan så är han född -95 så han har väl egentligen mer tid framför sig än bakom sig.

Nåväl, den som lever får se.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170403 kl 09:12

Kruse kan nog bli bra som andraspade bakom en kanonkeeper av Lindbäck klass, jag tror inte Engelage är intresserad av den rollen i RBK utan han vill vara första spade och inte båsöppnare åt Lindbäck eller en annan etta.

Kruse har ju utvecklingspotential och jag tror det är nyttigt för honom att gå bredvid en riktigt bra målvakt under 1-2 säsonger.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170403 kl 10:00

Hehe, vad var det jag sa?
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170403 kl 10:28

Kruse? Känns som en gambling. Visst, stod på huvudet några gånger mot Rögle, men helt ärligt så höll inte Rögle någon vidare SHL-klass.

Men ok, ge oss Lindbäck så kan jag köpa det.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170403 kl 10:35

Klart att de bästa spelarna kostar så det känns i börsen. Men det är ju just det som Rögle har varit så kassa på, att fånga upp en reell förstalina värd namnet och få en enhet som faktiskt producerar och blir en motor att bygga runt. Med en sådan, så kan man lättare fylla på med billigare spelare och juniorer.

Som sagt, fördela pengarna rätt och bygg solidare från början.

Första namnet att presenteras? Hade HV åkt ut tidigare hade jag sagt Brithen. Men nu blir nog första värvningsnamnet något annat.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 170403 kl 10:44

Mycket prat om anfallet, är lite inne på backarna till nya året. Hoppas på ett lån från phili organisationen och T.J Brennan. hoppades på honom hela förra året och det var med glädje som jag hörde att Masken tänkte i samma banor.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170403 kl 10:49

Kruse är ok om vi får Lindbäck eller Magnus Hellberg, en tydlig förstamålvakt som ska stå 90% av matcherna.
Om det är tänkt att vi ska ha två bra målvakter som ska konkurrera om förstaspaden är Kruse en riktig chansning.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 170403 kl 10:58

Aaltonen är redo för ett nytt kontrakt nästa år ifall vi vill bränna lite pengar. AHH
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 170403 kl 11:05

eleganten skrev:Kruse är ok om vi får Lindbäck eller Magnus Hellberg, en tydlig förstamålvakt som ska stå 90% av matcherna.
Om det är tänkt att vi ska ha två bra målvakter som ska konkurrera om förstaspaden är Kruse en riktig chansning.

Viktor Fasth hade väl varit trevlig. lite till åren men KHL kontraktet går ut och han kommer inte kunna gå till NHL. Erfarenhet och ingen jätte anknytning till något Shl mer är växjö. Och som vi vet har de redan sidan målvakter för nästa år.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 170403 kl 11:38

Viktor Fasth hade väl varit trevlig. lite till åren men KHL kontraktet går ut och han kommer inte kunna gå till NHL. Erfarenhet och ingen jätte anknytning till något Shl mer är växjö. Och som vi vet har de redan sidan målvakter för nästa år.

Tror Fasth har kopplats ihop med Växjö ganska friskt nu senaste tiden. Det skulle kunna innebära att Joacim Eriksson kan få flytta på sig. Skulle vi inte kunna knyta till oss Lindbäck, ser jag Eriksson som ett alternativ helt klart. Eriksson/Kruse känns okej. Även om Lindbäck är prio ett.
Berra

Inläggav Berra » 170403 kl 12:28

http://bloggar.expressen.se/sjoberg/201 ... itt-avtal/

Ser det dock som positivt att Lerg och hans agent har tagit initiativet och redan nu diskuterar om en förlängning till 18/19!
Henrik

Inläggav Henrik » 170403 kl 12:37

Truppen i min drömvärld – den korta versionen.

M1: Lindbäck eller annan given förstemålvakt.
M2: Nyförvärv, typ Kruse utlånad till HA.
M3: Nyförvärv, någon mer typ Kruse utlånad till HA.
M4: J-20-målis 1, Back-up alternativ 1 till Lindbäck under match.
M5: J-20-målis 2, Back-up alternativ 2 till Lindbäck under match.

B1: Nyförvärv typ Holös
B2: Fairchild
B3: Liljegren
B4: Nyförvärv typ Murphy eller Welch
B5: Nyförvärv typ H.Larsson
B6: Alen eller Claesson
B7: Alen eller Claesson
B8: J-20-backarna
B9: Morten Jensen, utlånad till HA
B10: Vakant plats för högerskytt utlånad till HA
B11: Vakant plats för högerskytt utlånad till HA
B12: Vakant plats för vänsterskytt utlånad till HA

F1: Nyförvärv – Kanske tvingas vi ersätta late Lerg? http://bloggar.expressen.se/sjoberg/201 ... itt-avtal/
F2: Nyförvärv Sjögren (upptagen), så gärna typ Zackrisson eller minimum Brithén
F3: Nyförvärv typ Gulas eller Rhett R
F4: Rensfeldt
F5: Connolly
F6: Wännström – eller byt ut mot Zaar, Sörensen
F7: Hedberg – Om ej så kanske Ryfors?
F8: Liljewall – Förutsatt hel.
F9: Widing
F10: Sylle
F11: Karlsson
F12: Collberg
F13: Lukas Elvenes
F14: J20-forwards
F15: Olhaver, utlånad till HA
F16: Ryfors, utlånad till HA
F17: From, utlånad till HA
F16: Philip Magnusson?, utlånad till HA
F17: Ludvig Elvenes, utlånad till HA
F18: Rasmus Rosenqvist?, utlånad till HA

Men frågan är plånboken och tillgången på fina nyförvärv räcker?
Henrik

Inläggav Henrik » 170403 kl 12:44

Truppen i min drömvärld – den långa versionen.

M1: Lindbäck – Snälla stanna! Eller motsvarande kanonmålvakt som i princip står alla matcher.

M2: Nyförvärv typ Kruse, en lovande målvakt vi styr rättigheterna till, i sin tur utlånad som förstemålvakt i HA för matchträning och utveckling, tas bara hem till kommande match om Lindbäck går sönder under match eller för någon kortare testsejour, skall vara tänkbart framtidsalternativ till Lindbäck. Det finns ingen anledning att låta andremålvakten bara stå och damma i båset för att eventuellt bara hoppa in vid skada, heller inte att peta Lindbäck bara för att hålla andremålvakten pliktskyldigt varm.

M3: Som M2, dubblar tryggheten och framtidsalternativen för RBK, halverar risken för HA-klubbarna.

M4: J20-målis 1. Back-up 1 i A-laget. Ska kunna hoppa in om skada på Lindbäck under enstaka match. Bättre att se och lära i båset än på läktaren. Måste i juniorålder konkurrera ut någon av M1, M2 eller M3 för att kunna stanna i organisationen.

M5: J20-målis 2 Dito, alternerande back-up i A-laget.

B1: Nyförvärv typ Holös håller jag med om. Högerskytt, bra skott, tvåvägs- med god offensiv? Ngn kring sin peak och väletablerad på nivån är nödvändigt. Om i stället en yngre variant typ Niklas Hansson så blir rutin på B4-positionen än viktigare.

B2: Fairchild. Om rightaren bredvid har ett bra skott ska han kunna få några mackor.

B3: Liljegren. Ska ha all tid och förtroende i världen nästa år tillsammans med B4!

B4: Nyförvärv typ Murphy el Welch, en rutinerad farsa, tvåvägs klassback, lite polis och sjukt hög lägstanivå som steppar upp i slutspelen. Självklart kan man välja någon i ”sina bästa år” om ej väldigt ungt i övrigt. Man måste dock välja en etablerad spelare som bevisat sin förmåga ett antal säsonger.

B5: Nyförvärv typ H.Larsson – Vi behöver främst ta höjd med mer spelsinne, fart och offensiv. Så nog bra kombo till B6. Och vi ska så klart våga ge plats åt någon uppkomling, inte bara gamla gubbar. Finner man en lite större högerskytt med i övrigt samma egenskaper är det jackpot. Men man kan nog inte få allt.

B6: Claesson eller Alen (Stressar förhoppningsvis alla i hierarkin)

B7: Claesson eller Alen (dito)

B8: J20-backarna, exempelvis Jernberg och Jäderberg, täcker upp och testas vid kortare frånvaro bland B1-B7.

B9: Morten Jensen. Om man tror killen är ett framtidsalternativ så behåll och låna ut honom. Låt ej nöta bänk hemma! Ta i stället hem i krisfall eller för att prova någon gång under säsongen.

B10-12: Vakanta. Jag skulle önska att man framöver hade ytterligare några billiga framtidsalternativ och skadeförsäkringar till på utlån. Dessa positioner är från säsong till säsong lika konkurrensutsatta som övriga delar av truppen. Almen kanske kan ta en av dessa platser denna säsong hellre än att förstärka/uppta plats i J20 eller sitta bredvid. Men å andra sidan kan man lika gärna hjälpa spelare som går åt fel håll i hierarkin vidare i stället för att pliktskyldigt behålla honom i organisationen kontraktstiden ut.

Kommentar till backsidan: Två dyra spetsar och en billigare lovande balanserar backsidan bättre och blir genomförbart eftersom billigt breddat. Eftersom något i stil med ovan faktiskt krävs, så måste man ju bryta med Marshall och egentligen även Almen. Antingen så kostar eller rostar de annars i onödan. Framförallt riskerar de tränga undan andra mer nödvändiga, på isen och i plånboken. Stora och starka är vi likväl. Av samma anledningar kan man heller ej förlänga med Williamsson. Han var inget för HV i SHL. Han har nu fått sin chans av RBK i SHL, men räcker uppenbarligen inte till för att axla B2 eller B4 framöver om RBK verkligen avser att etablera sig i konkurrens med t.ex. HV. Williamsson är alltså otillräcklig i nuet och heller inget för framtiden varför han inte bör tränga ut någon av de tilltänkta framtidsalternativen längre ner i hierarkin. Totalt sett tänker jag mig i princip två ”färdiga” backpar, 1-2 väldigt lovande och mer av tänkbar framtida spets bland utlånen.

F1: Lerg – Det blev inte tillräckligt rätt. Slit bara på primadonnan ett år till om man tror att de går att få honom att anstränga sig. Gå annars skilda vägar, frigör stålar och gör ett nytt försök med ett annat nyförvärv. Det måste gå att finna en lika skicklig spelare med bättre arbetsmoral till likvärdigt pris! 20 mål ursäktar inte divalater. Late Lerg borde ej stämma med RBK:s värderingar och principer. Och vem vill spela med och täcka upp för honom? Finns överhuvudtaget chansen kvar för en riktigt succéartad ledande enhet om Lerg är en del av den? Nä, vi måste ha både skicklighet och arbetsmoral på en sådan position. För mig märkligt om Masken är så väldigt nöjd med honom! Eller kanske bara försäljningssnack och tur att KHL tittar så mycket på vem som för stunden petar in puckarna?
http://bloggar.expressen.se/sjoberg/201 ... itt-avtal/

F2: Nyförvärv typ Sjögren är fortfarande drömmen! Men han är uppbunden. En riktigt grym förstecenter är dock nödvändigt redan nu om man menar allvar med att sluta dansa på kvallinan! Patrik Zackrisson är definitivt ett tillräckligt spetsigt alternativ. Frågan är om Brithén är det? Kanske, om det vill sig väl? Ted bör i varje fall innebära ett klart steg i rätt riktning, är oavsett en önskad hemvändare och hindrar inte att vi framöver omgrupperar, uppgraderar eller spetsar ytterligare.

F3: Nyförvärv typ Milan Gulas eller Rhett Rakhshani. Vi behöver högsta möjliga leveransgaranti från förstakedjan och första PP. Det måste vi vara kapabla och beredda att betala för.

F4: Rensfeldt har kontrakt. Är fortfarande ung, men redan stabil, nyttig motor för laget. Ska vara tillräckligt bra för en andra eller tredjekedja i ett RBK som vill ta ett kliv. Samtidigt bör han själv ta ett litet steg till nästa år för att en önskan om förlängning från vår sida ska vara given.

F5: Connolly – Visst är han skicklig, men det behöver även vår andrecenter vara. Han var given förstecenter i ett HA-lag som strävade efter att ta sig upp. Men ska vi med någorlunda säkerhet kalkylera med ett lyft i SHL-tabellen kan vi inte längre på förhand vika den positionen åt honom. Det vore en naiv glädjekalkyl.

F6: Wännström – Förra året visade han vad han kunde före skadan. Nu är han frisk och sugen på att befästa sin nya nivå och åter ta sig in i landslaget. Skadan har dock skapat risker och frågetecken. Beroende på pris hade jag nog ändå valt bort honom för Daniel Zaar eller Nick Sörensen. Dylika hemvändare är alltid välkomna att utmana om en plats i förstakedjan. Men då har vi heller inte plats eller pengar åt alla andra.

F7: Hedberg – Det ungdomliga drivet bör vara intressant att förnya med som blåslampa främst på late Lerg och Rensfeldt. Så synd om Skellefteå snor honom. Lika synd i så fall, att Jakob Lilja förnyar med Linkepink. Kan man hitta något likvärdigt? Eller är det kanske smartast att täcka upp med Ryfors här för att också ha ett flexibelt centeralternativ? Ludvig Elvenes och Matson är i dagsläget liknande fast sämre och/eller dyrare alternativ.

F8: Liljewall – Vår allroundkunnige kapten och kulturbärare som tredjecenter. Kanske den perfekta kombon bredvid en sådan som Ryfors, pga spelstil, flexibilitet och lojalitet. Båda kan i princip spela på samtliga positioner och åtminstone vikariera var som helst i hierarkin. Men kontrollera hälsan på Liljewall! RBK kan inte vara barmhärtiga samariter ens för Liljewall. Så är det tyvärr bara.

F9: Widing – Fart, skott, rutin och glädje! Vad mer kan man begära? Han är den perfekta utmanaren och backupen för Zaar eller Wännström och tom förstakedjan. Etablerad och lojal. Passar i stort med vem som.

F10: Sylle – Kom igen nu kulturbäraren! Vi vill främst att du är världens bästa tekare och brunkare nästa år. Men du måste sätta några kontringar också, bitvis uppvisa speluppfattning och konstruktivitet. Annars lever till och med du farligt för nyförvärv eller för de som nu blir utlånade. Ingen är given även om vi gärna är hemvävda så långt det går. Håll dig hel och undvik korkade avstängningar så blir det lättare att lyckas.

F11: Karlsson/Ryfors/Elvenes – En i fjärdekedjan, två på utlån. I utgångsläget måste man vara övertygad om att de är framtida alternativ för kedja ett till tre. Det tror jag fortfarande på och vill därför inte släppa någon av dem ännu. De ska också vara relativt färdiga för SHL även då de ges plats i fjärdelinan. Det talar mer för Karlsson och Ryfors som redan har tillskansat sig viss rutin. Nästa fråga är om de utvecklas bäst i en fjärdekedja i SHL eller högre i hierarkin i HA? Går det att övertyga någon av dem om fördelarna på lång sikt med att ta ett år eller två i HA? Det är många om och men. I den bästa av världar skulle jag resonera så här. Karlsson får den otacksamma fjärdecenterrollen för att han redan varit med ganska länge, för att vi fortfarande ser ett stort ämne i honom trots att han i år, då i princip hela laget haft en svår säsong, inte utvecklats riktigt så bra som vi hade hoppats. Han har dock goda möjlighet att ta sig ett eller rentav två hack upp i hierarkin under kommande säsong. Men med konsekvent tålamod från RBK förväntas nu också tydliga steg i rätt riktning. Nu vill att han på allvar utmanar i centerhierarkin. Annars finns risken att klockan börja klämta för Karlsson och att han faller bort i den hårda konkurrensen som tenderar att skruvas åt ytterligare från nästa år, då Sjögren förhoppningsvis återvänder, men också i och med utlånen.

Ryfors är kanske ett än mer givet ämne än Karlsson efter vad vi sett i år, men vi behöver likväl en än lite bättre leverans direkt på positionen som andrecenter för att RBK ska lyfta. Vi kan inte vara ett utvecklingslag i samma utsträckning som tidigare och samtidigt förvänta oss etablering. Sen beror det även på Liljewall, vilka man lyckas förlänga med och vilka nyförvärv som kommer. Men om det inte finns en hyfsat attraktiv plats kvar åt Ryfors, och det bör det kanske heller inte finnas, i alla fall inte om han tvunget ska spela center, så hoppas jag att han och RBK gör en rejäl framtidsinvestering i honom genom att låna ut honom under ett år i HA. Där kan han förhoppningsvis få en mycket stor roll, mycket speltid och ytterligare utveckling. Det är också främst där framtida SHL-spelare normalt bör ta sina första seniorsteg, utvecklas vidare och bli mer färdiga för direktleverans i SHL. Ryfors har oerhört goda möjligheter att visa att han året därpå ska ha en plats på bekostnad av någon av de övriga centrarna. RBK ska alltså försäkra sig om optimal utveckling för Ryfors, andra i dylik situation och stärka sitt eget urval på sikt samtidigt som strävar efter direktleverans i A-laget.

Elvenes. Om han nu i första hand betraktas som center blir det kanske inte lättare att slå sig in framöver. Men om RBK tror på honom är det rätt att behålla honom. Och man måste ha en viss försäkring ifall t.ex Liljewalls knän likförbannat djävlas, om Connolly får hjärnskakning eller det inte alls går som det var tänkt för unga herrar Karlsson och Ryfors. Säsongen 16/17 har lärt oss att allt kan hända. Från min horisont är det dock helt givet att Ludvig Elvenes får ta minst en säsong ytterligare i HA. Först upp till bevis där innan det på allvar kan bli aktuellt här hemma. Det nämligen inte rimligt att tro att han skulle få mycket speltid i RBK:s SHL-lag nästa säsong. Så oerhört synd att han för sin egen skull inte fick stanna hela den nyss avslutade säsongen i Mora. Det hade gjort större nytta för honom och RBK i längden. Ta höjd i truppen fortsättningsvis och sluta hattifnatta med utlånen.

F12: Collberg – Har viss förståelse för den skepsis som uttryckts. Med facit i hand skulle han aldrig varit i AHL. Det gick för fort. Sedan skulle han kanske hellre börjat om i HA. Men det kändes så klart som ett för stort steg tillbaka för honom inför föregående säsong. Samtidigt får RBK ta på sig en del av den uteblivna succén därför att de inför den nyss avslutade säsongen led en aning av övertro på unga som ännu inte bevisat sin förmåga. Collberg är dock fortfarande ung, har stor potential, inte minst i ett fantastiskt skott jag tror det finns goda chanser att resultera oftare framöver och jag tycker faktiskt också att han växt gradvis i år, på flera plan. Tycker därför det är ganska givet för mig att han ska få fullfölja sitt kontrakt. Tror att han likt Karlsson kan vara mogen för ett riktigt fint genombrott i SHL i år. Men två-tre killar i kategorin ”förhoppningsvis” räcker. Skulle det likväl inte lossna så är det heller inte sannolikt att vi därefter ger honom ett nytt kontraktsförslag. Och i sådana fall bör vi ha andra mer förtroendeingivande påläggskalvar på lut.

F13: Lukas Elvenes. Nu bör det vara denne store talangs tur att under två juniorår få försöka slå sig in i A-laget. Han ska därför tillhöra i första hand A-truppen. Han kommer i princip bara att spela med J20 om han har ett individuellt behov av speltid och matchträning. Lyckas han ej slå sig in i A-laget senast inför sitt första år som senior så är han säkerligen föremål för utlån då. Fram tills dess kan han om inte annat förstärka J20. Men jag tror absolut seniorerna kommer att få känna flåset i nacken redan från start i år.

F14: En (eller flera) öppning(ar) för J20. Centern Johan Zarwel är kanske närmast, men är inte lika given som Lukas för ett A-lagskontrakt i dagsläget då det dessutom finns ett flertal andra som trycker på. A-truppen är kanske också, mycket beroende på hur Liljewall och Ryfors används, i större behov av ytterforwards. Därför är det totalt sett smartare att addera en plats i J20, och öppna upp denna vakanta plats på vid gavel för samtliga i J20. Som A-lagsjunior bör man vara en stor talang som har en god chans att ta en ordinarie A-lagsplats under juniortiden, gå tidigt i draften och ha en mycket trolig framtid i NHL. Samtidigt, saknar vi något år spelare av den kalibern så är det extra viktigt att samtidigt inte begränsa vårt urval av andra mer ”normala” juniorer.

F15: Olhaver. Kan han börja använda sin storlek och lära sig spela fysiskt så kan det bli en riktig murbräcka med tiden. Om man ännu har hopp om det så varför inte behålla honom som utlånad till HA ett år, som framtidsalternativ och skadeförsäkring? Sen återstår det så klart att se om han fortfarande är aktuell inför kommande säsong.

F16: Ryfors, i andra hand Elvenes, se motivering ovan under F11.

F17: From. Denne kille är ett typexempel på en mycket stor juniortalang som man fortfarande bör tro på. Likväl är denne diamant fortfarande för oslipad föra att med erforderlig säkerhet nå önskade höjder i SHL redan kommande säsong. Han har de facto inte tagit en ordinarie A-lagsplats under juniortiden. Med facit i hand känns det som ett lite slarvigt kvarvarande HA-beteende att slänga in talangfulla juniorer i parti och minut, från juniorleden direkt in i SHL. Det var inte så modigt i HA. I SHL medför det andra risker att agera utvecklingslag.
Därför ska From självfallet behållas, men lika självklart lånas ut till HA, för att där få mer speltid, större roll, bättre utveckling, producera mer, lära sig uppfatta medspelarna i offensiven, positionering och beslutsfattande i allmänhet och defensiva uppgifter i synnerhet. Det är få juniorer förunnat att lyckas slå sig in i ett SHL-lag. De allra flesta måste först upp till bevis i HA. Så också From. Samtidigt är han sannolikt den förste vi kallar hem ifall någon av Zaar, Wännström, Widing eller Collberg blir långtidsskadade. Vi ska ha rätt att rakt av byta till oss From mot någon av dessa eller en junior.

F18 Philip Magnusson? Han kanske är en kille som man tror kan ta ytterligare steg i HA för att vara nått för RBK:s SHL-lag en eller två säsonger framåt i tiden? Varför i så fall släppa honom? Jag kan förstå att man inte vågade satsa på skadebenägne Laz. Men det hade inte behövt kosta mycket att ge honom mer tid i HA. Om man tror på talangen på sikt var det fel att låta honom lämna organisationen. RBK måste ha tillgång till ett brett antal utlånade spelare. Alla kan inte lyckas. De bör ha presterat i HA innan de är aktuella för RBK och SHL. RBK måste bli bättre på att mer långsiktigt och strukturerat följa med i den mognadsprocessen.

F19 Ludvig Elvenes, alternativt vakant, se motivering ovan under F16.

F20 Rasmus Rosenqvist? En högerfattad 97:a det kanske är värt att spara på som utlånad? Vad vet jag mer än att man bör bunkra upp med alternativ i marginalen som sedan blir lika konkurrensutsatta som resterande delar av truppen.

Kommentar till forwards: Uppsättningen är på dylikt sätt fortfarande relativt ung och lovande, samtidigt mer etablerad, rutinerad och äldre än föregående säsong. En ytterforward per kedja är högerskytt. Större juniortalanger med A-lagskontrakt, en mängd J20-spelare (minst två femmor med sistaårsjuniorer) samt närmare två femmor av utlånade unga i HA borgar för stenhård konkurrens om A-lagsplatserna under säsongen och inför säsongen därpå. På så vis har laget de facto breddats, garderat sig bättre för både framtid och skador under säsongen samtidigt som medel har frigjorts för att främst kunna ta in riktig spets till förstafemman och förstemålvaktsposten. Kommande säsonger eftersträvas att uppdatera och höja nivån i samtliga delar av spelarmaterialet.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170403 kl 12:50

Just när det gäller Lerg så vet jag inte vad jag ska säga, hade förväntat mig mer trots att han egentligen uppfyllt förväntningarna med sina 20 mål.

Men det är hans loja hemjobb och ibland verkar det som om han inte riktigt anstränger sig? Plus att han har perioder - ibland flera matcher långa - där han i princip tillför nada. Hur han varit kapten under så många år och i så många klubbar är för mig en gåta.

Vill givetvis helst han ska stanna och förutsätter att vi värvar en bättre kompletteringsspelare till honom och Connolly än Schütz.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170403 kl 12:57

Henrik skrev:Truppen i min drömvärld – den korta versionen.

M1: Lindbäck eller annan given förstemålvakt.
M2: Nyförvärv, typ Kruse utlånad till HA.
M3: Nyförvärv, någon mer typ Kruse utlånad till HA.
M4: J-20-målis 1, Back-up alternativ 1 till Lindbäck under match.
M5: J-20-målis 2, Back-up alternativ 2 till Lindbäck under match.

B1: Nyförvärv typ Holös
B2: Fairchild
B3: Liljegren
B4: Nyförvärv typ Murphy eller Welch
B5: Nyförvärv typ H.Larsson
B6: Alen eller Claesson
B7: Alen eller Claesson
B8: J-20-backarna
B9: Morten Jensen, utlånad till HA
B10: Vakant plats för högerskytt utlånad till HA
B11: Vakant plats för högerskytt utlånad till HA
B12: Vakant plats för vänsterskytt utlånad till HA

F1: Nyförvärv – Kanske tvingas vi ersätta late Lerg? http://bloggar.expressen.se/sjoberg/201 ... itt-avtal/
F2: Nyförvärv Sjögren (upptagen), så gärna typ Zackrisson eller minimum Brithén
F3: Nyförvärv typ Gulas eller Rhett R
F4: Rensfeldt
F5: Connolly
F6: Wännström – eller byt ut mot Zaar, Sörensen
F7: Hedberg – Om ej så kanske Ryfors?
F8: Liljewall – Förutsatt hel.
F9: Widing
F10: Sylle
F11: Karlsson
F12: Collberg
F13: Lukas Elvenes
F14: J20-forwards
F15: Olhaver, utlånad till HA
F16: Ryfors, utlånad till HA
F17: From, utlånad till HA
F16: Philip Magnusson?, utlånad till HA
F17: Ludvig Elvenes, utlånad till HA
F18: Rasmus Rosenqvist?, utlånad till HA

Men frågan är plånboken och tillgången på fina nyförvärv räcker?

Henrik Larsson är klar för Brynäs så honom kan vi tyvärr glömma, Murphy är väl klar för KHK? Förstår nu att du tänker att du vill ha spelartyper som dem om jag förstår dig rätt?
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170403 kl 13:10

Intressant genomgång Henrik!

Som jag ser det så blir det med ditt upplägg än intressantare för oss att få upp Troja i HA och skapa en nära samarbete med dem, låna ut spelare som Almen, Marshall, From, Elvenes, Olhaver och kanske Kruse till dem så får de ett bra tillskott. Kanske förlänga med Åslin och få honom att blomma ut i Troja?

När det gäller målvaktsfrågan så vill jag se en klar etta som är klass rakt igenom som står 90-95% av matcherna. Lindbäck givetvis förstavalet men om Lökers gör allvar med att ta hem Fasth så bör ju Ericsson vara ett alternativ - att ha två så bramålvakter i samma klubb blir nog omöjligt för Lökers att klara.

Zackrisson hade varit mumma men även Brithen, tror han mognat bra under tiden i HV. Hansson kan också var intressant för en "omstart" i Rögle, kör han fast även här så skicka han till Troja och upp med Almen...
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170403 kl 14:07

Henrik - Håller med om det mesta. Jag tycker dock att vi ska satsa på Ryfors fullt ut precis som i fallet Liljegren. Det är de två bästa på resp position av våra talanger just nu. Man ska ta Ryfors statistik i år med en nypa salt för han har knappt fått istid i många av matcherna. Det är ju först efter jul som killen har fått speltid och han har gjort det riktigt bra. Jag tyckte även att han var en av våra bästa spelare i kvalet rent spelmässigt. Han har gått om From med råge. Ryfors ser jag som en tredjecenter i årets bygge, gärna mellan Hedberg och Widing ;-)

I allmänhet räcker det nog ganska långt med en förstafemma värd namnet.

Hjalmarsson - Zackrisson/Brithen - Zaar/Wännström
Rensfeldt - Connolly - Lerg
Widing - Ryfors - Hedberg
Karlsson - Liljewall - Olhaver

Brennan - Holös
Fairchild - Alen
Claesson - Liljegren

Henrik Karlsson, Kruse

Hade lätt nöjt mig med laget ovan!
Senast redigerad av GrönvitaMike 170403 kl 15:22, redigerad totalt 1 gång.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 170403 kl 14:55

Backar och hemvändare.
tanken är ju såklart att vi kommer spela med de backar som har fått kontrakt.
dvs
almen, marshall
alen, fairchild

liljegren tänker jag inte räkna med då jag tror att han inte kommer stanna i Sverige. De unga svenskarna gör allt för bra ifrån sig borta i Ahl och Nhl att den klubb som kommer få honom i draften (ev Detroit) kommer vilja ha med honom till sitt Ahl lag.

däremot tänkte jag en annan rögle back som istället fått sin "chans" i Ahl. Han har kanske ett år på högnivå innan han verkligen blommar ut. ett år kvar på kontraktet och kanske kan ett år i SHL ge honom ett lyft. Viktor Svedberg.

Sen tänker jag mig Bonsaksen med rutin och vara "pappa" i försvaret. ar inte bländande de senaste åren i Sverige men har spelat bra och mycket i Tappara.

Wildcardet går till Victor Bartley, utgående kontrakt efter skada.. så inte så mycket info om honom men bra med rutin och bara 29 år, kan kanske gynnas av en "nystart" i ett gammal lag.

tar sen och "nöjer" mig med TJ Brennan på lån eller att vi ha Liljegren ett år till.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170403 kl 15:10

UppflyttningsByrån - Jag hoppas att du har fel gällande Marshall. I sådana fall är Rögle oseriösa med etableringssnacket om man inte kan gå skilda vägar med en tydlig flopp. Man måste räkna med att bryta kontrakt någon gång för alla nyförvärv kommer inte att bli lyckade.

Sen tror jag att du har fel om Liljegren. Han har inte haft en hel HA eller SHL-säsong i ryggen. De flesta som tar steget till AHL/NHL har haft åtminstone en eller flera säsonger i HA/SHL. Det är väl i sådana fall om Liljegren har tröttnat på att Rögle har felbehandlat honom, vilket de har gjort.

Bonsaksen och Svedberg, nej tack. Bartley och Brennan är såklart intressanta men känns samtidigt för bra för SHL.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 170403 kl 15:12

Angående backar, och om man utgår från att alla kontrakt kommer fullföljas.

Min (realistiska) dröm hade varit något i stil med:

Rosén - Holös

Ny - Fairchild

Alen - Liljegren

Marshall/Almen och förlänga med Claesson - Det hade givit en bredd och möjlighet att låna ut t.ex Claesson eller Almen. Eventuellt om det bara kommer 2 nya backar, Alen med Fairchild och Marshall/Almen med liljegren. Det hade för mig varit ett par snäpp upp i både kreativitet och producerande backar. Vilket vi behöver. Sen är det väl inte omöjligt att Masken hittar någon från over there som en liten gubben i lådan som man inte har någon koll på.

Återgå till "Röglespelare"