Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Henrik

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav Henrik » 170407 kl 00:41

GrönvitaMike skrev:Det är mycket som retar mig nu. Man är riktigt nonchalanta med behandlingen av Liljewall, den överlägset mest älskade spelaren av oss fans. Om man nu var tvungna att gå skilda vägar, så kunde man gjort det snyggt och respektfullt! Liljewall är chockad, vi är chockade. Tro fan att våra egna inte vill tillbaka till klubben när man behandlar dem på det här sättet. Om man gör det med en ikon som Liljewall så undrar man hur man ser på de andra ;-)

Det vill till att de plockar in något vasst nu, för vi kommer sent att glömma "Vi gör det för Rögles bästa". Upp till bevis!

Håller med där också! Respekt och upp till bevis! Samtidigt är nog "chocken" svår att undvika, både för oss och Liljewall. Nu kom iaf ett snabbt beslut. Icke desto mindre skruvar det upp förväntningarna, på att man faktiskt vet vad man gör och tar in riktig spets.
Användarvisningsbild
Bank

Inläggav Bank » 170407 kl 02:40

1. För mig är det ofattbart hur vi inte kan erbjuda ett nytt kontrakt till Liljewall. Lagets hjärta och själ. Oavsett var du spelar nästa säsong kommer mina sympatier för dig som spelare, ledare och människa alltid att vara desamma.

2. @Mike. Uppenbarligen har vi helt olika syn på hur hockey ska spelas, vilket är helt naturligt. På alla nivåer slåss tränare med helt olika filosofier för vilken metod de anser vara den bästa. Jag prioriterar spelförståelse och rationalitet framför skridskoåkning och irrationalitet. Därför uppskattar jag Collberg, och tror att han kommer få ett genombrott de närmaste åren. I övrigt gillar jag även Connolly, Rensfeldt och Liljewall (och även Shütz). Dessvärre har jag – enligt min syn – svårt för Åslin, Cehlin, Hedberg, From och Sylwander. Jag spekulerar utifrån mitt synsett i vad som är bäst för RBK, villket du – likväl som alla andra här – också gör.

3. I skrivande stund har vi fem backar på kontrakt. Att vi utifrån dessa premisser ens överväger att förlänga med Williamsson är skrämmande. Younes ryktas dessutom vara klar, och hur blir det då med Claesson? Liljegren SKA vara ordinarie nästa säsong. Om inte annat finns det 13 SHL-klubbar som gärna tar emot honom. Somliga påpekar att vi borde bryta med Marshall, vilket kanske vore det bästa, men samtidigt behöver vi få en bra deal samt att spets – typ Holös – värvas in.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170407 kl 07:42

Roger o Stefan Elvenes fick inte heller ett nytt kontrakt en gång i tiden..........

Detta är ju en icke fråga egentligen för han är inte tillräckligt bra för shl.

Jag skulle bli myyyycket förvånad om det blir shl för Liljewall. Kanske kanske han kan få nått i DEL.

Sedan tjänar han rätt hyfsade pengar för vad han uträttar som spelare. Men som ledare kanske han gör fog för lönen.

Tror det gör Liljewall gott med miljöombyte och kommer tillbaka som en bättre spelare. Tack för allt, för denna gången.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170407 kl 09:04

Stoffe har såklart oklanderlig personlighet och röglehjärta.
Jag minns elitseriedebuten mot Timrå med Stoffes 2+2 som om det vore igår.
Jag har hela tiden tänkt på honom som en självklar byggkloss, en efterföljare i Jackes fotspår.

Kanske kan det ändå vara bra att ta 2-3 säsonger för att fokusera fullt ut på sin egen utveckling som spelare, och inte tyngas av ansvaret för sin moderklubbs framtid.
Efter det hoppas jag han återvänder och tar en självklar plats i lagbygget!
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170407 kl 11:16

Den där Holös, kommer Färjestad verkligen att släppa honom? Vad är det som talar för att Rögle skulle vara ett alternativ? Vi har förstått sen innan att det inte hjälper alltid att bjuda högst? Det som jag kan tänka mig är mycket mycket istid, men det hade han väl där också? Jag tror att det blir väldigt väldigt svårt att locka hit honom, speciellt om t ex Luleå eller LHC lägger (lägre) bud.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 170407 kl 12:08

Schweiziska toppklubbar är även ute efter Holös, så blir väldigt svårt att vinna över honom med en påse pengar. Det blir mer och mer önsketänkande, men man vet aldrig.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170407 kl 12:43

eleganten skrev:Vad är status på Widings skada då? Tränar han?

Stöter på honom då och då hos en sjukgymnast. Möjligen tränar han hårdare på något annat ställe men när jag ser honom är det lätt sjukgymnastik, massage och liknande.

Som man kanske hade sagt: Det går framåt enligt planen. :)
dogge

Inläggav dogge » 170407 kl 12:52

Någon mer som såg diskussionen mellan Fahlander och Tomas Ros på Twitter? Fahlander sågade att man släppte Liljewall tror jag sen påstod Ros att Rögle har en 3-årsplan med något "stort pågång" här nere. Någon som vet något om det där? Länken låg på högrasitt facebook men hittar inte den. Hade varit kul och veta vad han menade med det eller bara massa gojja från hans sida.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170407 kl 13:05

dogge skrev:Någon mer som såg diskussionen mellan Fahlander och Tomas Ros på Twitter? Fahlander sågade att man släppte Liljewall tror jag sen påstod Ros att Rögle har en 3-årsplan med något "stort pågång" här nere. Någon som vet något om det där? Länken låg på högrasitt facebook men hittar inte den. Hade varit kul och veta vad han menade med det eller bara massa gojja från hans sida.

Den ligger under AIA i media.
dogge

Inläggav dogge » 170407 kl 13:07

henkus78 skrev:
dogge skrev:Någon mer som såg diskussionen mellan Fahlander och Tomas Ros på Twitter? Fahlander sågade att man släppte Liljewall tror jag sen påstod Ros att Rögle har en 3-årsplan med något "stort pågång" här nere. Någon som vet något om det där? Länken låg på högrasitt facebook men hittar inte den. Hade varit kul och veta vad han menade med det eller bara massa gojja från hans sida.

Den ligger under AIA i media.

Haha! Inte konstigt man inte hittade den då, den passar bättre där ja, tack!
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170407 kl 13:28

Nu litar jag inte speciellt mycket på Ros eftersom jag vet att han inte har så bra koll på Rögle. Men oavsett så är det inte direkt första gången som Rögle har en 3-års plan... Denna förra innebar att vi gick upp och sen åkte ut...
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 170407 kl 13:48

Någon som vet om Chris Lee är otroligt dyr?

Annars hade han varit en perfekt back om man kan önsketänka!!
65poäng på 60matcher är ju mer än ok! ;-)

Lee och Brennan så är man i himlen!! :-)
dogge

Inläggav dogge » 170407 kl 13:54

Mygel skrev:Nu litar jag inte speciellt mycket på Ros eftersom jag vet att han inte har så bra koll på Rögle. Men oavsett så är det inte direkt första gången som Rögle har en 3-års plan... Denna förra innebar att vi gick upp och sen åkte ut...

Sant!

Chris Lee kostar väll ungefär lika mkt som hela vårt lag gjorde föregående säsong. Det namnet är nog lika realistiskt som ja valfri stjärna i NHL.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170407 kl 14:58

Bank skrev:2. @Mike. Uppenbarligen har vi helt olika syn på hur hockey ska spelas, vilket är helt naturligt. På alla nivåer slåss tränare med helt olika filosofier för vilken metod de anser vara den bästa. Jag prioriterar spelförståelse och rationalitet framför skridskoåkning och irrationalitet. Därför uppskattar jag Collberg, och tror att han kommer få ett genombrott de närmaste åren. I övrigt gillar jag även Connolly, Rensfeldt och Liljewall (och även Shütz). Dessvärre har jag – enligt min syn – svårt för Åslin, Cehlin, Hedberg, From och Sylwander. Jag spekulerar utifrån mitt synsett i vad som är bäst för RBK, villket du – likväl som alla andra här – också gör.
Jag gillar i regel också spelande backar och forwards, men då ska de hålla måttet och inte vara mediokra som Schutz och Collberg t.ex. Av den anledningen föredrar jag mycket hellre spelare som Cehlin, Paille och Hedberg, som kanske inte är lika skickliga med puck, men som definitivt har andra kvaliteter som gör de bättre överlag. Annars håller jag med om att man ska bygga ett lag med majoriteten spelande spelare, annars kan det bli trubbigt och hafsigt spel med passningar som inte sitter m.m. Men du kan samtidigt inte bygga ett framgångsrikt SHL-lag med Collberg, From och Schutz. Jag är f.ö. inte lika imponerad av Collberg som du är. Han är skicklig men har i princip inga spetskvaliteter. Jag har väldigt svårt att se att han går från att vara helt anonym till att plötsligt bli dominant och en härförare. Det finns inget i Collbergs spel som skvallrar om en kommande klasspelare. I så fall tycker jag att Åslin är närmare ett genombrott, för han har definitivt en växel till i sitt spel, synd bara att han spelar för valpigt när han inte går på högsta växeln. Men visst, om Frölunda värvar tillbaka Collberg och han får spela med Sundström och Wellman så kan han såklart se bra ut i den omgivningen. Men i Rögle har jag svårt att se att Collberg helt plötsligt skulle bli en nyckelspelare. Vi har t.ex. inte råd att ha honom i första- eller andrafemman utan han skulle få spela i tredje med Karlsson och någon mer och jag ser inte den omgivningen som optimal för ett genombrott.

Bank skrev:3. I skrivande stund har vi fem backar på kontrakt. Att vi utifrån dessa premisser ens överväger att förlänga med Williamsson är skrämmande. Younes ryktas dessutom vara klar, och hur blir det då med Claesson? Liljegren SKA vara ordinarie nästa säsong. Om inte annat finns det 13 SHL-klubbar som gärna tar emot honom. Somliga påpekar att vi borde bryta med Marshall, vilket kanske vore det bästa, men samtidigt behöver vi få en bra deal samt att spets – typ Holös – värvas in.
Marshall borde inte ingå i planerna oavsett hur det blir med nyförvärven. Han är helt enkelt inte tillräckligt bra och kan redan nu ersättas med Claesson för en billigare peng. Tycker det är sorgligt när en nordamerikan inte ens håller måttet mot BIK.

Rögle gör nog bäst i att gå skilda vägar med Williamsson, Marshall, Matson och Åslin. Masken vet att jag aldrig har fel, så om du läser detta så får du sätta igång och rensa lite till, för Rögles bästa ;-)
Henrik

Inläggav Henrik » 170407 kl 15:53

Jag har svårt att skönja logiken i planen om man behåller någon av Williamsson, Marshall, Matson och Åslin.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170407 kl 19:57

Snälla värva inte Hansson nu bara för att han är ett lätt byte. Det skulle vara fegt. Vi behöver bättre backar än så för att lyfta i tabellen.
Har en känsla av att Masken dreglar över Hansson bara för att han är rädd för att gå bet på andra backar. Hansson och Younan känns för klent för att man ska hoppas på något lyft. Younan + 2 spetsbackar däremot...
Henrik

Inläggav Henrik » 170407 kl 20:12

GrönvitaMike skrev:Snälla värva inte Hansson nu bara för att han är ett lätt byte. Det skulle vara fegt. Vi behöver bättre backar än så för att lyfta i tabellen.

Förstår vad du menar. Vi behöver i grunden typ två Holös. Men det är nog dyrt och kanske svårt att få hit. I så fall tycker jag en Holös plus Hansson är rätt ok, även om det känns lite riskabelt ungt och oprövat. Vi får då i alla fall god balans och rätt typer i backbesättningen givet att Younan kommer och man utöver det bara förlänger med Claesson och fimpar Williamsson och Marshall. :-)
henkus78

Inläggav henkus78 » 170407 kl 21:12

Jag tror Hansson är en bra värvning, om vi gör oss av med Marshall och Williamsson :-)
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170407 kl 21:24

Hoppas innerligt på att man vänder på "pyramiden" och bygger utifrån en bra stomme för omväxlings skull.En bra förstalina kostar deg, men den ger också luft till övriga linor, spelare från egna leden, att växa in i rollen i lugn och ro. Lex HV.

Rögles mellanmjölkssatsningar med halvbra spelare och chansningar högst upp i näringskedjan som likväl kostar halvmycket gör det varken hugget eller malet. Utveckla spelare - fine. Men det blir för mycket chansning att bygga ett helt SHL-lag med chansningar som "kan få nystart". Grunden måste vara mer färdig annars står vi där med "krokussäsong" igen. I bästa fall.

Med en stark satsning på en stark motor ger man den så starka ungdomssidan chans att växa. För mig är det en av nycklarna till "nästa steg", tillsammans med en bättre behandling av "original-RBK:s". Spelare vi fostrar med röglemjölk MÅSTE vilja ha Rögle som ett givet alternativ i högsta ligan! Och nej, vi kan inte behålla spelare bara för sakens skull. Jag älskade Flash och hans tröjkyssar men det handlar om att vara tillräckligt bra i slutändan.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170407 kl 23:40

Buda hem Brithen säger jag. Riktigt bra och har mer att ge.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170408 kl 10:52

Nu vill jag snart se "Masken" landa en riktig profilvärvning, det har mest varit spelare som lämnat och man har valt att inte förlänga med vår kapten som har visat ett av de största Rögle hjärtan vi någonsin sett.

Pressen ligger på "Masken" nu, inga återstartare, inga lovande junisar, inga okända tjecker utan en härförare, en ledare som bevisligen levererar på högsta nivå - en spelare som "alla" klubbar i SHL skulle vilja ha i sitt lag.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170408 kl 11:31

Flying Farang skrev:Nu vill jag snart se "Masken" landa en riktig profilvärvning, det har mest varit spelare som lämnat och man har valt att inte förlänga med vår kapten som har visat ett av de största Rögle hjärtan vi någonsin sett.

Pressen ligger på "Masken" nu, inga återstartare, inga lovande junisar, inga okända tjecker utan en härförare, en ledare som bevisligen levererar på högsta nivå - en spelare som "alla" klubbar i SHL skulle vilja ha i sitt lag.

Liljewall snittade ändå 0,5 poäng på sina SHL säsonger, Sylle vet jag inte vad han snittar, kan inte vara mycket. Sen ska man inte jämföra sylle och Liljewall eftersom det är två helt olika spelare. Sylle kommer alltid att vara en brunkare som aldrig kommer ta nästa steg tyvärr. Men han har ett enormt Rögle hjärta. Jag hoppas verkligen masken vet vad han sysslar med. Leverera nu en riktig spets förstafemma så kommer vi ha conolly som andra center med Lerg och kanske rensfeldt. Det största problemet är trots allt backsidan, hoppas för helvete att man inte förlänger med Williamsson och behåller Marshall. Då kommer det bli likadan hönsgård som tidigare, in med spelskickliga backar så vi kan ta nästa steg. Det räcker med bröderna Bibic och claesson som defensiva backar.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170408 kl 12:13

ogilthorpe skrev:Buda hem Brithen säger jag. Riktigt bra och har mer att ge.

Varför skulle Ted vilja gå till RBK just nu? Han spelar i ett lag som mest troligt kommer att spela i SM final, han presterar riktigt bra och han är 26 år gammal, förmodligen siktar på NHL eller KHL. Sen har vi säkert 3-4 jättar i SHL som är intresserade om HV överhuvudtaget vill släppa honom. Låt oss vara realistiska - att skriva på för oss skulle vara att ta ett steg tillbaka i sin utveckling. Hade han varit skadad typ halva säsongen eller haft en dålig säsong så hade det givetvis varit en annan sak. Rögle kommer att locka bra spelare när de gör en säsong utan kval och förhoppningsvis tar sig till slutspel. Fram tills dess så kan vi dessvärre glömma några stora namn, möjligtvis Sjöa.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170408 kl 14:16

sinner skrev:

Varför skulle Ted vilja gå till RBK just nu? Han spelar i ett lag som mest troligt kommer att spela i SM final, han presterar riktigt bra och han är 26 år gammal, förmodligen siktar på NHL eller KHL. Sen har vi säkert 3-4 jättar i SHL som är intresserade om HV överhuvudtaget vill släppa honom. Låt oss vara realistiska - att skriva på för oss skulle vara att ta ett steg tillbaka i sin utveckling. Hade han varit skadad typ halva säsongen eller haft en dålig säsong så hade det givetvis varit en annan sak. Rögle kommer att locka bra spelare när de gör en säsong utan kval och förhoppningsvis tar sig till slutspel. Fram tills dess så kan vi dessvärre glömma några stora namn, möjligtvis Sjöa.

Med den inställningen kommer vi aldrig någonsin att ta nästa steg. Klart att det går att locka till sig bra spelare, eller du menar att vi enbart kan locka till oss skräp och spelare som haft dåliga säsonger? Då kan jag lova dig att vi ALDRIG tar "nästa steg" och det hade heller aldrig lag som Växjö gjort.

Nej, det är inte på något sätt givet att han ens skulle vilja komma tillbaka, inte heller det jag skriver. Men det är ett måste att försöka. Varför han skulle välja Rögle? Ja, varför inte?
henkus78

Inläggav henkus78 » 170408 kl 15:57

sinner skrev:

Vi kommer säkerligen ta nästa steg med din "kaffelagsuppställning" Sinner. Erkgärds, Bonsaksen, Flash, Panelin-borg orkar inte rabbla upp fler floppar som du vill ha. Jag kan hålla med om att vi står inte högst upp som klubb till att locka hit en massa bra spelare. Du skriver att vi ska vara realistiska, hur realistiskt är det att nämna en massa floppar som skulle vara sämre än årets upplaga av Rögle? Oghiltorpe håller med dig att andra klubbar har ju varit i samma sits och lyckats etablera sig, så varför ska inte vi kunna göra det? Det blir inte lätt, men jag tänker att Zaar borde inte vara helt omöjligt att få. Om Masken gör en första värvning som håller klass som t.e.x. Lindbäck, då kommer fler få upp ögonen för att Rögle menar allvar. En riktigt bra första femma måste vi väl ändå kunna ha råd med tänker jag, sen får man väl göra som innan och ta in spelare som är lovande och förmodligen blommar ut i Rögle.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170408 kl 16:07

Ogilthorpe och henkus har helt rätt. Den inställningen hör hemma i HA och där kan man i princip leva på SHL-floppar. Men du kommer aldrig att etablera dig i SHL med en liknande inställning till spelare och värvningar.

Sen när blev Brithen en stjärna som är omöjlig att värva hem? Killen är ingen Robert Rosén eller Mattias Sjögren. Det är fortfarande en andrecenter på SHL-nivå som definitivt borde vara aktuell för oss. Det är en av hemvändarna som Rögle borde ha störst chans på. Du nämner Sjöa som ett potentiellt nyförvärv men säger samtidigt att Brithen inte är realistisk...seriöst?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170408 kl 16:19

henkus78 skrev:Vi kommer säkerligen ta nästa steg med din "kaffelagsuppställning" Sinner. Erkgärds, Bonsaksen, Flash, Panelin-borg orkar inte rabbla upp fler floppar som du vill ha. Jag kan hålla med om att vi står inte högst upp som klubb till att locka hit en massa bra spelare. Du skriver att vi ska vara realistiska, hur realistiskt är det att nämna en massa floppar som skulle vara sämre än årets upplaga av Rögle? Oghiltorpe håller med dig att andra klubbar har ju varit i samma sits och lyckats etablera sig, så varför ska inte vi kunna göra det? Det blir inte lätt, men jag tänker att Zaar borde inte vara helt omöjligt att få. Om Masken gör en första värvning som håller klass som t.e.x. Lindbäck, då kommer fler få upp ögonen för att Rögle menar allvar. En riktigt bra första femma måste vi väl ändå kunna ha råd med tänker jag, sen får man väl göra som innan och ta in spelare som är lovande och förmodligen blommar ut i Rögle.
Håller med dig. Det handlar i stort om att Masken måste övertyga Zaar mfl om att vi har en seriös etableringsplan (typ 3-årsplanen som Ros nämnde).

Det jag inte håller med om är det sista du skrev "sen får man väl göra som innan och ta in spelare som är lovande och förmodligen blommar ut i Rögle". Det här anser jag är fel strategi. Det funkar för ett lag som Luleå eller Skellefteå, som har råd att ta in chansningar/lovande spelare och ge dem tid att utvecklas. Rögle har tyvärr inte den lyxen ännu. Här ska man istället värva färdiga spelare som går in och levererar direkt, lite som Malmö gjorde med Filppula, Alvarez, Rakhshani och Forsell. När man sedan har en stark stomme och ett stabilt lag så kan man i större grad satsa på lovande spelare.

En förstafemma är vad vi behöver. Man behöver mao utgå från att Rensfeldt - Connolly - Lerg är en andraformation.

NY - NY - NY/Wännström
Rensfeldt - Connolly - Lerg
Widing - Ryfors - Hedberg
Sylwander - Karlsson - Lucas/Olhaver

NY - NY
Fairchild - Younan
Alen - Liljegren

Lindbäck, Kruse
henkus78

Inläggav henkus78 » 170408 kl 16:34

Rögle kom före Möff ifjol och KHK, de lyckades ta nästa steg. Även om KHK hade ett jävla flyt så lyckades dem. Möff fick hem Alvarez, Nihlstorp och alsenfelt. Om det nu är AB det hänger på att spelare inte vill återvända så ska han givetvis väck. Men har svårt att tro att det är hela sanningen. Sen hade vi en jävla otur med skador, utan skadorna på Cehlin och Wännström så hade vi säkert hamnat i ingemansland eller en playin plats. Vi hade åtminstone kommit före ÖHK som absolut inte var bra. ÖHK hade samma stabbiga backsida som oss och det måste rensas på backsidan till nästa säsong, att zammorsky fick sitta på läktaren va mycket märkligt när han va den enda offensiva back de hade, precis som vi hade bara Fairchild, ja vi hade Liljegren också men han fick ju tyvärr inte spela. De säger ju att man ska bygga ett bra lag bakifrån, får verkligen hoppas att vi nu gör det och gör oss av med Williamsson och Marshall.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170408 kl 16:43

Vi låg väl näst sist även när Cehlin och Wännström spelade. Backuppsättningen var helt enkelt för dålig samtidigt som Dansk kastade in puckarna.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170408 kl 16:49

Mike du kanske har rätt i det att vi inte ska ta in spelare som är lovande, Yonan är trots allt en chansning, var ska vi ha Collberg? Låna ut eller? Han kan väl ändå få spela i fjärdelinan eller vad ska man göra med honom? har svårt att se att man bryter hans kontrakt, även marshalls tyvärr :(. Din uppställning ser bra ut Mike förutom Olhaver tycker jag.

Återgå till "Röglespelare"