Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Prebens

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav Prebens » 170512 kl 13:07

Jere Sallinen skrev på för Örebro..
Man vill inte vara negativ men det känns onekligen märkligt att man inte kunnat landa stora delar av 1:a line och målvakt ännu.
Tystnaden känns inte bra. Det blir underliga signaler till både spelare och fans. Brithen lär inte heller komma.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170512 kl 13:14

Det enda jag inte står ut med är om det visar sig att man hoppades på Lindbäck, Zaar och Brithén och sen står handfallna.
Här måste man vara mer cynisk efter Everberg-gate förra året.
Nu tror jag säkert att Masken arbetar febrilt med andra namn än hemvändare, han ryckte ju exempelvis i Filppula förra året.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170512 kl 13:57

GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170512 kl 14:01

Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170512 kl 14:46

Man försökte väl behålla Wännström? Man vara bara inte redo att betala slutpriset.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 170512 kl 15:18

Yes, man kände att Wännström var för dyr. Har hört att det är 50/50 på Brithén till Rögle. Att vi fortfarande är med i matchen i allra högsta grad. Trodde helt ärligt han var uträknad, så om det stämmer är jag positivt överraskad.

Sedan känns det som ett bryt med Marshall, öppnar upp för en back till. Då ska det vara en som tuggar 20-25min per match, och kan spela i alla lägen. Om det kommer in en sådan spelare, känns backlinjen väldigt spännande. Då har vi en spelande backlinje, som kan klara av att bemöta dagens hockey med hög press och fart. Vi blev för fast checkade och stillastående förra säsongen. Kombinera det med dåligt passningsspel från backlinjen så blir det inte lätt att spela varken defensiv eller offensiv. Snabbare till puck från backarna, kreativa lösningar, bra pass, följa med upp i anfallen kommer ge en helt annan dimension till vårt anfallsspel. Därför är jag inte lika orolig för offensiven detta året, litar på att vi får in en bra första kedja, där vi sedan möter upp med befinlig trupp, vilket kommer vara klara steg framåt!

Kan dock inte uttrycka nog hur VIKTIG målvaktspositonen är detta året, otroligt många bra målvaker i ligan. Fasth, Monstret, Söderström, Lassinanti, Sandström osv... Vi behöver en riktigt klippa där bak för att ta nästa steg. Lindbäck-kaliber minst.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170512 kl 16:26

Alla har inte värvat färdigt men detta är min åsikt just nu om lagen som troligtvis kommer att slåss i botten och om Play-In-platserna.

KHK
Målvakter: Bra etta i Jönsson, men frågan är om han är lika bekväm utan Honken? Lundberg känns som en tveksam 2a.
Forwards: Bergström - oersättlig. Lämnar dessutom Guter så det bara en grå skara kvar. Komarek och Persson är spännande värvningar men jag tror inte att de är mogna för att bära ett SHL-lag.
Backar: Backuppsättningen är rätt bra. Arell ut och Murphy in tar ut varandra. Ungefär samma slagstyrka som förra säsongen.
Slutsats: Ett bottenlag andra halvan av förra säsongen som levde på den fantastiska starten. Ser sämre ut i år. Borde tillhöra bottenskiktet.

Mora
Målvakter: Engstrand är en chansning som etta. Kan bli fisk eller fågel. Tvåan också en chansning.
Backar: Ser svagt ut. 7 backar på kontrakt och inte en enda naturlig poängback utom Amnér, som är en chansning efter tidigare SHL-misslyckanden. 4 av backarna är dessutom helt oprövade och stod inte ens ut i allsvenskan. Tappet av Gagné kommer att bli kostsamt. Skogs och Grillfors känns stabila bakåt, men vem ska göra poängen?
Slutsats: Saknar spets både framåt och bakåt. Borde bli ett givet bottenlag.
Forwards: Har tagit in energispelare som Persson, Lagace och Jakobsson och kommer att bli jobbiga att möta likt förra säsongen. Men var är spetsen? Nilsson är förvisso bra och Bailey och Bromé är hyfsade, men resten är hårt arbetande forwards utan spetskompetens framåt. Frågan är om forwardssidan ens är bättre än förra säsongen? Engvall och Goumas är stora avbräck.

Rögle
Målvakter: Chansar lite med Kruse som 2a. Oerhört viktigt att få in en vass förstemålvakt.
Backar: Ser ungefär lika bra ut som KHKs backuppsättning. Det som saknas är väl en chef/ledartyp på backplats. Kan man ersätta Marshall med en bättre back så har nog Rögle den bästa backuppsättningen av de givna bottenlagen.
Forwards: Svårt att sia om då en hel förstafemma ska värvas. Har en hyfsad stomme att bygga på, men de kommande värvningarna blir helt avgörande. Har inte råd att misslyckas med en enda.

Örebro
Målvakter: Värvat (på papperet åtminstone) en riktigt bra förstemålvakt. Brage är en tveksam tvåa med tanke på förra säsongen.
Backar: Har bara 5 backar på kontrakt och det ser inget vidare ut. Nyförvärvet Andersson från AIK är intressant. Vitasek däremot känns som en floppvärvning. Örebro måste pricka rätt på alla kommande backvärvningar för att det ska se hyfsat ut.
Forwards: Gjort ett antal konstiga värvningar som Jere Sallinen, Mastomäki och Manninen. Tycker att forwardssidan överlag ser sämre ut utan Martin Johansson och Squires.

Djurgården
Målvakter: Bra etta i Eriksson och en hyfsad tvåa.
Backar: Förstår inte hur man har tänkt här. Backuppsättningen ser på papperet sämre ut än KHK och Rögle och är inte värdigt ett lag som Djurgården. Mycket tveksamt.
Forwards: Likvärdigt som förra säsongen. Anderson och Engqvist tar ut varandra som förstecentrar. Tycker inte att forwardssidan är spetsig, men däremot bred.
Slutsats: Djurgården lever lite farligt. Backuppsättningen är svag och forwardssidan bara hyfsad. Men med tanke på deras vinnarkultur så är det mest troligt att de undviker bottenstriden.

Luleå
Målvakter: Lassinanti är en bra etta. Gustavsson OK tvåa.
Backar: Backuppsättningen är på KHK/RBK-nivå. Sondell blir säkert nyttig framåt men defensiven är inte lika bra utan Schira och Melart.
Forwards: Ser bättre ut än förra säsongen med Cehlin och Olausson bl.a.
Slutsats: Det känns som att Luleå har ett lag som är tillräckligt bra för att undvika bottenstriden men ej tillräckligt bra för topp 8.

Malmö
Målvakter: Ligans bästa målvaktspar.
Backar: Arell är bättre än Welch. Sylvegård sade precis att de ska värva en toppback, som jag misstänker kommer vara bättre än Benoit, så MIF kommer ha en ännu starkare backuppsättning i år.
Forwards: Något sämre än förra säsongen men ändå bra. Filppula, Thuresson och Komarek ser jag som vassare än Miele, Zaar och Olofsson.

Om Rögle lyckas med alla sina kommande värvningar så tror jag absolut att man kan utmana om Play In-platserna. Men vågar man hoppas på att precis alla värvningar slår in?
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170512 kl 16:37

GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170512 kl 16:42

Bara jag som är totalt ointresserad av Hockey-VM? Följer bara resultaten i princip.
Berra

Inläggav Berra » 170512 kl 17:22

Zaar i intervjun med Höken "Jag tänker bara på mig själv".
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170512 kl 18:05

Å skäms gör man inte ens längre efter ett sådant uttalande. Hoppas innerligt att aldrig få se en sådan idiot i Rögle mer!
Prebens

Inläggav Prebens » 170512 kl 18:22

Tyvärr tror jag 90-talisterna funkar så. Rögle måste bli proffsigare gentemot spelarna. Det funkar inte att spela på klubbkänsla. Rögle måste visa allt vad man vill och kan göra för dessa bortskämda ungdomar. Tränarteam coachning rehab fys etc. Han verkar inte ens ha besökt Rögle.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170513 kl 15:49

Alla tänker bara på sig själv numera, det gäller bara att dra nytta av det sättet att tänka.
Sedan ska man komma ihåg att när spelare och fans börjar snacka hjärta och klubben tänker bara på sig själv, då blir det liv för det.

Det är således mycket mycket svårt att göra alla barnungar glada samtidigt.
Testa på ert nästa barnkalas.
Översätt sedan det jobbet ni la ner till en hockeyklubb där en godispåse motsvarar 2-3 miljoner kronor.
Dagen efter läser ni om ert arbete på barnkalasforumet. :)
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 170514 kl 11:49

Nick Sörensen ska vara klar för LHC enligt Höken, LHC kan bli vassa iår. Billins, Monstret och Sörensen är riktigt bra värvningar.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170514 kl 13:37

Väldigt många bra värvningar på flera håll så här långt.

Länge sedan det var så här tyst runt Rögle, inte ens några rykten som når fram.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 170514 kl 14:17

Håller med, får signaler om att det ska dyka upp något snart, som kommer lugna oss. Hellre bra pusselbitar än framstressat. Jag förväntar mig från vad jag hört att det dimper ner något roligt nästa vecka.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 170514 kl 17:42

https://www.hd.se/2017-05-15/ludvig-elv ... ag-kom-hem

Bröderna Elvenes lär bli utlånade till Oskarshamn, bra! De kanske får en kedja med Olhaver - Elvenes - Elvenes i OIK nästa år. Hur som helst bra för framförallt Lucas men även Ludvig att få en hel Allsvensk säsong i benen och få senior rutin. En bra säsong av Herrarna så kan det bli perfekt tillskott till nästa år eller redan iår om det går bra.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170514 kl 18:31

Jag hade hellre sett Rooth göra en lägeskontroll med Masken istället för den där långa krönikan som i slutändan inte ger ett skit förutom att bara ställa ännu fler obesvarade frågor.
Rögle gör verkligen noll för att synas. En storsatsning borde innebära optimism men den lyser ju med sin frånvaro. Det vankas förnyelser av säsongskort men det är stendött. Hade inte skadat med lite mer öppenhet från de involverade. Eller bättre några värvningar som ger oss hopp?
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 170514 kl 19:31

Bra möjlighet för såväl Ludvig som Lucas. Båda två har onekligen enorm potential och Lucas kommer väl gå tidigt i draften och spela i NHL i framtiden. Får de stort förtroende i Oskarshamn och gör det bra, så kan det mycket väl innebära att de återvänder till Rögle 2018 som fullfjädrade SHL-forwards.

Däremot funderar jag lite på det här med att ha en samarbetsklubb i Allsvenskan. Det skulle väl om någon bli Troja? Vore det inte rimligt att spelare utlånas till de i så fall, snarare än Oskarshamn? Eller hur ser det ut på den fronten?
Prebens

Inläggav Prebens » 170515 kl 10:07

Rykten säger att Brithen närmar sig Rögle, mer än 50 %. Han vill hem till Ängelholm. Har vi tur kan det bli klart i veckan :)
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170515 kl 10:32

Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 170515 kl 10:46

Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170515 kl 12:03

Nope. Lika tyst om samarbetsprojektet som allt annat. Men kopplingen till Hellkvist är ju lika given som till Pelle i Troja, så ja. Kanske lika hett med Oskarshamn som partner?

Läste förresten FB-kommentarerna efter klubbens biljettinfo-släpp. Alltså, i ett läge då det borde vara tjo, tjim och positivt drag och tilltro, så är det mest skit rakt igenom. Visst, vissa gnäller ju alltid på kostnad och fan och hans moster, men där har klubben lite att jobba på, för man måste ju nå en mer positiv boost runt klubben än så här när det är dags för biljettsläpp.

Blir glad om det stämmer med Ted-ryktet. Det hade varit SÅ behövligt just nu.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 170515 kl 13:47

Lyssnade på avstämningen med Pelle Svensson angående Trojas situation om samarbete och nyförvärv.

Troja har pratat med Rögle, Växjö och HV men inget konkret samarbete är på tapeten. Däremot så har man en positiv inställning och stänger inga dörrar för utlåningar och dylikt. Det finns dock inget uttalat samarbete på radarn just nu som jag uppfattade det. Inga dörrar stängda dock.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170515 kl 13:58

Liljewall placeras i Karlskrona.

Jag har hört att han varit aktuell för tre andra, betydligt bättre klubbar. Men lär ju få en viktigare roll i ett lag som Karlskrona än i ett lag på övre halvan.
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 170515 kl 14:55

Åslin till Leksand....
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170515 kl 15:39

https://www.hd.se/2017-05-15/aslin-lamn ... hild-ocksa

Enligt uppgifter till Sporten ingår inte heller Cade Fairchild i Rögles framtidsplaner. Den 28-årige amerikanen – som bidrog med 30 poäng i SHL:s grundserie och som var –17 – har kontrakt över säsongen 2017/18, men ska ha fått samma besked som Marshall. Uppgifter gör också gällande att Daniel Sylwander, som har ett år kvar på sitt avtal, ska ha fått ett liknande besked tidigare, men där verkar ha skett någon form av svängning längs vägen och den Röglefostrade forwarden ser ut att bli kvar.

Köper det fullt ut. Fairchild gjorde förvisso hyggligt med poäng men var inte alls den där förstebacken man hade hoppats på. Bra spelsinne framåt men samtidigt svag defensivt, relativt klen fysikt och har en fjösare till skott.

Synd att man har ändrat sig gällande Sylwander. Vad ska vi med honom till? Är tanken att han ska peta Collberg? I sådana fall är jag besviken då jag mycket hellre ser Collberg i laguppställningen även om det är en roll i fjärdefemman.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170515 kl 15:56, redigerad totalt 2 gånger.
dogge

Inläggav dogge » 170515 kl 15:49

Fairchild var lite oväntat, bör ju innebära att han har en bra lön som man tror man kan hitta någon som bidrar mer för samma peng, för han var ju ändå vår stabilaste back. Men som "spets" höll han ju inte måttet kan jag tycka.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170515 kl 15:50

Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170515 kl 16:03

Jaha om man inte var nyfiken innan...

Återgå till "Röglespelare"