Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Rappakalja

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav Rappakalja » 170719 kl 11:22

Mitt lag (När laget är satt och brist på ämne):

Kolppanen (Kruse)

Gagné - Schira (Känns som bra speltyper tillsammans, snabba på rören, passningsskickliga och kommer inte bli fastspelade. Även offensiva och kan sätta fart på forwards).

Younan - Fairchild (Här kommer Younan få ta den lite mer defensiva rollen, så Fairchild får lite utrymme att använda sina starka sidor, skridskoåkning och passningsspel)

Alen - Timothy (Uppenbarligen Alen som får hålla och komplettera timothy i defensiven och jobba tillsammans, för att låta timothy spela sitt spel och inte vara rädd för att göra misstag. Då kommer den killen bli otroligt bra för oss.

Almen - Marshall (BP, defensiva situationer, ger allt för laget och finns många områden där de kan användas)

-----------------------------

Hedberg - Brithén - Aaltonen (Här får vi en första kedja med fart, Aaltonen och Hedberg är bra skridskoåkare och Brithén kan komplettera dom med sin smartness och tvåvägsspel. Känns som Hedberg och Brithén kan hänga med Aaltonen i fart och i tanke. Kan bli ruggigt bra).

Lerg - Connolly - Widing (En rutinerad kedja, där Widing kommer bli motorn för att kedjan ska fungera. Ligga på och inte låta Lerg glida på en skridsko, samtidigt som Connolly som vanligt serverar fina mackor till Lerg och Widing som nte är främmande för målet. Widing lär få en mer energisk roll där han ska skapa utrymme för de andra två.

Rensfeldt - Ryfors - Collberg (Att sätta Rensfeldt i en tredje kedja är egentligen fel, men tycker spelartyperna kompletterar varandra bra här och blir lite dålig balans med rightare/spelartyper om man sätter Rensfeldt högre. Kedjan i sig kommer bli otroligt fartfylld, där om Ryfors och framförallt Collberg kan stäppa upp ytterligare kan bli ruggigt jobbiga att möta. Har speeden, målskyttarna och passningsläggarna för att bli en producerande kedja, om än inte högsta kvalité i SHL. Tror denna kedjan hade kunnat överraska positivt. Collberg och Rensfeldt har näsa för målet, och med Ryfors fart och orädda inställning kan det bli riktigt bra.

Matson - Karlsson - From (Denna kedjan kan man formera lite hur man känner för, vill man ha mer defensivt tänk och en renodlad brunkarlina så slänger man in Sylwander istället för From. Dock tycker jag From är så pass intressant att han ska få en chans, även om fjärdekedjan inte är optimal plats för hans spelstil så är det bättre än inget. Matson är en motor utan dess like, vet att många inte gillar honom här, men en underskattat spelare som ger allt alltid, och gör det bra, en riktig motor i laget. Det finns även möjlighet att slänga in Sandin här, och testa olika konstelationer, det är större bredd i dagsläget tycker jag).

Sylwander/Sandin

Summa: Forwards känns både spetsigare och bredare i dagsläget, om man åker på några skador så finns det spelare med potential att täcka dessa luckor. Oavsett vilken kedja det skulle drabba. Backarna är spelskickligare, snabbare på rören och mer offensiva, vilket gynnar båda sidorna av rinken. Tiden är lite förbi för stora orörliga backar, man måste ha grabbar som är snabba på rören för att kunna motstå när t.ex SAIK sätter sin höga press. Även om spelarna är mer offensiva, så kommer defensiven också bli bättre för vi inte kommer bli fastcheckade lika mycket som förra året. Lite mer kreativitet.

Får vi ihop laget till en homogen grupp som köper sina roller och kör för varandra, så kommer detta bli bra. Samtidigt som Ross steppat in och att jag tror Eldebrink har lärt sig lite av förra säsongen och inte vara så pass naiv i spelidén som vi var förra året. Samtidigt som vi inte ska vara ett superdefensivt lag, måste vi tänka på defensiven först och sedan låta våra kreativa och offensiva spelare skapa sitt framåt. Det kommer vara vinnarreceptet, skapa en plattform att stå på bakåt, där alla vet vad dom ska göra i alla lägen för att sedan växla om och vara effektiva framåt.

Kommentera gärna punkter ni inte håller med eller vill tillägga något, kul med olika åsikter! (Orkar ej korrekturläsa så bjuder på stavfel eller dylikt)
qp

Inläggav qp » 170719 kl 12:53

Ser väl intressant ut rapparkalja, sen får vi se hur trojkan sätter ihop det när det drar ihop sig. Förmodar att de kommer att pröva en del andra kombinationer innan de är nöjda, men hoppas att de sätter komben
relativt tidigt så att det blir lugnt i kedjorna. Vi hade ju mycket skador men det var ett evigt lappande med folk hela tiden och det blev/blir aldrig bra.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170719 kl 12:59

Jag håller verkligen med om Alen + Timothy. Om Alen spelar som han gjorde förra säsongen är han perfekt att ha bredvid Timothy.

Tycker det är lite svårt vem som ska vara bredvid Brithén och Aaltonen i första. Håller med om att Hedberg absolut är tänkbar men är lite tveksam till hans spelförståelse.
Det han visade förra året var främst fart och målsinne.
Skulle egentligen vilja prova Lerg i första nu när han har bättre lekkamrater. Annars egentligen Rensfeldt.

Ska bli spännande att se hur de ställer upp på försäsongen!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170719 kl 16:34

Rappakalja - Det ser spännande ut tycker jag! Om Younan är så bra som vi hoppas så kan han absolut komplettera Fairchild. Jag gillar även att du har skrivit upp From istället för Sylwander. Helt rätt tycker jag! Matson och Karlsson kan gott sköta defensiven, så kontrar From in ett och annat mål. Timothy är nog dessvärre förlorad men räkna med en ersättare i sådana fall. Det tar i som du säger att lira Rensfeldt i tredjefemman, inte minst med osäkra kort som Ryfors och Collberg. Vi gör nog bäst i att låta vår 30-poängsforward spela i någon av de två första femmorna. Kanske som Henrik och eleganten varit inne på, att lira Rensfeldt - Brithen - Aaltonen. Där bakom skulle man kunna ha Lerg-Connolly-Hedberg, som faktiskt spelade ett tag tillsammans. Just Hedberg skriver många upp på vänsterkanten, men faktum är att han höll till på högerkanten i princip ända sedan han anslöt så frågan är om det inte är hans favoritposition? I kvalet gjorde han några fina mål efter att ha flugit på högerkanten. Hedberg känns lite vassare än Widing tycker jag, som dessutom återhämtar sig från skada. Kruxet blir hur man formerar tredjefemman med Widing och Collberg då båda trivs bäst på högerkanten. Kan Collberg lira som LW?

eleganten - Det skulle se rätt trubbigt ut bakom Lerg - Brithen - Aaltonen så det är nog klokt att vi sprider ut toppspelarna något. I PP och i typ underläge i slutet av matcherna kan jag absolut tänka mig de tre tillsammans.

Tänker mig något liknande:

Rensfeldt - Brithen - Aaltonen
Lerg - Connolly - Hedberg
Collberg - Ryfors - Widing (Om nu Collberg kan lira som LW, annars byt plats mellan honom och Hedberg)
From - Karlsson - Matson
(Sylwander - Sandin - Lucas)

Schira - Gagné
Kostka - Fairchild
Alen - Younan
(Almen - Marshall/Junior)
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 170720 kl 09:29

Något jag inte riktigt gillar, är att man hade uttalat att vi skulle ha färre utländska spelare, medan vi nu sitter med 9. Visst, många har varit där ett tag men det är många ny ansikten utifrån, och Eldebrink verkar inte stormförtjust i allt för många utländska (kanske fått om bakfoten, trots allt varit tränare utomlands). Det jag är orolig för (vi kan ju inte vara eviga optimister alla timmar på dygnet hehe), är att vi ska få ihop sammanhållningen, att köra som en maskin. Det finns många olikheter om man tänker tillbaka till legoknekt-tiden 12-13. Samtidigt så är det många nya och utifrån. Hoppas kärnan i laget är så stark och bra att man får alla på samma båt. Det är min oro detta året. Känns som skickligheten är upp ett snäpp på alla positioner (förutom Kolppanen på förhand). Håller vi oss skadefria, får ihop sammanhållningen så alla krigar för varandra och kan få lite medvind från start. Kan detta bli en rolig säsong, inte något topplag för det, men väl sniffa på play-in, väl där är allt möjlig i Ladan.

Gäller att få ihop helheten tidigare, där alla köper sina roller och man har en väldigt tydlig idé. Att alla utländska ska trivas socialt och få en positiv upplevelse av att vara i Ängelholm, då presterar man som bäst.

Återstår att se! Roligaste säsongen på länge på förhand iallafall. Svider lite i hjärtat att man är i Västerbotten och inte kan följa så mycket live. Blir att flyga hem mitt i studietiden för att se premiären i Malmö iallafall.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170720 kl 17:59

Visst är det en fördel med svenska klasspelare pga det sociala, språket osv men de är ju också attraktiva för de mer etablerade klubbarna så det är svårt för ett bottenlag att konkurrera.
Tycker inte att vi ska snöa in oss på det alltför mycket. Att värva utländska spelare på måfå ala 12/13 är en sak, men i år har vi faktiskt värvat genomtänkt. Växjö och Linköping är annars bra bevis på att det kan bli bra ändå. Och skulle det inte bli så bra som vi hoppas så behöver det inte vara pga de utländska spelarna. Jag är nog mer tveksam till de inhemska spelarna i truppen om jag ska vara ärlig. Självklart ska man sträva efter att ha så många svenska klasspelare i truppen som möjligt, med betoning på klasspelare. Att värva svenska spelare som Collberg, Åslin, Williamsson, Cederholm, Dansk osv är inget bra framgångsrecept.

Hittade en intressant statistik: http://stats.swehockey.se/ScheduleAndRe ... me=ByRound

Inför de 11 sista omgångarna låg vi 8p bakom Leksand (puh!). Vi tog dock 19 poäng på de 11 sista matcherna vilket var 4e bäst i hela serien (!) och bidrog till att vi gick om LIF, som bara plockade 7p under samma period.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 170721 kl 11:46

"Vi tog dock 19 poäng på de 11 sista matcherna vilket var 4e bäst i hela serien (!)..."

Laget lyfte när Ross & Hansson klev in. Eller rättare sagt - det blev betydligt mer stabilt. Dessutom vann vi (eller laget :) ) de 4 absolut sista och viktigaste matcherna på säsongen. Nej, det var inte som att Rögle körde över Bofors, men 4 raka segrar är 4 raka segrar.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170721 kl 11:54

Tittar man på vem som gjorde poängen då är det väldigt mycket Fairchild + Lerg. En del viktiga mål av Åslin. Hedberg och Ryfors hittade rätt några gånger.
Sen är det spridda skurar på resten: From, Alen, Sylwander, Collberg, Connolly, Marshall osv.
Fram mot slutet hade även Lindbäck hunnit komma in rejält i form. En hel del uddamålsvinster.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170721 kl 17:05

Sjöberg skrev:"Vi tog dock 19 poäng på de 11 sista matcherna vilket var 4e bäst i hela serien (!)..."

Laget lyfte när Ross & Hansson klev in. Eller rättare sagt - det blev betydligt mer stabilt. Dessutom vann vi (eller laget :) ) de 4 absolut sista och viktigaste matcherna på säsongen. Nej, det var inte som att Rögle körde över Bofors, men 4 raka segrar är 4 raka segrar.
Tror dessvärre att det var mer tillfälligheter än något annat.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170722 kl 16:13

Rappakalja skrev:Något jag inte riktigt gillar, är att man hade uttalat att vi skulle ha färre utländska spelare, medan vi nu sitter med 9. Visst, många har varit där ett tag men det är många ny ansikten utifrån, och Eldebrink verkar inte stormförtjust i allt för många utländska (kanske fått om bakfoten, trots allt varit tränare utomlands). Det jag är orolig för (vi kan ju inte vara eviga optimister alla timmar på dygnet hehe), är att vi ska få ihop sammanhållningen, att köra som en maskin. Det finns många olikheter om man tänker tillbaka till legoknekt-tiden 12-13. Samtidigt så är det många nya och utifrån. Hoppas kärnan i laget är så stark och bra att man får alla på samma båt. Det är min oro detta året. Känns som skickligheten är upp ett snäpp på alla positioner (förutom Kolppanen på förhand). Håller vi oss skadefria, får ihop sammanhållningen så alla krigar för varandra och kan få lite medvind från start. Kan detta bli en rolig säsong, inte något topplag för det, men väl sniffa på play-in, väl där är allt möjlig i Ladan.

Gäller att få ihop helheten tidigare, där alla köper sina roller och man har en väldigt tydlig idé. Att alla utländska ska trivas socialt och få en positiv upplevelse av att vara i Ängelholm, då presterar man som bäst.

Återstår att se! Roligaste säsongen på länge på förhand iallafall. Svider lite i hjärtat att man är i Västerbotten och inte kan följa så mycket live. Blir att flyga hem mitt i studietiden för att se premiären i Malmö iallafall.
Passande artikel till din fråga/skepsis: http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... nskar-men/
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170722 kl 21:06

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=1295

Viklund är fortfarande är ledig. Kanske ingen toppback men helt klart en duglig tvåvägsback till rätt pris. Skadar ju inte att han är svensk och kan SHL.
Ser honom i sådana fall som Liljegrens/Marshalls ersättare. Det optimala hade ju varit en högerskytt men marknaden är tunn.
hejahejahejarögle

Inläggav hejahejahejarögle » 170723 kl 08:33

Viklund? Njää! Har ni kollat hans plusminusstatistik? Enormt mycket minus när han lirat i toppklubbar som Skellefteå och Frölunda. Överlägset sämst i truppen vissa säsonger. Då har jag verkligen hellre en stor och stark chef som Marshall som kan lyfta bort fula fiskar framför egen kasse.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 170723 kl 10:52

@ GronvitaMike - vilket var en tillfällighet? Ross & Hansson eller att Rögle vann 4 raka?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170723 kl 21:37

hejahejahejarögle skrev:Viklund? Njää! Har ni kollat hans plusminusstatistik? Enormt mycket minus när han lirat i toppklubbar som Skellefteå och Frölunda. Överlägset sämst i truppen vissa säsonger. Då har jag verkligen hellre en stor och stark chef som Marshall som kan lyfta bort fula fiskar framför egen kasse.
Varken SAIK eller Frölunda var toppklubbar på den tiden. Om du nu ändå var inne på EP borde du ha sett att han lirat i landslaget i 7-8 år och då är man oftast inte dålig. Viklund är bättre än Marshall på allt utom att ta onödiga utvisningar. Marshall lyfter inte bort någon framför kassen, han har fullt upp med att virra runt och vara på fel ställe. Spelade som om han vore berusad mot allsvenska BIK.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170723 kl 21:47

hejahejahejarögle skrev:Viklund? Njää! Har ni kollat hans plusminusstatistik? Enormt mycket minus när han lirat i toppklubbar som Skellefteå och Frölunda. Överlägset sämst i truppen vissa säsonger. Då har jag verkligen hellre en stor och stark chef som Marshall som kan lyfta bort fula fiskar framför egen kasse.
Varken SAIK eller Frölunda var toppklubbar på den tiden. Om du nu ändå var inne på EP borde du ha sett att han lirat i landslaget i 7-8 år och då är man oftast inte dålig. Viklund är bättre än Marshall på allt utom att ta onödiga utvisningar. Marshall lyfter inte bort någon framför kassen, han har fullt upp med att virra runt och vara på fel ställe. Spelade som berusad mot allsvenska BIK.

Sjöberg skrev:@ GronvitaMike - vilket var en tillfällighet? Ross & Hansson eller att Rögle vann 4 raka?
Att det gick så bra som det gick i slutet av serien var en tillfällighet. Hade serien fortsatt så hade man högst sannolikt fallit tillbaka i förlorarspåret. I kvalet tog man förvisso 4 raka men det satt långt inne och var jämnt spelmässigt. Vill inte tänka på hur det hade gått om man torskat första i Lindab när man låg under med 2-0 i tredje perioden. Vi kunde inte spela ut ett allsvenskt lag som inte ens var det bästa laget underifrån, och det säger väl det mesta om förra årets RBK. Hade vi fått Mora eller AIK så hade vi inte spelat i SHL idag.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 170724 kl 10:53

@GronvitaMike - Nej, vi spelade inte ut Bofors (som jag påpekade tidigare). Jag såg båda matcherna i Lindab Arena (bortamatcherna på TV). Första perioden i första matchen var hemsk, Lindbäck släppte 2 relativt enkla puckar bakom sig. Det var ringrostigt & krampaktigt överlag, men i 3:e perioden blev Bofors verkligen överkörda. De resterande matcherna kunde gått åt båda håll, men...Rögle vann, vilket är viktigast för oss supporters & fans. Jag har sett många (negativt) kvalmatcher och de har allt som oftast en märklig karaktär. Hur kunde MoDo förlora mot Leksand t ex? Första perioden mot Kristianstad -97 var inte det heller en höjdare från Rögles sida.

Hur som haver, så var mitt konstaterande (4 raka) mest en utvidgning av din egen kommentar:
"Inför de 11 sista omgångarna låg vi 8p bakom Leksand (puh!). Vi tog dock 19 poäng på de 11 sista matcherna vilket var 4e bäst i hela serien (!) och bidrog till att vi gick om LIF, som bara plockade 7p under samma period."
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170724 kl 19:13

Jag håller med. Poängen med mitt första inlägg var att vi låg hopplöst sist med ca 10 omgångar kvar och att det var skrämmande nära att det blev Mora och respass ur SHL. I 9 fall av 10 tror jag inte att vi hade tagit in 8p på 10 matcher mot LIF med alla skador.
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 170724 kl 21:14

Efter att Schütz slagit in den avgörande pucken i match #4 så var det mer lättnad än glädje. Jodå, glada var vi nog alla - men ännu mer lättade. Säsongen kunde ha slutat i djup moll, så små är marginalerna. Roade mig med lite statistik från de 4 kvalmatcherna:

Rögle Bofors
Gjorda mål: 14 8
Skott: 176 123

Kruse gjorde en oerhört bra matchserie och kunde mycket väl varit tungan på vågen. Hoppas att det fortsätter i den grön-vita dressen :)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170725 kl 01:33

Sjöberg skrev:Efter att Schütz slagit in den avgörande pucken i match #4 så var det mer lättnad än glädje. Jodå, glada var vi nog alla - men ännu mer lättade. Säsongen kunde ha slutat i djup moll, så små är marginalerna. Roade mig med lite statistik från de 4 kvalmatcherna:

Rögle Bofors
Gjorda mål: 14 8
Skott: 176 123

Kruse gjorde en oerhört bra matchserie och kunde mycket väl varit tungan på vågen. Hoppas att det fortsätter i den grön-vita dressen :)
Vi var dock svagare än BIK i både PP och BP och hamnade i underläge i 3 av 4 matcher. Skottstatistiken är därför något missvisande eftersom vi fick jaga större delen av matcherna. Skall dock sägas att vi hade en extrem otur att få tre nyckelspelare skadade. Med Cehlin, Wännström och Widing tillgängliga tror jag att vi hade dominerat matchserien kraftigt rent spelmässigt. Vi hade 7% i PP men känner att man får skylla sig själva lite som lirade Williamsson istället för Liljegren i den spelformen (galet!). Lindbäck var dessutom mänsklig och bjöd på ledningen i 2-3 matcher (Höggrens styrning kan ifrågasättas) med flera tavlor. Det var väl bara i en match han var riktigt bra (2-1 segern i Karlskoga).
Användarvisningsbild
Sjöberg

Inläggav Sjöberg » 170725 kl 16:25

@GronvitaMike - Statistik ska tas med en nypa salt. Håller med om Lindbäck, i matchserien överglänste Kruse honom. Absolut hade skadeläget en inverkan, lite mer statistik:

Matcher Mål Ass
Cehlin: 17 6 3
Wännström: 20 9 9
Widing: 19 7 4

Totalt 22 mål och 16 assist

Som sagt, statistik är vad det är - men det var en trio som levererade och missade 2/3 av säsongen.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170725 kl 23:43

Fortfarande behövs en spetsytter samt en 1:e back för att laget ska ha en chans på slutspel.
Henrik

Inläggav Henrik » 170726 kl 17:33

Tuborg skrev:Fortfarande behövs en spetsytter samt en 1:e back för att laget ska ha en chans på slutspel.

Kan hålla med! Det skulle kunna göra mycket. Även om lagbygget ser klart bra ut idag och bör ha goda möjligheter att undvika kval så är chansen ganska liten till play-in. Med dylika förstärkningar skulle chansen genast vara mycket god. Vi hoppas på att många får ut max, undviker skador , att de kommer ihop som lag och har lite flyt så... ;-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170727 kl 15:24

Ni har rätt men vi har nog inte råd med två toppvärvningar innan seriestarten. Under säsongens gång tror jag dock att det är fullt möjligt med förstärkningar. Ekonomin räcker inte till för att på några månader gå från en riktigt risig trupp med många brister till att ta sig till slutspel.

Jag tror likt Henrik att det kan bli svårt att ens ta sig till Play in, för då måste man gå om ett av de etablerade lagen, typ DIF och LHF, och det är inte det lättaste i år. Play in är en rimlig målsättning men jag är personligen nöjd om vi undviker kvalstriden och utmanar om Play in-platserna.

Nästa säsong kommer jag dock att höja kraven, eftersom vi i år har en hygglig trupp och stomme att bygga kring. En del nyckelspelare (Rensfeldt, Lerg, Aaltonen, Fairchild, Gagne, Kolppanen) har utgående kontrakt och Masken och co behöver ha en plan för de som gör bra ifrån sig så att de inte skriver på för andra klubbar i vinter.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170729 kl 20:57

Jag tror att Fairchild stannar., det är känslan efter att ha snackat med lite folk. Marshall likaså ifall det inte uppstår någon lucka i något lag pga skador t.ex.
Liljegren tror jag är förlorad, men det är bara en känsla jag har.
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 170801 kl 00:39

Någon som kan sammanfatta intervjun med Juhamatti i HD?

Kul att Lindgren får chansen i AIK :-)
hejahejahejarögle

Inläggav hejahejahejarögle » 170801 kl 08:51

RBK123abc skrev:Någon som kan sammanfatta intervjun med Juhamatti i HD?

Kul att Lindgren får chansen i AIK :-)

Sammanfattning på intervjun finns på Expressen:
http://www.expressen.se/kvallsposten/sp ... -vara-har/

Känns riktigt bra hur han uttrycker sig tycker jag.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170801 kl 10:16

Kapten och assisterande för denna säsong, vem blir det?

Ted Brithen känns som den naturliga, förstecenter, RBK, produkt, kaptenserfarenhet från HV. Det negativa är väl att han hoppade själv av kaptensjobbet i HV frivilligt? Eller tvingades han bort? Pallar han trycket?

Daniel Sylwander, klubbikon, egen produkt, Räglehjärta och jävla anamma på isen. Ett perfekt val om han hade förväntats spela kontinuerligt vilket det ju inte ser ut som idag.

Taylor Matson, klok, har varit länge i klubben, grovjobbare som är uppskattad både inom och runtom klubben. Men lider av att han ser ut att bli en rollspelare med begränsad speltid. Pratar hyfsad svenska vad jag förstår.

Bryan Lerg, stor kaptens erfarenhet från ligorna over there, men det han visade upp under förra året var inte så kaptens likt tycker jag? Kanske växer han med ett C på bröstet?

Juhamatti Aaltonen, en riktig "dark horse" här men efter att ha läst HD´s intervju med honom så är det kanske inte så dumt? Dock 32 år gammal och ingen kaptenerfarenhet.

Alen Bibic, kanske den spelare som växte mest förra året. Tillsammans med brorsan en moderna klubbikon för RBK. Klok, brusar inte upp och kan föra sig i intervjuer. Gör redan en hel del PR jobb för klubben.

Jag tror på följande:

Ted Brithén C

Alen Bibic A

Bryan Lerg A

Vilka är era val och varför?
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 170801 kl 13:18

Flying Farang skrev:Kapten och assisterande för denna säsong, vem blir det?

Ted Brithen känns som den naturliga, förstecenter, RBK, produkt, kaptenserfarenhet från HV. Det negativa är väl att han hoppade själv av kaptensjobbet i HV frivilligt? Eller tvingades han bort? Pallar han trycket?

Daniel Sylwander, klubbikon, egen produkt, Räglehjärta och jävla anamma på isen. Ett perfekt val om han hade förväntats spela kontinuerligt vilket det ju inte ser ut som idag.

Taylor Matson, klok, har varit länge i klubben, grovjobbare som är uppskattad både inom och runtom klubben. Men lider av att han ser ut att bli en rollspelare med begränsad speltid. Pratar hyfsad svenska vad jag förstår.

Bryan Lerg, stor kaptens erfarenhet från ligorna over there, men det han visade upp under förra året var inte så kaptens likt tycker jag? Kanske växer han med ett C på bröstet?

Juhamatti Aaltonen, en riktig "dark horse" här men efter att ha läst HD´s intervju med honom så är det kanske inte så dumt? Dock 32 år gammal och ingen kaptenerfarenhet.

Alen Bibic, kanske den spelare som växte mest förra året. Tillsammans med brorsan en moderna klubbikon för RBK. Klok, brusar inte upp och kan föra sig i intervjuer. Gör redan en hel del PR jobb för klubben.

Jag tror på följande:

Ted Brithén C

Alen Bibic A

Bryan Lerg A

Vilka är era val och varför?

Personligen skulle jag vilja se en kvartett bestående av C - Widing A - Rensfeldt A- Brithén A- Alen Bibic

Varför? Tror Widing är en pådrivare och rutinerad pjäs som bara växer av en kaptensroll. En ledare i alla väder som är sig själv och är mediavan. Då får Brithén operera i lugn och ro då han inte verkar ha varit överförtjust i kaptensrollen.

Rensfeldt naturlig, även Alen en ledare som pushar laget i alla lägen.

Dessa fyra tycker jag är perfekt.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 170801 kl 13:39

aftonbladets wennström har en tippning på shl, kan någon med PLUS återge vad som sägs. :-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170801 kl 14:03

En kapten ska vara en nyckelspelare tycker jag, därför går Sylwander fetbort. Det blir svårt för honom att övertyga spelare som Lerg och Aaltonen när han själv harvar i fjärdefemman och knappt platsar.

Brithen är ett alternativ som C såklart, beroende på hur han själv känner, om han kan växa med uppgiften eller om det bara tynger honom som i Hv. Risken är väl att Hv-snacket kommer upp till ytan igen om det går mindre bra sportsligt för honom och laget. Just Brithen kan nog komma att bli ett offer om det skulle gå mindre bra för laget pga förväntningar och press.

Jag skulle ge C:et till Brithen i första hand, om han vill och känner sig redo för uppgiften. Annars Rensfeldt som jag tycker börjar bli lite av en kulturbärare och har varit assisterande ett tag. En ledartyp som också är tongivande på isen.

Widing borde gå in som assisterande. Som C går han ju bort pga skadan son kanske håller honom borta från spel i inledningen.

Alen är på god väg och har bra ledaregenskaper både på isen och i omklädningsrummet. Men då måste han fortsätta spela stabilt och inte falla tillbaka rent hockeymässigt.

Matson är säkerligen respekterad bland spelarna men då måste han upp prestationsmässigt.

Personligen gillar jag även Connolly för hans hjärta och driv. I kvalet tog han verkligen tag i händelserna och ledde laget. Det är dock inte säkert att han skulle trivas i en sån roll då han verkar lite tystlåten och blyg.

Lerg som någon skrev? Näe. Gled på en skridsko i kvalet och sket fullständigt i det kändes det som. Honom hade man ju gett en kaptensroll bara för att lura honom till att börja åka skridskor även i hemjobbet. Det kanske var därför han blev kapten i AHL? ;)

Alternativ 1:
C: Brithen. A: Rensfeldt, Widing
Jokrar: Alen, Matson, Connolly

Alternativ 2:
C: Rensfeldt. A: Brithen, Widing
Jokrar: Alen, Matson, Connolly

Började garva i HD när Aaltonen fick kaptensfrågan och svarade seriöst och diplomatiskt haha

Återgå till "Röglespelare"