Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav GrönvitaMike » 170923 kl 23:22

Klockren analys av läget, ogilthorpe!

Lindbäck vill nog inte tillbaka till kaoset.

Det optimala hade ju varit Honken. Ge honom ett erbjudande han inte kan motstå!
Annars är väl Justin Pogge intressantast. En stor målvakt med väldigt bra stats i Färjestad. Tellqvist är nog också en vettig lösning.
Armalis vore en onödig chansning om man ser till de mediokra statsen i Djurgården + tokflopp i AHL. Lerg kan säkert ta referenser på honom från nån polare i Barracuda.

Någon skrev att Eldebrink har 28 vinster på 107 matcher under ordinarie tid. Vilken tränare i SHL hade suttit kvar med liknande facit?
Blagh

Inläggav Blagh » 170923 kl 23:32

Ok, jag har läst detta forum under många år men aldrig varit medlem. Nu kände jag att jag var tvungen då det kokar inombords....
Har länge haft det på känn jag skriver nedan, och fick det idag bekräftat från personer som är väldigt uppsatta inom svensk hockey och som har bra koll på just Rögle.
Rögle spelar inte en modern ishockey. Det är inte själva spelidén utan eldebrink lever helt enkelt i det förgångna. Övningar på deras träningar är förlegade och man tränar inte alls lika hårt som övriga lag i shl.
Detta har jag personligen misstänkt länge då truppen är helt ok, varken bra eller dålig.
Som jag ser det måste vi få in folk utifrån. Dvs icke "Rögle-folk" som kommer med modernt tänk och nya syn på hockey och kan skapa en vinnarkultur. Funkar inte att plocka U20- tränare internt ( läs Bogren, Hellqvist, Tagenes etc) som är rögleprodukter. Inte heller gamla gubbar som eldebrink. Alla bra lag i shl har yngre tränare som har en ny syn på hur hockey spelas. Utvecklingen i shl de senaste 5 åren är enorm och spelstilen totalt förändrad. Sammanfattningsvis: 1 st förstemålvakt samt en modern tränare utifrån. Vår trupp är bättre än Mora, Karlskrona, Örebro .
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170924 kl 00:01

Blagh skrev:Ok, jag har läst detta forum under många år men aldrig varit medlem. Nu kände jag att jag var tvungen då det kokar inombords....
Har länge haft det på känn jag skriver nedan, och fick det idag bekräftat från personer som är väldigt uppsatta inom svensk hockey och som har bra koll på just Rögle.
Rögle spelar inte en modern ishockey. Det är inte själva spelidén utan eldebrink lever helt enkelt i det förgångna. Övningar på deras träningar är förlegade och man tränar inte alls lika hårt som övriga lag i shl.
Detta har jag personligen misstänkt länge då truppen är helt ok, varken bra eller dålig.
Som jag ser det måste vi få in folk utifrån. Dvs icke "Rögle-folk" som kommer med modernt tänk och nya syn på hockey och kan skapa en vinnarkultur. Funkar inte att plocka U20- tränare internt ( läs Bogren, Hellqvist, Tagenes etc) som är rögleprodukter. Inte heller gamla gubbar som eldebrink. Alla bra lag i shl har yngre tränare som har en ny syn på hur hockey spelas. Utvecklingen i shl de senaste 5 åren är enorm och spelstilen totalt förändrad. Sammanfattningsvis: 1 st förstemålvakt samt en modern tränare utifrån. Vår trupp är bättre än Mora, Karlskrona, Örebro .
Intressant! Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det stämmer. Jag har personligen både sett och hört att Rögle tränar lojt och temposvagt. Det var förresten inte bara klasskillnad under matchens gång idag utan även på värmningen. SAIK-spelarna körde intensivt och såg ruskigt fokuserade ut medan Röglespelarna mest lattjade och drog några fösare på målvakterna. Just då fick jag en riktigt dålig känsla. När matchen sen startade så spelade lagen som de värmde upp...

Eldebrinks taktiska kunnande och filosofi är föråldrad. Han klarar ju bevisligen inte att tillämpa ett grundspel med befintligt material. Förluster kan jag köpa, men jag köper fan inte att vi på 2-3 säsonger inte har fått till ett spel värd namnet! Det brister mest i försvars- och målvaktsspelet. En förklaring är många trubbiga backar, men de blir så passiva att man undrar om det inte är en order från tränarna. I värsta fall har vi ett gäng räddhågsna spelare som bllir skitnödiga så fort motståndarna etablerar tryck.

Fortsätt skriva och bidra!
Blagh

Inläggav Blagh » 170924 kl 01:11

Ytterligare en sak är att: merparten av oss tycker vi har stärkt laget mot ifjor(jag oxå). Problemet är att vi inte blivit dåliga just nu, utan vi bara fortsätter på inslagen väg ifrån förra säsongen, fast vi har bytar ut en hel del spelare. Problemet är inte spelarmtrl utan att vi har tränare som inte kan förmedla en spelidé som spelarna köper och som fungerar. Vi MÅSTE byta tränare. Vi har bara fortsatt på inslagen väg i från ifjor
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170924 kl 02:08

Blagh skrev:Ytterligare en sak är att: merparten av oss tycker vi har stärkt laget mot ifjor(jag oxå). Problemet är att vi inte blivit dåliga just nu, utan vi bara fortsätter på inslagen väg ifrån förra säsongen, fast vi har bytar ut en hel del spelare. Problemet är inte spelarmtrl utan att vi har tränare som inte kan förmedla en spelidé som spelarna köper och som fungerar. Vi MÅSTE byta tränare. Vi har bara fortsatt på inslagen väg i från ifjor
Så länge de fortsätter spela de tre trubbiga backarna: Alen, Almen, Williamsson + en allsvensk andremålvakt så kommer problemen i försvarszon att fortgå. En ny tränare kommer inte att kunna trolla med dessa. Börja med att spela rätt manskap (R.Sandin, Kolppanen) och förstärk med en klassback. Då kanske vi slipper både Almen och Williamsson. Det hjälper ju föga att man har 3 spelande backar när deras backkollegor är bromsklossar.
Att spela en höns i varje backpar är så inkompetent att jag tuppar av.
Blagh

Inläggav Blagh » 170924 kl 08:33

GrönvitaMike skrev:
Blagh skrev:Ytterligare en sak är att: merparten av oss tycker vi har stärkt laget mot ifjor(jag oxå). Problemet är att vi inte blivit dåliga just nu, utan vi bara fortsätter på inslagen väg ifrån förra säsongen, fast vi har bytar ut en hel del spelare. Problemet är inte spelarmtrl utan att vi har tränare som inte kan förmedla en spelidé som spelarna köper och som fungerar. Vi MÅSTE byta tränare. Vi har bara fortsatt på inslagen väg i från ifjor
Så länge de fortsätter spela de tre trubbiga backarna: Alen, Almen, Williamsson + en allsvensk andremålvakt så kommer problemen i försvarszon att fortgå. En ny tränare kommer inte att kunna trolla med dessa. Börja med att spela rätt manskap (R.Sandin, Kolppanen) och förstärk med en klassback. Då kanske vi slipper både Almen och Williamsson. Det hjälper ju föga att man har 3 spelande backar när deras backkollegor är bromsklossar.

Även om vi hade satt in Sidney Crosby i laget hade vi förlorat. Det är inte där det stora problemet ligger.
qp

Inläggav qp » 170924 kl 12:23

GrönvitaMike skrev:

Jag tycker det räcker nu Mike, alla vet vid det här laget att du hatar Bibíc-bröderna och Wiliamsson ,men det börjar likna personförföljelse och fixering detta. Konstigt då att de enda som fick godkänt av HD var: Alen, Almen, Gagné ,Juhamatti, Lerg och Sandin, men det var ju Rooth och Hjälm som satte betyg. så du kan säkert hitta något negativt om dom med!
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170924 kl 12:42

Intervjun med Ross känns som det mest vettiga den här veckan.
Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170924 kl 13:19

Enligt Sportbladet så kommer Nashville att göra sig av med Lindbäck. Waivers nästa alltså. Ska bli spännande att se ifall någon nappar och i synnerhet om någon inte gör det ;-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170924 kl 14:35

http://www.hockeysverige.se/2017/09/24/ ... iv-mantas/

Armalis är bättre än Kruse, men ändå ett osäkert kort tycker jag om man ser till statistiken de senaste åren.
Jag hade föredragit ett säkrare kort såsom Honken eller Pogge.
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 170924 kl 16:41

ogilthorpe skrev:Intervjun med Ross känns som det mest vettiga den här veckan.

Gillar Ross. Hoppas på att han får mer inflytande & tar över som head coach vad det lider. Väck med skogsmullen.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170924 kl 17:40

Bourque skrev:Enligt Sportbladet så kommer Nashville att göra sig av med Lindbäck. Waivers nästa alltså. Ska bli spännande att se ifall någon nappar och i synnerhet om någon inte gör det ;-)

En våt dröm. Bästa målvakten som stått i Lindab.

Synd att inte det priades högre med tanke på hur stor skillnad en toppmålvakt gör för ett bottenlag. Sjuk otur med finnen så klart, men hade hellre tagit ett säkert svenskt kort från början. Kruse kan säkert bli bra på sikt, men skulle nog mått bra av att förstaspadat i allsvenskan ett tag först.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170924 kl 18:12

Jag vet inte vad jag ska tänka ens. En bra målvakt borde det rimligtvis gå att fixa om pengarna finns. Tränare kanske är svårare på kort sikt. Sportchef också.

Blir så trött. Det var den här säsongen man skulle göra om och göra rätt. Det var nu vi skulle lägga överlevnad genom kval bakom oss. Nu blir det en enda lång bävan inför våren igen. Och sen nya förhoppningar om att det ska göras om och göras rätt. Ser inga lätta lösningar tyvärr.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170924 kl 19:16

Nä denna säsong blir oerhört svår att reparera.

När man såg KHK matchen då förstod man vilket spel laget hade dvs inget. Dumpa puck å jaga - förlorad närkamp och sedan spel mot sig igen i 2 min.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170924 kl 19:44

Ja man kan ju hoppas att Lindbäck funderar en runda igen på Rögle?

Harva i AHL och göra strömatcher i NHL har han ju sysslat med tidigare och det är frågan om det lockar honom mer än exempelvis en chans att spela OS hockey? Japp, jag anser att han är i den klassen att han ska vara med i diskussionerna om en plats i OS laget. Men då måste han spela i europa för AHL gör väl inte OS uppehåll?

Hade varit en dröm att få se Lindbäck glida in i Lindab i den gröna tröjan igen och sätta ett förstapass på Aaltonens klubblad vid offensiv blå...

Förutsätter att Masken håller kontakten med Lindbäck öppen
Användarvisningsbild
Ramones

Inläggav Ramones » 170924 kl 21:13

Användarvisningsbild
Bourque

Inläggav Bourque » 170924 kl 22:02

Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 170924 kl 22:21

Lindbäck kan jag inte tänka mig att vi får in. Jag tror att han kommer försöka få lite speltid i NHL åtminstone en bit in på säsongen, eller möjligtvis försöka hitta en klubb som är beredda att ge honom en chans. Ska han tillbaka till Sverige tror jag det blir tidigast till jul när han med all säkerhet vet att hans NHL-chanser är små. Just nu lever nog hoppet för honom, även om han nog förstår att han inte bänkar Pekka Rinne. Jag hävdar med all bestämdhet att vi inte har tid att vänta på Lindbäck utan vi måste ha in en målvakt i veckan som kommer. Så snart tror jag inte Lindbäck kan tänka sig att vända hem.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170924 kl 22:37

Har för mig att Lindbäck inte var så värst sugen på AHL. Hoppas åtminstone att Rögle har kontakt med honom - det stod ju väldigt klart åtminstone att Rögle var villiga att pynta upp rejält för hans tjänster. Ska Masken överleva en gång till så är det just en sådan signatur som hade behövts.

Armalis - kommer inte riktigt ihåg vad han var för typ av keeper i DIF. Men alltså, i det här läget så finns det ju ett begränsat utbud så, ja.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170924 kl 23:30

Lindbäck tjänar väl drygt 5 mille på sitt nuvarande kontrakt, jag tror inte att han är sugen på att halvera det för att komma till ett bottenlag i kris :p
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 170925 kl 08:43

GrönvitaMike skrev:Lindbäck tjänar väl drygt 5 mille på sitt nuvarande kontrakt, jag tror inte att han är sugen på att halvera det för att komma till ett bottenlag i kris :p

men om han flyttas ner till ahl så brukar väl de inte få den fulla lönen väl? eller det är inräknat i de 5 miljonerna?
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 170925 kl 09:52

Jag måste säga att vi har fått lida ända sen dagen eftet vi gick upp. Deveaux idiotgrej fick all focus och förstorades upp i absurdum och det tog bort all glädje. Sen har det varit en lång lång kräftgång sedan dess. Folk kan inte säga att Eldebrink inte fått chansen... 2 säsonger av ett rent helvete och nu börjar det likadant. Om mif får komma hit på lördag och leka hem 3p mot ett lag som inte följde game plan, ett lag som inte var med från start och en knäckt 2e målvakt som släpper in varannat skott. Då får det vara nog. Ross får ta över.

Sen är jag inte helt bekväm med panikvärvning ifrån Tomas Sjögrens stall. Det kan kosta oss mycket mer än det smakar.

Beträffande inlägget om att rögle är dåligt tränade så har jag tänk den tanken många ggr. Dom har sett dåligt tränade ut. Det är flera spelare som lämnat Rögle som har nämnt vilken bra och hård träning det nya laget har.

Uppvärmningen har jag också kommenterat väldig många ggr precis som andra nämner att det ser ut som dom bara lallar runt. Ingen som taggar till.

Sen att få höra att dom har haft jättebra träningar är ju helt oväsentligt när man sen kommer till match och blir förnedrade rent tempomässigt.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 170925 kl 09:56

Finns det lediga tränare som hade varit önskvärda eller kan Ross ta över? Ska Elde bort helt då eller stanna som ass? Vem skulle kunna komplettera Ross bra?

Vad har ni för tankar om det?
Lochness

Inläggav Lochness » 170925 kl 10:13

GrönvitaMike skrev:Lindbäck tjänar väl drygt 5 mille på sitt nuvarande kontrakt, jag tror inte att han är sugen på att halvera det för att komma till ett bottenlag i kris :p

I NHL ja, där lär han inte göra många matcher

The Nashville Predators have signed Anders Lindbäck to a one-year, two-way contract for the 2017-18 season. The terms of the deal are worth $650,000 in the NHL and $100,000 in the AHL.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170925 kl 10:37

Rent kortsiktigt bör man be Eldebrink att packa trunken så snabbt som möjligt. Han har fått sina chanser och har visat att han inte mäktar med att leverera det som behövs. Jag tror säkert att hans stil har funkat en gång i tiden, men inte 2017 i SHL. Dessutom känns han sjukt trött och uppgiven och verkar helst vilja vandra heltid i skogen och skjuta vildsvin.

Långsiktigt börjar och slutar det med Masken. Mängden med galna beslut och konstiga värvningar överskuggar de få guldkorn han har vaskat fram och är det något som står klart efter alla hans säsonger här, så är det att han inte är rätt man att föra klubben till "nästa steg". Kontinuitet i all ära, men ska man jobba med något långsiktigt så ska det ju till en början vara bra. Förlängningen med Eldebrink gjordes mitt i en ökenvandring. Likaså förlängdes kontraktet med Almen när han hade sin djupaste svacka och på vilka grunder har Masken fått fortsatt förtroende? Jag tror absolut noll på honom som sportchef. Kanonbra spelare - mindre bra som sportchef. Helt ärligt - se på de lagbyggen han har satt ihop. Tycker nästan synd om en sådan som Dan Tangnes, som bevisligen kan träna modern hockey, bara han får spelare värda namnet.

Vem som ska ta över? Så länge det inte är någon av de andra gubb-namnen som brukar återanvändas inom svensk hockey så blir jag nöjd.

Jag gillar en sådan som Jonas Rönnqvist, men jag vet inte om han är på väg tillbaka efter sin sorti. Kanske redan tränar någon klubb?

Ross - tänkbart att det kan räcka att låta honom ta över.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170925 kl 11:14

Nä Eldebrink känns de som att de e dags att bryta med. Gillar honom annars men någonting verkar inte stämma i gruppen.

SSK är förståeligt nog inte nöjda med Waltin. Skulle de ha möjlighet så tar de Eldebrink 100ggr av 100.

Men sedan kommer det svåra. Tror inte att Ross är lösningen på problemet. Ja Rönnqvist vore ju grymt men de tror jag man kan glömma.

Om Brynäs fortsätter förlora så ryker snart Melin. Men han känns gammal.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 170925 kl 11:29

ogilthorpe skrev:
Långsiktigt börjar och slutar det med Masken. Mängden med galna beslut och konstiga värvningar överskuggar de få guldkorn han har vaskat fram och är det något som står klart efter alla hans säsonger här, så är det att han inte är rätt man att föra klubben till "nästa steg". Kontinuitet i all ära, men ska man jobba med något långsiktigt så ska det ju till en början vara bra. Förlängningen med Eldebrink gjordes mitt i en ökenvandring. Likaså förlängdes kontraktet med Almen när han hade sin djupaste svacka och på vilka grunder har Masken fått fortsatt förtroende? Jag tror absolut noll på honom som sportchef. Kanonbra spelare - mindre bra som sportchef. Helt ärligt - se på de lagbyggen han har satt ihop. Tycker nästan synd om en sådan som Dan Tangnes, som bevisligen kan träna modern hockey, bara han får spelare värda namnet.

Håller med till 100 %. Jag anser att Masken är Rögles sämsta värvning någonsin. Han satte ribban med Maxwell. Sen har det bara rullat på. Visst några som överraskat och blivit bra men skam vore det det annars.
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 170925 kl 11:51

Demon-Willaume skrev:Finns det lediga tränare som hade varit önskvärda eller kan Ross ta över? Ska Elde bort helt då eller stanna som ass? Vem skulle kunna komplettera Ross bra?

Andreas Johansson
Per Hånberg
Anders Forsberg

Vet ej om alla är lediga!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170925 kl 12:42

RBK123abc skrev:
Demon-Willaume skrev:Finns det lediga tränare som hade varit önskvärda eller kan Ross ta över? Ska Elde bort helt då eller stanna som ass? Vem skulle kunna komplettera Ross bra?

Andreas Johansson
Per Hånberg
Anders Forsberg

Vet ej om alla är lediga!
Per Hånberg tränar nåt NLB-lag i år. AJ kör sina projekt så han är inte realistisk. Forsberg vill jag inte ha.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170925 kl 13:59, redigerad totalt 1 gång.

Återgå till "Röglespelare"