Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
henkus78

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav henkus78 » 171016 kl 20:01

[quote="Rögle Martin"]Då skrev ju nr27 på. Är inte han 1:e backen??? Har sett honom flera gånger i första uppställning ju....[/

:-) :-) :-)
Blagh

Inläggav Blagh » 171016 kl 20:04

Då Moras nya back var draftad av Colorado 2010, och med tanke på maskens tidigare arbete, så förutsätter jag den backen är kass och att vi valt att inte vilja ha honom. Om inte, så känns det väldigt underligt att vi inte lyckas locka honom till oss.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171016 kl 20:56

ogilthorpe skrev:Jag skulle säga att man hade behövt två tvåvägs så man får en fast kvartett backar som spelar ihop och så låta resten slåss om tredjeparet och övrig bredd (utlåning/avslut).
Rätt tänkt.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 171016 kl 21:36

De måste ju bara se till att plocka in minst en ny back. Jag känner mig lurad!! Mora plockar in och ser till att förstärka truppen och vi står och ser på. Jag fattar inte riktigt tankegångarna kring det här. Vad har vi att förlora? Pengar? Det är väl inte pengar det handlar om? Som jag minns det rätt, så är väl denna säsongen en av dem viktigiste pga av stålarna som kommer att delas ut inför nästa. Vi måste bara se till att vara med i leken om vi nu ska spela i eshååååel i den närmaste framtiden oxå.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171016 kl 22:12

Oi! skrev:De måste ju bara se till att plocka in minst en ny back. Jag känner mig lurad!! Mora plockar in och ser till att förstärka truppen och vi står och ser på. Jag fattar inte riktigt tankegångarna kring det här. Vad har vi att förlora? Pengar? Det är väl inte pengar det handlar om? Som jag minns det rätt, så är väl denna säsongen en av dem viktigiste pga av stålarna som kommer att delas ut inför nästa. Vi måste bara se till att vara med i leken om vi nu ska spela i eshååååel i den närmaste framtiden oxå.
Jag är övertygad om att det kommer värvas en eller flera backar så småningom. Det är viktigt att det blir rätt så att man inte får in ännu en "Fairchild". Hellre Salmela än Moras två backar.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171017 kl 19:37

Man motiverar alltså utlåningen av Sandin med att man inte kan ge honom den speltid han vill ha.
Är detta bara något man säger? Jag tycker han visat väldigt bra tendenser och bör gå in som ordinarie back.
Kräver han mest speltid av backarna? Nej, förmodligen bara att gå in som ordinarie.
Kan man inte ge honom det med vår backbesättning så är det Liljegren all over again.
qp

Inläggav qp » 171017 kl 20:02

eleganten skrev:Man motiverar alltså utlåningen av Sandin med att man inte kan ge honom den speltid han vill ha.
Är detta bara något man säger? Jag tycker han visat väldigt bra tendenser och bör gå in som ordinarie back.
Kräver han mest speltid av backarna? Nej, förmodligen bara att gå in som ordinarie.
Kan man inte ge honom det med vår backbesättning så är det Liljegren all over again.

Otroligt sorgligt om det är sant, killen spelar väldigt moget och har blicken!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171018 kl 03:02

Rögle är på intensiv backjakt nu. Hoppas på Salmela eller någon av liknande kaliber. Sen hoppas jag att det är Almen som kliver åt sidan och inte Younan eller Fairchild.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 171018 kl 11:31

Om vi får in en etablerad back, skulle jag vilja formera backparen såhär:

Schira - Younan
Gagné - NY
Alen - Fairchild
Almen - Jonsson

Låna ut, försök bli av med Williamsson. Årets märkligaste förlängning måste jag säga, väldigt konstig.

Backlinjen ovan känns bra. Younan tar steg, blivit bättre de senaste matcherna. Kan han fortsätta denna trenden kommer han bli en viktig kugge för oss. Gagné är bra på rören, bra första pass (lite virrig ibland och något misstag framför mål igår dock) men blir han också bättre och bättre har vi en stabil shl-back där.

Tycker även forwards börjar sätta sig lite, första och andra kedjan är bra. Möjligt att From inte får ut mycket därifrån, på sin höjd byta plats på Aaltonen och From. Annars tycker jag det fungerar fint. Hade nog också bytt plats på Ryfors och Sylle. Överlag börjar dom dock kugga i varandra bra, Collberg är ändå anonym men jobbar och slitar som tusan men får inte ut jättemycket för det dock steg upp från förra året, mer aktiv nu. Positivt överraskad till Sandin som gör ett bra jobb som center, även om Karlsson är en egen produkt tycker jag Sandin är bättre just nu.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171018 kl 11:55

Tyvärr levererar inte From just nu för att spela i i 1:a lina. Han måste höja sig om han ska spela kvar där. Här krävs spets.

Låna ut Filip Karlsson så han får speltid. Synd att man inte gjorde detta för typ 2 säsonger sedan. Då hade han kanske varit helt fullfjädrad nu.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171018 kl 13:51

Jag är inne på Rappakaljas linje:

Aaltonen - Brithen - Hedberg
Lerg - Connolly - Widing
From - Rensfeldt - Collberg
Ryfors - Sandin - Matson
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 171018 kl 14:32

Även nu bekräftat att Masken tittar på lösningar vad gäller backsidan via HD.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171018 kl 14:39

Intressant att höra turerna runt Rasmus Sandin i intervjun med Masken.

Jag tycker att han borde ha matchas flitigare som den supertalang han är i en backlinje som inte har levererat alls. Men, jag kan samtidigt ha viss förståelse för det Masken säger om unga talangers panik när det inte går spikrakt med mycket speltid. Klart han vill spela så mkt som möjligt, men ibland känns det som att det hade varit bra med lite mer tålamod, tanken att slussa in på seniornivå är trots allt sund. Om man har tillräckligt bra seniorbackar OCH tolerans för en läroperiod.

Det positiva med detta: att man jagar en mer färdig back än Sandin.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 171018 kl 15:02

[quote="ogilthorpe"]

men ibland känns det som att det hade varit bra med lite mer tålamod, tanken att slussa in på seniornivå är trots allt sund. Om man har tillräckligt bra seniorbackar OCH tolerans för en läroperiod.

[/quote

Håller med, tror ett "problem" är att just nu så är det många väldigt unga NHL spelare som gör jätte karriär. Mcdavid, Matthews, Nylander, Tkachuk har alla hoppat in som stora namn i sina klubbar efter bara år. I kombination med att den klassiska.. *host* 90-talisten gärna vill ha en spikrak karriär, så är detta nog en ny trend vi måste vänja oss vid. Jag kommer ihåg att vi pratade om detta innan när vi inte kunde få hem de unga spelarna pengar styr nu, inte hjärta. Men tänk Mcdavid fick över 12 miljoner i årslön, och har inte än fullföljt sitt rookie kontrakt, som man bäddar får man ligga. kul för alla andra som kallas Sid the kid. tack för kaffet
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171018 kl 15:13

Tycker det är fel från Rögles sida. Rasmus har visat att han platsar och borde därmed få spela mer. Att han är 17 år har inget med saken att göra, är man tillräckligt bra så ska man spela oavsett ålder.
Jag tror inte att han krävde jättemycket speltid, utan bara tillräckligt så att han kunde bli varm i kläderna istället för att petas helt eller spelas som sjundeback. Detta är "Liljegren" all over again. Slår vad om att Liljegren också hade matchats som sjundeback om han kommit hem.
henkus78

Inläggav henkus78 » 171018 kl 20:32

Här kommer en länk från aftonslaskan som visar när sylle skjuter finnen i huvudet.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... pa-traning
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171018 kl 20:43

Alltså, ett handledsskott därifrån måste väl ske hela tiden. Det är fallet mot isen som gjorde det förmodligen?
Långt ifrån träning, rätt tydligt att det är Pogge som är att betrakta som förstemålisen i år.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171018 kl 21:27

Vad fan var det där? Hål i hjälmen? Ingen anmärkningsvärd handledare. Han faller på egen klumpighet och jag fattar inte hur det kan bli en allvarlig hjärnskakning av det där, oavsett om det är skottet eller fallet på isen som bidrar till det. Trist för honom och självklart hoppas man på ett tillfrisknande, dock får han gärna rehaba säsongen ut så att vi kan använda pengarna på en utespelare.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171018 kl 22:18

Det måste vara maximal otur, verkligen inget märkvärdigt med det skottet.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171018 kl 22:31

Jaha nu står det i HD att Masken eventuellt ska värva en back för att ersätta Rasmus. Då antar jag att man är ute efter en offensiv sådan. Vilka bra finns tillgängliga i nuläget?
Bengt

Inläggav Bengt » 171019 kl 00:13

GrönvitaMike skrev:Vad fan var det där? Hål i hjälmen? Ingen anmärkningsvärd handledare. Han faller på egen klumpighet och jag fattar inte hur det kan bli en allvarlig hjärnskakning av det där, oavsett om det är skottet eller fallet på isen som bidrar till det. Trist för honom och självklart hoppas man på ett tillfrisknande, dock får han gärna rehaba säsongen ut så att vi kan använda pengarna på en utespelare.

Lite emotionell träning i medkänsla hade nog inte skadat...
Synd att denna typ av inlägg får komma in på forumet.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171019 kl 00:17

Bengt skrev:
GrönvitaMike skrev:Vad fan var det där? Hål i hjälmen? Ingen anmärkningsvärd handledare. Han faller på egen klumpighet och jag fattar inte hur det kan bli en allvarlig hjärnskakning av det där, oavsett om det är skottet eller fallet på isen som bidrar till det. Trist för honom och självklart hoppas man på ett tillfrisknande, dock får han gärna rehaba säsongen ut så att vi kan använda pengarna på en utespelare.

Lite emotionell träning i medkänsla hade nog inte skadat...
Synd att denna typ av inlägg får komma in på forumet.
Snarare du som behöver träning i läsförståelse.
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 171019 kl 06:05

Fallet ser ju onekligen märkligt ut...tappar balansen helt och hållet, faller handlöst mot isen. Kan ta tid innan finnen blir kry igen. Extremt trist!
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 171019 kl 08:13

HBG_Micke skrev:Fallet ser ju onekligen märkligt ut...tappar balansen helt och hållet, faller handlöst mot isen. Kan ta tid innan finnen blir kry igen. Extremt trist!

Hörde att han hade tappat hörseln då skottet träffade över örat.(den är tillbaka nu) men balans och allt har ju rubbats.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 171019 kl 09:19

UppflyttningsByrån skrev:
HBG_Micke skrev:Fallet ser ju onekligen märkligt ut...tappar balansen helt och hållet, faller handlöst mot isen. Kan ta tid innan finnen blir kry igen. Extremt trist!

Hörde att han hade tappat hörseln då skottet träffade över örat.(den är tillbaka nu) men balans och allt har ju rubbats.

Jo det är ju jävligt känsliga grejor inne i öronen och balansen måste ju vara absolut tip-top för en hockeyspelare- särskilt en målvakt.

Men det är ju egentligen signifikativt för Rögle, en spelare - Sylle - som normalt sett skjuter snett och vingt får till en halvlös handledare och den träffar på exakt fel milimeter av Kolppannen...

Krya på dip Kolppannen!
Henrik

Inläggav Henrik » 171019 kl 12:35

Kolppanen hade otur, bara att visa respekt och önska lycka till med rehab. Skit händer.

Sandin. Visst kan det vara lite "Liljegren all over again". Samtidigt, är pågarna hur hialösa som helst är det inte enkelt. Generellt bör man nog vara beredda på att ge dylika supertalanger som går högt i draften en plats på sex eller riskera att råka ut för att de drar innan de ens har hunnit etablera sig i SHL. Inte givet att RBK är beredda på att gambla med sin SHL-status bara för att ge dem speltid. Alltid en viss risk att spela in unga. Så valet ej helt enkelt. Jag tycker inte det är någon katastrof att Rasmus åker över en säsong. Hoppas han utvecklas som fan och kommer tillbaks som värst superhjälten nästa år (fast skulle han bli draftad i förstarundan riskerar vi ju åter igen att han blir norpad av sitt NHL-lag likt Liljegren). Men allt talar för Rasmus i RBK nästa säsong!

Nu är man kanske inte helt nöjd med backbesättningen i övrigt...Och det var kanske främst därför man tyckte att det helt uppenbart var värt risken denna gång att verkligen ge Rasmus speltid och spelar in honom på allvar. Men klart att man aldrig kan ge garantier.

Om man tänker lite budget och bygge, eller i kvoter för olika spelarkategorier med mixade risker, trygghet, utvecklingspotential osv totalt sett, så kan det nog vara en lagom kompromiss att i normalläget räkna in Liljegren/Sandin-typerna som en av sex om man vill ha dem kvar eller en av åtta om man vill riskera att tappa dem. (Men det handlar inte bara om speltid, också om lagets position, äventyret och lilla rinken over there osv...). Om de drar som en av åtta bör man faktiskt ha sju duktiga kvar och kunna fylla på med en ny duktig J20-back som åttonde. Mao, tycker jag det är rimligt att åttonde backplats normalt går till en junis, om inte till en supertalang så till J20. Har man en "supertalang" som Liljegren eller Sandin så får kanske övriga junisar betrakta sig som nionde även om man ger supertalangen chansen på sex. Vi kan inte ha hur många fjunisar som helst i A-truppen.

Ytterligare en plats bör gå till "Younan-kategorin", dvs någon av mer "god normaltalang", en ung senior som redan bevisat sin förmåga i seniorhockey i HA. Denne kommer naturligtvis att riskera att bli sjunde, men kommer också att stå ut med det. Om nödigt så låna ut ett tag till IKO. Men spela också så mycket det går med sju backar under en lång säsong.

Övriga sex backar ska på förhand räknas som ordinare. De bör naturligtvis vara seniorer med åtminstone någon säsong på nacken, helt enkelt vara så bra, spetsiga och/eller trygga som budgeten tillåter. De ska absolut leverera. Blir de utkonkurrerade av unge sjundebacken, supertalangen eller annan junis så byt gärna ut dem redan under säsong om det går, som andra lag faktiskt gör. Ibland måste man kanske eller bör uppdatera besättningen under säsong. Hittills har RBK snällt haft tålamod med t.ex. Baranka, Granak och nu Fairchild. Tycker det är bra att man dragit ner istiden för honom då han underpresterat, men hoppas verkligen han är på gång nu. Givet det och resonemanget ovan är det självfallet Williamsson som borde bytas mot något betydligt bättre, typ Salmela. Om man nu fyller på så behövs naturligtvis inte en back som W som nionde. Det är aldeles för dyr och onödig bredd som fått sina chanser. Duger ej. Sänd till IKO! Samuel och övriga J20 ska heller inte komma längre ifrån laget! Däremot ska Younan och bröderna Bibic vara tre som normalt får slita hårdare om två platser på sex. Jag avstår från att krångla till resonemanget ytterligare med roller, kemi osv. Men följande backgäng skulle varit mer rimligt från början av säsongen. Det har många av oss sagt många gånger:

Schira, Gagné, Fairchild, Salmela (fyrlingen man ska förlita sig på för ett lyft, spetsbackar), 2xBibic (tanken måste vara att dessa ska vara trygga, stabila SHL-typer), Yonan (normalt sjundebacken som ska kunna konkurrensutsätta övriga) och Liljegren/Sandin/J20 som åttonde utmanare.

Vi har ältat länge på vilka positioner det inte är gott nog. Än så länge har väl Schira hittat helt rätt, Younan är på väg. Kanske är övriga också i färd med att hitta en inte alltför volatil normalnivå nu? Som sagt, notera att Liljegren/Sandin snarare räknar med Salmelas plats eller drar. Younan är nöjd om han krigar ut någon av bröderna Bibic. I längden gäller det att inte minst att påfyllningen och utvecklingen av "Younan-kategorin" fungerar för att backbesättningen som helhet ska bli bättre. Den vägen in är över tid väldigt viktig och något man kunde nyttja bättre och mer systematiskt genom att låna ut fler unga, åtminstone någon back. Det blir då lättare att snabbare "testa fram godbitarna som kan tjocka till sig ur mellanmjölken". Man kan uppenbarligen inte bygga på, bara krydda med supertalanger som ändå drar. Det är också dumt att korka igen systemet med folk som har fått sina chanser och visat sig inte hålla måttet, men samtidigt ändå kostar betydligt mer än juniorer som kan bli något.

På kort sikt måste man så klart alltid vara spetsig nog för att lyfta. Så i dagsläget, fyll på med en kanon! Entlediga Willamsson! Han skulle aldrig getts nytt och ska nu inte bara vara menlös dyr bredd som är ivägen för Samuel och övriga i J20.

För övrigt är det kanske dags att åter skruva på kravbilden i J20. Andra dåliga säsongen i rad, resultatmässigt. Man måste kunna lita på att fylla på med J20-spelare vid skador och sjukdomar. De ska ha till tydlig uppgift att sätta press på A-truppen. Om inte Masken åtminstone sneglar dit varje gång han ska fylla på en vakans så kan inte J20 själva vara nöjda. Är RBK en klubb som utvecklar unga på ett bra sätt så kan man inte vara tabelljumbo. Kom igen grabbar!

Tror i grova drag på kedjorna nu! Det är upp till From att hålla Aaltonen i tredje. Men om inte From impar så är switchen logisk ganska snart. Intressant diss till Karlsson och Ryfors med Rensfeldt som center. Det är bara att skärpa sig! Varför inte låta båda få blåsa av sig som ytterforwards ett tag. Jag säger det igen. Detta är typex på två grabbar i Younan-kategorin, som försöker hoppa över ett naturligt utvecklingssteg, det med mycket speltid och genomslag bland seniorer i HA. Bara för att man glimrar till och visar sin potential några matcher i SHL behöver man inte vara färdighärdad för 52 omgångars gnetande på god nivå.

Känslan är nu, att tränarna definitivt inte tappat omklädningsrummet, att det blivit viss rättning i ledet och att man tillsammans i laget fått lite "momentum". Hoppas nu man lyckas fortsätta spinna, lite som Hjälm var inne på i podden, håll tätt och avvakta BIF:s misstag. Vi har Pogge!

Håll ställningarna alla! Är upptagen med andra idrottsaktiviteter från idag över helgen. Så ni blir förskonade från mina långa radängor... :-)
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171019 kl 17:18

Håller med rakt igenom din långa radda Henrik, sunda tankar. Framför allt gällande backsidan, som man misslyckats med i bygget alldeles för många gånger. Och man måste definitivt få ordning på J20 och fixa till talangfabriken, för flödet upp till A måste matas bättre än så här. Ska inte behövas ett gäng inköp till fjärde, inte heller till trubbig bredd. Och när det krisar så måste det finnas killar som är bra nog att testa.

From, jag tycker han ska ner i tredje oavsett. Han är inte så bra att han ska axla en förstalina. Än. Platsade ju inte ens i fjol och är fortsatt för valpig (även om jag tycker han har utvecklats mkt och kommer bli bra) För Aaltonen ska inte harva i tredje! Fan bedrövligt att han inte har satts upp högre i hierkin. Är han verkligen inköpt för att harva där med Rens och Collberg? Blir inte klok på "hanteringen" av finnen.

Förläng med Pogge. En keeper att bygga vidare kring.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171019 kl 17:46

Läste att Masken säger att det kanske blir en kortsiktig lösning. Är det Marshall då de ska ta tillbaka några matcher eller nån annan IKO back?

Lustigt i så fall.
Henrik

Inläggav Henrik » 171019 kl 22:49

ogilthorpe skrev:Håller med rakt igenom din långa radda Henrik, sunda tankar. Framför allt gällande backsidan, som man misslyckats med i bygget alldeles för många gånger. Och man måste definitivt få ordning på J20 och fixa till talangfabriken, för flödet upp till A måste matas bättre än så här. Ska inte behövas ett gäng inköp till fjärde, inte heller till trubbig bredd. Och när det krisar så måste det finnas killar som är bra nog att testa.

From, jag tycker han ska ner i tredje oavsett. Han är inte så bra att han ska axla en förstalina. Än. Platsade ju inte ens i fjol och är fortsatt för valpig (även om jag tycker han har utvecklats mkt och kommer bli bra) För Aaltonen ska inte harva i tredje! Fan bedrövligt att han inte har satts upp högre i hierkin. Är han verkligen inköpt för att harva där med Rens och Collberg? Blir inte klok på "hanteringen" av finnen.

Förläng med Pogge. En keeper att bygga vidare kring.

Tack! Håller också med! From/Aaltonen-växlingen kommer nog vad det lider...Bara inte finnen blir ledsen i ögat så... ;-)
Henrik

Inläggav Henrik » 171019 kl 22:49

Tuborg skrev:Läste att Masken säger att det kanske blir en kortsiktig lösning. Är det Marshall då de ska ta tillbaka några matcher eller nån annan IKO back?

Lustigt i så fall.

Eller djävligt Olustigt! ;-)

Återgå till "Röglespelare"