Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
GrönvitaMike

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav GrönvitaMike » 180104 kl 22:57

fidelis skrev:För ett år sedan pratades det i tid och otid om en spetsback under fönstret, och till slut blev det ingenting. Jag tror att det kan bli så även nu. Sen är det klart att vi söker efter förstärkning, något annat vore tjänstefel med tanke på vår position i tabellen. Men jag tror att chansen finns att de spelare som kan stärka oss och som finns tillgängliga väljer andra intressenter, vilket eventuellt lämnar oss tomhänta när fönstret stänger.
Jag vill inte jämföra Masken med Chris. Masken hade noll känsla när det kom till lagbygge och värvningar. Skulle bli väldigt förvånad om man inte plockar in en forward/målskytt med tanke på att man vara nära att signa Akeson nyligen. Tror att Abbotts liksom vi ser ett behov av en målgörare och ev en back till som kan ersätta Alen.
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 180104 kl 23:02

GrönvitaMike skrev:
fidelis skrev:För ett år sedan pratades det i tid och otid om en spetsback under fönstret, och till slut blev det ingenting. Jag tror att det kan bli så även nu. Sen är det klart att vi söker efter förstärkning, något annat vore tjänstefel med tanke på vår position i tabellen. Men jag tror att chansen finns att de spelare som kan stärka oss och som finns tillgängliga väljer andra intressenter, vilket eventuellt lämnar oss tomhänta när fönstret stänger.
Jag vill inte jämföra Masken med Chris. Masken hade noll känsla när det kom till lagbygge och värvningar. Skulle bli väldigt förvånad om man inte plockar in en forward/målskytt med tanke på att man vara nära att signa Akeson nyligen. Tror att Abbotts liksom vi ser ett behov av en målgörare och ev en back till som kan ersätta Alen.

Låte bra kung Mike! Du verkar förtjust i Squires, och eftersom du brukar ha koll så får väl även jag hoppas att vi lyckas tvinga hit honom. :-)
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180104 kl 23:07

Det är en skön spelartyp. Får vi Örebro-versionen så är han en klar uppgradering över finnen.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180104 kl 23:30

Squires är en bra spelare med hyffsat målsinne som nog passar i Abbott hockeyn, det är nog klart, Men skills som #50 no no no.

Rögle behöver mer.....

Bara Rögle slipper Leksand är jag nöjd. Annars tror jag GO.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180105 kl 00:09

Vet inte mycket om Squires, men har väldigt svårt att se att en knatte på 169 cm och som spelar i Rysslands andra ligan är en bra ersättare för Aaltonen. Som Chris Abbott säger: I don't think he is the guy.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180105 kl 01:21

sinner skrev:Vet inte mycket om Squires, men har väldigt svårt att se att en knatte på 169 cm och som spelar i Rysslands andra ligan är en bra ersättare för Aaltonen. Som Chris Abbott säger: I don't think he is the guy.
Squires var topp 3 i Örebro två säsonger i rad och fick intresse på sig från KHL pga det. Det finns väldigt många svenska klasspelare som inte har lyckats i KHL. Längden borde inte spela nån större roll. Miele är 171 cm, Roe och Little som gjorde succe i LHC är 173 resp 175 cm långa. Aaltonen är troligen relativt otränad och har svårt med intensiteten på träningarna och det kan ju vara anledningen till ljumskproblemen även om det inte behöver vara det. Hellre Aaltonen än ingen alls men jag offrar gärna honom mot en målskytt.

https://www.youtube.com/watch?v=BJF5Tr6V8mQ
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180105 kl 09:23

Läste nån kommentar att nog backsidan är spikad. Ja då lär det bli kval och SHL existensen mer än oviss. Men denna tunna backbesättning måste man värva en back till. Dumdristigt av högsta format annars.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180105 kl 13:11

Tuborg skrev:Läste nån kommentar att nog backsidan är spikad. Ja då lär det bli kval och SHL existensen mer än oviss. Men denna tunna backbesättning måste man värva en back till. Dumdristigt av högsta format annars.
Det avgörs av hur back- och forwardsmarknaden ser ut idag och framöver. Vi behöver en målskytt lika mycket som en back. Det optimala vore en back som petar Alen och en måltjuv om resurserna tillåter. Vi kommer att försöka dra igång insamlingen nästa vecka. Den skulle eg kommit igång länge sedan men dröjde pga jobb och sem. Hoppas bara inte att vi är för sent ute med tanke på att fönstret stänger om ca 40 dagar.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180105 kl 13:33

Känns som att det är läge att gå om KHK snart.

KHK - Malmö
Växjö - KHK
Färjestad - KHK
Färjestad - KHK
Skellefteå - KHK

Rögle - Växjö
Rögle - Brynäs
Luleå - Rögle
Rögle - Mora
Örebro - Rögle
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180105 kl 14:12

Vi har 3 matcher kvar mot KHK, 2 hemma och 1 borta. hittils har vi 1 poäng med oss från mötet med KHK

Mora har vi mött både hemma och borta, två svidande förluster har det blivit. 0 poäng hittills

Örebro har vi en vinst och en förlust mot. 3 poäng.

Mot bottenkonkurrenterna är det alltså 21 poäng kvar att dela ut.

Tror att vi kan landa på 14-16 poäng vid maximal utdelning, Örebro har vi av hävd ganska lätt för, låt oss säga 5 poäng där.

Mora borta blir svårt då de verkar passa oss synnerligen illa men 3 poäng ska vi kunna få ut av de två återstående mötena.

KHK, där verkar luften gått ur dem lite och jag räknar med segrar i hemma matcherna och iallafall 1 poäng borta och då landar vi på totalt 15 poäng.

Det räcker för att gå om både Örebro, Mora och KHK även om man räknar med att de tar full pott i sina hängmatcher.
Så gör vi våra bästa insatser mot bottenkonkurrenterna så bör vi kunna klättra upp ovanför strecket och avslöuta säsongen i ingenmansland den 10 mars. Vi har ett back to back möte med KHK i början av mars, det kan bli helt avgörande.
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 180105 kl 14:16

GrönvitaMike skrev:
Rögle - Växjö
Rögle - Brynäs
Luleå - Rögle
Rögle - Mora
Örebro - Rögle

Alla omgångar är förstås viktiga, men det känns som att det avgörs huruvida vi är med i kampen om säker mark eller inte de kommande fem omgångarna. Kan vi plocka poäng i tre av matcherna och addera i alla fall sju poäng till totalen så lever nog hoppet. Vi bara måste slå såväl Mora som Örebro, annars kan vi redan innan januari är slut börja ställa in oss på kval mot Leksand eller typ AIK.

Back-to-back matcherna mot Karlskrona ser jag inte fram emot, jäklar vad nervöst det kan bli...
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180105 kl 18:04

Varför tycker folk att det är så mycket mer fördelaktigt att komma nästsist och inte sist?

Direktkval till SHL
Lag 13 och 14 från SHL får kvala för att få behålla sin plats i SHL. Lag 14 från SHL för möta det lag som vinner den HockeyAllsvenska finalen och lag 13 får möta det lag som via olika kval tagit sig vidare till SHL-kvalet (vilket kan bli det lag som förlorar den HockeyAllsvenska finalen). Kvalet till SHL spelas i matchserier om bäst av sju matcher.

Låt säga att Almtuna eller Timrå står för motståndet, då möter jag hellre dom än 2:an som kan bli Leksand eller AIK.

Det spelar väl egentligen mindre roll om vi slutar sist eller nästsist utan snarare hur Allsvenskan avgörs?
Eller missar jag något nu?
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 180105 kl 18:35

Du har väl helt rätt i sak, men jag bryr mig inte ett smack om vem vi möter när det väl är dags för kval till våren. Almtuna eller Leksand, det spelar ingen roll så länge vi gör jobbet. Den trupp vi har ska rå på alla lag i Allsvenskan, och det blir livsviktigt för vår framtid i SHL att reda ut kvalet och överleva. Kommer vi någonsin kunna ta oss tillbaka om vi ramlar ut? För övrigt är jag helt övertygad redan nu om att det blir kval, och jag försöker efter bästa förmåga ställa in mig psykiskt på att behöva genomlida samma helvete som förra året till våren. Även om vi spelar bättre nu än under Eldebrink så tror jag inte att det kommer räcka för att nå säker mark. Vi kommer kvala, och när det väl är dags att spela den där förbannade matchserien måste alla göra jobbet fullt ut, varje minut.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180105 kl 19:56

Titanus88 skrev:Varför tycker folk att det är så mycket mer fördelaktigt att komma nästsist och inte sist?

Direktkval till SHL
Lag 13 och 14 från SHL får kvala för att få behålla sin plats i SHL. Lag 14 från SHL för möta det lag som vinner den HockeyAllsvenska finalen och lag 13 får möta det lag som via olika kval tagit sig vidare till SHL-kvalet (vilket kan bli det lag som förlorar den HockeyAllsvenska finalen). Kvalet till SHL spelas i matchserier om bäst av sju matcher.

Låt säga att Almtuna eller Timrå står för motståndet, då möter jag hellre dom än 2:an som kan bli Leksand eller AIK.

Det spelar väl egentligen mindre roll om vi slutar sist eller nästsist utan snarare hur Allsvenskan avgörs?
Eller missar jag något nu?
Jag tänker så här. LIF är laget nr 1 att undvika och sannolikheten är stor att de kommer vinna den allsvenska finalen och ställas mot jumbon i SHL. AIK kan bli lika farliga som LIF men det är å andra sidan inte säkert att de fixar andraplatsen då det är en bökig väg dit och har vi tur kan vi få Timrå/Almtuna eller liknande som vi borde kunna avfärda.

fidelis skrev:Du har väl helt rätt i sak, men jag bryr mig inte ett smack om vem vi möter när det väl är dags för kval till våren. Almtuna eller Leksand, det spelar ingen roll så länge vi gör jobbet. Den trupp vi har ska rå på alla lag i Allsvenskan, och det blir livsviktigt för vår framtid i SHL att reda ut kvalet och överleva. Kommer vi någonsin kunna ta oss tillbaka om vi ramlar ut? För övrigt är jag helt övertygad redan nu om att det blir kval, och jag försöker efter bästa förmåga ställa in mig psykiskt på att behöva genomlida samma helvete som förra året till våren. Även om vi spelar bättre nu än under Eldebrink så tror jag inte att det kommer räcka för att nå säker mark. Vi kommer kvala, och när det väl är dags att spela den där förbannade matchserien måste alla göra jobbet fullt ut, varje minut.
Jo det spelar roll. Almtuna/Timrå ska inte ha en chans mot oss. LIF/AIK ser sig själva som SHL-klubbar och har mycket kvalrutin så dem undviker man helst. Vi fixade Bofors i våras men hade vi fått Mora så hade vi lirat i HA just nu så det spelar en stor roll vilken motståndare man får. Sen är det mentalt fördelaktigt att inte komma sist i SHL.
Senast redigerad av GrönvitaMike 180105 kl 20:13, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180105 kl 20:09

Leksand har nu hela 6 poäng ner till tvåan så allt pekar väl på att dom kommer ta förstaplatsen tämligen stabilt.
Så om så blir fallet ser jag gärna att vi går om Karlskrona.
Henrik

Inläggav Henrik » 180105 kl 20:16

Är det inte bättre att prata om kval om och när vi i så fall är klara för det? Nu måste ju självfallet allt göras för att försöka undvika kval! Är helt övertygad om att varken ledare eller spelare vill ge upp hoppet om att undvika kval förrän allt teoretiskt hopp är helt borta.

Vi har absolut goda chanser att passera KHK, bara vi går plus på dem i de tre inbördes mötena som återstår tror jag vi landar fler poäng än KHK i övrigt. Om vi ska passera något mer lag kan det vara väldigt bra att ta 9p närmsta fem omgångarna inklusive vinster i mötena mot just Mora och Örebro. Om vi ska gå om också något av dessa lag bör vi ta minst 4p, helst 6p i dubbelmötena mot respektive.

Så visst känns det som att hoppet "i praktiken" står på spel de närmsta fem omgångarna, men det finns inte på kartan att ge sig och ställa in sig på kval förrän allt hopp är ute. Sannolikheten är nog också stor att motståndet från HA blir aningen svårare om man blir sist i SHL. Så det finns all anledning att klättra det man kan.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180105 kl 20:29

Hade vi vunnit bägge matcherna mot Mora så hade vi haft 34p och Mora 30p. Istället för att vara 4p före är vi 8p efter. Vi har i princip förlorat 12p på de två förlusterna. Visar bara hur viktiga de här inbördesmatcherna är mot konkurrenterna. Men då hade vi kanske fått dras med den hese ;-)
Senast redigerad av GrönvitaMike 180404 kl 22:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180105 kl 21:06

Emil Kruses premiär ikväll i Södertäljekassen och då går det som det brukar gå för medelmåttor när dom lämnar Rögle - Succé
31 skott 31 räddningar.
Södertälje leder mot Modo 2-0 med någon minut kvar...
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180105 kl 21:24

1. Försök undvika kval
2. Lyckas man inte så ska man åtminstone hamna före KHK i tabellen.
3. Hoppas att LIF vinner den HA-finalen och ställs mot KHK.
4. Hoppas att AIK inte hamnar topp 2 vilket gör att de då får en krokig väg och måste vinna slutspelsserien och sedan en bäst av 3 mot förloraren i HA-finalen (Timrå?).
Senast redigerad av GrönvitaMike 180404 kl 22:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180105 kl 22:10

Mike har du (eller någon annan för den delen) hittat en intervju med Eldebrink sedan odågan lämnade oss.
Vad är hans planer? Hittat nytt jobb? Hur summerar han eran hos oss?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180105 kl 22:23

Titanus88 skrev:Mike har du (eller någon annan för den delen) hittat en intervju med Eldebrink sedan odågan lämnade oss.
Vad är hans planer? Hittat nytt jobb? Hur summerar han eran hos oss?
Tänkte faktiskt på det idag. Sjukt. Han gick upp i rök och jag tror inte att han har uttalat sig förutom det som kom ut på hemsidan när beslutet togs. HD jagade honom ett bra tag men fick inte svar. Lite bitter? ;-) Tror inte att han är gladare nu när han ser hur spelarna offrar sig för Abbotts men gjorde inte det för honom haha...rutin är överskattat.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180105 kl 22:27

2 månader utan någon som helst intervju,klipp,bild ja inte ens ett livstecken. Bra nyfiken på om han tittar på Rögles matcher, tror han är i sitt vinterställe och bara lämnat hockeyn. Lika bra både för honom och oss :D
Flood

Inläggav Flood » 180105 kl 22:36

Jag frågar igen; VAD hände med de bergsäkra uppgifterna om att K. Gagne aldrig skulle spela i Rögle igen?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180105 kl 22:38

Titanus88 skrev:2 månader utan någon som helst intervju,klipp,bild ja inte ens ett livstecken. Bra nyfiken på om han tittar på Rögles matcher, tror han är i sitt vinterställe och bara lämnat hockeyn. Lika bra både för honom och oss :D
Han cashar in så han är nog nöjd ute i skogen någonstans hahaha Jag tror inte att han har kollat på nån match. Masken har varit i arenan har jag hört men han har iof ett hus i stan. En rolig kommentar av en DIFare efter förlusten mot oss: https://imgur.com/a/qdwmN
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180105 kl 22:39

Han sa att han skulle ta en paus. Antagligen ute i skogen och hugger ved.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180105 kl 22:52

Flood skrev:Jag frågar igen; VAD hände med de bergsäkra uppgifterna om att K. Gagne aldrig skulle spela i Rögle igen?

Jag kan faktiskt intyga att styrelsens beslut var så, om du ifrågasätter det så skicka iväg ett mail :

hakan.eriksson@roglebk.se denna herre är ordförande i vår styrelse, annars kan du säkert maila Tomas.Jernberg@roglebk.se eller gamla esset Magnus Svärdh.

Då kan vi döda ryktena en gång för alla, det räcker med att du frågar om Gagné varit ett ärende för disciplinbrott alternativt om han varit påväg bort.
Svaret kommer du kunna dra dina egna slutsatser av.
Jag har kontakt med en i styrelsen, jag har däremot INTE träffat,pratat eller ens sett bröderna Abbot mer än på isen när dom spelade i Rögle.
Men allt ovan som skrivits om Gagné stämmer & enda anledningen till att styrelsen inte bröt kontraktet med honom var på grund av bröderna Abbot.
Gagné är en av brödernas absolut favoriter i laget och ansåg att hans betydelse är så stor för Rögle att klubben måste behålla honom.
Huruvida han har haft problem med en hjärnskakning eller inte det vet jag inte någonting heller om.

Men det är Rögle vi talar om, det har ryktats om att spelare ska försvinna varje dag i 10 år, kolla bara nu (Alen Bibic, Edvin Hedberg, JM Aaltonen, Jack Conolly OCH Ludvig Rensfeldt) men för första gången på många år (vad jag kan minnas) så går Rögle ut PÅ SIN OFFICIELLA hemsida för att "dementera" rykten, först sa man ingenting, sen sa man att det handlade om något privat, sen gick man ut med hjärnskakning (sa inte vilken match den uppkom) och först nu kom någon form av halvdan damage controll. Om du köper hela Gagné-gate trots detta så får det stå för dig.

Han var ett ärende för styrelsen, dom vill Rögle skulle klippa kontraktet - Abbot X2 räddade honom efter klockan slagit midnatt.
Men återigen, ifrågasätter du mig så har du kontaktinfo ovan till två i styrelsen.

Det ligger inte i klubbens intresse att fortsätta älta detta så jag lägger ner, vid närmare intresse kan du dock kontakta mig på facebook så kan du få bild ifrån festen i fråga där både Gagne närvarade men även Lerg och hans otroligt sympatiska vackrare hälft så kan du också få bevis på att den här tillställningen ägde rum och var jävligt stökig ;)
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180105 kl 22:58

GrönvitaMike skrev: Masken har varit i arenan har jag hört men han har iof ett hus i stan.

Visserligen skvaller nu men Maskens kåk som han har i Havsbaden är lätt värd 5-6 miljoner och hans 5 parkerade bilar utanför kostar en slant dom med, om Conolly sitter med en lön på 215.000 och Almen Bibic hade över 100.000 då vågar jag inte ens spekulera i hur mycket Masken kostat oss såväl i lön som han cashat ut men framförallt i alla floppar han värvat till Rögle som har misslyckats en efter en
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180105 kl 23:00

Jag kan bekräfta att Gagné varit på marknaden i höst av disciplinära orsaker. Jag tror inte att agenten jag snackade med hittar på en sån sak. Det stämmer nog att bröderna har räddat honom vilket jag är tacksam för. Hellre ett Rögle med Gagné än en löjlig markering och ett stort hål på backsidan. Alla förtjänar en ny chans och han lär inte göra om det. Men nu släpper vi de här ryktena en gång för alla. Ingen tjänar på det.

Titanus88 skrev:
GrönvitaMike skrev: Masken har varit i arenan har jag hört men han har iof ett hus i stan.

Visserligen skvaller nu men Maskens kåk som han har i Havsbaden är lätt värd 5-6 miljoner och hans 5 parkerade bilar utanför kostar en slant dom med, om Conolly sitter med en lön på 215.000 och Almen Bibic hade över 100.000 då vågar jag inte ens spekulera i hur mycket Masken kostat oss såväl i lön som han cashat ut men framförallt i alla floppar han värvat till Rögle som har misslyckats en efter en
Sämsta sportchefen i Rögles historia. Det är en bedrift i sig att sabba så mycket som han och Eldebrink gjort de tre senaste säsongerna. Förhoppningsvis har RBK lärt sig något från detta. Nej tack till sportchefer som misslyckats grovt i andra klubbar och inga fler gubbtränare med noll känsla för dagens hockey.
Senast redigerad av GrönvitaMike 180105 kl 23:09, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180105 kl 23:09

Helt enig Mike. Frågan är egentligen om någon spenderat mer pengar och värvat sämre i Elitserien överhuvudtaget senaste 5-6 åren? Misslyckats så fatalt på såväl importerna som backarna varje säsong.
Kommer faktiskt inte på någon, jag vågar inte ta gift på det men jag TROR att om Masken fortsatt styra Rögle och styrelsen låtit honom göra lite som han vill - då hade Rögle haft stora ekonomiska bekymmer i det allsvenska bottenträsket, kanske redan nästa säsong.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180105 kl 23:13

Fega sopor som kommer och pekar finger när facit är klart...... Hahaha sååå pinsamt.

Hur blev det med Mif och SM guld förra säsongen Flood. De vann ju trots allt premiären. Nä och Storm vann inte poängligan i överlägsen stil oj vad synd. Härlig sandlåda. hahaha

Återgå till "Röglespelare"