Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav Flying Farang » 180116 kl 10:46

Det är 48 poäng kvar att spela om så att Rögle om de bibehåller nuvarande form ska kunna plocka 25 poäng är ingen omöjlighet tror jag, lösningen för att undvika kval är att vinns mot bottenkonkurrenterna.

Tror det räcker med 55 poäng för att undvika kval. Det är allmänt kaos i de två närmaste botten konkurrenterna KHK och Mora med totalt ointresserade spelare och tränarturbulens medan Rögle samtidigt - iallafall hemma - går som tåget. Kan vi bara få igång lite bortaspel också så bör vi snart ha laämnat KHK och Mora efter oss.

När det gäller Zaar så tror jag han kommer till nästa säsong och att Rögle då tar över hans kontrakt. Abbotts vi väl inte blåsa det sista i kassakistan på Zaar nu då det fortfarande kan dyka upp en skada på en nyckelspelare som måste ersättas med klass.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180116 kl 11:57

Är fortsatt rädd för Mora. Säsongens viktigaste match so far på torsdag.

Märkligt att Zaar-spåret dog så fort, men å andra sidan tycka man ha problem med fler spelare just nu nere i söder. Att det inte blev något kan bero på att man inte hittat något till finnen, eller också att Abbott är nära något annat?
Henrik

Inläggav Henrik » 180116 kl 13:38

Tror Abbotts ständigt, löpande, åtminstone varje vecka omvärderar situationen i sin helhet, vänder på alla stenar i uppföljande samtal för att reflektera över läget, trender i gänget, behoven på kort sikt och lång sikt osv. I denna tråd försöker jag hålla mig till hur jag tror de tänker kring denna säsong.

Akesson-värvningsförsöken och Zaar-erbjudandet/intresset/diskussionen visar att man åtminstone velat förstärka. Aaltonen-fallet tydliggör att han iaf inte är kvar nästa säsong och att man gärna släpper honom före transferfönstrets stängning. Samtidigt verkar parterna kunna leva med varandra säsongen ut. Man kan också läsa mellan raderna att kassan börjar sina.

Hoppas Akesson ångrar sig bittert på torsdag kväll! Jag tror att Zaar-diskussionen är något som RBK och Abbotts rimligtvis alltid är intresserade av. Men det var kanske bara just en diskussion kring möjligheter vi hörde talas om som är pausad sen någon vecka tillbaka. Klart bara att få andra klubbar är intresserade av Zaar i dagsläget och att MÖFF definitivt inte är intresserade av Aaltonen och förmodligen lika klart att RBK gärna släpper honom så snart som möjligt. Det är nog den enskilt störtsta möjliga förändringen i RBK:s trupp senast 15 februari. Kanske har RBK det så pass knapert att en eventuellt friställd finne är förutsättningen för att kunna lösa Zaar? Kanske är man heller inte helt övertygade om Zaar? Möjligen en kombo? Man har man is i magen, i första hand fram till transferfönstrets stängning och i andra hand inför nästa säsong, men känner också att det finns fler hemmaprodukter och hemvändaralternativ att eventuellt kunna satsa på och framförallt fler spelare på marknaden. Samtidigt har Zaar steppat upp lite i ett MÖFF där det som helhet också smugit in sig osäkerhet pga individuellt "fuskande" i truppen. Zaar vill nog också helst stanna i ett slutspelslag, samtidigt som jag gissar att RBK-miljön känns mer relevant nu jämfört med i somras, åtminstone inför nästa säsong. Det återstår att se vart Zaar tar vägen? Om den bollen blivit passad så kan den nog återkomma och dör heller ej i första taget. Nu har MÖFF och kanske främst Zaar själv åter bollen och samtliga parter avvaktar av lite olika orsaker.

Resultaten i stort, motståndarnas svagheter och turbolens, men främst de egna prestationerna och reaktionerna internt på senare tid, samt en rimligtvis skral marknad de senaste två veckorna talar för att man ligger lite lågt denna vecka. Jag tror man vill vända sig inåt denna vecka och gå all-in för 6p. Lyckas man med det tror jag inte Abbotts på något sätt kommer att låta någon ta ut något i förskott, för det är då fortfarande 14 omgångar kvar. Men då har man fått ett väldigt övertag på kvalspöket och man känner nog såpass stort självförtroende och tillförsikt i sin egen trend att man på allvar börjar bygga inför nästa säsong. Förändringarna i spelartruppen hittills, Almen ut, Youds, Janne och Perfetto in, har ju bortsätt från förlängningen med Jonsson faktiskt handlat om årets säsong och att rädda sig kvar i SHL. Med 6p denna vecka tror jag man kan få Gagné och Ryfors att skriva på. Annars kan man snart börja misstänka att de likt förmodligen Hedberg och Rensfeldt, redan skrivit på för andra klubbar. 6p gör det alltså mindre troligt att man nyttjar transferfönstret. För varför desperat förstärka inför ett play-in man inte kan nå om man ändå känner sig tämligen säker på att nå ingenmansland? Med 6p denna vecka vågar jag faktiskt ta ut den segern i förskott. Då ska man naturligtvis bara använda pengar före transferfönstrets stängning till att hitta spelare som är tilltänkta även under kommande säsong. Varför inte några billiga och lovande "try-outs" från HA, som man i värsta fall kan låna ut dit igen nästa säsong?
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180116 kl 13:45

ogilthorpe skrev:Är fortsatt rädd för Mora. Säsongens viktigaste match so far på torsdag.

Håller med. Gillar inte att det uppstått en attityd runt omkring som att vi redan vunnit den matchen. Mora är bra och är det nån match dom är taggade för att vinna så är det denna. Topplagen vi slagit på sistone har ju knappast varit påkopplade till 100%. Helt klart krävs fullständig diciplin och ett stenhårt arbete. Snack om att mora är i kaos gynnar oss inte.

Men visst ser det riktigt bra ut om vi tar 3p på torsdag. Och lite av att det är tvunget. Kan man inte vinna matcherna mot lagen vi tampas med för att undvika kvalet så får vi vad vi förtjänar.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180116 kl 14:09

https://www.cambridgetimes.ca/sports-st ... ckey-team/

Vårt gamla såll i målet - Brandon Maxwell - ska spela OS hockey för USA... Den såg man inte komma baserat på vad han presterade när han var här.

Dennis Everberg också med - Grattis!

Vi har nu 9 matcher till nästa längre uppehåll, 27 poäng att spela om. Fortsätter vi att snitta på samma nivå som just nu har vi 47 poäng då. Förutsatt att vi tar poängen i "rätt" matcher så borde vi ha kunnat skakat av oss kvalspöket tills dess.

Det börjar mot mora på torsdag...
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180116 kl 15:51

Henrik - håller med i det mesta, men det är för många om och med kvar på säsongen för att jag skulle känna mig lugn inför slutspurten. Även om trenden pekar åt rätt håll så ligger vi där vi ligger och Mora och Örebro sprattlar på bra och kommer göra så till slutet, nja. Är skitnervös. Jag tycker man ska förstärka oavsett (om man har råd) och rusta vad man kan för kval. Inget chansande och sparande med pengar bara för att det för stunden verkar bra. Fel skada på fel spelare (säg Schira) och vi står där med skägget brevlådan. Och bortaspelet håller fortfarande inte måttet så det finns förbättringspotential i spelarjusteringar.

Med tanke på att backsidan har artat sig med Gagne, Janne och Samuel och att man försöker hitta annan lösning till JMA, så välkomnar jag en ETABLERAD målskytt vilken dag som helst.
BubsemanNG

Inläggav BubsemanNG » 180116 kl 22:33

För oss som spekulerar. Här följer sammanställning om lagen spelar enligt sina snittpoäng senaste 10 resp 6 matcher hemma och borta (antal kvarvarande matcher hemma/borta har multiplicerats med resp snittpoäng):
Form 10 senaste hemma resp borta:
11. ÖHK 60
12. RBK 54
13. MIK 53
14. KHK 45
Form 6 senaste hemma resp borta:
11. ÖHK 63
12. RBK 58
13. MIK 49
14. KHK 44
Av de senaste 6 hemma/borta har MIK sämst form 1.0 p/m resp. 0.5 p/m och RBK bäst form 2.0 p/m resp. 0.83 p/m. Av ovanstående kan man möjligen förstå varför Mora sparkade Karlin. Vi hoppas att det håller i sig. I vilket fall som helst kommer inte Abbotts att tillåta att vi förlorar kvalet!!! Tippar 4-2 på torsdag!!!
Henrik

Inläggav Henrik » 180117 kl 15:38

ogilthorpe skrev:Henrik - håller med i det mesta, men det är för många om och med kvar på säsongen för att jag skulle känna mig lugn inför slutspurten. Även om trenden pekar åt rätt håll så ligger vi där vi ligger och Mora och Örebro sprattlar på bra och kommer göra så till slutet, nja. Är skitnervös. Jag tycker man ska förstärka oavsett (om man har råd) och rusta vad man kan för kval. Inget chansande och sparande med pengar bara för att det för stunden verkar bra. Fel skada på fel spelare (säg Schira) och vi står där med skägget brevlådan. Och bortaspelet håller fortfarande inte måttet så det finns förbättringspotential i spelarjusteringar.

Med tanke på att backsidan har artat sig med Gagne, Janne och Samuel och att man försöker hitta annan lösning till JMA, så välkomnar jag en ETABLERAD målskytt vilken dag som helst.

Vore konstigt om vi inte var nervösa. Nu ska vi upp till bevis! Hoppas laget kan ha en munter men fokuserad tändning, utan ödesmättade tyngder, att vi gör första målet och sedan kör över Mora fullständigt! Tyvärr kanske Örebro slår Linköping hemma? I nästa omgång får gärna KHK "gripa sista schimära halmstrået hemma och dra Mora djupare ner i hålet". Så var förhoppningsvis den tränareffekten spolierad! Samtidigt spöar så klart Rögle Örebro borta på lördag och ökar på nervositeten påtagligt i gnällbältet.

Vi får hoppas på det bästa! Men uppenbarligen händer knappast något denna vecka med truppen. Slår alla resultat väl ut denna vecka så tror jag faktiskt vår nervositet lättar en aning på goda grunder, både här och där. Kanske får då Chris ytterligare is i magen eller börjar tänka på nästa säsong? Men vi kan ju så klart inte bli arroganta och ta något för givet! Med i beräkningen ska vi ta att RBK inte vill riskera underskott samt att våra tre bottenkonkurrenter knappast har råd att förstärka mer. KHK lever redan över sina tillgångar. Örebro spräckte dem så kapitalt förra året att de måste gå med ett rejält plus i år. Vet ej om Mora har något kvar i börsen, men tvivlar starkt på det. Om vi då inkasserar 6p och andra fördelaktiga resultat denna vecka så uppvisar RBK en så mycket bättre sportslig trend än övriga tre bottenlag att jag inte skulle bry mig om att rusta för ett kval som vi med all sannolikhet i så fall lyckas undvika eller ett slutspel vi omöjligt kan nå. Jag skulle bara kräma ur vad jag kunde av de som är på plats för att avsluta säsongen så bra som möjligt och utöver det bygga truppen inför nästa säsong. Visst. Finns det kulor för ett potentiellt sniper-fynd på try-out så, men det är nog tyvärr lika mycket chansning som att köra vidare med samma folk vid den här tiden på året. Vi får avvakta resultaten, Hedbergs reaktion, om Aaltonens agent hittar nåt osv...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180117 kl 21:52

Chris var på Pantern - Vita Hästen ikväll. Pantern har en hel del intressanta spelare. Ekberg ser riktigt fin ut från backplats. Framåt är det framförallt Liss och Strandberg som utmärker sig. De behöver cash och vi behöver förstärka.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180117 kl 22:52

Vi har 9 matcher till transferfönstret stänger ochberoende på utgången av de matcherna så avgör det om vi värvar in något eller inte.

Visst är Aaltonen satt i skyltfönstret och skulle hans agent hitta en lösning för honom så kan det nog bli tal om en värvning till men ligger vi på plats 11-12 med hyfsat btryggande marginal till lag 13-14 så tror jag Chris sparar de pengarna och låter laget spela av de 7 matcher som återstår innan säsongen är över.

Helt onödigt att vräka ut pengar på en kortidsvärvning om det inte behövs
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180117 kl 23:05

Jag tror och hoppas att man inte sparar ett enda öre. Att Chris har velat signa Akeson/Zaar och vill skeppa Aaltonen är ett bevis på att han inte är nöjd med den befintliga truppen. Även sådana som Ekberg och Liss är förstärkningar i det här läget.
Henrik

Inläggav Henrik » 180118 kl 00:01

Tror inte man bangar på att använda eventuellt kvarvarande slantar om man tycker att det behövs.
Men typ Ekberg och Liss är nog i så fall mer av breddning/try-outs än förstärkning för denna säsong och framförallt något man hoppas kunna växa in fint i SHL nästa säsong.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180118 kl 09:57

Henrik skrev:Tror inte man bangar på att använda eventuellt kvarvarande slantar om man tycker att det behövs.
Men typ Ekberg och Liss är nog i så fall mer av breddning/try-outs än förstärkning för denna säsong och framförallt något man hoppas kunna växa in fint i SHL nästa säsong.

Jag kan allsvenskan för dåligt denna säsongen, men jag håller med. Ska man plocka in något i det här läget hade jag velat ha något mer flygfärdigt och/eller rutinerat på den här nivån. Ska man plocka underifrån får det vara något i Elvenes-klass som kan leverera direkt. Känslan är att man snarare scoutar inför nästa och då är allsvenskan perfekt att plocka russin från.

Jag skulle bli förvånad om man har shoppat färdigt när säsongen är så sinnessjukt viktig. Det är ju bara att tänka sig värsta scenariot med skada på fel spelare...
Henrik

Inläggav Henrik » 180118 kl 12:32

ogilthorpe skrev:
Henrik skrev:Tror inte man bangar på att använda eventuellt kvarvarande slantar om man tycker att det behövs.

Jag kan allsvenskan för dåligt denna säsongen, men jag håller med. Ska man plocka in något i det här läget hade jag velat ha något mer flygfärdigt och/eller rutinerat på den här nivån. Ska man plocka underifrån får det vara något i Elvenes-klass som kan leverera direkt. Känslan är att man snarare scoutar inför nästa och då är allsvenskan perfekt att plocka russin från.

Jag skulle bli förvånad om man har shoppat färdigt när säsongen är så sinnessjukt viktig. Det är ju bara att tänka sig värsta scenariot med skada på fel spelare...

Hoppas återkomma till en både segerrusig och lite mer avslappnad forum-skara sent i afton. Skrik nu fram våra hjältar till ingenmansland!
Användarvisningsbild
Vilse

Inläggav Vilse » 180118 kl 14:40

Finske målvakten spikar igen. Ta in någon joker i matchen också, som har målet som mål.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180119 kl 16:29

Chris scoutar väl för framtiden. Ekberg vill MIF ha. Liss är lite seg på rören och känns väl inte klockren för Abbotthockeyn.
Jag vill ha in en etablerad måltjuv, Zaar eller Squires och behålla Aaltonen och säga "här har du en som kan förvalta dina mackor".
Dipa

Inläggav Dipa » 180120 kl 18:45

Underbart att se en stor Rögkeklack på bortaplan idag, Örebro. Direkt från solsemestern verkar de grönvita komma också:-)
Hoppas på lika stort drag på hovet mot Djurgården på torsdag. Jag har skrapat ihop ett gäng. Ses då, med samma sambatoner som på hemmais....och ikväll i Örebro.

Kan vara det som avgör om vi ska plocka fina poäng även på bortaplan framöver...
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180121 kl 18:08

RÖGLE

Utgående kontrakt

Ville Kolppanen

Justin Pogge

Kevin Gagné

Janne Jalasvaara

Jesper Williamsson

Juhamatti Aaltonen

Sebastian Collberg

Edwin Hedberg

Filip Karlsson

Bryan Lerg

Stephen Perfetto

Ludvig Rensfelt

Simon Ryfors

Daniel Sylwander

Daniel Widing

Har kontrakt

Alen Bibic (18/19)

Samuel Jonsson (19/20)

Craig Schira (18/19)

Ben Youds (18/19)

Alexander Younan (18/19)

Ted Brithén (18/19)

Jack Connolly (18/19)

Lukas Elvenes (18/19)

Taylor Matson (18/19)

Linus Sandin (18/19)

Behöver få in: Båda målvakterna sitter med utgående kontrakt, precis som tiotalet forwards. Oavsett vilken serie Rögle spelare i kommer nya sportchefen Chris Abbott att bygga till stora delar nytt. Räkna med en Rögle kommer att satsa på många yngre spelare.

Kommentar: Rögle har ryckt upp sig rejält efter tränarbytet och det ska bli intressant att se vad bröderna Abbott kan göra med laget och klubben, både på lång och kort sikt. Klarar Rögle SHL-kontraktet blir det en spännande säsong som väntar. Drömspelare att få hem är givetvis någon i KHL-duon Dennis Everberg/Alexander Bergström.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180121 kl 18:41

En dröm, Everberg, Sjögren, Bergström. Skapligt tunga... Och ja det var bara önsketänkande.

Bergström lär aldrig spela i RBK mer då han högst troligt rotat sig i Karlskrona. Men åker de ur vet man ju aldrig...
qp

Inläggav qp » 180121 kl 19:25

Tuborg skrev:En dröm, Everberg, Sjögren, Bergström. Skapligt tunga... Och ja det var bara önsketänkande.

Bergström lär aldrig spela i RBK mer då han högst troligt rotat sig i Karlskrona. Men åker de ur vet man ju aldrig...

Bergström spelar ju i KHL så han bryr sig knappast om Karlskrona ryker ;-)
andersson

Inläggav andersson » 180121 kl 19:39

Everberg och Bergström kommer troligtvis inte tillbaka till SHL redan nästa säsong då innevarande är deras första i KHL. Men Sjögren har utgående kontrakt i Schweiz och borde vara rimligare att kunna locka hem.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180121 kl 19:51

Bergström och Everberg kan lag som Rögle och KHK glömma. Att Bergström lirade i KHK innan och när han slog igenom är en annan femma. Nu efter genombrottet finns det inte en chans att han går dit. Frölunda, Växjö, Skellefteå mfl lär hugga direkt om det blir SHL och det är väl den typen av toppklubbar som är realistiska för dessa herrar. Sjögren är mer realistisk för Rögle men där får man nog konkurrera med LHC misstänker jag.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180121 kl 21:09

qp skrev:
Tuborg skrev:En dröm, Everberg, Sjögren, Bergström. Skapligt tunga... Och ja det var bara önsketänkande.

Ja så klart när han återvänder. Det är en ett ganska säkert tips att han återvänder till khk när han återvänder. Om de spelar i shl alltså.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180121 kl 23:31

Tuborg skrev:
qp skrev:

Ja så klart när han återvänder. Det är en ett ganska säkert tips att han återvänder till khk när han återvänder. Om de spelar i shl alltså.
Att KHK ligger honom varmt om hjärtat stämmer, men det var ffa innan han fick sitt genombrott. Sjögren, Everberg mfl pratade ju också gott om Rögle innan de slog igenom på allvar, men inte hamnade de här för det. KHK har blivit mindre attraktiva med sina sportsliga och ekonomiska problem. Blir de kvar i SHL så lär de få svårt att locka till sig bra svenska spelare utan får nog satsa på utlänningar som inte följt laget och all negativitet i media.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180122 kl 07:29

Att Bergström kommer till SHL nästa säsong är mindre än mikroskopisk. När han äntligen slagit igenom i Ryssland och därmed har en drömsits med feta kontrakt i KHL o NLA så kommer han sannolikt stanna några år utomlands.
Är då KHK i SHL när han återvänder så har de säkert skräddarsytt en roll i deras organisation för honom. Detta känns som 1+1.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180122 kl 11:35

Tror iofs att KHK åker ur, men att Bergström skulle komma tillbaka till Rögle känns inte sannolikt. Inte efter senaste sejouren i klubben tyvärr och det avslutet som blev och inte efter hans finfina säsong i KHL. MEN, sannoliken att locka hit stornamn har definitivt förbättrats med Abbottarnas intåg, så kanske inte helt omöjligt ändå.

Erik Thorell går fortsatt bra i Finland, hade varit intressant att testa på SHL-nivå. Passande fart, bra avslutare.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180122 kl 13:04

GrönvitaMike skrev:Chris var på Pantern - Vita Hästen ikväll. Pantern har en hel del intressanta spelare. Ekberg ser riktigt fin ut från backplats. Framåt är det framförallt Liss och Strandberg som utmärker sig. De behöver cash och vi behöver förstärka.

Jag bor nära Panterns hall och kikar förbi där emellanåt mest för att jag är uttråkad och jag har sett Chris där 2-3 gånger i år, mot Vita Hästen bland annat. Som du säger så måste det göra med att han spanar in någon speciell för jag tror knappast det är en slump att han tittar förbi så ofta.
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 180122 kl 18:41

Kodie curran? Känns sådär direkt men man vet ju aldrig.
+44 är ju inte och leka med iallafall. Dock verkar MIF vara väldigt på och vill verkligen ha han.

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... e-i-norge/
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180122 kl 21:24

3 till 6 veckor för Matson. Troligtvis tillbaka efter OS-uppehållet (5 v). Missar "bara" 7 matcher.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180122 kl 21:35

Från att ha haft ett par offensiva pjäser till att plötsligt vara sårbara framåt, Gud förbjude ett avbräck på sig JMA eller Lerg / Hedberg / Brithen så ser det plötsligt ruggigt tunnt ut framåt.

Även om jag tycker vi har ett bra lag på pappret nu så visar det hur sårbara vi är, tänk om Schira kraschar? Vi måste ha in 2-3 klassbackar och lika många framåt för att kunna känna oss trygga.

Det bör dock innebära att Sylle återigen har chans att rädda karriären.

Återgå till "Röglespelare"