Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav GrönvitaMike » 171105 kl 23:30

Henrik skrev:
GrönvitaMike skrev:Rooth nämner Andreas Lilja som en potentiell sportchefskandidat. Intressant tanke tycker jag med tanke på Liljas erfarenhet som spelare, ledare, entreprenör och företagare.

Kanske det? Gissar att Lilja är mer intresserad av att stå i båset. Kan man tänka sig honom som sportchef och samtidigt närmare knuten till tränarnas och lagets vardag, kanske bara delvis träningarna, men framför allt som delaktig ådrivare i båset vid matcherna? Sen kan man i stället avlasta honom med en scoutchef och en stor grupp scouter (som håller koll på varsin liten del billigt eller gratis/ideellt, t.ex Eleganten m.fl...) Vad sägs? ;-)
Till en början, absolut. Annars tycker jag att han ska ut och scouta så mycket som möjligt. Sen kan man ju anställa en NA-scout vid sidan om, typ Eleganten, som får sitta uppe på nätterna och glo på bra hockey, tror det blir hyfsat betalt med all OB hehe Det blir säkert lite resor och livehockey också. Henrik hade iof inte heller gjort bort sig som scout, men se då för fan till att ge honom en bra upplösning så att han kan urskilja spelarna i sändningen ;-)
Prebens

Inläggav Prebens » 171106 kl 00:20

Jag tror man funderar på Cam Abbot som tränare. Man söker nu en som kan utbilda de unga killarna. Cam bor i Munka.
Jag tror inte Björn är aktuell. Såren är nog fortfarande djupa.
Tråkigt att man inte gav Ross ett tydligt huvudansvar.

Samtidigt borde den nya sportchefen rekrytera tränarteamet.
Jag tror(och hoppas) man letar externt. Inte en ny internlösning a la Svensson, Elvenäs el Hansson.
Jag tror man söker en yngre modernare person. Sportchefen viktigaste uppgifter är rekrytering, delegering samt att styra och utveckla organisationen. Det ställer stora krav på modernt ledarskap. Rekrytering handlar om att skapa de allra bästa förutsättningar för att spelarna ska utvecklas och att sälja konceptet till spelare o agenter. Man har varit missnöjd med Maskens scouting och hans sätt att driva verksamheten.
Är Lilja den bästa kandidaten? Jag är tveksam.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171106 kl 00:36

Prebens skrev:Jag tror man funderar på Cam Abbot som tränare. Man söker nu en som kan utbilda de unga killarna. Cam bor i Munka.
Jag tror inte Björn är aktuell. Såren är nog fortfarande djupa.
Tråkigt att man inte gav Ross ett tydligt huvudansvar.

Samtidigt borde den nya sportchefen rekrytera tränarteamet.
Jag tror(och hoppas) man letar externt. Inte en ny internlösning a la Svensson, Elvenäs el Hansson.
Jag tror man söker en yngre modernare person. Sportchefen viktigaste uppgifter är rekrytering, delegering samt att styra och utveckla organisationen. Det ställer stora krav på modernt ledarskap. Rekrytering handlar om att skapa de allra bästa förutsättningar för att spelarna ska utvecklas och att sälja konceptet till spelare o agenter. Man har varit missnöjd med Maskens scouting och hans sätt att driva verksamheten.
Är Lilja den bästa kandidaten? Jag är tveksam.
Cam Abbott bor i Växjö och tränar deras juniorer. Sen tror jag att du har fel om Björn, han är med stor sannolikhet ett namn de tittar på. Vilka sår? Rögle som klubb bryr sig inte lika mycket om någon spelare/tränare har varit en runda i Malmö. Ett bevis är ju Thuresson, MIF-ikon som klubbdirektör liksom.
Oledha

Inläggav Oledha » 171106 kl 01:13

Hönsgård verkar vara ett gångbart ord för att beskriva Rögle. Nu lämnar den ene efter den andre och man undrar hur har man egentligen skött det hela.
Har den sportsliga ledningen tagit för lätt på sina uppgifter, med attityden att det fixar vi under resans gång. Har man bara dunkat varandra i ryggen och inte ställt krav eller kritiserat kollegors dåliga beslut. Jag tänker på VD, sportchef och tränares ansvarsområden. En sömnig och dåligt planerad inledning, uppsatta mål som inte förverkligas, spelarkombinationer som inte producerar, en backbesättning som inte matchar speliden, uteblivna resultat som bortförklaras. Förväntningar som, ja väntar och väntar.
Har det varit för mycket konsensus anda utan fast grepp om besluten .

Det ska bli fokus på defensiven säger Hansson i en kommentar på RBK:s hemsida, vilket innebär ytterligare en säsong med överlevnadshockey.
Det positiva är att man inte står helt handfallna utan det blir en omstart och jag har förhoppningar att det kan fungera.
Jag tror även på fördelen med att Hansson leder laget som en kulturbärare för RBK och att han representerar Rögles identitet.
En inte helt oviktig del med tanke på alla gästspelare Rögle har.
Det återstår att se hur Hansson och Ross fungerar tillsammans när de ska leda laget taktiskt under match. Ross blir väl den som förmodas att hålla i blåslampan och agera på de tuffa besluten. Samtidigt tror jag inte han är rätt person att skapa en bra lagkänsla.
Ställs Ross framför en kamera och mikrofon så rabblar han spelstrategier och vad som är viktigt och vad som vill till,
men han verkar inte ha t.ex. Hallams egenskaper att känna in spelare och outtalad personkemi som hänger i luften.
Jag tror att Rögle går till åttondelsfinal som lag nr 10, där de möter mif, men blir utslagna i kvartsfinal av Brynäs.
Liljevall gör det avgörande målet med pass från Jensen.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 171106 kl 01:43

GrönvitaMike skrev:Vilka sår? Rögle som klubb bryr sig inte lika mycket om någon spelare/tränare har varit en runda i Malmö. Ett bevis är ju Thuresson, MIF-ikon som klubbdirektör liksom.

Tror det handlar om sättet han fick lämna Rögle.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 171106 kl 05:39

Tycker det är rätt beslut att inte ta in någon ny tränare i detta läget, dels med tanke på vad som finns tillgängligt och dels för att man nog vill att den nye sportchefen ska vara med i den processen.

Lilja som sportchef? Ja, varför inte. Men ser hellre någon med lite sportchefs erfarenhet på posten. Men vill gärna ha in Lilja i klbben ändå på någon post.

Björn Hellkvist kan ju bli aktuell om OIK plötsligt börjar dala som en gråsten i HA vilket är föga troligt och Kentää känns inte som en sportchef som tar till sådana panikåtgärder för att det går lite knackigt ett tag.

Sen är frågan om inte Björn gjort sig lite väl omöjlig i klubben i samband med cirkusen sist han var här? Det krävs en mycket stark sportchef för att kunna hantera Hellkvist tror jag.

Cam Abbot är ju intressant men saknar väl helt erfarenhet av att träna ett seniorlag? Det skulle ju vara en chansning som bär eller brister känner jag det som.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171106 kl 07:48

GrönvitaMike skrev:Sen kan man ju anställa en NA-scout vid sidan om, typ Eleganten, som får sitta uppe på nätterna och glo på bra hockey, tror det blir hyfsat betalt med all OB hehe Det blir säkert lite resor och livehockey också. Henrik hade iof inte heller gjort bort sig som scout, men se då för fan till att ge honom en bra upplösning så att han kan urskilja spelarna i sändningen ;-)

Haha, skämt åsido så är jag faktiskt superintresserad av i vilken utsträckning de svenska SHL-lagen bevakar HA och NA under säsongen.

Här är ett blogginlägg från 2015 som behandlar scouting.
Det verkar som att den biten har försummats av svenska elitklubbar. Någon som har bättre koll på hur det ligger till nu?
Oledha

Inläggav Oledha » 171106 kl 09:04

Jag vet inte vem som scoutade From, de flesta talangfulla danska spelarna verkar hamna i Frölunda och Mif:s juniorlag.
Det rullar på bra för M. Bogren i Rødovre och han har nog koll på danska spelare som sticker ut.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171106 kl 10:55

Mygel skrev:
GrönvitaMike skrev:Vilka sår? Rögle som klubb bryr sig inte lika mycket om någon spelare/tränare har varit en runda i Malmö. Ett bevis är ju Thuresson, MIF-ikon som klubbdirektör liksom.

Han lämnade Rögle självmant när han blev för sjuk. Då var han en fantastisk tränare som fick ut max och som såg potentialen i spelare. När han en bra bit senare blev frisk nog för att jobba igen ville han tillbaka, men då fanns det ingen plats. Han blev motad i grind, blev erbjuden Malmö och bidrog till att få Sveriges största cirkusförening på fötteroch bidrog till den plattform man har idag. Det hade kunnat vara Rögle. Nu ges man en ny chans. Ta den för h-e.

Han kan klubben och vet vad som behöver göras, har jobbat och lyckats på ungdomssidan både som tränare och ansvarig för juniorleden, tränat A och lyckats alldeles utmärkt. Är från orten, bor i Äholm, bra ålder, bra tankar. Har en hög kravbild på allt och alla och är inte rädd för att röra om. Det är precis vad klubben behöver, men då måste man våga öppna upp för en obekväm tid!

För mig är han det absolut bästa Rögle kan få just nu. Perfekt för nästa år och för flera år framöver.

Cam, gärna, men som assisterandetillsammans med Ross.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 171106 kl 11:38

ogilthorpe skrev:
Mygel skrev:

Han lämnade Rögle självmant när han blev för sjuk. Då var han en fantastisk tränare som fick ut max och som såg potentialen i spelare. När han en bra bit senare blev frisk nog för att jobba igen ville han tillbaka, men då fanns det ingen plats. Han blev motad i grind, blev erbjuden Malmö och bidrog till att få Sveriges största cirkusförening på fötteroch bidrog till den plattform man har idag. Det hade kunnat vara Rögle. Nu ges man en ny chans. Ta den för h-e.

Han kan klubben och vet vad som behöver göras, har jobbat och lyckats på ungdomssidan både som tränare och ansvarig för juniorleden, tränat A och lyckats alldeles utmärkt. Är från orten, bor i Äholm, bra ålder, bra tankar. Har en hög kravbild på allt och alla och är inte rädd för att röra om. Det är precis vad klubben behöver, men då måste man våga öppna upp för en obekväm tid!

För mig är han det absolut bästa Rögle kan få just nu. Perfekt för nästa år och för flera år framöver.

Håller med till 1000.
Sen måste han ha den skönaste snusläppen inom professionell idrott just nu. Får man inte gå miste om ;-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171106 kl 14:16

ogilthorpe skrev:
Mygel skrev:

Så var det. Jag håller med, utifrån förutsättningarna är det svårt att hitta en bättre tränare än Björn. Kanske Lilja som sportchef, Hellqvist som huvudtränare och Cam och Ross ass.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 171106 kl 15:21

ogilthorpe skrev:

Som jag minns det så sjukskrevs han initialt och fick sen ett jobb på kansliet. Sen ville Rögle inte ha honom när han väl var redo för att stå i båset igen. Jag hade full förståelse för att han valde att gå vidare och vad jag förstått så var ledningen vid den tidpunkten inte så pass flexibla som man hade kunnat tänka sig i den situationen. Nu har många lämnat från den tiden så det bör finnas en möjlighet att gammalt groll är begravet.

Om det är gamla sår så är det nog inte hos Rögle, utan snarare hos Björn.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171106 kl 15:48

"Rögle ville inte ha honom?" Rögle sa nej för dom hade redan tränare. Skulle dom bara sparka och betala dubbel lön? Typ dagen efter var han klar för mif. Judas hade redan skrivit på för äckelklubben och ville bara få rent samvete.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171106 kl 17:29

Jag har oxå svårt för det svineriet. Kommer aaaaldrig att glömma!!!
Blagh

Inläggav Blagh » 171106 kl 17:59

Vilket skitsnack! Björn har mer röglehjärta än de flesta som skriver här. Dock har han en karriär, familj, hus och räkningar han med.
Blagh

Inläggav Blagh » 171106 kl 18:02

Sen att lilja skulle passa som sportchef förstår jag inget av. Killen talade väl ut i HD för någon vecka sedan att han lämnat skrivbordet på sluta gräv och börjat på lagret för att slippa administrativa uppgifter. Då antar jag att sportchef jobbet går bort bara där.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171106 kl 18:04

Håller med Blagh. Får ofta skit för att jag kritisera vissa medelmåttor, men det går alltså bra att hacka på Björn, kalla honom Judas osv?
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171106 kl 18:39

Den som snackar bort det han gjorde är ingen Röglesupporter PUNKT!

Kan på sin sin höjd förstå de som är tysta och inte säger något men de som öppet försvarar detta ............hahahahahahahah. No brain no pain!
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171106 kl 18:45

Blagh skrev:Sen att lilja skulle passa som sportchef förstår jag inget av. Killen talade väl ut i HD för någon vecka sedan att han lämnat skrivbordet på sluta gräv och börjat på lagret för att slippa administrativa uppgifter. Då antar jag att sportchef jobbet går bort bara där.

Precis vad jag tänker med. Lilja känns definitivt inte som ett sportchefsämne.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171106 kl 18:50

Enligt Liljas uttalande i HD i vintras så verkar han sikta på ett tränarjobb.

Sedan Lilja tvingades lägga spelarkarriären på is har han fått flera tränarerbjudanden. Han ska gå sin andra tränarkurs i april och även om ett civilt jobb håller honom sysselsatt just nu är framtidsbeslutet taget.

– Jag vill bli tränare, men när det sker kan jag inte svara på. Ifjol tackade jag nej på grund av att jag inte ville flytta. Nu kan jag ta ställning till erbjudanden på ett annat sätt. Jag vill hjälpa lag och spelare att bli bättre.

Har du haft kontakt med Rögle angående tränarbiten?

– Inte sedan för några månader sedan när jag var ute och spelade golf med "Masken" (Anders Carlsson, sportchef). Vi har haft en öppen dialog, men nu har det inte varit något. De litar väl på att tränarna som är där ska få jobbet gjort. Sen vet man aldrig vad som händer i framtiden.

Kan du tänka dig att stå i Rögles bås?

– Ja, det är klart. Sen måste man bara hitta sin roll i så fall. Jag hade mycket väl kunnat tänka mig att komma in som en nödlösning och försöka hjälpa till nu. Samtidigt vet jag inte om de vill ha in mig. De har sina idéer och sitt spelsätt, säger Lilja.

https://www.hd.se/2016-12-09/lilja-forb ... roglebaset

Nedan är ett uttalande Lilja gjorde förra säsongen. Tror att Rögle skulle må bra av en coach med hans kravbild och tuffhet.

En skada tvingade Lilja att lägga av och nu ser den förre lagkaptenen ett Rögle i kris.

– Jag vill att det ska gå bra för Rögle och att laget ska vara i SHL för all framtid. Jag mår dåligt av det här och lider med många. Samtidigt kryper det i mig när jag ser att vissa inte gör sitt jobb, säger 41-årige Lilja.

Rögle har haft extrem oflyt med skador.

– Jag har förståelse för att det självklart är svårt att få kontinuitet med så mycket folk borta. När ett lag tvingas ställa in en isträning för att de är för få spelare... då är det tufft, säger han.

Men att frånvaron skulle vara anledningen till att resultaten uteblivit köper inte Lilja fullt ut. Han är inne på ett annat spår – inställningen.

– Alla gör inte jobbet som man måste göra för att vinna. De går inte in i alla närkamper och fightas inte på det sättet man vill. Även om det går motigt kan alla jobba som svin. Vissa gör alltid det, andra inte – och vilka det rör sig om syns tydligt. Tyvärr har det blivit ännu tydligare i de senaste matcherna. Det gör mig förbannad att se det.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171106 kl 19:03

Tuborg skrev:Den som snackar bort det han gjorde är ingen Röglesupporter PUNKT!

Kan på sin sin höjd förstå de som är tysta och inte säger något men de som öppet försvarar detta ............hahahahahahahah. No brain no pain!
Det är bara trams. Just Björns fall är väldigt milt, han tvingades bort och hade inget annat val. Man bör inte ta in MIF-spelare/ledare hejvilt, men något fall då och då skadar ingen. Jag känner nästan tvärtom i fallet Björn, det vore fantastiskt skönt att få hem honom med tanke på 1. Hans Röglehjärta 2. Det skulle sticka i ögonen på MIF för det var trots allt han som fick ordning på cirkusen där nere.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171106 kl 19:08

Jo han hade visst fler val....
Blagh

Inläggav Blagh » 171106 kl 19:14

Vet inte hur många säsonger tuborg har i klubben. Dock vet att Björn har väldigt många timmar i ängholms isstadion/ lindab. Killen älskar Rögle. Sen hade även en naturlig koppling till mif genom sin far plus att han just då genomgick en livskris du aldrig har varit i närheten av.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171106 kl 19:33

Det är så dumt så jag orkar inte kommentera...... Och det händer inte så ofta.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171106 kl 19:36

Tuborg skrev:Det är så dumt så jag orkar inte kommentera...... Och det händer inte så ofta.
Med tanke på att vi har en MIF-ikon som klubbdirektör och en assisterande kapten från MIF, så antar jag att du börjar följa en annan klubb fr.o.m idag?
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171106 kl 19:41

Låg nivå rörande Björn. Hatet till annan klubb tycks vara större än kärleken till Rögle.

Alltså, jag har inte någonting till övers för klubben i söder, men jag vill först och främst att det ska gå bra för Rögle. Och Björn hade verkligen kunnat få ordning på torpet och fått klubben att ta nästa steg. Som han gjorde med Malmö.

@Mygel, yes du kan ha rätt i gången där.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171106 kl 19:44

Jadu Mike, tyvärr ha du taskig koll eller inte så gammal. För mig är Thuresson mer förknippat med Leksand än MIF. Och nej Rensfelt är ingen Miffare för mig heller.

Och sen förstår du fortfarande inte tyvärr.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171106 kl 19:49

Det går inte att hålla en högre nivå gällande det Hellqvist gjort.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171106 kl 19:55

Tuborg skrev:Jadu Mike, tyvärr ha du taskig koll eller inte så gammal. För mig är Thuresson mer förknippat med Leksand än MIF. Och nej Rensfelt är ingen Miffare för mig heller.

Och sen förstår du fortfarande inte tyvärr.
Haha vilket skämt. Han har lika många säsonger i Malmö som i Leksand, och han "råkade" vara i sin prime i just Malmö ;-) Det är inte många som minns honom från Leksandstiden, visar bara hur lite koll du har. Du skriver förresten omoget för att vara "gammal" som du påstår haha
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 171106 kl 20:01

Fast dessa två är annorlunda. Björn var en Rögleit som gjorde ett aktivt val att gå till MÖFF. Dock vill jag inte hänga honom helt med tanke på hur Rögle agerade. Visst, man kan inte sparka tränaren och sätta in Björn, men som jag förstod det så ville han bara in i båset och om jag inte minns helt fel så skulle det inte varit helt omöjligt att fixa det då. Han var dessutom anställd av Rögle då (om jag inte minns fel där heller).

Så här sa Blomsterberg när Björn skrev på för MÖFF:
"Det är alltså på marknadssidan Hellkvist har varit engagerad i Rögle. Därmed har han inte haft med den direkta sportsidan att göra på senare tid.
– Vi har vetat om att han vill närma sig sporten igen och han gick ut i er tidning och berättade det också i förra veckan. Men han har varit i ett tillstånd där vi har avvaktat för att se när han känner sig redo för det steget, säger Magnus Blomsterberg."

Här är artikeln som Blomsterberg refererar till: https://www.hd.se/2013-03-16/hellkvist- ... in-i-baset

Detta var alltså på våren 2013 när Rögle var på väg in i kvalserien för att försöka hålla sig kvar. Björn ville då inte vänta på Rögle utan signade med MÖFF en vecka efter det att han officiellt gått ut med att han var redo att stå i båset igen.

Återgå till "Röglespelare"