Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Tuborg

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav Tuborg » 171106 kl 20:21

Än en gång, OJ vilken dålig koll du har. Byt blöja o kom in i matchen.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171106 kl 20:55

Tuborg skrev:Än en gång, OJ vilken dålig koll du har. Byt blöja o kom in i matchen.
Du slarvade när du kollade på EP. Seså, räkna säsongerna i resp klubb och jämför statistiken. Det jag ser är en dussinspelare i Leksand som pendlade mellan Elitserien och Allsvenskan och en stjärna/SHL-profil i Malmö.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171106 kl 21:04

Avslöjad igen Mike. Tur du har ditt EP du kan efterforska i. De märks att du inte har koll så du kan bara ge dig. Blir bara pinsamt.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171106 kl 21:07

19-årige Oskarshamnsbacken Marcus Björk har presterat väldigt bra så här långt med 14p på 15 matcher +7. Med tanke på ålder och samarbetsklubb osv så hade jag inte blivit förvånad om Rögle visar intresse framöver. Har inte sett mycket av honom själv men han har lovordats av andra som följer IKO. Fortsätter framgångarna så får Björn ev ta med honom hit ;-)

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=187811
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171106 kl 21:10

Tuborg skrev:Avslöjad igen Mike. Tur du har ditt EP du kan efterforska i. De märks att du inte har koll så du kan bara ge dig. Blir bara pinsamt.
Lägg ner spriten har jag sagt.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 171106 kl 21:16

Mygel skrev:
ogilthorpe skrev:
Han lämnade Rögle självmant när han blev för sjuk. Då var han en fantastisk tränare som fick ut max och som såg potentialen i spelare. När han en bra bit senare blev frisk nog för att jobba igen ville han tillbaka, men då fanns det ingen plats. Han blev motad i grind, blev erbjuden Malmö och bidrog till att få Sveriges största cirkusförening på fötteroch bidrog till den plattform man har idag. Det hade kunnat vara Rögle. Nu ges man en ny chans. Ta den för h-e.

Som jag minns det så sjukskrevs han initialt och fick sen ett jobb på kansliet. Sen ville Rögle inte ha honom när han väl var redo för att stå i båset igen. Jag hade full förståelse för att han valde att gå vidare och vad jag förstått så var ledningen vid den tidpunkten inte så pass flexibla som man hade kunnat tänka sig i den situationen. Nu har många lämnat från den tiden så det bör finnas en möjlighet att gammalt groll är begravet.

Om det är gamla sår så är det nog inte hos Rögle, utan snarare hos Björn.

Han lämnade frivilligt eller iallafall i samförstånd med klubben då han blev alltför sjuk, vill minnas att han skulle opereras och det väntade en osäker rehabilitering. Sen kom Hansson och sedan Tangnes in och på något mirakulöst sätt gick Rögle upp i SHL våren 2012. Vill minnas att Hellkvist fanns med i båset under avgörandet, fortfarande sjukskriven.

Sen började säsongen från helvete med Tangnes som headcoach som ersattes som head av Janne Karlsson under säsongen och Hellkvist jobbade med kontorsgöromål åt Rögle i den takt som hans sjukdom medgav. Så när det var dags för kvalserien så går Hellkvist ut i HD och förklarar att han känner sig frisk nog att leda Rögle igen, nästan kräver att det ska ordnas en plats till honom igen i båset på studs uppfattar jag det som. Precis innan ett avgörande kval kommer han in och verkligen rör om i båten. Synnerligen usel timing på det utspelet.

Hade han lugnat sig de 10-12 dagar som kvalserien varade så hade det säkert funnits en plats för honom i Rögle tillsammans med sin polare Tangnes eftersom Janne Karlssons kontrakt gick ut och han ändå inte var intresserad av att träna ett HA lag. Max 14 dagars tålamod hade krävts av Hellkvist.

Men det kunde han inte ge Rögle som trots allt ställt upp mycket för honom utan sökte sig genast till klubbens stora ärkerival.

Det är så jag kommer ihåg det hela.

Har svårt att svälja det sveket än idag men inser att Hellkvist nog är en av de få som kan få fart på det hela, men han vill göra ALLT på sitt sätt och ALLA ska dansa efter hans pipa. Men är man beredd på det så skall det nog gå bra, det funkade ju för Tichonov...
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171106 kl 21:25

GrönvitaMike skrev:
Tuborg skrev:Avslöjad igen Mike. Tur du har ditt EP du kan efterforska i. De märks att du inte har koll så du kan bara ge dig. Blir bara pinsamt.

Haha nä aldrig livet. :-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171106 kl 21:33

Tuborg skrev:
GrönvitaMike skrev:

Haha nä aldrig livet. :-)
Kort sagt. Han är skåning från början (Tyringe). Presterade bättre i Malmö än i Leksand och spelade i Tre Kronor under tiden i MIF. I Leksand pendlade han mellan SHL och Allsvenskan eftersom LIF sög hårt på den tiden. I Malmö var han en tongivande center och SHL-profil.

Inte så svårt att lista ut var han gjorde störst avtryck. Har du listat ut vilket lag du ska byta till?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171107 kl 02:24

Flying Farang skrev:Hade han lugnat sig de 10-12 dagar som kvalserien varade så hade det säkert funnits en plats för honom i Rögle tillsammans med sin polare Tangnes eftersom Janne Karlssons kontrakt gick ut och han ändå inte var intresserad av att träna ett HA lag. Max 14 dagars tålamod hade krävts av Hellkvist.

Men det kunde han inte ge Rögle som trots allt ställt upp mycket för honom utan sökte sig genast till klubbens stora ärkerival.
Du spekulerar/gissar. Kan lika gärna ha varit Rögle som bett honom söka sig vidare eftersom de inte hade plats i båset eller var osäkra på hans tillstånd efter sjukdomen. Har svårt att tro att han självmant skulle välja Malmö när han har klubben i sitt hjärta och familjen i Ängelholm.

https://www.youtube.com/watch?v=mi3piC2kmqE

- Jag är redo och vill coacha nu, jag kan inte göra det i Rögle, då får jag byta.

För ett sånt erbjudande fanns inte, eller?

- Nej.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 171107 kl 07:55

GrönvitaMike skrev:
Flying Farang skrev:Hade han lugnat sig de 10-12 dagar som kvalserien varade så hade det säkert funnits en plats för honom i Rögle tillsammans med sin polare Tangnes eftersom Janne Karlssons kontrakt gick ut och han ändå inte var intresserad av att träna ett HA lag. Max 14 dagars tålamod hade krävts av Hellkvist.

Du spekulerar/gissar. Kan lika gärna ha varit Rögle som bett honom söka sig vidare eftersom de inte hade plats i båset eller var osäkra på hans tillstånd efter sjukdomen. Har svårt att tro att han självmant skulle välja Malmö när han har klubben i sitt hjärta och familjen i Ängelholm.

https://www.youtube.com/watch?v=mi3piC2kmqE

- Jag är redo och vill coacha nu, jag kan inte göra det i Rögle, då får jag byta.

För ett sånt erbjudande fanns inte, eller?

- Nej.

Rögle ville avvakta kvalet för att se vilken division man spelade i nästkommande säsong innan man tog beslut om kommande säsongs tränaruppsättning. 14 dagar var i princip allt som behövdes i tålamod av Hellkvist, men Hellkvist ville coach direkt då och till och med du borde inse att det sista Rögle behövde då var ännu en i båset bredvis Karlsson, Tangnes och Kenny. En person som dessutom är van vid att styra och ställa.

Hans tränarkarriär hade inte gått i stå av att vänta 14 dagar i det läget.
Bengt

Inläggav Bengt » 171107 kl 08:07

Har man precis genomgått en sådan livskris som Björn får man ha förståelse för att han hoppar på första bästa tåg för att komma tillbaka även om det råkade vara Malmö.
Det tycker jag är lätt att ha överseende med.
Det som är lite mer svårsmält är nog att han tog väl någon lovande juniorspelare med sig(?), det grumlar i så fall bägaren lite för min del, men kanske kan de omständigheter han levde i då får försvara det med.
Tror ni inte att Sam Hallam snart vill träna en riktig hockey klubb med riktig junior- och ungdomsverksamhetverksamhet?
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 171107 kl 10:03

Både Hansson och Hellkvist är lika myket Judas för sina val till di rälige och jag har som många andra här ett problem med deras beslut men nu handlar det ju faktiskt om vår framtid....it's not where you come from, it's where you going.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 171107 kl 11:48

Oi! skrev:Både Hansson och Hellkvist är lika myket Judas för sina val till di rälige och jag har som många andra här ett problem med deras beslut men nu handlar det ju faktiskt om vår framtid....it's not where you come from, it's where you going.

Ja uppenbarligen så är det nya resultat som behövs, Björn har erfarenheten av den situation som RBK befinner sig i och är nog mycket riktigt rätt medicin.
Om vi leker med tanken att Rögle tar in en erfaren tränare som "bara" har tränat framgångslag finns risken att man bländas av omständigheterna. En tränare som varit i fullt fungerade organisationer i SHL som har haft allt "upplagt" för succé och aldrig eller för mycket länge sedan, jobbat i riktiga motgångar.

Jag förstår att folk blir arga och att det skär i mångas hjärtan. Men i slutändan är det jobb och som folk har nämt man har alla fakturor att betala. Skulle inte kalla någon Judas då den historiska beskrivningen innefattar lite mer "sälja ut" metoder än vad jag tycker Björn gjort. Tror nog att det finns en del smuts och skamfläckar inom Rögle, inte minst i Bogrens anda, där man har gått runt som Brutos (gillar historietemat ;-) ).

Ödmjukhet är nog lite av ledordet inför detta återbygga. Rögle kommer inte tjäna på att skaffa sig ovänner i SHL.
Oledha

Inläggav Oledha » 171107 kl 11:56

Det är ju inte speciellt svårt att känna sympati för Hellkvist, med undantag för att man får hålla i hatten om det dyker upp en svart Suv på MÅXI:s parkering.
Hur agerar man om dörren stängts till ett värdigt liv men plötsligt öppnas och skingrar ångest och tvivel. Där kan man prata om nystart och jag tror inte att platsen där man blivit klappad på huvudet och ömkad känns som rätt plats att åter ta upp sin avbrutna karriär. Får man den röda mattan utrullad i det ena fallet och en avvaktande tveksam attityd i det andra fallet och dessutom med frågan upprepad i varje ansiktsuttryck, hur ”mår” du nu?
Jag tror inte Hellkvists belackare behöver bry sig så mycket, jag kan tänka mig att H. ställer krav på en eventuell ny arbetsplats och väljer bort klubbar som har lågt till taket.
Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 171107 kl 15:16

Tycker där är 2-3 backar som borde skickas till Oskarshamn istället för Marshall.
Flood

Inläggav Flood » 171107 kl 16:05

Och nu säger Thuresson att vi inte letar efter back förstärkning. För helvete!!!??
HbgPeter

Inläggav HbgPeter » 171107 kl 16:12

Naturligtvis säger han så....annars hade de blivit totalt ner ringda av agenter med suniga backar....
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171107 kl 16:23

En annan teori är att kassakistan sinar.

Och en annan teori är att ledningen tror att det här laget ska lyfta så som det är byggt.

Jag tror inte backlinjen plötsligt blir superb, men man kan ju hoppas att en stor del av försvarsförvirringen låg på Eldebrink. Även om jag vill se det innan jag tror det.

Läste att Hansson skulle ta ansvaret för backar och boxplay. Inte den absolut bästa lösningen på ett så stort problem, men samtidigt finns det ju inte så mkt att välja på. Hoppas det blir bättre än förra gången, upp till bevis.
Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 171107 kl 16:29

Misstänker att kassakistan sinar. Masken och Eldebrinks löner löper på. Publiken sviker.. Därmed inte råd till någon ny tränare och pengarna som var öronmärkta till att förstärka truppen med går till ny sportchef.
Användarvisningsbild
Citizen

Inläggav Citizen » 171107 kl 16:36

ogilthorpe skrev:En annan teori är att kassakistan sinar.

Och en annan teori är att ledningen tror att det här laget ska lyfta så som det är byggt.

Jag tror inte backlinjen plötsligt blir superb, men man kan ju hoppas att en stor del av försvarsförvirringen låg på Eldebrink. Även om jag vill se det innan jag tror det.

Läste att Hansson skulle ta ansvaret för backar och boxplay. Inte den absolut bästa lösningen på ett så stort problem, men samtidigt finns det ju inte så mkt att välja på. Hoppas det blir bättre än förra gången, upp till bevis.

snälla, väck mig och säg att jag drömmer mardrömmar. Karbonpapper på tidigare SHL debacle i Rögle. Varför i h-e envisas förening med att spela med sämsta tänkbara lag hela tiden och ta felbeslut efter felbeslut? Almen och Williamsson borde lånas ut. Det kan varenda människa se. Låna även ut en forward, exempelvis Sylle. Ta tillbaka marshall och lukas och värva en back med spelsinne. Detta är bara basic.. en liten tunn grund att stå på. Nu har vi iaf ett lag som är bättre än det vi har idag och det behöver man inte ha spelat i landslaget för att kunna se.

Överkurs: Riv fairchilds och aaltonens kontrakt och värva in en back till, då kanske vi slipper kvalbussen. Kanske får jag äta upp det här på tisdag? Då kan jag skylla på att jag sa det i affekt. Så jävla trött på den här cirkusen nu.
Bengt

Inläggav Bengt » 171107 kl 17:26

Citizen skrev:
Överkurs: Riv fairchilds och aaltonens kontrakt och värva in en back till, då kanske vi slipper kvalbussen. Kanske får jag äta upp det här på tisdag? Då kan jag skylla på att jag sa det i affekt.

Eller gör som en annan kille på detta forumet gör ibland:
Editera påståendet I efterhand om du hade fel.... :-)
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171107 kl 18:00

Bengt skrev:Citizen skrev:
Överkurs: Riv fairchilds och aaltonens kontrakt och värva in en back till, då kanske vi slipper kvalbussen. Kanske får jag äta upp det här på tisdag? Då kan jag skylla på att jag sa det i affekt.

Eller gör som en annan kille på detta forumet gör ibland:
Editera påståendet I efterhand om du hade fel....
:-)

Klockrent ;-)
Senast redigerad av sinner 171107 kl 18:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171107 kl 18:07

Bengt skrev:Eller gör som en annan kille på detta forumet gör ibland:
Bengt - Du ska vara tyst efter ditt pinsamma inlägg för 3 veckor sen, nu 6 förluster senare, vem hade rätt angående Eldebrinks öde och den sportsliga kräftgången, jag eller citizen? ;-) Ta på dig dumstruten och var tyst för ditt eget bästa.

Citizen skrev:Överkurs: Riv fairchilds och aaltonens kontrakt och värva in en back till, då kanske vi slipper kvalbussen. Kanske får jag äta upp det här på tisdag? Då kan jag skylla på att jag sa det i affekt. Så jävla trött på den här cirkusen nu.
Tyvärr är din analysförmåga bristfällig. Att riva Aaltonens och Fairchilds kontrakt är bland det dummaste jag läst i år. Rögle blir inte bättre utan dessa och det kostar att göra sig av med dem, för du tror väl inte att de lämnar gratis och Rögle slipper betala lön? Vi blir ju sååå mycket bättre av att spela Sylwander i förstafemman och Williamsson på Fairchilds plats, eller vad säger du?

Rögle har resurser kvar till värvningar. Backmarknaden är tunn just nu och man väntar in sportchefen innan man agerar. Pga Maskens felbeslut att ta in Kollpanen i somras istället för Pogge så får man nu betala dubbel lön helt i onödan. Kolppanen-pengarna hade kunnat läggas på en bra back istället. Dessutom kostar den nye sportchefen också. Men av det jag har hört har Rögle resurser kvar till minst en klassvärvning.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171107 kl 19:00

Reder man ut den här säsongen så finns goda möjligheter nästa år. Från Röglehåll känner man nog att man vill börja på en ny kula. En ny sportchef. Förhoppningsvis Björn, Lilja och Cam/Ross i båset. Hyfsat sparkapital i råtalangerna Lucas och Rasmus. De nya avtalen kickar in. Många jobbiga kontrakt löper ut: Fairchild, Marshall, Williamsson, Kolppanen, Sylwander, Lerg, Aaltonen mfl. Bibic och Matson kan man låna ut. Sköter man korten rätt så finns det bra förutsättningar för att ta det där berömda steget mot etablering. Publiken är trött på det här pisspelet som vi har fått dras med i tre säsonger. Bättre och mer underhållande spel + resultat och jag tror att publiken kommer strömma in likt säs 08/09.
Användarvisningsbild
Citizen

Inläggav Citizen » 171107 kl 20:32

Grönvitamike... Nu verkar du lika handlingsförlamad som rögleledningen. Har trott att du ville förändra men har väl missförstått dina inlägg. Aaltonen och fairchild är två riktiga floppvörvningar som kostar stora pengar för klubben. Det måste finnas något i kontraktet som gör att man kan sparka importer som inte levererar, annars är det dåligt skrivet. Andra SHL lag sparkar spelare som inte funkar. Och sen fattar jag inte vad du yrar om med sylle i förstakedjan... ordbajseri som inte får dig att framstå smartare.

Nä detta laget behöver större förändringar än att sparka Eldebrink och sätta in Williamsson istället för Marshall, det trodde jag alla förstod.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171107 kl 21:09

Aaltonen och Fairchild ska bort efter säsongen. Det är både dyrt och dumt att sparka dem nu, för man har inte råd att ersätta dem. Vi blir knappast bättre av att sätta From eller liknande på Aaltonens position och ge Bibic/JW mer förtroende på bekostnad av en spelande back som Fairchild. Ska man tvunget göra något för att bli mindre dåliga så bör man framförallt sikta på att låna ut Bibic/JW.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171107 kl 21:44

GrönvitaMike skrev:Aaltonen och Fairchild ska bort efter säsongen. Det är både dyrt och dumt att sparka dem nu, för man har inte råd att ersätta dem. Vi blir knappast bättre av att sätta From eller liknande på Aaltonens position och ge Bibic/JW mer förtroende på bekostnad av en spelande back som Fairchild. Ska man tvunget göra något för att bli mindre dåliga så bör man framförallt sikta på att låna ut Bibic/JW.

Jasså gillar du inte Bibic? :-)
Bengt

Inläggav Bengt » 171107 kl 22:47

GrönvitaMike skrev:
Bengt - Du ska vara tyst efter ditt pinsamma inlägg för 3 veckor sen, nu 6 förluster senare, vem hade rätt angående Eldebrinks öde och den sportsliga kräftgången, jag eller citizen? ;-) Ta på dig dumstruten och var tyst för ditt eget bästa.

Jag ville inte hänga ut och namnge någon enskild supporter som går in i efterhand och editerar sina texter när tipsen visar sig vara fel, jag hoppas att ingen kände sig träffad. :-)

Skall vi se som är forumets verkliga expert och tippar bäst på poängskörden tre matcher framåt?
Kommande tre matcher är Mora hemma, Örebro och Färjestad borta?
Jag är medger gärna att jag är kass på detta, tippar ofta för mycket med hjärtat, jag tippar 4 poäng!
Fler som vill tippa?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171107 kl 23:13

Om du syftar på SHL-tipset så tog jag bort det för att slippa den här typen av dumma kommentarer från såna som dig. Den säger mest om lagens styrkeförhållanden på förhand än hur serien kommer sluta, eftersom många lag rör om ordentligt under säsongen, skador sker, spelare och ledare sparkas/värvas osv. Växjö har exempelvis tagit in 3 spelare sen dess. HV71 har haft rena sjukstugan med 7-9 spelare borta under en längre period. Brynäs har haft många skador och underpresterat å det grövsta, sparkat spelare och ledare osv.

Jag har varit med sen 05/06 på forum och bloggar och haft uteslutande rätt så jag har inget att bevisa för nån Bengt som inte har en egen åsikt och som inte bidrar till diskussionerna. Mitt tips till dig är att du skaffar dig en åsikt istället för att gnälla på mina inlägg och min befogade kritik till medelmåttorna. Vad tycker du behöver göras kort- och långsiktigt för att Rögle ska hamna på rätt spår?
Senast redigerad av GrönvitaMike 171107 kl 23:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hög standard

Inläggav Hög standard » 171107 kl 23:22

GrönvitaMike skrev:
Pga Maskens felbeslut att ta in Kollpanen i somras istället för Pogge så får man nu betala dubbel lön helt i onödan. Kolppanen-pengarna hade kunnat läggas på en bra back istället. Dessutom kostar den nye sportchefen också. Men av det jag har hört har Rögle resurser kvar till minst en klassvärvning.

Det var kanske inte så lätt att förutse att Kolppanen skulle träffas elakt av en puck i huvudet på träning. Det är väl egentligen bara du Mike som har den förmågan.

Återgå till "Röglespelare"