Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav GrönvitaMike » 171107 kl 23:28

Hög standard skrev:Det var kanske inte så lätt att förutse att Kolppanen skulle träffas elakt av en puck i huvudet på träning. Det är väl egentligen bara du Mike som har den förmågan.
Du missar poängen. Varför chansa med en andrakeeper från KHL som inte haft en målvaktstränare på flera år när en sån som Pogge var ledig och hade presterat i SHL tidigare? Målvaktsmarknaden i våras/somras var den bästa på väldigt länge och det bästa Masken kommer med är en reserv från allsvenskan och en backup-finne från KHL. Att han sen däckar av ett normalt handledsskott måste jag erkänna var svårt att förutspå. Kanske var hål i hjälmen?

Råkade redigera ett stavfel. Förlåt, Bengt.
Bengt

Inläggav Bengt » 171108 kl 00:40

Långsiktigt måste först och främst varumärket Rögle stärkas ytterligare. Rögle måste vara en klubb som mer än andra klubbar i Sydsverige attraherar talanger, ungdomar, ledare, sponsorer och publik.
Varumärkets värde är kopplat till mycket mer än de sportsliga framgångarna.
Rögle är trots allt en relativt liten klubb och måste profilera och vidarutveckla sina kärnvärden
En stad där alla brinner för sporten på ett positivt sätt, en relativt liten hall med bra tryck i och hög ljudnivå på publiken. Bra ungdoms och juniorverksamhet och en bra relation med andra klubbar i närheten.
Det är önskvärt att åtminstone några spelare i laget som när de intervjuas som låter som när Amos Persson skriver på forumet d.v.s vedervärdig nordvästskånsk dialekt, med andra ord egna spelare eller spelare från närområdet. Vi (klubben OCH fansen) skall se till att återvändare vill tillbaks till Rögle, vi vill ha fler Kenny och Ted Brithen.
Rögle skall vara ett starkt varumärke med mycket positiv utstrålning på samma sätt som t.ex. Skellefteå och Brynäs. (Leksand hade också ett väldigt starkt varumärke som de degraderat rejält senaste åren, inte så mycket p.g.a sportsligt svaga resultat utan framförallt ekonomiska konstigheter kring klubben)) Färjestad är ett annat exempel på en klubb som på senare tid drabbats av korkade fans som ger klubben negativ publicitet trots sportsliga framgångar.
Här kan vi Rögle supportrar påverka väldigt mycket av vilken bild som klubben som sprids och vilken trivsel som det finns runt klubben i med och motgång.
Den skada på varumärket som HIF led när egna fans satte på sig rånarluvor och sprang in på planen och börja fajtas mot Henke och Jordan skall inte underskattas, vem söker sig frivilligt till en sådan klubb med den typen av publik? Vem vill sponsra en sådan klubb med risk för denna typ av negativ publicitet (Jämför bara med Martin Timell eller Tiger Woods där många företag/sponsorer runt dem snabbt fick kalla fötter och drog när det började blåsa).

Vi skall så klart kunna ha åsikter om spelare och deras insatser t.ex på denna typ av forum men det måste vara nyanserat, ingen äkta supporter bör sätta tillmäle typ sopa på egna spelare, vi måste hjälpas åt att höja den nivån. Det räcker med att konstatera vid något tillfälle att t.ex om någon tycker att två av våra backar har härlig fighting spirit och rätt inställning men deras teknik tyvärr inte räcker till för SHL. När det är konstaterat behöver det inte upprepas för många gånger.
I strävan att skapa en god stämning i och runt klubben ingår ju även hur vi supportrar bemöter varandra bl.a. på detta forum. Det bör så klart vara högt i tak men fortfarande respekt i tonen. Att totalsåga kompisar där vi alla håller på samma lag med att kalla dem idioter och alla andra tillmäle bidrager inte positivt till att stärka god atmosfär kring varumärket Rögle. Det handlar inte om att vi alla skall dunka varandra i ryggen men det som sägs skall framföras på ett nyanserat och respektfullt sätt.
Det går alltid att säga samma sak på många sätt.

Jag tror att klubben behöver förstärka med förmodligen två backar relativt snart för att vi skall ha en chans att slippa kvalserien.
Jag är nog lite skeptisk till om den nya tränarlösningen räcker men vill vänta några matcher innan jag uttalar mig. De två viktigaste posterna för att vi skall lyckas stabilera oss som lag för nästa år är tränaren och målvakten. Där gjorde tyvärr masken det lite för lätt för sig i år.

Jag tippar 4 poäng de kommande tre matcherna, några fler tips?
Oledha

Inläggav Oledha » 171108 kl 10:15

Bengt, det var mycket honnörs flaggande, moralkakor, hidan å didan, avrundat med två backar och tränarfrågan.
Rögle är en hjärtesak, om dom förtjänar det.
Bengt

Inläggav Bengt » 171108 kl 11:56

[quote="Oledha"]Bengt, det var mycket honnörs flaggande, moralkakor, hidan å didan, avrundat med två backar och tränarfrågan.

Sant, det var ett svar på Mikes fråga ovan vad jag tycker behövs göras långsiktigt och kortsiktigt.
Kort svar, håll stilen även om det blåser, skydda och stärk varumärket så vi är en attraktiv klubb I framtiden.
Henrik

Inläggav Henrik » 171108 kl 12:08

Bra Bengt! Jag gillar dina moralkakor! De behövs uppenbarligen och jag tänkte bidra med några själv. ;-)

Vi är en del av en engagerad supporterbas och därmed delar av kärnan i vad som sägs i och runt klubben (för vilka skriver och kommenterar mer än vi om RBK, inte ens Rooth). Vi ligger där och skvalpar som opinionstryck mellan klubb och media (en del av båda sidor läser oss förmodligen, eller kollar lite förstrött stämningen ibland oss). Vi är därmed viktiga för atmosfären kring laget och klubben, i förlängningen varumärket och den relativa framgången på sikt. Därför ska vi ha högt i tak här på vårt forum, men samtidigt vårda både innehåll och språk. Vi måste för vår egen och framförallt för Rögle BK:s skull undvika att "Trumpa" på Rögle och varandra. Språk och beteende på nätet är naturligtvis inte vad det borde vara. Låt oss föregå med ett verkligt gott exempel på vårt lilla Forum! Se det som en utmaning att försöka vara raka, ärliga, utmanande och ibland till och med provokativa med respekt. Ibland blir det missförstånd. Fråga då snällt vad den andre menade i stället för att "surtolka" och svara beskt. Om någon spårar ur, var då stor nog att kunna svälja och släppa det, kanske tom ignorera ett svar eller en skribent överhuvudtaget och gå vidare. Anmäl till relevanta instanser om du känner dig kränkt eller trakasserad. Vi vinner alla på det i längden.

Har läst ert senaste tjafs, i princip mellan MIke och några andra. Man kan skratta åt er. Men efter ett tag blir det irriterande och löjeväckande att privat tjafs tar så stort utrymme. Om ni likväl måste, snälla! Boka en boxningsring! Ta det direkt på gräsmattan! Kanske kan RBK upplåta en liten isfläck för en uppgörelse utan handskar? Eller så tjafsar ni helt enkelt vidare i en privat e-postkonversation! Iaf vill inte jag läsa sådant trams mer på detta forum. I så fall finns iaf risken att ni tappar mig. Om vi fortsätter med sådant infantilt sandlådetjafs, om "vem som har rätt om spelare X eller klubb ditt och datt nittonhundrafrösihjäl" etc och därtill lägga till tråkiga tillmälen så kommer vi knappast att bidra till RBK på ett positivt sätt, bara till att RBK vill hålla så långt ifrån sig som möjligt. Och då vill jag inte förknippas med det. Nöj er med att kunna droppa åsikter och synpunkter, få andras perspektiv och infallsvinklar! Det är som i skolan eller på arbetsplatsen. Vi behöver inte tycka om varandra, men vi måste kunna fungera tillsammans. Vi har samma intresse. Rögle BK och att det går bra för dem. Låt oss avhandla intresset med respekt eller låta bli!

Hoppas Eldebrinks avgång kan innebära att laget samlar ihop sig, reviderar målsättningen till att undvika kval, kommer ihop, slutar självömka och jobbar stenhårt som positiva svin allihop. Då kommer det att gå! Och det kommer vi så sakteliga att kunna bygga upp en gemensam tro på, i laget, här och runt ikring oss, OM VI INLEDER MED EN SEGER HEMMA MOT MORA! Oj oj oj så viktig match på alla sätt!

Vi behöver i dagläget inte upprepa vår syn på kvalitétsbrister i backbesättningen. Och vi behöver inte yla mer om behovet av värvningar i dessa led. Det är faktiskt ännu viktigare nu att laget ges chansen att samla sig, få visst lugn, struktur och fokus. Om alla backar fokuserar på att spela enkelt, rejält och med viss smartness utan egentliga finesser, bara efter sina egna resurser och enligt skolboken, så kommer det att räcka för att hjälpa Pogge och våra forwards att straffa Mora. Om ALLA forwards hela tiden hjälper att backchecka, stressa puckhållare och ta upp markering då de tappar puck, vara en blodigel och krympa ytor för motståndarna med ett "kortare lag", så kommer våra backar att klara det galant. Pogge får då mest plockpotatis. Men självklart kommer vi förr eller senare tillbaka till att vi behöver uppdatera på minst fyra av sju backplatser, förr eller senare. Vi har hela tiden sagt två, eller åtminstone en, nu, desperat. Och en seger mot Mora kanske egentligen inte ändrar på det. Men samtidigt, vad vore poängen att shoppa desperat om det inte finns något vettigt på hyllorna? Och varför ska vi då tjata om det? Får dagens besättning bara hitta enkelheten, viss trygghet och framgång så kommer de att räcka till att laget tillsammans som helhet räddar SHL-kontraktet utan kvalspel. Och skulle det gå fortsatt trögt, så är det fortfarande en bit kvar till transferfönstret stänger den 15 februari och många poäng kvar att spela om. Vi vinner egentligen aldrig något på att skrika, gapa och underblåsa panik och missmodighet. Vi får heller inte längre använda nedsättande ord om någon, varken Rögle-spelare eller Forum-kollega, oavsett prestation! Jag är övertygad om att både vi och Rögle fixar detta! För vi e bästa grönvita laget! Och vi ger oss aldrig!

Jag tycker det är skitbra att man man äntligen vikt åttonde backplats åt J20. Låt det nu vara så för överskådlig framtid! Spika in det i Lindabs väggar! Junisarna ska ha mycket nära kontakt med A-laget, vilket innebär stora möjligheter och ansvar. Då en av sju ordinarie fattas något ska en av junisarna vara beredd på att ta för sig, inte bara täcka upp utan dessutom förväntas göra sig gällande i konkurrensen. Det måste vara själva poängen med att ha ett J20-lag, att de ska kunna bidra som "B-lagsspelare" på studs och därmed också kunna uppvisa nytt flöde av talang i test inför kommande säsongers truppbyggen. Om vi ska stå oss i konkurrensen måste alltså J20 konsekvent tillhöra övre halvan av sin tabell. Där har vår så många gånger rosade talangfabrik faktiskt en bit kvar, ifjol och i år. En riktigt bra juniorverksamhet är absolut nödvändig för att klubben ska kunna etablera sig och hålla sig etablerad på lång sikt. Därför är det också logiskt att göra J20, "strukturellt kopplade och medskyldiga till A-lagets relativa framgångar" via åttonde backplats (och rimligtvis ca 14:e forwardsplats). Den åttonde J20-backen förväntas inte bara täcka upp med mössan i hand. Uppgiften ska vara att ta för sig och strida för en plats bland de sju ordinarie i truppen inför kommande säsong. Så låt mig förtydliga, närhelst nästa backförvärv behagar dyka upp så ska det vara en uppdatering av någon av de sju backplatserna. Då måste en av nuvarande sju skickas iväg, till IKO eller annanstans, för J20 ska aldrig mer vara längre ner i hierarkin än åttonde! Kom igen, upp på tå nu alla! Vi kan! :-)
Oledha

Inläggav Oledha » 171108 kl 12:11

Bengt skrev:
Oledha skrev:Bengt, det var mycket honnörs flaggande, moralkakor, hidan å didan, avrundat med två backar och tränarfrågan.

Sant, det var ett svar på Mikes fråga ovan vad jag tycker behövs göras långsiktigt och kortsiktigt.
Kort svar, håll stilen även om det blåser, skydda och stärk varumärket så vi är en attraktiv klubb I framtiden.

Jo, jag håller med dig i det mesta, bortsett från att det är RBK:s sak att leverera ett attraktivt lag om de vill ha mitt gillande och då kanske de behöver respektera och lära känna sina supporters. Ett grundfel i RBK:s Marknadsavdelnings tänk och som även du nämner, ( En stad där alla brinner för sporten ), är att Rögle supporters finns i alla väderstreck med utgångspunkt från Lindab Arena, och inte begränsat till Ängelholm stad.
Oledha

Inläggav Oledha » 171108 kl 13:29

Henrik skrev:Bra Bengt! Jag gillar dina moralkakor! De behövs uppenbarligen och jag tänkte bidra med några själv. ;-)

Nu blev jag väldigt osäker på om jag vågar se mig som en Röglesupporter.
Lever jag upp till den vedertagna etik för Rögle-fans som tydligen är norm innanför Ählms stadsmurar.
Finns det någon facebookgrupp som jag missat som vägleder slarvpellar som uttrycker sig burdust och som helt missat vad som är korrekt att tycka.
”Språk och beteende på nätet…. Tjafs….”, VADÅ?
Bara sex rader text! jaja.
Användarvisningsbild
Ramones

Inläggav Ramones » 171108 kl 14:05

Oledha skrev: Rögle supporters finns i alla väderstreck med utgångspunkt från Lindab Arena, och inte begränsat till Ängelholm stad.

Så sant så sant
"Då jag vid dom fåtal matcher jag kan besöka fått kommentaren - Håller du på Rögle!!! Du är ju inte från Ängelholm !!!"
Henrik

Inläggav Henrik » 171108 kl 14:19

Oledha skrev:
Henrik skrev:Bra Bengt! Jag gillar dina moralkakor! De behövs uppenbarligen och jag tänkte bidra med några själv. ;-)

Lever jag upp till den vedertagna etik för Rögle-fans som tydligen är norm innanför Ählms stadsmurar.
Finns det någon facebookgrupp som jag missat som vägleder slarvpellar som uttrycker sig burdust och som helt missat vad som är korrekt att tycka.
”Språk och beteende på nätet…. Tjafs….”, VADÅ?
Bara sex rader text! jaja.

Det är upp till dig att se dig som vad du vill och tycka vad du vill om kommunikationen på nätet och sociala medier. Men med få ord: Ni som sysslar med personligt gnabbande eller tjafs. I alla fall jag tycker det är tråkigt och tröttande att behöva scanna igenom det för att komma fram till något som kanske kan vara ett intressant inlägg. Jag önskar också en respektfull ton. Risken finns kanske annars att detta snart mest liknar ett tröttsamt och irrelevant "gnabb-forum". Det tycker jag iaf jag vore synd. Men om forumet föredrar tjafs istället för en diskussion om Rögle så böjer jag mig naturligtvis för det och lämnar er i fred. ;-)
Oledha

Inläggav Oledha » 171108 kl 15:20

Henrik skrev:
Oledha skrev:

Risken finns kanske annars att detta snart mest liknar ett tröttsamt och irrelevant "gnabb-forum". Det tycker jag iaf jag vore synd. Men om forumet föredrar tjafs istället för en diskussion om Rögle så böjer jag mig naturligtvis för det och lämnar er i fred. ;-)

Jag är också på forumet för att få mig till livs andras intressanta hockeykommentarer och dela Röglepassionen. Jag kan också emellanåt hålla med dig att
det är som du uttrycker det ett," tröttsamt och irrelevant "gnabb-forum". Däremot respekterar jag att dom som kommenterar här är olika personer med ett eget uttrycksätt. Om du ser det som ett Kärleks-gnabb-forum, från olika infallsvinklar, men med Rögles bästa som det gemensamma målet,
så kanske vi kan stå ut med varandra.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171108 kl 15:37

Enligt Röglepodden vill Lilja in i båset och coacha backarna men säger att han inte har blivit kontaktad av Rögle.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 171108 kl 15:43

Har en treori, helt tagen ur luften. och den har kanske redan berörts tidigare här av någon som är lite mer snabbtänkt. men men här kommer den.
Masken får upp rögle i SHL,
ringer Elderbrink och ger honom en bra lön (en av de bättre i SHL för att vara tränare harjag hört)
Sen har Masken sålt in Rögle som NU JÄVLAR ANDERS! ALLA KOMMER KOMMA!
Vi har stora ekonomiska muskler, bevisligen i en bra lön. vi ska spela en anfallshockey! vi ska spela "modernt" en top 6 hockey!
Elderbrink tänkte ohoj det låter bra, nu bygger vi lag. (såklart hörde ingen honom säga detta då han mumlade för mycket)
Masken börjar ringa rundor. NU SKA SPELARNA IN!
första året så gick det "okej", en nykomling som ingen vågar satsa på.. klart det är lite lurigt.. lite mindre cash än de andra också. men sen!
år två.. då inser man att det är fan inte så lätt att få in gubbar av den kaliber som top 6 hockeyn kräver.. men det kan bli bra, vi tror på att det som inte rögle loggan drar in kan maskens colorado kontakter dra in.
Sen kom Kaoset som ett brev på posten. men det var så att det var postNord som skötte postgången så det blev brev med skador för 5 år tillbaka..
AJAJ.. Och detta året så fanns det inte riktigt någon top6 tanke för grunden blev aldrig så bra som det skulle. Och nu blev vi påminda alla, spelare som supportar att man kan få hjärnskakning av att varar på träning också. Och den där top 6 hockeyn, den blev kanske inte "för dyr". Men idén köptes inte av agenter och spelare. Man trodde nog inte att det skulle gå. Rohan kom inte när Gondor kallade.

Jag hoppas på att en ny sportchef som sätter ett nytt fokus, på att bygga, med ett gångbart hockey tänk. som Alla köper, agenter och spelare. Säger MIF "vi ska vinna guld i år!" kan jag se att man som agent tänker.. " okej, de har gjort det märkliga saker förut.. har "muskler" , arena, organisation.. ".
Om Rögle säger det så är det lite " njae.. det tror jag väl inte.."
Även om målsättningarna är olika dessa klubbar emellan så tror jag ändå att Masken inte kunnat sälja in Rögles spelide till de som representerar spelare. därav har vi sett många utländska spelare. Och detta gjorde att spelide och manskap inte kom i harmoni.
Sen föll korthuset med ett brak. Elderbrink avgick.. tror vi.. han mumlade igen och dök inte upp sen.

Skämt och sido. tror att mellan raderna med ironi och påstående /rena spekulationer så finns kanske lite av någon form av sanning.

Vi är alla grön och vita bröder
Skånes vackra landskap här är vi
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171108 kl 16:08

Rooth nämner Lasse Johansson, Skellefteås tidigare sportchef, som ett potentiellt sportchefsnamn. Han har utgående kontrakt som assisterande tränare i Schweiz. Ge honom en bra lön och fria händer att styra upp organisationen, så kan det bli riktigt bra.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171109 kl 11:07

Chris Abbot ny sportchef!
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171109 kl 11:13

Då kanske de blir CAM som tränare.
Berra

Inläggav Berra » 171109 kl 11:15

eleganten skrev:Chris Abbot ny sportchef!

Könns så jävla rätt! Underbar rekrytering!!!!!!
Prebens

Inläggav Prebens » 171109 kl 11:16

Det har ryktats om Abbot i organisationen. Nu blev det Chris och inte Cam. Riktigt bra tror jag. 120% proffesionell i alla lägen. Nu blir det enbart prestation som gäller. Otroligt kul. Nu blir det åka av i klubben.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171109 kl 11:27

Prebens skrev:Det har ryktats om Abbot i organisationen. Nu blev det Chris och inte Cam. Riktigt bra tror jag. 120% proffesionell i alla lägen. Nu blir det enbart prestation som gäller. Otroligt kul. Nu blir det åka av i klubben.

Varför blir det åka av i klubben? Samma lag och samma spelare och man har uttalat att det blir fokus på defensiven.

Om det blir bra eller inte med abbot låter jag vara osagt, men det kan omöjligtvis bli sämre än masken.

Ännu en före detta spelare utan nämvärd erfarenhet, som sportchef i Rögle. Lär dom sig aldrig?
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171109 kl 11:42

Visst, oprövat kort som sportchef, men ändå ung, hungrig och en jävla vinnarskalle! Helt rätt attityd att få in i klubben! Det vore väl själva fan om man inte kan få till en hårdare kravbild med den pjäsen som sportchef.

För mig är det en match made in heaven med Björn Hellkvist, i och med detta pekar mycket åt det hållet. Precis samma glöd och vem fan kan glömma den episka matchen mot Frölunda, när Björn skickar in bröderna i byte efter byte och gör tre mål på 56 sekunder. Ett av de bästa minnena modern tid. DET var ta mig fan hockey när det var som bäst i arenan. DET är den typ av hockey jag vill se.

I stället för att, som tidigare i svensk hockey, byta spelare efter mål framåt lät Rögles andrecoach Björn Hellkvist bröderna Abbotts kedja vara kvar på isen. Den tackade – och 45 sekunder senare slog Cam in 2–0 på en retur.
– Jag måste ge Björn beröm för det. Han ser vilka spelare som är heta, säger Cam.
Efter 2–0-målet tog Frölundatränaren Ulf Dahlén timeout. De 30 sekunderna gagnade inte bortalaget – snarast tvärtom.
Björn Hellkvist släppte återigen in Abbott-bröderna och tredjemannen Mikael Gath. Resultatet lät vänta på sig i elva sekunder

https://www.sydsvenskan.se/2009-01-15/t ... -hade-show

Chris Abbott sportchef.
Björn Hellkvist head.
Cam Abbott ass.

Det är en vinnaruppsättning.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171109 kl 11:46

ogilthorpe skrev:Visst, oprövat kort som sportchef, men ändå ung, hungrig och en jävla vinnarskalle! Helt rätt attityd att få in i klubben! Det vore väl själva fan om man inte kan få till en hårdare kravbild med den pjäsen som sportchef.

För mig är det en match made in heaven med Björn Hellkvist, i och med detta pekar mycket åt det hållet. Precis samma glöd och vem fan kan glömma den episka matchen mot Frölunda, när Björn skickar in bröderna i byte efter byte och gör tre mål på 56 sekunder. Ett av de bästa minnena modern tid. DET var ta mig fan hockey när det var som bäst i arenan. DET är den typ av hockey jag vill se.

I stället för att, som tidigare i svensk hockey, byta spelare efter mål framåt lät Rögles andrecoach Björn Hellkvist bröderna Abbotts kedja vara kvar på isen. Den tackade – och 45 sekunder senare slog Cam in 2–0 på en retur.
– Jag måste ge Björn beröm för det. Han ser vilka spelare som är heta, säger Cam.
Efter 2–0-målet tog Frölundatränaren Ulf Dahlén timeout. De 30 sekunderna gagnade inte bortalaget – snarast tvärtom.
Björn Hellkvist släppte återigen in Abbott-bröderna och tredjemannen Mikael Gath. Resultatet lät vänta på sig i elva sekunder

https://www.sydsvenskan.se/2009-01-15/t ... -hade-show

Chris Abbott sportchef.
Björn Hellkvist head.
Cam Abbott ass.

Det är en vinnaruppsättning.

Jepp, jag är mycket positiv till detta. Sen får gärna Andreas Lilja vara också ass. det är ett gäng vinnareskallar
andersson

Inläggav andersson » 171109 kl 12:01

Chris sätter tonen direkt i första intervjun (på hemsidan). Utstrålar energi och vinnarmentalitet, precis det jag vill se och höra.

Sen är han definitivt orutinerad i rollen men det finns många andra som gått från spelare till sportchef kort efter efter spelarkarriärens slut. Så det behöver inte vara ett stort problem.

Men här och nu behöver vi se lite bättre resultat på isen.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171109 kl 12:21

Berra skrev:
eleganten skrev:Chris Abbot ny sportchef!

Könns så jävla rätt! Underbar rekrytering!!!!!!

Mycket spännande!!
Henrik

Inläggav Henrik » 171109 kl 12:23

Chris Abbot! - riktigt glädjande! Precis rätt kravbild och ledord man gick på - precis rätt typ man fann!

Oerfaren, nja. Sanning med modifikation. Har man hans personliga egenskaper och tio års erfarenhet av SHL-hockey så räcker det nog långt. Har han dessutom blick för att se egenskaper hos andra så är han perfekt. Nätverk kan alltid utvecklas. Praktiskt som svenska språket, kontraktsskrivande m.m. är ju inte svårare än att han lär sig det ganska kvickt om han vill och behöver. Thuresson, Masken och co lär ju backa upp honom i de bitar som behövs. På det hela taget är detta så in i helvete bra, smart och önskvärt, att ta in en ung, hängiven människa som kan skapa något nytt, personligt, för egen del och med Rögle. Mycket bättre än t.ex en trött gammal gubbe som redan gjort det och nu skulle försöka upprepa sitt recept på ny mark. Långt ifrån säkert att det fungerar överallt. Mao jättebra att t.ex Lars stannar i Schweiz.

Undrar bara hur Chris får kontroll över arbetet med truppen inför kommande säsong om han inte börjar förrän maj 2018. Han tjuvstartar rimligen rätt rejält...

Håller med om drömtränarkonstellationen inför nästa säsong: Hellqvist, Cam & Lilja + Wännström. Men tycker vi ska coola oss några omgångar nu och ge Ross & Hansson en chans att få ordning på torpet. Och suga lite på de positiva vibbar som nye sportchefen ger!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171109 kl 12:53

Häftigt val! Tror att det kan bli riktigt bra på sikt. Chris är en intelligent herre och vinnarskalle av stora mått! Känslan är att han har ett hyfsat stort kontaktnät redan, både i Svea och i NA.
Nu ökade sannolikheten för att vi får se Cam i båset avsevärt! Precis som Ogilthorpe resonerar så kan detta också innebära att man har Björn Hellkvist med i bilden, eftersom bröderna gick väldigt bra ihop med honom.
Henrik

Inläggav Henrik » 171109 kl 13:41

GrönvitaMike skrev:Häftigt val! Tror att det kan bli riktigt bra på sikt. Chris är en intelligent herre och vinnarskalle av stora mått! Känslan är att han har ett hyfsat stort kontaktnät redan, både i Svea och i NA.
Nu ökade sannolikheten för att vi får se Cam i båset avsevärt! Precis som Ogilthorpe resonerar så kan detta också innebära att man har Björn Hellkvist med i bilden, eftersom bröderna gick väldigt bra ihop med honom.

För att spinna på det...Skulle kanske också göra det ännu lättare för sportchefen att komma riktigt nära tränarkonstellationen han leder och spelarna han värvat i vardagen. Jag har en känsla av att det många gånger skulle vara bra om sportchefen tydligare markerade sitt ansvar, närvaro och kravbild på tränare och trupp, helt enkelt jobbade lite närmare dem på golvet. Vore troligen extra värdefullt just då man har mycket pådrivande typer som Chris på positionen.

Men för att göra det praktiskt möjligt, få rätt personer på rätt plats och få ut max av dem, behöver man troligen också se över uppdelningen av arbetsuppgifter och arbetsbeskrivningar i stort. Tycker sportchefen måste få hjälp med scoutingen och att en organisation måste byggas upp specifikt för den. Annars kommer Chris att fastna i telefonen bakom skrivbordet när han inte är ute och far för att se matcher. Sen exakt hur uppdelning och avgränsningar ska se ut är jag inte man att avgöra exakt utan direkt insyn. Men varför inte låta Chris vara närvarande i laget, hålla bättre koll på fler utlån, bättre leda och samordna även ungdoms-, junior- och gymnasieverksamheten med A-laget, eventuellt rent operativt mha tränare Björn H, Cam och Lilja nästa säsong? Låt han jobba stenhårt med de individuella plan och uppföljning av de unga spelarna som är på väg in i laget. Kanske själv scouta främst lite i SHL och HA?

Scoutingen måste bli mer seriös och systematisk. Sammanställ individuellt videomaterial och egen framtagen statistik över tid på de individer man finner intressanta. Följ dem och kartlägg dem mer noggrannt! Vi måste få ner felprocent och halvfelprocent i värvningarna. Hansson, som hittade bröderna Abbott och själv haft idéer kring en utvecklad scouting kan säkert bli en bra scoutchef för en grupp av X-antal scouter och ta fram förslag på spelare som sportchef och tränare sedan är med och beslutar kring under överinseende av VD. Ross kan väl vara ett mycket gott alternativ som tränare till något av juniorlagen eller gymnasiet, om någon där skulle vara trött, otillräcklig eller vilja gå vidare?

Det är lätt att dra iväg och gå händelserna i förväg. Tycker det är viktigt att Hansson-Ross-Wännström och laget chansen. Jag hoppas innerligt att de lyckas jättebra och ger RBK lite andnöd. Det är absolut viktigast nu när sportchefen är på plats. Därmed inte sagt att de måste få förstatjing nästa säsong om de räddar situationen. Men klubben, Thuresson och Abbott skulle behöva få smida på organisationen inför nästa år under hyfsat lugn. Det sista de behöver nu är fler paniklösningar. Därför är det viktigt att dagens tränare och spelare mobiliserar allt de har och så snart som möjligt inger förtroende och stort hopp om att kunna undvika kvalspel. Vi är alla nere på jorden nu hoppas jag. Så en 12:e plats i årets SHL skulle kännas fantastisk för framtiden med dagens utgångsläge. Ett första mycket viktigt steg är seger hemma mot Mora på tisdag!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171109 kl 14:32

Henrik skrev:
GrönvitaMike skrev:Häftigt val! Tror att det kan bli riktigt bra på sikt. Chris är en intelligent herre och vinnarskalle av stora mått! Känslan är att han har ett hyfsat stort kontaktnät redan, både i Svea och i NA.

För att spinna på det...Skulle kanske också göra det ännu lättare för sportchefen att komma riktigt nära tränarkonstellationen han leder och spelarna han värvat i vardagen. Jag har en känsla av att det många gånger skulle vara bra om sportchefen tydligare markerade sitt ansvar, närvaro och kravbild på tränare och trupp, helt enkelt jobbade lite närmare dem på golvet. Vore troligen extra värdefullt just då man har mycket pådrivande typer som Chris på positionen.

Men för att göra det praktiskt möjligt, få rätt personer på rätt plats och få ut max av dem, behöver man troligen också se över uppdelningen av arbetsuppgifter och arbetsbeskrivningar i stort. Tycker sportchefen måste få hjälp med scoutingen och att en organisation måste byggas upp specifikt för den. Annars kommer Chris att fastna i telefonen bakom skrivbordet när han inte är ute och far för att se matcher. Sen exakt hur uppdelning och avgränsningar ska se ut är jag inte man att avgöra exakt utan direkt insyn. Men varför inte låta Chris vara närvarande i laget, hålla bättre koll på fler utlån, bättre leda och samordna även ungdoms-, junior- och gymnasieverksamheten med A-laget, eventuellt rent operativt mha tränare Björn H, Cam och Lilja nästa säsong? Låt han jobba stenhårt med de individuella plan och uppföljning av de unga spelarna som är på väg in i laget. Kanske själv scouta främst lite i SHL och HA?

Scoutingen måste bli mer seriös och systematisk. Sammanställ individuellt videomaterial och egen framtagen statistik över tid på de individer man finner intressanta. Följ dem och kartlägg dem mer noggrannt! Vi måste få ner felprocent och halvfelprocent i värvningarna. Hansson, som hittade bröderna Abbott och själv haft idéer kring en utvecklad scouting kan säkert bli en bra scoutchef för en grupp av X-antal scouter och ta fram förslag på spelare som sportchef och tränare sedan är med och beslutar kring under överinseende av VD. Ross kan väl vara ett mycket gott alternativ som tränare till något av juniorlagen eller gymnasiet, om någon där skulle vara trött, otillräcklig eller vilja gå vidare?

Det är lätt att dra iväg och gå händelserna i förväg. Tycker det är viktigt att Hansson-Ross-Wännström och laget chansen. Jag hoppas innerligt att de lyckas jättebra och ger RBK lite andnöd. Det är absolut viktigast nu när sportchefen är på plats. Därmed inte sagt att de måste få förstatjing nästa säsong om de räddar situationen. Men klubben, Thuresson och Abbott skulle behöva få smida på organisationen inför nästa år under hyfsat lugn. Det sista de behöver nu är fler paniklösningar. Därför är det viktigt att dagens tränare och spelare mobiliserar allt de har och så snart som möjligt inger förtroende och stort hopp om att kunna undvika kvalspel. Vi är alla nere på jorden nu hoppas jag. Så en 12:e plats i årets SHL skulle kännas fantastisk för framtiden med dagens utgångsläge. Ett första mycket viktigt steg är seger hemma mot Mora på tisdag!
Jag tror också på en närvarande sportchef som syns bland spelare och ledare. Chris ska ges fria händer att styra upp organisationen och jobba på ett sätt som han tror är framgångsrikt. Stämmer att Hansson fyndade Abbottarna men han gjorde samtidigt många felrekryteringar. Sammanfattar man värvningarna så är felprocenten ganska hög.

Rimligtvis borde rekryteringen av Chris ge en boost till truppspelarna framöver. En chans att visa upp sig för sin nye chef och spela till sig ett kontrakt.
Henrik

Inläggav Henrik » 171109 kl 14:50

Jag blir så glad och förväntansfull av allt som Chris Abbott säger via hemsidan och HD...
Just därför att han vet så väl att framgång inte kommer per automatik bara för att man har ett namn. Han är ödmjuk och vill jobba hårdast, så hårt och länge det krävs för att lyckas. För lyckas ska han! Underbart! Hoppas att hans väg dit inte blir alltför krokig...
Och i det närmaste hoppas man på en segersvit och lite arbetsro utan allför överhängande kvalnojja...
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171109 kl 15:07

Henrik skrev:Jag blir så glad och förväntansfull av allt som Chris Abbott säger via hemsidan och HD...
Just därför att han vet så väl att framgång inte kommer per automatik bara för att man har ett namn. Han är ödmjuk och vill jobba hårdast, så hårt och länge det krävs för att lyckas. För lyckas ska han! Underbart! Hoppas att hans väg dit inte blir alltför krokig...
Och i det närmaste hoppas man på en segersvit och lite arbetsro utan allför överhängande kvalnojja...
Det är så jag minns honom som spelare. Jag kanske går händelserna i förväg men jag har svårt att se en bättre lämpad man för uppgiften utifrån situationen. Lagkapten i både Luleå och HV71 under en tid då båda klubbarna utmanade om bucklan säger väl en del om ledartypen han är. Han säger själv i intervjun att han har ett stort kontaktnät. Hoppas han har fingertoppskänsla vad gäller förlängningar och värvningar.
Henrik

Inläggav Henrik » 171109 kl 15:55

GrönvitaMike skrev:
Henrik skrev:Jag blir så glad och förväntansfull av allt som Chris Abbott säger via hemsidan och HD...
Det är så jag minns honom som spelare. Jag kanske går händelserna i förväg men jag har svårt att se en bättre lämpad man för uppgiften utifrån situationen. Lagkapten i både Luleå och HV71 under en tid då båda klubbarna utmanade om bucklan säger väl en del om ledartypen han är. Han säger själv i intervjun att han har ett stort kontaktnät. Hoppas han har fingertoppskänsla vad gäller förlängningar och värvningar.

Precis! So far so perfect! Men sen räcker det ju inte med att själv veta vad som ska göras, utan dessutom ha blick och förmåga att se vilka spelare och människor som kan hjälpa honom till framgång!
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171109 kl 16:15

Ogilthorpe skrev:
Chris Abbott sportchef.
Björn Hellkvist head.
Cam Abbott ass.

Ser faktiskt spännande ut.

Återgå till "Röglespelare"