Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Henrik

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav Henrik » 170602 kl 15:03

Tackar Mygel!

Håller med! Linus får självfallet inte bli ett surrugat för den spets som måste komma! De tre som utlovats måste in! Det är ett absolut minimum.

Kan dock glädja mig lite. Enligt hans hittills mycket fina stats-trend verkar Linus vara helt i fas för SHL-debut och kanske är en lite "säkrare lovande", om nu sådana finns? En som verkar ha kommit längre i utveckling än t.ex Ludvig och From, som breddar o förbättrar konkurrenssituationen oavsett om utlånad eller ej. Sätter viss press på Collberg, kanske främst på From (vem av dem blir vad det lider utlånad till OIK för speltid om alla är hela?). Tror man hoppas på den talangfulle dansken men inte känner sig tillräckligt trygg med att han kommer ta nästa kliv. Tror man ska se värvningen av Younan på liknande sätt, i det fallet en uppdatering med någon man tycker kommit längre på Claessons plats, med den skillnaden att man släppte den senare.

Sen den där Gustav Lindström, ung högerskjutande back, kanske också är något som fiskats efter redan, för påskrift och utlån? Kanske något man kikar extra noga på under denna säsong? Hursomhelst verkar det klokt av killen att spela vidare i HA ett år till.
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 170602 kl 15:14

Rögle har 11 forwards på kontrakt som är tilltänkta att spela i A-laget under säsongen (elvenes mini och micro borträknade). Normalt är 14 kontrakterade, dvs 2 spets plus en "breddforward" är vad Rögle behöver. Sandin ser på pappret ut att vara en lysande värvning som ökar konkurrensen i truppen bakom 2 nyförvärv, Connolly, Lerg, Rensfelt etc.

Som tidigare personer har skrivit så är det ingen spetsvärvning, men bedömer sportrådet det som 14:e forwarden inte finns i Rögles eget juniorlag så måste spelaren tass utifrån. En relativt storväxt högerskytt som kan göra poäng tror jag kan göra det bra i en tredje/fjärdekedja och annars är det nog inga problem att hitta en utlåning då han förmodligen inte kostar skjortan.
Henrik

Inläggav Henrik » 170602 kl 15:20

Precis, Morkullan!
och Sylle i ett vägskäl...no shit!
https://www.hd.se/2017-06-03/daniel-syl ... for-mig-nu
Någon som vill återge, ifall det stod något mer av värde i den artikeln?
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170602 kl 16:24

Grejen är att han hade varit ett rätt intressant utvecklingsnamn för framtiden OM klubben och lagbygget hade varit i ett annat skede.

Men just nu sänder ett sånt namn bara dåliga signaler. Det är inte namnet som man vill att det ens ska ryktas om.

Gällande artikeln om Sylle: same old same old. Inte nöjd med säsongen, ny kulturbärare, ska jobba ännu hårdare etc. Hans skott beskrivs som en av hans styrkor med det lilla tillägget att siktet är snett. Och det är väl det minsta man kan säga. Han justerade vinkeln på klubban, men ja, någon prickskytt kommer han ju inte bli på det sättet. Får han bara tillbaka den fina frenesin och farten från förrförra så blir han ett bra BP-vapen.
Henrik

Inläggav Henrik » 170602 kl 16:53

På spaning efter ung, högerskjutande back...

Om nu Linus landas så saknar vi på pappret ”bara” de tre spetsarna, målvakten, förstecentern och yttern. Kanske innebär högerskjutande Linus att yttern blir en vänsterskytt iaf? Sen är det väl bara att snällt acceptera att stålarna inte räcker till mer, men backsidan är kanske ändå ej klar?

Anta att man behåller Fairchild men lösgör Marshall. Då har man endast sju backar och kanske inte vågar ge åttonde plats till J20 (Jernberg och Wũrschl är högerfattade) samtidigt som man helt saknar utlånade backar. Kanske läge att bredda billigt med en ung, lovande högerskytt på två år som man lånar ut år ett? Speciellt som Liljegren förmodligen försvinner senast efter denna säsong. Högerskyttar växer som sagt inte på träd.

I HA verkar det i dagsläget bara finnas fyra riktigt unga alternativ: Erik Ullman (AIK), Gustav Lindström (Almtuna), Marcus Björk (Oskarshamn), Hugo Enock (Timrå) som man kanske kan tänka sig redan nu eller åtminstone bör hålla utkik på under året och vara snabba med att norpa ifall de visar sig lyfta.

Erik gjorde förra säsongen i Södertälje. Ser enligt stats ut att behöva ett år till i AIK. Gustav verkar kanske ännu mer spännande, kanske den av de unga och fortfarande lediga högerskyttarna som ligger närmast SHL och kanske har RBK redan varit efter honom för att låna ut honom till Almtuna i år? (http://unt.se/sport/almtunas-stjarnskot ... 68746.aspx)

Marcus är en förstårssenior som gör spännande HA-debut i OIK. Förhoppningsvis har RBK som samarbetsklubb förstatjing på att signa honom under året vid en eventuell succé. Hugo, likaså förstårssenior som förra säsongen gjorde 33 matcher i Färjestad men ratades inför denna säsong. Kommer lyftet i Timrå? Han lär ha många ögon på sig.

Två konkurrenter ser redan ut att ha knutit två fina alternativ till sig i Jacob Stenqvist (Björklöven – Frölundalån), William Pethrus (Pantern – Malmö).
Henrik

Inläggav Henrik » 170602 kl 17:16

ogilthorpe skrev:Grejen är att han hade varit ett rätt intressant utvecklingsnamn för framtiden OM klubben och lagbygget hade varit i ett annat skede.

Men just nu sänder ett sånt namn bara dåliga signaler. Det är inte namnet som man vill att det ens ska ryktas om.

Gällande artikeln om Sylle: same old same old. Inte nöjd med säsongen, ny kulturbärare, ska jobba ännu hårdare etc. Hans skott beskrivs som en av hans styrkor med det lilla tillägget att siktet är snett. Och det är väl det minsta man kan säga. Han justerade vinkeln på klubban, men ja, någon prickskytt kommer han ju inte bli på det sättet. Får han bara tillbaka den fina frenesin och farten från förrförra så blir han ett bra BP-vapen.

Tack Ogilthorpe för återgivningen!

I Övrigt förstår jag din otålighet men håller inte riktigt med. Håller med om att spetsen är viktigast och förstår dess signalvärde. Vi suktar verkligen efter dessa tre rejäla pjäser. Men om vi nu tvingas vänta in dem, varför ska de då nödvändigtvis in först som i den bästa av världar? Om några av oss redan är nervösa, tänk då om vi i detta läge stått helt tomhänta på nyförvärv, utan Kruse, Younan, Gagné, Schira och Sandin? Mike hade nog varit avstängd för länge sen och många av oss andra hade varit nära döden pga stress. ;-) Varför vänta med bredd/lovande spelare och riskera att mista även dem när man på förhand vet hur många sådana pusselbitar man behöver? På forwardssidan verkar det iaf tydligt nu att man "bara" saknar de två spetsarna. Håll modet uppe! :-)
Henrik

Inläggav Henrik » 170602 kl 18:23

Om man går på mrmadhawks uppgifter, att yttern är på ingång och skall vara en europé, men inte en svensk, så kanske det släpps en spets i nästa vecka, samtidigt med Linus Sandin? Så nu kan vi dra igång spekulationerna på allvar pojkar...

Om man skippar även ryssar så återstår till synes ganska få free agents, mest finnar, i ligorna nedan. Och flera är säkert väldigt långsökta, ni kan väl avfärda några och kanske ge fler förslag?

SHL: Zaborsky, Leino och drömmen Palola?
Liiga: Aaltonen, Savinainen, Koskiranta?
NLA: Pesonen och Santala, fler?
KHL: Enligt poängskörd kanske: Sohorna, Ramstedt, Bakos, Osala, Hartikainen, Polak? Kanske även Tomi Sallinen, på gamla meriter?
AHL: Nicklas Jensen, Marek Hrivik, Teemu Pulkkinen, Matej Stransky?
NHL: Radim Vrbata, Thomas Vanek (Går det att lura en gammal stjärna att avrunda i RBK?)

Gambling på hög nivå, men jag sätter en liten slant på Zaborsky och helgarderar med Leino, Palola och Aaltonen, kanske mest för att jag känner till de övriga så väldigt dåligt.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170602 kl 18:35

Jag är inte hemma så jag har inte hunnit kolla det senaste, kanske får tid över ikväll. Linus Sandin?! Vad fan... nu blir man ju förbannad på riktigt! Lägger man ihop Matsons, Sylwanders och Sandins lön så kan man få EN riktigt bra forward istället för 3 halvdana som kanske eg hör hemma i allsvenskan. Jag som trodde att Rögle skulle satsa på kvalitet istället för kvantitet. Nåja in med Brithen och Sweatt så är det mesta förlåtet. Men helt ärligt...vore det inte smartare att ha värvat Goumas eller Olsson-Trkulja istället för dessa tre? Nu har jag inte jättekoll på Sandin men är skeptisk. Har dock för mig att han gjorde en del fina mackor till Larsson när jag tittade på höjdpunkter när Larsson var aktuell.
Henrik

Inläggav Henrik » 170602 kl 19:21

GrönvitaMike skrev:Jag är inte hemma så jag har inte hunnit kolla det senaste, kanske får tid över ikväll. Linus Sandin?! Vad fan... nu blir man ju förbannad på riktigt! Lägger man ihop Matsons, Sylwanders och Sandins lön så kan man få EN riktigt bra forward istället för 3 halvdana som kanske eg hör hemma i allsvenskan. Jag som trodde att Rögle skulle satsa på kvalitet istället för kvantitet. Nåja in med Brithen och Sweatt så är det mesta förlåtet. Men helt ärligt...vore det inte smartare att ha värvat Goumas eller Olsson-Trkulja istället för dessa tre? Nu har jag inte jättekoll på Sandin men är skeptisk. Har dock för mig att han gjorde en del fina mackor till Larsson när jag tittade på höjdpunkter när Larsson var aktuell.

Ha Ha! Relax Mike! En europeisk ytterforward sägs vara på ingång...och så kan man ju hoppas att Brithén är i färd med att nappa, han är nog mogan att bestämma sig snart iaf...så kanske Zaborsky, Brithén och Sandin presenteras samtidigt i nästa vecka och gör forwardssidan helt klar? :-)
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170602 kl 20:11

Brithén är bra inget snack men frågan är om han är den 1:e center man suktar efter något enormt. Saknar tyngd o lite killer instinkt för att nå nästa nivå. Men som sagt är en grym förstärkning om Rögle skulle ro hem honom.
Slöjdläraren

Inläggav Slöjdläraren » 170602 kl 21:38

Jag känner mig jäkligt skeptisk och istället för längtan till säsongen så har jag en ågren i kroppen som inte vill ge med sig. Kan så vara alla satans betyg jag måste sätta som ligger och lurar. Ett E med en hårsmån får truppen just nu kan bli ett F likväl beror helt på Masken.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170602 kl 22:12

Linus Sandin har ju presterat ganska lika siffror som tex Liljewall gjorde i AS.
Troligen friskare, modernare, billigare och 100% säkert, yngre.
Henrik

Inläggav Henrik » 170602 kl 23:06

Tuborg skrev:Brithén är bra inget snack men frågan är om han är den 1:e center man suktar efter något enormt. Saknar tyngd o lite killer instinkt för att nå nästa nivå. Men som sagt är en grym förstärkning om Rögle skulle ro hem honom.

Klart man alltid kan önska sig mer, men RBK får nog svårt att locka hit en så mycket bättre center än Brithén i dagsläget utan att tömma börsen helt. :-)
Henrik

Inläggav Henrik » 170602 kl 23:10

Slöjdläraren skrev:Jag känner mig jäkligt skeptisk och istället för längtan till säsongen så har jag en ågren i kroppen som inte vill ge med sig. Kan så vara alla satans betyg jag måste sätta som ligger och lurar. Ett E med en hårsmån får truppen just nu kan bli ett F likväl beror helt på Masken.

Ta ett tag extra med ettans sandpapper... ;-) När du har satt betygen så har förmodligen någon spets trillat in. :-) Efter Linus återstår bara just de tre spets-spelarna och möjligen någon förändring till på backsidan. Det tycker jag känns rätt lugnt och bra! :-)
Henrik

Inläggav Henrik » 170602 kl 23:12

captain skrev:Linus Sandin har ju presterat ganska lika siffror som tex Liljewall gjorde i AS.
Troligen friskare, modernare, billigare och 100% säkert, yngre.

Precis! Tycker det verkar vara en riktigt bra breddvärvning. Mkt potential för lite pengar. Verkar mer flygfärdig för SHL än Elvenes. :-)
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170603 kl 00:48

Jag tror tex inte att Ludvig Elvenes kommer göra något betydande intryck i SHL under sin karriär.
Lucas möjligen.
Ludvig är med på nåder i någon säsong till sedan ser jag honom tex i Troja eller HHC.
Senast redigerad av captain 170603 kl 06:02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170603 kl 00:50

Jag hade gärna sett att den sista ytterforwarden var Zaborsky, om MÖFF bloggaren nu har rätt om att det är en icke-svensk europe. Det som talar mot att det är han är att han skjuter vänster när man letar efter en högerskytt. Aaltonen är högerskytt och ledig...
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 170603 kl 06:00

Skulle förvåna mig väldigt mycket om Aaltonen skulle spela i RBK.
Ring in Pavel Rosa istället. Han hade ju vett att prestera när det behövdes som mest. :)
Henrik

Inläggav Henrik » 170603 kl 13:00

Jo för Ludvig är det nog lite av "do or die" som utlån i år, likt Sylle därhemma. Och så ska det väl vara för kategorin utlån. Behåll några sådana tänkbara framtidsalternativ man ännu tror på i 1-2 år som skadereserv i HA. Uppdatera även den skaran årligen...För stunden talar Lucas talang och ålder mer för honom, men under utveckling kan sådant ändras. Frågan är vem som presterar tillräckligt väl först på seniornivå? Tycker båda ska lyckas med det i HA, t.ex nå Sandins produktionsnivå, innan de släpps tillbaka till RBK, förutsatt att RBK inte har en katastrofal skadekris. Passande att bröderna kan stötta varandra i år! Det är bara att hoppas att det går bra, för deras och Rögles skull!

Gissar att Zaborsky, eller annan vänsterskytt, passar rätt bra ändå. Om nu Linus landar med t.ex. Brithén och Zaborsky ser det nästan exakt spegelvänt ut mellan vänster- och högerskjutande om man sorterar dem efter favoritpositioner. Kanske skulle hierarkin och balansen mellan spets och lovande i respektive grupp stämma bättre om Linus vore vänsterfattad och spetsen som ska in högerfattad? Det är väl i så fall mest det som talar emot Zaborsky eller annan vänsterfattad spets. Oavsett beror säkert den ena pusselbiten lite på den andra. Kanske är Masken i färd med att signa en väldigt eftertraktad vänsterfattad spets och valde därför att komplettera med Sandin? Kanske överdriver vi också fattningens betydelse bland forwards? Många spelare verkar vara flexibla med var de spelar och det blir nog också allt viktigare i modern hockey. Vi kanske ändå får in en högerfattad till?

Högerfattade yttrar: Widing (RW), Collberg (RW/LW), From (RW/LW), Sandin (RW/C) och Matson (C/RW) + Ludvig E (LW/RW).
Vänsterfattade yttrar: Zaborsky (LW), Rensfeldt (LW/RW), Hedberg (LW/RW), Lerg (LW/C) och Sylle (C/LW) + Lucas E (RW).
Centrar (alla vänsterfattade): Brithén (C), Connolly (C), Karlsson (C/LW), Ryfors (C/LW)

Gissar att man vill ha besked väldigt snart av Brithén för att om negativt kunna intensifiera diskussionerna med någon annan. Och den europeiske yttern ryktas ju av herr galengök vara på gång. Så något får vi nog klarhet i snart, förhoppningsvis ett positivt besked så att vi slipper vänta längre på nästa...Gissning nr 2 är att Masken nu kollar upp många målisar som säkert är i liknande situationer som Lindbäck. De flesta aktuella hoppas säkert på något i NHL i första hand. Men kanske ej med vilka villkor som helst? Några kanske är mindre intresserade av stor risk för AHL-spel? Alla kanske inte har KHL/NLA och stålar som givet andrahandsalternativ? Det är nog tvunget att ha is i magen beträffande den posten, tills NHL har plockat mer färdigt, om man vill ha riktig spets. Och det är kanske inget problem om det finns ett överskott av duktiga målvakter på marknaden? Men ganska nervöst!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170603 kl 16:32

Rent generellt är jag emot breddvärvningar från allsvenskan. Ska man ta in något därifrån så ska det vara utomordentliga talanger som Michael Lindqvist och Henrik Larsson som redan nu kan hävda sig i SHL. Vi är inte i ett läge där vi har råd att värva lovande spelare som kan bli lyckade om några år. Jag tror mer på Malmös melodi inför förra säsongen där man tar in färdiga spelare som levererar direkt. Jag är också av tron att breddvärvningar som Sandin får svårt att hävda sig i ett bottenlag i SHL. De hade behövt utvecklas i ett starkare kollektiv där deras misstag/orutin inte blottas lika mycket. Nåja. Hoppas att Sandin är scoutad och att man inte bara går på åldern och fattningen.

Jag hade skeppat Matson, Sylwander och Almen och använt deras löner + resurserna man har kvar till en spetsvärvning istället för att ta in en sån som Sandin.
Gissningsvis har Matson 70t, Sylwander 50t, Almen 40t, Sandin 40t = 200 000 mina damer och herrar. Det hade räckt gott och väl till en Carpenter eller Sweatt och man tappar ingenting på bredden iom att man kan ha en From - Karlsson - Collberg i fjärdefemman.
Sedan hade jag signat Claesson för 25t och haft honom som sjundeback istället för Almen. Claesson är billigare, bättre och har större potential.

Ska vi räkna med att From lånas ut till Oskarshamn, för man kan väl inte ha både Sylwander/Collberg och From som extra?
Senast redigerad av GrönvitaMike 170603 kl 17:38, redigerad totalt 3 gånger.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170603 kl 17:17

Vart har Amos Persson tagit vägen? Saknar hans kloka inlägg och hans skånska han skriver på :-)

Snälla Amos kom tillbaks! Du höjde nivån på detta forumet ;-)

Jag får väl skriva något om Rögle också, är ju det tråden handlar om. Ja vad ska man säga om värvningen av Sandin? Känns som att man inte menar "nästa steg" med den värvningen. Han har bra stats på allsvensk nivå och kanske kan vara en bra värvning på sikt, men att slösa pengar på honom när vi redan har From, Sylwander, Matson, Collberg etc. Jag hade hoppats på en helt ny 1:a femma, men det va tydligen för mycket begärt :-( .

Det ska verkligen vara två riktigt bra spets på de två spelarna som går in i första femman, Brithen hade smakat fint.

Nästa steg ska vi ta, klarar inte en fiasko säsong till Rögle (Masken). Det blir nog bra till slut, det man kan trösta sig med är att det kan inte gå sämre än förra säsongen, eller jo, vi kan bli sist istället för näst sist :-)
Byron

Inläggav Byron » 170603 kl 20:40

GrönvitaMike skrev:Jag hade skeppat Matson, Sylwander och Almen och använt deras löner + resurserna man har kvar till en spetsvärvning istället för att ta in en sån som Sandin.
Gissningsvis har Matson 70t, Sylwander 50t, Almen 40t, Sandin 40t = 200 000 mina damer och herrar. Det hade räckt gott och väl till en Carpenter eller Sweatt och man tappar ingenting på bredden iom att man kan ha en From - Karlsson - Collberg i fjärdefemman.
Sedan hade jag signat Claesson för 25t och haft honom som sjundeback istället för Almen. Claesson är billigare, bättre och har större potential.

Ska vi räkna med att From lånas ut till Oskarshamn, för man kan väl inte ha både Sylwander/Collberg och From som extra?

Är rädd att samtliga spelare du listar tjänar mer än så. Sylle runt 90k, Almen något liknande, Matson typ 110. Sandin får förhoppningsvis typ 40 som du säger mtp hans orutin. Det är inte rätt halvtaskig ratio på poäng i förhållande till lön. Tror och hoppas att en frisk Matson lyfter i år.

Angående Brithen, har fått bilden av att han är rätt hemkär. Är hans tjej från NV-Skåne med? Vore fint om han fick och nappade på ett långt fett kontrakt (vet att man testat det med andra liknande spelare men misslyckats). Vore oerhört välbehövligt med en statusvärvning.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170603 kl 21:56

Byron skrev:
GrönvitaMike skrev:Jag hade skeppat Matson, Sylwander och Almen och använt deras löner + resurserna man har kvar till en spetsvärvning istället för att ta in en sån som Sandin.

Är rädd att samtliga spelare du listar tjänar mer än så. Sylle runt 90k, Almen något liknande, Matson typ 110. Sandin får förhoppningsvis typ 40 som du säger mtp hans orutin. Det är inte rätt halvtaskig ratio på poäng i förhållande till lön. Tror och hoppas att en frisk Matson lyfter i år.

Angående Brithen, har fått bilden av att han är rätt hemkär. Är hans tjej från NV-Skåne med? Vore fint om han fick och nappade på ett långt fett kontrakt (vet att man testat det med andra liknande spelare men misslyckats). Vore oerhört välbehövligt med en statusvärvning.
Nej du tar det till en överdrift. Sylle tjänar mellan 40-80t enligt bötestabellen, uppskattningsvis runt 50t. Almen tjänar inte i närheten av 90t. Runt hälften av det är rimligt. Matson är jag osäker på eftersom han tjänade bra på sitt förra kontrakt men har under det senaste året gått ner sig rejält prestationsmässigt så han har högst troligt gått ner i lön. Jag skulle nog säga runt 70-80t.

Brithens tjej är från Helsingborg.

Den där icke-europén tror jag är Zaborsky.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170603 kl 22:12

Mikael Johansson ryktades till FBK i April men sen har det inte hänt något? Är Rögle med och rycker där kanske?
Gillade Växjös värvning av Tomi Kallio när det begav sig.
Mikael Johansson kanske hade kunnat vara en liknande värvning. En etablerad forward som gjort många år i ett storlag och sen hjälper en nykomling med etableringen?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170603 kl 22:21

eleganten skrev:Mikael Johansson ryktades till FBK i April men sen har det inte hänt något? Är Rögle med och rycker där kanske?
Gillade Växjös värvning av Tomi Kallio när det begav sig.
Mikael Johansson kanske hade kunnat vara en liknande värvning. En etablerad forward som gjort många år i ett storlag och sen hjälper en nykomling med etableringen?
Jag har alltid gillat MJ men efter hans senaste säsong hade jag nog passat.
BubsemanNG

Inläggav BubsemanNG » 170604 kl 09:26

MJ hade Eldebrink i Rapperswil, så det finns en koppling......
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170604 kl 13:05

MJ hade man velat ha för 3-4 år sedan men känns inte så intressant nu.

Zaborsky kostar mer än vad de smakar.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170604 kl 14:04

Tuborg skrev:Zaborsky kostar mer än vad det smakar.
Kommer han upp i nivån som han höll i Finland så är han värd pengarna. Ser också att hans vapendragare i HIFK Ramstedt (C) också är ledig. De två producerade grymt bra ihop säs 15/16.

Ramstedt (C) http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7799
Grundserien: 60 matcher, 52 poäng +14
Slutspelet: 18 matcher, 18 poäng +4

Zaborsky (LW) http://www.eliteprospects.com/player.php?player=10610
Grundserien: 55 matcher, 48 poäng +17
Slutspelet: 17 matcher, 10 poäng +2

Förra säsongen gjorde Ramstedt 25 poäng på 49 KHL-matcher vilket är ganska bra i den ligan. Det är inte sällan man har sett klasspelare göra 15-20 poäng i den ligan. Går man bet på Brithen kanske man ska försöka sig på den här snubben? Båda är 29 år och har många år framför sig.

Annars är ju Tomi Sallinen ledig som jag personligen gillar. Han är god för 30+ poäng i SHL, har bra fart och inställning och är stabil defensivt.
Henrik

Inläggav Henrik » 170604 kl 20:02

Tycker ni spekulerar i intressanta och realistiska spelare i rätt ålder och nivå. :-) Tror alla kan funka, man kan tyvärr aldrig få facit på förhand. Hoppas RBK har en väldigt god koll på spelarnas status, fysiskt, mentalt, socialt...

Själv tycker jag nog kombinationen Ramstedt och Zaborsky känns mest spännande och kvalificerad för det spetsbeställningsjobb i förstakedjan det är frågan om, just därför att de har en fin gemensam historia bara två säsonger bak. Samtidigt ska de finna sig till rätta socialt och spelmässigt för att kunna prestera, däri tror jag den största risken med dem ligger.

Brithén är väl likväl mest önskvärde center om man diskuterar den positionen enskilt. Det vore fantastiskt kul att få hem honom och jag tror han är ett rätt säkert kort. Han är hemma, kan SHL, är ung och har med stor sannolikt sina 3-4 allra bästa säsonger framför sig nu. Bara hoppas att han är hemmakär nog och skiter i storkovan utomlands eller skjuter upp utlandsäventyret!

MJ är trots allt "bara" 31 och borde kunna ha några fina år kvar. Status? Men en svensk känns, kanske helt omotiverat, av någon anledning mer säkert än en finne?

Och tror ni inte att en sån som Ryan Carpenter är lite för ung och känner att han har lite hugg på hajarna i San José?

Det känns faktiskt ganska bra att Masken o Co väljer och därmed får leva med att förhoppningsvis få slippa bära hundhuvudet efter nästa säsong. ;-)
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 170605 kl 08:54

Angående Zaborsky så känner jag att det är en spjutspets offensivt, men de få matcher jag sett honom så får han Lergs backcheckande att se ut som en tränares dröm. Zaborsky är en humörspelare som i medgång och i ett spelförande lag bidrar till poäng, men i motgång eller när motståndarna är det spelförande laget så glider han runt på en skridsko och väntar på att någon annan ska återta pucken. Jag är faktiskt ganska skeptisk till Zaborsky faktiskt, utan hoppas på en spelare med mer energi.

Samarbetet med Ramstedt skulle kunna vara en fantastisk kombination, men ryktena om Ramstedt säger att tempot som finns i Liiga är max för honom. Spelförståelse och speluppfattning etc finns det gott om. Men att han är för slö på skridskorna för att hänga med på den högsta nivån. Detta skulle kunna vara ett problem då SHL enligt mig har ett högre tempo än Liiga, och skulle även förklara varför en spelare som legat kring 0,8p/match inte fått fler chanser i lejonen.

MJ vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. Håller med de flesta här inne om att hade det varit för några år sedan så bara ryktena fått mig att jubla, senaste säsongen lämnade ganska många frågetecken efter sig. Kan bli både fisk och fågel, och känns därför som en lika stor chansning som en import transa.

Apropå att kaffepresbloggen skrev att forwarden skulle vara en ickesvensk europeisk spelare. I min bok lika gärna innebära en transa som spelat i Europa de(t) senaste året/åren. Rykten kan lätt förändras när de går från öra till öra, en spelare som spelat i Europa kan lätt ändras till en europeisk spelare, men det återstår att se. Kom igen nu Masken!!

Återgå till "Röglespelare"