Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Henrik

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav Henrik » 180110 kl 15:50

ogilthorpe skrev:Zaar - helt, HELT rätt!

Allt snack om att han inte håller och att han skulle vara en ny "Collberg", men alltså, fatta hur bra han var i Rögle 13/14 och Luleå 14/15 (helt rätt som du skriver Farang - Abbotts har koll)! Den branta utvecklingskurvan gav en plats i landslaget och NHL-blickar så sent som för två år sedan. Jättebra första år i AHL, mindre bra andra och sedan en "anpassningssäsong" i SHL efter det. Inte lyckats om tilltänkt förstalina i MIF, men det är fasen en svår omställning från AHL och han har inte kommit rätt på det. Är det något han behöver så är det nytt förtroende och det hade han fått här med Abbott. Nä, jag säger: ta hem om chansen finns och skriv även för nästa säsong! "Egen" produkt, helt rätt ålder, en spelare för en ny stomme, perfekt för Abbott-hockey.

Och helt ärligt, med tanke på allt som sipprat fram om hur det stod till i förra ledningen, så är det kanske inte så konstigt att han inte kände wow när Masken frågade.

Förstår att ett byte av JMA "upprör", men det gäller ju att tänka längre än den här säsongen och även om JMA spelar som en gud i var femtonde match så är inte direkt känslan att han passar in i Abbottfilosofin. Jag gillar finnen men tycker han blixtrar till för sällan och är för ojämn nu för tiden.

Sett över nästa säsong är jag benägen att köpa resonemanget. Mitt problem med ett byte nu är just det att vi behöver någon som spelar som en gud oftare än var femte match, NU. Jag hyser tydligen större tillit till Aaltonen än Zaar i det fallet. Sen tycker jag Zaar hissas överdrivet och Collberg dissas överdrivet. Den ene har fått långt bättre förutsättningar att leverera i år. Att jämföra dem är samtidigt mer relevant. Byt plats på dessa och produktionen kunde mycket väl varit omvänd. Jämförelsen Aaltonen Zaar tycker jag haltar rätt kraftigt.

Men som någon var inne på, viktigast är nog att Abbottarna får bygga "sitt" lag. Och med tanke på kännedom om Zaar och utsagor om Aaltonen så kanske tom en trade är lika bra. Tycker bara det isf känns lite våghalsigt och obalanserat. Tycker inte man lägga "krav", bara förhoppningar på spelare som Zaar och Collberg att leverera, däremot på Rhett och Juhamatti. Gubbarna har levererat tidigare. Det har inte ungtupparna. När de väl lyckats kan man kräva mer säsongen därpå. Självklart kan man ändå ge upp sina förhoppningar i förtid. Men om RBK byter bort Aaltonen mot Zaar tycker jag man saknar en rutinerad typ som man faktiskt kan ställa krav på inför nästa år. Elakt uttrykt börjar RBK då nästan likna ett övervintrat juniorlag, kanske med farbror Widing...Kom då inte och gnäll på ungtupparna i efterhand bara... ;-)
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180110 kl 15:55

En sak är dock säker.
Zaar kommer ALDRIG nå upp till JMAs högstanivå, en högstanivå han visserligen levererar på sin höjd 2 matcher per säsong.
Henrik

Inläggav Henrik » 180110 kl 16:09

Titanus88 skrev:ROTH I HD :

Första tanken: wow, cool bytesaffär. Andra tanken: sportchef Chris Abbott har nog opinionen emot sig här, inte minst efter lördagens finska show. Då, intryckt i ett hörn, slog sig Juhamatti Aaltonen loss och vann matchen åt Rögle genom att förvandla 0–0 till 3–0 på sex minuter.

Vad lärde vi oss av det? Inget nytt egentligen, men vi fick en påminnelse om att precis allt är möjligt – när Juhamatti Aaltonen själv vill.

Men det räcker att läsa Chris Abbotts citat i texten här intill för att förstå att kursen han själv pekade ut i förra veckan ligger fast. Det finns nog ingen långsiktig plats för bohemen Juhamatti Aaltonen i det hårt arbetande kollektiv som Chris och Cam försöker skapa.

Takhöjden i Malmö är av tradition högre i Malmö Redhawks än i Rögle BK, men jag vet inte om finländaren skulle passa in bättre i syd. De vill ungefär samma sak med sin hockeyverksamhet

Att Malmö har det motigt ekonomiskt i höst är känt och då behöver man lätta på trycket i ryggsäcken. Daniel Zaar har gjort 14 poäng på 31 matcher och har nio lagkamrater före sig i poängligan. Med tanke på att Zaar säkert tillhör SHL:s bäst betalda spelare måste det betraktas som rimligt att Malmö kan tänka sig att skeppa iväg den underpresterande jonstorparen.

Cam och Chris Abbott spelade ihop med Daniel Zaar i Luleå. De är således på det klara med vad detta till vad det är för människa, spelare och karaktär. Och det är inte orimligt om tvillingarna Abbott tror att det finns en outplockad potential hos 23-åringen.Känsligt läge? Ja, som alltid när det handlar om trafik mellan Rögle och Malmö. Daniel Zaar har häcklats under de tre första derbymatcherna (av vissa – min bedömning är att inte hela Rögles supporterfölje är med på den typen av sånger).

Skulle Daniel Zaar kunna tänka sig att ändå ta tjuren vid hornen och återvända hemåt? Jag vet inte. Zaar har själv berättat att han inte blev imponerad av Rögles förra sportsliga ledning i våras, men det är nya Abbott-tider nu.

Kan Röglesupportrarna ta honom till sig igen? Det tror jag, men försoningen skulle nog gå smidigare om Zaar i så fall skrev på för längre än resten av säsongen. Jag hör hur en del protesterar redan nu, men jag tror att det finns ett sansat gäng också som vet att Zaar är Röglesupporter i grunden och som kan förstå varför han valde Malmö (till en lägre lön dessutom).

Bytesaffären Aaltonen/Zaar har föreslagits och diskuterats, på den fronten är kollega Linus Ahlin säker. Är affären död nu sätter jag mina slantar på att det handlar om att Malmö tackat nej till Juhamatti Aaltonen. Jag skulle inte bli förvånad om Rögles intresse för Daniel Zaar kvarstår, i mina öron låter det logiskt.

Som sagt, Rooth och alla andra, logiskt med tanke på Abbotts och lång sikt (längsta man kan tänka i hockey är väl ett år framåt ha ha) Problemet är att vi just nu FÖRST OCH FRÄMST ska rädda ett kontrakt! Kan verkligen Zaar hjälpa oss bättre med det än Aaltonen? Tillåt mig tvivla! Och även om Zaar säkert är en förträfflig värvning inför kommande säsong så förutsätter det att han blir en uppgradering av Collberg, eller möjligen då ett alterntiv till Matson eller Widing som också huserar på högerkanten. För jag tycker det vore glädjekalkyl att kalkylera med Zaar inför nästa års bygge som om han vore en Rhett eller Juhamatti om man menar allvar med att vilja etablera sig och undvika bottenträsket! I så fall tror sig Abbottarna kunna lyckas med något betydligt ungdomligare än vad SAIK, Växjö, MÖFF med flera tidigare stigit i graderna med. Har absolut inget emot Zaar. Men ibland tycker jag att vurmen för hemvändare och egna spelare tenderar att skymma sikten för vad lagbygget behöver.
Henrik

Inläggav Henrik » 180110 kl 16:17

Titanus88 skrev:En sak är dock säker.
Zaar kommer ALDRIG nå upp till JMAs högstanivå, en högstanivå han visserligen levererar på sin höjd 2 matcher per säsong.

Precis! Om vi tänker denna säsongen endast, så tycker jag dock det känns mer säkert att hoppas på Aaltonen-leverans än ett Zaar-lyft.
Henrik

Inläggav Henrik » 180110 kl 16:41

Jag tolkar senaste HD-artikeln nedan som att historien om den eventuella bytesaffären redan är gammal och överspelad. Men det fick oss iaf att gaffla lite om dessa isprinsessor...Dags för lite egen träning! Over and out.

Daniel Zaar: ”Känns jättebra i Malmö”
Daniel Zaar är i ropet. Malmö Redhawks forward har fått fart på produktionen. Dessutom kanske han blir en bricka i en bytesaffär med Rögle.
– Det har jag inte hört något om själv, säger den 23-årige Jonstorpskillen, som har ett starkt Rögleförflutet.
Enligt HD-sportens uppgifter har Redhawks och Rögle förhandlat om en bytesaffär: Daniel Zaar hem till Rögle och Ängelholmsklubbens finländare Juhamatti Aaltonen till Malmö Redhawks.
– Just nu fokuserar jag bara på att spela här. Det känns jättebra i Malmö och vi har ett grymt bra lag. Dessutom trivs jag i stan, säger Daniel Zaar.
Malmö Redhawks sportchef Patrik Sylvegård dementerar en bytesaffär.
– Det är inget alternativ. Zaar spelar hos oss, säger han.
Daniel Zaar skrev i somras ett tvåårskontrakt med Malmö Redhawks. Han flyttade hem till Sverige efter två säsonger i AHL.
Poängsamlandet har gått si så där. På 31 matcher har det blivit fjorton poäng (5+9), men fem av dessa har kommit under Redhawks färska segersvit på sex matcher.
– Det har varit upp och ner. Starten var bra, sedan har det gått tyngre, men på sistone har det känts bättre och bättre, säger Daniel Zaar.
Hur betydelsefullt är det för dig att göra poäng?
– Det är alltid viktigt. Min roll i laget är att bidra offensivt, men jag försöker vara med i de andra delarna av spelet också. Under säsongen har jag utvecklat den delen, säger han.
Daniel Zaar skriver under på Malmö Redhawks framgångsrecept.
– Olika spelare kliver fram i varje match, det kan ta oss långt.
Malmö Redhawks har minskat frånvarolistan rejält. Endast en forward är borta: Erik Forssell.
– Det är alltid bra med konkurrens. Det lyfter spelarna. Alla känner att de måste leverera, säger Daniel Zaar
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180110 kl 17:00

Henrik skrev:Jag tolkar senaste HD-artikeln nedan som att historien om den eventuella bytesaffären redan är gammal och överspelad. Men det fick oss iaf att gaffla lite om dessa isprinsessor...Dags för lite egen träning! Over and out.

Å andra sidan, vad ska han gå ut och säga? Att han gärna vill lämna och tittar efter annat? Det gör man ju inte ens om man själv vill hitta nytt jobb :-) Det samma med kommentaren från sportchefen, det är precis samma svar som Abbott själv brukar ge. Nä, går HD ut med det här så har man torrt på fötterna, då är det inte skitrykte. Sedan om det blir något eller ej, det är en annan femma.

Såg att höken har hakat på och kommenterat både det ena och det andra.

Jag minns inte hur JMA var i det negativa kvalet förra gången och det säger kanske det mesta. Teknisk gud när han vill typ var femtonde match, men kan ju också ställa till en jävla massa när han inte gör jobbet eller känner för det. Kanske inget man vill ha i ett eventuellt kval (även om han lika gärna kan briljera fullständigt om det klickar just där och då...)
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180110 kl 17:09

Vem vill se ett kräk i Rögle? Inte jag! Jag är Rögle supporter!

Sqiures är välkommen.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180110 kl 17:23

Rögle bör inte på något ha något som helst sammarbete med Malmö och man bör varesej sälja spelare dit eller värva spelare ifrån MIF.
Mif är en cancersvulst på hockeykroppen och såväl Malmö som stad och MIF som hockeyklubb går en synnerligen mörk framtid till mötes.
Bokstavligt talat.

Det här med att man börjat ha stora MIF-profiler på ledande positioner i Rögle och dessutom sammarbete klubbarna emellan är i min värld motbjudande och vidrigt.

Jag respekterar andras åsikter det gör jag men jag personligen hatar Mif,Mff och Malmö.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180110 kl 18:36

Jag är helt övertygad om att Aaltonens lägstanivå hade varit betydligt högre om han fått rätt roll i Rögle. Killen har inte skyhöga istider, har fått byta kedjekamrater oftare än fillingar och fått hålla till i de lägre kedjorna. Varför han inte sattes i 1a linan per automatik, när han kom, är för mig en gåta. From sprallade lite mot skitlagen på försäsongen och han kapade Aaltonens plats.

Jag tycker fan Rögle har behandlat nr 50 som en påse hundskit. Nu räcker det. Sen är det inte bara poängen som man ska stirra på. Hur många briljanta passningar har han inte lagt till trähänder som inte kan förvalta dom?
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180110 kl 18:42

Demon-Willaume skrev:Jag är helt övertygad om att Aaltonens lägstanivå hade varit betydligt högre om han fått rätt roll i Rögle. Killen har inte skyhöga istider, har fått byta kedjekamrater oftare än fillingar och fått hålla till i de lägre kedjorna. Varför han inte sattes i 1a linan per automatik, när han kom, är för mig en gåta. From sprallade lite mot skitlagen på försäsongen och han kapade Aaltonens plats.

Jag tycker fan Rögle har behandlat nr 50 som en påse hundskit. Nu räcker det. Sen är det inte bara poängen som man ska stirra på. Hur många briljanta passningar har han inte lagt till trähänder som inte kan förvalta dom?

!!!!
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180110 kl 19:12

Håller med Ogilthorpe här. Folk glömmer bort att Aaltonen är oönskad och snittar numera 13 fjuttiga minuter per match - inga jättebra förutsättningar för briljans. Kan garantera att Zaar skulle spela mer. Jämförelsen med Collberg är skev. Collberg är en megaflopp och en ytterst medioker forward som hör hemma i HA medan Zaar för bara 1-2 år sen var på gränsen till NHL och landslagsspelare. Sen verkar ju inte vissa förstå att Zaar har kontrakt med MIF över nästa säsong också, om Rögle mao tar över kontraktet så är det för denna OCH nästa säsong. Rögle ska dock ge fan i att planera för framtiden, all fokus ska läggas på att överlevnad. Jag gillar Aaltonen och tänk vad häftigt det vore om han lirade 18 min/match och faktiskt var önskad av tränarna och sportchefen. Tyvärr är detta inte verkligheten och skulle hans briljans komma av sig framöver så kanske han i värsta fall nöter bänk som på senare tid...lyckat va? Jag ser helst både Zaar och Aaltonen i RBK i vår.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180110 kl 19:18

Anledningen till att han inte lirar 18 minuter är enbart för att bröderna Abbot håller på med någon jävla personlig vendetta.
Han har hela säsongen visat (nästan) att när han spelar så levererar han, antingen mål,assist eller briljanta frilägespassningar som sedemera Rensfelt,Widing,Sylwander och Collberg helt sonika slår bort.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180110 kl 19:22

Titanus88 skrev:Anledningen till att han inte lirar 18 minuter är enbart för att bröderna Abbot håller på med någon jävla personlig vendetta.
Han har hela säsongen visat (nästan) att när han spelar så levererar han, antingen mål,assist eller briljanta frilägespassningar som sedemera Rensfelt,Widing,Sylwander och Collberg helt sonika slår bort.
Jag håller med men det är verkligheten nu och det måste vi ta hänsyn till. Ni som vill behålla finnen får räkna med att han spelar 13 min/match och i grund och botten är oönskad och kan i värsta fall få smaka på bänken om han inte fortsätter ösa in mål och poäng.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180110 kl 20:25

Då kan dom ju fortsätta envisas med Rensfeldt,Sylwander,Conolly mfl och hoppas på att dom gör mål var sjunde match.

Skulle JMA göra några poäng imorgon också så kommer han ta över ledningen i vår interna poängliga med minst speltid i såväl minuter per match och antalet matcher.
Förstår inte vad mer man begär av honom, ska han göra 5 baljor per match för att hålla kritikerna borta...
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180110 kl 20:28

Tips : https://www.hd.se/2018-01-10/min-gissni ... a-spelarna

En föreslagen bytesaffär med Malmö, Juhamatti Aaltonens tre mål mot Växjö, ett intressant tabellfenomen och Christopher Liljewalls återkomst är några av veckans ämnen i Röglepodden.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180110 kl 20:29

Fast Connolly var jävligt rå sist. Bästa notering för säsongen för en som sett väldigt blek ut.
Hoppas han börjar få feeling till slut!
MRG

Inläggav MRG » 180110 kl 20:30

Han har femte mest genomsnittsistid av alla våra forwards enligt SHL.se (över 15 minuter),
likvärdigt hade han när han spelade i KHL.
Så han har fått chansen, så jag köper inte snacket att han inte fått chansen att visa det. Däremot har han ju flyttats runt, det har ju till viss del påverkat.

Hoppas han blir kvar.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180110 kl 20:31

Eleganten, Jack Conolly har en lön på 210.000 kronor i månaden om JMA har den kravbilden på sig så bör väl rimligtvis Conolly ha samma krav då jag tvivlar starkt på att finnen har SÅ mycket högre lön, isådanafall marginellt.
Ja han var bra mot Lakers men ingen succé denna säsong det är vi nog överens om.
någon

Inläggav någon » 180110 kl 20:33

Är väl skitsamma om Zaar vore bra för framtiden, skulle passa in i laget eller något, han har självmant valt att spela i malmö, trots ett Rögle i samma division. Därmed bör han aldrig mer vara välkommen att spela i Rögle.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180110 kl 20:37

Lyssna på Röglepodden.
Så jävla briljant sågning av Abbotarnas beteende mot JMA. 08.50 i klippet och framåt.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180110 kl 20:39

Vi får se hur JMA svarar upp imorgon och framöver. Fortsätter han prestera så finns det inget annat val än att behålla och peppa.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180110 kl 20:42

GrönvitaMike skrev:Vi får se hur JMA svarar upp imorgon och framöver. Fortsätter han prestera så finns det inget annat val än att behålla och peppa.

Ja men precis, det tråkiga är om han levererar 5 matcher och har en svacka på 2 ska han då vänta sig en ny bänkning och sågningar i media?
Han har ju trots allt råkat ut för det 2 gånger tidigare i år, först med fossilen och sen med bröderna Abbot...
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 180110 kl 20:43

Demon-Willaume skrev:Jag är helt övertygad om att Aaltonens lägstanivå hade varit betydligt högre om han fått rätt roll i Rögle. Killen har inte skyhöga istider, har fått byta kedjekamrater oftare än fillingar och fått hålla till i de lägre kedjorna. Varför han inte sattes i 1a linan per automatik, när han kom, är för mig en gåta. From sprallade lite mot skitlagen på försäsongen och han kapade Aaltonens plats.

Tack - mkt bra!!

GrönvitaMike skrev:Håller med Ogilthorpe här. Folk glömmer bort att Aaltonen är oönskad och snittar numera 13 fjuttiga minuter per match - inga jättebra förutsättningar för briljans. Kan garantera att Zaar skulle spela mer. Jämförelsen med Collberg är skev. Collberg är en megaflopp och en ytterst medioker forward som hör hemma i HA medan Zaar för bara 1-2 år sen var på gränsen till NHL och landslagsspelare. Sen verkar ju inte vissa förstå att Zaar har kontrakt med MIF över nästa säsong också, om Rögle mao tar över kontraktet så är det för denna OCH nästa säsong. Rögle ska dock ge fan i att planera för framtiden, all fokus ska läggas på att överlevnad. Jag gillar Aaltonen och tänk vad häftigt det vore om han lirade 18 min/match och faktiskt var önskad av tränarna och sportchefen. Tyvärr är detta inte verkligheten och skulle hans briljans komma av sig framöver så kanske han i värsta fall nöter bänk som på senare tid...lyckat va? Jag ser helst både Zaar och Aaltonen i RBK i vår.

Bra Mike! Och ja, in med Zaar och ge Aaltonen en värdig roll & kedjekamrater!
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 180110 kl 20:44

Henrik skrev:

Precis! Om vi tänker denna säsongen endast, så tycker jag dock det känns mer säkert att hoppas på Aaltonen-leverans än ett Zaar-lyft.

Henrik - Tack för att du delar med dig av artiklarna i HD :)!!
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180110 kl 20:45

BTW.
Zaars lön i MIF Redhawks är 170.000 vilket är mindre än vad Conolly,Matsson,JMA har....
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180110 kl 20:46

HBG_Micke skrev:
Henrik skrev:

Är det inte mig du ska tacka :-)
Henrik

Inläggav Henrik » 180110 kl 21:02

Titanus88 skrev:
HBG_Micke skrev:
Henrik skrev:Precis! Om vi tänker denna säsongen endast, så tycker jag dock det känns mer säkert att hoppas på Aaltonen-leverans än ett Zaar-lyft.

Är det inte mig du ska tacka :-)

Vi har säkert dig att tacka för flera stycken, men den senaste med Zaars uttalande ska ni egentligen tacka min farsa för. Använde hans inloggning/prenumeration, kopierade och klistrade in! ;-)
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180110 kl 21:07

Titanus88 skrev:Eleganten, Jack Conolly har en lön på 210.000 kronor i månaden om JMA har den kravbilden på sig så bör väl rimligtvis Conolly ha samma krav då jag tvivlar starkt på att finnen har SÅ mycket högre lön, isådanafall marginellt.
Ja han var bra mot Lakers men ingen succé denna säsong det är vi nog överens om.

Jo, absolut. Lönemässigt tar Connolly upp en plats i förstafemman och ska ha lika höga krav på sig som Aaltonen.
Spelar dock ingen roll nu, bara att hålla tummarna på att Connolly höjer sig så han kan bidra till att vi håller oss kvar.
Jag är tveksam till hanteringen av Aaltonen om man inte har en färdig lösning för honom och har någon annan vass i åtanke, som är realistisk rent förhandlingsmässigt.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180110 kl 21:09

Titanus88 skrev:BTW.
Zaars lön i MIF Redhawks är 170.000 vilket är mindre än vad Conolly,Matsson,JMA har....

Gav man Matson mer än 170 000 när man förlängde? Eller kollar du gamla siffror?
Skulle aldrig gissa att han fick så mycket när han spelade fjärdekedjan förra året. Har du på fötterna här?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180110 kl 21:13

Titanus88 skrev:BTW.
Matson har inte i närheten av 170t i mån. JMA har 160.000€ net året men troligen sign on också ;-) JMA nobbades av Luleå innan han signade med oss btw.

Återgå till "Röglespelare"