Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
eleganten

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav eleganten » 170413 kl 13:04

Ramones skrev:Tjohej Rövgökarna har visst kollat upp Zaar lite.....usch

Den hade varit riktigt smärtsam, värre än Everberg.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170413 kl 13:12

Skulle förvåna mig OERHÖRT om Zaar väljer MIF. Det trista i hökintervjun är att han verkar vara inställd på AHL.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170413 kl 14:21

sinner skrev:
GrönvitaMike skrev:Som sagt ni ska ta det som några av Luleåfansen med Ferros i täten skriver med en nypa salt.

Det här skrev han om Schira i vintras:

"Jag håller med om att Schira är bra, han ska vara kvar i flera år till, tycker jag. Han har tagit ytterligare ett steg den här säsongen".

Och nu skriver tomten att Schira är inget att ha ;-)

Snacka om kovändning, ungefär som du om Västerås:)
Jag gjorde ingen kovändning gällande Västerås. När jag varnade för dem så var de ett topplag som underpresterade, likt AIK i år. För två år sedan tappade de en drös med bra spelare och har sedan dess i mina ögon varit ett mitten/bottenlag, vilket jag har skrivit ett flertal gånger. Men du verkar inte förstå att förutsättningar ändras från år till år...troll.

Folk skrattade när jag varnade för AIK i år när de låg i absoluta botten med ca 15 omgångar kvar, och de var inte långt ifrån SHL, bara ett suddenmål mot BIK och de hade garanterat slagit ut oss. Det var samma sak med VIK, fast de vaknade försent med 5 matcher kvar istället för 15 som AIK. Minns att VIK under de sista matcherna utklassade topplag som Leksand och IKO med 5-1 och 7-1 på bortais...samma Leksand som gick upp mot Modo en månad senare. Topplag som underpresterar är mycket farligare när det drar ihop sig än lag som sprattlar likt Västervik, Tingsryd osv.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170413 kl 14:44

Synd om det stämmer att Zaar vill fortsätta i AHL. Hade nästan räknat med honom. Det är ju fortfarande möjligt men känns lite längre ifrån nu.
henkus78

Inläggav henkus78 » 170413 kl 15:31

GrönvitaMike skrev:
sinner skrev:
GrönvitaMike skrev:Som sagt ni ska ta det som några av Luleåfansen med Ferros i täten skriver med en nypa salt.

Det här skrev han om Schira i vintras:

"Jag håller med om att Schira är bra, han ska vara kvar i flera år till, tycker jag. Han har tagit ytterligare ett steg den här säsongen".

Och nu skriver tomten att Schira är inget att ha ;-)

Snacka om kovändning, ungefär som du om Västerås:)
Jag gjorde ingen kovändning gällande Västerås. När jag varnade för dem så var de ett topplag som underpresterade, likt AIK i år. För två år sedan tappade de en drös med bra spelare och har sedan dess i mina ögon varit ett mitten/bottenlag, vilket jag har skrivit ett flertal gånger. Men du verkar inte förstå att förutsättningar ändras från år till år...troll.

Folk skrattade när jag varnade för AIK i år när de låg i absoluta botten med ca 15 omgångar kvar, och de var inte långt ifrån SHL, bara ett suddenmål mot BIK och de hade garanterat slagit ut oss. Det var samma sak med VIK, fast de vaknade försent med 5 matcher kvar istället för 15 som AIK. Minns att VIK under de sista matcherna utklassade topplag som Leksand och IKO med 5-1 och 7-1 på bortais...samma Leksand som gick upp mot Modo en månad senare. Topplag som underpresterar är mycket farligare när det drar ihop sig än lag som sprattlar likt Västervik, Tingsryd osv.

Jag skrattade aldrig, jag trodde precis som du. Vi ska verkligen vara glada att vi inte fick AIK eller Mora. Då hade vi legat i allsvenskan nu.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170413 kl 16:09

henkus78 skrev:Jag skrattade aldrig, jag trodde precis som du. Vi ska verkligen vara glada att vi inte fick AIK eller Mora. Då hade vi legat i allsvenskan nu.
När jag varnade för AIK i vintras så var det flera som skrev att det är bottenlag blabla efter att ha stirrat sig blinda på tabellen. Samma individer fick sen äta upp det när AIK vann 17 av 18 matcher eller vad det var. Dessa individer är sjukt begränsade och kan inte se längre än tabellen. AIK i år och Västerås för 2-3 år sedan har många likheter. Två topplag som underpresterade men som hade varit livsfarliga i lite medgång. AIK vaknade med 15 matcher kvar vilket räckte, VIK vaknade med 5 matcher kvar och föll på målsnöret. Och ja, vi ska vara jävligt glada över att vi slapp AIK. Jag är till 95% säker på att vi hade varit i allsvenskan nu. Inte en chans att vi hade vunnit en match på Hovet med vårt ängsliga spel och på hemmais hade vi garanterat torskat någon match.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170413 kl 16:26

GrönvitaMike skrev:Enligt mig är AIK laget att undvika vid ett ev. kval ...

Flying Farang skrev:AIK parkerar på samma plats som VIK slutade på förra året, det vill säga utanför kvalspelet. De kan med lite tur kravla sig över strecket och få kvala sig fram men frågan är om tålamodet med Demontränaren är så pass långt, tror snarare att han få sparken i Januari-Februari ifall de inte tagit sig upp på säker mark tills dess. Den allsvenska finalen lär de iallafall inte nå.

Flying Farang skrev:MIF´s lysande värvning av exempelvis Rhet Rahkshani har du ju hyllat i massor med inlägg, han har följande stats i SHL denna säsongen: 20 matcher spelade, 6 mål, 3 ass, 9 poäng, 12 PIM +/- på -6

RBK´s värvning av Felix Schütz har du ju sågat så ofta du kan, han har följande stats denna säsongen: 24 matcher spelade, 3 mål, 5 ass och 8 poäng, 8 PIM och +/- på -8

Den ene är enligt dig en storstjärna som levererar och den andra en flopp som borde sparkas - för de flesta objektiva så är inte skillnaderna så stora. Men ditt ego förhindrar väl dig från att erkänna att Schütz är precis lika dålig - eller bra - som Rahkshani.
:-)
Berra

Inläggav Berra » 170413 kl 16:52

Samos skrev:
GrönvitaMike skrev:
Samos skrev:Kommer snart presenteras spelare.......

Sen kommer tunga namn efter dessa....
Menar du att de 4 värvningarna innehåller även tunga namn?

Kommer betydligt tyngre namn, förmodligen nästa vecka...

Detta är man ju nyfiken på? Någon som har några tankar av vad som kan vara Påväg in?

I intervjun med masken på hd. Så pratar masken mycket om att Rögle inte ska vara ett jojo-lag. Samt att det kan komma fler nyförvärv inom snar framtid :-)
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170413 kl 17:00

Enligt mig är andra, tredje och fjärdefemman spikade.

NY - NY - NY
Rensfeldt - Connolly - Lerg
Widing - Ryfors - Hedberg
Sylwander - Karlsson - Matson

NY - Schira
Fairchild - Younan
Alen - Liljegren

1. Nöjer man sig med Schira och Younan på backsidan eller planerar man att ta in en till toppback? Jag personligen tycker att vi bör sikta på en toppback till.
Nöjer man sig med dessa två så är jag orolig för att Marshall är tänkt att ta plats bredvid Schira och det duger inte! Då får inte backsidan det där rejäla lyftet man vill se.

2. Vad gör man med Collberg? Han lär inte peta någon av spelarna ovan, så antingen utlåning till HA eller att han får vara extraforward och hoppa in vid behov? Kan man ha en spelare som Collberg utanför laget? Säkerligen inte dyr men inte jättebillig heller att ha utanför laget.

3. Är det bara jag som är rädd för att man bara tar in två forwards och därmed öppnar upp en plats för Collberg? Typ att de tänker flytta upp Hedberg/Widing till första och låter Collberg ta plats i tredje. Det skulle vara dumsnålt! Vi behöver ersätta Cehlin och Wännström samt få in den där förstecentern istället för Schutz och Fraser.
Berra

Inläggav Berra » 170413 kl 17:16

GrönvitaMike skrev:Enligt mig är andra, tredje och fjärdefemman spikade.

NY - NY - NY
Rensfeldt - Connolly - Lerg
Widing - Ryfors - Hedberg
Sylwander - Karlsson - Matson

NY - Schira
Fairchild - Younan
Alen - Liljegren

1. Nöjer man sig med Schira och Younan på backsidan eller planerar man att ta in en till toppback? Jag personligen tycker att vi bör sikta på en toppback till.
Nöjer man sig med dessa två så är jag orolig för att Marshall är tänkt att ta plats bredvid Schira och det duger inte! Då får inte backsidan det där rejäla lyftet man vill se.

2. Vad gör man med Collberg? Han lär inte peta någon av spelarna ovan, så antingen utlåning till HA eller att han får vara extraforward och hoppa in vid behov? Kan man ha en spelare som Collberg utanför laget? Säkerligen inte dyr men inte jättebillig heller att ha utanför laget.

3. Är det bara jag som är rädd för att man bara tar in två forwards och därmed öppnar upp en plats för Collberg? Typ att de tänker flytta upp Hedberg/Widing till första och låter Collberg ta plats i tredje. Det skulle vara dumsnålt! Vi behöver ersätta Cehlin och Wännström samt få in den där förstecentern istället för Schutz och Fraser.

Känns som att det kommer bli en helt ny förstakedja, samt en back till. Masken har insett allvaret tror jag!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170413 kl 17:22

Berra skrev:Känns som att det kommer bli en helt ny förstakedja, samt en back till. Masken har insett allvaret tror jag!
Hoppas på det!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170413 kl 17:31

GrönvitaMike skrev:Vad gör man med Collberg? Han lär inte peta någon av spelarna ovan [...]
3. Är det bara jag som är rädd för att man bara tar in två forwards och därmed öppnar upp en plats för Collberg? Typ att de tänker flytta upp Hedberg/Widing till första och låter Collberg ta plats i tredje.

Jag tycker att det är svårt att veta var man har Widing. Kommer han komma tillbaka i tid? Hur hanterar han en allvarlig skada så här sent i karriären?
Om du tänker bort Widing så tror jag nog ledningen tänker sig att Collberg spelar i andra eller tredje.
Den oklara statusen på Widing gör det svårt att placera folk i andra- och tredjekedjan.

Jag kan eventuellt tänka mig Lerg i första med en annan omgivning och bättre backar. Med spelskickligt sällskap kan vi nyttja hans sjujävla målkänsla.
Han känns dock beroende av omgivningen, försvann helt i kvalet men har gjort mycket mål i PP under säsongen.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170413 kl 20:07

eleganten skrev:
GrönvitaMike skrev:Vad gör man med Collberg? Han lär inte peta någon av spelarna ovan [...]
3. Är det bara jag som är rädd för att man bara tar in två forwards och därmed öppnar upp en plats för Collberg? Typ att de tänker flytta upp Hedberg/Widing till första och låter Collberg ta plats i tredje.

Jag tycker att det är svårt att veta var man har Widing. Kommer han komma tillbaka i tid? Hur hanterar han en allvarlig skada så här sent i karriären?
Om du tänker bort Widing så tror jag nog ledningen tänker sig att Collberg spelar i andra eller tredje.
Den oklara statusen på Widing gör det svårt att placera folk i andra- och tredjekedjan.

Jag kan eventuellt tänka mig Lerg i första med en annan omgivning och bättre backar. Med spelskickligt sällskap kan vi nyttja hans sjujävla målkänsla.
Han känns dock beroende av omgivningen, försvann helt i kvalet men har gjort mycket mål i PP under säsongen.
Jag tror inte att vi behöver vara oroliga för Widing. Tror att han har kommit ganska långt i sin rehab och lär nog vara i speldugligt skick om 5 mån när serien startar. Nackdelen med att flytta upp Lerg är att vi då inte har en vettig tredjelänk till Rensfeldt och Connolly och då kommer andrafemman vara meh.

Tror du att det kommer in en vass back till då? Masken verkar ju ha gett sig fan på att vi ska lyfta i tabellen och jag tror inte att han nöjer sig med Schira och Younan.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170413 kl 20:26

GrönvitaMike skrev:Tror du att det kommer in en vass back till då? Masken verkar ju ha gett sig fan på att vi ska lyfta i tabellen och jag tror inte att han nöjer sig med Schira och Younan.

Jag kan bara anta att det är hans målsättning. Younan och Schira är bra, men en till i samma klass som Schira behövs.
Som du vet önskar jag att vi har en adekvat backuppsättning exklusive Liljegren.
Detta för att Liljegren ska få ta det i sitt tempo och att vi inte ska stå med byxorna nere om han inte får sitt senior-genombrott i år heller.
Nej, en spetsback till behövs. Om Liljegren tar steget kan vi alltid låna ut någon back. Är lite orolig för att de förlänger med Williamsson.
Användarvisningsbild
Ramones

Inläggav Ramones » 170414 kl 14:20

Om ni nu missat det så kan ni kolla på 12 och se Elvenes och Liljegren i J18

15/4 Sverige-Tjeckien 19.30: sändning 19.30-22.00 TV12 och C More

16/4 Sverige-Vitryssland 19.30: sändning 19.30-22.00 i TV12 och C More

18/4 Sverige-USA 15.30: sändning 15.25-18.00 i TV12 och C More

Så kan man bilda sig en lite uppfattning om hur det går för dessa två pågarna
Samos

Inläggav Samos » 170414 kl 14:52

Sylvander kommer till 99 procent att bli utköpt från sitt kontrakt.
Berra

Inläggav Berra » 170414 kl 15:05

Samos skrev:Sylvander kommer till 99 procent att bli utköpt från sitt kontrakt.

Känns rätt, rätt överflödig. Skjuter alltid över, dock jobbar gan rätt hårt.
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 170414 kl 15:11

Linus videll hade varit en perfekt förste kedja spelare! Han är väl ledig nu?
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170414 kl 15:49

Berra skrev:

Tycker han gör jobbet rätt bra i fjärde. Nyttig i BP, får ofta fast pucken i offensiv zon. Forecheckar bra.
Röglehjärta, kulturbärare osv.
Ologiskt att förlänga med Matson i så fall, de gör väl lite samma arbete? Matson är inte direkt målfarlig han heller.
Berra

Inläggav Berra » 170414 kl 17:03

eleganten skrev:
Berra skrev:

Tycker han gör jobbet rätt bra i fjärde. Nyttig i BP, får ofta fast pucken i offensiv zon. Forecheckar bra.
Ologiskt att förlänga med Matson i så fall, de gör väl lite samma arbete? Matson är inte direkt målfarlig han heller.

Stoffe hade ju också gjort jobbet i fjärde!
henkus78

Inläggav henkus78 » 170414 kl 17:09

eleganten skrev:
Berra skrev:

Håller med dig eleganten, kan lika gärna behålla sylle om man nu ändå behåller Matson, Vi får en bra brunkar formation. Bägge är viktiga i BP. Ingen av dem är någon målskytt tyvärr, men ett lag behöver både brunkare och målskyttar. Matson har väl i så fall större potential att kunna göra fler poäng än sylle. Sylle åker in i zon skjuter ett skott från död vinkel rätt på målvakten eller i nätet (skyddsnätet ovanför plexit). Får träna avslut med killarna i sommar ;-)
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170414 kl 17:19

Köper hellre ut Marshall om vi nu ska lägga pengar på att köpa ut spelare...

Offensivt är Sylle rätt värdelös men i BP och som en länk i en grinderkedja är han nyttig plus att han nu efter Lijlewalls slut är viktig som kulturbärare i föreningen.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170414 kl 18:21

Sylle totalt ofarlig och sett till hela hans säsong känns det som han har stagnerat, även på det han en gång var bra på. Tycker inte han håller för den här nivån och den positionen kan man ge till en junior. MEN, är det någon som borde köpas ut är det Marshall som inte alls håller måttet.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170414 kl 18:58

Jag har mycket hellre Collberg i en fjärdefemma än Sylwander. Collberg kan göra Sylwanders brunkjobb och är samtidigt mycket farligare offensivt. Sylwander tog dessutom ett steg bakåt i utvecklingen i år. På senare år har det blivit allt viktigare att också brunkarna kan producera lite mål och poäng emellanåt.

Matson - Karlsson - Collberg kan vara en vettig brunkarformation. Där får du både brunk + offensiv.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170414 kl 19:11

En sak som förvånar mig är att vi hade 10 riktigt snabba forwards av 12 i uppställningen och ändå spelade vi långsamt och tempofattigt. Tyckte nästan att BIK överlag såg snabbare ut.
Tror att det delvis har att göra med de långsamma och trubbiga backarna samt till viss del att skickligheten bland spelarna var relativt låg vilket gjorde att passningsspelet blev lidande och spelet blev hackigt och tempofattigt.

I år hoppas jag att vi har backar som kan sätta ett snabbt förstapass och forwards som passar pucken på bladet så att det blir ett helt annat flyt och tempo i spelet.
Förväntar mig att de börjar sätta en spelidé med tydliga riktlinjer och går ifrån den här chanshockeyn där puckar sprids på måfå. På de här två åren har man inte sett en suck av en spelidé utan det känns som att spelarna agerat instinktivt under matcherna istället för att ha inövade varianter där spelarna vet hur de ska åka, passa osv.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170414 kl 20:37

Gällande Sylle så fanns det tyvärr inget alternativ. Han har det vet viktigaste, fysik och skridskoåkning men tyvärr är teknik, spelsinne, passningskvalité inte ens div 1 kvalité.

Det verkar hända vääldigt mycket i år.

Lite tveksam gällande Marshall ändå. Har stört mig djuriskt mycket på honom under hela säsongen och han har varit kass. Men han är grym i närkampsspelet med en grym attityd.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170414 kl 21:45

Nej fy fan Marshall ska väck. Om det inte var tydligt nog under grundserien så fick vi i kvalet ett kvitto på att han inte håller måttet. Han spelade som berusad.
Claesson är enligt mig en bättre back redan nu och tjänar väl 1/4 så mycket.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170414 kl 22:11

Nu när Frölunda är ute och det sägs att Patrik Carlsson lämnar så hade jag gärna sett honom hos oss.
En komplett forward/center, god för 25-30p, kommer från ett topplag i SHL där han gjort runt 25p, spelade dock bara 44 matcher i år så han hade nog gjort 3-4 poäng till. Gjorde väl ett hattrick mot oss senast?

Det som talar emot är att han verkar ha spelat som center på sistonde och han är väl kanske inte den där tunga förstecentern vi vill ha in. Han är väl lite som Brithen, en andrecenter som inte hade gjort bort sig i förstafemman. Carlsson är en väldigt nyttig och underskattad spelare som hade kommit in med lite vinnarkänsla. Gillar tanken med att ta in etablerade spelare från lite bättre SHL-klubbar. Vem vet, med mer förtroende och istid hos oss kanske Patrik hade kunnat bli en riktigt vass poängplockare, han har ju verktygen för det.

Edit: Ryktas nu till Finland och HIFK.
Användarvisningsbild
Bank

Inläggav Bank » 170415 kl 07:00

Med största sannolikhet kommer RBK att bryta Marshalls kontrakt.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170415 kl 09:40

Hehe de verkar bli total utrensning om så är fallet.. Med all rätt.

Vilket underbetyg man ger sig själva efter förra säsongen.

Måste vara många i detta lag som varit sjukt överbetalda.

Återgå till "Röglespelare"