Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
Vilse

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav Vilse » 180202 kl 17:14

Ska Aaltonen spela varannan match framöver?
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180202 kl 17:51

Tyvärr så tror jag inte att vi kommer att se honom i Rögle tröjan igen. Hoppas att jag har fel.
Användarvisningsbild
Ramones

Inläggav Ramones » 180202 kl 18:22

Professorn skrev:Abbot sa ja Liss är redo och klar för SHL nu? vi får ju verkligen hoppas på det men jag är tveksam faktiskt.

Såg mest ut som en dålig div 2 spelare som knappt kunde stå på skridskorna.
Det räcker med att ta hem Ludvig Elvenes och ta med Melker Karlsson så blir det bra.

Kommer inte Filip Karlsson tillbaka också efter OS uppehållet?

I intervjun sa han att han var som en yr höna...tro han kommer till bli riktigt bra..men en kan aldrig veta
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180202 kl 18:38

Jag var inte heller speciellt imponerad av Liss i första matchen. Lite Aleardi-vibbar över honom, vilket antagligen hänger ihop med hans skridskoåkning som Ahlin nämnde. Men något måste Chris sett i honom (som inte Sylvegård sett). Återstår att se hur han växer in i det.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180202 kl 19:19

Jag tyckte liss förstaperiod var en parodi, tänk er Bambi på is? Ramlar, slår puckar fel, bränner lägen, åker runt som en jävla yr höna på isen (vilket han själv sa i Cmore)

Men kom igen, ifrån Pantern och 300 åskådare till att slängas in i förstafemman mot ett av Sveriges bästa lag inför 4000 åskådare, knappast en tacksam uppgift...
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180202 kl 19:34

Ludvigs -12 är sämst i IKO. En tillfällighet?
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180202 kl 19:39

Liss kommer nog att bli bra, en träning och slängas rakt in i SHL. Vad fan förväntar sig folk?

Tror han hamnar rätt efter OS uppehållet nät han fått lite tid med laget. JMA är historia hos Abbotts, han hade chansen att visa att hans hat trick mot Växjö inte var en one thing show men visade att den var just det. Hejdå JMA och tack för showen, när du ville...
Henrik

Inläggav Henrik » 180202 kl 19:49

Mycket som vägs i vågskålen just nu att döma av det senaste från Chris och Cam. Nu ger jag mig bara på att tolka dem.

Tydligt att JMA förmodligen redan har gjort sin sista match i RBK. Kanske kan han släppas in igen om han inte skulle finna ny arbetsgivare och RBK inte har absolut någon som helst annan att sätta in, inklusive Sylle, Matson, Ludvig och kanske tom en och annan junior. Han sitter i frysboxen för att man vill få honom och hans agent att hitta nytt lag. Tror heller inte att det nödvändigtvis kommer in någon ny även om någon annan tar över hans kontrakt och lön. Man har helt enkelt avpolleterat JMA.

Att ta hem Ludvig övervägs uppenbarligen. Men skall vi tolka den synbara tveksamheten, jag tycker det skulle vara ganska givet att göra det idag, som att Chris vill undvika att inlemma honom i truppen för nästa säsong? Möjligen vill Ludvig känna att det någonstans ligger i potten för honom för att tycka det är meningsfullt att komma hem? Klart Rögle kan tvinga hem honom utan dylika löften, men frågan är då hur Ludvig ser på det. Och om det är meningsfullt att ta hem honom mot sin vilja. Kanske bara jag som yrar. Det kanske är självklart att han under vilka omständigheter som helst vill hem till Rögle? Chris kanske inte ser honom som något mer än 13:e ändå i dagsläget och därför bara bestämt sig för att invänta ytterligare en skada innan han eventuellt kallar hem honom med kort varsel för en mer meningsfull uppgift? Tills dess blir en junior trettonde, om man inte tar med en åttonde back istället?

Tycker HD missar att kolla status på Matson. Någon som vet hur han ligger till med rehab? Är det säkert att han är tillbaka efter OS-uppehållet. Likaså vore det intressant att veta om det finns något hopp för Williamsson och Karlsson. Jobbar de för att möjligen vara återställda för någon match mot slutet eller har de helt avskrivit chans för spel denna säsong? Collberg är tydligt körd för säsongen.

Tycker också det är tydligt att Chris hoppas på Sjögren inför nästa säsong, men att båda parter avvaktar vilken ligatillhörighet Rögle har kommande säsong. Han kan säkert vara i princip klar, men knappast för slutet av denna säsong. Jag har väldigt gärna fel i den tolkningen!

Sammanfattningsvis tror jag inte det kommer in fler spelare utifrån för att spela denna säsong, Liss är JMA:s ersättare, mer än möjligen Ludvig ifall inte fler skador uppstår i de avslutande matcherna innan transferfönstrets stängning samt att åtminstone Matson ser ut att kunna delta efter OS-uppehållet. Oavsett vad som händer tror jag att vi fixar SHL-kontraktet. Än mer realistiskt skulle det kännas efter 3p imorgon!
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180202 kl 19:53

Flying Farang skrev:Liss kommer nog att bli bra, en träning och slängas rakt in i SHL. Vad fan förväntar sig folk?

Tror han hamnar rätt efter OS uppehållet nät han fått lite tid med laget. JMA är historia hos Abbotts, han hade chansen att visa att hans hat trick mot Växjö inte var en one thing show men visade att den var just det. Hejdå JMA och tack för showen, när du ville...
Aaltonen var/är fortfarande klart bättre än majoriteten av spelarna. Det finns några forwards enligt mig som passar ännu sämre in i Abbotthockeyn än finnen. Ersätter man inte honom med en etablerad forward så har man agerat fel. Den enda anledningen jag kan köpa till att han lämnar är att man vill frigöra pengar till något vassare. Att ersätta honom med Liss gör oss bara sämre.
Henrik

Inläggav Henrik » 180202 kl 20:07

GrönvitaMike skrev:
Flying Farang skrev:Liss kommer nog att bli bra, en träning och slängas rakt in i SHL. Vad fan förväntar sig folk?

Aaltonen var/är fortfarande klart bättre än majoriteten av spelarna. Det finns några forwards enligt mig som passar ännu sämre in i Abbotthockeyn än finnen. Ersätter man inte honom med en etablerad forward så har man agerat fel. Den enda anledningen jag kan köpa till att han lämnar är att man vill frigöra pengar till något vassare. Att ersätta honom med Liss gör oss bara sämre.

Som sagt, säger inte att du har fel, men vill förbereda dig på att det nog faktiskt kan förhålla sig just så som du befarar. Men man ska aldrig säga aldrig? Sjögren kanske kommer på studs om JMA drar iväg? Den som överlever två veckor till får se! ;-)
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180202 kl 20:18

GrönvitaMike skrev:

JMA är offensivt vår bästa spelare tillsammans med Hedberg.
Henrik

Inläggav Henrik » 180202 kl 20:35

Titanus88 skrev:
GrönvitaMike skrev:

JMA är offensivt vår bästa spelare tillsammans med Hedberg.

Jo, fast besitter man enligt Abbotts inte önskvärd inställning, motivation, karaktär, arbetsmoral och dylikt, så räcker det liksom inte. Då kan man ha all talang i världen och ändå sitta på läktaren. På lång sikt är det helt klart precis den inställning som behöver sätta sig i Lindabs väggar för att en etablering i SHL ska kunna ske. Icke desto mindre är det lite förvånande att Abbotts driver sin linje så stenhårt och konsekvent redan under denna känsliga säsong i ett utsatt läge. Modigt, på gränsen till dumdristigt kan tyckas, men mot bakgrund av hur matchen utvecklade sig igår jag tror faktiskt de ror iland SHL-kontraktet även med sin kompromisslösa hållning. Och i den ska vi såklart också söka efter förklaringar till förändringar i formationer i övrigt, fast kombinerat med att kollektivet betonas oerhört starkt. Därav uppfattar vi uppställningen som lite "grå" eller med kompetensen utsmetad över iaf tre, tom fyra kedjor.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180202 kl 21:45

Jag såg några klipp med Olle Liss mål, killen har en jäkla bössa. Så ge han några matcher istället för att direkt jämföra med Alerardi.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180202 kl 22:00

GrönvitaMike skrev:
Flying Farang skrev:?

. Det finns några forwards enligt mig som passar ännu sämre in i Abbotthockeyn än finnen. Ersätter man inte honom med en etablerad forward så har man agerat fel. Den enda anledningen jag kan köpa till att han lämnar är att man vill frigöra pengar till något vassare. Att ersätta honom med Liss gör oss bara sämre.

Det kan man tycka, men det är ju glasklart att Abbots tycker att JMA inte har rätt inställning för att kriga för klubben (i intervjun), vilket samstämmer med intrycket jag har från JMA förra gången hamnkvarter här och vi åkte ner i rännstenen. Och då kan han vara hur bra som helst, tränare och sportchef tror inte ett skit på att han kommer offra ett högerben för klubbens överlevnad och det måste jag skriva under på. Han är bra men man minns inte hans inställning från förra gången bäst.

Plus för raka rör och tydlighet i bygget från Abbotts!

Så, nu släpper vi JMA och går vidare!
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180202 kl 22:13

Det var knappast Aaltonens fel att vi åkte ur förra vändan. Sen köper jag inte det här med att karaktär och arbetsmoral är avgörande. Sylle och Rensfeldt kan vara hur lojala och motiverade som helst men de kommer aldrig vara i närheten av Aaltonens nivå.

Henrik - Dumstridigt. Grejen med Aaltonen är att han förmodligen inte är jättemotiverad på träningarna, men så länge han gör skillnad under matcherna så borde man kunna se mellan fingrarna? Bäst i laget i PP dessutom. Sylle ser säkert bra ut på träningarna med sin fart och vilja men när det vankas match är han bevisligen undermålig.
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 180202 kl 22:22

Men va fan är egentligen poängen med att en välbetald spelare ska sitta på läktaren? Vad gör vi om ingen klubb vill plocka honom? Kryper Abbotts till korset IGEN eller blir han sittande på läktaren säsongen ut? Nej, hitta en ny klubb fortare än fan eller låt han spela. Har sällan tidigare skådat en nyckelspelare bli så dåligt behandlad som Aaltonen, det är under all värdighet.

HD publicerade en artikel nyss om ämnet, men har tyvärr inte deras premium tjänst. Är de tydliga med vad som kommer ske där?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180202 kl 22:34

fidelis - Nej inget nytt mer än att han inte är önskvärd i Rögle. Bara icke-svar som vanligt från sportchefer. Fattar inte poängen med dessa artiklar när de ändå inte ger något.

Sen blir jag förbannad på Aaltonen för att han inte kan tagga till lite när han har en lön på 200t i månaden för att göra något han tycker är roligt. Hur svårt kan det vara?!
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180203 kl 01:03

sinner skrev:Jag såg några klipp med Olle Liss mål, killen har en jäkla bössa. Så ge han några matcher istället för att direkt jämföra med Alerardi.

Jag tror inte att han kommer att ändra sin åkstil eller skridskoteknik efter några matcher, så jag är rätt säker att han fortfarande kommer att påminna om Aleardi a.k.a. Bambi on ice, när vi summerar säsongen (och troligtvis även säsongen efter denna).
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180203 kl 10:28

GrönvitaMike skrev:Det var knappast Aaltonens fel att vi åkte ur förra vändan. Sen köper jag inte det här med att karaktär och arbetsmoral är avgörande. Sylle och Rensfeldt kan vara hur lojala och motiverade som helst men de kommer aldrig vara i närheten av Aaltonens nivå.

Henrik - Dumstridigt. Grejen med Aaltonen är att han förmodligen inte är jättemotiverad på träningarna, men så länge han gör skillnad under matcherna så borde man kunna se mellan fingrarna? Bäst i laget i PP dessutom. Sylle ser säkert bra ut på träningarna med sin fart och vilja men när det vankas match är han bevisligen undermålig.

Jag köper argumentet från Abbott. Man har ett mission där man har en jävligt tydlig ide både nu och i det långa loppet och i den ingår inte JMA. Det är bara att gilla läget. Personligen är jag helt less på allt JMA-fokus, lika bra att få ett stopp på möget. I det här fallet lär väl även hans lön påverka och det skulle förvåna mig om han inte redan är nära eller klar för en annan klubb, ett namn som JMA står inte klubblös. Jag tror inte heller sista ordet är sagt när det gäller truppen.

Mygel - ja första känslan på Liss var lite Bambi på hal is. Men det var nog en rejäl dos nerver inblandat där. Blir spännande att se hans utveckling ändå, vad Abbotts kan få ut. Tror ändå han kan bli nyttig med sitt skott och storlek framför mål.
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 180203 kl 12:42

Ryfors och Williamsson klar för 2år till i Rögledressen!
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180203 kl 13:10

Ryfors yes! Mkt bra förlängning!

JW tillhör inte mina favoriter. Tycker han oftare har varit dålig än bra. Typ bra innan skadan i fem matcher.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180203 kl 13:28

JW har nog visat precis det som Abbotts letar efter.
Vi måste på något sätt ändra mindset i hela truppen.

Därför sparkar man Aaltonen och nu förlänger man med spelare som vill något. Nästa steg är väl att ta in spelare som både vill och kan, så att säga.
Mot SM-guld!

Ryfors är fan bra. Han vill och kan men är inte färdig på långa vägar.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180203 kl 13:31

Mygel skrev:
sinner skrev:Jag såg några klipp med Olle Liss mål, killen har en jäkla bössa. Så ge han några matcher istället för att direkt jämföra med Alerardi.

Jag tror inte att han kommer att ändra sin åkstil eller skridskoteknik efter några matcher, så jag är rätt säker att han fortfarande kommer att påminna om Aleardi a.k.a. Bambi on ice, när vi summerar säsongen (och troligtvis även säsongen efter denna).

Öser han in en massa mål och assist så får han gärna behålla sin åkstil. If IT ain't broke, don't fix it ;-)
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 180203 kl 14:02

Titanus88 skrev:Jag tyckte liss förstaperiod var en parodi, tänk er Bambi på is? Ramlar, slår puckar fel, bränner lägen, åker runt som en jävla yr höna på isen (vilket han själv sa i Cmore)

Men kom igen, ifrån Pantern och 300 åskådare till att slängas in i förstafemman mot ett av Sveriges bästa lag inför 4000 åskådare, knappast en tacksam uppgift...

håller med om att han stor lite fel och inte var van vid det snabba spelet. MEN, han gör två poäng och framför allt är han i rätt lägen. han kommer in på mål för att styr och är på pucken, han står rätt vid returer och så vidare. Att gå från det han har spelat till att producera på denna nivån är ett väldigt bra förta resultat. han gjorde fler poäng än vad de flesta i rögle gjorde i sin första sol match för året. så har lätt överseende med en period av nerver för att sen hjälpa laget till 3 p.=)
kommer bli kul att följa honom
Användarvisningsbild
Vilse

Inläggav Vilse » 180203 kl 14:04

JMA fick hjälpa målvaktstränaren på morgonen med skott. Han skulle behöva byta sin Nexus med high flex till en anfallsklubba istället. Vänd på varje sten och fixa lite intrimning istället för frysboxar.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180203 kl 14:09

Ni får skriva i rätt tråd. Vad är annars poängen med att ha två Sillytrådar?
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180203 kl 15:34

Tror JW passar väl i Abbotts filosofi, stenhårt jobbande som kan åka hur mycket som helst. Han har ett bra skott - vårt PP har ju helt havererat sedan han skadades. Tror inte heller det är ett speciellt dyrt kontrakt, han kom in som kontraktslös i somras efter att Rögle först inte ville förlänga och han hittade ingen annan klubb. Han har spelat billigt och jag tror inte Abbotts lagt en Aaltonen lön på JW.

Ryfors är en kanonförlängning, användbar i de flesta kedjor och lyfter dem med sitt spel.

När det gäller målvaktsfrågan så tror jag att Pogge ligger närmare förlängt kontrakt än Kolppanen. Basert på att Pogge är äldre, har precis fått barn och kanske känner att han vill ha en stabil miljö de första åren av barnets uppväxt. Kolppanen är yngre och skulle kanske ifall han blommar ut rejält kunna spela till sig ett mer lukurativt kontrakt i KHL eller i joddlarlandet.

Men kan vi få in båda i vår målvaktsbudget så ska vi slå till, båda är förstaspades material och de verkar trivas ihop. Kan man lösa spelekvationen dem emellan så kör på.
Spunk

Inläggav Spunk » 180203 kl 15:51

Abbotts vet vad dom gör! Tror vi kan vara lugna med signingar och förlängningar.
Go Liss Go!!!
Användarvisningsbild
Vilse

Inläggav Vilse » 180203 kl 15:59

Var hittar man nuvarande lönelista?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180203 kl 18:03

Vilse skrev:Var hittar man nuvarande lönelista?

Skatteverket om ett år?

Återgå till "Röglespelare"