Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav GrönvitaMike » 170614 kl 22:08

Mygel skrev:Hedberg - Brithen - Aaltonen
Lerg - Connolly - Widing
Rensfeldt - Ryfors - Collberg
Sylwander - Karlsson - Matson

Schira - Gagné
Liljegren - Alen
Fairchild - Younan
Jag gillar dina formationer med tre producerande femmor. Dock vill det ju till att Ryfors och Collberg växlar upp och börjar producera, annars kommer Rensfeldts produktion att bli lidande och det har vi inte råd med. Han ska få göra sina 30 poäng och frågan är om han får förutsättningar till det i en sådan omgivning? Spontant hade jag velat se honom i en av de två toppfemmorna, och likaså Fairchild. Byt plats på Rensfeldt och Widing samt Fairchild och Alen så skriver jag på ;-) Då får vi också mer intakta och samspelade PP-formationer. Slutligen hoppas jag att Sandin överraskar och petar Sylwander.

Jag tycker att Masken och co har gjort ett strålande jobb med truppen utifrån förutsättningarna. Det känns tryggt att truppen är så stark i den enskilt viktigaste SHL-säsongen. Skulle det mot förmodan skita sig så har jag otroligt svårt att se att vi skulle åka ur med de här spelarna. Nästa år kommer Sjöa och året därpå Zäta och då jävl...nä nu ska jag sluta drömma ;) Nu i efterhand är man glad över att Zaar valde MIF för Aaltonen är en mycket spetsigare forward. Brithen - Zaar hade känts i det tunnaste laget.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170614 kl 23:03

Inte bara Örebro som har ekonomiska bekymmer (12 miljoner minus).
Nu gör även AIK en storförlust och går back med 13 miljoner (!). Förra året gick de back 12 mille. Drygt 25 miljoner minus på två år...inte illa AIK!
http://hockeybladet.nu/hockeyallsvenska ... oner-back/
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170614 kl 23:53

PP-formationer?

PP1
Aaltonen - Brithen - Lerg
Schira - Gagné

PP2
Hedberg/Widing - Connolly - Rensfeldt
Liljegren - Fairchild

Ser onekligen bra ut!
BubsemanNG

Inläggav BubsemanNG » 170615 kl 01:37

MIF rankas 2:a av Aftonbladet och presenteras som en utmanare till guldet!!! Jag tror tvärtom att de får en tuffare säsong än den förra!!!
Henrik

Inläggav Henrik » 170615 kl 01:40

GrönvitaMike skrev:PP-formationer?

PP1
Aaltonen - Brithen - Lerg
Schira - Gagné

PP2
Hedberg/Widing - Connolly - Rensfeldt
Liljegren - Fairchild

Ser onekligen bra ut!

Gillar tanken på två ledande 5-mot-5-formationer som också är PP1 och PP2! För att underlätta matchning och rytm i laget. Dessa formationer kan i stort sett bli verklighet, men kan också tänka mig att skifta Lerg och Rensfeldt, dock kanske främst i 5-mot-5. Har inget emot Hedberg och kan tänka mig honom i stort sett i vilken kedja som I 5-mot-5, men för mig har han inte uppvisat PP-kvalitéer. Låt inte er kärlek till honom och hans skridskoskicklighet och arbetskapacitet förvanska PP-uppställningarna. Widing och även Collberg är skickligare med klubban och har ett långt bättre skott. Någon av dessa, kanske tom Sandin går definitivt före Hedberg i PP2, om inte annat för att de är högerskyttar. Aaltonen är given i PP1 på den positionen. Hedberg är på sin höjd trea efter Lerg och Rensfeldt bland vänsterskyttarna. Och ja, fattningen är i alla fall viktig i PP. ;-)
Henrik

Inläggav Henrik » 170615 kl 01:53

BubsemanNG skrev:MIF rankas 2:a av Aftonbladet och presenteras som en utmanare till guldet!!! Jag tror tvärtom att de får en tuffare säsong än den förra!!!

Nja, 2:a blir svårt, men tror de och Färjestad kommer att kriga ännu bättre i år om topp-6-platserna i ett närmast oförutsägbart race mellan 8 topplag. Gissar att revanschsuget och relativt intakt SAIK tar hem serien före övriga sju som det är mycket svårt att tippa ordningen på, men kanske: Frölunda, HV, Malmö, Växjö, Färjestad, Brynäs, Linköping?
Sen följer troligtvis DIF och med hjärtat RBK på de sista play-in-platserna. Luleå och KHK hamnar i ingenmansland. Örebro och Mora får kvala.

För övrigt ser väl Örebro ut att ha svårt att klara elitlicensen utan att nedgradera sin ofärdiga spelartrupp till följd av ekonomisk härdsmälta... ;-)
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170615 kl 08:34

Jag har lite svårt att förstå huassningen av MÖFF. Förra året levde de till stor del på sina goda start (med 9 - 10 raka segrar) fram till slutspelet. Denna säsong har de tappat sina 2 bästa poängplockare och ersatt dem med två stukade svenska killar från AHL och en stabil AHL center som dock kommer att behöva acklamatisera sig till SHL och europeisk hockey. De har tappat sin bästa poängproducerande back och vi vet fortfarande inte vem som ersätter honom.

Deras framgång kommer troligtivs hänga på att en skadebenägen Alsenfelt inte skadar sig.
Senast redigerad av Mygel 170615 kl 08:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170615 kl 08:46

GrönvitaMike skrev:
Mygel skrev:Hedberg - Brithen - Aaltonen
Lerg - Connolly - Widing
Rensfeldt - Ryfors - Collberg
Sylwander - Karlsson - Matson

Schira - Gagné
Liljegren - Alen
Fairchild - Younan
Jag gillar dina formationer med tre producerande femmor. Dock vill det ju till att Ryfors och Collberg växlar upp och börjar producera, annars kommer Rensfeldts produktion att bli lidande och det har vi inte råd med. Han ska få göra sina 30 poäng och frågan är om han får förutsättningar till det i en sådan omgivning? Spontant hade jag velat se honom i en av de två toppfemmorna, och likaså Fairchild. Byt plats på Rensfeldt och Widing samt Fairchild och Alen så skriver jag på ;-) Då får vi också mer intakta och samspelade PP-formationer. Slutligen hoppas jag att Sandin överraskar och petar Sylwander.

Jag tycker att Masken och co har gjort ett strålande jobb med truppen utifrån förutsättningarna. Det känns tryggt att truppen är så stark i den enskilt viktigaste SHL-säsongen. Skulle det mot förmodan skita sig så har jag otroligt svårt att se att vi skulle åka ur med de här spelarna. Nästa år kommer Sjöa och året därpå Zäta och då jävl...nä nu ska jag sluta drömma ;) Nu i efterhand är man glad över att Zaar valde MIF för Aaltonen är en mycket spetsigare forward. Brithen - Zaar hade känts i det tunnaste laget.

Jag måste tro på Collberg. Den skicklighet och talang som han besatt i yngre år kan inte bara ha försvunnit. Nu kommer han få träna och spela en hel försäsong (förhoppningsvis) och därmed komma bättre förberedd. Tillsammans med en mer erfaren Ryfors som lyfter sig ännu ett steg så finns möjlighet att han får ut all den hockey han har i sig.

I utgångsläget behöver Connolly en högerskytt vid sin sida. Widing, som trots allt producerade mer än en halv poäng per match förra året, passar in perfekt där om vi inte vill ha From eller Sandin på den platsen.

Jag tror det är bättre att Liljgren spelar med en defensivt skicklig back så att han har möjlighet fokusera mer på sitt offensiva spel. Med Fairchild är risken att den blir två virrpannor i samma backpar där båda hamnar alldeles för högt upp.

Helt klart är Aaltonen en bättre spelare än Zaar, men det smärtar ändå att han av alla möjliga lag valde att gå till ärkerivalen. Men som du säger, skitsamma, nästa år hämtar vi hem Sjögren - en europeisk toppcenter i sina bästa år. Troligtvis inser man att Karlsson inte blir så mycket mer och då har vi en center lina med Sjögren, Brithen, Connolly och Ryfors. Inte illa!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170615 kl 08:52

Mygel skrev:Troligtvis inser man att Karlsson inte blir så mycket mer och då har vi en center lina med Sjögren, Brithen, Connolly och Ryfors. Inte illa!

Du tror alltså inte på Karlsson? Jag har småförhoppningar om att det ska lossna denna säsong.
Jag tycker man ser goda tendenser hela tiden. Ofta smarta beslut och någon slags blick för spelet. Han bränner dock oftast chanserna han får och behöver utmana oftare.
Detta året är det lite upp till bevis, nu kan han inte gå under kategorin lovande längre, nu är det dags att verkligen leverera.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170615 kl 09:34

I och med den helt fantastiska värvarrekryteringen förra året så vinner MIF SM GULD i år igen. Och de är så bra så de hade vunnit Stanley Cup oxå. Jag tror nhl spelaren Storm dansar in baklänges i Pens med vita konståkningsskridskor nästa säsong.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170615 kl 11:49

eleganten skrev:
Mygel skrev:Troligtvis inser man att Karlsson inte blir så mycket mer och då har vi en center lina med Sjögren, Brithen, Connolly och Ryfors. Inte illa!

Du tror alltså inte på Karlsson? Jag har småförhoppningar om att det ska lossna denna säsong.
Jag tycker man ser goda tendenser hela tiden. Ofta smarta beslut och någon slags blick för spelet. Han bränner dock oftast chanserna han får och behöver utmana oftare.
Detta året är det lite upp till bevis, nu kan han inte gå under kategorin lovande längre, nu är det dags att verkligen leverera.

Nej. Jag tycker han blivit sämre för varje säsong. Han har potential som syns ibland, men överlag har det varit en nedåtgående utvecklingskurva. Framförallt är jag besviken att han inte växt ur juniorkostymen (svag i närkamper bla) efter dessa säsonger i A-laget.

Den stora frågan är dock - är han bättre än de han konkurrerar med? Är han bättre än Ryfors t.ex.? Jag skulle säga nej.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170615 kl 12:53

Henrik - Anledningen till att jag tog med Widing/Hedberg i PP är för att vi behöver någon som tar fighten framför kassen och skymmer sikten för målvakten. Tycker inte att de har så värst dåliga skott heller. Visst är Collberg ett större hot med sina passningar och skott men frågan är vem förutom Rensfeldt som kan stå framför kassen? Jag förstår tanken med två jämna PP-formationer men personligen hade jag nog velat ha en mer ledande förstaformation med Lerg, Brithen och Aaltonen tillsammans. Lerg gjorde trots allt 20 mål (9 mål i PP), att då ha honom i PP2 känns sådär.

Mygel - Widing gjorde faktiskt 11 poäng på de 14 sista matcherna innan skadan. Jag räknar inte med den sista matchen då han spelade drygt 4 min.
Han gick nämligen poänglös de första 4 matcherna. Han gick även poänglös i de 3 sista matcherna så i själva verket hade han en period med 11 poäng på 11 matcher. Men jävlar vilken injektion han var. Långt ifrån slut som spelare om inte skador ställer till det.

Eleganten - Jag har inte heller gett upp hoppet om Karlsson men jag har svårt att se att han med en mindre roll och speltid i år (fjärdecenter) får de förutsättningarna han behöver för att det ska lossna. Matson och Sylwander/Sandin som lekkamrater kommer knappast gynna hans poängskörd haha. Ryfors är helt klart före i kön just nu, precis som Mygel skriver. Om Sjögren skulle ansluta så skulle man kunna använda Karlsson på en kant istället, där han kanske är mer lämpad? Han känns mer som en energispelare än en intelligent center som Connolly och sådana passar ofta bra på kanten.
Oledha

Inläggav Oledha » 170616 kl 13:20

Tuborg skrev:I och med den helt fantastiska värvarrekryteringen förra året så vinner MIF SM GULD i år igen. Och de är så bra så de hade vunnit Stanley Cup oxå. Jag tror nhl spelaren Storm dansar in baklänges i Pens med vita konståkningsskridskor nästa säsong.

MIF har väl varit laget som gjort rika spelare med stjärnglans ännu rikare. Men årets lag ser ut att vara, helt enkelt ett ”lag” utan glans.
Uppenbarligen en ny inriktning som mycket väl kan ge ett stabilt SHL-lag, med möjlighet för uppgradering kommande säsonger.
Jag tror Zaar kan sticka ut i årets MIF.

Ett lag med ett antal spetspelare som ska kombineras ihop med medelmåttiga SHL-spelare ger inte alltid optimala formationer el. tyngd i laget som helhet.
Det är även tråkigt att se bra spelare med ämne att bli en toppspelare, som inte ges en plats i en fast formation el. i en matchande omgivning,
därför att man formerar lagdelarna runt vissa givna spelare, detta har varit Wennströms öde i RBK.

Det stora hotet som kan göra MIF:s kommande säsong till en katastrof, skulle vara om laget och större delen av publiken intar en måltid före match
på Casual Street Food, med deras lokalproducerade oxkött.
Dessa läckra burgare kan ge upphov till ett övertryck av gasbildning och om det skulle råka sig Arenan unisont lättar på trycket,
samtidigt som Percy tänder en cigarr i sin loge, ja då kan det gå riktigt illa.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170618 kl 16:58

Lokalproducerat oxkött från Malmö, det låter inte alls gott...
qp

Inläggav qp » 170619 kl 12:53

Ju längre tiden går dess närmre kommer Gunnarsson!
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 170619 kl 17:06

qp skrev:Ju längre tiden går dess närmre kommer Gunnarsson!

Varför? Jag tänker tvärtom. Man väntar på vad som händer i NHL-lagen, om någon vill hem. Eventuellt Svedberg från KHL? Finns många målvakter lediga och vi är dom enda som söker i SHL. Ingen stress, bättre man får den bästa kandidaten.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 170619 kl 17:32

Skit i Gunnarsson... En bra målvakt känns som den lättaste platsen att fylla. Är det nån av alla lediga som vill spela i shl har dom inget annat val än att välja Rögle. Känns som en bra sits. Gunnarsson har ju ingen lysande säsong i ahl bakom sig. Tycker absolut att Rögle ska sikta högre än så.
qp

Inläggav qp » 170619 kl 20:31

Demon-Willaume skrev:Skit i Gunnarsson... En bra målvakt känns som den lättaste platsen att fylla. Är det nån av alla lediga som vill spela i shl har dom inget annat val än att välja Rögle. Känns som en bra sits. Gunnarsson har ju ingen lysande säsong i ahl bakom sig. Tycker absolut att Rögle ska sikta högre än så.

Det var precis det jag syftade på, ju längre de mv som vill spela i Shl väntar med sina besked dess sämre sits för både Rbk och de kontraktslösa mv. Återvänder Gunnarsson ( med 1 år kvar på kontraktet m Mif)så är ju de jätteintresserade att få någon att ta över kontraktet ( för en rabatterad summa ) annars står de där med 3 dyra mv. Så operation övertalning har nog redan börjat.
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 170619 kl 22:55

Zaborsky drar Tillbaks till Finland..
Oledha

Inläggav Oledha » 170620 kl 01:04

Min rangordning hur SHL:s seriespel slutar säsongen 2017-18, kan väl ge alibi att pausa hockeyfebern till sommaren är över.

I skrivande stund har flera lag värvat färdigt medan speciellt Linköping och Växjö, väntar ut överblivna spelare från free agent marknaden,
när NHL och KHL plockat vad dom behöver.
HV och Färjestad har plats till någon forward och Malmö och Djurgården någon back.
Jag kan tänka mig att HV gärna vill ta hem André Petersson.
Dom av mig tippade bottenlagen behöver fylla på med backar.

Min rankning grundar sig mer på magkänsla än gedigen hockeykunskap och det ska bli intressant att se framöver,
hur min listning förhåller sig jämfört med hockeyexperterna.

1. Frölunda 2. HV71 3. Skellefteå 4. Linköping 5. Brynäs 6. Luleå 7. Växjö

8. Malmö 9. Djurgården 10. Rögle 11. Färjestad 12. Karlskrona 13.Mora 14. Örebro
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170620 kl 01:54

Oledha - Luleå 6a och FBK 12a? Luleå känns svagare än på länge och de lever i allra högsta grad med flopprisken. Olausson dras med skadeproblem och Cehlin är sårbar efter sin senaste huvudskada. Längre skador på nån av dessa är rätt troligt och då kommer Luleå att få problem. Du överskattar nog Bulans roll. Brynäs trupp förra året var klasser bättre än årets Luleå.

Har väldigt svårt att tro att vi (RBK) placerar oss före FBK. Även om de är långt ifrån den stormakten som för tiotalet år sen så har de ändå ett relativt hyfsat lag och är inte färdigvärvade. Sen ska man aldrig underskatta betydelsen av "väggarnas kraft". De har en tradition av att vinna mer än de förlorar och jag har av den anledningen svårt att se dem i den absoluta botten. Om det ändå skulle skita sig så har de en fet kassa för att värva sig ur krisen. Luleå har inte samma lyx.

Jag tror att Skellefteå och Frölunda slåss om seriesegern. Resten är svårtippat.
Oledha

Inläggav Oledha » 170620 kl 09:34

GrönvitaMike skrev:Oledha - Luleå 6a och FBK 12a? Luleå känns svagare än på länge och de lever i allra högsta grad med flopprisken. Olausson dras med skadeproblem och Cehlin är sårbar efter sin senaste huvudskada. Längre skador på nån av dessa är rätt troligt och då kommer Luleå att få problem. Du överskattar nog Bulans roll. Brynäs trupp förra året var klasser bättre än årets Luleå.

Har väldigt svårt att tro att vi (RBK) placerar oss före FBK. Även om de är långt ifrån den stormakten som för tiotalet år sen så har de ändå ett relativt hyfsat lag och är inte färdigvärvade. Sen ska man aldrig underskatta betydelsen av "väggarnas kraft". De har en tradition av att vinna mer än de förlorar och jag har av den anledningen svårt att se dem i den absoluta botten. Om det ändå skulle skita sig så har de en fet kassa för att värva sig ur krisen. Luleå har inte samma lyx.

Jag tror att Skellefteå och Frölunda slåss om seriesegern. Resten är svårtippat.

Jag köper dina invändningar och ändringar. Ursprungligen hade jag Färjestad som 8:a och Djurgården som 10.a,
men Djurgården har en unik förmåga att flyga under radarn för domarnas bedömningar av regelbrott
medan deras motståndare, i alla fall bottenlagen, ofta bedöms slumpartat och ologiskt.
Färjestads förlust av Nygren, Holös, Gulas, samt en ny huvudtränare oprövad utanför Värmland kan tyda på en mellansäsong.
Tippade Luleå 6:a, en underskattning om jag får säga det själv men Bulan, Hishon, Celin, Olausson är tämligen starka kort.

Men som sagt, spekulerar gärna men har kanske inte örnkoll.
Henrik

Inläggav Henrik » 170620 kl 12:42

qp skrev:
Demon-Willaume skrev:Skit i Gunnarsson... En bra målvakt känns som den lättaste platsen att fylla. Är det nån av alla lediga som vill spela i shl har dom inget annat val än att välja Rögle. Känns som en bra sits. Gunnarsson har ju ingen lysande säsong i ahl bakom sig. Tycker absolut att Rögle ska sikta högre än så.

Det var precis det jag syftade på, ju längre de mv som vill spela i Shl väntar med sina besked dess sämre sits för både Rbk och de kontraktslösa mv. Återvänder Gunnarsson ( med 1 år kvar på kontraktet m Mif)så är ju de jätteintresserade att få någon att ta över kontraktet ( för en rabatterad summa ) annars står de där med 3 dyra mv. Så operation övertalning har nog redan börjat.

QP! Fattar vad du menar, men håller med D-W. Skit i Gunnarsson iaf och sikta högre, mer etablerat, rutinerat och säkert. Det är en alltför viktig post för att chansa på ungt och lovande i dagsläget. Gunnarsson är MÖFFS problem. ;-) Med tanke på marknaden borde RBK kunna få in något fint vad det lider, men Silly är ännu ung i Nordamerika, KHL här kanske inte bestämt sig kring Svedberg...bara att snacka vidare brett med alla önskvärda alternativ och vänta ut dem... :-) Räkna med att det kan ta lite tid!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170620 kl 19:43

Som Henrik säger, det är bättre att vänta ut spetsen än att signa första bästa. Får dåliga vibbar av Gunnarssons statistik. När vi ändå har gjort så mycket rätt så vore det synd med
en chansning på målvaktssidan. Svedberg vore kalas.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 170620 kl 21:29

GrönvitaMike skrev: Svedberg vore kalas.

håller med!
Användarvisningsbild
GW87

Inläggav GW87 » 170622 kl 15:40

Användarvisningsbild
GW87

Inläggav GW87 » 170622 kl 15:43

Vad jag har hört så jobbas det intensivt på Svedberg, vem övriga kan vara har jag inte en susning om. Kan undra vilka utländska mv som kan vara intressanta?
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170622 kl 15:46

Gudlevskis som inte fick stå under slutspelet i Crunch ryktas till Salavat Yulaev Ufa.
Kan tala ännu mer för att Svedberg är på väg bort och att det är vi som har honom på kroken. Hoppas verkligen det!
crazyivan

Inläggav crazyivan » 170624 kl 09:05

Timothy Liljegren draftad som nr 17 i första rundan av Toronto Maple Leafs. Siktar på ett år till i Sverige innan han drar över till NHL...
Henrik

Inläggav Henrik » 170624 kl 14:39

Ja då får vi, Timothy och RBK avvakta vad Toronto säger och kanske även då hur development Camp med start 8 juli avlöper...Men hoppas och tror att Timothy stannar i RBK i år. Har svårt att så någon långsiktig nackdel för någon part i ett sådant beslut. Varför harva i en juniorliga när man redan bevisat nog på juniornivå? Varför spela i AHL när man lika gärna kan etablera sig på seniornivå och förbereda sig för NHL på hemmaplan?

Under tiden vore det mumma om kanonmålvakten blev klar.

Även om vi hålls på halster tycker jag det känns förhoppningsfullt på dessa två punkter.

När de pusselbitarna är på plats så kvarstår bara att helt och hållet klargöra backuppsättningen, Marshalls och kanske Fairchilds öden och äventyr, kanske någon ersättare för dem, kanske någon junior...självfallet avhängigt hur det ser ut budgetmässigt.

Och totalt sett än så länge i Silly, med 12-13 (troligen även Lindbäck) ut och 8-9 (beroende på om räknar Rasmus Sandin eller ej) in, minst en till in, och ytterligare två tillvaratagna på ett bra sätt via utlån så måste man väl ändå säga att Masken gjort det bra hittills!

Återgå till "Röglespelare"