Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav GrönvitaMike » 170624 kl 18:15

Vem det än blir av dessa två så känns det som riktigt bra ersättare till Lindbäck.

Det rör sig om en eller kanske en och en halv vecka innan vi räknar med att ha en lösning på plats. Mer än så kan jag inte säga just nu, säger Marcus Thuresson.

https://www.hd.se/2017-06-25/avslojar-d ... lvaktsjakt
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 170624 kl 20:04

Lucas blev draftad av Vegas Golden Knights i Femte rundan och 127:a totalt!
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170625 kl 10:15

Får man in Svedberg eller Johansson så ser det klart lovande ut, vi är dock fortfarande jävligt skadekänsliga och blir en eller ett par nyckelspelare långtidsskadade så ser det mörkt ut.

Men det ska väl inte behöva ske en gång till? Förväntar mig också att både Lerg och Fairchild steppar upp sitt game ett par snäpp, där finns mer att hämta.

Kan vi lossa Marshall så vill jag att de sista pengarna läggs på en rutinerad skandinavisk back som har gjort några år i NHL och kan ta Eloranta rollen för Liljegren.

Men i det stora hela ser det intressant ut och Rögle kan nog segla lite under radarn i år.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 170626 kl 12:53

Flying Farang skrev:vi är dock fortfarande jävligt skadekänsliga och blir en eller ett par nyckelspelare långtidsskadade så ser det mörkt ut.
Men det ska väl inte behöva ske en gång till?

Det orosmolnet finns över alla lag, se på Anton Rödin när han gick i sönder och hela Brynäs stapplade efter det. Se till hur många tårar och gnäll SAIK hade nu när Möller var hemma med familjen. Förra året som RBK hade med skador hade fått vilket lag som helst att krypa. Den oturen har man bara en gång, men OM detta skulle hända igen så ser chanserna mycket bättre ut än förra året. Om vi nu kan rå hem en Svedberg typ i kassen.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 170627 kl 23:02

Som jag har förstått det så är det inte möjligt att det blir så. Antingen spelar han NHL eller så spelar han Rögle. Eftersom han har kontrakt med Rögle så har dom inte rätt att ta honom till OHL (Om inte Rögle släpper honom antar jag). Men enligt hans agent så är det NHL eller Rögle. Sen finns det säkert något kryphål någonstans, så säker ska man väl inte vara. Är rätt säker han spelar Rögle dock!
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170627 kl 23:53

Rappakalja skrev:

Som jag har förstått det så är det inte möjligt att det blir så. Antingen spelar han NHL eller så spelar han Rögle. Eftersom han har kontrakt med Rögle så har dom inte rätt att ta honom till OHL (Om inte Rögle släpper honom antar jag). Men enligt hans agent så är det NHL eller Rögle. Sen finns det säkert något kryphål någonstans, så säker ska man väl inte vara. Är rätt säker han spelar Rögle dock!
Det trodde jag också ett tag innan jag fick upp ögonen för CHL Import Draft. Då brukar det låta så på agenterna, för att skydda laget som valt honom, så att ingen annan snor honom i import draft. Rasmus Andersson var "signad" av MIF som ett skydd för att han skulle kunna väljas av Barrie Colts i import-draften. HV71 hade Filip Ahl "signad" för att rätt lag skulle välja honom i CHL Import draft. Jag tror personligen inte att Timothy stannar i SHL men hoppas såklart att jag har fel.

Ta en titt på länken förresten: https://twitter.com/JeffMarek/status/879767059542003712
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 170628 kl 07:47

Det hade varit riktigt tråkigt om Liljegren lämnar redan i år, men om han vill det så kan inte Rögle göra så mycket åt saken.
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 170628 kl 13:50

GrönvitaMike skrev:Det rör sig om en eller kanske en och en halv vecka innan vi räknar med att ha en lösning på plats. Mer än så kan jag inte säga just nu, säger Marcus Thuresson.

https://www.hd.se/2017-06-25/avslojar-d ... lvaktsjakt

Och där blev det bekräftat att Svedberg köps ut från sitt avtal med Salavat Julajev.

Hoppas innerligt att det inte är en tillfällighet att Masken och Thuressons tidsplan med 1-1,5 vecka till målvakten ska vara på plats, passar såhär bra med offentliggörandet att Svedberg är ledig.

http://www.hockeysverige.se/2017/06/28/ ... -kopts-ut/
Henrik

Inläggav Henrik » 170628 kl 14:32

Klart tråkigt om han lämnar redan nu. Lite orolig är man ju. Den som lever får se. Men personligen blir jag faktiskt ganska förvånad om han lämnar. RBK lär kunna ersätta och överleva. Men tycker det skulle kännas lite desperat, kortsiktigt och riskabelt från Timothys sida.

Som NHL-lag skulle jag ha svårt att se den sportsliga poängen med att ta över honom redan nu, om han inte är aktuell för NHL-uppställningen. Viktigast att säkra Timothys vidare utveckling. Den bör kunna bli väl så god om inte bättre i SHL. Varför skulle AHL vara bättre? Skulle absolut inte vilja ha honom i en juniorliga. Han behöver inte briljera mer bland pojkar. Enda argumentet för Nordamerika redan i år skulle i så fall vara ett slags socialt omhändertagande, "att man vill rädda Timothy från den hemska eller tråkiga miljön i Rögle och säkra en positiv utveckling". Men så illa hoppas jag och tror att det inte är. Jag hoppas både Toronto och Timothy har stort förtroende för Rögle och inser att mycket stöd på hemmaplan och mycket istid i SHL är det bästa man kan ge honom kommande säsong.

Om jag vore Timothy skulle jag inte tycka att jag hade mycket mer att bevisa på juniornivå, även om han i princip också kan utvecklas vidare i J20 och drömma om JVM. Mycket istid och god utveckling mot att bli en mer komplett back på seniornivå är däremot det som borde vara mest intressant. SHL och RBK är därför perfekt för Timothy i år. Normalt kan man först med en lyckad seniorsäsong i bagaget göra anspråk på en NHL-plats. Och varför inte i svensk hemmiljö? Ett år i en Nordamerikansk juniorliga skulle bara kännas som ett nedköp, flykt, omväg och risktagande. Ett lyckat år där kanske är ett kul och uppfriskande äventyr och viss anpassning, men lämnar fortfarande för många frågor obesvarade. Behov av bevis på seniornivå skulle kvarstå. Ett lyckat SHL-år är däremot ett säkert steg i rätt riktning och nästan en biljett in i NHL året därpå. Tror nog han anpassar sig ganska enkelt till allt som är specifikt för NA när han väl är spelmässigt mogen.

RBK har säkert bedyrat att man avser att satsa på Liljegren. Man kan ju aldrig lova något, men om inte Liljegren skulle göra bort sig fullständigt upprepade gånger så har knappast RBK något att förlora på att satsa på honom nu. När ska man annars våga satsa på en talang och hur stor talang måste den spelaren i så fall besitta? Nä, viss, närmast omotiverad tveksamhet från föregående säsong klibbar sig bara fast därför att han hade en första motig säsong efter spikrak utveckling. En trög start och därefter sjukdom som gjorde att han inte tog samma enorma kliv som tidigare. Det kanske också vore orealistiskt? Tror man måste se det som att Timothys utveckling fortfarande varit snabb och fantastisk, sett över hela ungdoms- och juniortiden. Skulle utvecklingskurvan mot förmodan plana ut redan nu så kommer Timothys nivå alla gånger att stabilisera sig och räcka länge för SHL-spel. RBK:s risker är alltså närmast obefintliga.

Vad nåt sketet juniorlag i NA vill borde kännas närmast irrelevant!

Så nu är det bara upp till grabben och hans agent att fatta rätt beslut. Jag hoppas och tror, för alla parters bästa men allra mest för Liljegren själv, att han spelar i Rögle nästa säsong. Givet Timothys bakgrund och fas i utvecklingen är det som jag ser det oerhört osannolikt att han kan finna en mer lämplig miljö för sig själv under kommande säsong. :-)
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 170628 kl 16:56

Jag tog en snabb titt på hur det gått för de backar som gått i topp 20 i draften de senaste tre åren, bara för att få något av en indikation på hur långt ifrån NHL-spel Timothy för närvarande står. Nu behandlar olika klubbar sina spelare olika och somliga kan vara mer måna om att få över spelarna snabbt än andra. Dessutom är inga av backarna svenska och därför saknas en svensk referenspunkt de senaste tre åren. Med det sagt går det inte att se tillbaka i tiden för att få ett definitivt svar på hur länge Timothy eventuellt blir kvar i Rögle, men det ger onekligen indikationer.

2016
(FIN) Olli Juolevi - Spenderade fjolåret i OHL, liksom säsongen innan, med London Knights. Sköt 42 poäng på 58 matcher.
(RYS) Mikhail Sergachyov - Gjorde fyra matcher med Montreal 16/17 men spenderade den mesta av tiden i OHL.
(CAN) Jake Bean - Sköt 45 poäng på 43 matcher i WHL förra säsongen. Har inte spelat i NHL ännu.
(USA) Charles McAvoy - Draftades av Boston och har ännu inte gjort någon NHL-match. Verkar smått oklart vart han ska spela kommande säsong men gjorde fyra framträdanden i AHL 16/17 och 38 i NCAA.
(USA/CAN) Jacob Chychrun - Gick in i Arizonas laguppställning på en gång och gjorde 68 matcher och 20 poäng 16/17.
(CAN) Dante Fabbro - Spelade i NCAA förra säsongen och har inte gjort något framträdande i NHL ännu.
(CAN) Logan Stanley - Spelade i OHL 16/17 och gjorde då sin tredje säsong där. Inte gjort någon NHL match.
(CAN) Dennis Cholowski - Gjorde en match i AHL 16/17 och spelade mestadels i NCAA.

2015
(USA) Noah Hanifin - Tog en plats i NHL direkt efter draften och har gjort över 100 matcher för Carolina de senaste två säsongerna.
(RYS) Ivan Provorov - Tog ett år i WHL efter draften och gick in i Philadelphias trupp 16/17 och gjorde 82 matcher i NHL.
(USA) Zack Werenski - Spelade i NCAA och AHL första året efter draften och gick därefter in i Columbus backuppsättning 16/17.
(TJE) Jakub Zboril - Gjorde sin andra säsong i QMJHL efter att ha blivit draftad och spelade där även 16/17. Har inte gjort någon match i NHL till dags datum. Enligt Elitprospects är det AHL som gäller 16/17.
(CAN) Thomas Chabot - Gjorde en NHL-match efter att ha blivit draftad men har därefter spenderat mest tid i QMJHL och ser ut att inleda 17/18 i AHL.

2014
(CAN) Aaron Ekblad - En gigantisk talang som tog en plats i NHL och Florida direkt efter draften. Redan säsongen 16/17 fick han ett A på bröstet.
(CAN) Haydn Fleury - Har inte spelat i NHL efter draften utan spenderat den mesta av tiden i WHL och AHL. Ser ut att inleda 17/18 i AHL.
(FIN) Julius Honka - Gjorde 14 NHL-matcher 16/17 efter att ha spenderat två säsonger i AHL. Ser ut att inleda 17/18 i Dallas.
(CAN) Travis Sanheim - Har spelat i AHL och WHL sedan draften och ännu inte fått göra någon match i NHL.
(USA) Anthony DeAngelo - Gjorde 39 matcher i Arizona 16/17 men har mestadels pendlat mellan AHL och OHL sedan draften.

Merparten av spelarna har ännu inte tagit en helt cementerad plats i NHL utan pendlat mellan juniorligor, college och AHL. Vi kan nog räkna med att även Timothy kommer att hamna i det läget om han åker över till Nordamerika per omgående. Frågan som då bör ställas är om det är i AHL eller i SHL som Timothy får den bästa utvecklingen. Jag tror de allra flesta är rörande överens om att SHL är ett bättre alternativ. Säsongen 18/19 kan nog bli Timothys debutår i NHL, åtminstone sett till tidigare spelare som oftast inte tar en NHL-plats direkt utan spenderar minst ett år utanför NHL efter draften. Med det sagt kan det ta ännu längre tid också beroende på hur Timothys utvecklingskurva ser ut.

Två tänkbara scenarier i vilka utgångspunkten är att Timothy stannar i Rögle 17/18, är att han gör några strömatcher i Toronto 18/19, men tar inte en helt gjuten plats i deras backuppsättning. Det känns inte troligt att han pendlar mellan NHL och SHL av olika (uppenbara) anledningar, så därför är hans tid i Rögle med stor sannolikhet över om han beslutar sig för att åka över om ett drygt år och dessutom får speltid. Däremot är det inte helt otänkbart att Timothy inte får någon plats i Toronto 18/19 heller och således stannar ytterligare ett år i Rögle - som sagt, många av spelarna som även draftades så tidigt som 2014 står ännu en bit från NHL-spel. Flera parametrar spelar dock in så som hur Toronots backsida ser ut, vilka skador de åker på och hur framgångsrika de är.

Oavsett så ser det väl ut som att Timothy mycket väl kan stanna kvar i Rögle i åtminstone ett år. Vad som sker därefter är omöjligt att svara på eftersom väldigt många olika faktorer spelar in.

Tack & hej.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170630 kl 10:07

Henrik

Inläggav Henrik » 170630 kl 11:43

"Det var aldrig aktuellt" (Martin Nilsson). Precis. Och varför skulle det? Tycker inte att några andra signaler sänts ut tidigare från Timothy själv heller. Vår oro har nog varit överdriven. Hoppas ingen går och är överdrivet nervös för att han ska ta plats i Maple Leafs redan nu. Chansen borde vara liten. Och skulle det bli ett kontrakt redan nu så är det bara att ge Timothy ett stort grattis och välbehövligt lycka till med istiden i AHL... ;-) Tycker som sagt det vore ett ologiskt val av både Toronto och Timothy efter en motig säsong. Han mår bäst i Rögle i år. Där bör han ha bäst trygghet och möjligheter att få ny, bra fart på sin utvecklingskurva.

Nu är jag mest spänd på om Svedberg presenteras snart?
När löses Marshall? Masken vidhåller väl bara att han är oönskad väntar ut "surdegen" tills han hittat något nytt och vill bli släppt för en lägre lösensumma?
Finns det i så fall pengar kvar för något ytterligare till backsidan? Mest troligt vill RBK ha någon slant över, både vide start och slut på säsongen i år.
Henrik

Inläggav Henrik » 170630 kl 11:52

Ha, ha! Fantasieggande! Där skulle Cor Viridis få ett artistkontrakt att bita i! Tänk om en sådan spelare någon gång kunde tänka sig att avrunda med ett år i Ängelholm. Hade vi inte fyllt ladan då så vetefan när?
Henrik

Inläggav Henrik » 170630 kl 14:28

Liljegren ser ju ut att ha en riktigt rolig sommar på andra sidan pölen för att komma hem, J-landslagsmatchad och klar, lagom till ispremiären 7/8.
http://bloggar.expressen.se/nordstrom/2 ... ta-sasong/
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170701 kl 21:19

Danny Taylor till Ottawa. Svedberg till Minnesota.
Copley förlänger med Hershey.
För faaaan.
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 170701 kl 23:30

Och Lindbäck klar för Nashville...
Henrik

Inläggav Henrik » 170702 kl 10:20

Det finns förhoppningsvis någon ganska välsmakande rest kvar på faten då de mäktiga, feta och rika käkat klart. ;-)
Jhonas Enroth och Lars Johansson är ännu kvar?
Spänningen stiger... ;-)
Grymnir
Kontakt:

Inläggav Grymnir » 170702 kl 18:09

Känns lite som att Enroth är på väg.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170702 kl 18:11

Grymnir skrev:Känns lite som att Enroth är på väg.
Eller http://www.eliteprospects.com/player.php?player=25480
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170702 kl 18:28

Jag blev inte jätteimponerad av det jag såg av Enroth i AHL-slutspelet.
Men det kanske bara är jag som har höga krav på spelet med klubba nu efter Lindbäck.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170702 kl 19:31

eleganten skrev:Jag blev inte jätteimponerad av det jag såg av Enroth i AHL-slutspelet.
Men det kanske bara är jag som har höga krav på spelet med klubba nu efter Lindbäck.
Undrar hur mycket han har Pekka Rinne att tacka för det? När jag såg honom i slutspelet med Nashville i våras så spelade han slående likt Lindbäck med klubban, och de var ju lagkamrater i Nashville 10-12. Minns inte om Lindbäck var lika vass och aktiv med klubbain i Brynäs och Timrå. Lite kul att de är lagkamrater i Nashville igen. Förstår dock inte vad Lindbäck har där att göra för han lär inte peta Rinne och Saros och i AHL kommer han att tjäna $100,000 vilket är betydligt mindre än vad han hade fått i Rögle.
Henrik

Inläggav Henrik » 170702 kl 21:55

I Lindbäcks fall så blir det säkert svårt och som resultat den "låga" AHL-lönen, men grejen är nog att han vill ta sin lilla chans att nå NHL.
Enroth däremot är kanske mer benägen att ta nya tag i Sverige. Kan vi få honom får vi nog vara väldigt nöjda. Har svårt att vi se att RBK skulle kunna locka till sig något bättre, men å andra sidan har jag noll koll på de lediga utlänningarna.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170702 kl 22:33

eleganten skrev:Jag blev inte jätteimponerad av det jag såg av Enroth i AHL-slutspelet.

Jo man blev onekligen lite bortskämd med Lindbäcks klubbteknik, sen hade vi ju inte backar förra säsongen som klarade av det spelet heller. Fast det är knappast troligt att vi har det nu heller.

Har inte sett Enroth så mycket det senaste året ska erkännas men de matcher jag sett med honom i NHL och även i landslaget har han varit bra och stabil? Men han kan ju klart gått ner sig?

Fast nu i och med Lindbäcks återkomst till NHL kanske vi kan locka med en perfekt omstart för Enroth?
Användarvisningsbild
fidelis

Inläggav fidelis » 170702 kl 23:31

GrönvitaMike skrev:
Undrar hur mycket han har Pekka Rinne att tacka för det? När jag såg honom i slutspelet med Nashville i våras så spelade han slående likt Lindbäck med klubban, och de var ju lagkamrater i Nashville 10-12. Minns inte om Lindbäck var lika vass och aktiv med klubbain i Brynäs och Timrå. Lite kul att de är lagkamrater i Nashville igen. Förstår dock inte vad Lindbäck har där att göra för han lär inte peta Rinne och Saros och i AHL kommer han att tjäna $100,000 vilket är betydligt mindre än vad han hade fått i Rögle.

Han ser antagligen AHL-spel som sin främsta väg in i NHL och tycker väl att det väger tyngre än den extra lön som han hade lyft i Rögle.

Ny målvakt på gång hur som helst. Nu när förhandstippsen börjar försvinna så undrar man ju verkligen vem det är som Masken har på ingång.
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 170703 kl 06:05

GrönvitaMike skrev:
Grymnir skrev:Känns lite som att Enroth är på väg.
Eller http://www.eliteprospects.com/player.php?player=25480

Spännande namn :-) !!
Känner mig lugn trots att de mest etablerade namnen ryker en efter en, litar på Masken & Thuresson! Tycker att det blivit en STOR, positiv förändring i organisationen sedan Thuresson klev in mer aktivt gällande nyförvärv och de slopat den trista sportgruppen.
Blir det klart i veckan? spännande!

Hur ser det ut med Marshall - köps han ut? Vore mumma att ersätta honom med en tvåvägsback med speluppfattning.
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 170703 kl 09:30

Rappakalja skrev:
Kollade igenom snabbt NHL/KHL vilka målvakter som har utgående kontrakt - Är helt baserat på EP, så vet ej hur klubbarna tänker kring alla.

NHL-svenskar:
Jhonas Enroth
Linus Ullmark
Robin Lehner
Anders Nilsson
Lasse Johansson
Anton Forsberg
(Jonas Gunnarsson)

KHL-intressanta:
Ben Scrivens
Justin Pogge
Niklas Svedberg
Danny Taylor
Ville Kolppanen
Harri Säteri

Kör vi en uppdatering av denna lista hur det ser ut just nu så kan vi ta bort några namn...

Ullmark klar för Sabres
Nilsson klar för Canucks
Lasse Johansson troligtvis inte pga kontrakt med frölunda
Forsberg klar för Chicago
Gunnarsson troligtvis inte pga kontrakt med Malmö (uttalandet angående Lasse Johansson borde även gälla Gunnarsson)
Svedberg klar för Wild

Lehner är troligtvis inte redo för en flytt tillbaka till Europa

Utan att ha sökt på nya namn än de som stod i detta inlägg så verkar det vara Enroth eller en utländsk målvakt som kommer presenteras.
Tur det finns en gedigen lista på utländska målvakter kvar, samtidigt är jag inte helt säker på att man ska räkna bort Lasse Johansson och Gunnarsson (hoppas inte Gunnarsson!!!).
Malmö har redan SHLs dyraste målvaktspar, de vill inte ha in Gunnarsson också.
Lasse Johansson hade garanterat tagit plats i Frölunda, men med Gustavsson och Mattsson har de ett intressant par som de säkert är hur nöjda med som helst, här blir nog Lasse en kostnadsfråga.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170703 kl 09:30

Flying Farang skrev:

[...]
Har inte sett Enroth så mycket det senaste året ska erkännas men de matcher jag sett med honom i NHL och även i landslaget har han varit bra och stabil? Men han kan ju klart gått ner sig?
[...]

Han släppte in lite konstiga, billiga mål och var tveksam med klubban utanför mål. Jag såg 3 matcher med honom.
Jag vet inte hur han har det med karriären i övrigt, skulle inte våga uttala mig om huruvida han har gått ner sig.
Spontant tveksam till 178 cm med. Går väl an om han har snabbhet, vighet och vinnarskalle fortfarande. Känns som större målvakter får saker gratis utan att behöva överprestera.

Återgå till "Röglespelare"