Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
sinner

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav sinner » 170706 kl 12:59

GrönvitaMike skrev:Det känns som att Örebro fick den bättre finnen i kassen, på papperet åtminstone.

Vi får hoppas att har får lika mycket flyt som Hudacek:)
Nu får du sluta med "gräset är grönare på andra sidan" tänket. Som straff, du får uttala felfritt namnet på Ville Kolppanens gamla klubb - 10 ggr I rad : Neftekhimik Nizhnekamsk ;-)
Flood

Inläggav Flood » 170706 kl 14:42

Orkar någon sammanfatta vad Masken säger om truppen i HD?
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170706 kl 15:14

Flood skrev:Orkar någon sammanfatta vad Masken säger om truppen i HD?
Någon vänlig som orkar kopiera artikeln antingen här eller i PM?
https://www.hd.se/2017-07-07/han-vill-n ... mpaign=bfr

Det finns tre frågetecken som jag ser det. Marshall, Fairchild och Liljegren. Det är ändå tre backar och viktiga beslut som kommer. Med finnen i hamn kan de nu lägga mer kraft och tid på att 1. Lösa Marshall och ersätta honom. 2. Behålla Cade och sätta punkt för spekulationerna eller ta in en värdig ersättare: Erixon/Salmela. 3. Övertyga Toronto om att ett seniorår för Timothy i SHL med förtroende och speltid är det bästa för hans utveckling.

Edit: Tar gärna en sammanfattning på intervjum med Kolppanen också: https://www.hd.se/2017-07-07/ville-kolp ... ra-i-rogle
Prebens

Inläggav Prebens » 170706 kl 16:37

Skulle inte bli förvånad om Andre Pettersson plötsligt presenteras. Vad jag hör är han kvar i bilden. Kanske har han Rögle som en backup om det det inte löser sig med Schweiz el Khl.
Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 170706 kl 19:26

Jag tycker snacket om Fairchild och Marshalls vara eller inte vara låter märkligt. Jag har inte hört något officiellt om att de skulle vara på väg bort. Alltså anser jag att de kommer att spela här denna säsong också. Förstår inte att ni går på så hårt om det då jag inte hört ett smack.
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 170706 kl 21:35

Jag tycker masken är helt ute och cyklar om han dumpar fairchild nr 1. Fairchild gjorde sin första säsong i SHL och nu vet han mer om ligan pluss att han kom ju mer igång i slutet av säsongen då han hade mer rutin nr 2. Dumpar Rögle han kommer med största sannolikhet en annan SHL-klubb och ta han och till 95% så kommer han och vara grym då han har bättre medspelare nr 3. Fairchild är nog det bästa Rögle kan ha, en spelare som är poängstark och våran redan. Varför skulle man dumpa han? För salmela? Visst salmela kanske må vara rutinerad och skicklig men han är bara ute efter pengar. I fairchild kan vi få en spelare som kan bli en spelare som står för mycket i Rögle och kan bli väldigt ledande.

Sen Marshall.
Rögle har väl sagt till han att ha har tillåtelse att sticka och får han det så är det väl lika med att Rögle inte vill ha han i mitt tycke tror jag de...
Nej håll i fairchild, dumpa Marshall och in med en tvåvägsback!
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170706 kl 21:54

I intervjun med Masken tycker jag det hintas om att Petersson inte är helt borta. Han avfärdar inte ryktet om att det finns ett intresse för Petersson, utan säger bara att de fortfarande tycker han är en bra spelare. I övrigt säger han att Ville varit med i diskussionerna en längre tid och att han sållats ut bland ett större antal målvakter (om man sen läser artikeln där Ville intervjuas så förstår man att han antagligen varit med i gruppen målvakter man diskuterat, men att Svedberg antagligen var förstahandsvalet då Ville tackade ja direkt...). Masken säger att Ville siktar på OS och att han är en kvick målvakt. Sen säger han att truppen är spikad i och med denna värvning. Ska det in någon mer så måste vara en väldigt extraordinär spelare.

I intervjun med Ville säger han att han hört mycket bra om Rögle och att han beslutade sig snabbt för klubben. Han tycker Volle är en bra målvaktstränare och han ser fram emot att slippa träna ensam. I Ryssland ledde språk problem till att han fick träna själv under sina 3 år där. Förra säsongen förstördes av en knäskada som numera är läkt. Han är starkare än någonsin i knäet. han lärde sig av Lindbäck vad som krävs för att lyckas när de kamperade ihop i Ilves. Han siktar på NHL. Beskriver sig själv som typisk finsk målvakt, dvs arbeta mer med klubba och skridsko. En ingen puckmotare, men mer en reaktionsmålvakt. Han ansluter 1 augusti.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170706 kl 23:28

Undrar hur bra han är med klubban eg? Har nu läst lite RBK-relaterat där man nämner klubb- och puckhanteringen som något positivt.
Men EP skriver: "Needs to improve puck handling skills" (2014).

Läste på ett forum om en svensk supporter som hade sett det ryska lagets matcher och sagt att han släpper mycket returer. Dock hade han bara sett ett fåtal matcher så det kan ju vara missvisande.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170706 kl 23:55

Erixon som någon nämnde vill stanna i NA. Skulle det bli SHL så har SKE första-tjing, speciellt nu när de behöver ersätta Aho.
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 170707 kl 05:38

Mygel skrev:I intervjun med Masken tycker jag det hintas om att Petersson inte är helt borta. Han avfärdar inte ryktet om att det finns ett intresse för Petersson, utan säger bara att de fortfarande tycker han är en bra spelare. I övrigt säger han att Ville varit med i diskussionerna en längre tid och att han sållats ut bland ett större antal målvakter (om man sen läser artikeln där Ville intervjuas så förstår man att han antagligen varit med i gruppen målvakter man diskuterat, men att Svedberg antagligen var förstahandsvalet då Ville tackade ja direkt...). Masken säger att Ville siktar på OS och att han är en kvick målvakt. Sen säger han att truppen är spikad i och med denna värvning. Ska det in någon mer så måste vara en väldigt extraordinär spelare.

I intervjun med Ville säger han att han hört mycket bra om Rögle och att han beslutade sig snabbt för klubben. Han tycker Volle är en bra målvaktstränare och han ser fram emot att slippa träna ensam. I Ryssland ledde språk problem till att han fick träna själv under sina 3 år där. Förra säsongen förstördes av en knäskada som numera är läkt. Han är starkare än någonsin i knäet. han lärde sig av Lindbäck vad som krävs för att lyckas när de kamperade ihop i Ilves. Han siktar på NHL. Beskriver sig själv som typisk finsk målvakt, dvs arbeta mer med klubba och skridsko. En ingen puckmotare, men mer en reaktionsmålvakt. Han ansluter 1 augusti.

Tack Mygel! Känner optimism trots det relativt okända målvaktsvalet. Tror & hoppas Lindbäck haft positiva saker att säga om RBK till Ville då han frågat honom. Det som bekymrar mig lite är att det bara skrivits 1-årskontrakt med honom...då står vi där till nästa säsong igen utan målis om han nu drar till NHL (vilket var målet). Eller det är till nästa säsong vi hugger Lindbäck =)?
Flood

Inläggav Flood » 170707 kl 10:33

Tycker inte att ett 1-kontrakt behöver vara dåligt, i synnerhet inte när det gäller en förhållandevis ung målvakt som kanske satsar på att nå NHL. Då har han ju verkligen pressen på sig att leverera för att göra sig själv attraktiv nästa vår.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170707 kl 13:59

Ettårskontrakt är det enda rätta i det här fallet med en ung och inte helt beprövad målvakt som haft andraspaden och eg bara flugit en säsong. Tänk om det inte skulle slå väl ut och så står vi där i höst med ett såll ala "Dansk" som vi betalar för i två år. Hade det varit Svedberg/Johansson så hade man lätt tagit ett tvåårskontrakt för de har bevisat mer.
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 170707 kl 17:54

GrönvitaMike skrev:Ettårskontrakt är det enda rätta i det här fallet med en ung och inte helt beprövad målvakt som haft andraspaden och eg bara flugit en säsong. Tänk om det inte skulle slå väl ut och så står vi där i höst med ett såll ala "Dansk" som vi betalar för i två år. Hade det varit Svedberg/Johansson så hade man lätt tagit ett tvåårskontrakt för de har bevisat mer.
Flood skrev:Tycker inte att ett 1-kontrakt behöver vara dåligt, i synnerhet inte när det gäller en förhållandevis ung målvakt som kanske satsar på att nå NHL. Då har han ju verkligen pressen på sig att leverera för att göra sig själv attraktiv nästa vår.

Mkt bra resonemang båda två, är bara lite skeptisk framåt nästa säsong när vi återigen ska ut på målvaktsjakt (antagligen). Men precis som ni skriver kan det likväl vara så att finnen misslyckas brutalt och då står vi där med en målvakt med långt kontrakt...
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170707 kl 18:45

Jag hade ju hellre tagit Svedberg/Johansson/Enroth ifall jag fått välja, med det inte sagt att Ville är en dålig keeper och jag tror att han kan bli ett utropstecken i SHL och växa in i kostymen rejält. Å andra sidan trodde jag Dansk/Volden skulle steppa upp förra säsongen också men det sket ju som bekant sig...

Tycker truppen ser intressant ut, klart spetsigare än förra året och sliper vi bara ett liknande skadehelvete så bör den är truppen säkra fortsatt SHL spel utan kval och gärna slåss om play-in platserna.

Nyfiken på hur Aaltonen fungerar i sin andra säsong i Rögle, hoppas de får kemin att stämma direkt med kedjekamraterna så kan det nog bli åka av.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170707 kl 19:03

Flying Farang skrev:Nyfiken på hur Aaltonen fungerar i sin andra säsong i Rögle, hoppas de får kemin att stämma direkt med kedjekamraterna så kan det nog bli åka av.
Skillnaden lär väl framförallt märkas i fart, kreativitet och spelande backar (vilken lyx!).
Prebens

Inläggav Prebens » 170709 kl 19:13

En liten genomgång inför säsongen

Forwards:
Widing ersätter Cehlin. En försämring, Widing är 34 och kommer tillbaka från en svår skada. Cehlin har/hade enorma kvaliteer innan han blev skadad.
Hedberg ersätter Wännström ett ?, klar försämring i powerplay men Hedberg är rappare och mer av en powerforward dock har han inte mycket shl erfarenhet. Men kan lyfta i år, hoppas..
Brithen ersätter Liljewall, en klar förbättring på de flesta plan. Brithen är en klart bättre center Båda är kulturbärare.
Aaltonen ersätter Schutz, en klar förbättring. Fast ett litet frågotecken. Aaltonen är en humörspelare och spelade inte bra i slutet på säsongen. Det gäller att han trivs, funkar i gruppen och med tränarna.
Sandin ersätter Åslin, känns som en försämring, Åslin kom starkt i slutet och visade hög moral. Sandin är ett helt oprövat kort på denna nivån.
Kan Collberg och Ryfors lyfta iår? Jag hoppas och tror det. Hoppas Collberg får chansen i 3 kedjan och i powerplay. Jag tror Collberg kan bli en ny Wännström.

Backar:
Schira ersätter Granak, känns som en förbättring. Granak är en go kille men räckte inte till ifjor. Shira ska vara lite puckkär men bör ändå vara en klar förstärkning främst defensivt.
Gagne ersätter Williamsson även här bör det bli en klar förstärkning. Har inte shl rutin men var den bästa offensiva backen i allsv. Bra även defensivt.
Younan ersätter Claesson, här är jag tveksam. Tyckte Claesson var ganska ok. Younan är oprövat på denna nivån. Frölunda ratade honom.  Vi får se...
Fairchald och Liljegren. Bara hoppas att Liljegren stannar och satsar. Kan bli ett riktigt utropstecken. Fairchald är jag tveksam till. Vek defensivt samt dåligt skott. Saknade även lite i inställning fast kanske var det självförtroendet. Bara hoppas han steppa upp om stannar..
Marchal tja jag gillar hans inställning ger 100 % i varje match till skillnad från en del andra. Hoppas han kan hitta tillbaka till våren 2016 då var han stabil.
Bibic x2 främst Alen imponerade förra säsongen.
Målvakter:
Kolpannen ersätter Lindbäck ett klart minus. Två och en halv säsong i khl ej som nr 1. Känns tveksamt bara hoppas det blir bra. Jag hade hellre sett Pogge.
Kruse är ett helt oprövat kort.

Bara nu tränarna steppar upp..
Eldebrink knäckte laget ifjor med en naiv offensiv som de andra lagen läste sönder. Efter det hämtade sig aldrig Rögle...

Totalt sett ett bättre Rögle i år, hoppas de börjar rätt och bra då kan det bära till slutspel. De är förhoppningsvis underskattade som vanligt. ..
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170709 kl 19:45

Jag tycker att man ska tänka Aaltonen & Brithen vs Cehlin & Wännström och där tycker jag att de förstnämnda är bättre. Varför? Aaltonen är spetsigare än C och W, och Brithens centerroll är ovärderlig.

Att kalla Aaltonen ett "frågetecken" borde vara förbjudet. Vi ska vara glada att han vill spela för ett bottenlag i SHL. Killen hade lätt gått in i Skellefteås förstafemma.
Tycker inte att han är en "humörspelare" heller. Det är en lirare som är exceptionell offensivt och för att vara det kan han inte ta ut all energi och kraft i försvarsspelet. Det är få offensiva klasspelare som samtidigt är klockrena defensivt. Lindström, Lasch, Little, Omark mfl jobbar ju inte heller röven av sig hemåt men inte kallas de humörspelare för det. Humörspelare för mig är någon som skiter i hemjobbet fullständigt (Lerg i kvalet), som drar på sig utvisningar, söker upp bråk osv (Marshall) och det stämmer inte på vår finne.

Sen tar jag definitivt Hedberg och Widing före Schutz och Liljewall. De senare två var överbetalda sett till deras roller och prestation. Hedberg och Widing är vinnarskallar och tuffa tvåvägsforwards som kompletterar vår offensiva spets (Aaltonen, Brithen, Lerg, Rensfeldt, Connolly) på ett bättre sätt. De är billigare dessutom. Schutz hade en saftig lön och Liljewall tjänade ca 100t med sin kaptensroll. Jag gillar Stoffe ska tilläggas men han borde i sådana fall ha gått före en sån som Matson.

Åslin var sjukt ojämn i SHL. Petad till och från, 10-15 poäng av en utpräglad offensiv spelare är riktigt dåligt. Han har gjort 20 mål på över 200 matcher om jag inte minns fel. Sandin är 21 år och kanske kan bli något i framtiden. Ingen idé att jämföra idag. Vi har Collberg, From och Lucas som borde kunna "ersätta" Åslin.

Schira är en stor förstärkning jämfört med Granak, både offensivt och defensivt.

Gagné ersätter Williamsson med råge. Klasskillnad.

Younan är bättre än Claesson. Har svårt att tro att Claesson förra säsongen skulle gå in och bli Hästens bästa back och snitta typ 22 min/match. Younan är en större ledartyp nu än Claesson någonsin kommer att vara. Jag tyckte att Claesson var OK och hade hellre behållit honom än Almen, men nu är det som det är.

Liljegren får ses som ett starkt nyförvärv.

Marshall kan dra så långt han bara kan, en girig jävel som försvårar vårt backarbete. Bör vara väck innan de går på is!

Det enda minuset är Kolppanen jmf med Lindbäck. Kruse är nog inte sämre än Dansk/Volden.

Nu har vi ju också Ross och Hansson från start. Ross är nog den skarpaste tränaren vi har.

Eldebrink knäckte inte heller laget med sin "naiva offensiv". Backsidan var urusel och värdig ett lag som Oskarshamn i HA och inte RBK i SHL. Det var det största problemet. Hjälpte inte heller att vi saknade en förstecenter och att våra två bästa forwards missade 65% av säsongen och där ett koppel andra missade stora delar.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 170709 kl 21:30

GrönvitaMike skrev:
Läste på ett forum om en svensk supporter som hade sett det ryska lagets matcher och sagt att han släpper mycket returer. Dock hade han bara sett ett fåtal matcher så det kan ju vara missvisande.

Inte så konstigt när man tränar ensam i tre år. Jag vet knappt nåt om honom men jag tycker det känns bra med honom i laget.

http://www.expressen.se/sport/hockey/sh ... lvaktspar/
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 170710 kl 13:56

GrönvitaMike skrev:Jag tycker att man ska tänka Aaltonen & Brithen vs Cehlin & Wännström och där tycker jag att de förstnämnda är bättre. Varför? Aaltonen är spetsigare än C och W, och Brithens centerroll är ovärderlig.

Att kalla Aaltonen ett "frågetecken" borde vara förbjudet. Vi ska vara glada att han vill spela för ett bottenlag i SHL. Killen hade lätt gått in i Skellefteås förstafemma.
Tycker inte att han är en "humörspelare" heller. Det är en lirare som är exceptionell offensivt och för att vara det kan han inte ta ut all energi och kraft i försvarsspelet. Det är få offensiva klasspelare som samtidigt är klockrena defensivt. Lindström, Lasch, Little, Omark mfl jobbar ju inte heller röven av sig hemåt men inte kallas de humörspelare för det. Humörspelare för mig är någon som skiter i hemjobbet fullständigt (Lerg i kvalet), som drar på sig utvisningar, söker upp bråk osv (Marshall) och det stämmer inte på vår finne.

Sen tar jag definitivt Hedberg och Widing före Schutz och Liljewall. De senare två var överbetalda sett till deras roller och prestation. Hedberg och Widing är vinnarskallar och tuffa tvåvägsforwards som kompletterar vår offensiva spets (Aaltonen, Brithen, Lerg, Rensfeldt, Connolly) på ett bättre sätt. De är billigare dessutom. Schutz hade en saftig lön och Liljewall tjänade ca 100t med sin kaptensroll. Jag gillar Stoffe ska tilläggas men han borde i sådana fall ha gått före en sån som Matson.

Åslin var sjukt ojämn i SHL. Petad till och från, 10-15 poäng av en utpräglad offensiv spelare är riktigt dåligt. Han har gjort 20 mål på över 200 matcher om jag inte minns fel. Sandin är 21 år och kanske kan bli något i framtiden. Ingen idé att jämföra idag. Vi har Collberg, From och Lucas som borde kunna "ersätta" Åslin.

Schira är en stor förstärkning jämfört med Granak, både offensivt och defensivt.

Gagné ersätter Williamsson med råge. Klasskillnad.

Younan är bättre än Claesson. Har svårt att tro att Claesson förra säsongen skulle gå in och bli Hästens bästa back och snitta typ 22 min/match. Younan är en större ledartyp nu än Claesson någonsin kommer att vara. Jag tyckte att Claesson var OK och hade hellre behållit honom än Almen, men nu är det som det är.

Liljegren får ses som ett starkt nyförvärv.

Marshall kan dra så långt han bara kan, en girig jävel som försvårar vårt backarbete. Bör vara väck innan de går på is!

Det enda minuset är Kolppanen jmf med Lindbäck. Kruse är nog inte sämre än Dansk/Volden.

Nu har vi ju också Ross och Hansson från start. Ross är nog den skarpaste tränaren vi har.

Eldebrink knäckte inte heller laget med sin "naiva offensiv". Backsidan var urusel och värdig ett lag som Oskarshamn i HA och inte RBK i SHL. Det var det största problemet. Hjälpte inte heller att vi saknade en förstecenter och att våra två bästa forwards missade 65% av säsongen och där ett koppel andra missade stora delar.

Aaltonen är en artist & helt overkligt att ha honom tillbaka - bara att tacka högre makter! :-) ;-)

Håller i övrigt med i allt - vårt truppbygge i år är ju en klar, klar förbättring jämfört med ifjol. Minuset är ju målvaktssidan MEN tror starkt på Kolppanen!!

Ross ( tillsammans med Lindbäck) var förra årets absolut bästa & viktigaste värvning! Utstrålar enorm pondus, vinnarskalle & han ställer KRAV på SAMTLIGA i sin omgivning!!! Tror stenhårt på honom och anar att vi får se ett litet skifte i båset där Ross förhoppningsvis tar över mer & mer från Elde....
Henrik

Inläggav Henrik » 170710 kl 17:41

Vem som ersätter vem i pusslet är inte helt givet. Spelarna är olika, pengar och kemi m.m. spelar roll. Jag jämför trupperna på pappret, före fjolårets respektive årets säsong.

Aaltonen ersätter och uppgraderar Cehlin som given RW-etta. Widing verkar mer bunden till en kant (RW) och ersätter kanske ej Wännström (LW/RW) fullt ut som spelare, men överglänser i rutin och ledaregenskaper. Tydligt är att man nu tror på Collbergs stora lyft och att Matson kommer till större nytta i år. Sandin får ses som outsidern på högerkanten, som ersätter “spök-spelarna” Fraser, Laz och Lindgren. Kvalitétsmässigt tycker jag det väger jämt.

Brithén är en del i att försöka uppgradera hela centerhierarkin över tid. Connolly blir i år i stället en ypperlig tvåa. Ryfors och Karlsson, två lovande killar man inte var beredda att välja bort, tar förhoppningsvis ytterligare kliv. Matson, kanske Sandin, knappast Sylwander, möjligen en hemplockad Ludvig Elvenes, kan få agera reservalternativ. Räknar man förlusten av Schütz till centrarna så är man färre, men knappast sämre totalt på fyra centerpositioner. Både Schütz och Liljewall blev överflödiga till följd av trycket i hierarkin, ovanifrån och underifrån. Vem får kanske göra plats för Sjögren nästa år?

Till vänster är Lerg bäst, precis som föregående år. Jag håller ännu Rensfeldt som god tvåa. Hedberg bör nog, precis som Widing, ses som ett nyförvärv som förhoppningsvis uppgraderar Åslin, även om jag tycker de spelarna är väldigt olika och svåra att jämföra. Man har uttalat att man vill satsa på From som kanske lyfter i år? Sylwander fick till slut chansen att fullfölja kontraktet. Kan han åter bidra mer? Och räknar man i stället Schütz den förlorade LW-skaran så har man egentligen inte ersatt honom här heller, möjligen då med utlånade Lucas & Ludvig Elvenes och förhoppningsvis ett riktigt bra J20 därtill?

Totalt sett har man fått en tydligare hierarki och rollfördelning bland forwards, men inte nödvändigtvis ett kvalitétsmässigt nettoplus på pappret (är alla hela till skillnad från Cehlin, Wännström m.fl föregående säsong så blir det däremot det i praktiken längre fram). Visst spetsar Aaltonen och Brithén ytterligare, men minst lika avgörande för laget blir det eventuella lyftet för t.ex. Collberg, Sandin, Ryfors, Karlsson, From och Hedberg, att Lerg, Widing och Rensfeldt håller måttet och att Matson och Sylle steppar upp. Förhoppningsvis blir resultatet bättre i år för att fler är hela och presterar bättre. Med tanke på utlånen och att vi dessutom var skadedrabbade från start ifjol är truppen endast skenbart, numerärt tunnare, i praktiken snarare en spelare bredare. Men om man verkligen velat framstå som tydligt bättre på forwardssidan jämfört med föregående år så skulle man nog fylla på även med en sådan som André Petersson (eller behållt Wännström). Fast gissar att det är långsökt och att butiken dessutom är stängd.

På backsidan kan Younan uppgradera Claesson. Räknar kallt med att Gagné och Schira vida överglänser Granak och Williamsson. Det vore för mig en skräll om inte Liljegren stannar och kan ses som ren bonus i år. Kan Alen fortsätta utvecklas och Almen komma upp på banan igen? Fairchild kan förhoppningsvis fortsätta åka och passa bra, men skärpa defensiven, skjuta oftare och bättre, om han inte drar och blir ersatt? När försvinner Marshall och vem ersätter honom? Kan vi få in en duktig och rejäl tvåvägsback med kanonskott? Kanske har J20 en överraskning att bjuda på? Även om några frågetecken återstår på backsidan tyder allt på att man totalt sett kommer att ta tydliga och rejäla kliv i rätt riktning.

Tror Ville är något mitt emellan Dansk och Lindbäck. Ville & Kruse bör kunna vara en uppgradering jämfört med Dansk & Volden främst på förstaspaden. Men förväntar mig inte att finnen fyller Lindbäcks utrustning och vårt målvaktspar tillhör knappast SHL:s toppskikt i år. Därför jättebra att Ville fick ett ettårskontrakt. Skulle det inte hålla så måste annars en kanonmålvakt åter in på lagets absolut viktigaste post.

Även om något frågetecken återstår att räta ut denna Silly season, och jag hoppas fortfarande att man har slantar kvar och kanske gör en överraskande klassvärvning, betraktar jag forwardsidan som relativt likvärdig, backsidan - förra årets stora svaghet - som betydligt bättre och målvaktsidan som lite osäkrare än i föregående års trupp. Med rimlig utveckling och mer normal skadefrekvens bör detta lag ha goda möjligheter att undvika kvalspel. Förhoppningsvis är man med och krigar om play-in-platserna ända in i kaklet. Kan man nå dit är det en stor framgång.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 170710 kl 19:58

Bara jag som hade valt Hedberg framför både wenna och cillen, 7 dagar i veckan? Hedberg är ett grymt förvärv. Kan ta gift på att han spelar 1a-lina med brittan och Aaltonen. Där har vi en succekedja.

2a lerg-connelly-rensfelt
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170711 kl 00:14

Henrik skrev:Även om något frågetecken återstår att räta ut denna Silly season, och jag hoppas fortfarande att man har slantar kvar och kanske gör en överraskande klassvärvning, betraktar jag forwardsidan som relativt likvärdig, backsidan - förra årets stora svaghet - som betydligt bättre och målvaktsidan som lite osäkrare än i föregående års trupp. Med rimlig utveckling och mer normal skadefrekvens bör detta lag ha goda möjligheter att undvika kvalspel. Förhoppningsvis är man med och krigar om play-in-platserna ända in i kaklet. Kan man nå dit är det en stor framgång.
Bra skrivet! Men ha i åtanke att Hedberg, Widing och Lindbäck var nödlösningar under säsongen och att vi stod utan dem när serien startade i september. Det är direkt orättvist att jämföra trupperna med detta i åtanke. Det är t.ex. inte omöjigt att RBK plockar in klasspelare som Petersson/Salmela under säsongen och det gör ju en j-a skillnad. Det väsentliga är att jämföra trupperna i september vid seriestart.

Aaltonen > Cehlin. Aaltonen är spetsigare och har bevisat mer.
Brithen = Wännström. Jämnt men fördel Brithen pga rollen som förstecenter och att han har bevisat mer.
Hedberg > Schutz. Hedberg är bättre och nyttigare. Klasskillnad i kvalet när den ene var bäst av samtliga forwards och den andre fortsatt anonym och medioker.
Widing > Fraser. Klasskillnad med tanke på hur båda såg ut under säsongen.
Ryfors = Liljewall. Jämnt men glöm inte att Ryfors petade Liljewall under säsongen. I slutet av säsongen var Ryfors andrecenter och Liljewall fjärdecenter. Det säger en hel del.
Sandin < Åslin. Fördel Åslin för att han är mer "färdig".
Kolppanen/Kruse > Dansk/Volden. Kolppanens KHL-rutin och landslagsspel gör att han hamnar högre. Kruse visade upp en nivå i kvalet som varken Dansk eller Volden kom i närheten av under säs.
Schira > Granak. Klasskillnad.
Gagné > Williamsson. Klasskillnad.
Younan > Claesson. Ser mer potential i Younan. Även om han är oprövad så har han ändå gjort en hel och väldigt bra säsong i Hästen, medan Claesson mest har gjort ströinhopp här och var.
Lucas = Laz. Båda ser/såg lovande ut inför resp seriestart. Dock har ju Lucas en högre nivå i sig.

Slutsatsen är att årets lag ser mycket bättre ut redan nu. Och skulle man värva något vasst under säsongen så är det klasskillnad.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170711 kl 00:22, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170711 kl 00:18

Demon-Willaume skrev:Bara jag som hade valt Hedberg framför både wenna och cillen, 7 dagar i veckan? Hedberg är ett grymt förvärv. Kan ta gift på att han spelar 1a-lina med brittan och Aaltonen. Där har vi en succekedja.

2a lerg-connelly-rensfelt
Hedberg är en personlig favorit men jag hade nog valt de andra två faktiskt. Tycker att han ska jämföras med Schutz/Fraser och liknande i första hand så låter vi Brithen och Aaltonen sköta det andra ;-)

Hade också velat se din andrafemma med Rensfeldt - Connolly - Lerg. Undrar dock om det funkar i verkligheten med tanke på att de aldrig kamperade ihop under förra säsongen? Kan det ha att göra med att både Lerg och Rensfeldt trivs bäst på vänsterkanten? Fast Lerg höll ju till jävligt mycket på högerkanten...hmm! Då blir det också klurigt hur man formerar tredjefemman eftersom både Widing och Collberg spelar på högerkanten. Det känns som att balansen i femmorna rubbas om man spelar Lerg och Rensfeldt i samma femma.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170712 kl 22:02

Liljegren signade precis med Toronto. Tippar på att han spelar i AHL kommande säsong.
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 170712 kl 22:10

GrönvitaMike skrev:Liljegren signade precis med Toronto. Tippar på att han spelar i AHL kommande säsong.

NEJ! Satan också :-(
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170712 kl 22:14

Jag gissar på att han lånas ut till Rögle.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170712 kl 22:16

Mygel skrev:Jag gissar på att han lånas ut till Rögle.
Möjligt. Toronto har sista ordet.

"Timothy Liljegren will only play in Sweden or with the Marlies next season. No possibility of him joining the OHL's IceDogs".
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170712 kl 22:32

Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 170712 kl 22:37

GrönvitaMike skrev:

"Timothy Liljegren will only play in Sweden or with the Marlies next season. No possibility of him joining the OHL's IceDogs".

Sedan hittade jag lite mer om gällande transferavtal (som går ut denna sommar): http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/ ... sam-soppa/

Eftersom Liljegren är draftad i förstarundan så är vi tyvärr inte skyddade ser det ut som. Min gissning nu är att det blir en Hampus övergång, dvs han spelar i Marlies nästa säsong. Toronto ville han över honom för att anpassa honom till den mindre rinken och NA hockey. Tanken var att sätta honom i OHL. Nu får det bli AHL.
Användarvisningsbild
GrönvitaMike
Forumtroll
Forumtroll

Inläggav GrönvitaMike » 170712 kl 22:39

Mygel skrev:
GrönvitaMike skrev:

Sedan hittade jag lite mer om gällande transferavtal (som går ut denna sommar): http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/ ... sam-soppa/

Eftersom Liljegren är draftad i förstarundan så är vi tyvärr inte skyddade ser det ut som. Min gissning nu är att det blir en Hampus övergång, dvs han spelar i Marlies nästa säsong. Toronto ville han över honom för att anpassa honom till den mindre rinken och NA hockey. Tanken var att sätta honom i OHL. Nu får det bli AHL.
Precis! Vad skulle de tjäna på att låta honom återgå till stor rink? Bättre att slussa in honom i AHL.

Återgå till "Röglespelare"