Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
BubsemanNG

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav BubsemanNG » 171103 kl 10:05

En intressant tanke är att schismen mellan Eldebrink och spelarna är så stor att spelarna medvetet agerar hönsgård och visar lojhet och förlorar för att till sist få bort honom. Ett spelarkollektiv kan ju knappast strejka men de kan ju protestera genom att spela dåligt. För att det inte ska vara allt för uppenbart så ser man till att blixtra till och vinna några matcher emellanåt. Med det sagt så är det ju optimalt tillfälle i helgen för att slutföra planen. Om det fortsatt visar sig vara hönsgård och lojhet och två klara förluster inkasseras är det inte omöjligt att det är så!!! Bara i så fall hoppas att planen lyckas och att huvudtränaren efter uppehållet heter Ross!!
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171103 kl 10:26

BubsemanNG skrev:En intressant tanke är att schismen mellan Eldebrink och spelarna är så stor att spelarna medvetet agerar hönsgård och visar lojhet och förlorar för att till sist få bort honom. Ett spelarkollektiv kan ju knappast strejka men de kan ju protestera genom att spela dåligt. För att det inte ska vara allt för uppenbart så ser man till att blixtra till och vinna några matcher emellanåt. Med det sagt så är det ju optimalt tillfälle i helgen för att slutföra planen. Om det fortsatt visar sig vara hönsgård och lojhet och två klara förluster inkasseras är det inte omöjligt att det är så!!! Bara i så fall hoppas att planen lyckas och att huvudtränaren efter uppehållet heter Ross!!

Tror du verkligen spelare som Collberg, Bibics, From, Karlsson, Ryfors, Hedberg osv har råd med en sådan hållning? De är tidigt i sina karriärer och på gränsen att platsa i SHL. Samtliga jag nämner har fortfarande att bevisa att de över tid håller en jämn SHL-nivå. Din tanke låter lite väl konspiratorisk, men man vet aldrig :)
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171103 kl 13:11

Inte en chans. Det hade räckt med att gå till Masken och Thuresson för att få honom sparkad. Svårare än så är det inte. Lite som Brynäs gjorde för att få väck Melin.
Henrik

Inläggav Henrik » 171103 kl 14:01

Vill egentligen akta mig för att jaga syndabockar. Tycker som Brithén, att alla tränare och spelare sitter i samma båt. Hittills har i stort sett alla underpresterat. Klart det drabbar varandra individuellt också. Kan inte förstå alls varför man skulle vara skeptiskt till Hansson. Han är väl precis lika modern i sitt ledarskap och minst lika meriterad som Ross? Sen tror jag inte heller att Eldebrink är så kass och omodern som en del tycks tro. Samtidigt är det väl rimligt att just han får ta ansvar för resultaten och att han ligger väldigt pyrt till om det blir 0p mot Växjö. Men inte givet att det blir bättre med en nödlösning. Och varför skulle Ross och Hansson klara det bätte själva? Men kanske ändå en idé, att offra en gubbe för att övriga ska vakna...
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171103 kl 15:52

Henrik - Hansson har misslyckats på alla positioner tidigare så det var fel att ta in honom från början. Han är på tok för mesig tycker jag.

Eldebrink kommer alldeles för lindrigt undan. Han var trots allt med och byggde det här laget tillsammans med Masken. Att lägga skulden på spelarna som han var med och satsade på är ju att skjuta sig själv i foten. Sen klarar jag inte av hans passiva taktik i egen zon i 5 mot 5 och i BP. Det är ett uruselt taktiskt drag som får våra medelmåttor att se sämre ut än vad de är. Formationerna som tas ut och görs om hela tiden är inte heller optimala. På samma gång är det ett fett underbetyg till Ross och Hansson som inte kommer med nya idéer utan bara underordnar sig det Eldebrink säger oavsett hur det ser ut på isen. Jag tror inte att det skulle bli så värst mycket bättre av att släppa Eldebrink och köra vidare med Ross och Hansson.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171104 kl 12:21

Nä, frågan är om man får någon större effekt att fimpa AE och köra vidare med Ross/Hansson. Det skulle vara om Ross växer i en sådan roll och att spelarna slipper en uttröttad röst, som trots allt har sista ordet.

Jag tycker personligen att försvarsspelet känns väldigt, väldigt stabbigt och oavsett vad man tycker om backarnas kapacitet, så är den defensiva speliden helt off vilket gör att det ser värre ut än vad det behöver vara. BP helt horribelt! Och att man med en dåres envishet vägrar att byta taktik gör att mitt tålamod är slut. Okunskap eller prestige?

Att Liljas namn nämns är väl inte så konstigt, hans rutin smäller högt och hans närvaro var viktig i omklädningsrummet. Men visst, otestad som tränare så handlar det bara om en tillfällig injektion.

Vet bara att man måste agera på något sätt, göra något för att bryta trenden och det snabbt. En fjärdedel är avklarad och det finns fortsatt inte en grund som funkar. Som tur är är det inte så många poäng upp, men det går snabbt andra halvan så det går inte att vänta för länge.

Jag hade plockat hem Lucas och fimpat Collberg, tänk vilken utveckling Lucas hade kunnat få med samma förtroende som Collberg har fått! Däremot hade jag väntat tills man bestämt sig för att ta bort Eldebrink, så man får in honom i en positiv vända. Smart drag dessutom att låta nya sportchefen plocka hem honom.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 171104 kl 13:36

eleganten skrev:Jag tycker väldigt mycket om Hansson. Han brinner för RBK och borde vara kvar i organisationen på ett eller annat sätt. Har svårt att bedöma hur han är som A-lagstränare.

Det bör väl vara rätt lätt att bedöma, till och med lättare än att bedöma Eldebrinks prestation. Hansson ansvarar för backarna, försvarsspelet och boxplay. Hur bedömer du att dessa varit denna första fjärdedel av säsongen? Bra = Hansson har gjort det bra. Dåligt = Hansson har misslyckats.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171104 kl 13:44

Mygel skrev:
eleganten skrev:Jag tycker väldigt mycket om Hansson. Han brinner för RBK och borde vara kvar i organisationen på ett eller annat sätt. Har svårt att bedöma hur han är som A-lagstränare.

Det bör väl vara rätt lätt att bedöma, till och med lättare än att bedöma Eldebrinks prestation. Hansson ansvarar för backarna, försvarsspelet och boxplay. Hur bedömer du att dessa varit denna första fjärdedel av säsongen? Bra = Hansson har gjort det bra. Dåligt = Hansson har misslyckats.

Ja, om det är så enkelt så är det ju givetvis Hansson som ska bort, inte Eldebrink.
Det är exakt dessa bitar du nämner som är bedrövliga.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 171104 kl 14:37

Det har tutats ut att Hansson ansvarar för dessa delar medan Ross ansvarar för spelet på andra sidan banan samt powerplay. Som andra organisationer så funkar det säkert som så att Hansson/Ross utarbetar förslag på hur formationerna ska se ut inom deras område samt hur de ska spela. Dessa presenteras för alla inom trojkan där Eldebrink har sista ordet. Respektive assisterande har sedan att implementera det man bestämt sig för genom att förbereda spelarna på träningen (mönster, taktik och formationer) och fila på detaljerna under match.

Jag kan tycka mig se lite av Hansson i hur man försvarar sig. Som ni säkert minns så var Hansson ingen aggressiv back utan påminde mer om dagens Fairchild. Jag tycker man kan se denna spelstil i försvaret både när de spelar 5 vs 5 och PK. Hade varit intressant att se hur Lilja hade gjort, då de två var väldigt olika backtyper.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171104 kl 16:25

Fast, stämmer det verkligen Mygel? Det var inte så man målade upp det när man pratade rollfördelning på tränarsidan i HD-intervju:

”Efter tre dagar på nya jobbet är coachernas respektive ansvarsområden klara: Roger Hansson kommer att coacha forwards, Anders Eldebrink tar hand om backarna medan Patrik Ross har ett helikopterperspektiv och fokuserar mer på individuell feedback.
Även powerplay blir Patrik Ross ansvar. I boxplay skickar Roger Hansson in forwards och Anders Eldebrink backar.”

Kanske har förändrats?
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 171104 kl 21:05

Ja, det verkar som jag fått det om bakfoten. Den ansvarsfördelningen är under match:
Från HD på försäsongen:
"I matcherna har Hansson ansvar för backarna och boxplay. Ross basar över forwards och powerplay medan Eldebrink har fokus på helheten och individuell feedback."

Utanför för match beskriver Eldebrink det som följande:
" Vi använder båda ishallarna och delar först upp backar och forwards var för sig. Sen spolar vi och kör gemensamt efteråt med spelövningar. Jag själv kör backarna, Patrik och Roger kör forwards och "Wolle" målvakterna. Vi har fått bra respons från spelarna och kan jobba mer med matchlika detaljer."

Men som du säger, med mina tankegångar så är det så klart Eldebrink som ansvarar för det havererade försvarsspelet (vilket jag tror till viss del beror på undermåliga backar)
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171104 kl 21:35

Det låter ju genialt. Eldebrink tränar backarna och när det är match tar Hansson över :-)
Henrik

Inläggav Henrik » 171104 kl 22:08

Det är väl bara att inse vad Sanny också gjort:
http://bloggar.expressen.se/sannylindst ... r-dags-nu/
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171104 kl 22:15

Ja de finns ingen återvändo. Men ross hoppas jag blir kvar.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 171104 kl 22:28

Henrik skrev:Det är väl bara att inse vad Sanny också gjort:
http://bloggar.expressen.se/sannylindst ... r-dags-nu/

Den "traden" kan så klart bli kostsam. Men skickar man Ross/Hansson i retur till OIK så kanske det kan väga upp "stölden" av Hellkvist? Vill de ha Eldebrink också så fine, vi betalar ju ändå för honom...

Men Hellkvist är en kontrollfreak och en one man show som det är take it or leave it som gäller - han kommer att rodda i allt och ingenting i Rögle så att man är beredd på det. Men han kan lyfta laget till ingemansland och det är det vi behöver nu.

Sen är frågan om vi kan få med Per Kenttää som sportchef?
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 171104 kl 22:52

Sen om/när vi får en ny headcoach är det dags för en ny spelare att få C på bröstet, Daniel Widing!

Sorry Brithén men du pallar inte trycket som C och jag tror att hans spel blir bättre utan att ha kaptenstrycket på sig. Just my two cents...
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171104 kl 23:46

Ja, det har nämnts här flera gånger tidigare.

Bit i det sura äpplet, svälj prestigen och undersök möjligheten med Hellqvist! nu! En hård jävel som vet vad han vill och som kan ta ett helhetsgrepp. Kan klubben och var helt suverän innan han blev sjuk. Helt, helt rätt för en höjd kravbild och en utveckling av J-led och A. Kommer inte passa alla primadonnor men so be it.

Men, har ens tränare SHL-klausul? samma regler som oss andra dödliga?
Henrik

Inläggav Henrik » 171105 kl 00:15

Jo Kentää & Hellqvist, mer rätt än så kan det nog inte bli just nu. Men frågan är som sagt om det är ens avtalsmässigt/teoretiskt möjligt?
I annat fall finns det förhoppningsvis liknande alternativ. För jag tror absolut det krävs en ung, hungrig och driven sportchef som får hjälp av scouter samt en djävligt hård och samtidigt modern tränare (som Hellqvist eller kanske Rönnqvist?). Problemet kommer väl därefter, när de måste klara en lite mjukare variant i uppföljaren (det var för svårt för Brynäs-spelarna, de klarade inte av att uppbriga någon kämpaglöd själva, så man kickade Melin, ha ha...)
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171105 kl 02:13

Tror ni om Salo? Visst gjorde han bort sig lite när han sista säsongen i LIF värvade för pengar man inte hade men det var ju lika mycket VDns ansvar. Men det går inte att blunda för alla klasspelare han värvade som sportchef i Leksand: Alsenfelt, Hersley, Hultström, Raffl (ordinarie i NHL), Ryno, Sallinen, Ritola, Cehlin, Savinainen, Guter, Micke Johansson, Wännström, Olimb, Kapstad bland annat. Det var inte många Aleardi, Tessier, Williamsson, Cederholm, Marshall-värvningar iaf. Hans misslyckade värvningar var typ Connolly ;-) Himelfarb mfl. Säger väl en del om lägstanivån där.

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -tillbaka/
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 171105 kl 10:18

Har dock för mig att Kenttää skrev ett 3 års kontrakt med OIK och Hellkvist ett 1+1 kontrakt så oavsett så blir det att slanta upp pengar för Rögle om man vill ha båda eller bara en av dem.

Sen verkar inte Kenttää heller vara en person som bara släpper det han påbörjat bara för att ett mer lukurativt erbjudande finns att tillgå.

Sen är det ju mycket möjligt att Rögle möter OIK i kvalet senare i vår.

Tommy Salo? Exakt vad lyckades han med i Leksand? Visst, han värvade en massa namn med hjälp av en frikostig budget som sedan underpresterade och drog klubben till den ekonomiska ruinens brant. Nä, tack till Tommy Salo.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171105 kl 10:25

Nä inte Salo.

Hoppas Thure hittar något riktigt bra.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171105 kl 12:42

Flying Farang skrev:Tommy Salo? Exakt vad lyckades han med i Leksand? Visst, han värvade en massa namn med hjälp av en frikostig budget som sedan underpresterade och drog klubben till den ekonomiska ruinens brant. Nä, tack till Tommy Salo.
Han tog upp dem i SHL och värvade klasspelare efter klasspelare som du ser ovan. Lämnade i förtid sista säs men jag tycker att Leksand hade ett bättre lag 14/15 än vad vi har idag.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171105 kl 12:48

Får rysningar för allt som någonsin varit kopplat till knäckeklubben.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171105 kl 12:56

ogilthorpe skrev:Får rysningar för allt som någonsin varit kopplat till knäckeklubben.
Ja, men det går inte att blunda för vilka spelare han tog in och satsade på. Betydligt bättre än Masken.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171105 kl 13:43

Kollar tv-pucksfinal. Konstaterar att Skånes boxplay är så ofantligt mkt bättre än Rögles.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 171105 kl 16:38

GrönvitaMike skrev:
Flying Farang skrev:Tommy Salo? Exakt vad lyckades han med i Leksand? Visst, han värvade en massa namn med hjälp av en frikostig budget som sedan underpresterade och drog klubben till den ekonomiska ruinens brant. Nä, tack till Tommy Salo.
Han tog upp dem i SHL och värvade klasspelare efter klasspelare som du ser ovan. Lämnade i förtid sista säs men jag tycker att Leksand hade ett bättre lag 14/15 än vad vi har idag.

Masken tog upp Rögle i SHL utan att värva "klasspelare" eller skicka klubben till ruinens brant...

De flesta av de namn du räknar upp som lyckade var inte speciellt lyckade i sin Leksands sejour.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171105 kl 17:12

Flying Farang skrev:Masken tog upp Rögle i SHL utan att värva "klasspelare" eller skicka klubben till ruinens brant...

De flesta av de namn du räknar upp som lyckade var inte speciellt lyckade i sin Leksands sejour.
Vi gick upp säsongen SHL utökades med två lag. Sen dess har vi skämt ut oss och slagit en massa negativa rekord. Tittar man på namnen Salo tog in så skulle jag säga att han var/är en av de bättre sportcheferna i landet. Masken å andra sidan är ohotad sämst. Sällan sett en sämre sportchef. Maxwell, Baranka, Granak, Kristensen, Bibic, Sterner, Hellgren, Vernace, Bostrom, LeBlanc, Marshall, Williamsson, Aleardi, Tessier, Schutz, Åslin, Cederholm, Collberg, Fraser, Kolppanen, Kruse, Younan, Sandin, Kovacs, Eldebrink, Ross, Hansson, Bogren, Gath mfl
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 171105 kl 17:46

Hejdå Eldebrink! Lycka till med jakten.

http://www.roglebk.se/artikel/fcomaj9mz ... ar-i-rogle
Senast redigerad av GrönvitaMike 171105 kl 17:46, redigerad totalt 1 gång.
Flood

Inläggav Flood » 171105 kl 17:46

Eldebrink slutar!
https://www.roglebk.se/
Oledha

Inläggav Oledha » 171105 kl 17:47

Jaha, Då lämnar Eldebrink.

Återgå till "Röglespelare"