Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
Titanus88

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav Titanus88 » 171218 kl 15:14

Chris Abbott tar sina spelare i hand och önskar god jul när de lämnar Lindab arena efter måndagens träning. Anledningen: han flyger till Nordamerika under måndagskvällen, en resa som spikades innan han klev på sportchefsjobbet i Rögle. Men han ska inte bara hem för att fira jul.

– Jag ska till Buffalo och se hur det går för Lucas (Elvenes) i junior-VM. Där har jag stämt träff med en lång rad personer som jag har haft kontakt med på telefon och som jag vill presentera mig för.

– Det handlar om både scouter och klubbledare. Jag vill stärka mina relationer där och skapa samarbeten som kan fungera i båda riktningarna.

När det gäller Rögles nuvarande trupp har målvakten Ville Kolppanen lånats ut till Södertälje. Den finske målvakten, som missat hela säsongen på grund av sviter från en hjärnskakning, är redo för spel igen. Och utlåningen ska nog inte tolkas som att han är på väg bort.

– Förhoppningsvis får Ville spela match med Södertälje på onsdag och är sen tillbaka här på torsdag. Han kommer att få en ärlig chans hos oss, säger Chris Abbott.

Hur ser du på er situation med tre friska målvakter.

– Det är tufft för dem, men planen är att Ville ska få en riktig chans att visa vad han går för.

19-årige backen Samuel Jonsson har kommit upp i 100 SHL-minuter och då blir man automatiskt belönad med ett seniorkontrakt.

– Vi ska skriva på kontraktet om några timmar, säger Chris Abbott (vid 12-tiden). Det är en kanonkille, så det är fantastiska nyheter för Samuel – och för oss. Det här är en bra kostnad, sådana hoppas jag få se många i framtiden.

Enormt mycket har hänt i truppen under den månad som tvillingarna Abbott basat över Rögle. Och Chris utesluter inte fler åtgärder.

– Jag är nöjd med vårt lag nu, vi har visat att vi kan slå alla klubbar. Men jag tänker inte säga att jag är klar, det hänger på hur vi presterar. Ser jag ett behov kommer jag att försöka fylla det.

Andra sportchefer har börjat rusta för kommande säsonger. Chris Abbotts primära mål har varit att få ordning på laget här och nu, men han säger också:

– Vi har många killar med utgående kontrakt och planen är att påbörja den processen tidigt efter nyår. Vi har många beslut framför oss.

Det blir således ett derby utan Chris Abbott på läktaren. Men varje spelare får med sig samma avskedsord efter handskaket.

– Just go out and get the job done.
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 171218 kl 15:32

Berra skrev:Jason Akeson ryktas in enligt madhawk!

Spännande rightare snittade 1 ppg i Ahl förra året!

Direkt när jag såg namnet kom jag och tänka på en artikel inför förra säsongen av Bodin på Hockeysverige

http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/ ... -se-i-shl/

5 Spelare: Zengerle kom och försvann lika fort, Acrobello gör det bra i NLA, Miele gör det bra (tyvärr).
Brennan är fortfarande kvar som grym back i AHL och Akeson gjorde ett försök i KHL men vände hem lika snabbt som Zengerle i LHC.

Namnet är bra, bara hålla tummarna för att OM det stämmer, och han skriver på för Rögle, att det blir någorlunda samma utdelning som i AHL...
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 171218 kl 16:37

Mieles stats i MIF:
20 6 10 16 -15 29 40 18:37

Jag vill inte vara taskig men det är inte såååå imponerande siffror på en "toppspelare" för ett lag som ligger i mitten.
Men som Eldebrink sa: AHL spelare kan sällan komma till SHL och spela Allan. Det tar ett tag att få ihop sakerna.

Snackar vi Akeson:
RBK har alltid varit bra med spelare som varit i Flyers. :)
Henrik

Inläggav Henrik » 171218 kl 18:28

Akesson verkar helt klart spännande! Och det gör väl inte ont med en forward till?

Men nog bör man ha sparat lite kulor o krut till åtminstone en bra back! En bra tvåvägsback bör införskaffas. Men kanske räknar man med att Younan och Gagné snart är tillbaka i spel och är nöjda med det?

Nu när Samuel spelat ihop till kontrakt och Bondesson finns i marginalen kanske man inte ska förvänta sig ytterligare "unga och talangfulla"? Men när Chris ändå kollar på JVM, kan han ju spana in Almtunas högerskytt Gustav Lindström extra noga. Varför inte ta en sväng förbi Rasmus Sandin också? Om inte annat inför nästa säsong.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171218 kl 19:57

Tycker absolut att Akeson känns som ett intressant namn! Blir perfekt som avslutare tillsammans med Ted och Elvenes, om det nu skulle stämma.

Vad gäller backsidan som fortsatt ser tunn/sårbar ut så är det väl troligt att både Younan och Gagne börjar närma sig återkomst och att det är därför Chris håller sig kall. Plus att finnen i bästa fall är en istids-slukare.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 171218 kl 20:58

henkus78 skrev:

Trodde vi främst hade behov av nya backar. Snart har vi inte en enda svensk i laget :-)

Förstår dig, men just nu gäller det bara att stanna kvar i SHL, så de gör inte så mycket för min del.
henkus78

Inläggav henkus78 » 171218 kl 21:14

sinner skrev:
henkus78 skrev:

Trodde vi främst hade behov av nya backar. Snart har vi inte en enda svensk i laget :-)

Förstår dig, men just nu gäller det bara att stanna kvar i SHL, så de gör inte så mycket för min del.

Stannar vi bara kvar så är det lugnt för min del med :-)
Henrik

Inläggav Henrik » 171218 kl 21:44

ogilthorpe skrev:Tycker absolut att Akeson känns som ett intressant namn! Blir perfekt som avslutare tillsammans med Ted och Elvenes, om det nu skulle stämma.

Vad gäller backsidan som fortsatt ser tunn/sårbar ut så är det väl troligt att både Younan och Gagne börjar närma sig återkomst och att det är därför Chris håller sig kall. Plus att finnen i bästa fall är en istids-slukare.

Håller med om Akeson. Samtidigt är det ju isf en intressant diss kanske främst till Widing, Aaltonen, Collberg och Hedberg?
Hoppas, hoppas på Janne och att Younan och Gagné väntas åter snart. Då är det ju ej direkt tunnt eller sårbart längre. Däremot är det kanske likväl motiverat med fortsatt renovering/uppdatering?
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 171219 kl 06:09

Var har Bentsen/GrönvitaMike tagit vägen med sin insamling till enorma offensiva backar blivit av?

Förväntade mig lätt att det skulle trilla in lite lätta lomme pengar på 250 000 kr till åtminstone en superback nu till derbyt mot Malmö.
Men vi kan alltid hoppas på Björk från IKO och att GrönvitaMike har hunnit samla ihopa lite pantburkar till en sådan superback.

Förövrigt så behövs inte det någon insamling till nyförvärv för det har väl Chris Abbot bevisat att det finns nog allt lite stålar i börsen kvar.
Berra

Inläggav Berra » 171219 kl 16:05

Akeson går till Mora!
Nu släpper vi den tomten och krossar Malmö!
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 171219 kl 16:11

Berra skrev:Akeson går till Mora!
Nu släpper vi den tomten och krossar Malmö!

Får hoppas det var Chris som släppte han pga att han inte skulle vara bra! ;-)
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171219 kl 16:31

Klar besvikelse med Akeson. Till Mora också av alla jävla lag! En käftsmäll - hade känts mer ok om Växjö eller Frölunda snott honom.

Men men, så är det bara.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 171219 kl 16:43

Ska bli spännande att se hur bra han är. Om han är så bra som man förväntar att en sån spelare ska va. I sådana fall kommer man att gräma sig.

Om inte är man vääldigt tacksam.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171219 kl 16:47

Tuborg skrev:Ska bli spännande att se hur bra han är. Om han är så bra som man förväntar att en sån spelare ska va. I sådana fall kommer man att gräma sig.

Om inte är man vääldigt tacksam.

Håller med. Dom här "bra" ahl-spelarna är alltid en chansning och det brukar ta tid för dom att komma in i det. Hoppas han floppar.

Fö så är det lite missnöje med pengar i khk. Bra om dom hänger med skopan och är loja.
Henrik

Inläggav Henrik » 171219 kl 17:16

Ja, lite surt, men samtidigt var väl ändå inte vårt behov så väldigt skriande efter en sådan spelare. På honom brände nog Mora samtidigt sitt sista krut. KHK har definitivt gjort det. Örebro har knappast ett korvöre över sedan förra årets megaminus. Om RBK har någon krona över till mer välbehövlig backförstärkning så kan det bli tungan på vågen i längden! :-)
Blagh

Inläggav Blagh » 171219 kl 18:08

Gjort mycket poäng, men usel +- statistik, tror det var bra vi sparade de pengarna och ännu mer turbulens i gruppen.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171219 kl 22:02

Har både Växjö och frölunda varit intresserade av Akeson så borgar det för att han är riktigt bra. Jag tycker det känns som en stor förlust att han valde Mora. Det är inte ett lag som behöver bli bättre..
GrönVit4life

Inläggav GrönVit4life » 171219 kl 22:30

har försökt mig på en betygsättning av nuvarande trupp. Utlämnat de senaste två nyförvärven samt en del som knappt spelat. Betyg 1-5. Tagit med i beräkningen vilka förväntningar man kan ha på resp. spelare utefter meriter, roll, och förmodad kostnad. Här är min lista. Ofta även en kommentar om jag tror de kan få upp sitt betyg eller inte).

Pogge - 3 (dock inte alls den supermålvakt man trodde, kan och kommer bli bättre)
Kruse - 2 (flaxat till någon gång men förstår inte värvningen då jag inte ser potentialen)

Bryan Lerg – 3 (men allt bättre på väg mot 4)
Craig Schira – 4 (bästa back utan tvekan)
Juhamatti Aaltonen – 2 (borde kunna mer)
Edwin Hedberg – 3 (bättre än så i sina bästa stunder, defensivt svag)
Ted Brithén – 2 (blivit klart bättre sen abbots, kan mycket mer)
Ludvig Rensfeldt – 2 (allt frö ojämn)
Taylor Matson – 3
Jack Connolly – 2 (får ut alldeles för lite)
Kevin Gagné – 2 (bra offensivt men svag def)
Sebastian Collberg – 2 (får inte ut tillräckligt)
Alexander Younan – 3 (riktigt bra utveckling)
Daniel Widing – 2 (grym lagspelare, kaptensämne, men missar för mycket)
Ben Youds – 3 (gjort det bra kan bli 4 med fler matcher)
Simon Ryfors – 3 (varit helt ok o förtjänar mer tid i bättre miljö)
Linus Sandin – 2 (sliter men räcker inte till)
Jesper Williamsson - 1 (försöker men inte bra nog)
Daniel Sylwander – 1 (försöker men inte bra nog)
Lukas Elvenes – 4 (varit grymt bra sen han kom tillbaka)
Samuel Jonsson 3 (gör det bra)
Almen Bibic – 2 (inte utvecklats alls)
Alen Bibic - 2 (inte utvecklats alls)

Om jag har någorlunda rätt så är det ju tydligt att allt för många underpresterar. Flera har ryckt upp sig sedan Abbotts kom o har åtminstone uppåtgående kurvor.
Med dagens förlust och Moras nyförvärv av bra sniper tror jag tåget kan ha gått för att undvika kval även om det inte är kört. Det jag då oroar mig för är inte så mycket att truppen inte skulle vara bättre än allsvenska topplag, det tror jag den är trots allt. Kan vi höja det usla box-play spelet en aning så bör vi ha alla möjligheter. MEN, återigen hur många av dessa spelare har inte utgående kontrakt eller shl klauseler , och brinner tillräckligt för RBK för att ge 110 % i ett kval? Det Abbots gör och gjort var nödvändigt men risken finns att det kan slå tillbaka i ett kval?
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 171219 kl 22:57

Tycker det är lite märklig (minst sagt) betygsättning.
Bröderna Bibic på samma nivå som Gagné?
Jag tycker den sistnämnda var vår bästa back efter Schira när han spelade.
Dessutom Aaltonen är iaf en 3:a, en av dom som levererat bäst.
Youds 4 vete fasiken.
Enig om dina ettor.
GrönVit4life

Inläggav GrönVit4life » 171219 kl 23:15

Ja Almen var ett skrivfel han skulle inte varit med alls i listan. Håller dock med dig att de inte borde ha samma siffra men kan väl säga att alens 2a är svag, gagnes stark. Men betygen är också utifrån förväntningar och jag hade högre på Gagne än Alen. Gagne har ännu så länge inte varit det tillskott jag trodde han skulle bli, delvis pga av mycket frånvaro. Aaltonen gillar jag personligen men även där hade jag räknat med mycket mer även om han sätt bättre o mer delaktig ut sista tiden. Tror Youds kan bli en 4 liksom Schira en 5a men det krävs också att omgivningen höjer sig då.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 171220 kl 09:49

Håller inte med om att JW är bara en 1 i betyg. över året har han inte varit bra men tycker att han tar steg framåt och jag tycker att han har blivit bättre under det nya ledarskapet. Schira kan krångla till det i egen zone och det såg vi många gånger mot malmö. Inte för att han är dålig på något sätt men han kan läsa motståndaren lite vagt och i stället för att fortsätta sin rörelse med fart skall vill han byta riktning och fastnar i ett hörn. Han rede ut situationerna bra men tappar fart och momenttum.
tycker dock att en spelare som Collberg inte sitter så säkert längre. Alla har väntat på att genombrottet skall komma. han har hoppat mellan kedjorna och verkar inte komma till någon poäng produktion var ha än befinner sig. Det är en spelare var uppgift är att producera poäng, det är inte en 4 line spelare.

Alen Bibic tycker jag ser bättre ut för varje match som går. emot malmö så länge han inte iväg puckarna på samma sätt som han tidigare gjort. han känns också mer säker på uppgiften och rollen.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 171220 kl 09:56

UppflyttningsByrån skrev:Schira kan krångla till det i egen zone och det såg vi många gånger mot malmö. Inte för att han är dålig på något sätt men han kan läsa motståndaren lite vagt och i stället för att fortsätta sin rörelse med fart skall vill han byta riktning och fastnar i ett hörn. Han rede ut situationerna bra men tappar fart och momenttum.
[...]
Alen Bibic tycker jag ser bättre ut för varje match som går. emot malmö så länge han inte iväg puckarna på samma sätt som han tidigare gjort. han känns också mer säker på uppgiften och rollen.

Gillar Schira just därför att han inte skickar iväg puckarna tanklöst. Om ingen gör sig spelbar så tar han på sig ansvaret att försöka behålla puckkontroll genom att använda kroppen och stänga bort motståndaren. Jag ser det därför inte som att Schira krånglar utan som att han tar ansvar. Håller helt med om att Alen höjde sitt defensiva spel under gårdagen, han skickade inte stressade puckar till icing osv. Ganska rejält, resolut backspel från hans sida. Första gången på säsongen jag såg en glimt hos honom av förra årets spel.
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 171220 kl 10:05

eleganten skrev:
UppflyttningsByrån skrev:Schira kan krångla till det i egen zone och det såg vi många gånger mot malmö. Inte för att han är dålig på något sätt men han kan läsa motståndaren lite vagt och i stället för att fortsätta sin rörelse med fart skall vill han byta riktning och fastnar i ett hörn. Han rede ut situationerna bra men tappar fart och momenttum.
[...]

Gillar Schira just därför att han inte skickar iväg puckarna tanklöst. Om ingen gör sig spelbar så tar han på sig ansvaret att försöka behålla puckkontroll genom att använda kroppen och stänga bort motståndaren. Jag ser det därför inte som att Schira krånglar utan som att han tar ansvar. Håller helt med om att Alen höjde sitt defensiva spel under gårdagen, han skickade inte stressade puckar till icing osv. Ganska rejält, resolut backspel från hans sida. Första gången på säsongen jag såg en glimt hos honom av förra årets spel.

Håller med om att han tar ansvar för spelet. ska inte ta något ifrån Malmös checking som var riktigt bra i matchen. Sjukt surt bara att Rögle inte klarar av PP på ett bra sätt, bra igen av malmö. Tråkigt med 2-1 målet där alla står och väntar på en domare som inte hade glömt korven han åt innan matchen. Synd att det lilla fokuset som tappades resulterade i mål och jävla skit att man inte kunde kunde få in den i tredje när malmö började sjabbla när hela hallen förde liv.
Nya tag, vi ger oss aldrig!
Användarvisningsbild
Hög standard

Inläggav Hög standard » 171220 kl 12:37

UppflyttningsByrån skrev:Håller inte med om att JW är bara en 1 i betyg. över året har han inte varit bra men tycker att han tar steg framåt och jag tycker att han har blivit bättre under det nya ledarskapet. Schira kan krångla till det i egen zone och det såg vi många gånger mot malmö. Inte för att han är dålig på något sätt men han kan läsa motståndaren lite vagt och i stället för att fortsätta sin rörelse med fart skall vill han byta riktning och fastnar i ett hörn. Han rede ut situationerna bra men tappar fart och momenttum.
tycker dock att en spelare som Collberg inte sitter så säkert längre. Alla har väntat på att genombrottet skall komma. han har hoppat mellan kedjorna och verkar inte komma till någon poäng produktion var ha än befinner sig. Det är en spelare var uppgift är att producera poäng, det är inte en 4 line spelare.

Ungefär så tycker jag också. Hur många chanser ska Collberg få? Tålamodet med honom har varit stort. Är det inte dags att parkera som 13-e forward nu?
UppflyttningsByrån

Inläggav UppflyttningsByrån » 171220 kl 13:27

Hög standard skrev:Ungefär så tycker jag också. Hur många chanser ska Collberg få? Tålamodet med honom har varit stort. Är det inte dags att parkera som 13-e forward nu?

Ja jag förstår att förra ledningen hade sett att han skulle bli en ersättare till Chelin, men det verkar ju inte bli så. Tråkigt som F*n för det känns som att han verkligen ger allt men ja ibland vill det sig inte i de "äldre åren". Kolla på Brunnstöm som helt försvann. Hoppas Sebastian hittar målögat snart.
Henrik

Inläggav Henrik » 171220 kl 14:10

Både Ryfors och Collberg borde matchas högre upp än i fjärde, men viktigast nu att alla krigar i 90min! Sen är det nog klokt att försöka undvika BP om man vägrar bli bättre på just det. ;-) Mot Frölunda måste nog också ev chans i PP resultera om man ska ha en chans.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 171220 kl 14:34

Collberg läggs i facket talanger-som-fick-chansen-men-som-aldrig-blommade-ut. Hittills i alla fall. För gudarna ska veta att han har fått alla chanser i världen att visa att han har mer i sig. Jag inte vad det beror på, jättebra skott, bra på rören, spelförståelse - men nä. Men, kan möjligtvis blomma ut bättre med Abbott?

Vad gäller Schira, så håller jag med i det som har sagts. Gillar också att han vårdar pucken, fler borde ta efter men inte alla har kunnandet. (Tycker dock att Johnsson visade upp fin kyla flertalet gånger i derbyt).

Boxplayspelet, jag vet fortfarande inte vem som håller i det, men där borde man verkligen plocka in en extern resurs (eller någon internt) som kan få ordning på det. För det är fortsatt så ofantligt handlingsförlamat! Kanske inte så konstigt iofs, med idel offensiva hjärnor i båset. Tycker även man borde ifrågasätta om vissa spelare över huvud taget ska vara inne och spela box...
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 171220 kl 20:42

Sitter och tittar på Södertälje-TAIF,

Kollpanen tycker jag gör det jävligt bra,
Fått ca 20 skott mot sig och släppt in en puck bara,
Drog på sig en utvisning gjorde han i andra perioden.

Jävligt tråkig match dock men man kan utan tvekan konstatera att Ville är ljusår bättre än Emil,
Sen har man ju alltid en ekonomisk verklighet att förhålla sig till.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 171220 kl 21:10

Titanus88 skrev:Sitter och tittar på Södertälje-TAIF,

Kollpanen tycker jag gör det jävligt bra,
Fått ca 20 skott mot sig och släppt in en puck bara,
Drog på sig en utvisning gjorde han i andra perioden.

Jävligt tråkig match dock men man kan utan tvekan konstatera att Ville är ljusår bättre än Emil,
Sen har man ju alltid en ekonomisk verklighet att förhålla sig till.

Tänkte detsamma så tjoff tjoff 2 billiga baklängesmål. Får ändå ge honom klart godkänt med tanke på hur längesen han stod senast
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 171220 kl 21:27

Lite så ja :D
Svårt att klandra honom vid dom två målen dock,
Dessutom extra plus i kanten för att han tar 6 av 7 straffar.
Helt klart stabil insats.

Återgå till "Röglespelare"