Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Henrik

Re: Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Inläggav Henrik » 180122 kl 23:26

Gissar att Matsons beräknade rehabtid medför att Chris fortsätter ligga lågt med forwardsförvärv 1-2 veckor till. Om ingen ytterligare skada uppstår tror jag inte det inkommer något nytt utifrån. Däremot kanske han vill ta hem Ludvig för testning, bredd och konkurrens? Eller så nöjer han sig med att fylla på med och testa juniorer? Tror faktiskt vi överlever även ytterligare någon skada bland forwards. Men tanken på en eventuell skada på Schira förskräcker! Frågan är om en gardering med t.ex Ekberg hjälper så mycket mot det? Tippar att Chris avvaktar lite till eller rent av bestämmer sig för att låta bli även backförvärv om inget tråkigt händer just Schira, eller kanske Janne (men finsk granit går nog inte sönder i första taget), fram till OS-uppehållet.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180124 kl 20:08

Tycker det saknas bredd så jag hoppas fortsatt att Abbott får in något mer. Hellre det än att stå och vara efterklok. Inget dumsnålt nu i slutspurten tack. Faller en av de mer offensiva bort i skada/avstängning så känns det väldigt skakigt. Tycker redan det kändes försvagat när man tappade Matson och Sandin, inte så att man har ett gäng junisar redo att kasta in, mer än Melker.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180124 kl 22:06

Håller med. Tänker så här. Om man har chans att få in en etablerad forward ala Squires så tar man honom. Om det bara finns "Perfettos" på marknaden så ser jag hellre en bra back. Kodie Curran som ryktas till Malmö/Rögle/KHK ser intressant ut på papperet iaf.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180124 kl 23:29

När stänger fönstret?
Henrik

Inläggav Henrik » 180125 kl 00:20

Håller med om att det kan vara bättre att ta det säkra före det osäkra och bredda om man kan. I vilket fall skulle jag nog ta hem och testa Ludvig åtminstone några matcher för att se om man ska behålla honom i organisationen på något sätt nästa säsong. Tänker annars också likt Rooth i podden att det kan vara knepigt att få in någon utifrån nu även om man vill, i praktiken kanske endast för sju matcher efter OS-uppehållet, för ett eventuellt långväga nyförvärv hinner snart inte hit innan det och transferfönstret tar vid. Spelare som Squires vill nog ha en längre try-out eller skyltfönster till andra klubbar inför kommande säsong. Tror chansen till "spetsförstärkning" på detta stadium är liten. Jämförelsen med Perfetto kanske haltar, men denne har fått betydligt längre tid på sig. Jag tror att man måste ha spelaren i åtanke också för nästa säsong i fall man vill få napp. Perfetto hade kanske inte heller hoppat på tåget nu? Utbudet av spelare som är beredda på att endast hjälpa Rögle i mål denna säsong måste vara oerhört begränsat. Chris vill så klart heller inte köpa på sig vad som helst inför nästa säsong bara för att fylla på för eventuella skador denna säsong. Men om han nu kikat så ofta på Pantern så är han kanske i valet och kvalet beträffande Ekberg? Backsidan känns helt klart mest känslig. Men tycker Chris att Ekberg är något att ha inför nästa säsong? Och varför skulle Ekberg bry sig om att avsluta säsongen i Rögle om han inte får kontrakt över nästa säsong? Då kan han väl lika gärna köra vidare i Pantern och hoppas på andra SHL-klubbar? Kan Chris ligga nära även någon HA-forward tro? Kanske har han också intresserat sig för någon av Panterns motståndare?

Personligen gissar jag att Chris i samråd med Cam under löpturen bestämde sig för att fortsätta avvakta så länge som möjligt, kanske fem omgångar till eller rent av sju, om de funnit något också för kommande säsong? Självfallet vill Chris inte vara dumsnål och riskera SHL-kontraktet, men också helst slippa bygga in något egentligen oönskat inför kommande säsong bara för att bredda och rädda denna säsong. Så om inga fler skador uppstår fram tom 3/2 eller 10/2, om avståndet till kvalstrecket med 9 eller 7 matcher kvar samtidigt ökar till 10p och avståndet till play-in-strecket fortsatt är ca 15p och därmed än mer ointagligt, vilket inte är ett speciellt osannolikt scenario, så tror jag faktiskt Chris stänger butiken i samband med transferfönstrets stängning utan att ha tagit in en enda spelare mer än Ludvig. Skulle avståndet till endera strecket däremot minska lär chansen till förstärkning öka drastiskt. Uppstår skada på Schira tecknar man nog typ Ekberg på momangen.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180125 kl 09:02

Fast även om det bara skulle gälla så få matcher kan det vara dessa matcher som är skillnaden mellan SHL och Allsvenskan, så jag tycker antalet på ett sätt är oväsentligt. Viktigaste perioden på många många år och även om det har sett jättebra ut på sistone kan det ändras snabbt. Om det är spelare som håller även inför nästa säsong känns sekundärt i ett så utsatt läge, allt måste handla om överlevnad här och nu.

Tycker backsidan känns mest stabil, otroligt många som har steppat upp och även om Schira är kungen så är det inte lika bräckligt utan honom som tidigare. Men vad händer om Lerg, JMA, Lucas eller annan offensiv kraft går sönder? Vad ska man sätta in? Sylle? Ohållbart.

Men, vi får se helt enkelt. Litar fullt på Abbotts
Användarvisningsbild
Dipa

Inläggav Dipa » 180125 kl 10:21

Gällande sign av bef spelare 2018/2019:
Många på forumet verkar ha åsikten att en stor del av truppen inte håller måttet till nästa säsong och ”nästa steg”.
Jag anser dock att vi behöver en stor intakt stomme, med toppning på en del positioner.
Det har gjorts stora förändringar tidigare, med resultat att gruppen inte hittat rätt förrän efter nyår. Stora delar av viktig ny stomme som ansluter när träningsmatcher påbörjas eller tom senare. Att spela ihop och bli ett lag tar tid. Värderingar och miljön som råder i Rögle är inget som skapas i en handvändning.

Vill inte se fler säsongsupptakter som vi ofta upplevt. Ständiga förluster under försäsong mot allsvenskt motstånd höjer inte klubb, publik och sponsorer.

Vad tycker ni?
(Självklart förstår jag att det är svårt att agera nu, med det tabelläge som råder)
Henrik

Inläggav Henrik » 180125 kl 10:54

Vi försöker diskutera nästa säsongs lag i specifik tråd. Svarar kort i den. Här återstår endast frågan om och hur rbk isf ska utnyttja transferfönstret fram till 15 feb.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180125 kl 13:29

Jaha, det låter spännade med Olle Liss från Pantern. Vi får se om Chris slår till...
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180125 kl 14:28

ogilthorpe skrev:Fast även om det bara skulle gälla så få matcher kan det vara dessa matcher som är skillnaden mellan SHL och Allsvenskan, så jag tycker antalet på ett sätt är oväsentligt. Viktigaste perioden på många många år och även om det har sett jättebra ut på sistone kan det ändras snabbt. Om det är spelare som håller även inför nästa säsong känns sekundärt i ett så utsatt läge, allt måste handla om överlevnad här och nu.

Tycker backsidan känns mest stabil, otroligt många som har steppat upp och även om Schira är kungen så är det inte lika bräckligt utan honom som tidigare. Men vad händer om Lerg, JMA, Lucas eller annan offensiv kraft går sönder? Vad ska man sätta in? Sylle? Ohållbart.

Men, vi får se helt enkelt. Litar fullt på Abbotts
Klockrent. Tycker inte att resonemanget om få matcher från Rooth håller.

Henrik - Ekberg är numera ordinarie i MIF så honom kan vi glömma.

Dipa - Varför skulle man satsa på att behålla en större stomme av spelare som inte håller och/eller har misslyckats grovt? Tycker inte att spelarna är särskilt samspelta heller. Nej, en större utrensning och nystart är det enda rätta.
Användarvisningsbild
Rögle Martin

Inläggav Rögle Martin » 180125 kl 14:37

sinner skrev:Jaha, det låter spännade med Olle Liss från Pantern. Vi får se om Chris slår till...

Har haft dålig koll på honom iår men i fjol i Västervik tyckte jag han var sjukt bra. En spelare man hoppades på att Masken hade koll på.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180125 kl 21:00

Zaar fyra poäng idag...
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180125 kl 21:14

ogilthorpe skrev:Zaar fyra poäng idag...

Hardt 4 mål...
Flood

Inläggav Flood » 180125 kl 22:09

Olle Liss avgjorde för Pantern i kväll...=)
Henrik

Inläggav Henrik » 180126 kl 01:43

Mike och Ogil! Chris får gärna värva för min del. Säger bara att jag inte tror han får varken Olle Liss eller någon annan HA-spelare på kroken så lätt utan att ge kontrakt även för nästa år. Och då ska dessutom sannolikheten vara stor att vi spelar en serie högre än Pantern, annars blir ju övergången närmast poänglös för Olle m.fl HA-spelare, eller? Men får vi ett lite mer övertygande poängövertag på KHK och Mora närmsta veckan så kan nog de tvivlen undanröjas. Har Chris dessutom flis att tillgå och samtidigt hittar något som han själv vill ha även nästa säsong är det en no-brainer. Å andra sidan gör ett eventuellt ökat poängavstånd och viss trygghet då det kanske än mer relevant att göra en värvning också för kommande säsong? Specifikt bara för att rädda denna säsongsavslutning bör det väl annars vara lättare, men förmodligen också dyrare, att hitta någon halvrostig utländsk legoknekt? Rätta mig gärna om ni tror annorlunda, men tro inte att jag är principiellt emot att försöka bredda eller förstärka laget om tillfälle ges.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180126 kl 06:17

Som några varit inne på så kommer nog en värvning i detta läget att se ut som en provspelning inför nästa säsong. Skulle man plocka in exempelvis Olle Liss nu så är det förmodligen en värvning för nästa säsong.

Skulle vi exempelvis värva Squires så kan jag inte tänka mig att han kommer för att spela "bara" de 13 matcherna som återstår utan då måste det ju bli ett längre kontrakt där också. Man bör också ha i åtanke att han bara spelat 14 matcher i år enligt EP och kanske behöver några matchers startsträcka och då är det kanske bara 5-6 matcher kvar?

Bättre att plocka hem Ludvig eller Olhaver om vi börjar bli riktigt kort om folk och måste bredda.
Henrik

Inläggav Henrik » 180126 kl 10:54

Det är ganska talande att Chris hittills bara lyckats förlänga med Jonsson. Vi behöver ett lite tryggare och mer tillförlitligt läge i ingenmansland innan spelare vågar krita på, förlängningar inifrån och ev nya utifrån. Alla är rädda om sina kort inför nästa säsong. Finns idag tyvärr ingen anledning att välja röglekortet. Förhoppningsvis kan läget förbättras före transferfönstrets stängning. Jämför med Örebro som hela tiden kännt sig mer säkra och också lyckats förlänga. Förlust mot KHK skulle säkert sabba Chris chanser helt att värva före fönstrets stängning. Men kanske han då desperat, likt Pelle för några år sedan kan hitta en finsk bohem? Nja, tveksamt om Chris någonsin blir så desperat. Hoppas verligen på 3p på lördag. Kanske kan det vara tillräckligt för att det ska öppna upp möjligheter för Chris?
Henrik

Inläggav Henrik » 180126 kl 11:02

Skit i honom nu. Inte en chans att Sly släpper honom nu. Skrämseltaktiken/varningen funkade minst lika bra där som i fallet Chris-JMA. ;-)
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180126 kl 14:18

Skulle inte bli chockad om vi värvar både Zaar och Olle Liss till nästa säsong.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180126 kl 14:27

Flying Farang skrev:Som några varit inne på så kommer nog en värvning i detta läget att se ut som en provspelning inför nästa säsong. Skulle man plocka in exempelvis Olle Liss nu så är det förmodligen en värvning för nästa säsong.

Skulle vi exempelvis värva Squires så kan jag inte tänka mig att han kommer för att spela "bara" de 13 matcherna som återstår utan då måste det ju bli ett längre kontrakt där också. Man bör också ha i åtanke att han bara spelat 14 matcher i år enligt EP och kanske behöver några matchers startsträcka och då är det kanske bara 5-6 matcher kvar?

Bättre att plocka hem Ludvig eller Olhaver om vi börjar bli riktigt kort om folk och måste bredda.

Olhaver?? Allvar?
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180126 kl 14:39

Henrik skrev:

Skit i honom nu. Inte en chans att Sly släpper honom nu. Skrämseltaktiken/varningen funkade minst lika bra där som i fallet Chris-JMA. ;-)

Jaja, slutgråtet över spilld mjölk. Ville bara poängtera att han har alla möjligheter att bli en toppspelare igen i SHL :-)

Demonen - jag ska inte påstå att jag har koll på Olhavers utveckling i OIK, men i ett läge då det hade behövs bredd, om så till fjärdekedjan, så är han i grund och botten bra hockeyskolad och Björn lät nöjd med honom i en intervju tidigare. Men jag håller iofs med om att det är en jävla skillnad på Allsvenskan och SHL, så han kanske inte håller. Ludvig hade jag lätt tagit hem, kanske är det som behövs för att få igång Lucas igen - bröderna (och Ryfors) hade ju sjukt bra kemi i OIK. Tycker absolut det är ett alternativ till att köpa in en osynad import t.ex.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180126 kl 15:09

ogilthorpe skrev:Ludvig hade jag lätt tagit hem, kanske är det som behövs för att få igång Lucas igen - bröderna (och Ryfors) hade ju sjukt bra kemi i OIK. Tycker absolut det är ett alternativ till att köpa in en osynad import t.ex.

Men Ryfors spelade väl inte jättemycket med bröderna Elvenes?
I Elvenes-brödernas kedja var Manuel Ågren väldigt viktigt och man kan inte framhäva hans betydelse nog mycket.
Är ändå på ett försök, blir spännande att se om han kan ta samma kliv som brorsan!
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180126 kl 15:25

eleganten skrev:
ogilthorpe skrev:Ludvig hade jag lätt tagit hem, kanske är det som behövs för att få igång Lucas igen - bröderna (och Ryfors) hade ju sjukt bra kemi i OIK. Tycker absolut det är ett alternativ till att köpa in en osynad import t.ex.

I Elvenes-brödernas kedja var Manuel Ågren väldigt viktigt och man kan inte framhäva hans betydelse nog mycket.
Är ändå på ett försök, blir spännande att se om han kan ta samma kliv som brorsan!
Precis. Ågren och Lucas var de viktigaste länkarna i den formationen. Jag fick känslan av att man hade kunnat sätta in valfri center och det hade gått lika bra. Vi behöver ett meriterat namn framförallt och inte ett oprövat kort från HA. Sen behöver inte det ena utesluta det andra. Ta tillbaka Ludvig och värva en målskytt/back så har vi säkrat upp bredden.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180126 kl 17:14

eleganten skrev:

Nä, just Ryfors hann bara med två matcher, med ett bra resultat direkt, men de har spelat i juniorleden.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180126 kl 17:59

ogilthorpe skrev:Nä, just Ryfors hann bara med två matcher, med ett bra resultat direkt, men de har spelat i juniorleden.

Sant iofs! kanske hade klickat bra tillsammans med Lerg som är en vassare målskytt än Ågren.
Sen mötte Ågren-Elvenes-Elvenes ängagäng från HA också, inte SHL-motstånd
Är lite tveksam till att Ludvig kan ta samma steg som Lucas redan nu.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180126 kl 18:29

ogilthorpe skrev:
Henrik skrev:

Jaja, slutgråtet över spilld mjölk. Ville bara poängtera att han har alla möjligheter att bli en toppspelare igen i SHL :-)

Demonen - jag ska inte påstå att jag har koll på Olhavers utveckling i OIK, men i ett läge då det hade behövs bredd, om så till fjärdekedjan, så är han i grund och botten bra hockeyskolad och Björn lät nöjd med honom i en intervju tidigare. Men jag håller iofs med om att det är en jävla skillnad på Allsvenskan och SHL, så han kanske inte håller. Ludvig hade jag lätt tagit hem, kanske är det som behövs för att få igång Lucas igen - bröderna (och Ryfors) hade ju sjukt bra kemi i OIK. Tycker absolut det är ett alternativ till att köpa in en osynad import t.ex.

Håller med om ludvig. Jag kollade rätt mycket oskarshamn tidigare när lucas var där och tror aldrig jag tyckt att olhaver varit bra. En match gjorde han en riktigt bra grej vid sargen och passade till mål. Samma match gjorde han även ett mål. 2 bra grejer i den matchen men det andra jag sett tycker jag att han får kämpa för att bli en stabil ha-spelare. Han har svårt för att hänga med i tempot vilket är ännu högre i shl.

Jag pratade med j18-landslagets läkare och nämnde att Olhaver var med. Han svarade att det gick för långsamt. Säkert sånt som ventileras i ledarstaben. Kan tänka mig att storleken hämmar. Tidigare har det funkat med så stora spelare men med dagens snabba hockey är det nog svårt.

Jävligt synd faktiskt. Killen hade massor av talang och är en jag hoppats på. Jag kan ju ha fel...
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180130 kl 21:45

Olle Liss klar enligt Ros. Oklart om det är nu eller nästa säsong. Han behövs nu!
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180130 kl 21:47

Hur ska du ranka honom i laget GVM?

Om JMA Hedberg är 1 respektive 2a vilken plats är Liss
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180130 kl 22:00

Titanus88 skrev:Hur ska du ranka honom i laget GVM?

Om JMA Hedberg är 1 respektive 2a vilken plats är Liss
Svårt att säga men han har imponerat på mig när jag har följt Pantern. Strax bakom Hedberg, Lerg och Aaltonen skulle jag vilja säga. Bättre än trötte Rensfeldt och medelmåttan Collberg, den saken e klar. Sätt honom i bästa möjliga omgivning om han kommer redan nu.
Senast redigerad av GrönvitaMike 180130 kl 22:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180130 kl 22:04

Sett Chris hänga här i hallen, alltid undrat vem han följt i Pantern men då fick vi svaret där.

Sen spelar det ingen roll om Collberg-Rensfeldt ska fortsätta husera i förstafemman så känns det lite skitsamma vem vi värvar.

Återgå till "Röglespelare"