Rögles trupp & Silly Season 2017/18

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
dogge

Re: Rögles trupp 2017/18

Inläggav dogge » 170313 kl 14:59

Han är ju intressant, rightare också brukar ju kunna hänga en och annan kasse..
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170313 kl 18:23

Det hade varit en riktigt bra värvning. Gillar honom skarpt.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170313 kl 19:37

Han är riktigt bra och kommer nog inom några år att bli en SHL-forward att räkna med. Skadar inte att han är rightare som någon sa.
Sticker verkligen ut på isen och är utan tvekan AIKs bästa forward.
Lindqvist är ytterligare en bra anledning till att AIK inte får gå upp i år. I allsvenskan kommer de varken att kunna behålla eller ersätta honom.
Skitsamma om han hamnar i Brynäs, bara han inte blir kvar i AIK.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170314 kl 12:05

Då är tränarfrågan klar. Ross och Hansson fortsätter.
qp

Inläggav qp » 170314 kl 12:20

Skitbra!
Sean Curry

Inläggav Sean Curry » 170314 kl 13:51

Riktigt bra förlängning! Patrik Ross kommer bli viktig nästa säsong, med honom på plats från början hade vi undvikit kval! Viktig både för den positiva energin och taktiska kunnandet.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170314 kl 16:16

Gillar Ross! Men är tveksam till Eldebrink som head med tanke på hur det har sett ut. Känns som same same, en säsong som gått riktigt uselt. Hade hellre sett Ross som head. Men ja, bra med Ross
Henrik

Inläggav Henrik » 170314 kl 17:05

Mycket har blivit galet i år, beträffande bygget före och under resans gång samt helt sjukt med skador. Tror ALLA tränare hade fått sig en törn i ett sådant sammanhang. Och tror inte på att byta tränare så fort det kommer en svacka. Tror alla 3 är rätt!
Tror även Masken är rätt! Bara de själva upplever att de brinner tillräckligt, trivs tillsammans och uppvisar en förmåga att lära sig av misstagen. De är kunniga så det räcker.
Idealet är om byggledaren förstår hur han ska dra slipstenen, bit för bit, med kontinuitet som exempelvis i Växjö. Och att klubborganisation i stort hänger med. Där är jag övertygad att RBK har ganska långt kvar, i hur man bygger smartast och bäst för pengarna, dels truppen dels klubben.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170314 kl 18:09

Nöjd med Ross. Av dessa tre borde han vara headcoach i mitt tycke.
Ej nöjd med Eldebrink och Hansson.

Masken har mycket att bevisa efter den här säsongen.

Henrik - Förklara gärna hur "kunniga så att det räcker" appliceras på backuppsättningen? Är själv riktigt skeptisk med tanke på backuppsättningen Masken, Eldebrink och co har satt ihop. Det känns som att vem som helst hade kunnat göra det bättre. Det de har lyckats med är en ordentlig fuckup och tjänstefel. Så brutalt dålig är backsidan.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 170314 kl 19:26

Ja backsidan är ett fett underbetyg, det går inte att komma ifrån oh berätta kan man inte heller skylla på skador. Är inte alls såld på Masken, hans räddningsplanka blir om Lindbäck lyckas spika igen i kvalet, för DEN värvningen får ses som den bästa. Plus för kontinuitet, det behövs, men då ska det ju vara utifrån bra förutsättningar, inte bara för att.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170314 kl 20:38

Skitnöjd med Eldebrink Överlägset den bästa tränaren det senaste årtiondet och en av de absolut bästa och mest meriterade tränaren i hela SHL.

Har de tre bra kemi varför ifrågasätta?
Henrik

Inläggav Henrik » 170314 kl 21:35

Mike. Du vet att jag håller med dig om backsidan. Masken var långsam i somras, misslyckades konkret från och med värvningen av Cederholm. Innan dess kan man inte säga nåt. Sen har man i mitt tycke hållt på t.ex. Granak och Schütz i onödan under säsongen osv. Men det har vi ältat.

Däremot är jag inte säker på att det blir bättre för att man byter sportchef och tränare stup i kvarten. Om de är trötta ja, men inte om de är revanschsugna, trivs tillsammans och har en plan. Det är inte givet att man alltid gör rätt eller alltid lyckas fastän man besitter stor kunskap. Jämför t.ex. med Luleå. Ett misslyckat bygge i år. Men ingen kan inbilla mig att Osten inte är kunnig "så det räcker", men förmodligen trött och inte längre tillräckligt hängiven. Därför var det bra att han slutade, men kanske mindre lyckat att han förnyade en massa kontrakt innan dess. Jag hoppas och tror att RBK-ledningen är jäkligt sugna på att göra om och göra rätt. :-)
Henrik

Inläggav Henrik » 170316 kl 01:17

Ett lite utförligare svar, Mike! :-)

Jag tänkte spara detta till efter kvalspelet. Men så tänkte jag den mörka tanken att det faktiskt kan gå åt helvete. Och då vet e fan om jag ens orkar. Så jag gör det nu. Lite grann i förväg och förutsätter med i mitt resonemang att vi kvalar oss kvar i SHL. Degradering vore i etableringshänseende en katastrof. Då behöver man nog tänka om en hel del. Och jag vill inte tänka de tankarna i onödan.

Rögle Bk vill etablera sig i SHL. Men oavsett hur kvalspelet slutar blir denna en säsong en missräkning. Det blev inte något nästa steg, i stället ett klart steg bakåt. Innan vi ojar oss igen allt för mycket och kräver konsekvenser av klubb, ledare, spelare kan det vara behjälpligt att sätta in Rögles prestation i ett bredare perspektiv genom att kort belysa hur konkurrenterna klarat sina utmaningar. Så här kommer mina intryck.

Växjö representerar det nya som SHL verkar önska. Kanelbullesupportrar med klappor i kommunalgödat köpelag som likväl levererar upplevelse och framgång. Många är involverade i Lökers saga, men ingen har varit så betydelsefull som slagskämpen Evertsson. Han har byggt smart på alla sätt, år efter år. Han är kontinuiteten som nu börjar fyllas på med Sam Hallam. Ungdoms- och juniorverksamheten blir hela tiden bättre och har börjat bidra till A-laget. Men man har tagit sin position genom fantastiska förvärv, med prio ett till en förstafemma och därefter fyllt på och inte minst reviderat och justerat under säsongen om så krävs. Lokalsponsrat köpelag eller ej. Nu har man snart byggt en position, en tradition och en verksamhet som blir allt mindre beroende av folk utifrån. Självklart kan man återta SM-guldet. Hatten av!

Linköping och Mike Helber gjorde i princip samma resa lite tidigare och har sedan dess hunnit med en svacka där det var naturligt för Mike, som då hade gått i stå, att dra vidare. Ett omtag. Tålamod med tröga starter och Tangnes visar på mognad. Man är inte längre beroende av att brandskatta Rögle på talang. Man har egna juniorer. Och precis som Växjö förmådde man under årets säsong att komplettera truppen på ett bra sätt och resa sig från en fin start. Huruvida de går långt i årets slutspel är en helt öppen historia. Men cluben (jag har ungefär lika svårt för missbruket av engelska i svensk ishockey som Sven Melander) är utifrån sett oerhört välskött.

HV71 gjorde på sin tid kanske en mer hemvävd etableringsresa. Sedan dess har man blivit en av dinosaurierna i SHL. Och nu är man tillbaka i toppen. Jag vill påstå att man var på god väg redan förra säsongen, men att man då var så skadedrabbade att man inte hade en realistisk chans att få ut max prestation och placering av truppen. Kompletterade och mindre skadedrabbade har de i år fått blomma ut på nytt. Jag tror ett suget HV blir mycket farliga i årets slutspel.

Frölunda. Där kan man snacka bygge. Publikunderlag, pengar, strategi. Men man satsar på stora ungt, på stora akademier och gärna lokalanknutet. Framförallt har man mejslat fram en tydlig spelidé och identitet som präglar det hårda arbetet. Man vet precis vad man vill och det kan bara beundras. Man är också ett av de lag som kommit längst med att strategiskt låna ut spelare till Hockeyallsvenskan för att få stå på tillväxt. Man är en av de föreningar som jobbar hårt på att förklara för NHL att många svenska frön förmodligen odlas bättre i SHL och bör undvika att plöjas ned i AHL. Och annars ökar kanske också risken för att den svenska odlingen ger sämre avkastning på sikt. Frölunda av idag andas genuin proffsighet.

Skellefteå har haft det tyngre i år. Kanske naturligt att man inte lyckas fylla på fullt ut efter alla år av framgångar, tillhörande spelarförluster och nu ny sportchef och tränare? Kanske räcker det inte heller med kanske lite mätta hemvändare? Sen har ju åtminstone Oscar Möller haft sina bekymmer. Samtidigt går det ingen nöd på Skellefteå som nog är en av de rikaste SHL-klubbarna. Jag tror dessutom de investerat klokt i fler isytor för att generera en ännu större och bättre ungdomsverksamhet. De drömmer om att vara närmast helt hemvävda. De befäster sin kultur och tradition i breda lager. De generar därmed sitt eget publikstöd på sikt. Och det har en god publikkapacitet. Kanske har man blivit aningen bekväma efter, vad är det, sex raka finaler? Och i år tror jag man åker i kvarten. Men det må va hänt. För man är med däruppe. Och man har ypperliga möjligheter att snabbt komma tillbaka och utmana om SM-guldet under nästa säsong. Man har en ganska modest och temporär svacka. Med ett så långsiktigt tänk i en genuin kultur har man alla förutsättningar att stanna i toppen.

Brynäs är lika traditionstyngt, men lever idag på ekonomiska marginaler. Publiken sviktar lite. Men ett smart och fint lagbygge parat med erkänt duktiga Bulan gav mycket för pengarna. Brynäs kan absolut utmana de störta i år. Men idag ser jag inte denna förening som lika långsiktig hållbar i toppen som de fem ovan nämnda. Då måste nog föreningen i stort, inte bara A-lagstruppen, breddas och spetsas en del. Och nu försvinner ju Bulan. Och andra sidan har man börjat säkra med några längre spelarkontrakt. Den som lever får se.

Malmö däremot. De kan mycket väl vara på väg att göra en Lökers. Man värvar smart och kompletterar med egna unga från en allt bättre egen juniorverksamhet. Med Pantern-samarbetet sticker man dessutom ut rejält. Det är ett område man i år kanske är redan blivit bäst i Sverige på. Och det gör det onekligen lättare att avancera ytterligare framöver. Samarbetet bär redan rejält med frukt. Det ger trygghet, möjligheter, framförhållning, positiva spelare med speltid, individuell utveckling och ett bra andralag i stan. Det är en ekonomiskt och sportsligt effektivare hantering av truppen. Framtidens topplag kommer att ha ännu smalare delar av truppen hemma, vara helt förskonade från sura bänkvärmare som i stället får utvecklas i andralaget. Istället fyller de glatt på om skador uppstår. Om inget exceptionellt inträffar minskar normalt behovet av panikvärvningar under säsongen. Kan rövgökarna få en mjölkkossa i malmöpubliken så har de med nuvarande typ av arbete och tänk oerhört goda möjligheter att åter etablera sig i absoluta toppskiktet i svensk hockey och stanna där länge.

Färjestad är kultur och storlagstradition. Här har man haft kontinuitet som elaka tungor menat gränsat till inavel och sektbeteende. Kontinuitet är bra. Men det som slutar att bli bättre blir snart sämre. Man behöver ständigt uppdatera och spä på lite lagom med nytt blod och energi. Förändringarna har på senare tid blivit fler, utan destruktiva revolutioner eller omstöpningar. Man omformar nu och slipar sina gamla vapen. Därför talar allt för att Färjestad går några ljusa år till mötes. Truppen är modernt smal och spetsig, breddad med utlån. Man har riktigt fin juniorverksamhet att fylla på med, satsar därutöver på bygden och det närliggande Norge men drar sig heller inte för att spetsa med legoknektar om så krävs. I år klarade de med nöd DIF i åttondelen. I kvartsfinalen lär det bli stopp. Men man vet aldrig.

Luleå kan säkert komma tillbaka till sitt forna jag. Men som det ser ut nu kan det dröja någon säsong. De skulle ha behövt bygga bättre inför säsongen och ändra mer under densamma när det blev som det blev, inte minst med tanke på nästa säsong, likt Växjö och fallet Pettersson. Tråkigt då att gamle Osten signat upp spelare som för nästkommande sportchef kanske inte är önskvärda. Nu har man tappat sitt tuffa signum och därmed sin identitet. Luleå måste kavla upp och gå back to basics! Inte värva en massa överskattade nordamerikaner.

Örebro är lite av en mjölkossa som aldrig riktigt växt in i det. I år med rögleitisk backbesättning och en liten parallell till Luleå. Brett och innehållslöst. Inget tydligt signum. Kanske lite hårt, sett över tid. Men egentligen är man bara en lite sämre variant av Lökers. Alltså ett köpelag med allt bättre juniorverksamhet. Nu krävs ett rejält omtag för att nå längre. Och här verkar man också mer på alerten jämfört med Luleå. Sköter man sina kort rätt så kan allt hända. Men gissar att det tar mer än en säsong innan man lyfter rejält.
Djurgården är ett annat bra exempel på att det är svårt att göra snabba beställningsjobb inom idrotten. Hem kom önsketränaren. Men ger han inte ett mesigt intryck? Osäkerhet i ledarskapet smittar av sig. Ekonomi och tradition borde väl 08-orna ha så det räcker och blir över av. Men i år räckte det väl inte till mycket mer än till några lite menlösa backbyten? Lagbygget är överlag lite för mycket Örebro eller Luleå. Man klarar inte att genomföra tränarens spelidé. Men hedervärt att man idogt kämpar sig till åttondel. Längre räckte dock inte kunnandet. Någonstans är man kanske ändå på rätt väg i det långa loppet, med tränare och lagbygge. Det känns på nått sätt lite mer förtroendeingivande än bleka Örebro och snälla Luleå, just nu.

Karlskrona har spelat högt, men också smart efter sina förutsättningar i år och dessutom haft lyckan få närmast maximal utdelning av väldigt begränsade medel. Hårt ansträngd ekonomi från start och ekonomisk glädjebudget pressade dem trots stor publik i ny arena. Truppen förblev ganska liten och ospetsig. Men sparkade Hånberg räddade dock situationen till en början genom en äckligt disciplinerad defensiv pimpad med vassa spelvändningar. Realism eller genidrag? Klokt och nyktert tycker jag med tanke på spelarmaterialet och det på förhand givna bottentipset. Tur för KHK att överaskningsmomentet gav en sanslöst lyckad serieupptakt. För man hade en liten och relativt svag trupp. Inga möjligheter att justera under säsong, givet sin ekonomi. Synd för dem att man inte fick jackpot och tjänade en liten extra biljettpeng i play-in. Å andra sidan vore det nästan för bra för att va sant på förhand om de verkligen skulle infriat sin närmast löjeväckande målsättning, att gå till play-in. Det blir spännande att se om de framöver kan trolla sig ur en till synes given underdog-stämpel under överskådlig tid.

Leksand har i år uppträtt mognare än på länge som förening. Mot alla odds fick man spela i SHL. Men ingen panik uppstod. Inget tokvärvande. Inga intecknade trottoarkanter eller nåt. Ekonomin verkar i ordning. Men man fick inte riktig jackpot i år, eftersom man inte lyckades med det omöjliga igen, denna gång att undvika kval. Men man höll länge spänningen vid liv, har definitivt växt under säsongen, fyllt på med Ritola och förberett sig väl för kvalet mot lokalkonkurrenten. Jag som ser det utan dalarivalitet kan tycka att det vore kul om man höll undan, om de fick lite arbetsro och vi slapp byta knäckebröd. Varför inte samarbeta mer likt Malmö och Pantern i stället? Två SHL-lag från byhålor kring Siljan är väl ändå åtminstone ett för mycket i längden? Det är i min värld för mycket Åshöjdens BK i kvadrat från en svunnen tid för att det ska vara hållbart. Å andra sidan verkar ju inte folk göra annat än att spela eller glo på hockey där. Det är svårt att låta bli att charmas av den kulturen.

Rögle. Var som nykomlingar riktigt lyckosamma. Man räddade kontraktet utan kvalspel mot alla odds. Man kämpade som djur. Utvecklades. Var skadefria. Man höll en relativt modest dröm om förnyat kontrakt vid liv förra året. Alla i och kring klubben, inklusive Mike, blev sedan jättenöjda när Masken snabbt förnyade med i stort sett samtliga önskvärda. Vid tidpunkten rådde allmän konsensus i Rögle-leden, bland fansen, lokaltidningen osv. Bara i efterhand, efter Jensens formidabla succé i Brynäs, är det givet att kanske även han skulle fått förnyat förtroende. Men ingen vet om Jensen hade kommit loss på samma sätt i RBK. Masken stakade dessutom ut en förtroendeingivande filosofi som gick ut på att spetsa den dugliga kärntruppen med verklig omsorg. Eldebrink hade tidigare luftat självklarheten i att satsa på egna juniorer. Nu skulle man bunkra upp med en flock på utlån. Allt lät så väldigt lovande.

Kanske hade hybris eller naivitet fått fotfäste under våren hos oss alla, på basis av kämpandet, turen och den utveckling som faktiskt infunnit sig. I efterhand hade nog Masken lite övertro på den stomme han förnyade så kvickt med. Sen blev han med all rätt kräsen beträffande nyförvärv, likväl alldeles för långsam. I slutändan visste vi redan från början att åtminstone en kanonback saknades. Truppen blev aldrig riktigt vad som krävdes inför säsongen. Återigen fanns närmast inga marginaler för misslyckanden någonstans om man skulle kunna ta nästa steg. Det är lite patetiskt att första panikvärvning infann sig redan på försäsongen, bara för att Matson gick sönder. Säger inte det en hel del om hur känsligt lagbygget var? Att sen Fraser blev sjuk, senare också den på det stadiet ytterst välkomne och lyckade glade laxen Widing, är ju bara otur, precis som flera andra skador på nyckelspelare som Cehlin och Wännström.

Connolly som en medvetet kalkylerad given förstacenter även i SHL är också att ge sig själv för små marginaler. Han var precis som laget bra förra året. I år räckte varken fysik eller mental kapacitet. Hade vi bara fått hem t.ex. Sjögren eller något liknande så hade snacket om etablering varit långt mer trovärdigt. Jag erkänner villigt att jag var smått imponerad av modet eller dumdristigheten att indledningsvis nöja sig med Lerg, Collberg och Schütz som förstärkningar på forwardssidan. Även jag hoppades och trodde att Connolly kompletterad med Lerg och Schütz skulle räcka ganska gott till centersidan. I övrigt var jag ganska nöjd med vår ytterforwardsuppsättning. I efterhand vet vi att spelevinken med målsinne passar bäst på en kant. Och visst känner man sig grundlurad av den så meriterade tysken som hade gjort några pigga matcher förra våren och därmed skaffat sig ett fett kontrakt bara för att utstråla vantrivsel.

På backsidan var jag däremot orolig hela tiden. Granak, Williamsson, Claesson och Liljegren hade redan kontrakt. I efterhand tycker jag man borde ha brutit de två förstnämnda. Det förstnämnda åtminstone under säsongens gång. Ingen kunde däremot ana att Marshall som spelade upp sig så under fjolåret skulle falla ihop som i år. Varför inte lära sig bryta kontrakt med honom nu? Det måste finnas gränser för vilka kontraktssituationer man väljer att finna sig att sitta fast i! Givet kontraktsläget vid tillfället då man förnyade med bröderna Bibic blev jag således nervös för att man hade samlat alltför många lika spelartyper och gjort en glädjekalkyl av utvecklingsprognoserna. Även om de är ruskigt ambitiösa och trevliga. Efterhand var det kanske ändå värt det eftersom åtminstone Alen presterat i linje eller rentav överträffat sin individuella utvecklingsprognos. Visst hopp fick man sedan med värvningen av Fairchild. Men tänk om han inte är en superback? Tänk om inte Granak vaknar? Och tänk om det inte går så bra som vi hoppats för Liljegen? Det var naturliga frågor i det läget. Och därför hade jag oerhörda förhoppningar om ytterligare en spelande back. Vi vet i efterhand att Fairchild var bra. Han har ett utmärkt offensivt spelsinne med öppnande passningar, men är ingen superback därför att han knappt vågar eller förmår skjuta själv, är medelmåttig i PP och gör för många felbedömningar i defensiven. Granak yrade vidare mot en sorglig sorti för en gammal hjälte. Liljegren hade en sån där motig säsong som förhoppningsvis stärker honom på sikt. Men det hjälpte inte Rögle i år. Alla marginaler var nu borta. Risken för vad som faktiskt hände gjorde att jag sågade värvningen av Cederholm, eller snarare Maskens omdöme, redan när han kom in. Innan han spelat en sekund. Det hade just i det läget i stället behövt vara något i stil med Erik Karlsson för att kunna balansera upp en i grunden helt felbyggt backsida något så när. Nu kantrade det i stället fullständigt. Backsidan gick från att ha varit stabbigt överpresterande till att bli ett avslöjat luftslott.

Att någon skulle bli olycklig på kuppen var väl mer eller mindre givet. Tycker det var klokt av Cederholm att be om entledigande och klokt av RBK att släppa honom relativt kvickt. Speciellt som killen verkar ha brist på självinsikt. Men det är det svårt att hitta bra nyförvärv under säsong. Man borde hittat ytterligare en Fairchild redan under sommaren. Likväl är det märkligt att man ändå inte sparkar sådana som Granak och Schütz under säsongen. För att markera. För att ta chansen med andra. För att kanske plocka in juniorer. Det kunde ju inte bli sämre. Det var övertydligt i början av februari, om inte långt tidigare.

Samtidigt. Bland ytterforwards måste jag säga att Masken lyckades komplettera bra under säsongen då skadehelvetet uppstod. Widing och Hedberg har gett mycket goda intryck. Synd bara att Widing så snabbt fick karriärens första allvarliga skada. Och samtidigt är det så att vi fortfarande aldrig haft några jättebrister att tala om bland ytterforwards. Tvärtom var det endast där vi på förhand skulle kunna tåla några skador. Där hade vi en hel rad av talangfulla alternativ. Och det var just där skadorna kom, ibland rent av på alternativen och bänkvärmarna. Därför är det inte så enkelt som att skadorna stjälpte oss i år. De hade vi förmodligen kunnat hantera rätt väl om vi inte från början varit alltför tunna och ihåliga i övrigt, med den för defensiva och klumpiga backsidan, den totalt sett för klena centeruppsättningen och ett alldeles för osäkert målvaktspar. Dansk och Volden var, kanske lite med facit i hand, i själva verket också de drabbade av glädjekalkyler. Totalt fanns alltså aldrig någon kvalitativ marginal för misslyckande eller skador mer än bland ytterforwards i truppen. Och även den blygsamma marginalen försvann ju under resans gång.

Skönt då att Masken i alla fall lyckades rätta till en felkalkylering under säsongen i och med Lindbäck. Jag tror han blir tungan på vågen i ett kval mot AIK eller BIK. Om bara backarna kan hålla rimlig ordning på sig själva så kryddar han med de avgörande räddningar som krävs. Och om centrarna kan vara någorlunda konstruktiva så bör våra ytterforwards ha fart och skicklighet nog för att avgöra framåt. Jag tror vi klarar kvalet och jag tror Masken och Rögle är kapabla att få ihop något bättre till nästa säsong. I stort kvarstår samma brister i lagbygget efter en förlorad säsong.

Med tanke på hur de flesta konkurrenter sköter sig måste det göras bättre om man ska ha en chans att stå sig i konkurrensen. Eldebrink och övriga tränare måste rimligtvis klara av att hjälpa den gamle ytterforwarden att få ordning även i de centrala leden, bland centrar och backar. Varför pratar Eldebrink om att låna ut ett gäng förstaårsseniorer för att ha på lut och sedan händer inget? Varför generöst basunera ut tydliga signaler i lokalblaskan och sedan inte agera därefter? På vilket sätt ger det trovärdighet? Det duger heller inte längre att lita på glädjekalkyler, lita på att DIF, Luleå och Örebro inte får till det framöver eller på att Karlskrona och Leksand/Mora blir räddningsplankor. Övriga lag är man i dagsläget inte i närheten av. Och kan man inte mäta sig bättre med dem är man heller inte ”etablerade”. Jag säger inte att det är lätt. Bara att det är ett faktum.

Och syptomatiskt har jag också svårt att finna backar, men drömmer om en trupp i still med nedan, som inte heller den ger några garantier men väl lite bättre balans under resans gång:

1:e målvakt: Anders Lindbäck eller någon i motsvarande kaliber.
1:a 5:a: Fairchild – typ Niklas H, Lerg – typ Sjögren – typ Zaar
2:a: Alen - Liljegren, Rensfeldt – Connolly - From
3:e: Cleasson – Ny, Hedberg - Karlsson - Widing
4:e: Almen - Ny, Sylle - Liljewall - Collberg
A-lagsjuniorer: Jäderberg och/eller Jernberg?, Lukas E och J Zarwell? Liljegren är egentligen en sådan, så en seniorback till i truppen är ok.
Kontrakterade på utlån som kan tas hem i nödfall och är alternativ inför 18/19: 2st 2:e målvakter (de ska inte ha det som Dansk haft det med Lindbäck, utan som Tex i Malmö/Pantern), helst 4 backar, men i dagsläget bara Jensen som blir förstaårssenior så 3 vakanta backplatser nästa år. 2 kedjor: t.ex: Laz, Olhaver, Ludvig E, Ryfors och 2 vakanta forwardsplatser.
Kalkylerade förluster: Cehlin, Wännström
Förlängningar: Lindbäck, Claesson, Hedberg och Liljewall.
Bör ej få nytt: Williamsson, Granak, Lindgren, Schütz, Fraser, Matson och Åslin.
Bör brytas med: Marshall
Önskemål om nyförvärv: Prioritera en förstafemma. En större kanoncenter och två suveräna offensiva backar, gärna med med krut i högerställd bössa, är ett minimum. Gärna en lovande back till i samma backkategori plus en etablerad sniper av rang. Naturligtvis förutsätter det att man lyckas förnya enligt ovan, annars krävs naturligtvis mer.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 170316 kl 09:25

Ja man blev lite blåst på konfekten.

Var helt övertygad att man skulle värva en riktig förstaback och tillika center.

Dock hade det räckt med en förstaback för att klara 12:e platsen. Om man värvat center oxå hade de blivit PO

Jag tror masken blev lite väl kräsen och ville ha bättre spelare som han sedan gick bet på. Sedan fanns inget intressant kvar. Alldeles för stor chansning.

Denna chansning befarar jag kommer att kosta............

Sedan kan det finnas personer högre i hierarkin som bestämmer mer än man tror. Tror det finns en gemensam nämnare på alla misslyckade försök att etablera sig.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170316 kl 10:58

Klart är att Rögle om de stannar i SHL måste utveckla ett nära samarbete med en klubb i HA. Tror det är mycket viktigt för Rögle att den klubben blir Troja. Dels närheten, dels det faktum att det redan finns en hel del Rögle folk i och runt Troja. Spelarna kan bo kvar i Ängelholm/Helsingborg om de skickas ner till Troja alternativt kan de bo kvar i Ljungby om de plockas upp till Rögle. Men Troja har en besvärlig väg att gå...

Ett annat alternativ är ju TAIF, lite längre och utan så många Rögle kopplingar - samt en redan etablerad toppklubb i HA. Men som Henrik skriver, titta på MIF/Pantern samarbetet och se hur lyckat det har varit för båda klubbarna. Det måste vi fixa å det snaraste. Tror inte på idén att skicka-ofta unga -spelare till klubbar långt bort som Mora och Timrå som vi gjort i år. En del funkar det för men inte alla.

Ser att Örebro rensar, skulle Greg Squires passa in med Lerg-Connolly? Tror det gäller att se utifrån de spelare vi har på kontrakt i de formationer som fungerar eller har potential att fungera och handplocka spelare där.

NV-skåningarna Andersson och Johansson är också kickade av Örebro, något för oss?

Priolistan för Masken bör vara:

1. En kanonmålvakt.

2: Två alternativt tre spelskickliga backar.

3: Handplockad spets för att komplettera de fungerande linor vi har.

4: En gröt och bökspelare framför mål-gärna med trashtalk kvalitéer.

5: Jobba på hemvändare, Sjöa, Hansson, Brithen, Lilja, Sondell, osv, osv.

Det är mina fem cent just nu..
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 12:55

Kloka analyser, Henrik. Skriver under på i princip allt.

Vi säkrade kontraktet i februari förra året vilket i normala fall borde vara en stor fördel ur en sportchefs perspektiv, men det känns som att det fick motsatt effekt och vaggade Masken in i en falsk säkerhet. Det tog TRE (!) månader innan den förste spelaren rekryterades i maj. De här tre månaderna var väldigt avgörande. Det första ryktet var väl Castonguay, då i Tingsryd. Som RBK-supporter började man redan då bli misstänksam och påmind om de tidigare SHL-fiaskon.

När Lerg värvades så trodde jag att vi äntligen hade fått vår efterlängtade förstecenter och blev väldigt förvånad och besviken när han sattes på kanten. Connolly är inte en förstecenter och det borde sportrådet ha räknat med. Man kan inte gambla så friskt med den näst viktigaste positionen i ett lag efter målvakten.

Kort efter värvas Collberg. Rögle och Masken tjatade om att vi ska värva spelare som kanske inte är färdiga men som ska få utvecklas och blomma ut hos oss. Jag tyckte då att det var en helt galen strategi om man har etablering som mål. De här unga, lovande spelarna bör istället komma från de egna leden. Värvningar utifrån ska framförallt spetsa truppen. I undantagsfall kan man värva en riktigt bra talang från allsvenskan, typ Lindqvist (AIK) och Larsson (BIK) i år. Att värva Collberg, som hade floppat i en relativt svag liga som AHL och skickats ner till ECHL borde ha ringt varningsklockor. Det var en chansning som var onödig. Kom nu inte och nämn Cehlin och Wännström, de här två var var hyfsade AHL-forwards och mer färdiga än Collberg.

Därefter går Rögle ut med att man avvaktar med Schutz, som var medioker den korta tiden han spelade förra säsongen. Vi som inte är naiva vet att Rögle inte ville behålla honom utan letade något vassare. Men inte långt därefter presenteras Schutz som en RBK-spelare. Det luktade panikåtgärd så det smäller om det trots att vi då bara var inne i maj/juni månad. Vad sänder det här för signaler till oss fans och framförallt till spelaren Schutz, som visste att han inte var önskvärd? Schutz och Collberg var mao fruktansvärt onödiga värvningar.

Gällande backsidan har man ju redan ältat allt i evighet haha! Den såg inte bra ut förra säsongen heller, att då bara ersätta Fairchild med Baranka var galet naivt. Fairchild är en bra rekrytering men det hade behövts 1-2 till av den kalibern istället för Cederholm duh. Man borde ha brutit med Granak och det hade inte varit svårt att hitta en ny klubb till honom som tar över hela eller delar av lönen.

När man ändå gjorde misstagen så är jag ruskigt besviken på att man inte bröt med Granak och Schutz i höstas/vintras med tanke på hur de presterade. Det här är två etablerade spelare som hade varit attraktiva för tyska, slovakiska, tjeckiska, finska, österrikiska klubbar eller varför inte KHL-laget Zagreb som de flesta floppar går till. Tycker att det sänder oseriösa signaler om RBK när spelare kan komma in utifrån och vara usla men ändå spela på bekostnad av egna produkter som gör jobbet för kaffepengar. Tänk er bara vilken ersättare vi hade kunnat få in om vi hade kunnat lösgöra en stor del av Granaks och Schutz löner. Vi hade då kanske haft marginal att ta in en extrem spetsig spelare med 250t i månadslön.

Under säsongen har man reparerat misstagen på ett bra sätt med Lindbäck, Widing och Hedberg. Dock tycker jag att man borde ha tagit in åtminstone en målskytt för att ersätta Cehlin och Wännström. Det var lite olyckligt att Widing gick sönder så att man fick ersätta honom också med en liknande spelartyp.

Jag är fortsatt skeptisk mot sportrådet men det vore ju fan sjukt om de inte lärt sig något från denna säsongen.
Senast redigerad av GrönvitaMike 170316 kl 15:35, redigerad totalt 2 gånger.
qp

Inläggav qp » 170316 kl 13:01

Jag tror att vi ligger för långt ner i näringskedjan för att locka hit etablerade högklassiga inhemska spelare (se Everberg som avskräckande exempel) Dessa vill till "vinnande" lag och inte riskera sin karriär. Återstår utländska spelare men vi kommer ofta snett på dessa då de är dåligt scoutade av klubben. Vi måste hamna högre upp i systemet för att ha en rimlig chans att få hit toppspelare samt att vi har en egen scout på deltid som kan hjälpa till med utländska spelarköp. Annars
blir det ett ständigt moment 22 för oss. Just nu gäller bara att hänga kvar i Shl, som största uppgift. Klarar vi oss kvar så kommer vi dessutom sent ut för att få hit spelare då många andra lag slutat spela och kan börja plocka, och dom vet redan
att de spelar kvar i Shl vilket inte vi vet i nuläget och 14 dagar framåt. Dessutom är ryktet om klubben värt många sköna tusenlappar/mån, en klubb med fler toppspelare lockar andra sådana, så även om Rbk betalar 25.ooo/mån mer till en topp spelare än en annan klubb så tar de det lägre budet. Lätt är det inte i a f! :-(
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 13:07

GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 13:11

Henrik

Inläggav Henrik » 170316 kl 16:01

Henrik

Inläggav Henrik » 170316 kl 16:13

Henrik

Inläggav Henrik » 170316 kl 16:21

Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 170316 kl 16:25

Senast redigerad av Flying Farang 170316 kl 16:29, redigerad totalt 1 gång.
Henrik

Inläggav Henrik » 170316 kl 16:26

Henrik

Inläggav Henrik » 170316 kl 16:32

Troja och/eller HHC vore idealiskt på sikt. Men de måste vara i HA. Så om inte Troja masar sig upp i år bör man försöka få till det med andra så länge, men kanske också försöka styra sina överblivna J20-spelare just till HHC och Troja för att försöka hjälpa dem på traven.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 17:58

Henrik

Inläggav Henrik » 170316 kl 18:16

GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 18:45

Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 170316 kl 21:20

In med Larsson eller någon annan topp-back från Allsvenskan direkt.
Oavsett vilka, eller hur många, spetsbackar som landas måste vi ändå börja förbättra.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 170316 kl 21:24

Larsson + två etablerade backar säger jag. Låna ut Almen till Oskarshamn eller Leksand och hoppas att han får samma utveckling som brorsan :-)

Återgå till "Röglespelare"