Rögles trupp 2018/19

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
Professorn

Re: Rögles trupp 2018/19

Inläggav Professorn » 180307 kl 18:42

Mike 60 år är väl lite att ta i: ja och då är vi liksom på samma nivå ju +- något år då jag ligger något år över dig. blir bra så.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180307 kl 18:47

eleganten skrev:
Titanus88 skrev:Helvete vad fin stomme vi har med Ryfors-Brithen-Sjöa och på backfronten Schira-Gagne (?)-EM (OM OM OM)

Gagné är väl inte klar?

Det stämmer, därav frågetecknet inom parantes efter hans efternamn.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180307 kl 18:48

GrönvitaMike skrev:
Titanus88 skrev:Vad skriver dom om Almen, verkar gått ner sig på sistone?
Har läst till och från sen i höstas. Det råder blandade meningar om Almen. Vissa tror att han kan bli en ny "Rahimi" medan andra är negativa och skriver att han är begränsad och saknar speluppfattning. De var inte glada för hans feltajmade tackling på Lucas igår som ledde till Rögles 1-0. Det saknar man inte direkt i Rögle ;-)

Såg du stänkaren Schira fick in på honom, jag tror att det var i tredje perioden. Jag fick fan ta mig ont hemma i TV-soffan...
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180307 kl 18:53

Titanus88 skrev:
eleganten skrev:
Titanus88 skrev:Helvete vad fin stomme vi har med Ryfors-Brithen-Sjöa och på backfronten Schira-Gagne (?)-EM (OM OM OM)

Gagné är väl inte klar?

Det stämmer, därav frågetecknet inom parantes efter hans efternamn.

Ja ok, men då har vi ju inte den stommen du nämner? Egentligen bara Schira bland backarna som är riktigt bra
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180307 kl 19:15

Professorn skrev:Mike 60 år är väl lite att ta i: ja och då är vi liksom på samma nivå ju +- något år då jag ligger något år över dig. blir bra så.
Det är vi nog inte. Jag är inte 30 fyllda och du är närmare 60. Det var lite därför jag undrade om korven smakade bättre på 70-talet.
Användarvisningsbild
Oi!

Inläggav Oi! » 180307 kl 19:53

Flying Farang skrev:
GrönvitaMike skrev:Glömt att ta medicinerna idag professorn? Du blandar ihop mig med nån eller så har du drömt.

Åter till ämnet. Vi har signat Skånes TV-pucktränare i hård konkurrens med Växjö. Lovande!

http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2 ... ill-rogle/

Bra, det är precis på sådant som vi bör lägga pengar på - att utveckla egna produkter - och inte värva föredettingar med feta lönekuvert för de extra TV pengarna som kommer. Ungdomsorganisationen måste stärkas och skolas in i Abbott hockey från tidig ålder.

Skönt att vi nu är en klubb som spelare VÄLJER att gå till, som Sjöa och Bristedt. Hade aldrig hänt med Masken/Eldebrink även om de varit kvar och säkrat kontraktet utan kval. Tiden har helt enkelt sprungit ifrån dem.

Ser gärna att vi signar upp Pogge på 3 år, det bör inte bli så dyrt som man först kan tro. Han är över 30, han har precis fått barn och verkar trivas i NV-skåne. Alltid nyttigt att ha en fast punkt några år medan barnet är litet.

Men han behöver en vassare back-up än Kruse, tror Pogge är en målvakt som måste ha tuff kokurrens för att prestera. Kan man få in Kolppanen också under den totala målvaktsbudgeten så är jag lycklig för de verkar trivas och sporra varandra till stordåd.

Nu är man allt nyfiken på den där spetsbacken...

Håller med dig här! Enormt bra att satsa på framtiden. Det har varit lite halvdant med i vår klubb och det känns som att det håller på att ändras just nu. Kommer produktionen utav juniorverksamheten att befinna sig närmare Rögles A-lag och anpassa sig i deras spelstil, sätt att tänka och agera hockey, så tror jag att vi kommer ha stora fördela utav detta . Fördelarna som jag ser är väl att man kan bredda truppen ur egna ledet och slipper tokköpa som man har gjort iaf de senaste två säsongerna för att fylla ut vid skador och dylikt.

Vill också att man signar Pogge för ett par säsonger.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180307 kl 20:16

Jag har inga problem med att man förlänger med både Kollpanen och Pogge.
Tror inte någon av dom visserligen finner sig i att vara andramålvakt men helt ärligt om vi har 2 bra målvakter som vi ger 300.000/ månad för eller en bra och en hyfsat bra 200.000 är marginellt.
Sen har jag fått höra att både pogge och Ville är RIKTIGA chefer i omklädningsrummet, dom spexar, tjoar, stimmar hejar och båda är extremt viktiga för gruppen och dess sammanhållning.

Men i ärlighetens namn så har Pogge varit lika bra som Kollpanen, tycker inte alls Pogge varit bättre. Väldigt jämna, någon får gärna ta fram stastistik som talar emot mig men vi har två bra målvakter. Märk väl också att Ville hade en riktigt jävlig skada som fick honom att kämpa tillbaka...
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 180307 kl 20:21

GrönvitaMike skrev:
Professorn skrev:Mike medicin e bra, det e bra med mediciner för då bli man som Mike.
Vilken retarderad mening haha. Och du var med på 70-talet säger du? Du är runt 60 år mao och skriver som en 8-åring?

Hahahaha haschpsykosen vägrar släppa antagligen.

GrönvitaMike skrev:Glömt att ta medicinerna idag professorn? Du blandar ihop mig med nån eller så har du drömt.

Åter till ämnet. Vi har signat Skånes TV-pucktränare i hård konkurrens med Växjö. Lovande!

Grymt bra! Vittnar återigen om att vi är på helt rätt väg rent organisationsmässigt samt sportsligt. Lovande!!
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 180307 kl 20:24

ogilthorpe skrev:
Titanus88 skrev:https://youtu.be/HqaahH-J5eA

Ja shit, ett av de absolut bästa minnena, Sjöa, wow!

Roothens Sjöa-krönika är så bang on, blir nästa tårögd. Cirkeln är sluten, det är en rakt igenom suverän och helrätt värvning, på alla möjliga tänkbara sätt. (I krönikan hintar han om att det är fyra säsonger som gäller?) Eller som Roothen sammanfattar det: "en håll käften-värvning".

Håller med - riktig gåshud av Roothens krönika idag! Magi!
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180307 kl 20:25

Jag tycker inte att man ska förlänga med Kolppanen. Dels för att jag vill ha en tydlig etta men också för att det inte är smart att betala två förstemålvakter. Lägger hellre de pengarna på en riktigt vass målvakt eller en utespelare.
HBG_Micke

Inläggav HBG_Micke » 180307 kl 20:26

Titanus88 skrev:Pfft.
HD,
3 månader senare än mig ja :D

Anledningen till att dom höll inne på det var som sagt för att klubben bad honom helt enkelt.

Vet någon när säsongen är slut där nere i Schweiz?!

Snyggt Titanus - riktigt snyggt!!

Så sjukt nice med Sjöa - vilka enorma signaler detta sänder!!

Välkommen hem Sjöa :-) :-) !!
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180307 kl 20:28

Bengtsson gjorde precis sitt 20e mål. Han har 20+20 på 49 matcher. Rätt skapligt.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180307 kl 20:32

GrönvitaMike skrev:Jag tycker inte att man ska förlänga med Kolppanen. Dels för att jag vill ha en tydlig etta men också för att det inte är smart att betala två förstemålvakter. Lägger hellre de pengarna på en riktigt vass målvakt eller en utespelare.

Grejen är att vi har Kruse på kontrakt, vet inte riktigt vad man ska göra med honom. En av Masken och gängets idiotvärvningar
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180307 kl 20:40

Titanus88 skrev:Jag har inga problem med att man förlänger med både Kollpanen och Pogge.
Tror inte någon av dom visserligen finner sig i att vara andramålvakt men helt ärligt om vi har 2 bra målvakter som vi ger 300.000/ månad för eller en bra och en hyfsat bra 200.000 är marginellt.
Sen har jag fått höra att både pogge och Ville är RIKTIGA chefer i omklädningsrummet, dom spexar, tjoar, stimmar hejar och båda är extremt viktiga för gruppen och dess sammanhållning.

Men i ärlighetens namn så har Pogge varit lika bra som Kollpanen, tycker inte alls Pogge varit bättre. Väldigt jämna, någon får gärna ta fram stastistik som talar emot mig men vi har två bra målvakter. Märk väl också att Ville hade en riktigt jävlig skada som fick honom att kämpa tillbaka...

Jag tror de båda faktiskt sporrar varandra till att prestera på hög nivå, Pogge var lite sådär när det var Kruse som var båsöppnare men när väl Kolppanen kom tillbaka och presterade högt så var Pogge tvungen att ta sitt game to the next level.

De verkar trivas med varandra, spelar typ 2 matcher i rad sen byter de och stöttar varandra 100%.

Tror bollen ligger lite hos Kolppanen, vad vill han med sin karriär? Han har haft en svår säsong, skadad stora delar av den och inte spelat tillräckligt för att spela till sig ett bra kontrakt med Rögle eller någon annan klubb. Men jag tycker Rögle ska ge honom ett fair erbjudande, med en KHL, NLA klausul på ett år och ge honom chansen att spela till sig ett bra kontrakt med hjälp ab Rögle, Pogge och förhoppningsvis coaching av Grankvist.

De har två helt skilda spelstilar men båda två är väldigt bra och jämna. Tror inte på att ha en uttalade etta och en nobody som back-up. Se hur fan det gick i höstas, Kolppanen blev skada och vi fick förlita oss på Kruse och sen panikvärva Pogge. Två vassa keepers måste vi ha, för vad jag vet så har vi ingen som är mogen i J-lagen ännu att utmana varken Pogge eller Kolppanen.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180307 kl 20:43

Titanus88 skrev:Grejen är att vi har Kruse på kontrakt, vet inte riktigt vad man ska göra med honom. En av Masken och gängets idiotvärvningar
Låna ut.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180307 kl 20:45

Ville har en dam som bor kvar i Finland, riktigt trevlig tjej som han är sjukt förälskad i, toffel som han är så beror det mycket på henne.

Hon vägrar flytta till Sverige men hon var på besök häromveckan med några polare till Ville.
Finnar är riktigt sjuka jävlar :D
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180307 kl 20:48

GrönvitaMike skrev:
Titanus88 skrev:Grejen är att vi har Kruse på kontrakt, vet inte riktigt vad man ska göra med honom. En av Masken och gängets idiotvärvningar
Låna ut.

Om han inte gör bra ifrån sig i ett Allsvenskt mittenlag vete fan vem som är sugen på att ta honom :/
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180307 kl 20:50

Titanus88 skrev:Ville har en dam som bor kvar i Finland, riktigt trevlig tjej som han är sjukt förälskad i, toffel som han är så beror det mycket på henne.

Hon vägrar flytta till Sverige men hon var på besök häromveckan med några polare till Ville.
Finnar är riktigt sjuka jävlar :D

Bohemer, finnar är bohemer!

Kanske hon mjuknade lite efter besöket i Lergökastan och mötet med RBK och AIA?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180307 kl 21:42

Titanus88 skrev:
GrönvitaMike skrev:
Låna ut.

Om han inte gör bra ifrån sig i ett Allsvenskt mittenlag vete fan vem som är sugen på att ta honom :/
Han höll nollan i sin enda match med SSK innan han drog på sig långtidsskadan och hade ett fint kval med BIK i våras. Det finns säkert plats för honom i något allsvenskt lag. En av Maskens många obegripliga värvningar.
Henrik

Inläggav Henrik » 180307 kl 21:52

Titanus88 skrev:
GrönvitaMike skrev:2+1 för Sjöa.

Är det inte 3+1?
Måste missuppfattat då.

GVM får jag denna gången cred för jag bör väl ha varit först om att rapportera att Sjöa är klar på långtidskontrant :-)

Du får gärna hur mycket cred du vill! Jag är bara så djävla glad att det är sant. Välkommen hem Sjöa! :-)
Henrik

Inläggav Henrik » 180307 kl 21:53

ogilthorpe skrev:Alltså, Abbotts avgrundsvrål, blick och kroppsspråk när man gör 3-0, kan inte släppa det. När hade vi en sådan urkraft i båset senast? Kan man längta mer till mesta säsong?

Nä!
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180307 kl 21:53

Kan man hitta klippet någonstans när Abbot skriker ut glädjen vid 0-3 :D?
Henrik

Inläggav Henrik » 180307 kl 21:54

eleganten skrev:
ogilthorpe skrev:Alltså, Abbotts avgrundsvrål, blick och kroppsspråk när man gör 3-0, kan inte släppa det. När hade vi en sådan urkraft i båset senast? Kan man längta mer till mesta säsong?

Känns oerhört förtroendeingivande. Det blir inte en pisshöst till, det går inte med den här mentaliteten och kravbilden

Precis! Långa förlustrader finns knappt på kartan. Då kommer Cams topplock att gå... ;-)
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180307 kl 21:55

Mike du verkar rätt begåvad och smart: jag svarade att det är nog att ta i och då menade jag ju att jag är ganska långt ifrån 60 år.

När jag menade +- så var det om jag var 8 år och då menade jag att vi är på samma nivå då: du då är typ 6 år.
Mycket mediciner idag tydligen: brukar vara svårt att hänga med då.
Henrik

Inläggav Henrik » 180307 kl 22:00

ogilthorpe skrev:

Mkt intressant! Positiva nyheter bara haglar in

Japp! Och satsningen på anställda tränare från U8-U15, hela akademin, verkar också oerhört lovvärd!
Henrik

Inläggav Henrik » 180307 kl 22:06

GrönvitaMike skrev:I brist på annat så har jag kollat upp Pogges stats under Abbottarna.

96,77% 1 mål
80,77% 5 mål
86,21 4 mål
90,91 2 mål
93,55% 2 mål
88%% 3 mål
91,43% 3 mål
84% 4 mål
94,74% 2 mål
96,15% 1 mål
93,10% 2 mål
82,86% 6 mål
85% 3 mål
96,77% 1 mål
93,75% 2 mål
83,33% 5 mål
92,59% 2 mål
100% 0 mål

18 matcher, 90,5%, 2,67 GAA.

Det är självfallet inte bra. Men det intressanta i sammanhanget tycker jag är när man tar bort de tre fetmarkerade matcherna där han släppte in 6, 5, 5 mål. I de resterande 15 matcherna hade han 92,2% och ett GAA på 2.13. Riktigt bra!

Bra nyansering! Någon skitmatch har vi alla ibland. Så högst relevant att ta även ett snitt utan de tre "bottennappen". Pogge är definitivt bra. Hans svaghet i sin tröga plock kan han ju faktiskt delvis utnyttja genom att nästan förutsätta att den kommer där. ;-) Jag bölar inte om han är kvar men ser helst att man hittar någon utan en så uppenbar svaghet, dvs strået vassare. Känner nåt liknande kring Ville.
Henrik

Inläggav Henrik » 180307 kl 22:22

Flood skrev:Klart att Sjögren är en jävligt bra värvning och även en positiv signal inför framtiden. Dock är jag faktiskt en smula orolig för att han sett sina bästa dagar som spelare. Någon frälsare i form av poängspruta lär han iaf inte bli då han inte ens var det när han stod på sin absoluta topp. Men givetvis hoppas jag att han totalt motbevisar mig och gör praktsuccé.

Klart senaste säsongens skador kan oroa en smula. Han är dock läkarundersökt, igång just nu och inte direkt lastgammal. Hans kontraktslängd anger också att han är beredd att spela länge än. Tror inte du behöver vara direkt orolig i det avseendet. I så fall bör du läsa Sannys blogg: http://bloggar.expressen.se/sannylindst ... asta-steg/
Snacka om tokhyllning av värvning och spelare!

Däremot ska vi inte förvänta oss att Sjögren kommer till att ösa in poäng. Mike benämde honom som ytterligare en Brithén. Tja, inte mer poängmässigt tror jag. Men större och riktigt hårt jobbande center. En riktig pådrivare och naturlig kapten som på det sättet gör sina kedjekamrater och laget bättre, på ett kanske lite mindre elegant vis än Brithén då. På så sätt tror jag dessa herrar tillsammans kan bli riktigt bra som våra två förstecentrar, poängmässigt kanske ganska lika, men spelmässigt mer komplementära. Mao tror jag Brithén är i större behov av en murbräcka och en sniper medan Sjögren förmodligen passar bättre med en lirare och en sniper.
Henrik

Inläggav Henrik » 180307 kl 22:33

Titanus88 skrev:Då har vi 3 garanterade centrar nästa år att bygga femmorna kring.
Enda frågetecknet är Conollys vara eller icke-vara.
Med den lönen som Brithen & Sjöga ligger på så vete fan om man har kvar 210K Conolly kvar.

Vad tror ni det lutar åt?

Helvete vad fin stomme vi har med Ryfors-Brithen-Sjöa och på backfronten Schira-Gagne (?)-EM (OM OM OM)

Djävla bra fråga! Gissar att man gärna vill släppa Connolly. Frågan är hur enkelt det blir att frigöra honom från kontraktet. Kan inte bli lätt, dels pga lönen, dels pga att hans marknadsvärde bör ha sjunkit en del. Förmodligen hänger rätt mycket på om Connolly själv är intresserad av att spela tredjecenter som bäst, kanske fjärde eller rent av få nöta bänk. Kan också tänka mig att Chris hellre sliter på honom ett år till än pungar ut alltför stor kompensation. Det är ju nettokostnaden, dvs besparad lön minus kompensation som isf ska ställas mot en eventuell annan spelares lön. Sen kan man ju också ha en förhoppning om att han kan prestera bättre kommande säsong. Tror inte han har varken negativ eller positiv inverkan på gruppen som sådan. Han verkar väldigt lågmäld. Ska bli spännande att se hur Chris drar den slipstenen!
Henrik

Inläggav Henrik » 180307 kl 22:35

GrönvitaMike skrev:Linköpings sportchef Emwall bekräftar i Corren att man var intresserade av både Sjögren och Bristedt men att båda valde Rögle. Trodde aldrig att jag skulle läsa det.
I övrigt verkar LHC-fansen på deras inofficiella forum riktigt "höga" på Bristedt. De är besvikna över att han inte valde dem vilket gör mig ännu mer förväntansfull.

– Vi var intresserade av både Sjögren och Bristedt, säger Fredrik Emvall.

Så djävla kul och bekräftande på att vi nu slagit in på en trovärdig etableringsväg! Sno nu Lilja också! ;-)
Henrik

Inläggav Henrik » 180307 kl 22:46

GrönvitaMike skrev:Jag tycker inte att man ska förlänga med Kolppanen. Dels för att jag vill ha en tydlig etta men också för att det inte är smart att betala två förstemålvakter. Lägger hellre de pengarna på en riktigt vass målvakt eller en utespelare.

Å andra sidan, en back-up som Kruse är väl heller inte riktigt optimalt. Och många konkurrenter har faktiskt typ 2 förstemålvakter. Det kanske inte är så slösaktigt iaf på en så viktig post. Om inte annat slipper vi då värva in en Lindbäck eller Pogge mitt i säsongen när förstemålvakten får en puck i huvudet eller nåt... ;-)

Återgå till "Röglespelare"