Rögles trupp 2018/19

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Henrik

Re: Rögles trupp 2018/19

Inläggav Henrik » 180316 kl 18:36

Ludvig själv tolkar iaf situationen som att det bör kunna bli ett kontrakt:
https://www.hd.se/2018-03-17/ludvig-elv ... -med-rogle
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180316 kl 18:47

Henrik skrev:Ludvig själv tolkar iaf situationen som att det bör kunna bli ett kontrakt:
Fy fan trodde först att det var Ludvig Rensfeldt. Gör inte om det där snälla du ;-)
Henrik

Inläggav Henrik » 180316 kl 19:01

GrönvitaMike skrev:
Henrik skrev:Ludvig själv tolkar iaf situationen som att det bör kunna bli ett kontrakt:
Fy fan trodde först att det var Ludvig Rensfeldt. Gör inte om det där snälla du ;-)

LOL! :-) Förstår skrämselhickan! Men kanske du för hälsans skulle ändå ska skaffa dig lite av en beredskapsplan för att Chris kanske förlänger med någon av de spelarna du inte vill att han förlänger med? Fast du behöver nog inte vara väldigt orolig. Än så länge är vibbarna endast i linje med dina/våra önskningar, om man bortser från förlusten av Gagné. ;-)
Prebens

Inläggav Prebens » 180316 kl 19:10

Kan man hoppas att även Roger Hansson försvinner eller är det att hoppas på för mycket. Mannen verkar ha nio liv i Rögles organisation.
Jag hörde att man anser att Roger är en duktig taktiker..?? Chris lovordar Samuel Jonsson hör jag "spelar moget väldigt få misstag"
Henrik

Inläggav Henrik » 180316 kl 19:30

Prebens skrev:Kan man hoppas att även Roger Hansson försvinner eller är det att hoppas på för mycket. Mannen verkar ha nio liv i Rögles organisation.
Jag hörde att man anser att Roger är en duktig taktiker..?? Chris lovordar Samuel Jonsson hör jag "spelar moget väldigt få misstag"

Personligen ser jag ingen anledning att hoppas på det. Jag gillar Hansson. Tror också det är bra med olika personligheter och kompetenser som kompletterar varandra i ledarstaben. Helt upp till Cam att bestämma vilka han vill ha hjälp av. Cam kan nog känna ett gott stöd i Roger, en lojalitet och trygghet som balanserar både Cams temprament och orutin. Att de verkar vara ute efter en riktig back-coach som ass och ersättare till Ross tycker jag känns väldigt rätt. Det har ju faktiskt saknats under Abbott-tiden.

Lite samma kring Jonsson. Jag står fast vid att han bör lånas ut ett år och växa till sig med mycket speltid i HA. Men om Abbotts vill ha honom som typ åttonde back tycker jag mest synd om Jonsson. Då får han det svårt. För RBK:s del kan det likväl vara ok, beroende på hur backbesättningen blir i övrigt.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180316 kl 19:31

Henrik - Händer det otänkbara så kommer jag att ventilera det här så då får ni andra också sota för det.

Prebens - Jonsson var inte bra sista 5-10 matcherna. Spelade nervöst och skickade puckar på måfå. Jag har svårt att se hans storhet just nu men han är fortfarande ung och utvecklingsbar. Lucas är en helt annan femma, det krävs inte mycket för att se att han är en talang utöver det vanliga. Vi gör nog bäst i att undvika ett backpar som Alen/JW - Jonsson nästa säs.
Henrik

Inläggav Henrik » 180316 kl 19:38

GrönvitaMike skrev:Henrik - Händer det otänkbara så kommer jag att ventilera det här så då får ni andra också sota för det.

Mike - Om det otänkbara händer blir jag också lite gnällig, men det hjälper det knappast att lasta någon på forumet. Du får klaga hos Chris i så fall! ;-)
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180316 kl 20:51

Tycker Jonsson gjorde en kanonsäsong med tanke på att det var första säsongen på seniornivå i SHL. Tycker det hade varit intressant att se hur han tar en hel försäsong med Abbott för att se om utvecklingen fortsätter. Ingen Hampe, men likväl bra, intressant. Fast jag håller med om att han hade kunnat bli ännu bättre med en säsong i allsvenskan med mkt istid och förtroende. Tycker Rögles backsidan ser för klen ut redan nu för att han ska få bästa förutsättningarna. Men får man in rätt spets och lyckats lyfta ut vissa andra så varför inte?
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180317 kl 07:38

ogilthorpe skrev:Tycker Jonsson gjorde en kanonsäsong med tanke på att det var första säsongen på seniornivå i SHL. Tycker det hade varit intressant att se hur han tar en hel försäsong med Abbott för att se om utvecklingen fortsätter. Ingen Hampe, men likväl bra, intressant. Fast jag håller med om att han hade kunnat bli ännu bättre med en säsong i allsvenskan med mkt istid och förtroende.

Ja, i den sista meningen slår du huvudet på spiken. Jag får exakt samma känsla av Jonsson som jag fått av Laz, Karlsson, Ryfors, Lunsjö, Claesson. Ingen gör bort sig. De har fysiken och skolningen för att spela på nivån. Men ingen sticker ut. Efter den utvecklingen Elvenes, Elvenes och även Ryfors i sin korta sejour, fick i Oskarshamn är jag ännu mer övertygad om att vi bör ge våra juniorer speltid i HA snarare än att låta dem få ströminuter i SHL. Det måste anses exceptionellt med juniorer som kan ta steget direkt. De kan täcka upp utan att göra bort sig, det är känslan jag fått av samtliga, men de kommer inte in och gör skillnad.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180317 kl 10:01

eleganten skrev:
ogilthorpe skrev:Tycker Jonsson gjorde en kanonsäsong med tanke på att det var första säsongen på seniornivå i SHL. Tycker det hade varit intressant att se hur han tar en hel försäsong med Abbott för att se om utvecklingen fortsätter. Ingen Hampe, men likväl bra, intressant. Fast jag håller med om att han hade kunnat bli ännu bättre med en säsong i allsvenskan med mkt istid och förtroende.

Ja, i den sista meningen slår du huvudet på spiken. Jag får exakt samma känsla av Jonsson som jag fått av Laz, Karlsson, Ryfors, Lunsjö, Claesson. Ingen gör bort sig. De har fysiken och skolningen för att spela på nivån. Men ingen sticker ut. Efter den utvecklingen Elvenes, Elvenes och även Ryfors i sin korta sejour, fick i Oskarshamn är jag ännu mer övertygad om att vi bör ge våra juniorer speltid i HA snarare än att låta dem få ströminuter i SHL. Det måste anses exceptionellt med juniorer som kan ta steget direkt. De kan täcka upp utan att göra bort sig, det är känslan jag fått av samtliga, men de kommer inte in och gör skillnad.

Yes, håller med
grower

Inläggav grower » 180317 kl 11:19

Växjö lyckas både skola in juniorer och spelare som kommer från lägre divisioner! Det tror jag vi också kommer att göra talangerna finns och med Abbotts vid rodret så.....
Jag bedömer också att en hel del spelare som blir kvar, kommer att efter sommarcampen växla upp. Att öka träningsdosen mitt i säsongen med 20% fick säkert några av nuvarande trupp att gå ner sig, däribland Rensfeldt, Connolly, Collberg, Widing, Lerg, Younan, Youds mfl.
Nästa säsong kommer att bli helt annorlunda och vi kommer att stå taggade till 1000 från första nedsläpp :-).
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180317 kl 11:41

https://www.hd.se/2018-03-16/chris-abbo ... lare-snart

Min HD har gått ut.
Men Chris säger att han ska någonstans och kolla spelare.

Jag skrev 2018-03-11 att Rögle köpt flygbiljett till honom. För att åka till USA och scouta lite. Är det de?
Ekwall

Inläggav Ekwall » 180317 kl 13:11

"Där kommer han att specialstudera potentiella nyförvärv, främst i ligorna AHL och ECHL.

Det finns ett antal spelare jag hållit ögonen på under säsongen som intresserar mig där borta. Nu får jag möjlighet att få kontakt med dem på plats och det finns de som uttryckt intresse att komma till Europa."
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180317 kl 14:36

Titanus: Du är en jäkel på att spå och ha olika teorier.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180317 kl 15:07

Well. Detta fick jag av HD ett par dagar innan dom släppte artikeln. Du har mer info på sidorna 22-30.
Så spå kanjag inte dessvärre hehe
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180317 kl 15:07

Professorn - Spå och teorier? Du är fan en mästare på att skriva inlägg som bara du själv förstår.
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180317 kl 15:15

Det e bra Mike!
Henrik

Inläggav Henrik » 180317 kl 16:43

eleganten skrev:

Exakt så Eleganten!
Alltså långsiktig inslussning via HA och kanske i gengäld långa SHL-karriärer för den kategori talanger du nämner. Men uppdatera också den delen av truppen efterhand. Om ca 1/3 når målet, lång SHL-karriär, så är det väldigt bra.
Snäppet bättre, typ draftade i 2:a rundan och lägre, som Lucas, bör få påbörja den processen tidigare, precis som Lucas, därför att det mest är seniorernas hårdhet de saknar, inte ytterligare juniorår. Då hinner klubben förhoppningsvis också använda dem i SHL ett par år innan de drar över pölen.
I den yppersta talangkategorin, draftade i förstarundan, har man inget att förlora på att släppa in dem direkt i SHL medan man har dem och ska bara räkna dem som bonus om de stannar efter draft, typ Liljegren tidigare och nu kanske Rasmus Sandin.

Men hela denna hantering av spelarutvecklingen skulle vara mycket enklare för klubbarna om SHL inte varit en puttefnaskliga på 14 lag och därmed ett stenhårt nålsöga där i princip alla alltid lever med en existentiell stress. Betänk fjolårets finallag i år och fundera på om det minimala utrymmet för mindre misslyckanden, kortare svackor, är sunt för spelarutvecklingen? Det vore lättare om HA-nivån i systemet hade dubbelt så många lag som SHL. Då skulle bättre förutsättningar finnas för långsiktigt hållbara och sunda samarbeten typ Malmö-Pantern, Rögle-IKO, Växjö-Troja m.fl. På sikt tror jag det skulle gynna också kvalité och topp. Jag tror mycket av NHLs struktur är bättre och något att ta efter utan att för den skull stänga serierna.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180317 kl 16:46

GrönvitaMike skrev:Frölundas assisterande tränare har fått ett kontraktsförslag från Rögle. Han har tydligen varit backansvarig i Frölunda.

https://www.expressen.se/gt/sport/kan-l ... lag-i-shl/

Snacka om att Abbotts bygger för framtiden, om detta blir av, så blir Rögle genast mycket mer attraktiv klubb för unga (lovande)backar.
Henrik

Inläggav Henrik » 180317 kl 16:59

grower skrev:Växjö lyckas både skola in juniorer och spelare som kommer från lägre divisioner! Det tror jag vi också kommer att göra talangerna finns och med Abbotts vid rodret så.....
Jag bedömer också att en hel del spelare som blir kvar, kommer att efter sommarcampen växla upp. Att öka träningsdosen mitt i säsongen med 20% fick säkert några av nuvarande trupp att gå ner sig, däribland Rensfeldt, Connolly, Collberg, Widing, Lerg, Younan, Youds mfl.
Nästa säsong kommer att bli helt annorlunda och vi kommer att stå taggade till 1000 från första nedsläpp :-).

Tror det kan ligga mycket i det du skriver.
Men det är lättare för oprövade unga att fylla på bland ännu bättre spelare i ett lag som ganska tryggt känner sig tillhöra toppen. T.ex vore det lättare för Jonsson att spela med Welch eller Martinsson i stället för Alen.
Tvivlar iofs på att ökad träning fått ner några i källaren. Möjligt om ganska dåligt tränad och relativt stor ökning. Men de tränar inte speciellt mycket nån av dem, ett pass om dagen pallar ju i stort sett vem som, har mycket tid att äta och sova, så borde inte vara så svårt för kropparna att ta till sig en liten skärpning från Cam. Jag tror inte man ökat riskabelt i kvantitet heller, mer skärpt till intensitet och nogranhet och att det givit en boost och högre nivå över tid. Finns det fortfarande sparkapital att ta på i form av träningsförberedelser hoppas jag att det åtgärdas framöver.
Henrik

Inläggav Henrik » 180317 kl 17:20

sinner skrev:
GrönvitaMike skrev:Frölundas assisterande tränare har fått ett kontraktsförslag från Rögle. Han har tydligen varit backansvarig i Frölunda.

https://www.expressen.se/gt/sport/kan-l ... lag-i-shl/

Snacka om att Abbotts bygger för framtiden, om detta blir av, så blir Rögle genast mycket mer attraktiv klubb för unga (lovande)backar.

Återstår att se om han är sugen. Vi ska nog inte tolka det mer än som att RBK visat intresse, men bara det känns förtroendeingivande! Det indikerar iaf att Abbotts tycker de saknats främst spetskompetens kring backarna i deras ledarstab på sistone. Ödmjukt och korrekt! Tror det är därför som man kollat läget med Kenny också, som någon nämnt. Det tror jag iofs är för mycket att hoppas på. Och om jag får svära i kyrkan, Frölunda-killen kan säkert vara en mer kompetent coach.

Apropå teorier kring alla pusselbitar som återstår. Cam verkar vilja leda ispassen och stå i hetluften i båset på matcherna och är väl bäst lämpad att konkret matcha forwards? Om man då ersätter Ross med en backansvarig assistent och behåller Wännström som målvaktstränare och videocoach kanske det inte är så dumt att Hanssons roll då blir mer av att i bakgrunden lojalt stötta Cam med att analysera helhet, vara ett alternativt, lite mjukare stöd åt spelarna individuellt, en mer generell back-up? Eller så kanske även Hansson byts ut och får nya arbetsuppgifter inom klubben, igen? J20 är ju t.ex fortfarande ledigt. Vad tror ni? Någon som hört något viskas?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180317 kl 20:03

Vad gäller Kenny fick jag nyligen höra att han är dålig på att lära ut och instruera backarna. Han hade varit klockren annars. Det pedagogiska går iof att lära och utveckla så det är inte kört för kungen.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180317 kl 20:29

Det kommer att bli Pär till 99% om det inte redan är klart och då blir det inte Kenny i A-laget iallafall.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180317 kl 21:30

GrönvitaMike skrev:Vad gäller Kenny fick jag nyligen höra att han är dålig på att lära ut och instruera backarna. Han hade varit klockren annars. Det pedagogiska går iof att lära och utveckla så det är inte kört för kungen.

Det där tror jag inte ett dugg på,med tanke på att han har varit mentor för en viss Hampus Lindholm ;-)
http://www.hockeysverige.se/2012/03/22/ ... -trygghet/
Tror snarare att det är hans sjukdom och familjesituation som gör att han inte kan ge 100 %
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180317 kl 21:58

sinner skrev:
GrönvitaMike skrev:Vad gäller Kenny fick jag nyligen höra att han är dålig på att lära ut och instruera backarna. Han hade varit klockren annars. Det pedagogiska går iof att lära och utveckla så det är inte kört för kungen.

Det där tror jag inte ett dugg på,med tanke på att han har varit mentor för en viss Hampus Lindholm ;-)
Tror snarare att det är hans sjukdom och familjesituation som gör att han inte kan ge 100 %

Kan man få in Kenny som en konsult/mentor åt backarna vore det kanon men man bör ha en backtränare som finns där hela tiden och jag tror precis som du Sinner att Kennys privata situation med familj och sjukdom inte tillåter honom att hålla på med hockey fullt ut.

Ser gärna att Kenny jobbar med J20 och J18 backarna också.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180317 kl 22:35

sinner skrev:

Hampus Lindholm hade hamnat i NHL även med dig som mentor. Hur gick det för de andra backarna han tränade? Nu låter det som att jag är emot Kenny som backtränare vilket jag absolut inte är. Jag hade gärna sett honom i båset trots hans bristande förmåga att lära ut. Det kan han alltid förbättra med tiden. Att han är i lite risigt skick är ju redan känt. Han lät inte jättesugen enligt den senaste artikeln jag läste. Men det bästa vore kanske den här Frölundasnubben? Alla som har positiva kopplingar till Frölunda tar vi gärna! Jag tror väldigt mycket på att ta in spelare och tränare som har ett förflutet i de etablerade klubbarna. Nyligen fick vi kanske in landets bästa juniortränare. Nu är vi ute efter Frölundas backtränare. Chris har fattat!
Henrik

Inläggav Henrik » 180317 kl 23:10

Utmärkt om Pär är klar.

Utmärkt om Kenny vill bli engagerad på något sätt. Kanske skulle han tycka det vore spännande att få möjlighet att hänga lite med Pär och backarna i en Abbott-atmosfär. Varför inte typ backkonsult, på dagar han inte har hand om barnen, brett med regelbundna nedslag även i juniorlagen på träning samt viss uppföljning på en del hemmamatcher? Lite av en extraresurs och individuell rådgivare åt spelarna, bollplank åt tränarna. Tror inte heller ett ordinärt tränarjobb är lämpligt.

För övrigt, ZSC Lions skaffade sig ikväll 3-1 i matcher, i kvartsfinalen mot Zug. Sjögren står alltjämt på deras officiella skadelistan, noterad för överkroppsskada. Den som väntar på nåt gott...
Storhamar har nu 2-0 i semifinaler. Curran fick nöja sig med en assist i PP efter en 2-1-seger. Vem vet, han kanske blir klar före Sjöa?
Om Lucas och IKO gör sitt imorgon så är Bengtsson iaf färdig. Inte håller man då väl på hans presentation bara för att Sjöa ska vara först. Tror man droppar det på måndag. :-)
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180317 kl 23:12

GrönvitaMike skrev:
sinner skrev:

Hampus Lindholm hade hamnat i NHL även med dig som mentor. Hur gick det för de andra backarna han tränade? Nu låter det som att jag är emot Kenny som backtränare vilket jag absolut inte är. Jag hade gärna sett honom i båset trots hans bristande förmåga att lära ut. Det kan han alltid förbättra med tiden. Att han är i lite risigt skick är ju redan känt. Han lät inte jättesugen enligt den senaste artikeln jag läste. Men det bästa vore kanske den här Frölundasnubben? Alla som har positiva kopplingar till Frölunda tar vi gärna! Jag tror väldigt mycket på att ta in spelare och tränare som har ett förflutet i de etablerade klubbarna. Nyligen fick vi kanske in landets bästa juniortränare. Nu är vi ute efter Frölundas backtränare. Chris har fattat!

:-) :-) :-) :-)
Henrik

Inläggav Henrik » 180317 kl 23:32

Långt ifrån givet att man är en duktig tränare bara för att man är kung på planen själv. Jag har ingen uppfattning om Kenny som tränare. Förutsätter att Chris och övriga i RBK vet.
I så fall är det så klart också viktigt att Kenny är sugen och har möjlighet. Någon form av skräddarsydd roll som kan passa båda parter torde vara det enda tänkbara.
Kanske ska betraktas som motsvarigheten till Rasmus Sandin i ledarstaben, en eventuell bonus? Kanske kan Kenny och Pär vara lite lockbete åt t.ex Rasmus också?
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180317 kl 23:47

Henrik skrev:Långt ifrån givet att man är en duktig tränare bara för att man är kung på planen själv. Jag har ingen uppfattning om Kenny som tränare. Förutsätter att Chris och övriga i RBK vet.
I så fall är det så klart också viktigt att Kenny är sugen och har möjlighet. Någon form av skräddarsydd roll som kan passa båda parter torde vara det enda tänkbara.
Kanske ska betraktas som motsvarigheten till Rasmus Sandin i ledarstaben, en eventuell bonus? Kanske kan Kenny och Pär vara lite lockbete åt t.ex Rasmus också?

Håller med dig. Han får gärna vara extra tillgång. Dock hade det verkligen varit roligt om man lyckas värva Frölundas backtränare.

Återgå till "Röglespelare"