Rögles trupp 2018/19

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Rappakalja

Re: Rögles trupp 2018/19

Inläggav Rappakalja » 180404 kl 11:07

Titanus88 skrev:
Flying Farang skrev:
Tror nog du får börja hamstra stesolid Titanen, Abbotts verkar ha valt sin väg och den ser att att vara ett Rögle utan "stjärnor" med track record som vi vanliga dödliga känner till. Det kommer att dyka upp "Perfettos" med en högre skillsklass men totalt okända för oss (och alla andra...

Då kommer det att gå som det brukar gå när man har den strategin.

Kolla årets fyra lag som du har i semifinalen.

Växjö : Martinsson, Andy Miele, Shinnimin, Reddox, Pettersson...
MIF : Bryggman,Götz,Rakhshani,Händemark
Skellefteå : Tim Söderlund, Möller, Holloway...

& då tycer du alltså att "Abbots väg" med att värva okända spelare ifrån Collage i USA och potentiella stjärnskott ifrån Allsvenskan kommer att bära frukt?
Det låter fint med hjärta,tradition,hängivenhet, "vi är ett lag utan stjärnor".
Men senast det gick var 1980 i Lake Placid, hur sensationsartat det var framgår av namnet "Miracle on Ice".
Det finns en verklighet att förhålla sig till FF, tro det eller ej.

Poängterar för 5:e gången i tråden så att inga missförstånd uppstår, kritiserar ingenting än. Betonar bara att vi inte kommer avancera ett skit i tabellen om vi fortsätter värva på det här sättet.
Nu krävs det klassspelare rakt igenom på alla positioner. SPETS SPETS SPETS som GVM brukar säga.

Du glömde nämna Djurgården, kan det vara för att de gör precis det som du säger inte går? Är riktigt bra med ett LAG. Saknar Bourqe, Engqvist, Brodin. Ändå är de i semi för de spelar som ett lag och krigar för varandra samtidigt som de har spelare som vill utvecklas och kör. Tror detta är framtiden och att Abbotts är på rätt väg. Värva dyrt och bara ”EP-spets” är föråldrat. Du behöver hitta Palushajs, som krigar för laget med skicklighet som krydda. Skiter FULLSTÄNDIGT om Abbott hittar det i NHL eller NCAA. Billigare, bättre om det fungerar. Så jag tycker det är helt rätt väg. Tycker den här överdrivna jakten på ”etablerad spets” hela tiden är lite gammalt. Gick ej så bra när Pelle Svensson försökte den metoden med Kukkonen och Beudoin och grabbarna. Gillar detta mer! Spelare på väg upp i karriären som brinner för det = bättre över en hel säsong förmodlgen plus sundare ekonomiskt. Kryddat såklart med Sjögren-klassen och förhoppningvis något välscoutat och passande i gruppen.

Tror personligen mer på ett lag med spelare som vill något och uppåt i karriären än 30-35 åringar som varit poängstarka i AHL och vill till Europa en sväng. Tar hellre en ung passionerad spelare från NCAA. Men så är bara hur jag ser på det.

Summering: Tycker Abbotts är på HELT rätt väg. Och litar på att spelarna de tar in är här för att göra jobbet och bidra till gruppen med skicklighet. Oavsett liga de kommer från.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180404 kl 11:23

Glömde absolut inte Djurgården, dom har Elitseriens BÄSTA målvakt, den dyraste med vad jag fått höra. Adam Reideborn är fenomenal.

Axel Jonsson Fjallby är kanske Sveriges bästa yngling.

Sen vadå "saknar Bourque" och gänget, dom har ju för fan bidragit till att laget tagit sig till semifinal, MIF saknade Ahlsenfeldt mot Frölunda, ska man då säga don har dålig målvaktsbesättning?

Men visst, om du tror att du kan uppnå något med en backbesättning bestående av Williamsson, Bibic X2, Youds, Younan framåt Collberg,Rensfeldt,Sylwander och grabbarna. Sen spetsar du till det med Perfettovärvningar och hoppas på att du kan nå några resultat "bara för att du har ett lag" så får det stå för dig.
Du kan inte fiska fram ett enda exempel på ett lag som vunnit SM-Guld i Sverige senaste 20 åren utan att ha åtminstone 4-5 KLASSPELARE.

Ett "lag" kan prestera bra 10-15 matcher på jävla anamma och sammanhållning. Men på 60+ matcher kan du inte leva på det.

Men visst, satsa på From,Sylle,Karlsson och hoppas på det bästa eftersom dom vill uppåt i karriären..
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 180404 kl 11:44

Titanus88 skrev:Glömde absolut inte Djurgården, dom har Elitseriens BÄSTA målvakt, den dyraste med vad jag fått höra. Adam Reideborn är fenomenal.

Axel Jonsson Fjallby är kanske Sveriges bästa yngling.

Sen vadå "saknar Bourque" och gänget, dom har ju för fan bidragit till att laget tagit sig till semifinal, MIF saknade Ahlsenfeldt mot Frölunda, ska man då säga don har dålig målvaktsbesättning?

Men visst, om du tror att du kan uppnå något med en backbesättning bestående av Williamsson, Bibic X2, Youds, Younan framåt Collberg,Rensfeldt,Sylwander och grabbarna. Sen spetsar du till det med Perfettovärvningar och hoppas på att du kan nå några resultat "bara för att du har ett lag" så får det stå för dig.
Du kan inte fiska fram ett enda exempel på ett lag som vunnit SM-Guld i Sverige senaste 20 åren utan att ha åtminstone 4-5 KLASSPELARE.

Ett "lag" kan prestera bra 10-15 matcher på jävla anamma och sammanhållning. Men på 60+ matcher kan du inte leva på det.

Men visst, satsa på From,Sylle,Karlsson och hoppas på det bästa eftersom dom vill uppåt i karriären..

Men vänta lite här nu. Du vet att From, Sylle, Karlsson inte spelar i Rögle nästa säsong va?

Jag menar att spelare som Liss, Bengtsson, Bristedt, Elvenes x2 mfl kommer göra att vi kan ha riktigt bra tredje o fjärdefemmor som kan producera och inte bara första och andra kedjan. Jag tror på ett LAG där alla kan kliva fram på alla kedjor, inte en fjärdelina med Widing - Matson - Sylle

Utan som kan producera, att kunna ställa upp med exempelvis Elvenes - Ryfors - Elvenes och Bengtsson - Bristedt/Matson - Liss är en GRYM styrka.

Sen anser jag atr Brithén, Sjögren, Schira som klass redan. Så 2-3 klassspelare till så är vi riktigt bra rustade i bredd och spets. Speciellt om de i tredje och fjärdekedjorna vill framåt och upp i kedjorna. Då får du en bredd i laget med kamp om allt. Vilket kommer pusha gruppen. Som sagt, vill också ha spets. Men inte nödvändigtvis någon trött 30-35 åring från AHL bara för han gjort mkt poäng. Då tar jag absolut hellre en 23-åring som är scoutad och gjort det riktigt bra i tex NCAA. Detta på forwardssidan.

Backar behöver vi mer och bättre på. Dock tror jag exempelvis stenhårt på Sandin om vi får in honom.

Schira - Sandin hade varit ett toppbackpar som jag hade njutit av att se.

Schira - Sandin
Curran - Toppback
Youds - Williamsson
Jonsson - Alen

Skulle man även få in en kvalitetsback till så ser det ännu bättre ut.

Du verkar ha svårt att förstå värdet av en grupp som krigar för varandra och är drivna och vill framåt. Du underskattar det GROVT. Sen ska vi helt klart ha in skickliga spelare på sista positionerna. Men detta grundbygge ser riktigt spännande ut för mig. Och nej, vill ej ha kvar Collberg, Widing och co.
Användarvisningsbild
Mygel
Kontakt:

Inläggav Mygel » 180404 kl 12:07

Titanus88 skrev:
Flying Farang skrev:
Tror nog du får börja hamstra stesolid Titanen, Abbotts verkar ha valt sin väg och den ser att att vara ett Rögle utan "stjärnor" med track record som vi vanliga dödliga känner till. Det kommer att dyka upp "Perfettos" med en högre skillsklass men totalt okända för oss (och alla andra...

& då tycer du alltså att "Abbots väg" med att värva okända spelare ifrån Collage i USA och potentiella stjärnskott ifrån Allsvenskan kommer att bära frukt?
Men senast det gick var 1980 i Lake Placid, hur sensationsartat det var framgår av namnet "Miracle on Ice".

Poängterar för 5:e gången i tråden så att inga missförstånd uppstår, kritiserar ingenting än. Betonar bara att vi inte kommer avancera ett skit i tabellen om vi fortsätter värva på det här sättet.
Nu krävs det klassspelare rakt igenom på alla positioner. SPETS SPETS SPETS som GVM brukar säga.

Å andra sidan kan man se det som så att:
- Martinsson var ett potentiellt stjärnskott från Allsvenskan när han kom till Växjö (4 p på 47 matcher första säsongen). Likaså var Händemark och Bryggman.
- Shinnimin, Reddox och Rakhshani (som vi tackade nej till) var från början alla okända chansningar från Nordamerikas farmarligor.

Kvittar var spelare kommer från då det handlar om att träffa rätt!
qp

Inläggav qp » 180404 kl 12:27

Jag drar inga kopior på ovan skrivna utan konstaterar bara (utan att ange årtal för det kommer jag inte ihåg) att vi skickade till (Canada cup?) det bästa landslag vi kunde ställa upp med idel proffs. Där sopade vi mattan med Canada och Sovjet samt några till, sen fick Salo en puck i huvudet och vi åkte ut mot Lettland eller vad det vitryssland, skit samma....STORT FIASKO! Det är inte alltid stjärnor som är avgörande utan en bra mix av spelare som
fungerar utmärkt ihop som är viktigt. Redan börjar vissa tvivla fast vi inte vet vad Abbottarna har i bakfickan. Detta kommer att bli bra i slutändan grabbar!
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180404 kl 12:41

Rappakalja skrev:Men vänta lite här nu. Du vet att From, Sylle, Karlsson inte spelar i Rögle nästa säsong va?

Jag menar att spelare som Liss, Bengtsson, Bristedt, Elvenes x2 mfl kommer göra att vi kan ha riktigt bra tredje o fjärdefemmor som kan producera och inte bara första och andra kedjan. Jag tror på ett LAG där alla kan kliva fram på alla kedjor, inte en fjärdelina med Widing - Matson - Sylle

Utan som kan producera, att kunna ställa upp med exempelvis Elvenes - Ryfors - Elvenes och Bengtsson - Bristedt/Matson - Liss är en GRYM styrka.

Sen anser jag atr Brithén, Sjögren, Schira som klass redan. Så 2-3 klassspelare till så är vi riktigt bra rustade i bredd och spets. Speciellt om de i tredje och fjärdekedjorna vill framåt och upp i kedjorna. Då får du en bredd i laget med kamp om allt. Vilket kommer pusha gruppen. Som sagt, vill också ha spets. Men inte nödvändigtvis någon trött 30-35 åring från AHL bara för han gjort mkt poäng. Då tar jag absolut hellre en 23-åring som är scoutad och gjort det riktigt bra i tex NCAA. Detta på forwardssidan.

Du verkar ha svårt att förstå värdet av en grupp som krigar för varandra och är drivna och vill framåt. Du underskattar det GROVT. Sen ska vi helt klart ha in skickliga spelare på sista positionerna. Men detta grundbygge ser riktigt spännande ut för mig. Och nej, vill ej ha kvar Collberg, Widing och co.

Ja,
Det är jag väl medveten om att dom inte spelar hos oss nästa år, men ditt resonemang verkar i månt och mycket bygga på att spelarkvaliteér är sekundära egenskarper och att det viktiga är att dom är lagspelare som vill avancera i karriären, därav min frågeställning om vi skulle satsat på den typen av spelare?
Fick inte riktigt ett svar.

Vidare säger du "Jag menar att spelare som Liss, Bengtsson, Bristedt, Elvenes x2 mfl kommer göra att vi kan ha riktigt bra tredje o fjärdefemmor som kan producera och inte bara första och andra kedjan" Det är ju för fan detta jag har skrivit i kanske 5 inlägg nu, eventuellt är detta inlägg nummer sex. Ja, dom funkar perfekt i dessa andra och tredjefemmor. Dom kan rentav dominera där. Men då har du i dagsläget kanske 2-3 spelare i första två kedjorna & det är DET både jag och GVM nu skrivit inlägg efter inlägg utan att poletten har trillat ner - nämligen att resterande värvningar måste vara SPETS och KLASS. Även om dessa ovan nämnda är bra spelare och bra värvningar så finns det inte utrymme för flera av dessa utan nu krävs lirare som kommer direkt in i förstafemman och där vi kan räkna med 30 poäng. Du skrev ju exakt det jag har försökt förmedla, förstår inte hur det kan ha missuppfattats & jag är enig med att Brithen,Sjögren och Schira är klass. Men låt sig att Schira går sönder. Då har du inte en enda toppback. Förstår du då vad vi säger med att resterande backvärvningar MÅSTE hålla hög SHL-Nivå?

Avslutningsvis "Du verkar ha svårt att förstå värdet av en grupp som krigar för varandra och är drivna och vill framåt" Jo, det gör jag. Men du verkar inte förstå att det inte räcker.

Du säger emot dig själv, ena stunden skriver du att jag har fel, Sen ska vi helt klart ha in skickliga spelare på sista positionerna - Vi är framme på sista positionerna. Backsidan är fylld till 50%
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 180404 kl 13:29

Titanus88 skrev:Det är ju för fan detta jag har skrivit i kanske 5 inlägg nu, eventuellt är detta inlägg nummer sex.

Jag tror alla är med på ert resonemang, och det är i grund och botten ingen som ifrågasätter, det som jag tror andra parten försöker lyfta fram är att vi har inte råd att värva 4 st Aaltonen och 2 Fairchild, där statistiken och stjärnstatus tros leda till bättre resultat. Jag tar hellre en spelare som gör 30 poäng framåt och bidrar över hela banan än en spelare som gör 40 poäng glidandes på en skridsko. Hellre en back som gör 15 poäng och kan spela boxplay än en back som gör 20-25 poäng framåt men inte förstår frasen håll din gubbe. Det är (förhoppningsvis) slut på EP-värvningar där kollektivet och laginsatsen kommer primeras över vem som kan göra flest tunnlar på försäsongen. Inte för att det var det du har skrivit, utan mest bara för att sätta saker i paritet om vad jag tror kommer skilja mest mellan Masken och Abbott.
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180404 kl 13:55

qp: det var i OS och inte i Canada cup.
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180404 kl 13:56

Och om jag inte miss miner mig så var det årtal 2002.
Senast redigerad av Professorn 180405 kl 09:14, redigerad totalt 1 gång.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180404 kl 14:08

Jag ser Djurgården som ett undantag och det är extremt höga odds på att något annat lag skulle kunna kopiera deras bedrift. Sen ska man lägga till att de har en djävulskt bra målvakt, några av landets hetaste talanger i Fjällby, Davidsson-bröderna, Vejdemo, Possler mfl. SHLs kanske bästa back i Högström. Klassforwards och landslagsspelare som Engqvist, Bourque och Brodin och sedan en extremt bra bredd på bra och etablerade SHL-spelare såsom Lundh, Ljungh, Johansson, Bergfors, Ridderwall, Hultström och allt vad de heter. I år har de fått maximal utveckling på de flesta och har hittat en bra kemi i formationerna. Det är ingen garanti att det blir så i Rögle med helt andra spelare.

På en del låter det som att bara för att man värvar etablerat innebär det att de är trötta, over the hill osv. Någon nämnde Beaudoin, Kukkonen mfl men den typen av floppar är snarare ett bevis på dålig scouting och känsla från tidigare sportchefer. Det är ju inte riktigt det vi vill och hoppas att Chris ska göra. Varken jag eller Titanus vill ha in den typen av spelare. Vi tänker snarare Palushaj/Clark/Scott-typen som är vassa och välscoutade. Det är ett måste för att lyfta. Vi har idag en fin bredd och stomme i tredje och fjärdelinan men vi kan knappast satsa på Liss-typen av spelare i de två första femmorna. Okända Perfetto-spelare med halvkassa stats går därmed fetbort. Det är ingen slump att SHL-tabellen och lagens budgetar går väldigt bra ihop. Vill man komma högt upp i tabellen så måste man vara beredd på att satsa. Sen finns det alltid undantag som årets Djurgården.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 180404 kl 14:15

Morkullan skrev:
Titanus88 skrev:Det är ju för fan detta jag har skrivit i kanske 5 inlägg nu, eventuellt är detta inlägg nummer sex.

Jag tror alla är med på ert resonemang, och det är i grund och botten ingen som ifrågasätter, det som jag tror andra parten försöker lyfta fram är att vi har inte råd att värva 4 st Aaltonen och 2 Fairchild, där statistiken och stjärnstatus tros leda till bättre resultat. Jag tar hellre en spelare som gör 30 poäng framåt och bidrar över hela banan än en spelare som gör 40 poäng glidandes på en skridsko. Hellre en back som gör 15 poäng och kan spela boxplay än en back som gör 20-25 poäng framåt men inte förstår frasen håll din gubbe. Det är (förhoppningsvis) slut på EP-värvningar där kollektivet och laginsatsen kommer primeras över vem som kan göra flest tunnlar på försäsongen. Inte för att det var det du har skrivit, utan mest bara för att sätta saker i paritet om vad jag tror kommer skilja mest mellan Masken och Abbott.

Exakt såhär. Skönt med någon som har SPETS-läsförståelse.

Titanus88 skrev:
Rappakalja skrev:Men vänta lite här nu. Du vet att From, Sylle, Karlsson inte spelar i Rögle nästa säsong va?

Ja,
Det är jag väl medveten om att dom inte spelar hos oss nästa år, men ditt resonemang verkar i månt och mycket bygga på att spelarkvaliteér är sekundära egenskarper och att det viktiga är att dom är lagspelare som vill avancera i karriären, därav min frågeställning om vi skulle satsat på den typen av spelare?
Fick inte riktigt ett svar.

Du säger emot dig själv, ena stunden skriver du att jag har fel, Sen ska vi helt klart ha in skickliga spelare på sista positionerna - Vi är framme på sista positionerna. Backsidan är fylld till 50%

För att svara på din fråga. Ja, jag anser att vi inte ska värva en enda spelare som INTE har laget och drivet att bli en bättre spelare som prio ett. Detta är ett KRAV för att spela i Rögle BK. Om det inte finns, så finns det heller inte plats i laget. Titta på Aaltonen, han gör som du säger "garanterat 30p" men herregud vad han är loj, dålig i defensiven och skickar dåliga signaler till medspelare. Det är sådana här värvningar jag är allergisk mot. Då tar jag hellre nog som kanske är lite mindre skickliga men har de andra bitarna på plats för att skapa en LAGmaskin.

Där jag menar att du har "fel" (en annan åsikt) är att man inte behöver värva EP-KLASS utan att man fokuserar på att få in rätt karaktär med rätt spetsegenskaper, och för mig spelar det ingen roll om den spelaren kommer från NHL eller en juniorliga, som sagt. Vi tänker lika med att det ska in skickliga spelare, men det är på precis nämnda punkter det skiljer sig.

Jag tar hellre en Christopher Bengtsson som levererat i HA och som man scoutat väl än en Aaltonen som gjort mycket poäng men inte besitter de andra egenskaperna.

Sen att du skriver att en av tredje eller fjärdekedjorna rentav kan dominera. Det är ju definitionen av spets.

Så, vi är överens om att det ska in "klassspelare", men det känns som att du hellre har en Aaltonen än en Bengtsson.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 180404 kl 14:20

GrönvitaMike skrev:Jag ser Djurgården som ett undantag och det är extremt höga odds på att något annat lag skulle kunna kopiera deras bedrift. Sen ska man lägga till att de har en djävulskt bra målvakt, några av landets hetaste talanger i Fjällby, Davidsson-bröderna, Vejdemo, Possler mfl. SHLs kanske bästa back i Högström. Klassforwards och landslagsspelare som Engqvist, Bourque och Brodin och sedan en extremt bra bredd på bra och etablerade SHL-spelare såsom Lundh, Ljungh, Johansson, Bergfors, Ridderwall, Hultström och allt vad de heter. I år har de fått maximal utveckling på de flesta och har hittat en bra kemi i formationerna. Det är ingen garanti att det blir så i Rögle med helt andra spelare.

På en del låter det som att bara för att man värvar etablerat innebär det att de är trötta, over the hill osv. Någon nämnde Beaudoin, Kukkonen mfl men den typen av floppar är snarare ett bevis på dålig scouting och känsla från tidigare sportchefer. Det är ju inte riktigt det vi vill och hoppas att Chris ska göra. Varken jag eller Titanus vill ha in den typen av spelare. Vi tänker snarare Palushaj/Clark/Scott-typen som är vassa och välscoutade. Det är ett måste för att lyfta. Vi har idag en fin bredd och stomme i tredje och fjärdelinan men vi kan knappast satsa på Liss-typen av spelare i de två första femmorna. Okända Perfetto-spelare med halvkassa stats går därmed fetbort. Det är ingen slump att SHL-tabellen och lagens budgetar går väldigt bra ihop. Vill man komma högt upp i tabellen så måste man vara beredd på att satsa. Sen finns det alltid undantag som årets Djurgården.

Ja, det känns som att definitionen av just "Klass" är det skär sig mellan de olika åsikterna. Alla definierar det olika vilket skapar problem i debatten när det inte är klargjort.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180404 kl 14:30

Morkullan skrev:
Jag tror alla är med på ert resonemang, och det är i grund och botten ingen som ifrågasätter, det som jag tror andra parten försöker lyfta fram är att vi har inte råd att värva 4 st Aaltonen och 2 Fairchild, där statistiken och stjärnstatus tros leda till bättre resultat. .

Än så länge är årets budget VÄSENTLIGT mycket lägre än förra årets, vi har skickat iväg dom tre dyraste spelarna som tillsammans kostade 1 miljon i månaden (Conolly,Hedberg/JMA).
Mora kan lägga 10 miljoner mer på spelare i år. Om vi också gör det så kan du nog värva 4 JMA och 2 Fairchild.
Vi har kapital att investera, varför ska vi inte göra det?

"Så, vi är överens om att det ska in "klassspelare", men det känns som att du hellre har en Aaltonen än en Bengtsson."

Vet du varför?
För jag vet att en spelare som Hedberg/Aaltonen KOMMER att leverera, om ej annat kommer den typen av spelare göra 30 poäng.

Bengtsson kan likväl stanna på 6-7p som Sylle gjorde i år. Det är CHANSNING. Det är mig inget emot, du kan ha den typen av spelare, som exempelvis Liss/Bengtsson. Men du kan inte bygga en hel trupp på chansningar ifrån Allsvenskan och Colalge.
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 180404 kl 14:39

Titanus88 skrev:
Morkullan skrev:
Jag tror alla är med på ert resonemang, och det är i grund och botten ingen som ifrågasätter, det som jag tror andra parten försöker lyfta fram är att vi har inte råd att värva 4 st Aaltonen och 2 Fairchild, där statistiken och stjärnstatus tros leda till bättre resultat. .

Än så länge är årets budget VÄSENTLIGT mycket lägre än förra årets, vi har skickat iväg dom tre dyraste spelarna som tillsammans kostade 1 miljon i månaden (Conolly,Hedberg/JMA).
Mora kan lägga 10 miljoner mer på spelare i år. Om vi också gör det så kan du nog värva 4 JMA och 2 Fairchild.

Så du vill ha en massa överbetalada lyxspelare som glider runt på en skridsko och slår indianare likt fairchild? Hade vi värvat in 2 ggr Fairchild i truppen hade vi ALLT gått åt Hel*ete!! 2 ggr Gagne hade varit mumma, 2 ggr Schira hade varit sanslöst fantastiskt, men 2 ggr fairchild är som att skjuta sig själv i foten. Råd åsyftades inte till lönekuvertet, vi har råd rent teoretiskt att betala deras löner. Men vi har inte råd att ha den typen av spelare i truppen
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180404 kl 14:43

Titanus88 skrev:
Morkullan skrev:

"Så, vi är överens om att det ska in "klassspelare", men det känns som att du hellre har en Aaltonen än en Bengtsson."

Vet du varför?
För jag vet att en spelare som Hedberg/Aaltonen KOMMER att leverera, om ej annat kommer den typen av spelare göra 30 poäng.

Bengtsson kan likväl stanna på 6-7p som Sylle gjorde i år. Det är CHANSNING. Det är mig inget emot, du kan ha den typen av spelare, som exempelvis Liss/Bengtsson. Men du kan inte bygga en hel trupp på chansningar ifrån Allsvenskan och Colalge.
Skrev det här inlägget för kanske 2 mån sen:

GrönvitaMike skrev:Jag tycker att en del av er är lite väl snåla när ni gör laguppställningar. Betänk att vi inför förra säsongen tog in Brithen, Aaltonen, Schira, Pogge, Kolppanen, Youds, Jalasvaara, Gagné, Perfetto, Cam & Chris Abbott, Liss, Sandinbröderna, Younan och sparkade/kompenserade Masken, Eldebrink, Fairchild, Aaltonen, Marshall, Almen och From. Ändå ser man i många fall bara Sjögren, Curran + någon enstaka spelare till. Detta trots att vi nu jämfört med förra säsongen dessutom kan lägga 10-15 millar till på spelare samtidigt som många dyra löneposter försvinner. Ska vi satsa och lyfta eller dumsnåla och chansa?
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180404 kl 14:47

Morkullan skrev:Så du vill ha en massa överbetalada lyxspelare som glider runt på en skridsko och slår indianare likt fairchild? Hade vi värvat in 2 ggr Fairchild i truppen hade vi ALLT gått åt Hel*ete!! 2 ggr Gagne hade varit mumma, 2 ggr Schira hade varit sanslöst fantastiskt, men 2 ggr fairchild är som att skjuta sig själv i foten. Råd åsyftades inte till lönekuvertet, vi har råd rent teoretiskt att betala deras löner. Men vi har inte råd att ha den typen av spelare i truppen
Det är ju absolut ingen som säger att vi ska värva dyra och oscoutade floppar som Fairchild, Aaltonen, Beaudoin osv. Chris är förhoppningsvis inte lika usel som Masken och tidigare sportchefer på att bygga ett lag. Vad sägs om Palushaj, Clark, Gunderson, Lasch, Little, Roe, Shinnimin, Bourque, Donovan osv? Är de också dyra och överbetalda lyxspelare enligt dig?
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180404 kl 14:52

Du har så rätt så GVM.
Vi får den största ekonomiska boosten genom klubbens anrika historia och kan höja spelarbudgeten med 10-15 miljoner och folk tjatar om att värva spelare ifrån Collage och Allsvenskan eftersom vi inte har råd.
Detta eftersom dyra kvalitetsspelare målas upp som egoistiska, lata, dyra medan dessa uppstickare är lagmaskiner.
Fördomsfullt så att det visslar om det.
Sen suckar folk när vi härvar i botten år efter år.
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 180404 kl 14:55

GrönvitaMike skrev:
Morkullan skrev:Så du vill ha en massa överbetalada lyxspelare som glider runt på en skridsko och slår indianare likt fairchild? Hade vi värvat in 2 ggr Fairchild i truppen hade vi ALLT gått åt Hel*ete!! 2 ggr Gagne hade varit mumma, 2 ggr Schira hade varit sanslöst fantastiskt, men 2 ggr fairchild är som att skjuta sig själv i foten. Råd åsyftades inte till lönekuvertet, vi har råd rent teoretiskt att betala deras löner. Men vi har inte råd att ha den typen av spelare i truppen
Det är ju absolut ingen som säger att vi ska värva dyra och oscoutade floppar som Fairchild, Aaltonen, Beaudoin osv. Chris är förhoppningsvis inte lika usel som Masken och tidigare sportchefer på att bygga ett lag. Vad sägs om Palushaj, Clark, Gunderson, Lasch, Little, Roe, Shinnimin, Bourque, Donovan osv? Är de också dyra och överbetalda lyxspelare enligt dig?

Dåså, då måste vi vara överrens, misstolkade nog meningen nedan, för med en ökad budget vill inte jag ha in 4 JMA och 2 Fairchild, utan som jag skrev, spetsvärvningar som passar filosofin tex enligt din lista "Palushaj, Clark, Gunderson, Lasch, Little, Roe, Shinnimin, Bourque, Donovan"

Titanus88 skrev:Mora kan lägga 10 miljoner mer på spelare i år. Om vi också gör det så kan du nog värva 4 JMA och 2 Fairchild.

Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180404 kl 15:02

När jag skriver Fairchild så ter det sig uppenbart jag inte menar spelaren Fairchild (eftersom jag skrev 2 trodde jag det framgick)
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 180404 kl 15:06

Titanus88 skrev:När jag skriver Fairchild så ter det sig uppenbart jag inte menar spelaren Fairchild (eftersom jag skrev 2 trodde jag det framgick)

Självfallet läste jag in att du inte hade tänkt klona Fairchild och Aaltonen, det som kanske inte framgick i mitt argumenterande var att i min värld är Fairchild en dyr överbetalt misslyckad spetsvärvning. Och det jag försökte få fram var att det gäller att värva RÄTT spets och inte fel spets.

Vi kanske ska lämna diskussionen där, blir lätt missförstånd via skrift.

Dags för kaffe...
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180404 kl 15:11

Morkullan - Utgick du från att Titanus ville ha in fel spets? :-)
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180404 kl 15:46

Rehabbar Sjögren fortfarande?
Användarvisningsbild
Morkullan

Inläggav Morkullan » 180404 kl 15:48

GrönvitaMike skrev:Morkullan - Utgår du från att Titanus vill ha in fel spets?

I grund och botten absolut inte. Jag tror att om vi hade haft diskussionen ansikte mot ansikte så hade det tagit 5 meningar och sen hade vi insett att bägge hade samma åsikt.

Nu var diskussionen i skriftform och då blir det en tolkningsfråga kring vilka värderingar som läggs i ordval. Detta är svårt att förmedla i skriftform och skapar lätt missuppfattningar.

När jag säger Fairchild så betyder det i min värld en misslyckad spetsvärvning, det är kanske inte helt uppenbart i skriftform medan i talform hade det framkommit.

Så när Titanen säger (eller jag tolkade det som att han sa, vilket han egentligen troligtvis inte menade) att vi ska värva 2 Fairchilds, så skriver han det utifrån sina värderingar, och jag läser det utifrån mina.
Han menade säkert att han vill ha in 2 spelande backar med offensiv potential, medan jag läste oscoutad lyxspelare som glider på en skridsko och slår indianare. Därmed har det uppstått ett missförstånd som grundar sig i nyansskillnaderna i det specifika ordvalet. En sådan diskussion kan pågå i oändligheten eftersom nyansskillnaderna eller värderingarna i specifika ordval inte kommer fram i skrift. Medan om vi hade haft diskussionen över en öl på stan, troligtvis hade insett att vår åsikt var den samma i ett tidigt stadium.

Därmed anser jag att vi kan lämna diskussionen där den var, utan att dra det längre, då jag är tror att åsikten egentligen är densamma. "Rätt spets är nödvändigt på topplatserna i Rögle för att vi ska ta nästa steg".
qp

Inläggav qp » 180404 kl 16:00

Morkullan skrev:
GrönvitaMike skrev:Morkullan - Utgår du från att Titanus vill ha in fel spets?

Därmed anser jag att vi kan lämna diskussionen där den var, utan att dra det längre, då jag är tror att åsikten egentligen är densamma. "Rätt spets är nödvändigt på topplatserna i Rögle för att vi ska ta nästa steg".

Det var det jag menade med" rätt mix av spelare" i mitt inlägg, bra Morkullan.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180404 kl 16:11

Förstår inte att Liss fortsatt omnämns som en "chansning" här och var :-). Maken till utveckling har jag inte sett på länge och tänk bara vad en hel heltidssommarträning kommer att göra för honom, istället för att spika staket. Han lär inte direkt bli sämre, så i mina ögon är det redan en tilltänkt toppspelare även för nästa säsong.

För övrigt tycker jag Mygel har en bra poäng, det bästa i ekvationen är att fånga upp rätt spelare i rätt läge, som Växjö gjorde med Martinsson, perfekt timing, bra prislapp, bra utväxling. Men som sagt, det är mixen som är intressant, med etablerat blandat med spännande namn.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180404 kl 16:16

Jag tar för givet att alla här vill ha in rätt spets så jag förstår inte hur det blev en diskussion av det. Läs inte allt så ordagrant. Titanus citat: "Vi har råd med 4 JMA och 2 Fairchild" syftar såklart på den ekonomiska aspekten och inte att vi ska ha in den typen av spelare/floppar.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 180404 kl 16:42

Titanus88 skrev:Du har så rätt så GVM.
Vi får den största ekonomiska boosten genom klubbens anrika historia och kan höja spelarbudgeten med 10-15 miljoner och folk tjatar om att värva spelare ifrån Collage och Allsvenskan eftersom vi inte har råd.
Detta eftersom dyra kvalitetsspelare målas upp som egoistiska, lata, dyra medan dessa uppstickare är lagmaskiner.
Fördomsfullt så att det visslar om det.
Sen suckar folk när vi härvar i botten år efter år.

Du kan inte ha förstått ett ord av vad jag har skrivit?

Jag vill JÄTTEGÄRNA ha spelare som Palushaj, Clark, den kalibern. Riktigt vassa som är en del av laget, givetvis ska man använda varenda krona som är möjlig för att få in den typen av spelare. Det är när du nämner och jämför med spelare som Aaltonen (som är egoistisk, lat och dyr). Det är ju du som nämner sådana namn. Inte våra fördomar. Du kan ju inte på riktigt vilja ha in spelare som uppträder som Aaltonen i Rögle.

DRÖM: Palushaj-typen.

MARDRÖM: Aaltonen-typen.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180404 kl 17:04

Titanus88 skrev:
Flying Farang skrev:

Både Bryggman och Händemark kom från Pantern och kan väl knappast klassas som spets när de värvades in? Bryggman hade ett 50 tal matcher i Luleå på sitt konto men kom till Malmö via Asplöven och Pantern så inte fan var han etablerad spets när han kom.

Händemark gjorde 2 mål på drygt 100 SHL matcher i Leksand och kom också via Panterna så han klassar inte heller in som etablerad spets när han anslöt.

Då kan jag ju hävda att Olle Liss och Christian Bengtsson är etablerad spets då de ser ut att göra liknande resor som Händemark och Bryggman.

Var Brendan Shinnimin etablerad spets när han kom till Växjö? Mest WHL lite AHL, 12 matcher i NHL och ett 50-tal i KHL/NLA. Knappast etablerad eller garanterad spets när han kom eller hur?

För du menar väl spelare som var etablerad spets när de anslöt eller hur?

Vi har etablerad spets in i form av Sjögren, kanske Everberg
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180404 kl 17:37

Det finns olika nivåer på spets också. Jag skulle kunna påstå att Schira, Brithen och Sjögren är på gränsen till (defensiv) spets för oss även om de inte är några Lindström, Lasch eller Högström. Vi behöver få in lite offensiv spets och poängsprutor. Som Rappakalja skriver är en sån som Palushaj rena drömmen = Bra ledaregenskaper och arbetsetik, öser in poäng och mål och gör skillnad framåt. Håller också med om att en sån som Aaltonen är en mardröm då hans defensiv, arbetsetik och moral är obefintlig och katastrofal. Vi ska mao sikta på att få in spetsspelare som producerar bra och som samtidigt gör det hårda jobbet. Utvecklingen i SHL blir mer och mer "robotiserad" där en snabb hockey ska spelas av snabba och intensiva spelare med rätt mentalitet och som bidrar med hårt jobb över hela isen. Det finns inte längre utrymme för utpräglade lirare som Aaltonen som skiter i defensiven och fiskar på blå.
Användarvisningsbild
Boxplay

Inläggav Boxplay » 180404 kl 18:00

Hallå alla goa pågar och töser. Brukar läsa här men har aldrig skrivit tidigare.
Vill dock slänga mig in i leken när man fortfarande kan läsa om all övertro till hårt slit och lagsammanhållning.
Om man tittar i den egna klubbhistorien så sammanfaller storhetsperioder med ett lag bestående av stark spets blandad med talang och hunger.
Både 60- och 90-talet vittnar om vikten av hög spets för att nå framgång.
Endast verifierad framgång på minst motsvarande nivå i ett liknande system kan bedömas som spets. Allt annat är övertro och att leva på hoppet.
Jag är dock helt övertygad om att Abbotts vet vad som krävs och att de menar allvar med sina ambitioner.

Återgå till "Röglespelare"