Rögles trupp 2018/19

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
Titanus88

Re: Rögles trupp 2018/19

Inläggav Titanus88 » 180404 kl 18:14

Boxplay skrev:Hallå alla goa pågar och töser. Brukar läsa här men har aldrig skrivit tidigare.
Vill dock slänga mig in i leken när man fortfarande kan läsa om all övertro till hårt slit och lagsammanhållning.
Om man tittar i den egna klubbhistorien så sammanfaller storhetsperioder med ett lag bestående av stark spets blandad med talang och hunger.
Både 60- och 90-talet vittnar om vikten av hög spets för att nå framgång.
Endast verifierad framgång på minst motsvarande nivå i ett liknande system kan bedömas som spets. Allt annat är övertro och att leva på hoppet.
Jag är dock helt övertygad om att Abbotts vet vad som krävs och att de menar allvar med sina ambitioner.

Touché!

En övertro man kunde tro folk kunde ha lärt sig efter att harvat i botten men icke :-)

Rensfeldt kommer som 27-åring få det där stora genombrottet vi alla väntar på, Alen Bibic kommer att bli den jugoslaviska backtorpeden med en sibirisk kyla och nerver av stål, inte en passning kommer att slås fel. Collberg kommer äntligen att ta steget till en sniper som hade fått Zdeno Chara att rodna & Widing kommer vara lika rapp på skridskorna som en ung Mike Gartner.

...När folk tycker det är samma nivå av värvning på Olle Liss som gjort fler matcher i division 1 än i Allsvenskan med en etablerad SHL-spelare så ser man vilken övertro folk har på nuvarande lag. Men positivitet är väl i praktiken inte negativt. Realitet kan dock också vara på sin plats. Merparten här vill ju förlänga med Ludde exempelvis.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180404 kl 19:13

Duger de åt Abbotts så duger de åt mig. Både Bibic och Williamson har varit riktigt bra mot slutet. Abbots kommer att kräma ur dom ännu mer till nästa säsong. Det vi behöver är en ersättare till Gagne(eller två). Allt tyder på att Younan inte kommer att vara kvar..
Rensfeldt var skitbra när han kom till Rögle och lirade bra ihop med t ex Cehlin. Får han tillbaka spelglädjen och några bra lekkamrater, så kan han väl göra nytta.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180404 kl 19:26

sinner skrev:Rensfeldt var skitbra när han kom till Rögle och lirade bra ihop med t ex Cehlin. Får han tillbaka spelglädjen och några bra lekkamrater, så kan han väl göra nytta.
Han hade behövt fart och spelsinne. Spelglädje har han redan.

Boxplay skrev:Hallå alla goa pågar och töser. Brukar läsa här men har aldrig skrivit tidigare.
Vill dock slänga mig in i leken när man fortfarande kan läsa om all övertro till hårt slit och lagsammanhållning.
Om man tittar i den egna klubbhistorien så sammanfaller storhetsperioder med ett lag bestående av stark spets blandad med talang och hunger.
Både 60- och 90-talet vittnar om vikten av hög spets för att nå framgång.
Endast verifierad framgång på minst motsvarande nivå i ett liknande system kan bedömas som spets. Allt annat är övertro och att leva på hoppet.
Jag är dock helt övertygad om att Abbotts vet vad som krävs och att de menar allvar med sina ambitioner.
Gillar ditt första inlägg. Fortsätt gärna skriva.
Användarvisningsbild
Dipa

Inläggav Dipa » 180404 kl 19:28

1) bra eller dålig spets??? Haha
2) oslipade talanger, någon nämnde Händemark, Bryggman, mfl som togs upp från Allsvenskan och gör succé. Mycket bra strategi, men Malmö slog ut Växjö i kvarten förra året. De, liksom lagen vi vill komma förbi, har en gedigen bas (kalla det etablerad spets) vilket självklart också gör det lättare för dessa ”chansningar” som kan blomma ut.
3) slipad / etablerad spets, några har nämnts. Dvs spelare som är bäst i klubbarna vi vill komma förbi. Resultat utan risk.
4) kontinuitet, alla topplag har en stomme med ”spets” som stannar år efter år. Någon att bygga laget kring, skapa just kontinuitet och kultur. Rögle har ett problem att stora delar av truppen byts ut efter varje säsong. Inte heller någon kulturbärare (av rang). Känns mycket bättre nu dock, med Brithen och Sjöa.
Jfr tex Joel Lundkvist, Frölunda, eller många som han i alla lag. Till och med Karlskrona har ju bra kulturbärare.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180404 kl 19:35

Tangnes som assisterande i RBK?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... kontraktet

Lite märkligt att han bryter kontraktet tycker jag men det är kanske en protest mot att LHC förlängde Almen Bibics kontrakt med två år..

Hellkvist tar över MODO, en lite skräll. Hoppas det inte påverkar samarbetet med Oskarshamn.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180404 kl 19:39

Ja tack till Tangnes! Kan han coacha backar?
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180404 kl 19:41

Visst, men jag tar hellre Frölundas backtränare..
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180404 kl 19:46

Flying Farang Men Rögle skulle kunna ha samarbete med Tingsryd istället.

Tingsryd ligger lite närmare Rögle och Ängelholm än vad Oskarshamn gör: sen har dom rätt färger med!
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180404 kl 20:21

GrönvitaMike skrev:Ja tack till Tangnes! Kan han coacha backar?

Tveksamt, var mer som ett skämt... Tror att Tangnes vill vara A-coach och han bör inte ha några större problem att landa en sådan tjänst heller..

Ser på Miffona-Läjkers och inser att om vi går till slutspel så behöver vi en gris, en Rahimi, Jämtin, Hardt, Sylvegård eller en Almen Bibic... Det är i slutspel man inser vikten av den spelartypen. Ett lag består av olika karaktärer och typer och det gäller att få mixen rätt.

För vi ska väl till slutspel?
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180404 kl 20:30

FF - Du är ute efter en Mikael Gath spelare :D?

Håller för övrigt med, finns vissa som har det halvt inom sig (Bibic,Lerg,Jalasvaara) men vi har inte riktigt den spelartypen som du skriver ovan jag håller med dig.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180404 kl 20:38

Det var väl därför Chris ville värva Sylvegård.
Senast redigerad av GrönvitaMike 180404 kl 20:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180404 kl 20:38

Flying Farang skrev:Tangnes som assisterande i RBK?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... kontraktet

Lite märkligt att han bryter kontraktet tycker jag men det är kanske en protest mot att LHC förlängde Almen Bibics kontrakt med två år..

Hellkvist tar över MODO, en lite skräll. Hoppas det inte påverkar samarbetet med Oskarshamn.

Det är en tung förlust indirekt för Rögle, hans träningsfilosofi går hand i hand med Abbotts hårda slit så när han försvinner från Oskarshamn blir det ett tapp. Ett samarbete måste ju göra spelare bättre, så spännande att se vem som tar över.
Användarvisningsbild
ogilthorpe
Kontakt:

Inläggav ogilthorpe » 180404 kl 20:39

Ja, en grisspelare är en tillgång. Vad finns det på marknaden?
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180404 kl 20:44

Vad gör Devereaux nu för tiden?
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180404 kl 20:57

Titanus88 skrev:FF - Du är ute efter en Mikael Gath spelare :D?

Håller för övrigt med, finns vissa som har det halvt inom sig (Bibic,Lerg,Jalasvaara) men vi har inte riktigt den spelartypen som du skriver ovan jag håller med dig.

Hehe, du har fattat det! Almen, mer fysisk än brodern även om Alen kan steppa upp så är lillebror Bibic kung i familjen.

Men att få se Jalasvaara i ett slutspel... som porr för en hockeynörd.

Lerg? Gillar attityd och inställning men han saknar kilona, kan förmodligen vara en en retsticka ala Gath men hade se älskat att se Jalasavaara släcka den uppretade... Lite som Toronto under Mats Sundin när han retade skiten ur motståndarna och sen dök Tie Domi och Kris King upp när det började brännas rejält!

Old school hockey!
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180404 kl 21:05

Känner inte att det är ett måste att ha en retsticka. Jag tror att man kommer långt med snabba, intensiva och fysiska forwards. Lite som Abbottarna var själva som spelare och något som genomsyrar årets Djurgården. Det finns inte många retstickor per definition i svensk hockey längre.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180404 kl 21:10

Flying Farang skrev:Men att få se Jalasvaara i ett slutspel... som porr för en hockeynörd.
Synd bara att han är segare än segast och ett rundningsmärke som tar onödiga utvisningar. Han hade stjälpt mer än hjälpt i ett slutspel mot ett bra lag. En snabbare, rörligare och skickligare version av Jalasvaara? Absolut.
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180404 kl 22:13

Jag har hört på omvägar att Gregor Spottloska skall vara en grisig spelare, kan det vara något för Rögle?
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180404 kl 22:18

GrönvitaMike skrev:
Flying Farang skrev:Men att få se Jalasvaara i ett slutspel... som porr för en hockeynörd.
Synd bara att han är segare än segast och ett rundningsmärke som tar onödiga utvisningar. Han hade stjälpt mer än hjälpt i ett slutspel mot ett bra lag. En snabbare, rörligare och skickligare version av Jalasvaara? Absolut.

Just snabbheten GVM är något flertalet av våra spelare saknar, Lerg,JJ,Bibic,Rensfeldt för att nämna någna, alla dessa hade man kanske kunnat tänka sig att behålla om dom hade speeden, men det har dom inte.

Tvärtom var det med Sylle, han hade farten men ingenting annat.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180404 kl 22:28

Titanus88 skrev:
GrönvitaMike skrev:

Just snabbheten GVM är något flertalet av våra spelare saknar, Lerg,JJ,Bibic,Rensfeldt för att nämna någna, alla dessa hade man kanske kunnat tänka sig att behålla om dom hade speeden, men det har dom inte.

Tvärtom var det med Sylle, han hade farten men ingenting annat.
Japp. Tycker som sagt inte att vi ska behålla någon av spelarna ovan. Janne, Bibic och Rensfeldt har fin arbetsetik men är sega och begränsade. Lerg är inte seg men han är å andra sidan halvloj.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180405 kl 00:10

2018-04-05

Det har varit en kontakt mellan Patrik Carlsson och Rögle, hur seriöst det har varit, vem som tagit initiativet, om det bara är agenten som försöker få rullning på hans karriär e.t.c. låter jag vara osagt, har absolut noll koll på honom fast jag ser att han lirat ganska många år i SHL. Vill hem till Sverige redan efter bara ett år i finska klubben "HIFK" , varken Frölunda eller HV71 verkar vidare sugna och i Växjö vete fan om han platsar.

2018-04-05

Rögle ska ha förlängt med Lerg, muntligt avtalat och skall vara bekräftat till 99.99%

2018-04-04

Bakslag med Curran, muntligt avtal fanns på plats 16e februari redan och jag har tidigare bekräftat övergången. Det som tydligen har skett är med hans fullkomligt magnifika slutspel i Norge så har han fått bud av två svenska klubbar, det gäller inte Malmö och Karlskrona, båda dessa har dragit sig ur. Kan tänka mig att det handlar typ om kanske Frölunda eller Skellefteå. Han skall också enligt obekräftade uppgifter fått bud ifrån 2 klubbar ifrån KHL. Men som sagt, det som talar för att vi ändå lyckas landa honom är att han ska ha väldigt god relation till Chris och dom ska ha pratats vid flertalet gånger sedan dom åt middag på "KOL" restaurang i Helsingborg.

Samtliga 3 uppgifterna är bekräftade av två av varandra oberoende källor.

PS:
Inom 14 dagar kommer Rögle presentera en ny spelare på sina sociala medier och man kommer också ta adjö av minst 1. Jag ber till Gud att det är Collberg eller Rensfeldt. Fått höra att man kommer presentera det på Rögles Facebooksida.

PS2: Hörde av en väldigt pålitlig individ att Cam imorse eller igår i samband med träningen ska ha sagt något i stil med "We are only 16 guys at this time" eller i stil med att man har 16 spelare (han menade inte på plats för dom är 9 stycken). Det betyder alltså om jag räknar rätt så lär minst en av dom spelarna på kontrakt få lämna? & dessutom samtliga som inte har kontrakt (exempelvis Jalasvaara) han kan ju ha dragit till med en siffra men till min stora förvåning och glädje så är utrensningen då långt ifrån klar.

PS3 : Ellen S, Matte Sjögrens dam. Hon jobbar på Diabetes Care i Schweiz och ska enligt uppgifter nu sagt upp sig, vad det nu kan innebära :-) Däremot fick jag av samma individ höra att Sjöa har väldigt svåra skadebekymmer och att det kan påverka honom nästa säsong också, fan alltså är livrädd att det kommer gå en säsong där han är borta 1 till 2 tredjedelar av säsongen.
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180405 kl 00:54

Titanus nog tror jag dom kommer att presentera nyförvärvet även på Rögles hemsida och i HD.
GrönvitaMike

Inläggav GrönvitaMike » 180405 kl 02:27

Intressant. Patrik Carlsson har jag nämnt flera gånger genom åren som ett namn jag velat se i Rögle. Är han lika bra fortfarande så är det en bra värvning. Han gjorde hattrick i nån match mot oss i Göteborg innan han lämnade Frölunda. Han är ingen spetsforward kanske men håller ungefär Brithen-nivå.

Well Örebro och FBK lade sig i Bengtsson-affären men han valde Rögle. Hoppas och tror att det blir så med Curran också.

Vad gäller Sjögrens skadeproblem så kommer vi att veta mer efter att han presenteras.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180405 kl 08:18

GrönvitaMike skrev:

Han hade 12 utvisningsminuter på 25 matcher så nä, han tar inte en massa onödiga utvisningar.
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180405 kl 08:26

Flying Farang Mike skrev inte massa onödiga utvisningar, utan skrev tar onödiga utvisningar.

Mike menar då att dom han tar är onödiga och så kan ju vara fallet här.
Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 180405 kl 10:30

Då menar jag, att Jaalasvaara inte tar onödiga utvisningar. Kanske skulle ta fler i de fall han inte hänger med isåfall eftersom 6st 2:minutare på 25 matcher är för lite.
Rappakalja

Inläggav Rappakalja » 180405 kl 10:40

Hade verkligen gillat om vi fick in Patrik Carlsson som tredjecenter, hade varit ett riktigt bra nyförvärv om de uppgifterna stämmer.

Något sådant här?

Everberg - Sjögren - Palushaj

Lerg - Brithén - Liss

Elvenes - Carlsson - Elvenes

Bristedt - Ryfors - Bengtsson/Matson/Sandin/Junior

Väldigt bred forwardstrupp både på centerpositionen och forwards då Sandin/Matson/Bristedt kan lira såväl center som ytterforward.

Tror Carlsson hade med sin rutin kunnat lyfta Elvenes-bröderna väldigt högt och han vet vad som krävs för att vinna.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180405 kl 11:25

Professorn skrev:Flying Farang Mike skrev inte massa onödiga utvisningar, utan skrev tar onödiga utvisningar.

Mike menar då att dom han tar är onödiga och så kan ju vara fallet här.

Man kan ju hävda att alla utvisningar är onödiga också men att i den rollen som Jalasvara har endast dra på sig en utvisning i var fjärde match är mycket bra siffror - jag har inte memorerat hans 6 utvisningar men kan inte påminna mig om att någon var en "onödig" utvisning?

Mike som verkar ha koll på dem, vilka av Jalasvaras 6 utvisningar var onödiga?
Användarvisningsbild
Professorn

Inläggav Professorn » 180405 kl 12:26

Rappakalja den uppställningen ser bra ut, men det är inte så bra om Sjögren inte ens kommer att komma till spel mer.

Karriären är kanske rent utav slut kanske därför det är så tyst runt hans värvning från Rögles sida?
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180405 kl 12:30

Professorn skrev:Karriären är kanske rent utav slut kanske därför det är så tyst runt hans värvning från Rögles sida?

Det ska nog inte alls uteslutas.
Jag har som tidigare skrivit att om Matte fortsätter spela hockey då gör han det i Rögle BK.
Men om skadan är så pass mycket värre än befarad och dessutom kombinerad med sviterna utav hjärnskakning då är det varesej i Rögles eller hans intresse att man chansar.

Det kanske också är det som är anledningen till att Rögle håller inne på det och inte bara faktumet att hans nuvarande klubb är i semifinal,
Mattias lär inte spela mer i den serien så egentligen hade han väl varesej han eller klubben påverkats om man offentligjort uppgifterna.

Men om han sambo sagt upp sig på sitt jobb dessutom så kommer dom hem när som helst, frågan är huruvida hockeykarriären kommer att fortlöpa.

Återgå till "Röglespelare"