Rögles trupp 2018/19

Trådar om gamla, nuvarande och kommande ("Silly Season") spelare, ledare och profiler i Rögle.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Re: Rögles trupp 2018/19

Inläggav Flying Farang » 180503 kl 21:36

Titanus88 skrev:Visst är det så :D!

Däremot så måste jag säga, jag var positiv till Chris men jag trodde ändå någonstans att hans "nybörjarstatus" och hans brist på erfarenhet skulle visa sig men fan jag hade nog fel, han landar hemvändarna och vet hur man för sig i media. Han är beslutsam och distinkt. Han verkar dessutom så pass skicklig i förhandlingarna att styrelsen mer eller mindre gett han mandat till att sköta allt.

Det absolut enda tecknet jag ser på någon form utav nybörjarstatus är egentligen detta att han låter dels då den här assisterande men framförallt vissa av spelarna föra spelet bakom kulisserna. Jag syftar på Bryan Lerg & Jalasvaara. Han har låtit båda dessa vela och gett dom 1-2-3 bud att ta ställning till.
Nu är det lite stuket hittar ni något bättre så tack för samarbetet annars står vi här och väntar. Rögle har naturligtvis sin plats i näringskedjan men jag tror att det inte kommer att se ut på det sättet nästa år.
Men återigen, för att vara helt ny i denna rollen agerar Chris oerhört professionellt och moget, nästan så att man kan tro att han gjort detta hela sitt liv.

Kan väl lägga till att Aaltonen cirkusen kunde skötts smidigare men de verkar ha lärt sig av den också- Jag har varit inne på det förut, deras värvningar under säsongen var lyckade - inte en flopp av de som värvades in. De har lyckats få hem rätt hemvändare och fler är kanske på gång?

Håller med dig om att Chris verkar klart mer rutinerad än han borde vara, jävla tur att Thuresson tog beslutet att fimpa Eldebrink och Masken för Abbotts.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180503 kl 22:16

Du har helt rätt Flying_Farang.
Jag ber om ursäkt jag glömde helt och hållet JMA-såpan vilket gjorde mig duktigt förbannad då jag är väldigt förtjust i den bohemiska finnen.
Användarvisningsbild
sinner

Inläggav sinner » 180503 kl 22:44

Titanus88 skrev:Visst är det så :D!

Däremot så måste jag säga, jag var positiv till Chris men jag trodde ändå någonstans att hans "nybörjarstatus" och hans brist på erfarenhet skulle visa sig men fan jag hade nog fel, han landar hemvändarna och vet hur man för sig i media. Han är beslutsam och distinkt. Han verkar dessutom så pass skicklig i förhandlingarna att styrelsen mer eller mindre gett han mandat till att sköta allt.

Det absolut enda tecknet jag ser på någon form utav nybörjarstatus är egentligen detta att han låter dels då den här assisterande men framförallt vissa av spelarna föra spelet bakom kulisserna. Jag syftar på Bryan Lerg & Jalasvaara. Han har låtit båda dessa vela och gett dom 1-2-3 bud att ta ställning till.
Nu är det lite stuket hittar ni något bättre så tack för samarbetet annars står vi här och väntar. Rögle har naturligtvis sin plats i näringskedjan men jag tror att det inte kommer att se ut på det sättet nästa år.
Men återigen, för att vara helt ny i denna rollen agerar Chris oerhört professionellt och moget, nästan så att man kan tro att han gjort detta hela sitt liv.

Klockrent!
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180503 kl 23:00

qp skrev: Jag tror att Rögle, utan att ens veta om det då, hade en enorm tur som lyckades och vågade knyta bröderna till Rögle i sista minuten. Seriösa och kunniga med en fullt genomförbar plan, som de under hela sin aktiva karriär samlade in i sin ryggsäck. Tur att det är vi som får ta del av detta och inte VL , LHF eller annat SHL-lag.

Jag håller med dig QP, bröderna Abbot kom väldigt lägligt (ett par omgångar tidigare och vi kanske hade nått play-in) dom kom hungriga, folket mottog dom helt fantastiskt. Kommer ni ihåg växelsången mot Örebro hemma, 6-1 tror jag att det blev :-)?
Bröderna rodnade nästan på slutet kommer jag ihåg :-)

Däremot så tror jag faktiskt att bröderna Abbot är HELT rätt för en förening som Rögle, tror också dom hade gjort sig bra i kanske lag som Skellefteå eller typ Mora. kanske Timrå. Bröderna Abbot är familjära killar som vill vara ett med fansen,styrelsen,sponsorerna,tränarna....Dom vill jobba nära laget nära styrelsen och nära klubben. Det är inte riktigt samma sak i plastföreningar som Växjö och Linköping eller i "stora" lag som Djurgården eller Frölunda. Där kan du inte trampa in på VD:ns rum, du kan knappt yttra dig i media hur du vill. Alla dörrar på kansliet är inte öppna. Det är liksom inte dessa låga trösklar som dom behöver för att det ska kunna fungera utan det finns manualer för allting.

Rögle har något många andra klubbar har, man har en tradition. Alla är som en familj. Det är en klubb där 3 eller 4 generationer Brithén kan titta på en träning exempelvis. Sådana klubbar är unika, finns ett fåtal andra (bland annat Tingsryd som jag är väldigt förtjust i).
Även om bröderna Abbot är vinnarskallar, dom har pondus och dom jobbar 24 timmar om dygnet så tror jag att Rögle passar dom exceptionellt bra och jag vete fasiken om dom hade fått det här genombrottet i en annan klubb. Jag hoppas ni förstår hur jag menar det blev lite luddigt.
Jag vill verkligen inte ta något ifrån bröderna men sättet dom är på, sättet dom arbetar på. Det fungerar inte i alla klubbar. I Rögle gör det.

Jag är den som varit mest pessimistisk och mest negativ kring lagbygget hittills, det handlar primärt om backsidan jag finner väldigt oroväckande. MEN med denna tränarstaben. Med dessa giganter som Brithén & Sjögren. SKULLE man landa 2-3 bra spelare till och OM Liss/Bengtsson får sitt genombrott och OM alla bitar faller på plats (Zaar gör 30 poäng, Bibic sitt livs säsong, Pogge står på huvudet, man landar Everberg) då skulle jag inte bli förvånad varesej om man når semifinal eller final.

För första gången i Rögles historia så har du vinnare på alla positioner. Wikegård satte fingret på det. Sjögren kommer för att VINNA, Bröderna Abbot är där för att VINNA, hela laget består enbart utav vinnare - ifrån styrelsen ner till spelarna vidare till materialarna och fansen. Man har en episk grund att bygga på och man har kommit långt, lägger man sista par byggstenar rätt så är det som upplagt för fest på Kronoborg :-)
Oledha

Inläggav Oledha » 180504 kl 21:32

Skillnaden mellan winners och losers är rätt attityd och den berikande känslan av att det här fungerar. Efter sin första vinst och sin första match som coach i Rögle sa Cam, ”Hockey don’t need to be that complicated, hard work, high pressure”.
Motsatsen skulle vara ett citat av Eldebrink som, ”Njahh, vi har pratat om det där men grabbarna……..............”.
Under den tunga och hopplösa inledningen av säsongen 17-18, ifrågasatte jag här på forumet om Rögles administrativa och sportsliga ledning begränsades av för mycket koncensus och ryggdunkningar. Att så var fallet bekräftade spelare som blev intervjuade efter Abbotts inträde och som hyllade deras ”tydlighet”. Taylor Matson sa om br. Abbot efter vinsten hemma mot Frölunda 28/11-17, ”Den här klubben behöver mentaliteten de står för”.
Ahlin beskrev i HD om någon slags halleluja moment på E6:an i höjd med Glumslöv, där Thuressons en ingivelse till att engagera Abbotts.
Jag nöjer mig med att tacka försynen för att han stod handfallen så länge att han till slut fick göra något drastiskt,
som samtidigt blev en av svensk hockeys stora metamorfoser.
Abbotts har planterat sina Kanadensiska rötter i den svenska myllan och under sin hockey karriär i svenska ishallar har man säkert noterat skillnader mellan hur det var hemma och hur det är här.
Det råder ingen tvivel om att de har total koll på vad de företar sig, säkert med snabba samstämda beslut från sin gemensamma erfarenhetsbas,
de behöver nog inga långa ordväxlingar för att komma överens. Man läser ofta här på forumet att spelare ska passa för Abbott hockey och det skulle vara intressant om någon vid tillfälle beskrev denna hockey mer än vad Cam själv säger, hard work, high pressure.
Som jag ser det prioriterar Abbotts lagspelare med rätt attityd och som även har andra ambitioner i livet än, att tjäna så mycket pengar som möjligt
så fort som möjligt. I övrigt måste väl alla coacher anpassa spelet i linje med det material man förfogar över.
Kan man gissa att de transatlantiska influenserna Abbotts haft med sig handlar om proffessionalitet, att göra jobbet och från svensk hockey har de lärt sig betydelsen av samarbete, lagmoral. Men det som bär deras eget signum blir fokus, engagemang, snabba och nödvändiga beslut och nära relation till spelares liv och utveckling.
Användarvisningsbild
eleganten

Inläggav eleganten » 180504 kl 21:46

Oledha skrev:Man läser ofta här på forumet att spelare ska passa för Abbott hockey och det skulle vara intressant om någon vid tillfälle beskrev denna hockey mer än vad Cam själv säger, hard work, high pressure.
Som jag ser det prioriterar Abbotts lagspelare med rätt attityd och som även har andra ambitioner i livet än, att tjäna så mycket pengar som möjligt
så fort som möjligt. I övrigt måste väl alla coacher anpassa spelet i linje med det material man förfogar över.
Kan man gissa att de transatlantiska influenserna Abbotts haft med sig handlar om proffessionalitet, att göra jobbet och från svensk hockey har de lärt sig betydelsen av samarbete, lagmoral. Men det som bär deras eget signum blir fokus, engagemang, snabba och nödvändiga beslut och nära relation till spelares liv och utveckling.

Det vi har att gå på, förutom deras explicita uttalanden, är hur de agerat i matchning och med frågor som rör truppen.
Av Aaltonen-gate lär vi oss att bröderna sätter någon slags förhållningssätt till spelidén och laget framför tekniska färdigheter.
Det är det enda tydliga intrycket jag har av abbott-hockey. Det spelar ingen roll hur bra du är om inte Chris, eller scout, träffat dig och fått intrycket av att du sätter laget före jaget. De kommer inte att hugga efter spets om inte inställningen också finns där. Vi kommer med andra ord aldrig mer se någon med bra stats som är här för att hämta ut ett stort lönekuvert. Då tror jag Abbotts hellre letar längre ner i hierarkin efter en spelare med rätt inställning.
EPScouten

Inläggav EPScouten » 180505 kl 14:21

Calle P bryter med m*f innan han ens presenterats, går till nhl *fniss*.. Tror vi har goda möjligheter att ha rövgökarna bakom oss när tabellen summeras nästa vår ;-)
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180505 kl 14:32

EPScouten skrev:Calle P bryter med m*f innan han ens presenterats, går till nhl *fniss*.. Tror vi har goda möjligheter att ha rövgökarna bakom oss när tabellen summeras nästa vår ;-)

Han hade ju skrivit på för Mif :-)
Så jävla episkt.
Oledha

Inläggav Oledha » 180505 kl 14:37

Episkt var ordet sa Bill till Bull, ordet var episkt sa Bull.
Användarvisningsbild
Flying Farang

Inläggav Flying Farang » 180505 kl 22:13

Just nu ser truppen ut så här, vi saknar 1 back och 3 forwards

När det gäller backarna så är det ju tveksamheter kring Rasmus Sandin och vem som plockar honom i draften men jag tror att Abbotts har bättre möjligheter att övertyga en NHL klubb om att han utvecklas i SHL än vad Masken hade?

B8 bör enligt mig vara en två-vägs back med polisegenskaper, lite lagom elak som kan reta upp motståndarnas stjärnor. Förmodligen en transatlant vilket gör att halva backbesättningen består av nordamerikaner.

F12 Vågar man drömma om André Pettersson?

F13 Vågar man fortsätta att drömma? Dennis Everberg!

F14 Här vill jag ha en retsticka, en modern Kåberg, Wessner eller Gath. En nycklespelare i ett slutspel. Vad finns det för några sådana - svenska - lediga?

M1: Ville Kolppanen
M2: Justin Pogge
M3: Emil Kruse

B1: Samuel Jonsson
B2: Alen Bibic
B3: Craig Schira
B4: Ben Youds
B5: Jesper Williamsson
B6: Rasmus Sandin
B7: Kodie Curran NY!
B8:

F1: Ted Brithén
F2: Simon Ryfors
F3: Taylor Matson
F4: Lucas Elvenes
F5: Linus Sandin
F6: Olle Liss
F7: Christopher Bengtsson NY!
F8: Ludvig Elvenes
F9: Leon Bristedt NY!
F10: Daniel Zaar NY!
F11: Mattias Sjögren NY!
F12:
F13:
F14:
Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 180505 kl 22:53

EPScouten skrev:Calle P bryter med m*f innan han ens presenterats, går till nhl *fniss*.. Tror vi har goda möjligheter att ha rövgökarna bakom oss när tabellen summeras nästa vår ;-)

Helt ärligt ser jag inte honom ta plats i NHL. Måste vara tänkt för AHL.
EPScouten

Inläggav EPScouten » 180505 kl 23:22

Maverick skrev:

Helt ärligt ser jag inte honom ta plats i NHL. Måste vara tänkt för AHL.

det har du troligtvis rätt i :)
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180506 kl 00:00

2018-05-06
Sanningshalt 99.99%
Bekräftat

Dennis Everberg som jag nämnde Rögle för dialog med kommer INTE att spela i Rögle kommande två säsongerna, dock som jag också skrev inte hos någon annan SHL-klubb heller för den delen. Han kommer inte till Sverige i år och som jag också skrev så har han i princip bara haft en dialog med Rögle och Chris inte mer än det. Rögle visade sitt intresse och han sa helt enkelt att tiden inte är mogen för att komma hem.

Bekräftat också att 2 transantlanter är nära att skriva på, huruvida Lerg är en av dessa låter jag vara osagt men innan månaden är slut kommer Rögle på sina sociala medier gå ut vem det är.
Båda spelarna skall vara forwards.

Gällande Carl Persson så sköttes det hela ifrån ett hotellrum i Köpenhamn igår, budgivningen eller avtalsförhandlingarna. Klubben i fråga skall vara Nashville och han kommer att få en saftig sign on, pågens farsa blev så full igår på kvällen i Köpenhamn att han tog taxi imorse vid 5 tiden tillbaka till ett hotell i Malmö (Clarion) där han i rent glädjerus kysste receptionisten :-)
Oledha

Inläggav Oledha » 180506 kl 13:32

Chris Abbott har sagt att det är en center och en vinge som är aktuella att få in i laget. Så som jag tänker mig lagbygget vill jag ha in vingen tillsammans med Sjögren och Liss på vänsterkanten. Hellre en André Petersson typ av spelare än Lerg.
Centern tänker jag mig ska vara en spelare som kan fungera bra tillsammans med br. Elvenes. Bröderna visade i matchen mot LHC att de kan avgöra en match på egen hand och med en passande center, borde det finnas potential till en giftig lina framöver säsongen.
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180506 kl 16:19

Oledha skrev:Chris Abbott har sagt att det är en center och en vinge som är aktuella att få in i laget. Så som jag tänker mig lagbygget vill jag ha in vingen tillsammans med Sjögren och Liss på vänsterkanten. Hellre en André Petersson typ av spelare än Lerg.
Centern tänker jag mig ska vara en spelare som kan fungera bra tillsammans med br. Elvenes. Bröderna visade i matchen mot LHC att de kan avgöra en match på egen hand och med en passande center, borde det finnas potential till en giftig lina framöver säsongen.

Precis min åsikt och vad jag tror det blir. Skrev det för ett tag sen att jag aldrig i livet tror att man värvar hem sjöa för att vara 2e-center eller britta i 3e. Det är connollys ersättare för 3e som dom jagar. Men sånt fick man inte skriva. :)
Flood

Inläggav Flood » 180506 kl 18:04

Jag tror inte heller att vi värvar en sk förstacenter, men förhoppningsvis blir det en klar uppgradering jämfört med Connolly vilket i så fall innebär att vi har tre toppcentrar och Ryfors som perfekt fjärdecenter.
Tuborg

Inläggav Tuborg » 180506 kl 20:30

Jag tror det blir tunga namn de sista oavsett position.
Användarvisningsbild
captain
Kontakt:

Inläggav captain » 180507 kl 11:05

Demon-Willaume skrev:
Oledha skrev:Chris Abbott har sagt att det är en center och en vinge som är aktuella att få in i laget. Så som jag tänker mig lagbygget vill jag ha in vingen tillsammans med Sjögren och Liss på vänsterkanten. Hellre en André Petersson typ av spelare än Lerg.

Precis min åsikt om vad jag tror det blir. Skrev det för ett tag sen att jag aldrig i livet tror att man värvar hem sjöa för att vara 2e-center eller britta i 3e. Det är connollys ersättare för 3e som dom jagar. Men sånt fick man inte skriva. :)

Kan bara hålla med.
Vi har just nu två riktigt bra SHL-centrar som är taktiskt sett i den absoluta toppen på SHL. Nu letar vi troligen efter en billigare variant av Connolly, eller varje fall efter en spelare som ska ersätta honom i den teoretiska planerade 3:e centerrollen som han skickades ifrån.

En del i Luleå tycker tex att Connollys poäng är "mycket bra" för att vara en tänkt tredje center. Nu har dom troligen missat att Connolly fick spela relativt många minuter förra säsongen i alla möjliga överlägen. Vilket jag tror inte kommer ske för honom i Luleå.
Någon säger att kan "vi" få 12-15 poäng från Connolly är det ett fall framåt jämfört med förra säsongens importcenter, som blev skit.

Nu tror jag nog att Connolly visst kan spela i en tredje-kedja men att Abbott inte tycker man betalar sådana höga löner för en spelare som i princip ska döda utvisningar och spela +/- noll. Med -12 och en lön (vet ej personligen vad han tjänade) som säger att han skulle haft Brithen-siffror för att vara en kanonvärvning blev valet enkelt. Nu betalar säkert RBK delar av Connollys lön indirekt i Luleå så möjligen hamnar han på en mer rimlig nivå där.
Tycker det ska bli spännande att se hans "utveckling" i Luleå som jag anser är en av våra rivaler om en plats i play-in/slutspel.

Om inget annat är det en skön känsla att se hur vi skeppar iväg ratade spelare till rena konkurrenter.
Lag som tidigare "värvat" vår spets.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180507 kl 14:01

Bertov klar för Rögle.
Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 180507 kl 14:02

Titanus88 skrev:Bertov klar för Rögle.

Väntar på Rögle att bekräfta..... Vet inte vad jag tycker. Har sett honom alldeles för lite.
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180507 kl 14:21

Mina källor har aldrig haft fel och inte nu heller.
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 180507 kl 14:22

Titanus88 skrev:Mina källor har aldrig haft fel och inte nu heller.

Även mrmadhawk har skrivit detta om bertov, så det är säkert helt riktigt! :-)
Användarvisningsbild
Titanus88

Inläggav Titanus88 » 180507 kl 14:23

Länka mannennnnnn
RBK123abc

Inläggav RBK123abc » 180507 kl 14:24

Macke.E

Inläggav Macke.E » 180507 kl 14:54

Inget ont om Bertov men knappast den spetsen jag hade hoppats på när det gäller sista backplatserna! Vem f-n ska göra våra poäng från backplats? Curran måste vara gud och det är knappast positivt när vårt enda hopp står till en spelare som aldrig presterat på högsta nivå tidigare. Jag är klart missnöjd med hur vår backsida ser ut!
Användarvisningsbild
Maverick

Inläggav Maverick » 180507 kl 15:22

Hmmm. Verkar som Curran ska ersätta både Gagne och Jaalasvara ;-). Känns lite svagare på backsidan. Hoppas övriga steppar upp och tar chansen som nu finns vidöppen.
Användarvisningsbild
Hustomten

Inläggav Hustomten » 180507 kl 15:25

Är det bara jag som inte ser någon större skillnad på Bertov och Younan, som vi hade på kontrakt och vet vad han går för?
Användarvisningsbild
Demon-Willaume
Kontakt:

Inläggav Demon-Willaume » 180507 kl 15:36

Maverick skrev:Hmmm. Verkar som Curran ska ersätta både Gagne och Jaalasvara ;-). Känns lite svagare på backsidan. Hoppas övriga steppar upp och tar chansen som nu finns vidöppen.

Bertov är väl ändå ersättare för jaalasvara. Curran ersätter gagne. Sen tror jag dom ser jonsson som ersättare för yonan.
Flood

Inläggav Flood » 180507 kl 15:38

Nej nej nej nej! Vilken monumental besvikelse!
Flood

Inläggav Flood » 180507 kl 15:40

Helt obegriplig signing om det är sista pusselbiten.

Återgå till "Röglespelare"